Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Frankrijk onderzoekt of journalisten met spyware van NSO Group zijn bespioneerd

Franse aanklagers onderzoeken of spyware van NSO Group is gebruikt tegen twee Franse journalisten. Volgens de journalisten zelf zijn ze bespioneerd door Marokkaanse inlichtingendiensten. De aanklagers zeggen nog niet welke landen onderzocht worden.

Voor het onderzoek kijken de Franse aanklagers volgens France24 naar tien mogelijke aanklachten. Er wordt gekeken of inbreuk is gemaakt op de privacy van de journalisten, of er sprake was van frauduleuze toegang tot persoonlijke, elektronische apparaten en of de aanvallers verbonden waren aan een criminele organisatie.

Het onderzoek volgt na een klacht van onderzoeksjournalistiekwebsite Mediapart. Dit medium claimt dat telefoons van oprichter Edwy Plenel en een journalist het doelwit waren van Marokkaanse inlichtingendiensten. Marokko ontkent de spyware van NSO Group te hebben gebruikt. Ook het satirische weekblad Le Canard enchaîné zou een klacht bij de Franse aanklagers overwegen. Andere journalisten, van onder meer Le Monde, Agence France-Presse en France24, zouden eveneens doelwit zijn geweest van Marokkaanse inlichtingendiensten.

In het afgelopen weekend zeiden zeventien nieuwsorganisaties via gezamenlijk onderzoek bewijs te hebben gevonden dat Pegasus-spyware van het Israëlische bedrijf NSO Group is ingezet om journalisten en mensenrechtenactivisten te bespioneren. Pegasus kan smartphonegebruikers afluisteren en op afstand volgen. Berichten, foto's en e-mails kunnen bijvoorbeeld gekopieerd worden.

Het bedrijf zelf ontkent dat de spyware hiervoor wordt ingezet en zegt dat de software alleen is bedoeld om potentiële criminelen en terroristen op te kunnen sporen. NSO Group zegt mensenrechtendossiers van klanten grondig te controleren voordat tot verkoop wordt overgegaan.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

20-07-2021 • 15:46

38 Linkedin

Reacties (38)

Wijzig sortering
Een onderbelicht punt in deze berichtgeving is de cloud extraction mogelijkheid van de pegasus software waarmee ze van de geinfecteerde telefoons de tokens voor toegang tot allerlei clouddiensten kunnen bemachtigen om daarna langdurig toegang te krijgen tot deze clouddiensten zoals icloud of alle google diensten, ook als het toestel bijvoorbeeld al vervangen of vernietigd is. Zie ook https://privacyinternational.org/long-read/3300/cloud-extraction-technology-secret-tech-lets-government-agencies-collect-masses-data
Reageer
Stap gewoon af van gebruik van cloud. Eerste wat je doet als je je telefoon gereboot hebt en aanzet zonder SIM is om direct enige cloud storage uit te schakelen. Update het ding naar de laatst beschikbare versie, en dubbel tap self-erase na 10x verkeerd inloggen.

Is toch belachelijk wetende dat dit soort data voor het oprapen voor overheden ligt? Ik ben zelf ook "slachtoffer" geweest van een soort en ment van digitale inbreuk. Ze wisten tot in detail aan een collega van mij dingen over mij te vertellen wat naar mijn inziens niets met het onderzoek inhoudelijk had te maken.

Bedoel ik ben daar verder vrij en los verder van, klacht ingediend maar ja, ze doen er geen reet mee gezien het een opsporingsmethode is of was en blijkbaar de privacy van een burger dan gewoon mag worden geschonden. Bedoel men zat in m'n Facebook en Instagram, wist exact waar ik zat, ook de telefoongegevens met dat ik in NL vorig jaar geweest was aan diezelfde collega laten 'schemeren' etc.

Bedoel het feit dat men uberhaubt zonder grondslag blijkbaar allemaal bij kan komen ook. Ik vertrouw niets meer van de openlijke diensten zoals Iclouds, gmail, FB, IG en toestanden. Er zit gewoon een achterdeur in voor de overheid als daar grondslag voor is en men komt er gewoon in en bij. Wie weet wat ze nog meer gezien hebben.
Reageer
Zet ook je modem uit voordat het het wifi netwerk op gaat. Dan wifi uit op de tel.
Reageer
Er zijn gronden genoeg in Nederland, merendeel houdt verband met het wetboek van strafrecht. Als Nederland van niemand ooit de privacy mag aantasten op geen enkele grond dan zal de criminaliteit welig tieren. Dan kan Taghi nog heel wat meer mensen omleggen en klagen mensen dat de politie niks kan en doet.

Het is wel zo dat al die gronden verbonden zijn aan voorwaarden. Of het bij jou rechtmatig was kan ik natuurlijk niet zeggen. Maar je kunt ze altijd de vraag stellen op welke grond zij vonden dat ze wettelijk bevoegd waren.

Jouw anti cloud betoog ben ik het mee eens, ook om meer redenen dan hier naar voren komen (voornamelijk privacy gerelateerd)
Reageer
Afgelopen weekend zeiden zeventien nieuwsorganisaties via gezamenlijk onderzoek bewijs te hebben gevonden dat Pegasus-spyware van het Israëlische bedrijf NSO Group is ingezet om journalisten en mensenrechtenactivisten te bespioneren. Pegasus kan smartphonegebruikers afluisteren en op afstand volgen. Berichten, foto's en e-mails kunnen bijvoorbeeld gekopieerd worden.
Is er dan echt niks tegen te doen om jezelf hier tegen te weren? zoals welke os je gebruikt? (windows , mac os of linux distro (linux kernel). Welke mail diensten je gebruikt zoals protonmail of andere die op privacy zijn gericht?
Pegasus kan smartphonegebruikers afluisteren en op afstand volgen.
Volgens mij is elke smartphonegebruiker te ''volgen'', wil je niet gevolgd worden moet je niks van gps apparaten hebben. Het is een utopie om je hier tegen te weren of er moeten smartphones komen met fysieke kill switches, ja die zijn er zoals de pinephone of librem 5 maar deze worden dus niet breed ondersteunt.

Dit doet me wel gelijk denken aan dit filmpje van snowden/vice https://www.youtube.com/watch?v=ucRWyGKBVzo https://www.youtube.com/watch?v=VFns39RXPrU

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 20 juli 2021 15:57]

Reageer
Er zijn wel wat dingen die je kunt doen maar je provider zal altijd je verkeersgegevens hebben en door kunnen spelen aan politie/justitie/inlichtingendienst.

Paar voor de hand liggende opties, niet waterdicht maar maken het wel veel moeilijker om je te volgen.

- Bluetooth en WiFi uit om triangulation te voorkomen.
- 2G en 3G uit en alleen 4G gebruiken om verbinding met IMSI catcher te voorkomen/moeilijker te maken
- Alleen je navigatie app machtigen voor gps.
- Gebruik een eigen VPN en log alle IP's waar je telefoon contact mee maakt.
- Batterijgebruik monitoren, spyware trekt accu sneller leeg.
- Laad een groot bestand op je telefoon zodat er minder dan 1G vrije ruimte is, je kunt nu de vrije ruimte
monitoren in megabytes. Spyware gebruikt storage dus als er ineens 50MB minder vrije ruimte is, is dat
verdacht.
- Gebruik 3-4 telefoons van verschillende merken en doe je SIM iedere dag in een andere telefoon die reset is.

Oh ja monitor je dataverbruik, spyware verbruikt naast accu en storage ook data

[Reactie gewijzigd door (id)init op 20 juli 2021 17:59]

Reageer
Eigenlijk komt het neer op zorgen dat je zelf controle hebt over wie bij je belangrijke gegevens kan en de ander waarmee je die gegevens deelt ook die controle heeft. In de meeste gevallen heb je dat waarschijnlijk niet als je hoopt dat het helpt. Waarom gebruiken we dus telefoons zonder te weten of je die software en hardware wel kunt vertrouwen of vinden we het normaal dat een ander daar niet echt op let? Misschien omdat het anders te duur is of te veel moeite kost?
Reageer
Volgens mij kun je er niks tegen doen. Cellebrite is al jaren bezig en heeft altijd een stapel zero days liggen om op allerlei manieren een toestel binnen te dringen. Dat het nu met Whatsapp of een SMSje gaat, zegt niks over hoe ze het morgen doen. Als er eentje gepatcht wordt pakken ze gewoon de volgende. Het hangt dus van die zero days af hoe hun spyware op je toestel terechtkomt. Als dit met een SMSje al mogelijk is, kun je letterlijk niks doen, behalve onbereikbaar zijn.

Ik weet niet wat het verdienmodel is van Cellebrite, maar het lijkt mij aannemelijk dat partijen moeten betalen voor het gebruik van bepaalde zero days (sommige geven immers meer toegang dan andere of zijn misschien zeldzamer). Als er dan wat gefikst wordt, wordt de rest meer waard. Als je dus wordt aangevallen door een "cheapskate"-partij die nog niet de laatste zero days afneemt, heeft goed updaten misschien wel nut. Sowieso is updaten een goed idee.

Ik weet ook niet wat Moxie Marlinspike allemaal gevonden heeft, maar misschien heeft hij ook nog wel wat vulns op de plank liggen voor Cellebrite en kun je ze wel terug laten hacken: https://signal.org/blog/cellebrite-vulnerabilities/
TLDR: Signal plaatst af en toe payloads in z'n data folder die Cellebrite kwetsbaarheden uitbuiten als ze daarin geopend worden. Dit maakt het wellicht minder aantrekkelijk voor aanvallers om in je Signal data te gaan rondneuzen. Mooie reden om meer Signal te gaan gebruiken (even aangenomen dat wat in die blog post staat waar is). :)
Reageer
[...]

Is er dan echt niks tegen te doen om jezelf hier tegen te weren? zoals welke os je gebruikt? (windows , mac os of linux distro (linux kernel).
Het gaat om smartphones, niet om computers.
Reageer
[...]
Het gaat om smartphones, niet om computers.
Dat is inderdaad wat we nu weten, maar de kans dat het om computers gaat zou niet vreemd zijn.
Reageer
Tuurlijk, daar dient de Intel Management Engine voor. Je moet er al wat van af weten om een fabrikant te vinden die het zo goed mogelijk probeert uit te schakelen. De NSA gebruikt enkel systemen waarbij de IME uitgeschakeld is. (IME volledig uit is bijna niet mogelijk als ik het me goed herinner)
AMD heeft iets gelijkaardig maar ik denk niet dat het zo veel rechten op het systeem heeft als de IME.

https://blog.system76.com...-me-firmware-updates-plan
Reageer
IME is dat niet de spyware van Intel/NSA? IME houdt volledige controle van de eigenaar tegen. Dit deel is (in principe) onbereikbaar voor het OS en kan zelfstandig gegevens analyseren en verzenden.

Voor zover ik kan nagaan is Purisme de enige hardware fabrikant die de IME heeft geneutraliseerd. Beter is om een PC met AMD systemen te gebruiken (tenzij AMD iets soortgelijks heeft ingebouwd).

Zoals uit het artikel blijkt zijn systemen met ARM ook onveilig....

Als je niet afgeluisterd wilt worden door je mobieltje is een telefoon met een "Kill Switch" een absolute noodzaak. In de laptops en mobiel van Purism zitten b.v. hardware kill switches voor GPS. Microfoon en camera.
Reageer
Gaat las ik ergens om exploit van o.a whatsapp, alleen bericht versturen was al voldoende geïnfecteerd t e raken volgens de laatste versie. Zowel ios als android
Reageer
Hier wat lees voer voor je iOS device dan met name iMessage heeft hier last van :

https://www.iculture.nl/n...imessage-pegasus-spyware/
Reageer
Windows Pdone wordt nog altijd gebruikt door een selecte groep mensen, misschien zitten daar ook wel wat journalisten tussen. En Linux draait op de meeste smartphones (Android) en dan nog zijn er kleinere OS'en, zoals Ubuntu Touch en Sailfish OS. Het kan best dat journalisten die veel privacy willen juist zo'n kleiner OS gebruiken, maar zo niet, dan nog is Android ook Linux.
Reageer
Als journalist kan je er wel wat tegen doen.
Geen elektronica gebruiken en bij je hebben als je met bronnen praat.
Veel aan papier toe vertrouwen is bijna de enigste optie.
Reageer
Klinkt leuk veel aan papier toe vertrouwen.

Dan moet je dus met je papieren in de arm de wereld rond om ze weer aan iemand anders te geven.
contact maken met bronnen zonder telecommunicatie wordt ook moeilijker.
Stuur je per post kan het ook weer onderschept worden bij de post.
Dan moet je papier encrypted printen versturen, de ander het inscannen.

Vergeet ook niet steeds meer auto's hebben een ingebouwd modem en maken dus al contact met een mast en als journalist kan me je zo ook al volgen.

Er zal best een groep journalisten zijn die ermee bezig is alles zo veel mogelijk geheim te houden. dat vraagt ook om een bepaalde manier van leven en denken en totaal geen fout mogen maken. Het kan maar het is niet eenvoudig en de mogelijkheid of af te luisteren word voor sommigen steeds eenvoudiger.
Reageer
moet je niks van gps apparaten hebben
Of iemand te volgens is heeft niet direct te maken met GPS... GPS is een signaal dat een apparaat ontvangt. Niet iets dat wordt uitgezonden. Een pure GPS ontvanger kun je niet volgen...
Reageer
Excuus, bedoelde dat het signaal te traceren is wat er uitgezonden wordt.
Reageer
GPS werkt door te luisteren naar de "klokslagen" van de verschillende satellieten. Hoeveel mensen hier naar luisteren, en wie, is volkomen passief, en niet te volgen vanuit de satelliet.
Door het minimale verschil tussen de klokslagen te meten, en te weten welke klokslag bij welke zender hoort (en waar die ongeveer is) kun je je positie bepalen. Dat betekend wel dat je dus een lijst met orbits nodig hebt, maar die kan natuurlijk de hele set sats beslaan, en daarmee weet de gene die jouw die lijst geeft nog steeds niets. (behalve dat je gps gebruikt)
Wat wel data zou kunnen lekken is als jouw telefoon dit zelfde trucje doet aan de hand van welke wifi-accesspoints hij nu ziet, en dat lijstje naar een google stuurt. Maargoed, ook daar zijn allerlei hash-oplossingen voor die ook gebruikt worden oa om het schaalbaar te maken en performant/lokaal te houden.
https://location.services.mozilla.com/map#7.19/52.459/5.565
Reageer
Hoe bedoel je? Een GPS-device communiceert (mbt GPS) helemaal niet? Satellieten broadcasten gewoon de data (naar iedereen) die dat signaal wilt opvangen en je GPS-device kan met die informatie zelf bepalen waar het is...

Wat wel kan is dat een device met GPS de locatie (zelf) berekend en die locatie door gaat geven via andere protocollen (GSM/WIFI), die communicatie gaat over een netwerk en dat is in sommige gevallen dus wel uit te lezen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 juli 2021 16:26]

Reageer
Lijkt me dat daar bij een smartphone wel sprake van is natuurlijk, als je eenmaal binnen bent kun je ook die locatiegegevens laten doorsturen. Voor passieve plaatsbepaling zou een opsporingsdienst overigens nog de gebruikte zendmasten kunnen trianguleren.
Reageer
Tuurlijk maar dat is niet wat er gezegd werd (waar ik dus op reageer), er wordt gedaan of GPS signalen uit te lezen zijn, en dat is gewoon onwaar...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 juli 2021 16:41]

Reageer
Volgens mij is elke smartphonegebruiker te ''volgen'', wil je niet gevolgd worden moet je niks van gps apparaten hebben. Het is een utopie om je hier tegen te weren of er moeten smartphones komen met fysieke kill switches, ja die zijn er zoals de pinephone of librem 5 maar deze worden dus niet breed ondersteunt.
Heeft geen relatie met gps, je telefoon zoekt contact met een mast en alle masten zijn bekend, Redelijk makkelijk om op basis van de mast te bepalen waar je ongeveer bent.

Als ik het goed begrepen heb is het zelfs zo dat de mast meerdere antennes heeft die elk een deel van de cirkel om de mast heen beslaan. Hierdoor is aan de hand van de antenne waar de telefoon mee verbonden is ook vast te stellen in welke kwadrant de telefoon zich bevindt.
Reageer
Afgelopen weekend zeiden zeventien nieuwsorganisaties via gezamenlijk onderzoek bewijs te hebben gevonden dat Pegasus-spyware van het Israëlische bedrijf NSO Group is ingezet om journalisten en mensenrechtenactivisten te bespioneren. Pegasus kan smartphonegebruikers afluisteren en op afstand volgen. Berichten, foto's en e-mails kunnen bijvoorbeeld gekopieerd worden.

Het bedrijf zelf ontkent dat de spyware hiervoor wordt ingezet en zegt dat de software alleen is bedoeld om potentiële criminelen en terroristen op te kunnen sporen. NSO Group zegt mensenrechtendossiers van klanten grondig te controleren voor er tot verkoop wordt overgegaan.
Sorry maar ik zie het verschil niet. Nu zou Frankrijk moeten beslissen dat het ene wel kan en het andere niet….. terwijl de onderliggende techniek precies hetzelfde is.

Ze zullen dus oordelen welke landen het wel mogen gebruiken en welke niet en dat gaat Israel sws niet toelaten. Het wordt staatseigendom en de illusie dat “journalisten” dan wel veilig zijn van staatsspionnen is onzinnig. Dan gelden er andere regels.
nieuws: 'NSA misbruikte Deense samenwerking om onder andere Nederland te besp...
Reageer
Frankrijk gebruikt het natuurlijk ook en laten we ook de aanval van Franse geheim agenten op Greenpeace boot jaren geleden niet vergeten.
Het zal wel zo moeten zijn dat Franse journalisten alleen stiekem door Franse geheime diensten afgeluisterd mogen worden en men zoals nu moord en brand schreeuwt als een ander dat doet.
Reageer
Frankrijk mag best beslissen of iets wel of niet door een bepaalde groep tegen een andere bepaalde groep gebruikt mag worden. Journalisten, dokters, en andere beroepen hebben een beschermde status en extra mogelijkheden tot geheimhouding die burgers niet hebben.

Of de techniek hetzelfde is, maakt niet uit. Of ik nou de trekker overhaal of een politieagent, een geweer werkt altijd hetzelfde. Als ik op iemand inhak met een mes mag dat als ik gewurgd wordt, maar niet als iemands gezicht me niet aanstaat. De wet maakt enorme onderscheid juist in het gebruik van de techniek, niet in de techniek zelf.

Ik ben zeer benieuwd in welk land deze rechtszaak gaat plaatsvinden. Fransen die een Israëlisch bedrijf aanklagen voor een feit gepleegd vanuit Marokko, dat is flink wat uitzoekwerk.

De NSO kan vrij opereren juist omdat het geen staatseigendom is, dus ik verwacht niet dat het Israëlisch leger de NSO zomaar op zal nemen. Daarnaast is het natuurlijk een diplomatieke hel als de Israëlische regering software verkoopt aan de Arabieren die gebruikt wordt om op hun bondgenoten te spioneren, en de staat Israël staat al sinds haar ontstaan op losse schroeven. Ze zullen eerder de wet wijzigen om de manier waarop de NSO opereert te legaliseren, verwacht ik.
Reageer
Ja altijd mooi, alleen voor criminelen,
Natuurlijk weten we van te voren wie een crimineel is, daarom moeten we ze afluisteren.

Pakken nooit de verkeerde.
Mooi dat we zo’n perfect gecalibreerde criminelen lijst hebben,
En idd dit soort tools worden nooooooooit misbruikt, absoluut nooit -_-
Reageer
Ja altijd mooi, alleen voor criminelen,
Natuurlijk weten we van te voren wie een crimineel is, daarom moeten we ze afluisteren.

Pakken nooit de verkeerde.
Mooi dat we zo’n perfect gecalibreerde criminelen lijst hebben,
En idd dit soort tools worden nooooooooit misbruikt, absoluut nooit -_-
Het probleem is dus dat er altijd nieuwe manieren worden gevonden en zijn om te communiceren. Het enige nadeel is dat ik zie is dat dit schijn helpt en uiteindelijk voor hele andere doeleinden gebruikt kan worden, wat waarschijnlijk toch al gebeurt dus.
Reageer
Kijk er wordt nu al geadviseerd als je China gaat om een andere telefoon te kopen. En als je terug bent gewoon weer je eigen te gebruiken.
Als je dus een target bent, moet je vaak van telefoon, nummer, maar ook e-mail account etc wijzigen.
Voor de lokale politie heeft dat weinig zin, want die hebben snel genoeg door aan de hand van locatie en contacten waar je heen gaat , maar buitenlandse diensten hebben natuurlijk niet allemaal de meta data langs welke gsm mast jij komt.
Reageer
Misschien de directie en de eigenaren arresteren en vervolgen? Geen idee of het juridisch kan, maar zij faciliteren deze activiteiten. Een vuurwapen kun je nog gebruiken op de schietbaan of voor persoonlijke verdediging, maar spyware? Leg maar uit aan de rechtbank, kan die een oordeel vellen.

En als ik Wikipedia mag geloven, is deze spyware door Israel al bestempeld als wapen. En wapens gebruiken op journalisten, dat is imho geen goed plan.
Reageer
En als ik Wikipedia mag geloven, is deze spyware door Israel al bestempeld als wapen. En wapens gebruiken op journalisten, dat is imho geen goed plan.
Zoals @Myri zegt ook regeringsleiders (Macron, ...) en top-diplomaten, ..., ...
Waarschijnlijk ook hoge legerofficieren
Maar journalisten weten dat ze risico lopen, politici met hun publieke functie staan ook altijd in de belangstelling, en hebben zo hun tegenstanders.

Maar niets belet de gebruikers van deze software dus ook om gewone de wet respecterende en onschuldige burgers te targetten (immers ze hebben de software toch al) dus als je jezelf negatief uitlaat over Marokko of een andere gebruiker (Turkije, China, NSA, ...) dan kan het zijn dat je, zonder het te kunnen vermoeden, ook doelwit wordt
Reageer
Niet alleen journalisten dus...
Evengoed regeringsleiders en/of top-diplomaten van verschillende landen, en dus ook de Franse president Macron:
https://www.theguardian.c...aked-pegasus-project-data
Reageer
Waarschijnlijk ook hoge legerofficieren
Maar journalisten weten dat ze risico lopen, politici met hun publieke functie staan ook altijd in de belangstelling, en hebben zo hun tegenstanders.

Maar niets belet de gebruikers van deze software dus ook om gewone de wet respecterende en onschuldige burgers te targetten (immers ze hebben de software toch al) dus als je jezelf negatief uitlaat over Marokko of een andere gebruiker (Turkije, China, NSA, ...) dan kan het zijn dat je, zonder het te kunnen vermoeden, ook doelwit wordt
Reageer
"NSO Group zegt mensenrechtendossiers van klanten grondig te controleren voordat tot verkoop wordt overgegaan."

Alleen daar al gaat de NSO Group door de mand.
Marokko en mensenrechten zijn als water en vuur. Meerdere Marokkaanse journalisten zijn opgepakt omdat ze kritische noten op hun zang hadden. Muzikanten die zich tegen de koning durfden te uiten draaien ook subiet de bak in.
Reageer
...
Marokko en mensenrechten ...
Voeg daar - kort door de bocht - maar elk islamitisch land aan toe. Misschien zijn er Islamitische landen die zich er niet aan schuldig maken, maar in feite dwingen de doctrines van Islam hen wel daartoe.
Reageer
Er wordt nu gefocused op de NSO group maar deze maken gebruik van zwakheden in zowel de OS'en alsook de hardware en krijgen bewust de ruimte om het te mogen ontwikkelen. Wie verantwoordelijk moet worden gehouden zijn die landen en overheden die er gebruik van maken en vooral ook die overheid die het toestaat dat een semi-overheidsbedrijf als Pegassus toestaat spyware te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 21 juli 2021 11:55]

Reageer