Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox-spelers Halo Infinite roepen op tot optie opt-out crossplay door cheaters

Veel Halo Infinite-spelers op de Xbox roepen in een Reddit-topic 343 Studios op om toe te staan dat console-spelers zich afzonderen van pc-spelers. Dit omdat de eerste valsspelers in de multiplayer van de game zijn ontdekt.

In een topic op /r/XboxSeriesX roept men op tot het introduceren van een opt-out voor crossplay. Het gesprek heeft in vijf dagen tijd bijna duizend reacties opgeleverd van gebruikers. Momenteel biedt de game geen opties op dit gebied. De enige mogelijkheid die de makers geven, is voor spelers om zich te beperken tot lobby's met alleen controller-spelers. Die spelers kunnen ook op pc's spelen, waar de hacks vermoedelijk op plaatsvinden. Video's van cheaters worden regelmatig online gepost.

De functionaliteit waar om gevraagd wordt, is niet ongebruikelijk. Call of Duty: Warzone, Apex Legends, Battlefield 2042, Overwatch en Destiny 2 zijn voorbeelden van games waar men in meerdere of mindere mate in staat is om crossplay te beperken of uit te zetten.

Halo Infinite is deels verkrijgbaar: de gratis multiplayer is als open bèta te downloaden. Alleen op Steam al trekt de game momenteel 150.000 tot 200.000 spelers aan op piekmomenten. Op de Xbox is dat niet anders. De betaalde singleplayer zal op 8 december verkrijgbaar zijn, na uitstel van meer dan een jaar.

Reclame voor een cheatpakket voor de game

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

27-11-2021 • 14:15

155 Linkedin

Reacties (155)

Wijzig sortering
Ze kunnen ook gewoon een goede anti-cheat inbouwen. Ik bedoel, ze geven miljoenen uit om een spel te bouwen, verdienen er miljarden aan maar een goede anti- cheat blijft uit. Mensen die vals spelen haal je er zo tussenuit, als wij dat al in-game zien, dan moet dat voor hun een eitje zijn met alle data die ze hebben. Of mis ik iets?

Crossplay is iets moois, verbind alle spelers over de hele wereld maar zorg dan ook dat het goed werkt zonder ergenis.
Cross play tussen PC & Console gamers zullen met o.a. FPS games nooit gelijk kunnen zijn, mits je de PC capt.

Het gehele cross play verhaal ging er juist om dat PlayStation & Xbox gamers met of tegen elkaar konden gamen en je games niet dubbel hoeft te kopen.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 27 november 2021 15:12]

Cross play tussen PC & Console gamers zullen met o.a. FPS games nooit gelijk kunnen zijn, mits tenzij je de PC capt.
Gok dat je tenzij bedoelde ;)
..

[Reactie gewijzigd door King of Snake op 28 november 2021 10:19]

Dit is onzin, juist nu zie je bijvoorbeeld in een game als COD Vanguard heel veel PC spelers EXPRESS met controller spelen. Waarom? Namelijk dat de auto aim welke aanwezig is op consoles het veel makkelijker maakt om je crosshair precies on target te houden.

Op consoles heb je weer mensen welke met een Cronus Zen spelen en of een XIM setup hebben.

Dit is het resultaat https://youtu.be/9nHm5hOL8Po

Overigens zorgt het er zelfs als je auto aim niet aanzet. Dat je gewoon mouse aim op consoles hebt+de grotere hitboxes, sticky aim en aim assist.
Maak het dan cross purchase.. 1x kopen en een key om op elk gewenste en ondersteunde device te kunnen spelen, kan je ook nog eens wat extra voor vragen, geef de koper de keus.
dat zullen ze nooit doen
Zeg nooit nooit ... Ik bedoel forza (duurste editie) kun je ook op pc en xbox installeren en op 1 account spelen
Zal een balans zijn van:

-Hoeveel mensen zijn bereid om meerdere games aan te schaffen (zijn er verwacht ik weinig)
-Hoeveel zullen er eerder geneigd zijn iets extra te betalen voor cross console play
- hoeveel goodwill en daarmee omze en, klanten groei kweek je door dit toe te laten.

Ik denk dat die laatste 2 punten wel doorslaggevend zullen zijn. De extra kosten en baten kunnen ze makkelijk berekenen aan de hand van het eerste punt plus de extra ‘cloud/hosting’ kosten per instance.
Jij denkt dat ze niet hun best doen om cheats te weren? Er bestaan toch ook nog steeds virussen? Er zijn bedrijven opgericht om dat tegen te gaan.
Het enige waar 343i/MS momenteel hun best voor lijkt te doen is de item shop :(
De gameplay staat als een huis. Vergelijk dit met andere shooters die in de afgelopen jaren uit zijn gebracht. Maar het enige wat iedere keer naar boven komt is de item shop in een F2P game. Het lijkt alsof mensen niet meer gamen voor de fun, maar voor het unlocken van kleurtjes voor hun armor die ze alleen zien aan het begin en einde van de match…

Uiteraard wel eens met de wens om cross play uit te kunnen zetten zoals hier veel gedeeld wordt. In ranked duo/solo is iig de input te bepalen op controllers.

[Reactie gewijzigd door uchiha tijntje op 27 november 2021 15:38]

Mensen kunnen prima gamen "voor de fun". Echter als de gehele aankleding van de game brak is, ook al is de core gameplay goed, dan heeft dat (imo) wel een impact op de ervaring. Ik game zeker nog voor de fun. Mijn spartan kunnen aanpassen naar mijn smaak, zoals ik al sinds Halo 3 in 2007 doe of een vorm van progressie hebben naast de individuele potjes door is daar onderdeel van, voor een ander is dat weer achievements hunten of iets anders. Dat Halo nu gebruikt wordt om iedere cent uit de speler te wringen is (als Halo fan) zeer teleurstellend en dat heeft zeker impact op mijn ervaring van de game.

- Progressie. Sinds Halo 2 zit er al een vorm van globale progressie in Halo. Dat er nu, buiten de karige battle pass om, geen vorm van globale progressie is toch wel een domper te noemen. (buiten ranked)
- Gebrek aan diversiteit in playlists, geen splitsing tussen slayer en objective based game modes. Fiesta, een serie favoriet en gaat al flink wat jaren terug, is nu bijv. gedegradeerd tot een timed event.
- Geen pre- en postgame lobbies. Je hebt geen flauw idee met/tegen wie je speelt.
- Je lobby wordt na ieder potje weer uit elkaar gehaald. Meerdere potjes met dezelfde randoms achter elkaar zit er niet meer in tenzij je elkaar nu expliciet uitnodigt.
- Sommige challenges zijn ronduit bizar (gelukkig zijn hier al wat aanpassingen in gedaan).
- Tekortkomingen afschuiven op F2P is onterecht imo. De Halo community uitte een jaar geleden al hun zorgen, 343i heeft daar niks mee gedaan. (Ja, ze hebben gereageerd en beloofd dat de zorgen nergens voor nodig waren, de huidige builds bewijzen echter het tegendeel).
-- MTX praktijken die nog erger zijn dan mobile games. (Blauwe kleur op MKVII is niet toepasbaar op Yorio, daar mag je weer €6,- voor betalen)
-- Permium currency is niet altijd aan te schaffen in de hoeveelheden die jij daadwerkelijk nodig hebt om een item te kopen.
-- Customization, ookal heb jij er niks mee, is bare bones en slechter dan voorgaande delen. Je mag nu bijv. €10 neerleggen voor een kleur, die slechts op één core te gebruiken is, bij de vorige games had je keuze uit duizenden combinaties. Dat staat niet in verhouding met elkaar.
-- Op hol geslagen armor pieces. Al begon dit al met MCC. Space samurai, herten geweien, really?

De core gameplay is goed, niet perfect er zijn gaten in te prikken. Dat andere spellen steken laten vallen mag geen excuus zijn.

Begrijp mij niet verkeerd. De core gameplay is uiteraard het belangrijkste.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 29 november 2021 14:25]

Ik ben ook verbaasd over de vele mensen, ook hier op tweakers, die klagen over dat ze hun poppetje niet genoeg kunnen customizen of dat het te lang duurt om bepaalde skins te unlocken, je ziet jezelf niet eens als je speelt. Niet enkel daarom, maar ik dacht ook dat de meeste Halo fans Halo speelde voor de goede en iconische gameplay, ik kijk niet eens naar challenges, af en toe zie ik een pop up dat ik weer een challenge heb gehaald, wordt ik nou niet echt warm of koud van.
Ranks zijn ook altijd een deel geweest van Halo multiplayer, in ieder geval sinds Halo 3. Het hoeft niet veel voor te stellen, maar iets van XP voor performance of winnen geeft het gevoel dat je in ieder geval ergens goed voor moet spelen. En je kan aan ranks zien hoeveel ervaring/skill je medespelers hebben.

Heel veel customizen boeit mij verder niet veel maar het kan leuk zijn als reward voor gameplay ipv een cashshop in your face. Snap dat het gratis is, maar Halo fans kopen toch de campain dus die hebben daar niets aan. En het hoeft er niet altijd zo dik op te liggen, je kan ook whales binnenhalen zonder kleur te verkopen voor 20 euro.
Ranks vind ik ook mooi, ik heb daar ook helemaal niets over gezegd, ik had het over customizen en skins waar ik niet veel om geef, waar ik veel mensen over zie klagen.
Ranked heeft ook gewoon nog ranks. Net zoals vroeger. En dat wordt gebaseerd op je skills.
je ziet jezelf niet eens als je speelt.
Je ziet jezelf misschien niet maar toch weet je wel wat voor skin je hebt. Het is dus ook een stukje mentaal om er toch goed uit te willen zien.
Ik vind de gameplay anno 2021 juist simplistisch en zwak. Eigenlijk gewoon enorm frustrerend.
Ik vind het juist simplistisch sterk, heb er veel plezier mee.
Ik was er na een aantal dagen al op uitgekeken. Van gewoon het hele irritante dat je altijd met de Spartan Rifle start welke op de grotere Big team battle maps totaal niet geschikt is en iedereen bij de spawn van een Battle Rifle staat te wachten tot de eextreem lage TTK welke beter past bij de early Xbox days omdat de controls toen niet verfijnd waren. Nu is het een heel process om iemand zijn schild eraf te krijg en iemand steelt jouw kill of iemand komt tussenbeide en schiet jou makkelijk neer. Je kan nog zo goed zijn, ngo zo snel. Alles valt of staa tbij wie er toevallig in de buurt loopt, het is vrijwel onmogelijk 2 Spartans tegelijkertijd aan te vallen en dit maakt het nogal naar mijn inziens een zeer matig spel.
Ik ben erachter gekomen dat ik bij mijn teammates moet blijven als je mensen wilt killen, anders ben je zelf inderdaad de klos als je verwijderd bent van je team en je komt 3 enemies tegen, had ik aan het begin vaak last van haha.
Ja dit is een Halo ding, maar dat neemt nog niet weg dat zaken als snelle aim etc nog weinig een factor zijn.
Zie mijn reactie hier ZeroNine in 'nieuws: Xbox-spelers Halo Infinite roepen op tot optie opt-out c...

Maar in het algemeen, vind ik dit bijvoorbeeld versus Halo 4 een forse stap terug. De TTK is te langzaam geworden, juist dit verlaagd de skillgap, de aim assist is op de controller sterker geworden en het heeft nu niet meer de mogelijkheid om enigzins een loadout te optimaliseren aan jou speelstyle. De ene is beter met een Spartan rifle en de andere met een DMR.
Dit gezegd hebbende, vraag ik me bij wallhacks wel altijd af of je dit niet kan voorkomen. Stel dat een server simpelweg geen informatie geeft over een speler aan de andere kant van de muur. Dan kan een wallhack dus ook niet zien dat daar iemand is. Het spel denkt dat er gewoon niemand bestaat.

Ik weet niet of dit mogelijk is. We hebben het om een real-time spel, waar je zomaar om de hoek kan springen, en dan moet je die info direct doorgestuurd krijgen. Het zal lastiger zijn dan in een spel als Magic Arena. Daar ga ik ervan uit dat dit de enige anti-cheat methode is. Meer heb je daar niet nodig. Maar dit is een kaartspel dat je om de beurt doet, dus je hebt een set aan informatie die je nodig hebt bij elke beurt, en de rest hoeft de game server niet te sturen.

Ik vind dat zoveel mogelijk server side moet worden gedaan. Wallhacks hoeven niet client-side te worden gecontroleerd als je server-side die info niet stuurt. Maar de server kan vast niet alles voorkomen. Iets van client-side detectie zal nodig blijven.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 27 november 2021 18:23]

Ben hier ook zelf mee bezig geweest in het developen van eigen games. Het nadeel is, doorgaans hoeft een server enkel wat positie data heen en weer te sturen, de enige beperking op de server is dan enkel bandbreedte om al die info rond te sturen, en je kan dus gemakkelijker meerdere lobbies runnen op 1 enkele server.

Echter, waar jij het overhebt, betekend dat de server weet moet hebben van de map, obstakels, etc. Dus hij moet de 3d engine daadwerkelijk gaan runnen, inclusief de physics (voor het geval er een tonnetje rond vliegt die je aim blokkeert, of iemand die verstopt achter een voertuig). En dan realtime (liefste een veelvoud van de gameticks om accuraat mogelijk te blijven, dus toch wel minstens 100fps+) vanaf elke speler een field of view berekenen. Dit is dus behoorlijk zwaarder. De engine hoeft niet in hoogwaardige graphics gerenderd te worden, maar zelfs transparantie van textures of schaduwen zouden invloed kunnen hebben.

Om dat voor elke speler te doen, kan zo'n server nog wel eens zwaarder zijn dan de client, en dat is dus niet te doen en zeker niet te betalen. Het is in ieder geval helaas niet zo simpel als dat het klinkt.

Mooiste zou zijn dat alles serverside gebeurd, inclusief hit detection, maar het kleinste beetje lag gooit al roet in het eten van dat idee. Bedenk dat spelers om een hoekje bijvoorbeeld "ineens" te voorschijn poppen, omdat je de info van die speler eerder niet had, en klein beetje lag, en hij verschijnt te laat (en dit kan in milliseconden al irritant worden).

De beste oplossing lijkt mij alles streamen ala Stadia, als het clientbeeld ook al via een server loopt, kan de gebruiker daar weinig invloed op uitoefenen. Ik denk dat daar de toekomst wel ligt voor games (al zou ik dat zelf wel jammer vinden).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 29 november 2021 11:23]

Is het geen optie om de game te sandboxen van het OS? Als je het in een een Hyper-V of App-V container stopt, je encrypt het volledig en je zet Virtualization-based Security aan zodat het RAM niet meer te manipuleren is vanuit het OS dan zie ik een heel lastig verhaal om als client nog te gaan manipuleren.

Het nadeel is dat de hardware serieus wat enterprise features moet ondersteunen om het enerzijds te kunnen doen en anderzijds om geen zware performance penalty te krijgen. Het voordeel is dat W11 al die features eist (hence de klachten over niet ondersteunde hardware)
Zolang je de data die je ontvangt van een server kan analyseren, waar dus locaties van spelers in zitten, dan helpt het hele spel in een sandbox stoppen ook niet meer. Natuurlijk kan je die data ook wel encrypten, maar is een stuk simpel te decrypten dan de hele sandbox.

Die data komt hoe dan ook ergens vandaan, desnoods dat je het bij je router afvangt.
Ok, de exacte view van je scherm, hoe je camera staat, dat uitlezen zal een stuk lastiger zijn. Maar zoals ik ook een reactie hierboven aangeef, er zijn zelfs methodes voor aimbots door puur het beeld te analyseren. Als je daarbij nog wat data kan onderscheppen die je per gametick binnenkrijgt, heb je alsnog een effectieve aimbot / wallhack, game input zal je ook altijd kunnen manipuleren.

Hoe dan ook, er is niet echt tegenop te boksen zolang dat soort spul clientside berekend wordt.
Wil jij nu zeggen dat games anno 2021 clients laten connecteren naar een server over internet zonder die verbinding te encrypten? Dat is zelfs als je het cheating verhaal achterwege laat totaal not done.

Het afvangen bij de router zou niet mogen werken, daar bestaat end to end encryptie voor, zou nogal leuk worden als ik zomaar het verkeer van mijn bank app kan open breken door er een eigen root certificaat tussen te gooien.

Uiteraard is manipulatie altijd mogelijk en uiteraard kan je het beeld altijd analyseren maar dat werkt ook in een Stadia setup. Als men echter de moeite nog niet doet om een internet verbinding te encrypteren, dan snap ik niet meer waar game ontwikkelaars over liggen te klagen.
Van wat ik gezien heb, veelal niet want encrypten/decrypten kost tijd en resources, iets wat super miniem dient te zijn bij multiplayer games.
Doorgaans werken dat soort cheats door de ruwe data uit het geheugen te lezen, dus zou dit er niet echt toe doen, de data is niet privacy gevoelig ofzo, dus het is meer een vraag "waarom wel". Is maar een lijst aan locaties met player ids dat zo snel mogelijk en zo vaak mogelijk per seconde ontvangen dient te worden.

Een stadia achtige oplossing houd wel wallhacks tegen in ieder geval, client krijgt alleen resultaat beelden en niks geen andere data. En een aimbot is dan nog steeds mogelijk, maar veel moelijker en mogelijk onnauwkeuriger.
Het opzetten van een encryptie verbinding kost tijd omdat je eerst een handshake moet doen maar eenmaal de verbinding opgezet is er van delay niet echt sprake. Het klopt dat encryptie CPU cycles kost maar omdat encryptie altijd maar zwaarder en zwaarder moet zit dat al lang mee ingebakken in de hardware laag.

Het word wel een probleem als je sneller data doorstuurt dan wat de hardware encryptie kan verzetten maar zoals je al aangeeft is de hoeveelheid data peanuts.

Op de vraag "waarom wel", omdat de problemen die je beschrijft typische security zaken zijn. Als jij in plain tekst data uitwisselt kan iedereen die eenvoudig manipuleren. Doorgaans is dat heel intressant om langs die weg kwaadaardige code te injecteren in een programma dat als admin draait. Echter men gebruikt die weg, gelukkig, momenteel enkel om te cheaten dus de vraag "waarom wel" lijkt mij nogal logisch.

Ruwe data uit het geheugen laden om die vervolgens uit te lezen of te manipuleren, liefst nog van een proces dat als admin draait, again, dat zijn security lekken die graag door malware misbruikt worden. Ik snap dat het lastig is om je te verdedigen gezien de aanvaller zelf full admin is maar daarom dat ik net Virtualization-based Security nam, dan mag de user full admin zijn, dan nog kan hij het niet uitlezen laat staan manipuleren. Windows 11 gebruikt memory integrity ook wel Hypervisor protected Code Integrity om kritieke OS processen hun memory af te schermen on the fly net om dat scenario uit te sluiten, mits de nodige hardware support aanwezig is, draait Win11 even snel als Win10
De data wordt over het algemeen gewoon over een standaard ssl tls gegooid, de data dan nog eens encrypten heeft niet veel toegevoegde waarde, het is data dat de client toch in plaintext nodig zal hebben, dus kan je encrypten wat je wil, maar dat is een koud kunstje om te reverse engineeren, dus dan gewoon wasted resources. Qua certificering heeft de client toch al alles wat hij nodig heeft om te ontsleutelen, dat kan je buitenom het programma dan ook wel doen, het voegt allemaal niet zo veel toe. Je eigen sessies "spoofen" is niet bepaald moeilijk.

Ik kan mij ook voorstellen dat je met jou idee dan gewoon aangepaste virtualisatie software krijgt om mee te cheaten die dan alsnog de relevante data kan exposen.

Je geeft het zelf al aan, de user is over het algemeen full admin, elke obstakel die je er tussen zet heeft de gebruiker volledige rechten over om te vervangen/omzeilen. En daar zit het probleem met multiplayer games, om een game speelbaar te maken dien je de client te kunnen vertrouwen, en dat kan je per definitie niet, maakt niet uit hoeveel maatregelen je treft. Wat je met data aan de clientside doet gaat niemand wat aan en valt niet te controleren. De data die je terug naar de server stuurt zijn gewoon legitieme user inputs. In sommige gevallen worden er gewoon compleet nieuwe clients from scratch opgebouwd (voor WoW, https://www.reddit.com/r/...d_335_wow_client_project/ als voorbeeld, is lang niet de enige, en niet per se voor cheaten, maar gaat om het idee) , zolang de server maar de data ontvangt wat hij verwacht, valt daar weinig aan te doen.

Dus zoals ik eerder zei, de enige manier om wat security te krijgen, is zorgen dat de "client" ook serverside draait en de gebruiker enkel beelden ontvangt/input stuurt ala Stadia. Dan heb je alleen de beelden om mee te werken wat toch een stuk moeilijker is om mee te cheaten.
Ja, ik was al bang over het runnen van een 3D engine. Maar misschien mag het een simpele engine zijn? Je hoeft niet alle licht-effecten te doen, geen anti-aliasing, misschien wel schaduwen maar die mogen redelijk simpel zijn, en transparantie kan je misschien negeren door transparante objecten simpelweg weg te halen uit de server versie van de map. En wellicht kan je het op een manier doen dat het wat natte-vinger is, de dingen die je wél moet toevoegen kunnen redelijk grof gedaan worden.

Maar ja, dan nog wordt de server wel een stuk zwaarder, dus het is zeker geen triviale oplossing. Let trouwens wel, als je via Stadia gaat doen heeft de server nog meer werk te doen voor iedere speler. Dan moet het renderen veel meer detail krijgen. Netto kost het wel minder energie, omdat de clients nagenoeg niets doen, maar voor de server wordt dat nóg zwaarder, omdat dan écht alles op de server draait. Als Stadia kan, moet zo'n uitgeklede 3D engine ook kunnen. Maar het blijft niet triviaal.
Inderdaad, maar dan is het model anders. De echte client is ene lichtgewichte computer die enkel beeld hoeft te ontvangen en input te versturen en het gebruik van zo'n serverside-client staat ook een ander verdienmodel tegenover.
Om iets soortgelijks te doen, hetzij een uitgeklede versie van de server, dient alsnog voor iedere client gedaan te worden, en dan zou de multiplayer in ieder geval niet gratis aangeboden worden (of de MTX moet dusdanig genoeg opleveren dat je er als speler ook niet blij van wordt).

Overigens, zou aimbots nog steeds kunnen op gestreamed beeld, maar wallhacks in ieder geval niet. Een aimbot is in ieder geval wel een stuk ingewikkelder, daarbij moet live beeld geanalyseerd worden en karakters herkend worden (en dan onderscheid van je teammaten, of stambeelden of spiegels). De techniek erachter is wel interessant, is praktisch een AI.
Jij ziet iemand valsspelen, maar dat maakt het nog niet eenvoudig voor een computer om het te detecteren.
Precies dit. Wat voor een mens een simpele handeling is kan heel complex zijn om te implementeren in een stukje software. Het is niet zo simpel als: "Als speler hackt, kick/ban". Een computer moet een hele specifieke definitie hebben over wat onder hacken valt en hierbij is het ook heel moeilijk dat je niet perongeluk spelers "aanvalt" die toevallig heel erg goed zijn of een lucky moment hebben.
Wanneer je alles aan de kant van de client regelt kan dat gemanipuleerd worden en kan je software draaien om anti-cheat software voor de gek te houden of om de server te laten denken dat je anti-cheat software draait terwijl dat niet meer draait. Dus als je het enigsinds wilt beveiligen zou alles aan de kant van de server moeten worden geregeld. Daar zitten echter ook weer wat haken en ogen aan.

Als je lag hebt kan het zijn dat je een aantal acties doet die daarna zo snel bij de server binnenkomen dat het 'te snel' zou kunnen zijn. Maar als dat altijd wordt geblokkeerd wordt het onspeelbaar met lag. Dus wordt er meestal rekening mee gehouden dat het af en toe kan gebeuren en dat kleine afwijkingen zijn toegestaan. Wanneer je dan software als CheatEngine gebruikt kan je bijvoorbeeld je snelheid instellen op 1,1x of 1,2x de normale snelheid. Te klein om als cheaten te worden gemarkeerd, maar sneller dan alle andere spelers.

Zelfs bij server-based browser spellen heb je ook spul op de client wat kan worden gemanipuleerd. En soms is het niet eens zozeer een kwestie van iets wat niet toegestaan is, maar simpelweg een normale actie die op timing is gebaseerd heel precies uitvoeren. Of wanneer het 'de persoon die het eerste klikt wint iets' is kan je proberen op precies het juiste moment te klikken, je kan heel veel zitten klikken, of je kan bijvoorbeeld AutoClicker gebruiken om 10000x per seconde te klikken, een programma gebruiken wat het pakketje afvangt waarin staat dat je kan klikken en precies dan iets sturen, of in de code kijken en een instructie sturen nog voor dat het dialoogje om op te klikken is verschenen (zie ook hoe mensen tijden lang AMD kaarten op de AMD site bestelden bij de wekelijkse drop).

Cheating blokkeren is altijd een gevecht tussen een kleine groep spelers en de developers. Ook kleine programmeer foutjes kunnen een groot gevolg hebben, en als bij een spel er echt geld kan worden verdiend boeit het de cheaters niets als ze om de zoveel tijd gepakt worden en een account kwijt zijn. Als je met valsspelen honderden of duizenden euros per week kan binnenharken en dan om de 3-6 maanden een paar licenties van een paar tientjes elk moet kopen dan is dat niet echt een probleem.

Edit: Vaak verdienen cheaters ook geld met 'bots' in spellen waar je door te spelen spul kan krijgen of een hoger level kan worden. Sommige mensen hebben geen zin om met niets te beginnen (of verder te gaan als ze eerder gebanned waren), en als een bot niet te opvallend is kan je die lang gebruiken voor je gepakt wordt.

[Reactie gewijzigd door Skyclad op 27 november 2021 16:39]

Nee het is net als met virussen, je loopt achter de feiten aan. Iemand maakt een cheat en daar moeten ze op reageren.

En als je gamelaunchers krijgt en beveiliging en geen mod mogelijkheid etc etc, wordt er weer gezeurd dat het allemaal dicht zit...

Dus nee op de pc is er niks aan te doen.
Als iemand snel op je spel is uitgekeken kopen ze ook snel weer iets nieuws! Ideaal verdien model dus tja.. waarom moeite doen.
Dit gaat natuurlijk nooit gebeuren, want hoe waterdicht het ook is. Het is gewoon een kwestie van tijd.

Hoewel ik het niet mooi vindt dat t gebeurt, is het wel mooi voor ontwikkeling.

Gewoon een opt out. Een detectie systeem en bans uitgooien.
Inderdaad. Cheaters kan je er op basis van de data super makkelijk uit halen. Gewoon hun creditcard een platformwijde multiplayer ban geven. Forza Horizon zit ook vol cheaters. Time trial tijden van enkele milliseconden worden gewoon opgenomen en voeren de rankings aan, waardoor het zover valsspelen wel erg lastig wordt om bepaalde achievements te halen.

Op console kan je ook prima cheaten met controller hacks. Gaat weinig oplossen wanneer je enkel PC spelers blokt. Dan zit je overigens nog steeds ermee dat de ervaring voor PC spelers ruk blijft....

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 28 november 2021 14:59]

Ben het helemaal met je eens, maar vind het wel raar dat je verplicht cross play moet spelen en men nu speciaal om een opt out moet vragen, waarom is het niet opt in wanneer je cross play zou willen spelen ?
Anti cheat kost geld en dat gaat natuurlijk direct in tegen de winstmaximalisatie praktijken van dit soort bedrijven.

Persoonlijk vind ik de game industrie steeds harder achteruit gaan, eigenlijk niet alleen de game industrie maar wereldwijd is de hebzucht wel heel erg de spuigaten uit aan het lopen.
Eeuwige groei, winst winst, meer meer meer en dan nog is het niet genoeg, vulgaire salarissen en bonussen aan de top, iets minder winst een jaartje en het word als verlies bestempeld, rijk is niet goed genoeg meer anders hoor je er niet meer bij nee het moet nu al vulgair rijk zijn, ach ja ik dwaal af...

Maar dat maakt het niet minder waar.
Ik zeg al jaren dat ik helemaal geen x-play wil met consoles en pc, maar dan was ik aan het zeuren...

PC online is al jaren volledig verpest door cheaters en als je dan iemand tegenkomt die echt goed is... Tja is dat zo of toch weer een cheater?

Ben niet voor niks van multiplayer en pc gaming afgestapt na 20 behoorlijk veel gamen op de pc.

Laatste keer dat ik zelf een cheat heb gebruikt was godmode in doom. :+

[Reactie gewijzigd door Flagg op 27 november 2021 14:34]

Inderdaad, het eerste wat ik direct uitschakel in Call of Duty. In mijn ogen zijn goede pc-spelers sowieso in het voordeel met muis.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 27 november 2021 15:18]

Grappig want de consoles hebben bij die game (all cods) juist ingebouwde cheats de aimassist zit dicht op een aimbot je moet alleen de richting aan wijzen en dan op schieten drukken. Onderling met consoles is dan natuurlijk wel eerlijk want je hebt allemaal dezelfde mogelijkheden mbt aim assist.

Heb Vanguard op de PC en daar heb ik Xplay weer aan moeten zetten omdat je anders geen potjes vindt, erg jammer had liever met enkel PC spelers gespeeld. In 50 uur speeltijd ook maar in 2 potjes mensen tegen gekomen die daadwerkelijk/duidelijk cheats hadden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 november 2021 16:37]

Alleen de richting aan wijzen en op schieten drukken is denk ik wel lichtelijk overdreven. Je crosshair wordt iets in de richting van de tegenstander "geassisteerd" wanneer je op iemand richt en volgt een tegenstander ook lichtjes wanneer deze bijvoorbeeld langs je rent.
Allemaal afhankelijk van de game want toegegeven in de ene game is de assistentie een stuk "heftiger" dan de ander.

Bottom line is dat je wel zelf nog altijd in de juiste richting moet aimen met je sticks als je iemand in het vizier hebt en de aim assist zijn werk doet.
Alleen de richting aan wijzen en op schieten drukken is denk ik wel lichtelijk overdreven. Je crosshair wordt iets in de richting van de tegenstander "geassisteerd" wanneer je op iemand richt en volgt een tegenstander ook lichtjes wanneer deze bijvoorbeeld langs je rent.
Halo heeft altijd relatief veel aim assist gehad, zeker bij delen 2, 3, en 4. Infinite heeft ook voor controllers veel aim assist, zoals hier te zien is waarbij de gebruiker op momenten de controller loslaat en deze iemand sterk aan het tracken is.

[Reactie gewijzigd door davadude op 27 november 2021 17:19]

Daarnaast heb je ook twee vormen, die soms in combinatie komen. Eentje is een aim slowdown als je op een vijand richt, zodat je bijvoorbeeld op het hoofd of op de torso kunt mikken en de andere vorm werkt als een soort magneet, hoewel dit ook erg tijdelijk is. Zonder aim assist ben je op de console kansloos tegen pc spelers. Begrijp eigenlijk niet dat er niet door MS en Sony aan een andere soort thumbstick wordt gewerkt. Valve heeft het wel geprobeerd.
Allemaal afhankelijk van de game want toegegeven in de ene game is de assistentie een stuk "heftiger" dan de ander.
Wat andere games doen maakt voor vanguard (waar ik het specifiek over heb) niet minder vervelend natuurlijk...

https://youtu.be/tn-h1ah61_g om 1 minuut

Het ligt trouwens aan de controller (want op pc is het net zo als je met controller speelt) niet specifiek consoles maar mensen met een pc spelen zelden met een controller (maar steeds meer ondat dat dus voordelen geeft), al groeit die groep dus omdat het gewoon voordeel geeft.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 november 2021 09:50]

Een van de redenen voor het niet hebben van crossplay op consoles was o.a. dat pc spelers een voordeel hebben met toetsenbord en muis, waardoor zelfs goede spelers het afleggen tegen matige pc gamers. De optie om alleen tegen andere console spelers te spelen lijkt me dan ook best wel logisch.
Consoles krijgen dan wel weer een aim assist, en ik hoor dat die in Halo Infinite vrij sterk aanwezig is. Dus dan hebben PC spelers weer een nadeel omdat ze op console in wezen gewoon zitten te aimbotten. Dat lijkt me voor beide groepen niet leuk. Bij shooters vind ik crossplay dan ook gewoon raar. Bij veel andere genres vind ik het helemaal geen probleem. Je moet alleen net het juiste spel ervoor hebben. THPS1+2 zou er enorm veel beter door zijn geworden. Daar heb je juist een zeer gefragmenteerde multiplayer waar nooit iemand speelt. Terwijl inputmethode nauwelijks verschil maakt en meer om voorkeur draait.
Hierover is vrij veel geschreven en gefilmed omdat het een nieuwe game is, maar een overweldigend hoeveelheid auteurs is nog steeds van mening dat M+K in het voordeel is in Halo Infinitie

Speel zelf op Console en PC, maar merk niet dat Aim assist sterker is dan in bijvoorbeeld Apex Legends of Warzone.
Toen crossplay ter sprake kwam was ik in de veronderstelling dat het tussen de consoles zou zijn. Daarom was ik echt een voorstander. Maar tussen console en pc is niet leuk bij shooters. Het mooie van consoles is dat iedereen gelijke hardware heeft en geen verschil gemaakt kan worden met muis en toetsenbord
Tegenwoordig kun je alleen wel vrijwel bij ieder spel met muis en tobo spelen op de console.
Ik speel 3 tot 4 uur shooters per dag op PC en dit al decenia lang. Zo veel cheaters kom ik niet tegen, zelden eigenlijk. Voornamelijk dan ook nog eens als ik in Azie zit waar je allerlei hacking Chinezen hebt welke vanuit internet cafe's gamen.

Maar hier in Europa, misschien 6x een cheater gezien dit jaar. Dat is niet veel. Op consoles is het Xim en Cornus probleem veel groter.

Wat ik wel veel meemaak is hackusations, ook richting mijn eigen adres. Als iemand vcerliest ligt het zelden aan diegene zelf.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 27 november 2021 17:44]

Geldt voor mij ook, vroeger veel tijd gestopt in CS t/m 1.6, vooral omdat ik zelf een van de admins was op een server groep. Dus het was een stuk makkelijker om cheaters en ander frustrerend gespuis buiten de deur te houden. Maar de laatste pakweg 10 jaar echt helemaal geen trek meer in online wat-dan-ook. Deels vanwege cheaters en vanwege al die mtx en levelling onzin, maar ook omdat ik gewoon geen zin meer heb om met gefrustreerde tieners te spelen.
Dus ik ben van die hard PC gamer al jaaaren geleden overgestapt op console gaming. En dan uitsluitend single player titels. Hoewel ik op de PS3 mij nog wel heel even vermaakt heb met de multiplayer mode van Mass Effect 3, hoe rudimentair die ook was.
[edit: double post]

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 27 november 2021 17:44]

is het niet gewoon omdat ze niet tegen hun verlies kunnen omdat PC-gamers sneller/accurater zijn en men daarom denkt dat het cheaters zijn? :+

[Reactie gewijzigd door tyrunar op 27 november 2021 14:33]

Dat gebeurd ook vaak, tevens zijn er op PC spelers die lang onderdeel zijn van het Arena shooter genre dat gewent is aan sneller spelen en handelen bv. t.o.v. battle royale shooters die tegenwoordig het meest gespeeld wordt door de jeugd. Buiten dat er voordelen kunnen zijn voor muis + keyboard, zijn er ook situaties waar controller spelers in het voordeel zijn bij bepaalde wapens aangezien de aim assist in Halo Infinite behoorlijk sterk is. Zelf aardig wat potjes ondertussen gespeeld en i.i.g. nog geen cheaters tegengekomen, alhoewel sommige mensen riepen dat er iemand een cheater was maar bij het terug kijken van de match duidelijk te zien dat ze gewoon outplayed waren en er niet iets van een cheat te zien was.
In Halo infinite zouden goede spelers met controller eerder onterecht cheater worden genoemd, groot deel van de spelers is van mening dat Halo infinite beter met een controller te spelen is door de sterke aim assist, zeker met de style van Halo helpt dit heel veel, omdat je schiet terwijl je strafed, met muis en keyboard moet je dan hele goede tracking skills hebben, op de controller doet de aim assist veel werk voor je in zulke situaties.
Daarom ben ik dus gestopt totdat halo opt-out op crossplay introduceert
Eigenlijk is dat voor beide spelers niet eerlijk. PC kan beter mikken, en consoles krijgen een soort aimbot om te compenseren. Ik zou op beide platforms niet blij worden.

Liever zou ik crossplay zien in THPS1+2. Daar maakt de inputmethode toch niet uit. Maar die heeft het dan weer niet wat resulteert in een uitgestorven multiplayer. Op PC althans. Ik overweeg het om op de Switch te kopen, maar dan wil ik eerst weten of het daar wél wordt gespeeld.
Heb je Halo infinite wel gespeeld? Groot deel is juist van mening dat je beter met een controller Halo infinite kan spelen, de aim assist schijnt nogal goed te werken.
Das echt onzin. Controller is voor verreweg de meesten de beste optie in HALO infinite. Alleen voor no scoping is M&K beter. Ik speel zowel met M&K als met controller (elite series 2) en dit spel is mega goed geoptimaliseerd voor beiden.

https://youtu.be/BjEmIxmdFhI
Alsof er geen cheats op consoles zijn.
Ik zou niet weten hoe in een gesloten systeem als een console. Ze zullen er vast zijn hoor, maar dat zal te verwaarlozen klein zijn. En vast makkelijk op te sporen.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 27 november 2021 15:53]

Cronus Zen en Xim zijn eigenlijk hack tools voor consoles. Deze zijn niet te verwaarlozen klein, staan regelmatig in top 10 best verkochte accesoires voor consoles op mazon.
En hoeveel % van de console gamers maakt hier gebruik van in een online potje?
Vrij veel, als er drops zijn op Amazon zie je ze vaak in de top 10 lijstjes van accessoires voor consoles.

Denk dat je virj zeker ervan kan zijn dat de kans veel groter is dat je zo'n spelers tegenkomt dan een aimbot kleuter. Namelijk omdat vanwege het laatste je gebanned kan worden en dus je game kwijt raakt. Naast voor degelijek cheats moet je voor zover ik weet nu ook gewoon pegels neerleggen.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 27 november 2021 18:01]

Vrij veel, als er drops zijn op Amazon zie je ze vaak in de top 10 lijstjes van accessoires voor consoles.
Dat zei je al. Maar wat is vrij veel in procenten uitgedrukt?
Het is niet alsof ik er elke dag naar kijk. Maar dat ik het 4 a 5 keer dit jaar heb gezien, op een groot platform als Amazon zegt genoeg lijkt mij. Naast het wordt ook vaak opgepakt door professional streamers.
Nee, het zegt helemaal niets eigenlijk. Hoeveel % van de consolebezitters cheaten online. Dat is de vraag.
Dat kan jij ook niet beantwoorden qua cheaters op de PC. Het feit is, dat hardware matige cheat oplossingen voor consoles makkelijker te verkrijgen zijn, minder risicos met zich meebrengen en gewoon bij grote online ketens te verkrijgen zijn.
Auto-aim en Lag.switch maar kost geld.

Ik kom ze tegen maar het zijn er aanmerkelijk minder dan op de PC.
Het kan op papier, via speciale controllers grappig genoeg, met eigen software wat doodleuk de info binnen krijgt tijdens spellen met “aim assist”, wat praktisch elk console spel heeft.
En op die wijze auto aim kan toepassen.

Niet anders dan controllers met een eigen geluidskaart er in om een simpel voorbeeld te noemen.

Maar software plaatsen op het systeem zelf? Lijkt mij niet, systeem is veel te gesloten met elke app als een sandbox wat alleen met certified software met andere software kan communiceren.
Juist moeilijker, en hoeveel zou ik niet durven zeggen maar als je denkt dat het er geen weinig zijn zal je automatisch die mogelijkheid uitlsuiten.
Gaat in ieder geval een stuk moeilijker worden dan op een pc, de xbox kan alleen software draaien die goed gekeurd is door microsoft.
Nou is valsspelen niet te vergelijken met het bijv. vermoorden van iemand maar online valsspelen om je beter te voelen moet wel 1 van de misselijk makende dingen zijn die er bestaat.

En jammer genoeg moet je het online altijd doen met tijdelijke of halve oplossingen omdat het gewoon moeilijk is om 100% tegen te gaan.
Vooral dat. Ooit in de tijd van counter-strike 1.4 ook voor de gein cheats geprobeerd. Vond het grappig voor 10 minuten vervolgens nooit meer iets met cheats gedaan. Het haalt bij mij de spanning en de fun weg. Je hoeft 0 moeite te doen. Waarom speel je het dan nog? Zouden die mensen nog een gevoel van trots ervaren als ze nummer 1 van de match zijn? Persoonlijk vind ik dat als je niet in staat bent om te spelen, simpelweg moet stoppen. Ga lekker cheaten in offline en singleplayer games of matches tegen bots.

Ben oprecht benieuwd naar de drijfveer van de cheaters. Zou een leuk onderzoek kunnen zijn.
Zijn al best leuke filmpjes over:
https://www.youtube.com/watch?v=zFwZvS1onCw
en
https://www.youtube.com/watch?v=959-ts_WLGE

Geld, frustratie, egoboosting, wraak, er zijn zoveel meer redenen.

[Reactie gewijzigd door SactoriuS op 27 november 2021 14:55]

Man wat een trieste bedoeling, die gast betaald gerwoon 60 dollar per week voor z'n cheats.
nou dat was in die goeie ouwe tijd van CS 1.4 ook niet anders hoor..
Alleen daar was het zo dat cheaters een VAC (account) ban kregen, om vervolgens een nieuwe account te activeren en daar CS weer opnieuw op te kopen & gewoon weer verder te cheaten.

Ik twijfel er niet aan dat er zat cheaters zullen zijn geweest die zo een zelfde bedrag per week uitgaven aan het kopen en 'opofferen' van accounts. :9
Lijkt wel een soort van verslaving. :P
Blijkbaar is het dus ook nog big business om cheats door te verkopen. Ik ben gestopt met CSGO omdat er uiteindelijk elke paar games weer een cheater in zat, gelukkig in Halo nog geen cheater tegengekomen in ongeveer 100 games.
Vond deze payback video altijd het beste wat je kan doen met cheaters…. Is een classic;
https://youtu.be/1EJXTh4HMAE
Ik speel al meer dan 1000uur CoD Warzone zonder vrienden. Ik ben onder gemiddelde speler, echt niet goed. En in 80% van de lobbies kom ik maar aan 1 kill, mag al blij zijn met 2. Om dan 20% lobbies te hebben waar je plots +10 kills krijgt. Dit zeer slechte matchfixing van CoD heeft me al veel gedacht om cheats te gebruiken om mss toch te kunnen levelen met die 80% lobbies, want cheaters zijn meestal slechtere spelers. Vooral op rushhour is het quasi onspeelbaar door de "pros".

Maw: breng terug dedicated servers waar je je goed voelt bij een groep en sociale controle is. SBMM maakt het hele spel kapot voor een groot deel spelers die niet goed zijn en geen vrienden hebben maar wel graag wat wil schieten. Het is wss dan ook deze groep die grijpt naar cheats? Mocht het gratis voor me liggen zou ik geen neen zeggen tegen cheats, zou het zeker proberen.

[Reactie gewijzigd door gimantalon op 27 november 2021 16:46]

Zelf cheat ik zonder anderen te schaden, bijvoorbeeld een Scramjet spawnen in heists en setups :P Lekker veel actie in Humane Labs - Insurgents en twee in Series A. De Vigilante kan je wel selecteren in alle heists maar de Scramjet niet? Rare logica en keuze.
Ik denk inderdaad een goed gevoel hebben met op nummer 1 staan. Voor de minder zichtbare cheats zal het ook zijn voor valse reputatie en erkenning. Vooral als je hoger in de wereldranglijst staat. Want hoe cool is het wel niet als je in de top 1000 kan komen. Voor een ander is het gewoon leuk om te pesten. Dit hoeft nog geeneens direct door cheats te zijn. Bijvoorbeeld Overwatch waar een Mei een ijsmuur neerzet voor de exit van hun eigen team neerzet. Of Fall guys waar men op het einde gaat staan en gewoon mensen eraf gooit omdat het "leuk" is andere te frusteren. Bij een paar zal het zijn dat ze gewoon eens willen testen wat het doet en voelt en die zullen mogelijk wel snel stoppen. En in een paar gevallen zal het kunnen zijn dat er een beloning aan verbonden ziten ze niet op een normale manier kunnen winnen maar toch de beloning willen. Ook zullen er in bepaalde gevallen gaan om financiële winst. Denk dan aan cheaten in toernooien. Maar ook bijvoorbeeld bij mmorpg waar je goud (of andere dingen zoals epic items of zelfs de hele account met hoge karakters erop) voor echt geld zou kunnen verkopen. Of gewoon het goud voor je zelf gebruiken zodat je sneller betere spul kan kopen en dus waarschijnlijk beter ben dan de rest. En voor andere is het mogelijk dat ze geen zin of tijd hebben om urenlang te grinden voor bepaalde items.

Ik denk dat dan de meeste redenen wel gezegd zijn.
Ben oprecht benieuwd naar de drijfveer van de cheaters.
Het enige wat ik kan bedenken voor malicious cheaters is dat ze mentaal en geestelijk achterlijk zijn om de fun van spelers die spellen op leuke en normale manier willen spelen het te gaan verpesten. Kijk eens naar GTAO als voorbeeld. Wij willen enkel heists en freemode missies spelen en ondertussen gek doen zoals stunten of welke gare voertuig de top van de hoogste berg kan en dergelijke. Maar dat gaat niet met godmoded en ontraceerbare Mk2 muggen en godmoded mongolen die explosive minigun hebben. Of anderen crashed zodra ze een gemeen woordje zeggen tegen de cheaters. Al mijn GTA vrienden spelen geen GTAO meer.
Ja, dit. Ik heb zelf echt wel gecheat, maar vrijwel alleen in singleplayer. Gewoon om te pieren. In de oudere GTA spellen een tank uit de lucht laten vallen, of gewoon van die maffe cheats in Tony Hawk 3 die het spel eerder moeilijker maken. Misschien één keer in GTA Online, maar zelfs dan alleen wat geld en daarna nooit weer. Geld maakt echt geen zak uit. Het is gewoon een pierspel, je zit er anderen niet mee in de weg. Pas als je onsterfelijk wordt of andere spelers in kooien opsluit of zo wordt het flauw. Ik speel vooral die domme verhaallijnen met vrienden.

Ik zou misschien een keer een cheat willen maken voor een spel. Ik weet nog niet welk spel. Maar dat is meer voor de uitdaging van het maken. Misschien sudoku, of een zelf-lerend AI voor een online bordspel. Maar dat is dan puur voor de uitdaging van het maken. Dan test je een dagje uit en dan is het wel weet leuk geweest. Dat is creatief hobbyen.

Maar cheaten in competitieve spellen om nu beter te scoren? Dat is gewoon niet eens leuk.
Ja, en dus dit is het probleem.

Als elke speler precies hetzelfde doet, 10 minuutjes cheaten, een uurtje, ach alleen in deze match... of misschien een paar dagen etc.

Dan krijg je vanzelf een situatie waarbij je in bijna elke match wel kans hebt om een cheater tegen te komen.

Resultaat? De validity van de gehele match kan je uit het raam gooien, gewoon wasted time voor iedereen.

Ik denk dat het tijd word dat Microsoft samen gaat werken met game developers en een cheat-free universele oplossing om cheaten permanent tegen te gaan.
Ik denk dat het tijd word dat Microsoft samen gaat werken met game developers en een cheat-free universele oplossing om cheaten permanent tegen te gaan.
Was het maar zo makkelijk. Er zal evengoed wel cheats komen. Misschien dat het iets moeilijker wordt maar uiteindelijk wordt het oo een bepaalde manier ook weer makkelijker denk ik. Omdat er dat eigenlijk maar 1 beveiliging overblijft zullen alle cheat ontwikkelaars hier dan op focussen. Is er 1 iemand door dan zijn waarschijnlijk in 1 keer dus alle spellen dus cheats te ontwikkelen. Nu is het tenminste nog diversiteit waardoor je niet altijd makkelijk de cheats kan overzetten.
Denk de zelfde rede als waarom sporters verboden middelen gebruiken om boven aan te staan. Kijk naar de tour de France toen Lance Armstrong bekende en ze keken wie daarna dus eigenlijk had gewonnen gingen ze een hele lijst af want zowat de hele top gebruikte verboden middelen.
Bij een hoop spellen komt er ook nog een economie bij kijken. In shooters valt dit nog redelijk mee tenzij je Escape From Tarkov speelt. Maar buiten shooters om zijn er uiteindelijk gewoon honderdduizenden mensen die er hun brood mee verdienen helaas.

"Vroeger" was het grotendeels door kneusjes die of iemand anders z'n plezier wilde vergallen of zichzelf beter wilden voelen. Tegenwoordig boks je als game industrie gewoon op tegen een economie.

Edit: Nog compleet los van het feit dat een hoop coders er hun brood mee verdienen door het te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 27 november 2021 14:36]

Inderdaad, zo jammer dat bepaalde mensen niet op een eerlijke manier kunnen spelen, bij single player games vind ik het prima en moet het ook kunnen, maar zodra je online met andere gaat spelen moet je gewoon eerlijk spelen.
Ik speel redelijk veel BF 5 en zit meestal wel boven het gemiddelde met gemiddeld 14 kills per game, maar heb ze ook wel van 3-4 kills tot boven de 20 kills per game. Mag graag tanks destroyen :) , maar zie verder weinig cheating players.

Ik snap overigens dus niet waarom mensen willen vals spelen. Ik heb games gespeeld online waarbij je schiet je zelf doodgaat op een bepaalde speler. Op een bepaald moment hadden meer mensen dit in de gaten en gingen op jacht op die persoon, maar hij ging niet door degene die hem raakte wel. Dit was in de game COD - Warzone.

Ook wel games gehad dat je iemand niet dood kon schieten en hij jou wel en dan ben ik er ook wel klaar mee met dat soort games, maar vaak eruit stappen en nieuwe game instappen. Het wordt pas prut als het probleem groot wordt en dan pas werd er vroeger ingegrepen, maar zou echt iemand kicken dat hij 60 kills heeft door een cheat ipv de prestatie zelf te doen. Dit is best wel sneu, dat is het zelfde dat je een puzzel afmaakt door alleen het laatste te plaatsen en dat je dat moment filmt en deelt met de rest van de wereld. Moet je wel een enorme loser zijn dat je die aandacht nodig hebt.
De meeste gamers zijn dan ook gemiddeld qua skill level, en daar is het probleem al.

Als de gemiddelde gebruiker gemiddeld is, is er een hele grote groep die ver ondermaatst presteert, zonder te cheaten.

Het is een persoonlijke instellingen en ook een stukje opvoeding om uberhaupt aan cheaten te denken.
Ik zie geen verschil met sporters die doping gebruiken om maar iets te noemen. Zodra er een competitie ontstaat zijn er “cheaters”. Online en offline. Zal altijd blijven.
Cheaters zijn het ook. Met als verschil dat je met de gewone sporten er nog wel iets moeite voor moet doen. En met wallhacks, autoaims etc soms helemaal niet of bar weinig. Maar beide soorten mogen we direct afschieten zeg ik. :+
Moeite is relatief. Voor de één is een kernel driver bypass moeilijker te installeren als voor de ander. En hoeveel moeite moet die marathon loper doen om in de metro te stappen om even een paar kilometertjes te skippen ;)

Helaas is valsspelers pakken online altijd een lastig verhaal. Is je beveiliging te streng of te grondig klagen mensen dat je software “te veel” mappen/systeem bestanden checkt. Of te veel resources kost. Is je beveiliging te zwak dan kan inderdaad iedere script kiddy een esp/aimbot scriptje maken.

De simpelste oplossing zou zijn niet valsspelen maja… als we mensen al geen mondkapje kunnen laten dragen ;)
Maar wil je het goed doen (tussen de pro's en semi pro's), moet je wel redelijk wat zelfbeheersing hebben.

En je kan het niet permanent aan hebben dus je basis skilllevel moet goed zijn.

[Reactie gewijzigd door SactoriuS op 28 november 2021 13:18]

Onzin. Ook in casual games word gewoon valsgespeeld voor een heel tal van redenen.

Zie CSGO en de laatste operation waar je bepaalde handelingen moet verrichten om punten te scoren.

i.e. "Kill 20 people with heatshots"

De influx van cheaters in casual games is extreem op het moment, vaak om zo snel mogelijk de weeklies te voltooien.

En zelfs zonder operation zitten er regelmatig cheaters in casual of deathmatch, iets wat niet echt als 'competitive' word beschouwd.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 27 november 2021 22:30]

De weeklies willen mensen voltooien voor punten, skins, of iets anders. Hence mijn “competitie” aspect.

Causal gamers cheaten om skins sneller te hebben door weeklies te doen bijvoorbeeld.

Ik bedoelde met competitie dus niet enkel “competitive” gaming.

Je kan het ook als een competitie zien om de battle pass te voltooien. Ik had dit misschien iets duidelijker kunnen verwoorden maar onzin is het zeker niet.

Je geeft het zelf al aan, ze cheaten om punten te scoren. Dat is een competitief aspect.

Edit;
Ter verduidelijking waarom ik competitie gebruikt; de definitie “het streven een ander te evenaren of te overtreffen”. Ook in “casual” gaming is er dus competitie en reden om te cheaten want de cheater wil hogere punten dan jouw hebben of de match winnen.

[Reactie gewijzigd door DarkMagician op 28 november 2021 07:12]

Gebeurd in het echt toch ook? Maar goed ik game niet.
Maar beide pakkans en risico ligt daar wel hoger en heeft meer eigen skill nodig. Maar ja ze zijn 'overal'.
Ja met arc ook ons dorp wel eens zien vallen door cheaters. Best wel frustrerend.
Ik irriteer mij al jaren mateloos aan die opgelegde crossplay overal. Alleen tussen consoles zelf zie ik de toegevoegde waarde. Die pc master race gasten zoeken het maar lekker zelf uit met hun master race cheaters.
Cross-play tussen PC vs Consoles slaat flink de plank mis. Zelfs zonder cheats zal een PC gamer welke zijn systeem optimaliseerd betere prestaties opleveren.

Cross play tussen consoles is echter wel wenselijk.

Cross save daar in tegen tussen alles zou ik echter wel prettig vinden.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 27 november 2021 15:06]

Ja man, console spelers zijn zooooo in het nadeel 8)7

https://www.youtube.com/watch?v=g4T3nqEZv9I

Alsof developer shet niet zijn gaan compenseren.
Draai je eens om met een muis en dan met een controller.

Case closed, een controller kan het nooit winnen van een muis en keyboard, met gelijke skills.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 27 november 2021 21:34]

Jij hebt geen moderne crossplay shooters gespeeld denk ik dan of kan niet meekomen. Want ik wissel af met een Xbox series X controller op de bank en KB+mouse achter mijn bureau. Videos genoeg over de absurde aim assist welke bestaat in hedendaagse games.
Klopt, het wordt gecompenseerd met auto aim etc, echter spelen pc gamers dan vervolgens ook weer met controller.
En wat maakt het dan uit? Dan is het nogsteeds een level playingfield. Je kan misschien een hogere resolutie of snellere framerate hebben. Maar dit is op console ook een ding, sommigen kopen super goede headsets zodat je meer hoort dan de average 2 speaker setup. Er is altijd wel iets.
Dat ligt zeer aan het spel/genre. In een Tony Hawk spel (maar die heeft het dan weer niet) of een voetbalspel kan crossplay tussen consoles en PC prima. Magic Arena heeft sinds enige tijd een mobiele versie die crossplay heeft met de oudere PC versie. Niets mis mee. Niets geforceerd aan.

Bij een schietspel vind in het raar. Niet eens zozeer vanwege cheats, maar omdat je gewoon sneller en preciezer bent met muis en toetsenbord, en omdat consoles dan weer aim assist krijgen ter compensatie. Voor beide groepen is dat oneerlijk.
het is een hele leuke uitdaging om de cheater in te maken en m dan van de server weg te zien gaan.
Verplicht MS account, zooitje bannen, Windows installatie blokkeren, hardware ID ban er bovenop, kijken wie dan nog de ballen heeft om te cheaten.
Een Xbox account is volgens mij nu al verplicht. Het is niet alsof de games MS servers vermijden en toen ik Infinite op mijn PC aanslingerde moest ik gewoon inloggen op mijn MS account.
In een VM draaien. Illegale nep-Windows of zo. Of anders een Windows van een zwarte keystore, dat kost geen drol. Beetje kloten in de hypervisor als je een hardware ban krijgt. Of zelfs gewoon in WINE klieren. Desnoods maken we een WINE fork die op Windows draait en alleen abstractie toevoegt.

En waarschijnlijk zijn er nog wel makkelijkere methodes om hardware ID te spoofen, ik ken alleen de software die ik normaal voor legitieme doeleinden gebruik, en weet hoe je ze ook voor niet-legitieme doeleinden kan gebruiken. Er is vast nog software speciaal voor dit soort spoofs.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 27 november 2021 18:26]

Ja inderdaad. Cheaten moet verstrekkende gevolgen hebben. Niks is zo frustrerend als dat tuig die online multiplayer verpesten. Hardware id ban is de enige oplossing, of enkel accounts met geverifieerde betaal gegevens gekoppeld of geverifieerd adresgegevens/persoonsgegevens.

Zo is het ook makkelijker om de minimale leeftijd te hanteren
Probleem met hardware id banns is dat je je hardware id's kan spoofen.
Grijze markt Windows licentie, uit zo'n keystore. Of gewoon een illegale Windows.
Niet iedereen heeft zn MS account verbonden met Windows, en activators zijn ook een ding.
Weet niet of Microsoft dat juridisch kan doen, je hebt toch gewoon betaald voor die licentie, staat toch los van Halo. Al zouden ze het kunnen, een windows 10 licentie kan je ook al vinden voor rond een euro als je een beetje zoekt.
Moet te verwerken zijn in een ToS toch?
Al zou het kunnen, dan is er nog het probleem dat je een licentie kan kopen voor 1 euro.
Of niet kopen en gewoon met een van de “gratis” KMS servers activeren.
Ik verwacht hier ook wel aardig wat problemen mee. Bijvoorbeeld studenten en werk accounts die dan problemen krijgen.
Misschien zeur ik nu, maar er zijn andere pc games toch die ook al jaren perfect cheat loos draaien? Zoals bv destiny 2, andere mmo's...
1 snelle youtube search laat me al een video zien van wallhacks en aimbots in destiny 2.

https://www.youtube.com/watch?v=XlisZyghdkQ

en nog 1 van een bekendere youtuber die tegen een cheater speelt:

https://www.youtube.com/watch?v=3kj-MNHtoX4

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 27 november 2021 16:07]

LOL, the Crucible op PC zit vol met cheaters.
Waarom wordt dat crossplay zo geforceerd? Bij playstation elke game weer de vraag bij warzone if je crossplay wilt. Ik snap dat niet.
Ik vind het bij sommige games zeker wel meerwaarde hebben. Genoeg games die zich er prima voor lenen. Zo vond ik Sea of Thieves erg fijn, vrienden konen meespelen terwijl ze geen Xbox hadden.
In principe heb je dan een grotere multiplayer op elk platform. Een minder gefragmenteerd en daardoor gezonder ecosysteem. Alleen vind ik het raar om dit bij shooters te doen. PC heeft gewoon een accuratere inputmethode. Consoles moeten compenseren met aim assist, eigenlijk een soort halve aimbot. Voor beide spelers is dat niet eerlijk. In een spel als THPS1+2 is het logischer, want daar heeft de inputmethode veel minder impact. En die doen het dan weer niet, wat resulteert in een multiplayer die volledig is uitgestorven (in ieder geval op PC). Ik wil overwegen om hem op de Switch te kopen, maar dan wil ik eerst weten of daar nog wel iets van multiplayer bestaat.
Goed punt, nog niet eens over nagedacht toen ik een xbox series s aanschafte voor Halo.
Hoop dat ze luisteren naar de community.
Inderdaad, hoewel ik alleen games speel op de pc is cheaten echt een enorm probleem, vooral bij FPS games. Consoles had hier juist geen last van maar met crossplay lijkt dit verleden tijd te zijn, zeker als je gedwongen wordt tot crossplay.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True