Notion neemt privacyvriendelijk kantoorpakket Skiff over en zet dat stop

Productiviteitsapp Notion neemt het privacyvriendelijke kantoorplatform Skiff over. Skiff stopt over zes maanden. Gebruikers kunnen hun data overzetten naar Notion, maar dat gaat niet automatisch.

Skiff, een privacyvriendelijk platform dat end-to-endversleutelde kantoorsoftware biedt, schrijft op zijn website dat het 'samen gaat werken met Notion'. Het bedrijf zou 'aansluiten bij Notions visie voor een verbonden werkplaats'. In de praktijk betekent samenwerken een overname waarbij Skiff als losstaande dienst stopt, blijkt ook uit een faq van Skiff.

Dat gebeurt over zes maanden, schrijft het bedrijf. Tot die tijd kunnen gebruikers de kantoorsuite nog gebruiken. Gebruikers kunnen ondertussen hun data migreren, maar ook een forwardadres instellen voor andere e-mailproviders. Het bedrijf heeft daar een gids voor geschreven. Gebruikers kunnen hun pagina's en bestanden, e-mails, contactpersonen en agenda's ook los van elkaar exporteren. Gebruikers worden volgens Skiff niet automatisch overgezet naar een Notion-account.

Skiff begon in 2020 en werd tijdens de coronacrisis groot. De dienst is een privacyvriendelijk alternatief voor online kantoorsuites als Google Drive, waarbij alle informatie end-to-endversleuteld is.

Skiff

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

12-02-2024 • 10:01

52

Submitter: Lrrr

Reacties (50)

50
50
32
1
0
13
Wijzig sortering
Hoe kun je een platform dat open-source is stoppen? In principe kan iemand verder met een fork, toch?
Dat het open-source is, betekent niet dat je alles met de code mag doen.
Het valt onder de Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 licentie. Je kan verder gaan met een fork maar je mag het niet commerciëel gebruiken. Dus je kan het niet tegen betaling aan gaan bieden aan anderen.
Dan zal een fork beperkt blijven tot een paar programmeurs die het als hobby in het weekend erbij doen.
Dat het open-source is, betekent niet dat je alles met de code mag doen.

Het valt onder de Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Laten we het alsjeblieft geen open source noemen als het valt onder zo'n licentie.

Volgens de OSI definitie van open source: "The license shall not restrict any party from selling or giving away the software as a component of an aggregate software distribution containing programs from several different sources."
https://opensource.org/osd/

Lijkt me haaks staan op een NC licentie.

En ook Richard Stallman ziet NC licenties als 'non-free'.

Ik snap sowieso niet zo goed wat je hier dan mee kan? Dan kun je het voor privegebruik gebruiken zolang je er niets inzet wat met iemands werk te maken heeft? Het is compleet onduidelijk wat 'noncommercial' betekent (hier een studie van 200 pagina's van Creative Commons zelf waarin ze aangeven dat niemand snapt wat het betekent: https://mirrors.creativec...commercial_fullreport.pdf)

Creative Commons gaat om auteursrecht en voor privegebruik mag je toch al vrij veel vanuit het auteursrecht, zo'n NC licentie geeft je echt nauwelijks extra rechten.
Tegenwoordig is FOSS wat we vroeger met open source bedoelden.
Ja, de Free hierin is dus van free software, wat van FSF (Richard Stallman) is, daarom noemde ik zijn mening hierover ook. Open Source Software is van OSI. Beide groepen zien een dergelijke non-commercial licentie niet als open source of free. Ik zou dit eerder een source available licentie noemen.

Nou mag iedereen natuurlijk zelf weten wat ze wel of niet open source noemen, maar NC licenties zijn wel dermate beperkt en onduidelijk dat ik niet hoop dat die eronder gaan vallen.
Die tekst gebruikt de regel "as a component of an aggregate software distribution"

Dat betekend dat je niet kan voorkomen dat als iemand een software bundel cd maakt, zoals je vroeger overal zag, dat iemand voor de bundel geld vraagt. De bundel maken vereist werk op zichzelf (als is het wellicht weinig). Je mag ook geld vragen voor de bijvoorbeeld linux distro waar de software inzit.
Het zegt in mijn opinie helemaal niets over dat je open source niet een restrictie mag geven op commercieel gebruik.

Richard Stallman heeft vaak geen ongelijk, maar in dit geval neem ik zijn mening hierover met een korrel zout. Hem iets vragen hierover is hetzelfde als een gebalanceerde mening over olieverwerking vragen van extinction rebellion. Het antwoord gaat op de extremen zitten.

Non commerical is zo moeilijk niet. Het enige probleem komt van de grijze gebieden. Het betekend gewoon dat je met de code mag spelen zolang je niets concurrentes doet. Dat is voor de hand liggend. Het is een extra bescherming voor een bedrijf dat zijn code toont waar ze geld en moeite in hebben gestoken. Dat maakt natuurlijk niet dat er geen betere licenties zijn daarvoor.
Als het een voldoende grote niche is kan je daar nog versteld van staan. Kijk bijvoorbeeld maar hoe snel LibreOffice OpenOffice heeft ingehaald.

Zo te zien is Skiff een grote React app, die relatief makkelijk in leven te houden is over OS upgrades heen.

En de selfhosting community groeit rap de laatste jaren. Onder andere door dit soort bewegingen: SaaS diensten die opeens verdwijnen, uitgekleed worden of in prijs verdubbelen helpen niet om plezier te houden in uitbesteden.

Als iemand van Skiff een docker container maakt kan het zomaar populair worden. Aan de andere kant had ik zelf nog nooit van Skiff gehoord, dus heel gemotiveerd om het uit te zoeken ben ik ook niet...
Het is een cloud dienst, de meeste gebruikers zullen het niet zelf hosten, maar gebruik maken van de skiff.com versie. Daar kunnen ze natuurlijk vrij eenvoudig de stekker uit trekken.

Misschien kan je de boel wel zelf hosten, maar je mist vanaf nu wel ondersteuning. Bv een gevonden veiligheidsissue wordt niet meer gepatched, compatibiliteit met nieuwe versies van Ubuntu etc. niet gechecked.
Is notion zelf privacy vriendelijke of is het meer een concurrent minder?
Skiff heeft wel wat functionaliteit dat niet in Notion zit, zoals meer Google/O365 alternatieven voor email, agenda, contacten, enzo.

Qua naam is Skiff wel onbekend, het lijkt me vooral een acquisitie van talent. Mijn gok is dat Skiff niet rendabel is.
In de privacy community was dit wel een van de top keuzes, maar inderdaad niet breed bekend
En Notion is niet open source, itt. Skiff. Er was al een klein relletje ivm. het offline halen van de Skiff Github tegelijk met/kort na de aankondiging, die hebben ze toen toch maar weer online gezet. :P
Is notion zelf privacy vriendelijke of is het meer een concurrent minder?
https://privacyscore.org/site/158995/

en

https://www.reddit.com/r/...attention_to_the_privacy/

is wat ik heb kunnen vinden. En helaas is Notion opnieuw een *kuch* minder *kuch* privacy vriendelijk bedrijf (lees: "rot toch op met al die privacy bullshit..." zullen zij zeggen)
Het tweede denk ik
Het is een nogal onduidelijke overname en wat Notion hier precies mee wil. Notion is al een tijdje op overnamepad, o.a. Automate.io, FlowDash en Cron. Deze laatste (een calendar-app) werd in juni 2022 aangekocht. Sinds vorige maand zit er een calendar app in Notion. De integratie heeft dus ruim anderhalf jaar geduurd. Dat bood niet veel goeds voor Skiff.

Het zou zeer waarschijnlijk hier om een acqui-hire kunnen gaan: overname om het personeel te verkrijgen. Notion groeit nog altijd hard en heeft veel kapitaal (in 2022 werd nog zo'n 275 miljoen dollar opgehaald tegen een marktkapitalisatie van 10 miljard. In contrast, Skiff heeft sinds zijn oprichting in 2020 nog geen 15 miljoen dollar opgehaald).

Daarbij komt dat de workplace app markt oververzadigd is voornamelijk gedurende Corona een flinke boost zag. Investeerders van veel kleinere partijen zullen het helemaal niet erg vinden om te verkopen.

Ik ben wel benieuwd waar Notion heen gaat. Ik vind de basis erg goed (notities, lijstjes, taken, wiki), maar veel verder daarbuiten gebruik ik het niet. Ik zie ook niet waarom ik bijvoorbeeld hun kalender zou moeten gebruiken. Als Notion plannen heeft voor email en documentopslag (datgene wat Skiff aanbood), probeert het dus een voet tussen de deur te krijgen op de office-suite markt. Microsoft is daarin leading (en out-of-league voor Notion). De tweede is geloof ik Zoho, maar die zit meer in niet-westerse landen.

Ik krijg zo het gevoel dat Notion veel bloat gaat krijgen en geen voet in de grond. Dat zou erg jammer zijn.
Microsoft is daarin leading (en out-of-league voor Notion). De tweede is geloof ik Zoho, maar die zit meer in niet-westerse landen.
Is (in westerse landen) Google Workspace niet #2?

En MS is niet altijd leading geweest in de online office-suite markt, dat was in het begin Google en daarna heeft MS met Office 365 een enorme inhaalslag gemaakt (Google heeft veel te lang op hun lauweren gezeten). Natuurlijk is MS altijd leading geweest met hun locale applicaties: Word, Excel, Outlook, Powerpoints, ect.
Natuurlijk is MS altijd leading geweest met hun locale applicaties: Word, Excel, Outlook, Powerpoints, ect.
Dat klopt niet. I.i.g. wat betreft Word: WordPerfect was 'in het begin' populairder.
Dat klopt niet. I.i.g. wat betreft Word: WordPerfect was 'in het begin' populairder.
Dat lijkt me nogal een open deur. In het begin is iemand anders altijd populairder als jij niet de allereerste bent. In het begin van WP was WordStar ongetwijfeld ook populairder.
Als het een open deur is, dan is er des te meer reden om de bewering 'Natuurlijk is MS altijd leading geweest met hun locale applicaties: Word, Excel, Outlook, Powerpoints, ect.' in te trekken.
In de moderne markt is MS al een tijdje leading, bovendien bieden ze al lang een totaalpakket aan aan office-producten.
Dat je in het jaar kruik ook Wordperfect, Dbase en Lotus-1-2-3 had is hardstikke leuk, maar niet van toepassing en totaal irrelevant m.b.t. tot deze discussie. downtime hoeft dus helemaal niks in te trekken.
downtime hoeft dus helemaal niks in te trekken.
Als je aantoonbaar onjuiste beweringen doet, kan je verwachten dat mensen dat wel voorstellen.
Als je graag spijkers op laag water zoekt, dan misschien wel ja. Gelukkig zijn de meesten hier niet zo kinderachtig.
Is OneNote niet meer vergelijkbaar met Notion? Dat is voor mij de link tussen Apple en mijn Microsoft spullen.

Gaming is helaas nog niet een groot ding met Apple.. Gameportingtoolkit en whiskey… hoop zo over 5/7 jaar geen nieuwe desktop te hoeven bouwen. Al betwijfel of m’n 3080 zo lang mee gaat..

[Reactie gewijzigd door logix147 op 23 juli 2024 22:02]

Loop is de MicroSoft tegenhanger van Notion. Ik vind het op elkaar lijken. Notion heeft wel meer features maar volgens probeert MS Loop dat gat (langzaam) te dichten.
[...]

Is (in westerse landen) Google Workspace niet #2?
Alle recente data die ik kan vinden, geeft Google als nummer 1 en Office 365 als nummer 2.
Dat ligt er een beetje aan hoe je dat bekijkt...
Google Workspace has over 3 billion users.
99,7%+ procent van de gebruikers gebruiken de gratis versie.
That’s around 11x more than nearest-competitor Microsoft Office 365’s 270 million active users.
Die 270 miljoen gebruikers is 34x meer dan de Google Workspace betalende gebruikers.
In total, more than 8 million customers are paying for Google Workspace.
Google Workspace is populair onder de gratis gebruikers, maar het moment dat men gaat betalen, stapt het gros over naar MS...

De vraag is hoe accuraat deze data is, maar in mijn ervaring is dat MS een heleboel meer betalende gebruikers heeft dan Google. MS bied geen gratis versie aan... Vanuit een beheer perspectief is O365/M365 een heel stuk beter/fijner (ik doe beide).
Bron:
https://explodingtopics.com/blog/google-workspace-stats
Google kennende zoeken ze een goed moment om Workspace ten grave te dragen. Om 2 jaar later een nieuwe Officesuite te beginnen en op te bouwen onder een andere naam met een mega achterstand om dat vervolgens 5 tot 7 jaar later te killen.
Het zou zeer waarschijnlijk hier om een acqui-hire kunnen gaan: overname om het personeel te verkrijgen. Notion groeit nog altijd hard en heeft veel kapitaal (in 2022 werd nog zo'n 275 miljoen dollar opgehaald tegen een marktkapitalisatie van 10 miljard. In contrast, Skiff heeft sinds zijn oprichting in 2020 nog geen 15 miljoen dollar opgehaald).
Op HN gaan de geruchten dat de overname een initiatief vanuit de investeerders was. Notion en Skiff zouden dezelfde (VC-)investeerders hebben, en Skiff zou niet goed genoeg gepresteerd hebben. De overname zou dus een manier zijn om twee vliegen in één klap te slaan.
Waarom ze dan niet netjes een directe conversie optie maken is een mysterie.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @SuperDre12 februari 2024 11:33
Dat lijkt mij geen mysterie. Dat kost geld om te ontwikkelen, om te ondersteunen etc. Het doel is hier duidelijk het stoppen van Skiff waardoor vermoedelijk alle extra investeringen in Skiff als ongewenst worden gezien.
Maar dat toont ook aan dat ze Skiff te klein vinden om te investeren in het behoud van die klanten. Een aanzienlijk deel zal waarschijnlijk naar een concurrent overstappen.
Maar wil je juist meer mensen naar jouw eigen platform trekken, dan zijn zaken als simpele import gewoon noodzakelijk. Concurrenten zullen er zeker op inspringen, en die Skiff klanten zullen wel even nadenken voordat ze overstappen op een service die hun gebruikte service om zeep heeft geholpen.
Dat ligt er maar net aan hoe ze het aan de man brengen..
Zonde, maar wel interessant wat dit in de toekomst kan brengen. Ben aan het onderzoeken waar ik mijn custom domein mail wil gaan onderbrengen en zag Skiff (vanwege UI en suite) als een serieuze optie. Voor mijn gevoel net wat gelikter dan Proton. Nu toch maar verder zoeken..
Posteo schijnt een goed alternatief te zijn
Zonde dat een (deels) open source platform zo wordt overgekocht en verdwijnt.

Nextcloud is gelukkig een erg goed online open source kantoorpakket. Ook daar is end-to-endversleuteling mogelijk, maar niet alle functionaliteiten ondersteunen dat (nou heeft Nextcloud ook erg veel functionaliteiten).

[Reactie gewijzigd door AgamemnonZ op 23 juli 2024 22:02]

Owncloud is laatst overgenomen door een privaate partij.
Owncloud was al niet relevant meer sinds de afsplitsing eerder (die Nextcloud heeft). Een beetje als openoffice/libreoffice. De 1e is bekender, de 2e is de doorontwikkeling met de grootste groep aan ontwikkelaars.
Owncloud is niet Nextcloud
Nou ja, alleen hun frontend was opensource. Hun backend was volledig closed source. Dus je kon het bijvoorbeeld niet zelf draaien.
Dank voor de info! Dan is Skiff inderdaad niet zo open source.
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van ze gehoord. Datgene wat ze aanbieden klinkt interessant. Zou jammer zijn als dat zou verdwijnen dankzij de overname.
Mja, ik heb toen Skiff in het persoonlijk privacy topic op GoT werd genoemd de privacy policy eens bekeken en was niet zo heel erg onder de indruk eigenlijk. Als ik die naast bijv. Proton leg dan had ik toch wel wat vraagtekens bij hun privacy-friendlyness.

Het is wellicht beter dan het via Google doen, maar opzich viel het me best tegen. Als je echt makkelijk privacy wil ben je beter af met iets als Proton met daarnaast LibreOffice (of als je online wil samenwerken NextCloud + Collabora of OnlyOffice integratie) alszijne office pakket. Vond Skiff nogal zo'n partij die beetje tussen alles in zit, niet makkelijk als Google maar ook niet privavy-friendelijk als andere spelers, en daardoor eigenlijk geen echte doelgroep heeft. Beetje als de V&D :+ .
Zeer jammer. De Skiff was een goede start aan het maken.
Er was recent nog PGP-ondersteuning toegevoegd en er kwamen nog andere nieuwe features bij.

Privacy Guides hadden onlangs Skiff ook aan hun website toegevoegd dankzij de PGP-ondersteuning, maar sinds deze overname weer verwijderd.

Hier een discussie "avoiding the next Skiff":
https://discuss.privacygu...ng-the-next-skiff/16722/7

[Reactie gewijzigd door Yinchie op 23 juli 2024 22:02]

We hadden ze na een uitvoerige discussie de voordeel van de twijfel gegeven, als je kijkt naar de thread waarin ze probeerde toegevoegd te worden, hebben ze lang (bijna een heel jaar) hard gewerkt om aan onze eisen te voldoen.

Het is jammer, maar het is weer een reden om onze eisen aan te scherpen, je leeft en je leert.

[Reactie gewijzigd door Blacklight447 op 23 juli 2024 22:02]

Ik gebruik Notion heel veel. Het is één van de meest complete applicaties, maar end-to-endversleuteling zou een hele waardevolle toevoeging zijn. Misschien dat het nu wel gaat gebeuren.
Ik lees dit als gebruiker van Notion als goed nieuws, maar kan me voorstellen dan Skiff gebruikers niet blij zullen zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.