Rabobank laat klanten geld overmaken via 06-nummer van ontvanger

De Rabobank laat klanten geld overmaken naar andere klanten op basis van hun telefoonnummer. Met 06-Betalen hoeven klanten geen rekeningnummer van een ontvanger te krijgen. Dat kan voorlopig wel alleen bij overboeken naar andere Rabobank-klanten.

Gebruikers kunnen de functie aanzetten in de Rabo App, zegt de bank. Klanten moeten die functie activeren door eerst hun 06-nummer op te geven en een sms-code ter bevestiging in te voeren. Ook iemand die geld wil ontvangen, moet daarvoor eerst zijn telefoonnummer verifiëren op die manier. Gebruikers moeten vervolgens hun bankrekening koppelen aan dat telefoonnummer. Op die manier verifieert de bank bij elke overdracht of het nummer klopt met de naam die een verzender opgeeft.

De functie werkt in de Rabo App. Voorlopig geldt dat alleen voor Rabobank-klanten onderling. Het is ook nog niet actief met een zakelijke rekening. Gebruikers met een gezamenlijke rekening kunnen de functie ook gebruiken; het is dan mogelijk meerdere nummers te koppelen aan een IBAN.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

14-12-2020 • 09:18

210

Submitter: cat_byte

Reacties (210)

210
208
118
17
0
49
Wijzig sortering
Hier in Zweden is dit al jaren heel gebruikelijk en worden bijna nooit bankrekeningnummers uitgewisseld. Het systeem heet Swish en alle grote banken zijn erbij aangesloten. Je typt het telefoonnummer in, krijgt te zien welke naam daaraan gekoppeld is en kan vervolgens betalen. Oorspronkelijk werd het vooral gebruikt voor transacties tussen particulieren maar inmiddels kan je bij veel bedrijven, zowel online als offline, ook betalen met Swish. Je hoeft niet altijd een telefoonnummer in te vullen, je kan ook een QR-code scannen.

Swish is gekoppeld aan een zgn. BankId, een authorisatiesysteem waar ook weer alle banken zij zijn aangesloten. Dus als ik geld wil sturen via Swish moet ik altijd een authenticatie uitvoeren via BankId, wat enkele seconden duurt.
Wacht even.. je vult een telefoonnummer in en dan zie je gelijk welke naam daarbij hoort?
Kortom een soort semi-openbare database van alle telefoonnummers en bijbehorende bankrekening eigenaren. Dat klinkt heel erg privacy vriendelijk...
Hier in Singapore gebruiken we ook dit systeem (PayNow) - en je ziet de naam die je zelf op je profiel kunt aangeven. Wat in principe hetzelfde is als een WhatsApp account, de meeste mensen vullen gewoon hun voor/achternaam in die ik dan ook te zien krijg.

Net als wat de reacties hierboven betreft uit Noorwegen/Zweden - 'de gemiddelde Singaporees' houdt er andere standaarden op na wat betreft privacy dan 'de gemiddelde Tweaker uit Nederland/Belgie'.

Ik vind het overigens een heel handig systeem, beter nog dan Tikkie.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 22 juli 2024 16:27]

Bij whatsapp zie ik bij groepsgesprekken pas die ingevulde naam als die persoon zelf iets gezegd heeft. Dit zorgt er dus voor dat ik niet random nummers kan toevoegen en van iedereen de naam kan zien.
Nieuwe chat > Nieuw contact > Opslaan. Dan krijg je direct de avatar te zien. Stuur een bericht 'Hey hoe gaat het' waar bijna iedereen op reageert en dan heb je de naam. Want zoveel mensen vullen daar hun hele naam in...

Dus nooit je echte foto en volledige naam in accounts zetten.

[Reactie gewijzigd door FvdM op 22 juli 2024 16:27]

Bij instellingen -> account -> privacy kan je gewoon aangeven dat je profielfoto en je info alleen voor contacten zichtbaar is. Als iemand mij een bericht stuurt zonder zich voor te stellen en ik verwacht niks reageer ik gewoon niet.

Voor mij maakt het toch allemaal niet uit omdat ik bij de kvk ingeschreven ben geweest...

[Reactie gewijzigd door reneflo op 22 juli 2024 16:27]

Standaard is het zichtbaar voor iedereen. Naar mijn ervaring komen ver uit de meeste mensen in de instellingen niet verder dan hun profiel of hebben geen idee wat de instellingen betekenen. Zo denk je bij Info dat het om al je account informatie gaat, maar het is dus alleen de Info regel onder je naam, niet de naam zelf. Die kan je niet uitschakelen.
Van Rabobank.nl:

Het 06-nummer wordt alleen in een rekeningnummer omgezet, als jij als betaler de correcte naam van de ontvanger hebt ingevoerd. De check voorkomt phishing en beschermt de privacy.

Lijkt dus over te zijn nagedacht.
Zelfde check als bij normaal overmaken op bankrekening. Op zich logisch.
Niet helemaal denk ik. Als ik bij een rekeningnummer een naam invul die niet overeenkomt krijg ik een melding "Dit rekeningnummer staat op naam van [juiste naam], controleer je gegevens."

Dat lijkt mij hier dan dus niet de bedoeling.
dit gebeurt enkel als je heel erg in de juiste richting zit met de naam. Als het voor geen kant klopt dan krijg je die melding niet hoor
.oisyn Moderator Devschuur® @LiquiD-AciD14 december 2020 11:21
Vroeger was dat bij de postbank/ING idd zo. Dan kon je naar hartelust gironummers invoeren en kreeg je doodleuk te zien wie daarbij hoorde. Nadat daar wat commotie over was ontstaan is dat omgezet naar wat jij beschrijft en werkt dat interbancair (binnen NL)
Niet zo zeer commotie over die optie op zich, maar omdat iemand het gebruikt had om phishing-achtige berichten te sturen, als ik me goed herinner.
.oisyn Moderator Devschuur® @laptopleon14 december 2020 11:46
Ah ja, het zou kunnen dat er idd misbruik van gepleegd moest worden voor ze overstag gingen, maar die commotie was er al eerder: nieuws: Privégegevens alle ING-klanten zijn door ontwerpfout te achterhalen. Tenenkrommend om die reactie van ING te lezen in dat artikel, dat zou nu echt niet meer kunnen (gelukkig)
ING is niet van plan het opvragen van privégegevens onmogelijk te maken. "We maken een afweging tussen het risico op misbruik en de service aan klanten", aldus ING-woordvoerder Daan Heijbroek. "Tijdens een enquête bleek dat 94 procent van onze klanten blij is met deze service, die voorkomt dat mensen geld overmaken naar de verkeerde." Een mogelijke oplossing zou zijn een maximum, van bijvoorbeeld duizend, te stellen aan het aantal dagelijks op te vragen privégegevens. "Dat gaan wij niet doorvoeren, want wij achten het risico dat dit wordt misbruikt niet groot." Wel voert ING een wijziging door waardoor de woonplaats niet meer zichtbaar is.
Oh, mensen zijn er blij mee. Laten we dan vooral niet kritisch kijken hoe we dit probleem op kunnen lossen en die mensen tegelijkertijd tevreden kunnen houden |:(

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 16:27]

Typisch weer zo’n situatie waarbij de 1% hufters het leven van de 99% onnodig moeilijk maakt.

Dan nog had hier met een béétje creatief denken best een oplossing voor bedacht kunnen worden. Waarom niet gewoon de controle doen op het moment van overmaken? En dan alleen bij bedragen boven een tientje, zodat het voor criminelen te duur wordt om het massaal uit te proberen. Maar goed, nu hebben we alsnog een redelijk goeie naamcontrole.
Haha, handig hoor, van de regen in de drup.
Ik moet dan denken aan het verschil van een lang IBAN nummer en een moeilijke of lange achternaam intypen.

Wat ik zo lees over Zweden met Swish en een QR code klinkt dan wel handig.

Echter, waarom 06?
Je moet bij overmaken naar een IBAN nummer ook de naam invoeren dus dat maakt niet uit? Lijkt me wel handig dit als je geld naar een bekende over wil maken. Telefoonnummer heb je vaak al wel, bankrekeningnummer weet ik zo net nog niet.
Dat lijkt me alleen acceptabel als klanten er expliciet voor kiezen om mee te doen en ze inzage hebben wie die combinatie opvraagt. Dat eerste lijkt er te zijn maar dat laatste niet.

[Reactie gewijzigd door kodak op 22 juli 2024 16:27]

Ja, ik kan een telefoonnummer invullen en ik krijg inderdaad te zien welke naam aan de bijbehorende BankId gekoppeld is. Nu zijn ze hier sowieso veel opener over het delen van informatie. Als je een adres hebt kan je zien wie er wonen, wanneer ze jarig zijn en wat er voor het huis is betaald. Als je een kenteken hebt kan je vinden wie de eigenaar is. Het schijnt dat je ook informatie kan opvragen over afgedragen belasting en inkomen over iedereen, hoewel ik mij hier nooit verder in heb verdiept.

Dus een samenleving die heel erg open is over het delen van persoonlijke informatie. Moest er in het begin wel aan wennen maar inmiddels denk ik er eigenlijk niet meer over na.
De mindset is hier inderdaad anders. Iets in de trend van "we hebben hier geen criminaliteit, want dat is verboden" (er was een niet al te snuggere politica die dat letterlijk zei een paar jaar geleden). Aan de ene kant vind ik het wel mooi dat niemand geheimzinnig doet over zijn of haar inkomen. Ik kan dat soort informatie gewoon opvragen, en degenen die het betreft krijgt er een melding van dat ik dat heb opgevraagd.

Aan de andere kant is het ook wel een beetje naief soms. Zoals het feit dat op basis van kenteken een eigenaar/adres te achterhalen is. Je hoeft maar bij de veerboot te gaan staan en kentekens van vakantiegangers te noteren om een perfect lijstje van inbraakadressen te maken.

De hond heeft meer privacy dan jij. Daar mocht ik nog apart aanvinken of de gegevens gedeeld zouden worden. Daar heb ik, in goed overleg met de hond, mooi ja op gezegd. Dus als je nu op mijn naam klikt googled vind je mijn adres, mijn auto, wie er nog meer woont (+geb. datum) en dat er een rhodesian ridgeback rondloopt. Een schat van een beest hoor, maar als inbreker zou ik gelijk doorklikken naar het volgende adres.

[Reactie gewijzigd door Gutser op 22 juli 2024 16:27]

Is dit nog een beetje gereguleerd want als je van iedereen al deze informatie openbaar kan opzoeken lijkt een goudmijntje voor bedrijven die maar wat geinteresseerd zijn om je op je verjaardag lastig te komen vallen met een 'speciale aanbieding'...

Ter vergelijk: in Nederland heb je zoiets moois als KVK, als je daar als zelfstandige in schrijft met je woonadres als bedrijfsadres heb je gelijk een aantal andere bedrijven die je beginnen aan te schrijven met allerlei meuk. |:(
Wat was dat irritant ja. Ik had zelfs nog speciaal aangegeven dat de kvk mijn gegevens niet online zou zetten. Binnen een week lag er een envelop van google op de mat en er volgden nog vele anderen.
Hier in Zweden heb ik daar eigenlijk alleen last van wat mijn auto betreft. Krijg je een vooringevulde brief die er uitziet als een rekening, maar waarmee je eigenlijk een (tweede?) verzekering voor je auto afsluit. Ik ben er niet ingetrapt, maar in het begin is het dus wel even opletten. Inmiddels gaat alles via automatisch betalen of via invoice dus is een papieren 'rekening' meteen hoogst verdacht.
Anoniem: 1344348 @Gutser14 december 2020 11:54
Ik heb dit opgelost door bij de KvK een niet bestaand 06-nummer op te geven. Werkt prima.
Wees 'blij' dat ze eindelijk gestopt zijn met je kvk nummer als eenmanszaak gewoon je "bsn +B" te geven. ;)
Je KVK nummer is nooit je BSN +B01 geweest. Dat was je BTW nummer. Dat was een ándere privacyschending voor ZZP-ers...
Dat was voor zover ik me kan herinneren de belastingdienst, inderdaad het BSN+B01. Vooral leuk na campagnes van dezelfde overheid die zegt dat je je BSN niet zomaar moet delen en ook mag afschermen bij aanleveren van kopieën van je identiteitsbewijs, enzovoorts...
De KvK gaf je wel een eigen uniek KvK-nummer, hun privacyschending bleef bij het doorverkopen van je NAW :X
Dat gaat in Nederland dus niet werken want je wordt gegarandeerd de hele dag gestalkt door allerlei verkopers.
Hier in Zweden krijg je dus ook deze situaties:

Ik had een nieuwe auto opgehaald, de week daarna vallen, zonder vragen, meerdere aanbiedingen in de bus van verzekeringen, specifiek voor mijn auto.

Ons nieuwbouw huis is nu twee jaar oud en dan doe je hier normaal nog een inspectie voordat een deel van de garantie verloopt. Dus een paar maanden vantevoren komen hier ook aanbiedingen voor binnen.

Vier weken terug tweede kind geboren, twee weken later valt enquete op de mat over ouderschap.
In Nederland valt er ook van alles in de bus na de geboorte van je kind, maak je geen illusies.

De mijn bank (ING) stuurde gelijk een kinder spaarrekening folder op.

Er bestaat een bevolkingsregister. We leven niet in een Darkweb.
Wat er al is..... als een onbekend nummer mij belt, toont mijn telefoon een gevonden (bedrijfs)naam. Dus ergens moet er al zo'n database zijn.
Dat is gewoon de Google Maps-database waarin elk zichzelf respecterend bedrijf staat. Overigens erg handige feature. Maar dat gaat alleen over bedrijven, en niet in het voorbeeld over particulieren.
Voor geïnteresseerden: ook Openstreetmap heeft zo'n database, sommige Android ROMs gebruiken die ipv die van Google.
Hiervoor wordt de KVK-database gebruikt, die is inderdaad openbaar. Hier in zitten geen particulieren, en ook geen bankgegevens, dus er zijn niet zo heel veel raakvlakken met dit thema.
Hiervoor wordt de KVK-database gebruikt,(...). Hier in zitten geen particulieren,(...)
Er zijn veel kleine zelfstandigen die gewoon met hun particuliere nummer in het KVK-register staan. Het nadeel daarvan is dat ze alsnog gebeld wordt door energieaanbieders en dergelijke, die niet weten dat een vermelding in het Bel-me-niet-Register ook geldt voor ZZP'ers 8)7

Maar goed, da's eigenlijk off-topic.
Belmeniet register werkt alleen aan business > particulier. Beschermd niet van business to business. Koop als zzper een prepaid of wegwerp sim dat je op het kvk zet
Nee hoor, een vermelding in het Bel-me-niet-Register geldt ook voor ZZP'ers-met-privénummer. Maar daar hebben die energieverkopende klootzakjes natuurlijk schijt aan.
Zou je denken. Ik heb dit werk gedaan, er zitten uitzonderingen in voor B2B telemarketing. BMR is voor B2C, bel je naar een ZZPer met een verkooppraatje voor consumentenproducten, dat mag niet.

Bel je B2B, noem je het telefonische leadgeneratie, telefonische acquisitie of telefonische marktbewerking. Dan mag het wel ;)
Hosternokke! Het zou verboden moeten worden! :P
Haha, dat moest ik opzoeken :P
Het is best tricky. We mogen de AVG ook een beetje dankbaar zijn, sindsdien mag men niet ergens in de voorwaarden van een gratis telefoon app verstoppen dat je aangeeft dat telemarketingbedrijven contact met je op mogen nemen (dat was me toch sneaky).

Via je telefoonnummer op het KVK krijg je naar mijn ervaring eigenlijk nooit legitieme telefoontjes. Het is aan te raden om daarvoor een prepaid of wegwerp sim te regelen, al zal een wegwerp sim na enige tijd inactief te zijn weer in de roulatie komen en zadel je iemand anders er mee op.
Hiervoor wordt de KVK-database gebruikt, die is inderdaad openbaar. Hier in zitten geen particulieren, en ook geen bankgegevens, dus er zijn niet zo heel veel raakvlakken met dit thema.
Niet waar, ten minste voor zover ik weet.
Het nr waar je mee uitbelt staat ook vaak niet geregistreerd bij de kvk

Dit is iets wat je voor android kunt instellen in het business gedeelte van je bedrijfsaccount.
Android zoekt vervolgens standaard in die database bij onbekende nummers en kijkt of je je dan koppelen.

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 22 juli 2024 16:27]

Dat ligt aan je telefoon.
Sommige Androids laten Google info zien,
Alle (?) Samsungs gebruiken Hiya

https://www.hiya.com/products-smart-call

Handig, maar ook verwarrend voor de gebruiker om meerdere van deze diensten te hebben.

Zo heb ik alle telefoonnummer reeksen van ons bedrijf maar doorgegeven aan Hiya, aangezien bellers soms vreemde namen te zien kregen.
Enkele dagen later was het aangepast, dus dat werkt dan wel weer goed.
Hoe doet jou telefoon dat?
Android standaard feature voor zover ik weet..
Precies wat ik dacht. Maar het is maar net inderdaad hoe er mee omgegaan wordt. Tot een paar jaar geleden vonden we een telefoongids ook heel normaal met daarin adressen en telefoonnummers.
Een telefoongids is toch andersom? Gegeven een naam het nummer zoeken. Dit is omgekeerd zoeken, iets dat in de telefoongids niet kon en bij online telefoongidsen wettelijk verboden is.
Is dat nieuw, dat dat wettelijk verboden is? Die diensten bestaan al jaren. Geen idee hoe goed ze tegenwoordig nog werken, maar wie staat er tegenwoordig nog in het telefoonboek...
Het volgt uit artikel 11.6 lid 3 Telecomwet (https://wetten.overheid.n...2020-12-04&g=2020-12-04): voor alle zoekingangen anders dan van naam naar nummer is aparte toestemming nodig.

In 2007 is geprobeerd de OPTA (nu ACM) los te laten op deze diensten, met precies dat argument. De ACM vond dat echter niet opportuun:
Het college is van oordeel, dat het verschijnsel “omgekeerd zoeken” op zichzelf genomen niet als een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer wordt ervaren, voor zover dit belang wordt beschermd door artikel 11.6, derde lid, van de Tw. De Richtlijn verbiedt omgekeerd zoeken niet en er zijn landen waarin “omgekeerd zoeken” wettelijk is toegestaan. Bovendien zijn bij het college in de afgelopen twee jaar geen klachten binnengekomen van natuurlijke personen (lees: particulieren of consumenten) over het zonder hun toestemming aanbieden van mogelijkheden tot omgekeerd zoeken.
Opmerkelijk: op grond van de privacy is het vereiste van aparte toestemming ingevoerd, maar omgekeerd zoeken is geen schending van de privacy. Maar als er geen klachten van consumenten zijn binnengekomen, dan hoeft de ACM inderdaad niet op te treden. Het achterliggende idee lijkt te zijn dat mensen die geven om hun privacy, toch al niet in de gids staan (of een anonieme prepaid nemen).
De tijden waren toen ook anders. De manier waarop de Data in het telefoonboek toen der tijd gebruikt werd is totaal anders dan dat een database met dezelfde data nu gebruikt zou kunnen worden.

Het valt dus niet te vergelijken.
Dat wist ik niet. Tnx! Hoewel natuurlijk in principe je vroeger wel bij een telefoonnummer ook de naam kon vinden was het alleen wat lastig te doen in een papieren boek. Alhoewel de opbouw van vastelijn nummers het weer makkelijker maakt.
De telefoongids heeft altijd een opt-out gehad voor zover ik weet. Ik heb er in ieder geval zelf nooit in gestaan.
Vroeger stond je standaard in de telefoongids, tenzij je een geheimnummer had. Later stond je standaard in de telefoongids, tenzij je een geheimnummer had of aangegeven had niet in de telefoongids te willen.

Maar als je geen geheim nummer had/hebt, werd ongeacht of je in de telefoongids stond je telefoonnummer verkocht aan telemarketeers.
Vroegâh had je van die KPN telefoonboek CD's waar je op naam kon zoeken. Later hadden ze die functie er uit gehaald en/of kon je die CD's niet meer kopen en werden ze dus massaal gekopieerd. :)
Mobiele nummers zijn bij mij standaard geheim geweest over meerdere nummers en providers (eerste ca 2006?). Zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten aanpassen als ik dat al zou willen. Nog nooit een spam telefoontje gehad
Hoe gaan ze voorkomen dat geheime nummers voor 1 cent verzamelt gaan worden door louche callcenters? Die prive 06 zullen een stuk waardevoller zijn dan de vaste lijn.
Als "het maar net is hoe is hoe er mee om wordt omgegaan", kun je wachten tot het mis gaat. Zeker met allerlei vage telemarketing bureaus, die überhaupt het bel-me-niet register aan hun laars lappen.
Ik weet niet hoe het in Zweden zit maar in Noorwegen kan je van alle mensen de belastingaangifte opvragen. Privacy heeft een andere betekenis daar in het noorden

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 22 juli 2024 16:27]

Correct, hier in Finland bvb wordt van de grootste verdieners elk jaar hun inkomen gepubliceerd (adhv de belastingsaangifte) in de krant. Het noemt hier transparantie (ongeacht mijn mening :) hierover).
We zijn nu aangekomen op een volledige generatie die is opgegroeid zonder het telefoonboek?
Daar stond toch nooit 06 nummers in? Ik heb nooit een vaste telefoon gehad.

Mijn ouders hadden trouwens een geheim nummer omdat mijn moeder in de psychiatrie werkt.
.oisyn Moderator Devschuur® @YangWenli14 december 2020 11:39
Daar stond toch nooit 06 nummers in?
Kan best hoor, als je je daarvoor aanmeldt... Het verschilt niets met een "vast" nummer. Alleen waren vaste nummers vroeger opt-out, nu is alles opt-in.
Het gaat hier over Zweden. Een land waar alle belastingaangiftes openbaar zijn.
Privacy is daar echt iets anders dan in Nederland. En dat heeft weer te maken met het grote vertrouwen dat Zweden hebben in hun samenleving.

In Zweden hebben ze overigens een paar jaar geleden ingevoerd dat je wel kunt zien, wie jouw aangifte heeft bekeken. Dat zou hier ook een oplossing kunnen zijn, als jouw telefoonnummer wordt opgevraagd, krijg je een melding met naam en telefoonnummer van degene die jouw gegevens opvraagt.
Wordt het in iedergeval wel een stuk makkelijker om oplichters te ontdekken via MP, dat ze naam van telefoonnr met de omgeschijving op MP klopt en waar je het geld aan overmaakt(overgens MP doe ik altijd betaalverzoek dat is een stuk handiger).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juli 2024 16:27]

Klopt, maar privacy in SE werkt wat anders dan in NL. Je kunt ook zo zien waar iemand woont (hitta.se), al is dat wat lastiger als je op zoek bent naar een Johan Johansson :+ . Of als je parkeert bij een winkelcentrum zonder betalen bij een automaat krijg je de rekening thuisgestuurd van een private parkeerplaatsbeheerder.
Zweden is daarin wat makkelijker dan Nederland. Die requests gaan via je bank, ik heb het uiteraard niet uitgetest maar ik neem aan dat daar wel een limiet aan zit. Bovendien moet je elke betaling bevestigen in de authenticatie-app, dat automatiseer je niet zo snel. Maar, ja, in principe kun je zo van een handvol telefoonnummers inzien welke naam erachter hangt. Daar hadden we in Nederland vroeger telefoonboeken voor, het zal allemaal zo'n vaart niet lopen ;)

Het is een ongelovelijk handig systeem, inderdaad omdat wat @MrBrickALot al aangeeft, het tegenwoordig ook door bedrijven gebruikt wordt. In Zweden is contant geld bijna niet meer in gebruik, maar ik heb al eens midden op een meer bij een koek-en-zopie tent van een stel tieners een paar koppen chocolademelk (en kladdkaka :3) gekocht en met Swish betaald. Even een QR code scannen en klaar.

Ook ideal als we met collega's geld inzamelen voor een verjaardag ofzo, aangezien iedereen het heeft en je toch al telefoonnummers van elkaar hebt. Geen gezeur met bank-specifieke apps, of IBAN nummers moeten uitwisselen: gewoon "hup, 100 SEK naar contactpersoon" en klaar. Scheelt uiteraard wel dat nagenoeg iedereen het hier heeft, ik begrijp niet zo goed waarom in Nederland elke bank zijn eigen app lijkt te hebben die allemaal niet onderling compatible zijn. Zo heb je er nog niks aan :/
Onbekend mobiel nummer, vul dat eens in WhatsApp in, kans is groot dat je de identiteit te zien krijgt. Er zijn zovele databases die je daarbij kunnen helpen.
Scheelt wel met online oplichting
Zoals in Noorwegen VIPPS. :)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 22 juli 2024 16:27]

In Spanje hebben we het ook: Bizum.

Hier in Spanje duurt het normaal 1 dag om geld over te schrijven, tenzij het dezelfde bank is.
Veel fintech banken hebben nu SEPA ICT (instant EU-wide transfers) waardoor je binnen 10 seconden tot 15.000 euro kunt overmaken. De "oldschool"-banken verdienen veel geld aan dit soort overschrijvingen, dus die willen het niet opeens gratis beschikbaar maken.
Daarom hebben ze nu in Spanje een tussenoplossing: Je kunt met Bizum geld overmaken naar een 06-nummer, maar dat is natuurlijk wel gelimiteerd tot 1000 EUR per transfer en max. 5000 EUR per jaar.
Je kunt je mobiel ook maar aan 1 IBAN koppelen, zodat je niet tussen je eigen rekeningen bij verschillende banken geld stuurt.

Het is dus geen "hip nieuw systeem", maar juist een systeem bedacht door de banken zodat ze hun dure bankoverschrijvingen in stand kunnen houden. Ze kunnen hiermee ook concurreren tegen fintechbanken met hun instant transfers.
Je typt het telefoonnummer in, krijgt te zien welke naam daaraan gekoppeld is en kan vervolgens betalen.
Mag dat wel? Beetje gek dat je een telefoonnummer zo makkelijk kan koppelen aan een naam?
Hier hebben we dan ook wel een IBAN naam check, maar daar zitten wel voorwaardes aan.

Als de naam minimaal afwijkt, krijg je wel een suggestie van de juiste naam.
Wijkt de naam veel af, krijg je een melding dat het niet klopt, maar je krijgt ook geen suggestie.
Hier niet, daar in het noorden wel :)
Ik vond het grote manco aan het huidige systeem dat je bij een overstap van de ene bank naar de andere, je niet je rekeningnummer kon meenemen (zoals wel kan als je van mobiele provider wisselt).

Dat lijkt met het Zweedse systeem dus opgelost te zijn? Als je van bank wisselt koppel je gewoon je nieuwe bankrekening aan je 06-nummer en alles is geregeld? (voor iedereen die naar je 06 overmaakt natuurlijk)
Volgens mij wil men ook toe naar een situatie waarbij je je rekeningnummer kan houden. Nederland pleit daar in elk geval voor in Brussel (https://radar.avrotros.nl...behoud-bij-overstap-bank/).
Dat gaat toch niet met iban tegenwoordig.. NL .. RABO hoort bij de rabobank. Raar als daar ineens INGB staat en is de iban toch anders.
Als je nou gewoon even op dat artikel klikt...
Bankverwijzing in IBAN
In de praktijk is nummerbehoud evenwel lastig en al helemaal niet zonder dat in Europees verband te regelen, waarschuwde Hoekstra destijds al. Voor bankrekeningnummers wordt sinds 2014 het Europese IBAN-systeem gebruikt. In elk rekeningnummer is een code verwerkt die verwijst naar de naam van de bijbehorende bank.

Europabreed aanpassen
De minister vroeg De Nederlandsche Bank (DNB) onderzoek te doen en die concludeerde eveneens dat Nederland dit niet op eigen houtje kan regelen. Een alternatief waarbij het IBAN-nummer gekoppeld wordt aan een neutraal en uniek identificatienummer, een zogenoemde alias, is volgens de toezichthouder erg duur en hooguit haalbaar als het Europabreed wordt ingevoerd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 16:27]

Het waren de Nederlandse banken zelf die er een bankcode in hebben verwerkt. Ik heb via Bricklink wel eens was in het buitenland besteld, en dan is het Iban-nummer louter cijfers. En waarom zou een NLxxRABOxxxxxxxxx niet bij ING ondergebracht kunnen worden? Wel verwarrend, maar niet onmogelijk.
.oisyn Moderator Devschuur® @pegagus15 december 2020 15:27
Het waren de Nederlandse banken zelf die er een bankcode in hebben verwerkt
Het waren de Nederlanders die er een duidelijk leesbare bankcode van hebben gemaakt van 4 letters. Maar dat wil niet zeggen dat er geen bankcode in buitenlandse IBAN rekeningen zit. En feitelijk is het redundant, want de bankcode zat ook al in het oude rekeningnummer, en die zit nog steeds in de IBAN. Zie https://en.wikipedia.org/...r#IBAN_formats_by_country

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 16:27]

Maar waar zit dan het probleem? Wat maakt het dan onmogelijk?
.oisyn Moderator Devschuur® @pegagus15 december 2020 16:43
Het probleem zit 'm erin dat die bankcode nodig is om te weten waar het geld naartoe moet.
Is het systeem daadwerkelijk zo ontworpen dat geld naar een rekening met daarin RABO altijd naar de Rabobank wordt gestuurd? Mooie vendor lockin dan. Hebben die banken goed bedacht.
.oisyn Moderator Devschuur® @pegagus16 december 2020 10:58
Om dezelfde reden dat je een enkel ip-adres ook niet kan verplaatsen tussen providers. Het bevat routing-informatie zodat men weet welke kant de data op moet. Je wil niet voor elk individueel rekeningnummer een query moeten doen om te kijken met welke bank je te maken hebt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 16:27]

En dat introduceer je alsnog met een 06-nummer wat is gekoppeld aan een bankrekening. Het heeft er dus alles weg van dat het wel ooit bewust is ontworpen om overstappen moeilijker te maken, maar nu er allerlei fintechs in opkomst zijn, moet men wel.
Ik kan me enkel voorstellen dat alles wat achter RABO/INGB staat (10 cijfers?) wél mee zou kunnen.
volgens mij zaten in die nummers ook verwijzingen naar een specifieke bank, dacht de eerste 2 cijfers. Postbank uitgezonderd (kun je nu nog steeds zien ondanks dat het ING is geworden).
Weet niet hoe het nu zit, maar zou dus ook kunnen dat die laatste cijferreeks niet (meer) uniek is?
Persoonlijk heb ik dat IBAN gedoe gezien als en poging van banken om overstappen moeilijker te maken.
Had ook anders kunnen worden opgelost volgens mij
.oisyn Moderator Devschuur® @Dream_ON15 december 2020 15:31
Postbank uitgezonderd (kun je nu nog steeds zien ondanks dat het ING is geworden).
Ook de postbank / gironummers. Die hebben bankcode 00. En voorloopnullen mocht je weglaten :)
je kan ook een QR-code scannen.
Dit werkt bij de Rabobank dan weer niet met Sepa QR codes. Heb er toevallig afgelopen week nog een verzoek voor ingediend. Je kan alleen de dure Ideal QR codes scannen bij de Rabo, die ook nog eens vervallen.
Dus dan krijg je een SMSje of Whatsapp, waarin iemand iemand vraagt even geld over te maken naar dit 06-nummer? Dat geeft volgens mij weer heel veel mogelijkheden voor criminelen. Of zie ik dit verkeerd?
Bovendien is dan de bank ook weer blij, want dan heb je het helemaal zelf overgeboekt en geautoriseerd en roepen ze daarna dat zij dan niets hoeven terug te betalen als het fraude blijkt te zijn.

[Reactie gewijzigd door mr.Millenarian op 22 juli 2024 16:27]

Dit zie je verkeerd,het werkt heel anders.
Je maakt dan toch alleen geld over naar een bekend 06-nummer? Bovendien als een bekende of familie mij zou vragen geld te lenen zou ik dat nooit of te nimmer via Whatsapp regelen maar altijd telefonisch of persoonlijk. Ik heb dan ook geen medelijden met mensen die voor honderden of duizenden Euro's zijn opgelicht via Whatsappfraude want een dochter of zoon zal nooit via die weg om geld vragen lijkt mij. Dan ben je niet alleen dom bezig maar ook erg naïef.
Vipps hier in Noorwegen. Ook gekoppeld aan facturen, lidmaatschap van verenigingen. Ook alles via BankID. Echt super systemen. Verder vooruit dan Tikkie etc.
Wat is verschil ten opzichte van PayPal ?
Wel jammer dat het per se een 06-nummer moet zijn. In Hong Kong hebben ze het generiek aangepakt. Het Faster Payment System (FPS) werkt daar met proxies die de het kenmerk (bv 06 nummer) vertalen naar rekening nummers.

Klinkt ingewikkeld, maar dat merk je als gebruiker niet. Voordeel is dat je behalve mobiele nummers ook random tokens, ID-kaart nummers of e-mail adressen kunt gebruiken en dat dit uitgebreid kan worden met nieuwe proxies. Uiteraard allemaal op opt-in basis.
Ik blijf verbaasd soms over hoe Nederland achterloopt.

Dit kunnen we hier in Portugal al jaren met een app die MBWay heet. (MultiBanco wat een nationaal geldautomatensystem is waarin je van alles kunt doen, cheques aanvragen, treinkaartjes kopen, rekeningen betalen, je pin veranderen (ja dat kan hier bij alle banken) soms ook geld storten en dat zonder dat je bij je eigen bank moet zijn).

https://en.wikipedia.org/wiki/Multibanco

Met MBWay kan ik zelfs naar een geldautomaat (een feature die ik ooit als suggetie heb opgestuurd) zonder bankpas. Je scant een QR code op het scherm, en je bevestigt met je vingerprint op je mobiel, daarna kun je geld opnemen. Of je stuurt een 10 cijferige code naar een vriend, die gaat naar een geldautomaat en kan dan binnen 30 minuten met die code bij welke geldautomaat dan ook, een door jou bepaald bedrag opnemen met die code.

Geld sturen naar elkaar met je mobiele nummer is heel handig. In je app zoek je de persoon waar je het geld naartoe stuurt, en binnen 10 seconden staat het geld bij die persoon op de rekening. Je kunt ermee betalen in winkels (ook door een QR code te scannen of met NFC). En soms als een winkel geen pin heeft, dan geven ze je hun mobiele nummer en stuur je het geld via MBWay naar dat nummer. De persoon ontvangt het meteen.

Enfin, ik denk altijd dat Portugal achterloopt met een hoop zaken, maar met moderne betaalwijzen lijkt het hier decennia voorop te lopen tov NL.
En soms als een winkel geen pin heeft, dan geven ze je hun mobiele nummer en stuur je het geld via MBWay naar dat nummer.
Kom je dan nog steeds regelmatig zaakjes tegen die stellen dat ze geen [voer digitale betaalmethode] kunnen aanbieden, en je contant moet betalen (omdat ze belasting willen ontduiken)?

Maar dit kunnen we in Nederland ook allang:
  • 1 - In je app zoek je de persoon waar je het geld naartoe stuurt, en binnen 10 seconden staat het geld bij die persoon op de rekening.
  • 2 - Je kunt ermee betalen in winkels (ook door een QR code te scannen of met NFC).
  • 3 - En soms als een winkel geen pin heeft, dan geven ze je hun mobiele nummer en stuur je het geld via MBWay naar dat nummer.
  • 4 - De persoon ontvangt het meteen.
1 - Echter met een IBAN ipv tel. nummer.
2 - Kan hier ook via apps van banken.
3 - Ipv van tel., geeft met een IBAN op.
4 - Hier idem.
Anoniem: 22438 @Z10015 december 2020 15:05
Uiteraard kan dat in NL met je IBAN, maar hoeveel mensen ken jij die je kunt vragen:

Hey wat is jouw IBAN dan maak ik het even over.... en dat ze dat dan meteen uit hun hoofd opnoemen?

Terwijl veel mensen hun mobiele nummer wel uit hun hoofd kennen.

Wat de motieven zijn van de winkels om geen pin te hebben weet ik niet. Er zullen wast winkeliers zijn die er een minder legale boekhouding op nahouden, maar we hebben in Portugal een systeem daarvoor:

Ik vraag om mijn btw nummer op de bon te zetten. Op die manier moet de winkelier het wel aangeven bij de belasting. Om dit te promoten krijg je voor elke 10 euro die je laat registreren met je BTW nummer, een loterijnummer. Elke maand worden er geldprijzen verloot onder de mensen die keurig om een BTW bon gevraagd hebben.

Daarnaast kun je een deel van de aankopen met je BTW nummer, aan het einde van het jaar van je belasting aftrekken.

Ik ben zo gewend om altijd mijn BTW nummer te geven bij het afrekenen dat ik in Nederland altijd mezelf moet inhouden :D
Damn. Dat is legit een goed systeem. :o En klopt ja, IBAN is lastiger.
Dat klopt. Ik ben zelf ook vaak in Portugal geweest en verbaasde mij vaak in hoeverre het land op bepaalde zaken ver vooruitliep op Nederland.
Handig, weer een extra factor voor bankfraude, overgenomen GSM nummers.... 8)7

Wat was er mis met de combinatie IBAN en naam?

[Reactie gewijzigd door SkiFan op 22 juli 2024 16:27]

En wat gebeurt er bij een typfout in een 06 nummer? IBAN heeft een controlegetal om vergissingen te voorkomen.
Ja, als het goed is komt de naam van diegene in beeld. Dus dan kun je die toch checken en weet je of het de juiste persoon is?
Nee, je moet zelf zowel het 06-nummer als de naam goed intikken. Pas dan wordt er gecheckt op een match.

Geen match: naam of 06-nummer klopt niet. Dit moet je dan zelf herstellen.
Er wordt een verificatie gedaan..dus ook al zou je de naam en het nummer verkeerd intoetsen, heb je nog altijd een check. Dus zelf goed checken en wachten op de verificatie en dan pas verzenden:).

Op die manier verifieert de bank bij elke overdracht of het nummer klopt met de naam die een verzender opgeeft.
Je hebt een check, maar als je een fout maakt bij de naam of 06-nummer, heb je geen match en kan je dus niet betalen.
Lijkt me toch niet dat de naam in beeld komt? Lekker makkelijk namen en nummers bij elkaar zoeken dan! Even via de Rabo-app... 06-xxxxxxx1: Ah, gevonden, meneer Jansen. 06-xxxxxxx2, ook gevonden: mevrouw de Vries :9
Op die manier verifieert de bank bij elke overdracht of het nummer klopt met de naam die een verzender opgeeft.
Volgens het artikel moet je als betalende partij zowel naam als nummer invoeren.
Dat kon nog niet zo lang geleden bij de ING met de rekeningnummers.
Zie mijn reactie op wnwiigrtz
Dacht ik ook aan ja. Die controle van naam voor een IBAN zal wel niet mogen icm 06nummers, omdat dat nogal een privacy dingetje kan zijn, als het überhaupt mogelijk is.
Ten eerste kunnen op dit moment alleen klanten van de Rabobank gebruik maken van 06-Betalen. Je kunt dus alleen geld overboeken en ontvangen via een 06-nummer van en naar andere Rabobank-klanten. Zodra andere banken deze dienst gaan aanbieden, laten we het natuurlijk weten.

Ten tweede kan een betaling niet lukken, omdat het 06-nummer niet overeenkomt met het rekeningnummer van de ontvanger of de naam die bij het rekeningnummer hoort. Wanneer dit het geval is, krijg je een waarschuwing in de app. Denk aan ‘Pa en Ma’ in plaats van ‘T. de Vries e/o P.E. De Vries’. Je moet dus altijd de echte naam van de begunstigde invoeren
Ok, 0612345678 tnv Michael Jansen. Error.
Ok, 0612345678 tnv Michael Janssen. Error
Ok, 0612345678 tnv Michel Jansen. Error.

Etc.
Wat was er mis met de combinatie IBAN en naam?
Teveel nummers? Vooral ouderen hebben het er zwaar mee, een 06 nummer begrijpen ze nog wel.
Kom nou toch, 1 keer nummer in je telebanking intikken en aan je adresboek toevoegen. Nul kans op fraude. Ik denk dat je het er gebruikers alleen maar lastiger mee maakt als je ze nog een wijze van overmaken biedt.

Dit lijkt me typisch een oplossing die naar een probleem zocht, niet omgekeerd.
Daarnaast hebben IBANs een controle getal (soort elfproef). Dus bij een typefout krijg je een foutmelding.
Nee, dat hebben ze niet meer:
Vanaf 1 januari 2020 kan iedere Nederlandse bank zelf de laatste tien cijfers van een nieuw IBAN bepalen. Nu worden die laatste tien cijfers nog toegewezen vanuit een centrale Nederlandse voorraad unieke tiencijferige nummers die aan de zogeheten ‘elfproef’ voldoen. Daar komt in 2020 een einde aan, waardoor deze nummers niet meer gegarandeerd uniek zijn voor ieder IBAN. Ze hoeven dan ook niet meer aan de elfproef te voldoen.
Oude nummers zijn (uiteraard) nog wel elf-proef, maar de controle wordt niet meer gedaan.

[Reactie gewijzigd door cariolive23 op 22 juli 2024 16:27]

IBAN heeft een nieuw controlegetal dat tussen de landcode en bankcode staat.
“Nieuwe” iban nummers van de “oude” banken zullen inderdaad niet meer voldoen aan de 11 proef. Alle Iban nummers zullen echter WEL voldoen aan de iban proof en dat was volgens mij wat japie06 bedoelde met een “soort 11 proef”.
Doordat de 11-proef niet meer nodig is zijn er 11 keer zoveel nummers beschikbaar, zelfs als banken alleen de al toegewezen series gebruiken. Het nieuwe controlegetal, achter de landcode, is een 97-proef.
er van uit gaande dat het een enkele typfout betreft :)
Op de bankpas staat de rekeningnummer ook gewoon. De meeste mensen hebben die vaak wel in de buurt ergens. Of het is gewoon terug te vinden in de bank app (al weet ik niet hoeveel ouderen die hebben). En in het ergste geval bel je iemand op waar je wel eens geld naartoe gestort/van gekregen heb. Die kan vast wel even snel kijken. Ik zou zelf liever me bankrekening opgeven dan me telefoonnummer. Ik denk dat een bankrekeningnummer die bekend wordt minder misbruikt kan worden als een telefoonnummer. Mocht ik dit verkeerd hebben hoor ik het graag.
En dan? Dan verschijnt het geld op de rekening van de originele eigenaar van dat gestolen nummer.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 16:27]

Op de rekening van de crimineel die zegt dat hij de zoon/dochter is en een nieuw nummer heeft.
Het enige probleem daarvan is dat de oplichter dan een rekening moet hebben op naam van de dochter / zoon.
Nee toch? De ouder maakt geld over naar een 06 nummer. Welk rekeningnr daarachter zit is dan niet belangrijk toch?

Tenzij ik het verkeerd begrijp, maar volgens mij werkt het dan als volgt:

Crimineel: mamma/pappa, ik heb geld nodig. Telefoon gejat, nieuw nummer is: 06-12345678
Crimineel gebruikt katvanger met nr 06-12345678 en IBAN bla-bla-bla, welke gekoppeld zijn
mamma/pappa maakt geld over naar 06-nummer van "dochter/zoon", en dat komt terecht op rekening van katvanger.

Ow wacht, ik lees nu dat bij de betaling ook een naam wordt opgegeven, die wordt geverifieerd. Dat maakt het wel een stuk lastiger.

[Reactie gewijzigd door segil op 22 juli 2024 16:27]

Nee hoor, verhaal gaat nu worden: Papa, mama, rekening is geblokkeerd, ik gebruik nu even de rekening van een vriend...
Tja dan ben je een idioot en dat is niet anders dan met een IBAN
Mooie verhalen allemaal, maar zoon/dochter kan toch ook ff bellen met papa of mama, waarom moet dat alleen via Whatsapp? Dan zouden mijn haren al recht overeind gaan als iemand mij via deze weg om geld zou vragen.. Wat kunnen mensen toch naïef zijn...
Yup, ik heb dat ook nooit zo gesnapt.
Wat is het verschil met de crimineel die zegt dat hij de zoon/dochter is en een nieuw IBAN heeft?
Er overname betekent dat het tel. nr. van iemand anders aan een (geldezel) rekening wordt gekoppeld...
Maar hoe doe je dat zonder toegang tot die rekening? Je hebt alleen het telefoonnummer, niet de bankrekening toegang.
Zonder de implementatie hier te kennen

maar de legitieme koppeling ergens is tel nr 1234 aan bank 5678

Als boefje wil je de koppeling tel 1234 aan 9012 (jouw boeven rekening) maken.

Die ‘hack’ is je ‘doel’. Aangezien ik nog niet weet hoe die koppeling wordt gemaakt, is me ook nog niet duidelijk hoe, maar reken maar dat boeven het gaan proberen.
Dan kan de originele eigenaar een "vriendelijk" verzoekje verwachten. De onvrijwillige katvanger, zeg maar...
Ik ga nooit gebruik maken van deze functie. Even los van het feit dat ik het weinig vindt toevoegen ten opzichte van bestaande functies, wil ik graag altijd weten naar welk rekeningnummer ik geld overmaak.
Het is reuze handig hoor. Vorige week een set tweedehands winterbanden+velg gekocht via de Zweedse marktplaats (blocket). Ik rij drie kwartiernaar de verkoper, check de wielen en maak ter plekke het geld over via swish (de Zweedse 06 betaal app die IEDEREEN hier gebruikt). Hij ziet het geld onmiddelijk op zijn app verschijnen en de koop is geregeld. Ook ideaal voor betalingen op de markt, bij het kraampje op de sportclub etc. Ik heb tegenwoordig alleen nog maar een secrid met zeven pasjes erin op zak (rijbewijs, debitcard, ID etc). want cash is hier echt compleet overbodig geworden.
(Voor de zekerheid nog wel een wollen sok met omgerekend 1.000 euro cash thuis liggen, maar ik denk het niet ooit nodig te hebben.)
Weet jij beter welk rekeningnummer bij een persoon hoort dan welk 06-nummer bij die persoon hoort? Ik over het algemeen niet. 06-nummer is ook nog eens makkelijk te controleren: even bellen en je weet direct wie bij welk nummer hoort.
(...) 06-nummer is ook nog eens makkelijk te controleren: even bellen en je weet direct wie bij welk nummer hoort.
...tenzij een fraudeur een opname van de stem van degene die jij belt heeft gemaakt ("Hallo! Met de voicemail van Truus!") en jij daardoor misleid wordt. Dat gebeurt ook al bij WhatsApp-fraude.
Blijft makkelijker dan wanneer iemand je een rekeningnummer stuurt ;)
Dus jij hebt het tel van iemand en iemand vraagt jou geld over te maken. Zegt dat dit via zijn mobiel kan. Ik zie niet hoe hier een crimineel tussen kan komen.
Het kost enige moeite, maar wanneer die crimineel de ontvanger onder druk zet, is dat natuurlijk gewoon mogelijk. Chantage en zo.
Dan nog gaat dat niet lukken, ik neem aan dat je je moet legitimeren om je bankrekening aan je mobiel te koppelen hoe gaat een crimineel dat doen dan??
Een Rabobank-klant met een reeds gekoppeld mobiel nummer chanteren, zodat die klant als een soort katvanger fungeert? Of de Rabobank-klant dwingen een nieuw nummer aan de rekening te koppelen, ook door middel van chantage? Zoiets.

De functie die de Rabobank nu uitrolt maakt het wel lastiger voor criminelen om dat te doen, maar criminelen zijn inventief, dus ze vinden vast een manier om alsnog aan jouw geld te komen.
(...) ik neem aan dat je je moet legitimeren om je bankrekening aan je mobiel te koppelen hoe gaat een crimineel dat doen dan??
De Rabo-app, waar de nieuwe functie in zit, is al gekoppeld aan je mobiele telefoonnummer door middel van een verificatiecode. Dat is bij de meeste bank-apps zo. Legitimeren hoeft alleen bij het openen van een nieuwe rekening of andere belangrijke wijzigingen - en zelfs dan kan dat vrijwel altijd ook online.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 22 juli 2024 16:27]

En waarom wil je dat altijd weten? Maakt het jou uit als iemand zijn rekeningnummer verandert? Ik wil altijd weten naar wie ik mijn geld over maak, wat daar de methode voor is maakt mij niet uit, zolang ik er maar op kan vertrouwen dat het geld bij die persoon terecht komt.
Geen weldenkend mens die hier op zit te wachten. "Innovatie" om te doen alsof je "hip" bent. En natuurlijk zometeen piepen zodra de fraude toeslaat.

[Reactie gewijzigd door Hemingr op 22 juli 2024 16:27]

Dit concept is in andere landen weldegelijk erg populair.
Bijvoorbeeld in de UK heet het PayM (https://paym.co.uk/).
De vooraanstaande banken doen er allemaal aan mee.

[Reactie gewijzigd door davides op 22 juli 2024 16:27]

Waar de IBAN op faalde, een nummer dat niet mee te nemen is naar een andere bank, kan dat met je telefoonnummer wel.
Zodra deze techniek voor alles en iedereen beschikbaar is kan je dus probleemloos van de ene bank naar de andere overstappen zonder eerst alle bedrijven die stortingen doen of machtingen hebben te moeten informeren.

Nu de beveiliging nog iets verbeteren dat het telefoonnummer niet te makkelijk aan een andere IBAN kan worden gekoppeld.
Waar de IBAN op faalde, een nummer dat niet mee te nemen is naar een andere bank, kan dat met je telefoonnummer wel.
IBAN faalde niet. De banken faalden. Die hebben er voor gekozen om bankrekeningnummers bank-specifiek te maken, zover ik weet. Wel zo makkelijk - kunnen de mensen minder makkelijk overstappen... Het is nergens voor nodig dat 4 karakters van de IBAN de banknaam weergeven. Dat had ook anders gekund. In NL waren alle nummers al uniek, dus het had heel eenvoudig NLxx0000<oud rekeningnummer> kunnen zijn, of zoiets. Er zijn andere landen die wel een bank-onafhankelijke IBAN hebben.

Edit: ik meende te weten dat er landen zijn die bank-onafhankelijke IBANs hebben, of althans, waar een IBAN meegenomen kan worden naar een nieuwe bank. Ik kan er echter niet zo snel iets over vinden, dus misschien klopt het toch niet.

[Reactie gewijzigd door RJG-223 op 22 juli 2024 16:27]

De banken faalden ook niet, die hebben het juist goed gedaan. Als bedrijf wil je klanten vasthouden. Dus hebben de grote banken gelobbied om dit erdoor te krijgen. Want hoe moeilijker switchen van bank is hoe langer de grote drie het grootst blijven.

Het is de politiek die gefaald heeft door naar de pijpen van ING, ABN en Rabo te dansen en dit goed heeft gekeurd. In plaats van te kijken wat het best voor de consument was.
IBAN is bedacht door de banken dus hoe dan ook heb je gelijk dat daar het probleem zit wat betreft meenemen.

Het gebruik van telefoonnummers als alternatief is daarbij net zo goed voor de banken veilig om klanten te behouden. Want die nummers zijn niet internationaal uitwisselbaar en nationaal ga je niet snel iedereen zo gek krijgen om naam en tel voor een betaling publiek te maken via alle banken. Je hebt namelijk geen enkele controle wat anderen inclusief banken en adverteerders met die combinaties doen.

[Reactie gewijzigd door kodak op 22 juli 2024 16:27]

Het is in de basis niet anders dan PayPal waar je het op e-mail adres kan doen? Dus wat dat betreft misschien ook niet zo vernieuwend.

Ik weet niet of de kans of fraude duidelijk toeneemt, je kan niet bij een ander afschrijven..

IBAN is op zich wel een heel slecht idee geweest. We koppelen een rekeningnummer aan een bankcode. Zo is het nooit meer mogelijk om een rekeningnummer te behouden als je van bank wisselt. Je zit locked-in bij je bank. Dat probleem heb je met 06 nummers al heel veel jaren niet meer.

Geen idee of dit een goed plan is van de rabobank, maar vernieuwing van het bankwezen raakt zo langzamerhand wel essentieel.
De keuze om het IBAN vast te hangen aan een bank is een keuze die specifiek in Nederland is gemaakt. Daar was namelijk geen noodzaak voor. Naast de IBAN bestaat er namelijk ook een BIC oftewel Bank Identificatie Code dewelke de begunstigde bank identificeert. Het is internationaal gezien dus perfect mogelijk om een IBAN te migreren tussen banken door gewoon een andere BIC mee te sturen.
Ik vraag mij af of dat alleen in NL is. In alle landen is de nationale bankcode (die de betreffende bank identificeert) onderdeel van het IBAN:
https://en.wikipedia.org/...r#IBAN_formats_by_country
Zeker niet alleen in NL, de meeste (blijkbaar alle) landen doen het, maar het is geen verplichting. Zelfs op EU niveau is er geen verplichting om een bank te identificeren in het rekeningnummer.
Hoezo geen noodzaak? Je kan mobiele telefoonnummers verhuizen, vaste telefoonnummers verhuizen, domeinen verhuizen. Zelfs in 2018 wilde de Tweede Kamer dat, en ik me voorstellen dat veel mensen niet willen overstappen omdat ze dan weer een andere IBAN krijgen.
Nee hoor, dat is zeker niet waar. Ieder land heeft in IBAN een bank code opgenomen. In NL is het toevallig een "herkenbare" code ipv een nietszeggend nummer, maar het is verder precies hetzelfde.
Je kan een simpele vertaaltabel gebruiken die vanuit een IBAN de juiste BIC kan afleiden. Dat maakt het dus in de huidige situatie per definitie onmogelijk om IBANs te migreren tussen banken, helaas.
Maar het is geen verplichting, het is een keuze die gemaakt is door de landen.
Je beweerde dat dit een specifiek Nederlandse keuze is. Dat is dus niet waar. Ik ken geen enkel voorbeeld van een land wat geen bank code in het IBAN heeft gecodeerd.
Ik ben overigens helemaal met je eens dat het voor ons consumenten niet handig is.
Kon je voor IBAN dan je banknummer "verhuizen"?
Nee, al was men daar wel vrij ver in gevorderd, in 2011 lag er een motie in de kamer.
23 maart 2011.
Burgers en ondernemers kunnen binnenkort hun bankrekeningnummer meenemen bij de overstap naar een andere bank. De Tweede Kamer heeft ingestemd met de motie van Kamerleden Koolmees (D66) en Braakhuis (GroenLinks) om nummerportabiliteit zo snel mogelijk in te voeren.
https://www.actium.nl/nieuws/maart2011/bankrekeningnummer
Precies, zou het veel liever op email adres doen.
Met een 06nr ben je nog steeds afhankelijk van een specifieke provider en je moet een nummer onthouden. Bij email heb je het voordeel van het DNS systeem (zelf te verhuizen zonder medewerking van provider, abonnement nog niet afgelopen oid kan nog steeds een blokkering opleveren).
Ook is een (06)nummer is niet meer noodzakelijk omdat vrijwel alle devices prima met alfa-numerieke input overweg kunnen.
IBAN is op zich wel een heel slecht idee geweest. We koppelen een rekeningnummer aan een bankcode. Zo is het nooit meer mogelijk om een rekeningnummer te behouden als je van bank wisselt. Je zit locked-in bij je bank. Dat probleem heb je met 06 nummers al heel veel jaren niet meer.
Dat is helaas in Nederland zo. Andere landen hebben het beter geïmplementeerd waardoor het wel overdraagbaar is tussen andere banken. Welke gek dit ooit heeft goedgekeurd inderdaad. Ik werk voor een bank, en zag dit meteen al als probleem. Maar banken wilden waarschijnlijk deze lock-in inderdaad.
Nee, dat is ook zo in andere landen. Van Duitsland en Oostenrijk weet ik het, omdat ik betalingen naar die landen heb gedaan. In die landen kennen ze een Bankleitzahl, een nummer waarmee de bank/branche geïdentificeerd wordt, in Duitsland een 8-cijferig nummer en in Oostenrijk vijf. Dit Bankleitzahl is verwerkt in het IBAN nummer van de rekeninghouder. Als ik me niet vergis hebben ze ook zoiets in Frankrijk.

Volgens mij hebben ze de oude systemen omgezet naar IBAN en is het hierdoor niet mogelijk om je nummer naar een andere bank te verhuizen.
bunq heeft deze optie overigens al jaren. Het is dus geen nieuw idee.

[Reactie gewijzigd door pbruins84 op 22 juli 2024 16:27]

Nee, niet nieuw maar de Bunq versie is exclusief voor Bunq. De Rabo versie kan door alle banken gebruikt worden. Net als de IBAN-Naam check.

Was ook van Rabo maar wordt nu door alle grote banken gebruikt.
Niet helemaal, via bunq kan je ook een 06 nummer van iemand gebruiken die niet bij bunq zit en dan krijgt die een (onhandig in het engels opgesteld) sms bericht om te betalen of om je rekeningnummer in te vullen om het geld te ontvangen.

Niet ideaal, maar wel handig in sommige gevallen :P
Ik bedoel hem andersom. Rabo, ING en ABN kunnen deze functionaliteit van Bunq niet aan haar klanten aanbieden.

06-betalen van Rabo kan wel door de andere banken worden aangebonden aan haar klanten.
Dus... we gaan dan van de IBAN weer terug naar een rekening nummer op basis van enkel cijfers? 😂
Nee, het GSM nummer vervangt het rekeningnummer niet, je moet het meer zien als een alias die enkel werkt bij 1 bank.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.