1 review

Alphacool Eisbaer Pro Aurora 240

€ 189,99
Specificaties CPU (zelfbouw kit), Waterblok (CPU), 120mm (2 fans) - Bekijk alle specificaties

Alphacool Eisbaer Pro Aurora 240 Review

m.z 13 november 2021, laatste update op 13 november 2021, 177 views Product gekocht

Alphacool Eisbaer Pro Aurora 240

Als eerste de residu. Dit is de tweede set die dit bevat. Naast dit, maak ik tevreden gebruik van mijn AIO-set. De pomp is 100% wel hoorbaar, maar nogal geruisloos. Vergeleken met mijn voorgaande NZXT X73.

Pluspunten

• Koelprestaties
  • Uitbreidbaarheid
  • Nauwelijks hoorbaar, ook op 100%

Minpunten

• Residu

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 4

Ik heb deze AIO aangeschaft, na aanleiding van aanschaf van de Alphacool Eiswolf (mocht je gestresseerd zijn in de review: link). Ik maakte na tevreden gebruik van de NZXT X73, maar was geïnteresseerd om de twee nieuwe AIO met elkaar te combineren. Beide zijn namelijk uitbreidpaar doormiddel de quick-release connectors, zolang je gebruik maakt van twee de zelfde (nieuwe) connectors

Voor aanschaf heb voor de zekerheid navraag gedaan of ook de nieuwe Eisbaer Pro Aurora 240, gezien de instructie het vooral heeft met de oudere versie: Eisbaer Aurora 240 CPU. Dit is geen probleem. Beide hebben de zelfde pompsnelheid 2600 RPM en flow rate: 75 L/h.

Ik heb de bestelling, net als met de Eiswolf, bij Aquatuning Netherlands. Binnen enkele dagen had ik het volgende ontvangen:

Installatie

Aanwezige hardware:
- AMD Ryzen 9 5900x
- 4x G. Skill Neo 16 GB
- Phanteks Vertical GPU-Bracket
- LG 34GN850 (3440x1440p)

Gezien ik eerder de Eiswolf met residu heb ontvangen, had ik deze ververst met gedemineraliseerd water. Ik had me vooraf nieuwe water besteld, waarmee ik de volledige loop mee wil vullen.

Ook de Eisbaer had residu. Op zich geen ramp, gezien ik hem samen koppel met de Eiswolf, maar kosten me wel extra tijd om deze leeg te maken en door te spoelen, voordat ik alles aan elkaar kon koppelen en vullen. Het (bij)vullen ging op zich goed, maar ondanks te radiator top-filled lijkt te zijn, is er tot nu toe duidelijk dat deze niet volledig is gevuld, gezien het water klotst. Ook pomp herhalend laten aanstaan, radiators schudden had weinig baat. Een klein deel is via de CPU bijgevuld.

Het aan elkaar koppelen ging vlekkeloos. Dit geldt ook voor de installatie zelf. Ik heb de 360 rad van de eiswolf aan de bovenkant en de 240 rad aan de zijkant geplaatst. De fans zijn aangesloten op CPU/CPU-OPT en de pump op AIO_PUMP headers.

Wel is de kabelspaghetti van de fans een punt, gezien de fans voorzien zijn van 2 kabels. Wel ontvang je hiervoor een splitter voor de fan-header en kan je de LED-kabels aan elkaar koppelen. Op zich is dit redelijk op te lossen met tyraps. De LEDS-kabels heb aangesloten op de Cooler Master aRGB controller en aangestuurd met MasterPlus-software.

De buizen vindt ik persoonlijk “meh” uitzien. Zoals op de foto zichtbaar is, is een deel voorzien van sleeving. Dus ik ben aan het overwegen om nieuw sets te halen om deze over de overige buizen te doen.

Configuratie

De configuratie stelde weinig voor. Ik heb de header op DC gezet en op 100% laten staan. Beide pumps vereisten geen extra software, gezien je de fans en pomp via bios kan instellen. Zowel handmatig als automatisch (fan tuning), bijv, met Q-fan.

Ik heb er voor gekozen om dit via AI Suite te laten doen, maar heb later soortgelijke settings in de bios gezet. Hiermee voorkom je dat de fans rampen tijdens opstarten en tijdens opstarten van de software weer rusten zijn. De fans zijn op deze manier niet hoorbaar, maar zoals vaak bij fans, wel bij volledige snelheid.

Testresultaten

Ik heb meerdere AIDA64 Extreem testen uitgevoerd, waarbij de max temps ongeveer gelijk zijn. Dit zijn de resultaten van 30 min run:

roomtemp 20.9c

roomtemp 21.8c

Als eerste wil toch (opnieuw) beginnen over de residu. Dit is de tweede set die dit bevat. Beetje teleurstellend, maar weet niet of dit “normaal” is? Vooralsnog, na het opnieuw vullen is dit niet meer een punt, maar kost wel extra tijd en geld om dit zelf op te lossen. Vooralsnog ik kon alles terugsturen, maar dit was niet direct de voorkeur.

Naast dit, maak ik tevreden gebruik van mijn AIO-(gekoppelde)set. De pomp is 100% wel hoorbaar, maar nogal geruisloos. Vergeleken met de NZXT X73, die nogal luid was vanaf 75%, laat ik deze pomp gewoon op 100% draaien. Biedt goede koelprestaties aan.

EDIT: 13-11 11:24 wijziging 2e foto in hoofdstuk Installatie
EDIT: 13-11 13:24 link review Eiswolf toegevoegd
EDIT: 13-11 14:52 toevoeging tweede stresstest

Heb jij ook een Alphacool Eisbaer Pro Aurora 240?