Microsoft kondigt productiviteitsapp Loop aan

Microsoft kondigt dinsdag een nieuwe productiviteitsapp aan: Microsoft Loop. De productiviteitsapp lijkt op het eerste gezicht veel weg te hebben van Notion en biedt de mogelijkheid om efficiënter samen te werken met anderen.

In de aankondiging zet Microsoft de belangrijkste elementen op een rij. Loop bestaat uit drie onderdelen: Loop components, Loop pages en Loop workspaces. Loop wordt verbonden met andere Microsoft 365-apps zoals Teams, Outlook en OneNote.

Loop components zijn niet alleen in Loop beschikbaar, maar moeten in verschillende Microsoft-apps getoond kunnen worden. Als voorbeelden van components noemt Microsoft onder andere lijsten, tabellen en taken. Deze items moeten altijd overal de zelfde versie zijn, zodat je live kunt samenwerken met anderen en je geen zorgen hoeft te maken of je wel de laatste versie te pakken hebt.

Dan zijn er de Loop pages die wel binnen Loop bestaan. Hier kunnen de eerder genoemde components worden ondergebracht en in een overzicht gezet worden. Op deze pages kan volgens Microsoft bijvoorbeeld aan een project gewerkt worden en een centrale plek vormen om ideeën in te zetten en waar de voortgang kan worden bijgehouden.

Tot slot zijn er Loop workspaces waarin weer verschillende pages kunnen worden ondergebracht. Voor een project of team kan een workspace worden aangemaakt om eenvoudiger samen te werken.

Het is nog niet bekend wanneer Loop beschikbaar wordt. Dit moet in de 'komende maanden' bekend worden. Het is de bedoeling dat de Loop components al wel deze maand beschikbaar worden voor een aantal Microsoft-apps, waaronder Teams, Outlook en OneNote.

Door Robert Zomers

Redacteur

02-11-2021 • 17:54

79

Reacties (79)

79
79
30
0
0
30
Wijzig sortering
Microsoft is sowieso veel aan het sleutelen aan zijn zakelijke ecosysteem. Ik zag ook dat Insights weer opgaat in Viva. Van Loop is mij op basis van het artikel nog niet helemaal duidelijk waar ik dit moet plaatsen. Ik heb zelf vaak nog niet echt het idee dat ik productiever wordt van het nog verder inkaderen en fragmenteren van informatie en constante wijziging die in het ecosysteem gaande is. Het is al lastig om in Teams alleen al overzicht te houden, laat staan met nog meer dimensies.
dat heb ik ook met MS365, heel erg veel van het aanbod is enorm versnippert, er is soms niet eens meer een duidelijk verschil tussen documenten die ik zelf maak, documenten die met mijn worden gedeeld in een van de vele teamsgroepen, documenten die worden gemaild,

eigenlijk wil ik deze gewoon allemaal in onedrive zien maar dan wel met ergens een tab waarin staat dat het mijn.documenten mijn.attachements mijn.teams | team1 | team2 | team3 etc.

het is gewoon één grote informatiejungle.

bij gSUITE werkt het al beter (maar ook niet pefect).

ik denk oprecht dat google er enorm goed aan zou doen een officesuite te 'kopen / sponsoren' als ze een openoffice zouden kopen en zouden google-ificeren dan zou dat pakket (naast libreoffice ook ineens weer bestaansrecht hebben, ze zouden ook gewoon libreoffice officieel kunnen supporten door code te doneren die live-samenwerking in gdocs mogelijk maakt, integratie bied met gmail door makkelijk mails te sturen uit calc-documenten etc. op het moment dat DIE opties er komen voor een sterk verbeterde ofline ervaring van gDocs weet ik zeker dat ik liever die koop dan o365
Teams is geen opslagplaats van documenten.
Het is een samenwerk plek waar gezamenlijk aan tijdelijke documenten gewerkt kan worden door leden in het team. Is het document af, dan dien je het te verplaatsen of te publiceren naar een geschikte plek buiten teams.
Iets preciezer: Teams kan je (voor bestanden) zien als een handigere frontend voor SharePoint. Er achter zit immers SharePoint, en Teams voegt andere collaboration tools toe. Je hoeft eigenlijk niet meer naar SharePoint.
Jij geeft aan wat de constructie is van teams. Ik geef aan hoe het gebruikt moet worden. Zijn toch twee verschillende dingen.
Jij vindt misschien dat je Teams 'moet' gebruiken als tijdelijke opslag voor documenten waaraan je samenwerkt, maar zowel Microsoft als vele klanten zien dat toch echt niet per se zo.

Dat is ook meteen het probleem met Microsoft en het steeds maar uitdijende aanbod van applicaties, het is nooit echt duidelijk hoe je het nu het best kunt gebruiken. Duidelijk scenarios ontbreken vaak.
Ik vind dat niet, microsoft vindt dat. Daarbij de beheer training voor office geeft je wellicht inzichten hoe de applicaties het beste kan gebruiken. Ik ben het wel met je eens dat het op zich niet duidelijk is wanneer je wat kan gebruiken. Maar als je daar in verdiept, dan is daar genoeg over geschreven en gezegd.

Vwb teams het is een samenwerking tool. Geen opslag plaats voor productie documenten. Initieel kent teams bv ook geen back-up of andere documentatie beheer features.
Hoi @drakiesoft, mega interessante topic.
Weet jij ook in welke van de beheer training modules dit besproken wordt?
Zoek al tijden naar de best practices op dit vlak, maar vind het onvindbaar bij Microsoft zelf en diverse leveranciers konden het ook niet helder krijgen.

Als het in een van de vele modules besproken wordt, wil ik die wel 'even' doorlopen.

Kort samengevat zijn het zeker libraries op sharepoint, of niet?

Bvd
Het was een global kwowledge training overigens maar meer gericht op beheer van office.
Functioneel beheer Office365 [GKFB0365]
Dit was een maatwerk training specifiek gericht op workflows etc.
Daarbij kwam teams, sharepoint etc. ook aan bod.
Diegene die de training gaf had behoorlijk wat ervaring in het implementatie van office bij verschillende bedrijven en dat was van zeer grote waarde.
Dus die vraagstukken wanneer je wat gebruikt, was hem niet onbekend.
Verder The Periodic Table of Office 365 is misschien wel leuk om door te nemen en hoe deze tot stand kwam.
Misschien is het er niet voor bedoeld, maar het werkt prima.
Mits er een beetje centraal over de structuur wordt nagedacht én de gebruikers een beetje discipline hebben…
eigenlijk wil ik deze gewoon allemaal in onedrive zien maar dan wel met ergens een tab waarin staat dat het mijn.documenten mijn.attachements mijn.teams | team1 | team2 | team3 etc.
Kijk eens onder Files in de Teams client.
OneDrive is persoonlijk. Delen vermijden.
Sharepoint == Microsoft Teams. En eigenlijk OneDrive voor teams. Met de mogelijkheden van een Sites, wat eigenlijk voor kleinere organisaties totaal niet relevant is.

Deel de documenten binnen teams dus binnen de Teams omgeving of in Sharepoint. En je kan binnen OneDrive op je PC ook naar de Sharepoint folders navigeren.

Als je een nieuw Team aanmaakt in Teams maakt hij op de achtergrond ook een Sharepoint aan. Hierin komen alle bestanden die je in Teams dropt. Er is gewoon een tabje voor.
Tsja ik dacht al wat is de meerwaarde tov sharepoint … ik zit totaal niet in het ms ecosysteem. Maar dit is gewoon confluence, jira
Vooral Confluence denk ik. Eigenlijk Confluence + omdat Confluence niet een goed equivalent heeft voor die components laag. Bij mijn weten is de documents laag het laagste dat in Confluence is aan te wijzen. Wil ik bijvoorbeeld een plaatje uit document A gebruiken in document B, dan kan ik dat alleen in Document A terugvinden.

Een Jira issue management herken ik niet in het Loops aanbod, tenzij je taken bedoeld. De integratie tussen Confluence en Jira heb ik dan nog niet eens benoemd.

Een Atlassian adept hier? Een beetje wel, al denk ik soms wel dat het Confluence team het padje wat kwijt is (geen absolute timestamps meer, slechte functionaliteit om top down een wiki achtige informatiestructuur op te zetten ed.).

Net als dat jij de vraag stelt over SharePoint, een "landschapspresentatie" of een milestone pad van de Microsoft tools zou mij wel helpen. Niet dat het veel zegt, maar zowel Insights als Viva, en zowel Notion als Loops zeiden mij voor dit Item nagenoeg niets. Alleen van Insights had ik wel gehoord.

Zodra ik veel overlap zie tussen verschillende tools van dezelfde softwarebouwer dan komt bij mij de vraag op welke tool wordt doorontwikkeld, en welke gaat vervallen? Zakelijke klanten waarderen zeker innovatie, maar ook continuïteit. Voor een zakelijke klant kan het fijn zijn als het ene product stapsgewijs wordt omgevormd naar het andere. Dit voorkomt versnippering van gebruikersgroepen. Een sanctie is wel dat dit ontwikkelsnelheid kost. Producten parallel ontwikkelen versnelt het op de markt komen van het beoogde product. Dan moet nog wel moeite worden gedaan om de klanten van het bestaande product, dat moet worden vervangen, overgeheveld te krijgen naar het nieuwe.

Blijkbaar hebben bedrijven veel haast om voldoende snel met de beoogde producten op de markt aanwezig te zijn. Hieraan wordt het belang van bestaande klanten dan even ondergeschikt gemaakt. Microsoft is niet uniek met dit soort parallelle productontwikkeling. In de PLM en ERP wereld rollen nieuwe "producten" ook over elkaar heen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 28 juli 2024 11:16]

Dit lijkt voor mij een bijna directe clone van Notion.
Het lijkt er op het eerste gezicht inderdaad heel erg op, zowel qua 'structuur'/uiterlijk van de app als doel (gericht op teams).

Nadeel van notion voor mij is dat het niet offline te gebruiken is, wellicht heeft Microsoft die functionaliteit wel ingebouwd.
Deze items moeten altijd overal de zelfde versie zijn, zodat je live kunt samenwerken met anderen en je geen zorgen hoeft te maken of je wel de laatste versie te pakken hebt.
Klinkt als online-only, net als Notion. Erg vervelend. Gelukkig schijnt Notion wel bezig te zijn met betere offline support.
Ik kan eerlijk gezegd geen werksituaties bedenken waar je tegenwoordig niet online bent.
Ik elke dag maar moet wel opstartrapporten en dergelijke bijhouden. Nu allemaal maar in excellekes omdat we geen andere degelijke oplossing hebben voor het moment.
Ik gebruikte Notion. Totdat zij een storing hadden. Verder kan het gebeuren dat het internet er even uit ligt. Alleen online is absoluut een no-go. Ik gebruik nu zelf Devonthink.
Ik zelf gebruik Obsidian als alternatief.
Obsidian werk aan de hand van markdown bestanden die lokaal op je computer staan.
Doordat de files lokaal staan kun je ze verspreiden zoals jij wilt.

Wellicht voor de geïnteresseerde tweaker: https://obsidian.md/
Ik begrijp niet wat mensen bedoelen wanneer ze zeggen dat het niet offline te gebruiken is. Net even geprobeerd en ik kan perfect doorwerken zonder wifi of ethernet.
Met Notion? Ik kan op vliegtuigstand niet alles inladen en erin doorwerken. Het enige wat je kan doen is belangrijke pagina's steeds opslaan zodat je ze offline kan lezen, maar dan kan je ze niet wijzigen.

Ik moet wel zeggen dat het voor mij geen harde eis is, want ik zit niet bepaald wekelijks in het vliegtuig (laat staan terwijl ik mijn notities hard nodig heb).
Op mobiele apparaten lukt het inderdaad niet, maar op mijn macbook werkt het gewoon prima. Ik gebruik het af en toe op de trein zonder internet.
Dat zou fantastisch zijn. Meer integratie voor iedereen die toch al in de M365-wereld zit.

Nu is het vaak nog handmatig improviseren. Of ik weet te weinig van deogelijkheden en handigheden om Onenotes te delen. Maar dan nognis het voor mij beneficial om een app erbij te krijgen die eme.a vergemakkelijkt. :)

Btw: wij mogen bij onze werkgever geen data delen in andere apps dan M365. Dus Notion is sowieso een no-go.

[Reactie gewijzigd door Cis op 28 juli 2024 11:16]

Btw: wij mogen bij onze werkgever geen data delen in andere apps dan M365. Dus Notion is sowieso een no-go.
die snap ik wel, afhankelijk van via welke cloudprovider je werkt is het vaak gewoon heel handig om op grotere dataomgevingen zaken als auditing toe te passen, dan werkt een notion niet omdat je daarmee de data uit je beheerde omgeving trekt. bij een zorg instelling waar ik een tijdje heb gewerkt mocht het bijvoorbeeld ook niet uit de GSUITE gehaald worden en moest een it-manager iedere chrome-plugin of google pluggin eerst reviewen tegen de GDPR en andere richtlijnen. als je dan een gdrive-app / plugin nodig had voor het bekijken en bewerken van zipbestanden was je weken bezig om die plugin goedgekeurd te krijgen.

wat ik alleen niet snap is waarom dit, dan vooral waarom niet gewoon een weiziging aan onenote.
die app is sinds de win10ificatie echt ruk geworden, tts-transcriptie werkt niet, behaalde opname functies als. notes aan audio koppelen is er uitgesloopt en de meeste functies, zijn weg

[Reactie gewijzigd door i-chat op 28 juli 2024 11:16]

Sterker nog ik dacht voor dat ik jouw comments las dat ze een screenshot van notion onder het artikel hadden gezet om duidelijk te maken hoe het er misschien uit gaan zien. Want het zou er toch niet zo het zelfde uit kunnen zien maar na nog een keer te kijken zijn er inderdaad kleine verschillen
Dit was mijn eerste gedachte toen ik er naar keek inderdaad.
Leuk, nog zo'n app waar niemand op zit te wachten, maar die uiteindelijk toch gebruikt gaat worden. Als beheerder heb je een fulltime baan aan het inkaderen van gebruik om o.a. te zorgen dat documenten die (om bijv. compliance redenen) op de fileserver horen niet in Sharepoint gaan rondzwerven, en zo nog meer van die dingen.
Bijvoorbeeld Teams bellen op een RDS server en dan klagen over de performance :+
</moeie beheerder>
Waarom verwacht je dat niemand er op zit te wachten? Zoals het artikel al stelt, er is ook een Motion applicatie. Die zal er niet zomaar al zijn, kennelijk is er wel behoefte.
Het argument dat je als beheerder er een fulltime baan aan hebt om het gebruik hoort daarbij bij het werk. En als het goed is doet de beheerder het beslissen niet zelf maar samen met bijvoorbeeld een verantwoordelijke voor het beheersbaar maken van het gebruik en de gegenereerde gegevens.
Je hebt gelijk dat in normale situaties de beheerder niet zelf beslissingen maakt, maar de meeste van mijn klanten hebben een zeer trage responstijd als het aankomt op beslissingen die op technisch vlak gemaakt moeten worden. Ik zit dus met het volgende: Ik moet uitpluizen wat Microsoft nu weer heeft gelanceerd, uitzoeken via welke kanalen gebruikers daar aan kunnen komen, zorgen dat dit geblokkeerd wordt totdat ik aan een manager kan uitleggen wat het doet, dan moet de manager een beslissing maken, en dan moet ik die app gaan implementeren (of blijven blokkeren)
Dit is met bijvoorbeeld Teams enorm irritant, want gebruikers hebben 0 rechten nodig om op eigen houtje Teams te installeren. Perfect voor adoptie (vanuit de stoel van Microsoft) maar als dan ineens de klant zijn vertrouwelijke documenten in een niet-geconfigureerde sharepoint rondzwerven dan heb je wat uit te leggen.
In een ideale wereld zou dit perfect geregeld zijn, maar sinds de pandemie is het thuiswerken explosief gegroeid en daarmee de vraag naar MSOL omgevingen, het is gewoon niet bij te benen met de responstijd van de gemiddelde organisatie.

Dus vandaar mijn cynische opmerking.
Ik denk dat je vergeet hoe de marketing kant werkt. Het gaat zelden om dingen die door een klant gevraagd worden, want dat zijn doorgaans nieuwe features of bugfixes op bestaande producten. Een compleet nieuw iets is productontwikkeling gebaseerd op een marketing voorspelling van de verkoopbaarheid, of het moet klantenbinding met de hele suite verbeteren, of een alternatief voor iets van een concurrent. (Of ze hebben een bedrijfje overgenomen dat zoiets had en proberen uit hoe het in te passen is natuurlijk)

Dat een produkt wordt gelanceerd zegt niets over de feitelijke vraag ernaar. Die kun je (proberen te) maken.

Bert
Je slaat de spijker op zijn kop. Mooie aanvulling op mijn klaagzang :)
Dat inkaderen zou geej taak moeten zijn van de beheerder maar van de procesverantwoordelijke.
Je hebt gelijk, maar niet iedereen werkt in een enterprise omgeving.
Eerlijk gezegd word ik een beetje knetter van al die zogenaamde productiviteits apps en het eerder contraproductief werkt om je telkens daarmee bezig te moeten houden. Misschien dat het anders ligt binnen grote organisaties maar voor de 'eenvoudige' thuisgebruiker voegt het weinig toe.

Dan kijk ik ook naar zoiets simpels als b.v. de agenda, waarbij het nog steeds niet mogelijk is om je Google agenda te synchroniseren met de Office 365 agenda. Of ja betergezegd ben ik er in elk geval nog steeds niet achter of dat kan en hoe.
niet echt, het kan wel hoor, maar vaak ben je meer tijd bezig informatie in allerlei, sharepoint teams etc shit te zetten met als enige bonus dat het sommige mensen (ik noem geen name maar functie met m ) het gevoel hebben alles te zien en weten
Dat is maar net wat ik bedoel, via vele omwegen zal je zeker ergens iets kunnen syncen. Maar ja, in de tijd dat je dat voor mekaar gekregen hebt, heb je ook snel even de smartphone gepakt. Hoezo ook productiviteit :).
Kan iemand eigenlijk nog volgen welke apps er allemaal zijn in Office 365 en waar ze voor dienen?

Ik kan het in ieder geval niet.
Enige wat ik gebruik is Outlook, Teams, Word en Excel.
Misschien kan ik veel efficiënter werken met al deze extra apps, maar ga de tijd er niet in steken om ze te leren: al te vaak een app gehad die na enkele jaren uitgefaseerd werd.
Als ik een document in Teams zet, vind niemand het meer terug, incl mezelf.
Mijn documentatie schrijf ik als .md bestanden en zet ik in mijn repo.

Edit: wat me ook vaak stoort bij zulke apps is dat ze telkens net niet helemaal af zijn of beperkt zijn. Er is een teksteditor, maar die is net niet goed genoeg, waardoor je uiteindelijk toch weer naar Word moet. Er zijn tabellen, maar geen/weinig formules, waardoor je weer naar Excel moet. Etc.
Uiteindelijk wordt dan bij MS alles in een onderliggende Sharepoint bewaard en daar is het altijd zoeken naar waar de informatie staat. Zoekfunctie helpt nooit.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 28 juli 2024 11:16]

Deels mee eens. Dat los je op door Teams in te stellen dat het altijd de desktop apps opent ipv direct in Teams. Dit is helaas een per apparaat instelling.

Office apps onthouden de recente files. Dus als je verder wilt met een spreadsheet, open je excel en de file.

Maak shortcuts van de sharepoint pagina’s in je OneDrive zodat die files altijd beschikbaar zijn en veel beter zoekbaar.

Een kleine greep uit tips die het leven beter kunnen maken. Er is wel ruimte voor verbetering. Ik denk vooral dat door het bos van applicaties mensen nu al niet meer weten wat ze moeten gebruiken en dan ineens heb je Loop.
Zoekfunctie helpt nooit.
Die werkt prima zolang je structuur in data weet aan te brengen, de juiste meta data toevoegd en/of op delen van de bestandsnaam zoekt.

Het probleem is dat het consistentie en discipline vraagt, die bij de gemiddelde gebruiker ver te zoeken is.
Daarnaast zijn wij Europeanen helemaal niet gewend te zoeken zoals in Amerikaan dat doet.
Daarnaast zijn wij Europeanen helemaal niet gewend te zoeken zoals in Amerikaan dat doet.
Ik ben wel benieuwd waar je dan op doelt. Kun je dat toelichten?
In Europa zijn we meer gestructureerd in onze wijze waarop we werken en informatie en files vinden, maar daardoor veel minder search based. De gemiddelde Amerikaan begint bij search, de focus ligt daar veel meer dan wij gewend zijn.
Hoi @Chris_147

Ik ben Monica en ik ben Microsoft Teams specialist bij Kings of IT.
Ik zag je reactie en voelde me meteen aangesproken om je te helpen. 😀

De apps die het meeste bekend zijn bij Microsoft zijn Inde Teams, Word, Excel, Outlook, OneNote en PowerPoint. Als je wilt kan ik jou laten zien waar sommige apps voor bedoelt zijn en hoe je ze kan gebruiken. Bijvoorbeeld Microsoft List. Dit is een app die lijkt op Excel maar in gebruik veel makkelijker is dan Excel. Als je wilt zou ik jou kunnen helpen om makkelijker en slimmer te gaan werken.

Als voor proef je zet ik er een link bij met een video, zodat je misschien beter begrijpt wat ik doe en hoe ik het doe.

https://air.inc/a/c6iZSpGba


Groetjes
Monica
Dit is gebouwd op basis van het fluid framework. In feite zijn het live componenten zoals lijsten en tabellen, lijkt erg op airtable bijvoorbeeld. Als je al toegang hebt tot de public preview van Teams (Teams admin kan dit via policy beschikbaar stellen, staat standaard uit), dan kun je sinds vorige week gebruik maken van fluid components. Zie deze link voor meer info. Cool stuff!
Techcrunch noemt het een Google Wave revival. En als dat klopt lijkt me dat geweldig! Ik heb in 2009/2010 samen met een vriend een reis naar Japan helemaal uitgepland, met kaarten, foto's checklists, linkjes naar Hostels.
Ik vond het heel jammer dat het niet meer bestond bij een 2e reis in 2015.

Als Loop ook maar een beetje in de buurt komt, dan kan het denk ik een mooie tool zijn voor mij en mijn partner voor toekomstige vakantiereizen te plannen.
Leuk dat ze allemaal nieuwe apps uitbrengen, hopelijk hebben mensen daar wat aan.

Maar als ze dan toch zo graag lopen te sleutelen: BRENG OUTLOOK EENS UP-TO-DATE!

Ongelooflijk wat is dat een triest geval, de meest gebruikte applicatie is nog nagenoeg hetzelfde als in 2000. Handig zoeken in e-mails: vergeet het maar. Apart zoekbalkje, enter drukken om te zoeken ipv dat hij meteen zoekt zodra je begint te typen, zoals alle andere systemen doen, niet duidelijk aangeven dat je nog in het scherm met zoekresultaten zit zodat je je het leplazerus zoekt naar je nieuwe e-mail, die je volgens dat envelopje in de tray toch echt moet hebben. Dat envelopje dat de halve tijd niet klopt, dan heb je alle nieuwe mails gelezen en blijft het envelopje toch staan. En tot overmaat van ramp: de melding dat mijn zoekactie 'teveel' resultaten opleverde en dat ik dit moet beperken. Pardon? GMail is gratis en doet dit 100x beter!

Handig die ribbon om alle meest gebruikte functies bij elkaar te zetten. Toch zoek ik me altijd de pleuris naar de vaakst gebruikte knoppen. Planningsassistent in een apart submenu? Die knop heb je altijd nodig als je een vergadering plant! Namen controleren? Piepklein, ook zoiets.

En dan die traagheid, die allesverzengende TRAAGHEID van Outlook. Al kan dat ook liggen aan de implementatie bij mijn werkgever, wellicht zijn er mensen die dit probleem niet ervaren? Ik heb maar 5000 mails in mijn mailbox, maar manmanman, even snel iets opzoeken, no way.

Leuk, dat Microsoft allemaal nieuwe 'productiviteits' apps uitbrengt, maar de wereldwijde productiviteit van iedereen zou gigantisch veel hoger zijn als Outlook eens serieus gemoderniseerd zou worden. Ik rust mijn koffer. Rant modus uit. Ofzo.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 28 juli 2024 11:16]

Dag PhilipsFan.
Meld je aan als insider bij Microsoft zodat je nieuwe functies kunt testen. Ook heeft Microsoft 365 een feedback knop waarin je al je frustratie kwijt kan. Uit ervaring weet ik dat Microsoft wat doet met advies gegeven via de feedback knoppen in de programma's

*Ik ben niet gelieerd aan Microsoft. Wel sinds het begin van het programma een insider.
Ja, ik denk dat de meeste gebruikers van Outlook ook sinds 2000 niet meer veranderd zijn. De meeste collega's klagen er niet eens over en dienen dus al helemaal geen suggesties in bij Microsoft. Over nieuwe tools, zoals de videovergaderapp die we sinds de coronacrisis gebruiken, wordt steen en been geklaagd, terwijl die eigenlijk (relatief gezien, ten opzichte van Outlook) best redelijk werkt.
Ja dat is lekker, troep in een Beta al voor je kiezen krijgen
Lekker beargumenteerde comment, maar Insider programma werkt althans van MS best prima, ik ben al sinds dag 1 aangemeld zowel mac en windows o365 en ik heb nog geen breaking bug meegemaakt dat ik mijn werk niet kon doen.
Je productiviteit wordt een stuk hoger wanneer je Outlook zo veel mogelijk vermijdt. Sinds teams is mijn e-mail box een stuk leger en mijn productiviteit een stuk hoger.
Tsja veel meetings konden okk een mail zijn. Wat ik haat is dat mensen verwachten dat ik heel een email inclusief alle forwards ga liggen ontcijferen … maar ik had dus de indruk dat er nu gewoon nog meer mail rondgaat en dan dikwijls nog dringend en ik moet dit vandaag hebben … ik ben van het principe, als je iets vandaag nog moet hebben, dan wist je dat gisteren ook al, en vaak zelfs vorige week ook al. Ok er zijn altijd gevallen waa4 je niks aan kan doen, maar als jij weet dat je morgen een meeting hebt met x en je wilt iets tonen dan wist je dat vast vorige week ook wel, het is in 99% van de gevallen niet vandaag beslist. En niks zo leuk als op maandagochtend je email opendoen en dan al 100 mails zien. Dan weet ik al … vandaag gaan we niks doen .’.
Tsja veel meetings konden okk een mail zijn. Wat ik haat is dat mensen verwachten dat ik heel een email inclusief alle forwards ga liggen ontcijferen … maar ik had dus de indruk dat er nu gewoon nog meer mail rondgaat en dan dikwijls nog dringend en ik moet dit vandaag hebben … ik ben van het principe, als je iets vandaag nog moet hebben, dan wist je dat gisteren ook al, en vaak zelfs vorige week ook al. Ok er zijn altijd gevallen waa4 je niks aan kan doen, maar als jij weet dat je morgen een meeting hebt met x en je wilt iets tonen dan wist je dat vast vorige week ook wel, het is in 99% van de gevallen niet vandaag beslist. En niks zo leuk als op maandagochtend je email opendoen en dan al 100 mails zien. Dan weet ik al … vandaag gaan we niks doen .’.
Ik veronderstel dat @cmegens niet alleen het meeting-gedeelte van Teams bedoelt. Zelf probeer ik alleszins mijn collega's zover te krijgen dat ze de kanalen van Teams gebruiken voor communicatie die zich daartoe leent (ik denk o.a. aan snel feedback krijgen van collega's over een bepaald idee)... veel interessanter dan het mailkluwen waar je zelf ook naar verwijst.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Wat dat betreft ook zeer nieuwsgierig naar deze nieuwe tool. Lijkt me uitermate geschikt voor projectmatig werk.
Email is de oorzaak van veel misverstanden. Email.moet je eigenlijk alleen gebruiken voor mededelingen, afspraken bevestigen, maar het wordt nog teveel gebruikt voor discussies, en vaak ook nog eens via meerdere forks van een mail. Dan krijg je van die maisl waarin 30 leer gereageerd wordt en je de hele discussie moet gaan reconstrueren. Als je dan veel input hebt maak dan een word document waarin iedereen dingen kan aanpassen of becommentariëren. Dan houdt je overzicht.
Yups, maar probeer dat maar eens uit te leggen aan veel mensen. En als er dan iets niet werkt, dan ben jij het die het probleem is :). Ik ben van het principe forward, van een forward, van een forward, en dan verwacht jij dat ik dit ga bestuderen ... sorry maar geen tijd voor. Je kan zelf een beschrijving mij mailen en dan zal ik proberen het op te lossen, maar zo een hele mail discussie of issues daaruit halen, heb ik gewoonweg geen tijd voor. Daarom zei ik vroeger ook altijd, ipv een mail maak een taak aan als ik iets moet doen en omschrijf het volledige probleem tot in detail. En zet er een datum op. Werk voor mij uitgespaard en dan zullen we er rekening mee houden. Op die manier kan je iets gewoon niet vergeten en kan er ook niks over het hoofd gezien worden. Zelfs ceo's, manager maken zich schuldig aan forward van een forward van een forward ...
Er kan best wat met zoeken in Outlook, als je weet hoe 't werkt: https://support.microsoft...55-4c8a-8553-276fb895a8da

Edit: ps driekwart van alle e-mail had beter als chatbericht of post in Teams verzonden, of een face-to-face-gesprek moeten zijn. Als je Teams, Sharepoint en Viva goed implementeert, in combinatie met goed informatiemanagement en heldere richtlijnen, hoeft er bijna geen e-mail meer verstuurd te worden.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 28 juli 2024 11:16]

Dat is natuurlijk waar, maar ook chatberichten wil je kunnen doorzoeken. En de grootste uitdaging daarbij is niet het inrichten van een nieuwe infra, maar de werkwijze van de mensen. Bij mijn werkgever gebruiken we naast Outlook ook Skype for business. Dat is zo mogelijk een nog verschrikkelijker tool dan Outlook, maar toch sturen veel collega's nog een e-mail voor een bericht dat ook prima via Skype had gekund...
in Teams kun je gewoon zoeken in posts en chatberichten. Skype for Business is nu toch Teams geworden?
Ik verkies dan toch een email boven telkens een gesprek. Net hetzelfde voor een meeting. 3/4de van de meetings kom je niet slimmer buiten dan je begonnen bent, en meestal had een mail genoeg geweest. Daarbij is vergaderen met 10-15 mensen niet productief, want iedereen wilt wel zijn zegje doen en heeft zijn eigen idee. IK heb in zo een bedrijf gewerkt waar ze 100 vergaderingen doen over hetzelfde en dan 500maal terugkomen op eerder besliste dingen. Dan gaat het in productie en dan hoe dit heb we toch niet besproken ... Maar dat is wel zo besproken geweest en door iedereen goedgekeurd. En dat is in veel bedrijven spijtig genoeg zo. Neem een beslissing en heb wat ballen om het zo te zeggen. Als je niks hebt dan kan er ook geen commentaar op komen. En constant dingen blijven aanpassen vertraagt alles gewoon enorm. Maak je versie en pas het nadien aan (tenzij het iets echts kleins is, of fundamenteels). Nu spreek ik gewoon over software bedrijven. Als je niks hebt, kan je ook niks verkopen. En die 10000 extra features is allemaal leuk, maar als de core niet werkt, dan maken die 10000 extra features ook geen bal uit. Gelukkig is er wel al een shift daar naar toe. Maar voor mij liever een email dan of de 5 minuten een teams call voor meestal een "domme" vraag, waarbij je het dan ook nog dikwijls over andere dingen gaat hebben, met als gevolg dat de productiviteit daalt
Met welke versie werk je dan? Ik krijg gewoon "Potential Matches" te zien zodra ik begin te zoeken in de zoekbalk...En vergaderingen plannen, probeer eens Teams ;)

[Reactie gewijzigd door DeFeCt op 28 juli 2024 11:16]

Ik gebruik 365, dus dan heb je automatisch de nieuwste versie toch? Teams zal vast prima werken, maar dat weet mijn werkgever nog niet. Er schijnt wel aan gewerkt te worden, maar de realiteit is op dit moment dat we Outlook nog moeten gebruiken.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 28 juli 2024 11:16]

Dat is niet zo volgens mij. Meerdere in mijn team blijven plakken in een oudere versie. En ook niet allemaal op dezelfde versie. Geen idee of dat dan per gebruiker gepusht moet worden.
Pssst. Google workspace.......
Ik vermoed dat je cached exchange mode uit staan hebt op je bedrijf.

Search is verder inderdaad niet het beste maar met cached exchange mode en de laatste nieuwe o365 outlook versie toch wel best snel
Ik gebruik sinds 2-jaar de web variant van Outlook (outlook.office.com) werkt stukken beter vind ik. Gebruik die fat-client nooit meer.
offtopic:
Ik heb de fat-client jaren geleden vaarwel gezegd en gebruik vrijwel uitsluitend de webclient. Ik heb het idee dat daar veel meer liefde in wordt gestoken en hij vertraagd mijn computer niet. Een deel van je klachten herken ik evenwel nog steeds.
Ik zie het probleem niet. Bij mij werkt Outlook anders prima.
Outlook zelf is echt niet traag. Waarschijnlijk is de backend(exchange on-premise, danwel exchange online) bij jullie traag.
Alweer een teams-achtige applicatie, dat eigenlijk nergens echt goed in is. Wanneer gaat ze die apps eens optimaliseren voor systeembeheerders of met functionalities dat echt praktisch zijn. Teams is echt verschrikkelijk om uit te rollen binnen een grote organisatie.
Als je denkt dat je productiviteitsapps nodig hebt kun je beter gewoon aan het werk gaan.

Man man man, al die tools om je tijd te managen. Zonde van je tijd en energie.
Dus alle IT-bedrijven kunnen dan zomaar hun task managers overboord gooien omdat het een zonde van hun tijd is?
Nee vast niet. Maar de hoeveelheid overhead bij bedrijven (met name de grote) is enorm. Althans, dat is mijn ervaring inmiddels. Doodzonde.
Ah ik begrijp wat je bedoelt nu.

Ik werk maar een jaartje voor een startup, en bij ons val het wel reuze mee. Enkel een task manager en daarmee basta.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.