Steam-bèta heeft systeem ter voorkoming downloaden oude versies games - update

Valve heeft in de nieuwste Steam-bèta een methode toegevoegd om te voorkomen dat gebruikers oudere versies van games downloaden. Oudere builds worden bijvoorbeeld gebruikt door speedrunners, spelers die crashes op nieuwere versies ervaren en archivisten.

Waarom Valve de toevoeging in de bètaversie heeft ingevoerd, is niet bekend. Sterker nog, de versie waarin de wijziging volgens de uitgebreide blogpost van SteamDB-kopstuk Pavel Djundik is doorgevoerd, heeft die informatie niet in zijn changelog staan. Een mogelijke reden voor de maatregel is om bandbreedte en wellicht opslagruimte te besparen, of uitgevers en ontwikkelaars privacy te geven als het gaat om oudere data. SteamDB-voorman Pavel Djundik tekent aan dat de functie nog niet daadwerkelijk werkt, maar dat hij wel aanwezig is. Djundik noemt het invoeren van de functie op Twitter 'aannemelijk'.

Waar gebruikers nu nog gewoon een commando in kunnen voeren om een oudere versie van een titel op te vragen bij Steams servers, is daar, als de functie een vereiste wordt, een extra manifest request code voor nodig. Die krijgt de client pas als hij een app id, depot id, manifest id, branch name en branch password opgeeft, al die gegevens up-to-date zijn en de client de game ook 'bezit'. Een oudere manifest id, die staat voor een oudere versie, wordt geweigerd. De codes die de servers afgeven, zijn ook tien minuten geldig, dus kunnen vrijwel niet hergebruikt worden.

Mocht de functie daadwerkelijk actief worden, dan kunnen ontwikkelaars zelf nog zogenaamde beta branches aanmaken waar gebruikers zich voor aan kunnen melden in de Steam-gui. Nadeel hiervan is dat ontwikkelaars daar extra werk voor moeten willen verzetten en dat er een maximum is van 25 branches.

Op de speedrunning-subreddit is men niet te spreken over de dreigende wijziging. Men spreekt over het gebruik van GOG als alternatief, maar die winkel behoudt alleen de nieuwste vijf versies. Een voorbeeld van een game die deels gespeeld wordt in een oudere versie vanwege speedruns, is Cuphead. Ook wordt een anekdote gedeeld over iemand die Doom 2016 alleen fatsoenlijk kan draaien op de een na laatste versie van de game, wat hem of haar veel moeilijker gemaakt kan worden met deze Steam-functie.

De functie zou ook voor SteamDB gevolgen hebben. De Steam-informatiewebsite verzamelt allerlei data over spellen, maar kan na deze wijziging niet meer alle bestandslijsten voor alle games op Steam volgen. Dat betekent dat de wijzigingsgeschiedenis per bestand bijvoorbeeld niet meer houdbaar is. Omdat straks mogelijk alleen nog maar de nieuwste manifests verkregen kunnen worden, heeft SteamDB alle manifests die het kon krijgen, gedownload. Al die bestandslijsten vormen een totaal van 600GB.

Update, dinsdag: PC Gamer heeft een reactie van Valve gekregen op de zaak. ""We zijn niet van plan om het downloaden van oude builds uit te schakelen. Waar we aan werken, is een aanpak voor het afhandelen van edge-cases met content die niet van de downloader is, en om partners te helpen gemakkelijker builds te verwijderen die moeten worden verwijderd vanwege kwesties rond bijvoorbeeld auteursrechten. We zullen te zijner tijd meer informatie delen."

Door Mark Hendrikman

Redacteur

26-09-2021 • 10:43

57 Linkedin

Reacties (57)

57
56
39
6
0
11
Wijzig sortering
Ben persoonlijk benieuwd wat Valve gaat doen met de overgang naar 2022.

Vanaf januari 2022 moeten alle EU lidstaten hun transposities van de nieuwe 2019/770 Digital Content Directive (DCD) in laten gaan. Deze richtlijn stelt onder andere dat updates niet zonder meer doorgevoerd mogen worden. Dat mag alleen als er aan 4 criteria voldaan wordt:
  • Het contract moet wijzigingen middels updates toe laten en moet voor elke soort wijziging een valide reden specificeren;
  • wijzigingen mogen niet tot kosten leiden voor de consument;
  • de consument moet op duidelijke en begrijpelijke wijze geinformeerd worden over de wijziging en wat deze inhoudt; en als laatste de belangrijkste:
  • de consument moet op duidelijke en begrijpelijke wijze geruime tijd vooraf aan de wijziging geinformeerd worden over het feit dat zij het recht hebben het contract te ontbinden als de wijziging een negatieve impact heeft op hun toegang tot of gebruik van de digitale content; of het recht behouden om de oude versie van de content te kunnen blijven consumeren.
Specifiek wordt er niet eens gesteld dat deze wijziging de werkelijke oorzaak voor een probleem hoeft te zijn. Het gaat er enkel om of het doorvoeren van de wijziging iets aan de situatie verandert wat negatieve gevolgen heeft.

Dus het is een heel simpel geval van:
Game werkt perfect voor een update? Game werkt niet meer goed na een update?
Dan geld terug.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 11:45]

Die regels slaan niet op alle content, lees hier maar:
https://www.taylorwessing...-the-video-games-industry

Denk dat de impact voor steam zelf wel mee valt, de meeste impact ligt volgens mij bij de ontwikkelaars zelf.
Die regels slaan niet op alle content, lees hier maar:
https://www.taylorwessing...-the-video-games-industry
Artikel maakt zo te zien alleen initieel een tweespalt tussen betaalde en gratis games, en voegt ze verderop weer samen door te stellen dat beide kampen onder dezelfde regels vallen mits gratis games 'betaald worden' met persoonsgegevens.

(Alleen heb je bij een gratis game uiteraard geen recht op geld terug als je het contract ontbindt.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 12:08]

Waarom heb je dan geen recht op geld terug, je persoonsgegevens die je afgestaan hebt zijn toch te gelde gemaakt? Die gegevens terug geven is niet reëel, hoogstwaarschijnlijk bewaart het reclamebureau alles tot in de eeuwigheid, dus is een financiële compensatie toch het meest voor de hand liggend?
Waarom heb je dan geen recht op geld terug?
Omdat er geen geld met het sluiten van het koopcontract gemoeid was.
Even heel erg sterk versimpeld: het termineren van een contract houdt in dat er een hele grote streep doorheen gaat en alles voor zover als mogelijk is, teruggedraaid wordt. Daaronder valt dus ook dat jij de koopsom terug krijgt.

Evt. gegevens die onder het contract verzameld zijn mogen ook niet meer verwerkt worden; er is namelijk op dat moment geen verwerkingsgrondslag meer voor. Die verwerkingsgrondslag was nl. 'noodzakelijk voor uitvoeren contract' - wat er dus niet meer is.

Strikt gezien moet de exploitant ook er op toezien dat alle derde partijen aan welke de gegevens verstrekt zijn; ook ophouden met het verwerken daarvan - en als zij geen andere wettelijke basis hebben om deze gegevens nog te mogen behouden moeten deze verwijderd worden.
Een niet deugdelijk product geeft sowieso recht op ontbinding van het contract in Nederlands recht. Recht op het krijgen van een oudere versie van de software daarin tegen voorziet deze EU richtlijn helaas ook niet, de toepasselijkheid van deze richtlijn is ook een vraagstuk omdat er geen update ongevraagd wordt doorgevoerd. Met auto update uit kan je blijven op de versie die je al had, daarmee zijn de opgelegde updates zoals in deze richtlijn eigenlijk niet toepasselijk, het gedeelte deugdelijkheid op diensten hadden we gelukkig al

[Reactie gewijzigd door FrozenPK op 26 september 2021 11:58]

Recht op het krijgen van een oudere versie van de software daarin tegen voorziet deze EU richtlijn helaas ook niet
Als een aanpassing aan de software negatieve consequenties heeft voor de toegang tot of het gebruik van de software, dan heb je of recht het contract te ontbinden of recht op het blijven gebruiken (met behoud van alle functionaliteit) van de eerdere versie.
Dus in zekere zin geeft de EU richtlijn je dat recht wel, maar het is geconditioneerd op de welwillendheid van de verkoper en leverancier om toegang tot de eerdere versie te blijven bieden. Doen ze dat niet, dan heb je recht op het ontbinden van het contract en volledige restitutie van de aankoopsom.
Met auto update uit kan je blijven op de versie die je al had, daarmee zijn de opgelegde updates zoals in deze richtlijn eigenlijk niet toepasselijk
Automatische updates kun je niet uitschakelen.
Je krijgt van Steam maar drie opties om updates te configureren:
  • Always keep this game updated
    This game and its updates will be automatically acquired as soon as they are available.
  • Only update the game when I launch it
    Updated content will only be acquired when launching this game.
  • High Priority - Always auto-update this game before others
    This game and its updates will be automatically acquired as soon as they are available. Steam will prioritize this game over others.
De optie om automatische updates volledig uit te zetten is - jaren geleden al weer - stilwzijgend verwijderd.

Daarnaast zou zelfs met de mogelijkheid om automatische updates uit te zetten, de updates alsnog opgelegd in de zin dat wanneer je het spel deinstalleert en daarna weer opnieuw zou willen herinstalleren, je enkel de nieuwste versie geboden krijgt. (Of het moet zijn dat de ontwikkelaar doelbewust misbruik maakt van de beta branch feature om een gelimiteerde poel oudere versies beschikbaar te maken & houden.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 12:33]

of recht op het blijven gebruiken (met behoud van alle functionaliteit) van de eerdere versie.
Haal je dat recht uit NL of EU recht? Zover ik weet is juridisch gezien enkel ontbinding de afdwingbare optie
EU recht in dit geval. Artikel 19, lid 2 en lid 4.

Deze richtlijn moet reeds in nationaal recht omgezet zijn; maar dit nieuwe recht wordt pas uiterlijk vanaf jan 2022 actief.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 13:36]

I'm het verleden kwalificeerde steam de games als diensten ipv producten. Omdat digitale content juridisch niet hetzelfde is of was als een echt product

Is dat inmiddels anders?
I'm het verleden kwalificeerde steam de games als diensten ipv producten. Omdat digitale content juridisch niet hetzelfde is of was als een echt product

Is dat inmiddels anders?
Om precies te zijn: waar je op Steam destijds voor betaalde, was een dienst waarbij Valve in jouw naam een licentie kocht bij de uitgever en deze voor jou beheerde en jou er toegang toe verschaftte ten einde het mogelijk te maken de content onder licentie legaal te kunnen consumeren.

Die tekst voeren ze al jaren niet meer.
Waarschijnlijk omdat het juridisch ook gewoon compleet onhoudbaar zou zijn, gezien de presentatie en woordkeuzes op de winkelpagina's allemaal aangeven dat je een exemplaar van een spel koopt en deze speciale gekunstelde variant enkel en alleen op één verloren plek in extra kleine lettertjes te lezen was en overduidelijk specifiek zo geformuleerd was om bepaalde consumentenrechten te ontduiken en niet aan bepaalde verkopersplichten te hoeven voldoen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 13:43]

Helaas geldt dat niet voor sommige games zoals GTAV/Rockstar Games Launcher. Weiger je die nieuwe update te installeren, kan je het spel ook niet meer spelen, ook offline kan je het niet meer spelen.
Dit kan wel een heel grote impact gaan hebben, met name op games. Kijk bijvoorbeeld naar World of Warcraft. Het systeem waar ik deze game ooit op ben beginnen te spelen zal het nu echt niet meer trekken.

Als door een update jouw Pc de game niet meer draait, hoe wil je dan geld gaan terug storten voor een game met abo.? Het is niet te doen om allemaal verschillende versies in de lucht te houden.

Ik heb zelf de achtergrond informatie hierover nog niet gelezen, maar ik kan mij niet voorstellen dat het zo zwart/wilt is opgesteld.
Ik heb zelf de achtergrond informatie hierover nog niet gelezen, maar ik kan mij niet voorstellen dat het zo zwart/wilt is opgesteld.
De richtlijn is publiek toegankelijk dus lees het zelf maar na.

De enige uitzondering waar een verkoper/leverancier zich op kan beroepen is dat de negatieve impact die een wijziging zou hebben, slechts gering zou zijn. Maar de bewijslast ligt bij de verkoper/leverancier om dat aan te tonen.
World of Warcraft moet je in dit geval als dienst zien, in plaats van product. Je koopt de game, en betaald daarna maandelijks voor de dienst om de servers online te houden en de game van updates te voorzien.
De wet heeft het over "redelijke verwachting", dus het is ook maar net wat je ziet als redelijk. Als jij 10 jaar een game hebt kunnen spelen dan ga je natuurlijk nooit je geld meer terug krijgen.
Wel zegt de wet dat je in ieder geval het contract per direct moet kunnen ontbinden, maar dat lijkt me niet zo snel een probleem voor games.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 september 2021 21:17]

De content veranderd server-side bij WoW. Het originele Vanilla zou nog steeds op dezelfde PC draaien. Zelfde mbt Classic Vanilla.
Nog niet van gehoord, maar ik vind dat een heel goede zaak. Met rocket league ben ik hier dus ook tegen aan gelopen. Gekocht voor de ontwikkelaar door epic opgekocht en het spel f2p werd. Nu dus f2p en een EGS account nodig. Eerste, tja jammer maar het is maar zo. Maar ik weiger een EGS account te maken, en kan dus een spel waarvoor ik betaald heb niet spelen.
Valve die luister naar Europese regelgeving, dat zou leuk zijn. Ik kan nog steeds mijn Steam-keys niet doorverkopen, ondanks dat de rechter besloten heeft dat digitale aankopen mits de inhoud van mijn apparaten wordt gewist gewoon doorverkocht mogen worden.

Valve zal misschien een heel stel popups toevoegen, maar het verwijderen van deze functionaliteit zou hun leven alleen maar moeilijker maken.

Als jouw omschrijving van de nieuwe wet klopt, gaat dat nog heel vervelend worden om software te verkopen in de EU. Ik verwacht met zulke eisen dat men over de lange termijn minder updates gaat uitgeven. Het niet patchen van dingen kost geen geld maar levert niks nieuws op, het wel patchen van dingen kost tijd en geld en kan ook nog eens tot verlies leiden. Security-update? Nee, straks hebben mensen het recht om hun koop te ontbinden! Bedrijven als Team17, die na tien jaar nog een patch uitbrengen, lopen ineens het risico om geld te verliezen als ze de patch uitgeven, en dan nog wel het hele aankoopbedrag ook!
Valve die luister naar Europese regelgeving, dat zou leuk zijn. Ik kan nog steeds mijn Steam-keys niet doorverkopen, ondanks dat de rechter besloten heeft dat digitale aankopen mits de inhoud van mijn apparaten wordt gewist gewoon doorverkocht mogen worden.
Valve doet helemaal niets verkeerd in deze en luistert weldegelijk naar EU regelgeving en volgt deze ook op. Alleen voor wat jij wilt voorziet deze regelgeving niet in of je zou vanuit het oogpunt van de consument zeggen dat de regelgeving niet volledig is.

De regelgeving geeft namelijk aan dat een leverancier niet hoeft te voorzien in het mogelijk maken van door verkoop van dergelijke licenties en dat doet Valve dan ook niet en voldoet zij daarmee gewoon aan EU wetgeving. Net als jij op andere platformen een digitale licentie niet kunt door verkopen.

Verder, ben ik het wel eens met wat je hier aangeeft. Als dit echt zo zwart/wit is voorzie ik hogere prijzen, minder updates en minder snelle ontwikkelingen. Zo op het eerste oog...
Als jouw omschrijving van de nieuwe wet klopt, gaat dat nog heel vervelend worden om software te verkopen in de EU. Ik verwacht met zulke eisen dat men over de lange termijn minder updates gaat uitgeven. Het niet patchen van dingen kost geen geld maar levert niks nieuws op, het wel patchen van dingen kost tijd en geld en kan ook nog eens tot verlies leiden. Security-update? Nee, straks hebben mensen het recht om hun koop te ontbinden! Bedrijven als Team17, die na tien jaar nog een patch uitbrengen, lopen ineens het risico om geld te verliezen als ze de patch uitgeven, en dan nog wel het hele aankoopbedrag ook!

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 26 september 2021 17:59]

Het niet patchen van dingen kost geen geld maar levert niks nieuws op, het wel patchen van dingen kost tijd en geld en kan ook nog eens tot verlies leiden. Security-update? Nee, straks hebben mensen het recht om hun koop te ontbinden!
Security en stability updates zijn onder de Digital Content Directive min of meer een verplichting om een deugdelijk product te garanderen. De updates die onder artikel 19 vallen staan hier los van. Dit moet je zien als noodzakelijke updates vs optionele verbeteringen. Staat ook zo in de wetstekst aangegeven; artikel 19 betreft modificaties die niet noodzakelijk zijn voor het behouden van conformiteit. Gaan ze echter beide soorten wijzigingen in één patch duwen, valt het geheel wss. wel onder artikel 19.

Zaak dan om noodzakelijke beveiligings- en stabiliteits-updates als losse patches uit te brengen.
(En ja; daar zullen met name game ontwikkelaars niet aan willen.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 20:41]

Ik vraag mij af in hoeverre dit telt als een update een spel minder leuk maakt…
Ik denk maar aan een online spel waar nieuwe balanseringen gebeuren, waardoor een bepaald karakter plots veel minder sterk wordt (voorbeeld: in Overwatch doet Genji minder damage per aanval) waardoor hij niet meer leuk speelt, waardoor je het spel toch links zou laten liggen.
In mijn ogen zou je dan ook je geld terug mogen krijgen, want het product is niet meer wat het was toen je het aankocht, en is voor jou waardeloos geworden.
Ik erger me hier al jaren aan als eigenaar en beheerder van Half-Life 2 Deathmatch servers, zij maken met hun updates de game steeds verder kapot omdat ze de updates niet testen. Vervolgens wordt dit naar de spelers gepusht als onderdeel van generieke source engine updates. Nu is het spel nog verder kapot en crasht alles nog sneller en maakt het zelfs gamemodes vrijwel onspeelbaar als we niet onze eigen gecompileerde server code zouden hebben (Waar we gelukkig mee weg komen omdat Half-Life 2 Deathmatch vrijwel indentiek is aan de code die je gratis in hun multiplayer SDK krijgt).

Sommige developers en dan dus bij uitstek valve maken dus hun games kapot met updates, en vervolgens zitten spelers gevangen in inferieure versies. Of wat dacht je van GTA San Andreas waarbij de game ineens volledig werd vervangen door een mobile port.

Vroeger in het tijdperk voor steam besloot de community van een spel dan gewoon niet over te stappen naar een nieuwe versie, veel meer fragmentatie maar soms met een goede reden. Dan hadden we geen last gehad van al die bugs en waren delen van het spel niet afgestorven omdat ze op nieuwere engines niet goed werken.

Of Cyberpunk 2077 welke sinds launch bugfixes maar ook visuele downgrades heeft gehad, misschien kon je de oude versie prima spelen en baal je nu dat je hem op steam hebt gekocht. Al met al maakt dit het steam platform voor deze doelgroepen erg onaantrekkelijk en hoewel ik niet wist dat dit via een omweg kon is dit een stap in de verkeerde richting. Het moedigd namelijk aan om games te kraken of te torrenten voor specifiek gebruik. Zo heb ik bijvoorbeeld voor mijn vrienden die Beat Saber bezitten een portable gekraakte versie gemaakt (En deze dus enkel gegeven aan mensen die de game bezitten onder de voorwaarde dat ze het niet delen) die nu dus niet door steam kan worden geupdate zodat ze niet steeds afhankelijk zijn van mijn hulp met de mods. Als steam deze eigenschap niet had gehad had ik dit niet hoeven doen en konden ze gewoon op een werkende versie blijven spelen.

Dus foei steam, je werkt hiermee piraterij in de hand omdat je soms beter af bent met gekraakte spellen.
Ik snap het hele artiekel niet.
Als Valve had willen voorkomen dat oudere versies gedownload werden dan hadden ze die toch zeker niet online geplaatst?
Hoe kun je dan redeneren dat ze dit systeem hebben ingericht specifiek ter voorkoming van het downloaden van oude versies?
:?
Ik snap het hele artiekel niet.
Als Valve had willen voorkomen dat oudere versies gedownload werden dan hadden ze die toch zeker niet online geplaatst?
Hoe kun je dan redeneren dat ze dit systeem hebben ingericht specifiek ter voorkoming van het downloaden van oude versies?
Deze commandline tool was een loophole waarmee je feitelijk elk stuk content wat je maar wilde kon downloaden. Deze extra bescherming zorgt er voor dat enkel publiek beschikbare content te downloaden valt, waar de Steam account ook een licentie voor heeft.

Wss heeft Valve dit toegevoegd om het moeilijker te maken pirated versies van games op te tuigen; of te gaan data-minen voor toekomstige releases. En is het voorkomen van het downloaden van oude builds een neven-effect.

Het is daarmee een voortzetting van een eerdere patch die deze zelfde vorm van checks aan de lokale Steam client toegevoegd heeft. Waardoor in beginsel naar externe tools uitgeweken moest worden. Door het nu aan de serverzije ook toe te voegen maken ze enkel de cirkel rond en schakelen ze ook die tools uit.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 11:27]

En is het voorkomen van het downloaden van oude builds een neven-effect.
Ja, dat was dus ook mijn indruk.
Het artikel stelt echter dat het nieuwe systeem is opgetuigd 'ter voorkoming downloaden oude versies', dus specifiek om het downloaden van oude versies tegen te gaan.
Zo te zien is het een verbastering van wat er in het gelinkte artikel wordt geschreven en het is sowiso geen officiele valve bron.

Ik vind de redacteur erg slordig en lui met het overnemen van dit bericht.
Hoezo niet? Er is toch voor betaald?
Ik snap sowieso niet waarom mensen in het verleden blijven hangen.
Gamen werkt overigens ''ontwikkelend en trainend'' voor het brein. Telkens dezelfde map speedrunnen etc helpt daar niet bij.
Gamen is niet alleen ontwikkeld voor de fun.
Lol. Misschien mogen mensen zelf bepalen waarom/hoe ze gamen?

Straks ontdek je ook nog dat mensen bij bordspellen vaak ‘huisregels’ gebruiken!
Klopt maar de game is van het bedrijf. De speler betaalt om het in bezit te hebben en het te kunnen spelen.
Bedrijf bepaalt de regels, zo is het nou eenmaal.
Bij video gamen kun je ook huisregels toepassen, maar is nog de vraag of de game het toelaat.
Deze nieuwe regel van Valve valt onder het norm Efficient vooruit streven
Kleine correctie, je betaald om de game te mogen spelen (Licentie), niet voor het bezit ervan. De ontwikkelaar/uitgever blijft eigenaar, daarnaast de uitgever bepaald op welke drager het komt of geheel digitaal (download).

Eventuele doorverkoop mag in het geval van software licenties onder bepaalde voorwaarden of doorverkoop mogelijk is, is een tweede. Leveranciers zoals Steam hoeven dat namelijk niet mogelijk te maken of te ondersteunen.

Beetje offtopic, maar omdat ik verwijs naar licenties, gelijk dat ook maar even volledig maken. :)
Leveranciers zoals Steam hoeven dat namelijk niet mogelijk te maken of te ondersteunen.
Ze mogen het ook niet actief hinderen of frustreren. Dat is waar de Franse rechtszaak over gaat. De Fransen zien o.a. het verbod in de gebruiksvoorwarden op het doorverkopen van de gehele Steam account als een vorm van actief hinderen, bijv.

Ook zo de algehele onwelwillendheid van Valve om een licentie overzetbaar te maken. Ze hoeven het idd niet te faciliteren; maar in het licht v/h feit dat de onderliggende infrastructuur om een licentie als gift aan andere gebruikers te geven al wel allemaal bestaat, alsmede de infrastructuur van de interne Steam market - maakt het wel heel erg op het kantje.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 12:21]

Eh, je hebt het erover dat “telkens hetzelfde level spelen” niet zoals het bedoeld is, met daarbij nog een oordeel omdat het niet ‘educatief’ zou zijn.

Zolang je niemand lastig valt staat het echt iedereen vrij om op de eigen manier te spelen.

Wil ik linkshandig een veld spelen? Waarom niet. Wil ik het eerste veld van Doom uitspelen zonder een tegenstander te doden. Staat me vrij.

De lol is voor velen juist om te kijken of dingen ‘anders’ kunnen. Speedrunnen is ook zoiets.

Dat heeft niks met licenties te maken.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 september 2021 12:15]

Wat een bizarre opmerkingen zeg.
Hoezo niet? Er is toch voor betaald?
Wat heeft dit met mijn post te maken? :?
Ik snap sowieso niet waarom mensen in het verleden blijven hangen.
Hoezo zijn mensen die een oudere versie willen gebruiken 'in het verleden blijven hangen'? Doen die mensen dat uit nostalgie ofzo? :|
Gamen werkt overigens ''ontwikkelend en trainend'' voor het brein.
Dat is een belachellijke oversimplificatie. :/
Telkens dezelfde map speedrunnen etc helpt daar niet bij.
Maar als een goochelaar eindeloos zn truuks oefent dan is dat wel normaal?
En ben je dan niet je oog-hand-coordinatie aan het trainen en dus je brein aan het onwikkelen en trainen? 8)7
Gamen is niet alleen ontwikkeld voor de fun.
'Gamen' is sowiso niet iets dat ontwikkeld wordt. :z
Streven naar perfectie is wel ontwikkelend voor het brein. En dat is wat speedrunnen net is,...

Spelletje fornite spelen hoort daar niet echt bij.

Path optimalisatie, (eventueel glitches zoeken), patronen herkennen en leren , engine code bestuderen.

Komt meer bij kijken dan jij denkt, maar als je dat niet kan indzien en speedrunning niet bepaald ontwikkeldend vind voor je brein,dan snap je er inderdaad niks van
Speedrunnen is niet trainend voor het brein. Speedrunnen is als doel de game zo snel mogelijk uit spelen. Vergelijkbaar met mens erger je niet dat je met je pion 30 stappen vooruit zet terwijl je dan 29 stappen mist die positieve werking konden hebben voor je brein.
Je rekentoets afmaken in 2 minuten en achteraf erachter komen dat je veel fout heb gedaan of heb gemist.
Het is een vorm van vals spelen. Speedrunnen is geen onderdeel van de game.
En fortnite helpt daar zeker wel tot zekere grens bij, maar niet iedereen kan dat begrijpen.
Dit word allemaal niet benoemd maar speedrunnen draagt niks positiefs bij.
Hoewel ik in zekere mate sympathiseer met je standpunt dat glitchruns "valsspelen" zijn, moet je je wel beseffen dat heel veel glitches wel degelijk veel skill vereisen. Als jij iemand hebt die foutloos Doom kan spelen o.i.d. dan is hier en daar door een muur glitchen een extra skill daar bovenop.

Wat je zegt is eigenlijk alleen echt van toepassing in een paar uitzonderingsgevallen, nl. als je complete levels of zelfs het hele spel skipt.

Daarnaast heb je gewoon verschillende categorieën. Met en zonder glitches. ;)
Er komt heel wat meer kijken bij het speedrunnen. Ik doe het zelf niet want ik zuig, maar ik kijk het af en toe en het is..... Super indrukwekkend hoe bepaalde speedruns zich ontwikkelen voor games als Goldeneye 64, Quake, Super Mario Bros, Doom.

Je hebt verschillende categoriëen voor speedruns, de normale klassieke speedrun is juist zonder valsspelen. Best pittig om op beetje speedrun niveau te komen. Het valsspelen (misbruik maken van engine) is ook geen vergelijking met maar even 29 stappen missen op mens-erger-je-niet. Meer dat ze door een manier van de pion bewegen het quantum effect weten te misbruiken en die pion door de vakjes heen tunnelt.

Wel goed kanaal voor meer achtergrond info:
https://www.youtube.com/watch?v=xMX0uQpDsYU
https://www.youtube.com/watch?v=tfjZWOuQrIQ
https://www.youtube.com/watch?v=43d8fICz6gM
Je rekentoets afmaken in 2 minuten en achteraf erachter komen dat je veel fout heb gedaan of heb gemist.
Je snapt dus niet helemaal wat speedrunnen is.
Bij speedrunnen moet je juist alles precies goed doen om het goed te doen. Alleen wordt de definitie van 'goed' door de community bepaald en niet presee door de developers van de game. Zo kunnen glitches best onderdeel zijn van een bepaald type speedrun.
Daarbij doe je alsof alle games een soort walhalla van educatie zijn (als je ze maar op een 'nomale manier' speelt. Maar dat is gewoon lulkoek. Je gaat me niet vertellen dat flappy bird spelen gruwelijk veel bijdraagt aan het trainen van je brein, maar een speedrun van super mario bros geen educatieve waarde heeft omdat het gespeedrunned is.
Het is een vorm van vals spelen.
LOL, pardon? Als ik met mijn vrienden een eigen set van regels maak voor monopoly en we gaan die versie spelen dan is dat valsspelen?
Speedrunnen is geen onderdeel van de game.
Er is geen enkele gamedeveloper die dit ooit zou claimen. Sterker nog, er zijn bakken met games die speedrunnen juist aansporen. Veel games hebben bijvoorbeeld ingebouwde klokken en belonen de speler voor het sneller uitspelen van een level of de hele game.

Je critiek slaat echt helemaal nergens op. Totaal verknipte kijk op de zaken die niet strookt met de werkelijkheid...
Yup, dit soort dingen regel je server-side en niet client-side.
Sommige spellen (Paradox doet het vaak) bieden een aantal oude versies aan via de beta kanalen, dit blijft nog wel mogelijk na deze wijziging als ik het goed begrijp?
Sommige spellen (Paradox doet het vaak) bieden een aantal oude versies aan via de beta kanalen, dit blijft nog wel mogelijk na deze wijziging als ik het goed begrijp?
Ja. Dat blijft gewoon bestaan.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Aangezien saved games en mods meestal niet werken met een nieuwere versie van de game.
Maar inderdaad:
Mocht de functie daadwerkelijk actief worden, dan kunnen ontwikkelaars zelf nog zogenaamde beta branches aanmaken waar gebruikers zich voor aan kunnen melden in de Steam-gui

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 september 2021 11:04]

Vroeger moet je handmatige naar de website gaan op Patch te downloaden en zelf kunnen bepalen welke versie je wil, Op dit steam kan dat nog,

Als dit veranderd, kan er wel wat problemen veroorzaken bij hoop mensen
Die nieuwe versie van patch meer problemen ondervinden dan de vorige,

Steam zou dit moeten uitbreiden om voor je instaleeer nog Optie welke versie je wil,
maar dat er wel nadelen zijn zoals disable van achievements etc vor exploit
Erg vervelend.

Ik moet geregeld Beat Saber downgraden na een update terwijl ik wacht tot modding support weer met de nieuwste versie werkt. Liever had ik het andersom gezien, dat je gewoon vanuit je library een versie kan selecteren.

Maar goed, naast de extra benodigde opslag en bandwidth is het natuurlijk voor ontwikkelaars wel zo prettig als je er vanuit kan gaan dat gebruikers die problemen rapporteren op de nieuwste build van je game zitten.
Je kan ook automatische updates per game uitschakelen :+
Je kan ook automatische updates per game uitschakelen :+
Je wordt nog steeds geforceerd de game te updaten voordat je deze mag draaien. Het is niet mogelijk om via de normale wegen van interactie met Steam die bedoeld zijn voor consumenten, een niet-up-to-date titel te lanceren - anders dan Steam geforceerd volledig offline te houden.
Verschilt per game. Bij euro truck simulator 2 kan je in een tabje van steam kiezen welke versie je wil.
Verschilt per game. Bij euro truck simulator 2 kan je in een tabje van steam kiezen welke versie je wil.
Dan is je game ook up-to-date.
Voor de branch die je gekozen hebt.

Dat is eigenlijk een beta-branch feature voor mensen die opkomende versies willen proberen. Maar deze is in de loop der tijd in gebruik gekomen als generieke feature om oude versies te kunnen blijven draaien en evt. nog up-to-date te kunnen houden met kritieke fixes, los van de courante versie in de hoofd-branch.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 26 september 2021 11:19]

Is dat per game verschillend want ik heb dat nog nooit geforceerd moeten doen bij de games die ik speel. Als ik een singleplayer game(mode) wil spelen en ik hij vraagt om te updaten weiger ik dat en kan ik wel spelen.
Oh dat is wel héél apart. Blij dat ik 95% via GOG heb lopen (rest via Humble Bundle en een handje op Steam), geen last van zulke rare beperkingen.

Los van de normale interactie is t wel mogelijk via het bestandsbeheer het uitvoerbare bestand te starten denk ik? Of hangt dat dan weer af van in hoeverre de DRM (dll's) per game dit tegen gaan?
Los van de normale interactie is t wel mogelijk via het bestandsbeheer het uitvoerbare bestand te starten denk ik? Of hangt dat dan weer af van in hoeverre de DRM (dll's) per game dit tegen gaan?
Verschilt per game.
Er zijn games die gewoon 'los' te starten zijn. Er zijn ook games die van Steam's DRM of van Steamworks interactie gebruik maken en die geforceerd de Steam client opstarten als het spel gestart wordt. (En dan vervolgens niet doorstarten omdat het niet de meest recent gepatchte versie v/h spel is.)
Hmm daar was ik al bang voor. Afhankelijk van de ontwikkelaars kan dat best wel negatief uitpakken dus. Jammer.
Op het eerste gezicht wel, maar dat is ook geen echte oplossing. Je wilt uiteindelijk toch een keer naar de nieuwste versie, dus vroeg of laat zul je moeten updaten. Dat wordt in de nieuwe situatie echt een sprong in het diepe: of het werkt (gelukkig!) of het werkt niet... maar dan kun je niet meer terug. (Daar is, als het écht moet ook wel weer omheen te werken. Je zou bijvoorbeeld een virtual machine kunnen aanmaken, daarin de nieuwste versie downloaden, al je mods installeren en kijken of het werkt. Maar ehm, iets met "gebruiksvriendelijk" of zo...)

Een gerelateerd probleem is dat modders geen multinationals met gigantische QA-afdelingen zijn; een heleboel dingen worden gefixed zodra gebruikers melden dat iets niet werkt. Dus dan heb je een kip-ei probleem: mensen willen pas updaten als het werkt, maar pas zodra mensen updaten kun je de laatste paar bugs vinden en oplossen.
Ik moet geregeld Beat Saber downgraden na een update terwijl ik wacht tot modding support weer met de nieuwste versie werkt. Liever had ik het andersom gezien, dat je gewoon vanuit je library een versie kan selecteren.
Ondersteuning voor het kiezen van een specifieke versie kan toegevoegd worden door de ontwikkelaar. Dit zie je bijvoorbeeld bij Stellaris. Dat gaat via een instelling van het spel in de bibliotheek, maar het is beter dan niets.