Huawei sluit 'grootste licentieovereenkomst uit auto-industrie' af

Huawei heeft een licentieovereenkomst afgesloten met een toeleverancier van Volkswagen over het gebruik van 4G-patenten. Dat meldt het bedrijf op zijn website. Volgens Huawei gaat het om de grootste licentieovereenkomst uit de auto-industrie.

De licentieovereenkomst omvat volgens het bedrijf 4G-standard essential patents en is van toepassing op Volkswagen-voertuigen die uitgerust zijn met draadloze verbindingsmogelijkheden. Vermoedelijk wordt hiermee 4G-technologie bedoeld.

Volgens Huawei is deze licentieovereenkomst de grootste uit de wereldwijde auto-industrie. "We zijn blij dat sleutelspelers uit de auto-industrie de waarde van onze vooraanstaande patentenportfolio erkennen. Deze overeenkomst zal de wereldwijde consumenten enkel maar ten goede komen", aldus Song Liuping, Chief Legal Officer van het bedrijf.

In 2019 plaatste de toenmalige Amerikaanse president Donald Trump Huawei op de entity list. Dat is een lijst van personen en bedrijven waar Amerikaanse bedrijven, en bedrijven die Amerikaanse technologie gebruiken, van de overheid niet mee mogen handelen. De regering-Trump zag Huawei als een bedreiging voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten. Trump verbood toen ook het gebruik van Huawei-apparatuur voor het bouwen van kritieke infrastructuren van 5G-netwerken en drong bij andere landen aan om hetzelfde te doen.

Door het handelsverbod van Trump mocht Huawei niet langer Google-diensten meeleveren op haar Android-smartphones. Daarom zou het bedrijf zich onder meer willen toeleggen op softwaretoepassingen. Dat blijkt althans uit een onlangs uitgelekte interne memo die persagentschap Reuters kon inkijken.

Door Jay Stout

Redacteur

07-07-2021 • 18:07

54 Linkedin

Reacties (54)

54
46
30
3
0
5
Wijzig sortering
Dus Bosch (wie anders ?) gaat in hun nieuwe chipfabriek 4g communicatie chips maken?? Dacht dat 5g er moest en zou moeten komen voor automotive toepassingen.
Wie anders vraag je, en dan is het logische antwoord: Infineon
We zijn blij dat sleutelspelers uit de auto-industrie de waarde van onze vooraanstaande patentenportfolio erkennen. Deze overeenkomst zal de wereldwijde consumenten enkel maar ten goede komen", aldus Song Liuping, Chief Legal Officer van het bedrijf.
If you can’t beat them, join them.
De patenten en bijbehorende claims zijn al jaren een doorn in het oog van veel mensen/bedrijven/overheden en China werkt zich daar langzaam omheen door extreem veel te investeren in productiemiddelen maar ook bijkomende extra technieken. Daarnaast is R&D een nationale kwestie geworden waar ook alle universiteiten een bijdrage aan leveren en die blijken de laatste jaren niet echt de minste.

Het probleem wordt de rest van de wereld die niet mee kan en die blijft betalen voor rechten wat niet altijd naar rede is.
Ach we kunnen altijd nog gewoon regelen dat Chinese bedrijven hier alleen zaken mogen doen in een joint venture met een westers bedrijf waarbij ze al hun intellectuele eigendom moeten delen of laten stelen ;) daar kunnen de Chinezen moeilijk op tegen zijn toch?
Waarom alleen voor Chinese bedrijven. Amerikaanse bedrijven hebben genoeg van ons gestolen en daar kunnen we dan hetzelfde van eisen.

Dit is allemaal meten met twee maten. Nu blijkt dat China inderdaad instaat is om zelf dingen te ontwikkelen is het ineens niet leuk meer. Dat hele "diefstal" verhaal valt in duigen nu blijkt dat China eigen kennis bezit (wat je als eerste hebt ontwikkeld is per definitie niet "gestolen", maar een gevolg van eigen creativiteit).
Bijvoorbeeld omdat je in de VS gewoon zonder bedrijf van daar een bedrijf mag beginnen?

Omdat je daar gewoon bedrijven kunt kopen? Omdat de staat daar veel minder te zeggen heeft over bedrijven en ze veel minder steunt?

Er meet hier zeker iemand met twee maten…
Volgens mij is geen bedrijf gedwongen naar China te gaan toen arbeid niets koste. Zijn ook vrijwillig accoord gegaan met voorwaarden. Ik denk ook niet dat China of Volkswagen gedwongen is. Zou het kunnen dat alles simpel een deal is tussen twee bedrijven?
Oh ja? China speelt het spel zo dat je wel naar China moet verkassen als je wilt blijven bestaan als bedrijf.

- Arbeid is (en vooral was) te goedkoop.
- Toegang tot de Chinese markt effectief gezien vereist dat je daar produceert.
- Geen enkel niet-Chinees bedrijf kan een Chinees bedrijf overnemen.
- China koopt alle mijnen wereldwijd op om vervolgens dan in eigen land die grondstoffen goedkoop aan te bieden.

Deze hele strategie was om ons intellectueel werk te jatten.

Vervolgens gaan ze een stap verder om nu ook onze universiteiten binnen te dringen en ook daar de braindrain voort te zetten.

En als klap op de vuurpijl roept de CCP vanuit hun chemisch moeras dat ze de redders van de wereld zijn.

De industrieën waar ik ooit van droomde om in te werken, bestaan simpelweg niet meer. Puur omdat China die kapot heeft gemaakt door product dumping en undercutting gefinancierd door de Chinese staat.

[Reactie gewijzigd door Z100 op 8 juli 2021 02:40]

Ik vind dit soort reacties hypocriet. China heeft echt wel dingen verkeerd gedaan, maar we hebben het met z'n allen ook gewoon laten gebeuren.
Dat de arbeid daar goedkoop is komt omdat het leven daar goedkoop is. We willen met z'n allen hier teveel. Teveel luxe, teveel rechten, teveel producten die we uit China halen omdat we niet de hoofdprijs willen betalen.
Die arbeid is daar heen verkast omdat vakbonden hier opkwamen voor de rechten van de mensen waardoor lonen omhoog gingen. Prijzen van producten zouden ook de hoogte ingaan om die gestegen lonen te kunnen betalen, waardoor fabrikanten minder af kunnen zetten en dus minder winst maken.
Nu willen we die assemblagebaantjes niet eens meer. We zitten er helemaal niet op te wachten om eentonige banen uit te moeten voeren. China zag een gat en sprong daar in. Uiteindelijk heeft hun langetermijnbeleid gewoon meer opgeleverd dan dat van de Westerse wereld. Ten koste van het welzijn van de Chinese burger, maar dat terzijde. China heeft zich in recordtempo omhoog gewerkt van achtergesteld 3e wereldland naar wereldmacht.

En doe alsjeblieft niet alsof de Westerse wereld niet de genieën links en rechts probeert weg te kapen. In vrijwel elke sector werken headhunters die alleen maar bezig zijn met het wegkapen van slimme mensen om andere bedrijven beter te maken en hen een voorsprong te geven op de concurrentie. Ook hier worden de genieën al op de universiteit gerekruteerd.

Bedrijven kopen anderen bedrijven op omdat dat makkelijker is dan de concurrentie aangaan en de prijzen blijven zo lekker hoog. En dan vragen wij ons af hoe het kan dat China met zoveel lagere lonen, het wel voor elkaar krijgt om de concurrentie aan te gaan?
Eerst hadden ze niet de kwaliteit die in het Westen geboden werd, maar ook op dat punt hebben ze een inhaalslag gemaakt.

Is China dan goed bezig? Nee, dat zeker nog lang niet. Maar ze hebben zaken wel gewoon slimmer aangepakt dan wij hebben gedaan, al dan niet in het nadeel van hun eigen bevolking. We hebben China gewoon keihard onderschat en onvoldoende aan de rem getrokken. We hebben zelf liggen slapen en China plukt daar de vruchten van.
En als klap op de vuurpijl roept de CCP vanuit hun chemisch moeras dat ze de redders van de wereld zijn.
Je bedoelt dat het westen de afschrijvingen van chinese vergroening betaalt na jarenlang te hebben geproduceerd voor het westen met bijbehorende vervuiling 🙂 Hier kon het niet meer en daar hadden ze weinig keus ivm armoede.

Chinees beleid is meer langetermijn waar kansen redelijk worden afgewogen.
Als er 1 land een wereldwijde braindrain organiseert, is het wel de VS.
Die kopen wereldwijd beloftevolle onderzoekers weg en kopen interessante startups op , en gebruiken hun produkten dan om andere landen economisch mee te chanteren, door allerlei uitvoerverboden in te stellen.
Dit idd, ik snap werkelijk waar niet waarom we dat niet doen.
Misschien omdat wij een wel werkende rechtstaat hebben.
Dat bestaat al 🙂

In China hebben ze de regels wel wat versoepeld maar in de regel wel samen met een chinese fabrikant. India heeft soortgelijke regels en Brazilië ook.
Ik denk dat er maar weinig bedrijven zijn voor wie patenten echt een doorn in het oog zijn. Vele bedrijven durven net investeren in R&D dankzij patenten. Een goede ontdekking moet beschermd worden.
Anoniem: 162126
@Blokker_19997 juli 2021 19:09
Een ontdekking niet, een ontwikkeling wel. En dat is echt niet altijd een en hetzelfde. Patenten zijn er om ontwikkeling, of de financiering daarvan, te bemoedigen.
De meeste patenten zijn helemaal zinloos, dit komt ook voort uit het feit dat men denkt dat de innovatie van een bedrijf alleen te meten is met patenten. Het is zo erg dat veel grote techbedrijven vereisen dat mensen in bepaalde functies minimaal 2 patenten per jaar VERLEEND krijgen, daar moet je dus heel veel aanvragen voor doen per jaar om dat voor elkaar te boxen. Als jij dus zo'n functie hebt, ga je dus nutteloze dingen aanvragen, anders wordt je kop aan het eind van het jaar er af gehakt, want je hebt je quotum niet gehaald.

Ook als je in de historie kijkt naar patenten, zie je er veel crap in staan, waar ook nooit geld mee is verdiend. Het kost je wel die hele papieren tijger plus in verschillende landen moet je het aanvragen.

Verder: een patent is al snel te specifiek en kan de concurrentie door net iets anders te doen, er onder uit komen. Schrijf je je patent te breed, dan is er in de juridische strijd altijd een ontkomen aan, doordat het niet specifiek genoeg is.

Als laatste: bijna alle bedrijven gebruiken de patenten defensief: ze zetten ze pas in op moment dat ze aangeklaagd worden door patent inbreuk. Op dat moment halen ze zelf wat patenten uit de koelkast die door de aanklagende partij worden aangedragen en na een handje klap loopt dat ook weer met een sisser af. Zelf heb ik daar al drie keer mee te maken gehad.

Aan de ene kant is het fijn als je uitvinding of proces/recept verbetering beschermd wordt, aan de andere kant is de patentwereld inmiddels een grotere soap dan welke je vrouw al ruim 10 jaar volgt.
Wat maakt het nu uit dat we voor patenten betalen aan Chinese bedrijven of Amerikaanse bedrijven. De Chinezen hebben zelf R&D uitgevoerd voor de patenten. Amerikaanse bedrijven kopen deze op, o.a. door goedkoop veelbelovende start-ups over te nemen.

Patentrecht (IP rechten) gaat veel te ver en wordt uitgebuit door vooral VS bedrijven (patent trols).
Een herziening van het patentrecht is hoog nodig.
Is het creatief dat er deels over 4g en deels over 5g wordt gesproken? Ik bedoel dat ze dus met 4g in de usa geen problemen hebben.

Daarnaast vraag ik mij af of dit met volkswagen-china is of met het hele volkswagen concern, inclusief audi, porche, seat, lambourginie en scoda? In dat laatste geval vraag ik mij af wie die toeleverancier kan zijn als het geen bosch is....
Dit zal ongetwijfdeld voor de hele Volkswagen groep tellen. En het gaat om het in licentie nemen van gepatenteerde technieken. Als Huawei die patenten rechtmatig bezit dan maakt zelfs de entity lijst niet uit. Bedrijven, ook in de VS, moeten alsnog licenties betalen voor het gebruik ervan.
Sinds wanneer respecteren we patenten uit China, aangezien China dit zelf zelden doet. 8)7
China respecteert wel degelijk patentrechten. Pas geleden heeft Philips in China nog een grote zaak gewonnen. (Philips heeft 16,300 patenten in China geregistreerd).

Dat China voor "westerse" bedrijven die voor de lokale markt in China willen produceren kennisoverdracht vraagt is heel gewoon. Dit gebeurde ook in Japan, Maleisië, enz. Ontwikkelingslanden hebben een moreel recht op kennis overdracht.
China is allang geen ontwikkelingsland meer. Dat is het excuus wat ze blijven gebruiken.
Nee, China heeft nu eigen R&D en eigen patenten. Nu hebben "westerse" landen een excuus nodig om China naar beneden te praten en hun techniek te stelen.

De VS heeft dat geprobeerd door de dochter van de Huawei eigenaar te laten gijzelen. Gelukkig is Huawei geen Alsthom en laat zich niet onderdruk te zetten om hoogwaardige kennis door de VS te laten afpakken.
Zoals China dat letterlijk decennia lang bij het westen heeft gedaan?…

Je demoniseert het westen nu, maar alsof die Chinezen zulke schone jongens zijn zeg.
Nou nee, want het is gewoon een relevant argument in deze discussie. Het is een feit dat China al jarenlang haar positie als ontwikkelingsland misbruikt om IE rechten te vergaren, of ronduit te jatten. Dat ze dan nu “eigen R&D” doen is prima, maar jij doet nu net alsof het westen op grote schaal Chinese patenten steelt.

Dat is echt de wereld op de kop.

Als iemand al aan “whataboutism” doet bent u het wel. U haalt een gijzeling, op Canadees grondgebied overigens, aan als argument voor de misstanden die de VS wel niet pleegt!

Overigens zonder enige onderbouwing, dat dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 8 juli 2021 09:34]

Je bent duidelijk niet op de hoogte van de Alsthom affaire (gijzeling van topman) en de daaruit voortvloeiende overdracht van de nucleaire energie afdeling aan GE. Zelfs Frankrijk vond dit pure diefstal van cruciale kennis. Een VS manier om met harde hand IP rechten en kennis te stelen.

Het onderwerp hier is legale verkoop van licentierechten (gebruiksrecht) van een Chinees bedrijf aan een Duits bedrijf. Dus op een zakelijke (kapitalistische) manier zonder valse druk op een van de partijen. Zo kan het dus ook.

Verder geeft dit voorbeeld aan dat China eigen kennis heeft opgebouwd (dus niet gestolen of onrechtmatig verkregen op grond van een ontwikkelingsland status. Ik begrijp best dat je teleurgesteld bent nu je idee over een China dat op alleen op basis van diefstal (jatten: jouw woord) aan kennis kan komen. Laat ik je uit de droom halen, er is door het westen meer kennis verkregen uit het oosten (India, China) dan menigeen wil toegeven.

[Reactie gewijzigd door janbaarda op 8 juli 2021 11:21]

Laten we wel wezen, het feit dat er met deze transactie waarschijnlijk niets mis is, wil niet zeggen dat China niet hun uiterste best doet om koste wat het kost zoveel mogelijk IP in handen te krijgen dat bijdraagt aan hun hoogste doel: wereldheerschappij.
Neem even als voorbeeld ASML. Een doorn in het oog van China, dat ze afhankelijk zijn van hen. Als ze alles konden stelen zouden ze het doen. Een paar jaar geleden is er ook wat gestolen en met die kennis is een Chinese zakenman nu in/vanuit China op basis van die gestolen kennis diensten en producten aan het aanbieden. ASML krijgt het niet voor elkaar om dat te stoppen, want wat blijkt, de Chinese staat is de grootste aandeelhouder van dat bedrijf.

Maar goed, blijf jij maar lekker naïef zijn over die lieverdjes in China.
Overigens ben ik net zo skeptisch over Amerikanen en Russen, maar China is echt de grootste bedreiging en niet alleen voor de EU.

(En dan was ik nog niet eens begonnen over de Chinese heropvoedingskampen, maar als jij een Chinese troll bent dan zul je dat ook wel gaan ontkennen).
Chinese troll ??
Gebrek aan argumenten zeker.
China is echt de grootste bedreiging en niet alleen voor de EU.
Grootste handelspartner zul je bedoelen.
Gebrek aan argumenten? Je gaat zelf zo te zien zeer selectief niet in op zowel heel het ASML deel als op de opvoedingskampen, dus dat zegt wmb wel genoeg :z
Je bedoelt dat ze op de interne markt patenten uit het buitenland soms naar hartelust toepassen zonder serieuze consequenties.
Newsflash, India doet precies hetzelfde. Andere landen gaan dezelfde route op omdat ze geen zin hebben om kapitaal naar het westen te verplaatsen.

De producten afnemen kan praktisch niet met de prijzen en ze erkennen brengt je verder van huis. De kans dat er iets geïnvesteerd wordt in je land is praktisch nihil terwijl het extreem grote landen zijn met heel grote bevolkingen en die allemaal stuk voor stuk achterlopen.
Brazilië vb, maar ook Mexico, Pakistan, Indonesië, Vietnam, Bangladesh, etc. Allemaal landen met +100mln inwoners en die hoef je niet lastig te vallen met “rechten”. Zij hebben het recht om te overleven.

Rusland vb boeit het allemaal ook weinig zolang het op de interne markt blijft.
Anoniem: 428562
@RANknowledge7 juli 2021 18:44
Heb je een voorbeeld van patenten die chinese bedrijven geschonden hebben ?
Heb je een voorbeeld van patenten die chinese bedrijven geschonden hebben ?
"Made in P.R.C."
Oh, je bedoelt buskruit (duidelijk niet door jouw uitgevonden), zijde productie, boekdrukkunst, poëzie, enz.

De Chinese beschaving is ons over de eeuwen ver vooruit geweest. En nu op het gebied van communicatie dus weer.
Dit is een grapje toch? Nergens ter wereld wordt meer gekopieerd, bespioneerd en gestolen dan vanuit China. Denk maar aan al die namaakproducten en pogingen tot spionage bij bijvoorbeeld ASML.

Als je hier ‘concrete voorbeelden’ van wil hebben dan heb je echt onder een steen geleefd.
4g-standard essential patents en is van toepassing op Volkswagen-voertuigen die uitgerust zijn met draadloze verbindingsmogelijkheden.
Vermoedelijk wordt hiermee 4g-technologie bedoeld.
Joh, zou het?

[Reactie gewijzigd door Rolandet op 7 juli 2021 18:36]

Betekend dit dat China onze auto dan real time kan tracken?
Nee, het gaat om het gebruik van patenten op zaken die door Huawei zijn uitgevonden.
Heel veel 4 en 5G ontwikkeling stamt uit Huawei Labs.
Nee het gaat hier over het gebruik van 4G patenten, niet 4G Huawei apparatuur.
Wat de patenten precies inhouden weet ik niet, maar ze zouden bijv. hun eigen 4G apparatuur er mee kunnen maken

[Reactie gewijzigd door Crp op 7 juli 2021 18:28]

Nee, het betekend dat volkswagen hun 4g technology mag gebruiken, die huawei heeft uitgevonden en er een patent op heeft.
Ja, alleen jullie auto. :+
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied hoor maar als ik het goed lees, en interpreteer, gaat VW gebruik maken van de patenten van Huawei. Ze kopen dus licenties en niet hardware van Huawei, spionage en dat soort zaken zijn dan bij mijn weten niet mogelijk in je auto.

De chips worden nog steeds door een partij als Bosch gemaakt, en die bepaalt samen met VW waar die chips mee communiceren.

Als je doelt op het sponsoren van Huawei, of de chinese overheid, dan snap ik je punt helemaal en ik ben ook met je eens dat we toch twee keer moeten nadenken over bedrijven als Huawei.

Mocht ik het helemaal fout hebben hoor ik het graag overigens :)
Het is het 2e idd. De naïviteit stoot me tegen de borst van mensen hier over oa Huawei.
Van VW (en velen die toch Chinese tech kopen) is het vast en zeker een $$ dingetje, en daar hou ik persoonlijk niet van.
De wetenschap dat H een staatsbedrijf is en de Chinese staat heel goed weet dat $$ praat en gesloten deuren opent zonder rekening te willen houden met de gevolgen (denk aan leefomstandigheden van de mijners als voorbeeld maar ook inkomen voor een staat die heel duidelijk is waar zij wil zijn over 30 jaar) is naast kortzichtig gewoon erg opportuun.
Westerse bedrijven zouden beter moeten weten (en willen), greed is niet voor niets een van de doodzondes. :)
Inderdaad, maar die was ik voorlopig toch al van plan bij de dealer te laten staan. Alle knoppen wegbezuinigd, en een infotainmentsysteem met de slechtste beoordelingen op de markt. Nee, bedankt. Maar zo valt er wel veel af. De Polestar laat ik ook aan me voorbij gaan, die loopt op Google.
Wordt weer tijd voor de paard en wagen. Zolang het paard niet gechipt is hé.
Niks mis mee met deze deal. En VW zou ik ook zonder Huawei patent gebruik links laten liggen... Over onbetrouwbaar bedrijf gesproken...

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 9 juli 2021 00:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee