Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rabobank-klanten kunnen niet internetbankieren door storing - update

Rabobank heeft een storing waardoor klanten niet in kunnen loggen op de Rabobank-app, of kunnen internetbankieren. De bank geeft geen details over de storing, maar zegt wel aan een oplossing te werken.

De Nederlandse bank schreef om 12.31 uur op Twitter last te hebben van de storing en aan een oplossing te werken. Volgens Allestoringen begonnen de problemen rond 11.00 uur. Het is niet duidelijk of de storing alle gebruikers treft, of alleen een deel van de klanten.

Het is de tweede Rabobank-storing van deze maand. De eerste was op 11 november. Ook toen konden klanten niet mobiel bankieren of internetbankieren. Het is niet bekend of deze twee storingen gelinkt zijn.

Update, 15:34 uur: De bank geeft op Twitter aan dat de storing voorbij lijkt te zijn.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

30-11-2021 • 13:32

94 Linkedin

Submitter: Centropy

Reacties (94)

Wijzig sortering
Bekijk hier de realtime beschikbaarheid voor iDEAL betalingen https://beschikbaarheid.ideal.nl
Vond de app de laatste tijd steeds trager en trager worden. Het is eigenlijk niks meer/minder dan een schil naar hun website. Hopelijk kunnen ze de performance verbeteren. Begin deze week 2x eenzelfde overboeking gedaan omdat deze niet de eerste keer onder afschrijvingen stond. :/
De website is geupdated naar dezelfde UI als de app inderdaad, vroeger was het nog anders. Nog eerder was er wel een 'native' rabobank app voor alle platformen. In principe snap ik het dat ze meer crossplatform willen doen, maar het lijkt erg knullig te gaan inderdaad, na al die jaren nog zo'n langzame app, slechte animaties etc. De ING app is echt heel mooi en snel in vergelijking.
Het is een klassiek voorbeeld van One-size-fits-none: De UX ontwerpers begrijpen niet dat mensen met een full HD monitor, met een horizontale weergave, met een muis en toetsenbord, graag gebruik zouden maken van die apparatuur.

Waarom niet meerdere tabs? Waarom kan ik niet meerdere afschriften tegelijk openen en inzien? Waarom kan ik niet de getal-waardes van een bedrag copy-pasten naar een ander veld!

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 30 november 2021 14:29]

Het is een raar compromis omdat ze geen developers per platform kunnen of willen vinden. Ik blijf van mening dat 'native' altijd beter is - voor iOS maak je een iOS app, voor Android een Android app, voor web een webapp, elk met hun eigen team - en die hoeven niet eens groot te zijn. Ze kunnen allemaal dezelfde APIs gebruiken, als die goed gedocumenteerd is (OpenAPI, GraphQL, of misschien zelfs gRPC) kunnen ze de clients en datamodellen genereren.

Ter referentie, de NS apps, native voor Android en iOS, waren door een klein team van 5 (1x UX, 2x iOS, 2x Android) gebouwd. De ING apps zijn ook - tenminste toen ze eerst uitkwamen - native gebouwd, ook omdat je dan betere garanties kunt geven over de beveiliging.

Toen dat aan de gang was probeerden zowel Facebook als Twitter beide web technologie op mobiel performant te maken, en beide zijn ze, na de investering van honderden manjaren, gefaald. Hun hoofdfunctionaliteiten - de news feeds - zijn nu in 'native' technologie gebouwd.
Rabobank heeft met een team een tijd gewerkt om bepaalde delen die slecht performden native te maken (ios). Dat is een aantal jaren geleden toen de iOS reviews dramatisch waren.

Ze hebben de ontwikkeling afgebroken toen de reviews beter werden. Er was al een werkend prototype. Zonde.
Volgens mij zijn de reviews nog nooit zo slecht geweest als toen ze de webapp lanceerden als vervanger van de native app. Degene die deze keus heeft gemaakt, mag wat mij betreft met pensioen. Heel domme keus die ze nog steeds niet hebben teruggedraaid en waar ze steeds meer in investeren zonder dat het er echt beter op wordt, voor mijn gevoel zijn we nu bijna op het niveau van de oude native app, maar dan net niet.

Edit: moet ook weer fucking cookies op zo min mogelijk instellen. Wat een rotapp.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 30 november 2021 16:30]

Dat is inmiddels 7 jaar geleden dat ze de native app inruilden voor de web-variant. Een overgang van een stabiel werkende native app naar een super trage app die ook nog eens veel beperkter was in functionaliteit. Dat heeft de ratings toen inderdaad geen goed gedaan.

Je blijft zien dat het een web-app is. Logisch, want je moet iets maken dat werkt op alle platformen en je kan geen gebruik maken van native UI componenten met bijbehorende vloeiende animaties. Je kan native imiteren, maar het is altijd net niet.

In de praktijk doe ik af en toe een betaling en bekijk ik de tijdlijn. Ziet er niet sexy uit, maar het werkt prima.
Een ander punt van kritiek op de user experience is dat bijvoorbeeld het panel waarmee je betalingen moet bevestigen zo opgeschaald is dat het zelfs op een Full HD monitor niet zonder schuifbalken weergegeven kan worden. Dat panel had op een groot scherm makkelijk zonder schuifbalken kunnen passen als het niet zo opgeblazen was.
Zolang het kan maak ik in ieder geval nog zoveel als mogelijk gebruik van de oude interface.
Inderdaad. Wat is er toch mis gegaan binnen dit bedrijf? 20 jaar geleden waren ze een stuk innovatiever en hadden ze een zeer prettige interface op de computer.
Sinds ze de iOS-app hebben gedumpt heb ik zo'n enorme hekel aan alles wat met Rabobank te maken heeft. Het duurde ook megalang voor ze native biometrie ondersteuning inbouwden, zelfs een Apple Pay duurde langer dan noodzakelijk. Rabobank is niet zo goed met digitaal, dat is wel duidelijk.

Edit: grapje, klanten van de Rabobank kunnen nog steeds geen Touch ID/Face ID gebruiken. :)

[Reactie gewijzigd door Blizz op 30 november 2021 16:31]

Edit: grapje, klanten van de Rabobank kunnen nog steeds geen Touch ID/Face ID gebruiken. :)
Gaat prima, zowel prive als zakelijk doe ik alles in de app met FaceID.

Dat die app verder een gedrocht is, dat is wel duidelijk. Zakelijk bankieren is de site ook vernieuwd en is ook een drama geworden. Prive kom ik nooit op de rabo-site, geen idee hoe die er uit ziet.
Beetje raar ook - alsof de bank niet juist de klanten moet voorzien van de juiste informatie. Dat ze dan een paar platformen moeten ondersteunen (Linux, Windows, Android, iOS, Mac) waarbij cross-platform development ook wel mogelijk is. Ze hebben echt wel de middelen...
Ik ben het zeker met je eens dat het niet altijd erg fijn is. Aan de andere kant voor genoeg gebruikers zal het ook waarschijnlijk wel zijn dat omdat het hetzelfde is gemakkelijker dingen terug kunnen vinden. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehad dat mensen een app wel snapte maar de normale website niet. Of uiterlijk veranderd is (na een update) en dat mensen het gewoon niet meer snappen. Doordat alles dus nu hetzelfde eruit ziet zal het voor zulke mensen misschien juist makkelijker worden.
De website is niet beter. Handige functies zoals het adresboek zijn uitgekleed, en ondertussen heeft de UI designer een beroerte gekregen want ik kan geen andere rede bedenken waarom de website zo obstinaat meerdere tabs blijven ondermijnen... Ik wil mijn bij- en afschriften kunnen inzien terwijl ik een nieuw betaalverzoek maak, maar de Rabobank is duidelijk van mening dat niemand dat ooit zou moeten doen 8)7

En die app... Als hij in het Engels staat (en dat kun je niet aanpassen behalve dan door je hele toestel in in een andere taal te zetten) dan wilt de app niet openen als Ad Away op de achtergrond draait. Duidelijk dat de Rabobank geen interesse in mij heeft als klant als ze mijn analytische gegevens niet kunnen verhandelen.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 1 december 2021 09:32]

Serieus? Ze verplichten je een Ad-blocker te stoppen? Dat is echt heel erg...
Op mijn mobiel heb ik Blokada draaien en dat werkt prima met de Rabo app
dan wilt de app niet openen als Ad Away op de achtergrond draait
Daar is een oplossing voor: zie deze GitHub comment.

[Reactie gewijzigd door IkBenPat op 30 november 2021 16:54]

Held! Kan meteen bevestigen dat het werkt.
Dit is ook mijn ervaring. De app lijkt continue te worden uitgebreid met dienstverleningen die niets met mijn prive- en zakelijke rekening te maken hebben, maar word daardoor een stuk trager en instabieler. Ook het probleem dat het rekeningoverzicht niet goed word geupdate speelt al een aantal weken, en vereist soms het opnieuw inloggen om de app te forceren nieuwe gegevens op te halen.

Voor mij zeker de voornaamste reden waarom ik nu op onderzoek ben gegaan naar een andere bank die het in de digitale wereld een stuk beter op orde heeft, naast de vele storingen en het niet ondersteunen van Google Pay.
Een paar jaar terug was de app mooi stabiel en clean, inmiddels zit er reclame in voor aanvullende diensten en is er heel geregeld een probleem bij het inloggen of ophalen van de gebruikersdata. Jammer!
Op zich wel netjes dat je in de app daarna doorgelinkt wordt naar hun servicepagina met de actuele status inclusief tijdstippen. Beter dan geen enkele info.
Nou vanmorgen was het probleem er al, zeker rond uurtje of 9. Geen melding niets en op hun site stond dat er niets aan de hand was. Op zich goed nu maar ze mogen wel sneller handelen. Kreeg bericht dat mij gegevens niet beschikbaar was en dacht even dat er iets niet pluis was. Mijn partner had ook zelfde melding, dus gelukkig bleek het een storing. Kan gebeuren maar niet snel met de communicatie.
Ik ben het zeker eens dat het sneller kan, al moeten we een bedrijf/instatie wel de tijd geven om uit te vogelen wat er precies is voordat ze meteen gaan publiceren dat er een storing is. Dat gezegd hebbende is 3 uur wel zeker te langzaam.
Das toch gek? Toko is offline maar de faciliterende partij gaat nog wel ff 3/3,5 uur zitten uitvogelen wat er aan de hand is voordat ze de storingspagina updaten. Nee, op moment van offline, informeer je je klanten met het feit dat systemen platliggen door een technische storing. 3 uur later is echt not done, hierdoor worden de telefoonlijnen roodgloeiend.
Ik zeg toch ook dat 3 uur zeker te langzaam is. ik vind echter dat ze zeker even de tijd moeten krijgen om te kijken wat er mis is. Als blijkt dat je systemen na 5 minuten weer online kunnen dan heeft het geen zin om communicatie eruit te sturen dat er een storing is.
Ze kunnen gewoon sneller melden dat er een storing is wat nog uitgezocht moet worden en daarna de melding gewoon aanpassen wanneer nodig. Dan zijn mensen tenminste wel snel op de hoogte.
Rond een uurtje of 9 zitten mensen waarschijnlijk nog met vraagtekens naar hun computerscherm te staren, afvragend wat er aan de hand is. Als mensen niet eerst de kans krijgen om te graven dan komt er zo'n slecht verhaal uit. "Wat is er aan de hand? Iets is kapot. Wat dan? Ja uuuuh..."
Kan ik tevens beamen, rond 09:15 werkte het voor ook niet.
Nou verre van netjes. Ik merkte het voor het eerst om half twaalf (toen waren er al diverse mensen met dezelfde melding op twitter). Statuspagina meldde GEEN problemen.
Half uur later nog steeds niet. Rond kwart over twaalf verwees de app door naar de statuspagina waar toen nog steeds helemaal NIETS werd gemeld over een storing, ruim een uur na de eerste meldingen.

Hun proces is verre van perfect bij storingen en dat doorzetten naar de statuspagina.
Rond half 12 was er bij allestorijgen.nl al 12000 meldingen van storing dat zegt al genoeg. En daarbij zijn de problemen nog steeds niet opgelost.

[Reactie gewijzigd door ice angel op 30 november 2021 15:28]

Ik heb de laatste 2 weken zeker 6 dagen storingen ervaren..
Hier ook. Regelmatig moet ik opnieuw inloggen of refreshen. Dit weekend elke dag meerdere keren.
Ik wilde precies hetzelfde zeggen. De laatste paar weken gaan er bijna doorlopend dingen mis met de Rabobank app. Rare foutmeldingen, de app die niet wil openen op telefoon/tablet als je 'open in App' kiest, of hij opent en geeft direct bij inloggen een fout en breekt de betaling af, of de betaling gaat fout in de laatste stap, er is elke keer wel iets lijkt het.

En dan krijg ik tegenwoordig ook opeens bij bijna alle betalingen weer dat ik die verschrikkelijke random reader nodig heb. Wanneer wel of niet is totaal onvoorspelbaar, ik heb alle opties om zonder die reader tot elk bedrag te kunnen betalen aan staan, maar alsnog moet ik hem om de haverklap erbij pakken. En op websites waar ik op de computer voorheen een QR code kreeg om te scannen, moet ik nu ineens ook weer die random reader gebruiken.

Ik weet niet waar ze bij Rabobank allemaal mee bezig zijn, maar de kwaliteit van hun internetbankieren holt achteruit, zonder dat er ook maar iets bijkomt waar ik op zit te wachten.
De Nederlandse bank schreef ...
Lekker verwarrend geformuleerd, ik vroeg me al af wat de DNB hiermee te maken had. Het is toch algemeen bekend dat de Rabobank een Nederlandse bank is?
DNB staat voor De Nederlandsche Bank. ;) De formulering is dus wel correct, maar wellicht een beetje verwarrend.
verwarrend, dat zeg ik toch? :p

De missende hoofdletter "B" en "ch" had ik wel gezien, maar toch, de toegevoegde waarde van expliciet aangeven dat de Rabobank Nederlands is ontgaat me. We hebben het toch ook niet over de Nederlandse Albert Heijn?

Ik vroeg me af of misschien de systemen van de DNB op een of andere manier gekoppeld zijn aan die van de Rabobank en dat daar de oorzaak lag.
Maar is de Rabobank al wel een echte Nederlandse bank? In de tijd dat ik daar begon te sparen was de Rabobank nog een coöperatie of vereniging van diverse lokale banken... (maar misschien wordt ik wel oud en heb ik ergens iets gemist).
Voor zover ik weet is de Rabobank nog steeds een cooperatieve bank met "leden". En in tegenstelling tot ING en ABN ben ik nog nergens in het buitenland de/een Rabobank tegengekomen, dus volgens mij echt Nederlands.
Toch zit de Rabobank over de hele wereld. Maar buiten Nederland is het vooral een zaken bank met vooral veel gebruik in de agrarische sector. Zie de engelse wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Rabobank) en de internationale website rabobank.com.
Rabobank is een Nederlandse bank, maar opereert internationaal.

Alleen in die markten doen ze nauwelijks consumentenbankieren. Je hebt zo hier en daar (bvb. Australie) RaboDirect, wat online-only bankieren is.

Maar voornamelijk doen ze aan financieringen voor agricultuur.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 30 november 2021 17:39]

Hoe lang nog? Men is bezig van de Rabobank een 100% internetbank te maken met - naar mijn mening en inzicht - een NV-structuur. Zodra dat rond is, komt er een beursgang en gaan miljarden Euro's aan ledenwaarde naar de aandeelhouders waarvan een groot deel (meerderheid?) in het buitenland zal zitten.
Ligt het aan mij, of is rabo internetbankieren de laatste tijd vaker (tijdelijk) niet bereikbaar?
Ligt aan jou denk ik want ik ervaar het nu voor het eerst sinds lange tijd. Misschien heb ik de rest van de storingen gemist.
Het is lang goed gegaan, maar dit is de 3e grote storing nu in vrij korte tijd.
Ik lees de storingen wel maar heb er nog nooit hinder van ondervonden.
Nu zit ik ook niet dagelijks meerdere keren in de app, dat scheelt natuurlijk.
Je bent zeker niet de enige, heb er zelf ook al meermaals last van ondervonden de laatste tijd.
Schijnt zo inderdaad. Echter is dit de eerste storing waar ik echt last van heb. Voorheen kon ik altijd nog wel internet bankieren, nu kom ik de app Niet eens in
Onderdelen van de app en website doen het vaker niet deze maand. Heb al meerdere formulieren gezien de gewoon midden in de flow crashen of freezen. Modules die het niet doen. Plotseling uitgelogd bij een overboeking. Vorige week dinsdag bijvoorbeeld ook. Donderdag avond had ik dit ook.

(en voor de zekerheid op meerdere devices en browsers geprobeerd).
Nee hoor, hier ook.
Bij mij is het de laatste weken al enkele keren misgegaan als ik mobiel via iDeal naar de Rabobank app werd geleidt. Ik kreeg toen een foutmelding waardoor onduidelijk was of ik had betaald.
Ook met App scannen van QR-code op laptopscherm is het misgegaan bij het verder afhandelen van de betaling in de app.
Beetje kort door de bocht hé? Misschien heeft een systeembeheerder ergens een foute configuratie doorgezet in de netwerkinfrastructuur. En zo zijn er nog honderden redenen te bedenken. Zolang er geen details bekend gemaakt zijn moet je misschien even wachten met zulke reacties.
Keertje mag gebeuren maar als je vitale app er maandelijks regelmatig meerdere uren uitklapt dan is dat echt geen toeval.
Vind wel netjes dat ze gewacht hebben tot na Black Friday :)
Zelfs BlueMonday hebben ze precies gemist :+
Zal zeker te maken hebben met een "change-freeze". Juist om dit te voorkomen op cruciale dagen.
Leuk dat mensen klagen over de storing en dat het ondertussen een aantal keer is in korte tijd. Maar daartegen heb ik buiten de laatste paar weken weinig problemen gehad bij Rabobank.
Sinds ze de app en website hebben vernieuwd lijkt het aantal storingen wel toegenomen te zijn dan in de oude situatie. Ik vind die hele nieuwe omgeving gewoon één groot gedrocht.. Traag, regelmatig timeouts, foutmeldingen, etc.