Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

343 Industries werkt met AMD aan raytracing voor Halo Infinite

Halo Infinite krijgt ergens na de release op 8 december een update waarmee raytracing wordt toegevoegd aan het spel. Ontwikkelaar 343 Industries werkt daarvoor samen met AMD. Wanneer de raytracingupdate uitkomt, is nog niet bekend.

343 Industries had eerder al aangegeven dat Halo Infinite geen raytracing zal hebben als de game verschijnt, maar dat dit later zal worden toegevoegd. Details daarover zijn nog niet bekendgemaakt, maar in een aankondiging met details over de pc-versie van de game, schrijft de ontwikkelaar dat er binnenkort meer informatie volgt.

Microsoft en 343 Industries hebben AMD aangewezen als 'officiële partner' van de pc-versie. Dat gaat gepaard met marketingactiviteiten zoals het uitbrengen van een speciale uitvoering van de Radeon RX 6900 XT-videokaart. De keuze voor AMD als partner ligt voor de hand, omdat Microsoft in zijn Xbox-consoles ook AMD-hardware gebruikt. Raytracing wordt specifiek genoemd in het bericht over de pc-versie, maar de AMD-hardware in de Xbox Series X en S heeft ook ondersteuning voor de techniek.

In een video toont Microsoft diverse features van de pc-versie van Halo Infinite. De ontwikkelaar heeft naar eigen zeggen veel werk gestopt in deze versie. Zo is er uitgebreide ondersteuning voor ultrabreedbeeldschermen, met onder andere de mogelijkheid om de hud meer naar het midden van het beeld te verplaatsen. Halo Infinite verschijnt op 8 december voor Xbox-consoles en Windows.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-10-2021 • 15:33

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
Nog een belangrijk weetje wat in het filmpje getoond wordt, maar niet in de blogpost: Halo Infinite gaat offline LAN play ondersteunen waarbij je zelf je server kan hosten.
En ik kan er ook uit ophalen dat Halo Infinite Multiplayer free to play wordt.

[Reactie gewijzigd door Joshua... op 21 oktober 2021 15:57]

Dat was deze zomer al bekend geworden.
Nog beter :P

Maar ben er zelf ook wel blij mee. Dat maakt het een stuk makkelijker om te spelen met vrienden, ook als ze normaal niet zo van de shooters zijn.
dat zou wel leip zijn maar betekend dat ik dan dus niet de game hoef te kopen
Je kan voor 60 euro de campaign aanschaffen!

Multiplayer wordt F2P

Top zet als je het mij vraagt, zal veel gamers naar dit spel trekken.

[Reactie gewijzigd door Generaal Pep op 21 oktober 2021 15:59]

oh wist ik niet dan bespaar ik ook weer geld O-)
Als ze Halo niet zo verpest hadden als ze gedaan hebben. Hadden ze geen mensen hoeven trekken.
Dat is al een hele tijd bekend :)
Wat al minstens een jaar ofzo bekend is? Is al lange tijd geleden gewoon door 343i naar buiten gebracht.
Dat is echt heel erg nice voor als ze iets qua eSports ermee willen gaan doen.
In mijn ogen stond Halo aan de voet van eSports zoals we dat nu kennen.
Sorry, dat is echt een hilarische opmerking zonder enig historisch besef. De games die aan de voet stonden van eSports waren CS en SCBW (en mogelijk Q3A). Halo is ergens een voetnoot.
Sorry, dat is echt een hilarische opmerking zonder enig historisch besef.
Ok boomer.

Maar even serieus Doe nou niet alsof Halo met de MLG niet bijgedragen heeft aan hoe eSports nu in elkaar zitten. Tuurlijk zijn er ook andere grote namen die misschien nog ietsje eerder waren en een groter aandeel hier in hebben. Maar Halo zo wegcijferen is een beetje overdreven.
Je bent nu Halo aan het vergelijken met een titel die al 20 jaar de scene domineert én een titel waaraan complete live tv shows en kanalen aan waren gewijd.
Halo 2 is uit 2004? Tikt toch ook al aardig de 20 jaar aan me dunkt ;)

Edit: Zie nu ook trouwens pas dat jij de OP was waar ik op reageerde. Het feit dat je in je OP al de indruk wekt geen idee te hebben dat Halo ook echt al een eSports scene heeft (meer had dan heeft tegenwoordig maar wie weet) spreekt boekdelen.

[Reactie gewijzigd door Juliuth op 21 oktober 2021 21:47]

Halo was groot op consoles, maar die scene is zo extreem klein. Je bent de Eerste Divisie aan het vergelijken met de Primera División aan het vergelijken.

En de 20 jaar waar ik het over heb is 20 jaar aan de top van de eSports. Het is al 20 jaar een van de populairste titels met de grootste toernooien.
Prima, jij je zin. Je hebt helemaal gelijk.
Dat heeft @Koeitje toch ook ? Ik heb zelf als gamer elke ESWC WCG en CPL mogen attenden met CS en moet eerlijk toegeven, dat de andere games die daar werden gespeeld geen halo waren. Maar WC3 (Q3A in de eerste jaren) SC en later trackmania en pes/fifa. Wellicht zullen er grote toernooien geweest zijn voor halo. Maar ikzelf zie er nooit iets van terug, op het moment heb ik geen flauw idee hoe het met de esports scene staat op CSGO en LOL na. Maar in de beginjaren speelde halo echt alles behalve een rol in eSports.
@Koeitje @Juliuth @randomrepeat

Beide Niet geheel waar.

Halo CE had oorspronkelijk enkel een Local LAN multiplayer. Om de game online te kunnen spelen was het nodig om je Xbox middels Crossover cable en 3rd party software (XBConnect) op het internet te krijgen. Dit bovenstaande in de periode rondom het millennium.

Rond die tijd waren er ook meerdere competitieve toernooien. Denk hierbij aan lokale kampioenschappen Halo CE (Nederland, Belgie, Duitsland, USA, etc..) Op een later tijdstip werd pas de PC versie van Halo CE uitgebracht maar deze was niet echt hetzelfde.

De eerste officiéle Esports tournament was het Halo World Championship 2016 wat gehouden werdt op 18-20 maart 2016 in de Verenigde Staten van Amerika.
Eigen standpunten loslaten is niet altijd makkelijk. Google maar eens rond en je vindt je antwoord :-)

[Reactie gewijzigd door Superjew op 25 oktober 2021 11:43]

Ja halo, heeft door forge maps een eigen competetive mode, en eigen toernooi scene gezet voor consoles , ja CS was er misschien eerder mee , maar door halo zijn veel meer kleine dingen het gaan doen in mijn ogen.

En mlg kreeg veel meer grip want Xbox was populairder dan pc gaming in die tijd.
Reken er maar op dat dit gaat gebeuren. Als er een goed systeem in zit, is er ontzettend veel mogelijk, shooterwise is er ook ruimte beschikbaar op de eSports markt, we hebben nu CSGO en Valorant, natuurlijk ook andere FPS spellen maar in mindere mate, deze kan er prima bij tussen als je het mij vraagt.
Bij Valorant kan je geen eigen LAN organiseren.
Netjes. Mooi om te zien dat het lan idee nog steeds zo goed ondersteund wordt door Microsoft.

Off-topic:
Zo kun je een original Xbox via de lan koppelen aan een 360 of one (series nog niet getest) en via system link local LAN parties houden. Die werkt door al die generaties heen en is nog steeds compatible.

Star Wars battlefront 2 (de originele, niet die recente) werkt bv top. Iemand die hem speelt op de originele Xbox, de ander op z’n 360 en weer een ander op de one.

Alleen als je op de original Xbox speelt en je ziet die hd versie op de one wordt je wel jaloers haha.

(Hoe dat system link exact werkt, geen idee. Via de router konden de consoles elkaar niet vinden. Toen ik een losse switch pakte en daar alle utp kabels inprikte zagen ze elkaar wel. Voor wie t zelf wil uitproberen.)
Dit werkt over alle generaties van de Xbox heen :)
Bron: https://youtu.be/i1iIaSbK9bg
Bizar. Deze game had de showcase voor de Series X moeten zijn. Word vervolgens een jaar uitgesteld en dan zit er nog steeds geen ray tracing in?
Ray tracing lijkt me de laatste feature waar je je druk om zou moeten maken als ontwikkelaar van Halo. Halo draait voor 90% om 'the feel', super strakke framerate, 'responsiveness' van de controles en map design, vooral wat betreft de multiplayer (excuses voor alle Engelse termen maar kon even niet de juiste Nederlandse bewoording vinden 😅).
De ontwikkelaar heeft zich overduidelijk op de huidige en oude fanbase gericht en heeft vol ingezet op juist die features die Halo onderscheidend maken van andere games. Als je Halo als een lang verwachte triple A powerhouse ziet zonder de essentie van wat Halo is te weten snap ik overigens wel dat je verwachtingen anders zijn.

[Reactie gewijzigd door SuperSiggy op 21 oktober 2021 20:04]

Halo is voor mij master chief en campaign. Multiplayer heb ik nooit echt wat aan gevonden. Dus een mooie uitziende campaign is best welkom.
Ik zou toch graag raytracing hebben in de singleplayer. Hopelijk werkt het een beetje lekker met een rtx 3080
Oh same here 😋, ik snap alleen waarom ze de keuzes gemaakt hebben die ze gemaakt hebben. Of het verstandig is zo hard in te zetten of feature specifiek voor de hardcore fan i.p.v. bling, bling wat visueel makkelijker te verkopen is moet nog blijken. Een super lekker spelende game is lastig in trailer te vangen dan grafische features, die lenen zich daar een stuk beter voor.
Ray tracing is gewoon duur. Zeker op amd hardware. Op de consoles is het, zeker in een shooter waarbij fps belangrijk is, gewoon lastig goed voor elkaar te krijgen.
Laten we wel wezen, RT en AMD is niet het meest gelukkige huwelijk en de gpu in de Series X zal vast niet van het niveau 6700xt zijn waardoor je er denk ik niet veel van hoeft te verwachten.

Ik meen me ook te herinneren dat vooral het grafische deel van deze game behoorlijk veel kritiek kreeg in het verleden.
Toch zijn er verschillende games die hebben laten zien dat het wel kan. Denk aan Watch Dogs, en Metro Exodus.
De videokaart wordt in een giveaway-actie weggegeven:

https://www.windowscentra...ets-custom-rx-6900-xt-gpu
Jammer dat deze nooit gebruikt gaan worden door fans van de franchise. Maar verkocht gaan worden door handelaren voor flinke prijzen.
Wie zegt dat de fans deze niet opkopen van de handelaren? :Y) Ik ben ook halo fan maar als ik er flink op zou kunnen verdienen zou ik het ook zo doen!
Ik wist niet dat Halo Infinite zo snel uitkomt.

Hoewel het deel wordt verafschuwd, is het jammer dat Halo 5 (nog?) niet op PC uitkomt. Nu mist alleen dat deeltje, en kan men niet op de PC door de hele serie gaan.

Verder mist op PC splitscreen ondersteuning. Dat is iets dat Halo op de kaart heeft gezet. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 oktober 2021 15:53]

een tijdje geleden is er voor Gforce now een aantal titels geleakt die op het platform zouden verschijnen.

ubisoft titels maar ook Halo 5: guardians. dus hoewel een gerucht de kans dat die naar PC komt is er soort van.

allleen zal het denk ik afhangen van het succes van infinite
Waarom is deel 5 niet beschikbaar op pc?
dit ziet er vrij leip uit beter als die eerdere beelden lol
Klopt het dat de game tot nu toe 500 miljoen heeft gekost? en dan zit er nog geen raytracing in 8)7
Klopt niet. Er zijn exact nul bronnen voor te vinden, behalve 4chan troll posts dan.
Beter zoeken. Ik vind zo al 3 artikelen waaronder een uit 2019 die -weliswaar gerucht- het hebben over Halo budget en dat het de duurste game ooit wordt en MS een budget van 500 Miljoen gebruikt.
Helaas is dat geen garantie dat het de beste game ooit wordt.
Dus enkel geruchten op 3 zeer obscure sites?
Jij gelooft ook dat vaccins ons gaan doden en de wereld door reptielen geleid wordt zeker? :D
Klopt niet. Er zijn exact nul bronnen voor te vinden, behalve 4chan troll posts dan.
drie is meer dan nul.
Dat was met 1 snelle zoek.
dat is dus wat ik zei: Jij gelooft dat 3 geruchten op obscure site = "3 bronnen".
Wees voorzichtig, ik heb op facebook gelezen dat men met 5G straling je probeert te hersenspoelen :p
Hoop dan toch echt wel dat ze de game dusdanig kunnen optimaliseren voor launch. De laatste test-flight was wel beter dan de eerste. Maar nog steeds was het wel echt slecht geoptimaliseerd. Micro-stutters van hier tot en met Tokio, frame-rate die van 100 naar de 20 duikt, etc. Waren redelijk veel meldingen van mensen op Reddit en de Halo-forums. Hoop dat 343 dit dan toch nog op tijd aanpakt, vind MCC echt heel leuk om te spelen op PC. :)
Op de XSX liep hij echt als een tiet (in-game), alleen in de lobby geen nog wel eens het een en ander mis..
Had inderdaad wat gameplay op de XSX gezien. Draaide super vloeiend. Ben eigenlijk wel jaloers, had met m'n PC wel verwacht dat het soepel zou draaien (zelfs met alles op low, vind shooters met hogere framerate net wat fijner spelen). Fingers crossed dat 343 nog effe bezig gaat :)
Gaat wel goed komen hoor voor PC!
Ze kunnen het zich niet permitteren en zoals de video laat zien gaan ze ook voor PC veel optimisen, hopelijk allemaal vóór 8 december :)
Oooja, dus geen DLSS. En bedankt.
Nvidia is vrij om AMD's technieken te implementeren.

Andersom houd Nvidia al die shit voor zichzelf.

Mooi dat AMD wel ondersteund wordt en Nvidia de vinger krijgt. Laat Nvidia zich ook maar eens een keertje inzetten "for the greater good".
6900XT met 2-slot koeler, dat gaat een lekkere bak herrie opleveren.
Als ik het plaatje goed kan zien is de koeler iets hoger dan het slot, dus een 2.5 slot koeler zou het dan zijn.
Goed om te zien dat ze samen werken met AMD om hun raytracing ook goed en snel te laten werken in steeds meer spellen, en Halo 6 wil ik ook graag gaan spelen, heb net alle andere Halo spellen gespeeld via Halo: The Master Chief Collection, enigste wat ik minder vond was, Halo 3, Halo 3: ODST, aangezien Halo: Combat Evolved Anniversary en vooral Halo 2: Anniversary er nu veel mooier uitzagen dan Halo 3.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 oktober 2021 20:15]