Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Huaweis HarmonyOS 2 heeft 10 miljoen gebruikers'

HarmonyOS 2 van Huawei heeft 10 miljoen gebruikers. Dat valt althans af te leiden uit foto's van Huawei-medewerkers die deze mijlpaal benoemen en vieren. Huawei hoopt dit jaar tot 360 miljoen HarmonyOS-apparaten te komen.

Huawei-medewerkers vieren het behalen van 10 miljoen HarmonyOS-apparaten met taarten waarop dat aantal wordt genoemd, staat op Chinese sites zoals MyDrivers. Verdere details over het aantal activaties geeft Huawei niet. Het bedrijf gebruikt de naam van het OS voor software voor mobiele apparaten, televisies, internet-of-things-apparaten, wearables en televisies.

Dit jaar hoopt Huawei het aantal van 360 miljoen HarmonyOS 2-activaties te bereiken en 1,2 miljoen ontwikkelaars aan zich te binden, volgens de Chinese berichtgeving. In China is HarmonyOS 2 beschikbaar voor de Mate 40-. P40- en Mate 30-serie van smartphones. Daarnaast rust het bedrijf de MatePad Pro er mee uit, die ook in Duitsland verschijnt. Voor de Honor 30 en V30 verschijnt in juli een publieke bèta.

Huawei is druk bezig met de beschikbaarheid van zijn eigen besturingssysteem omdat het vanwege handelsbelemmeringen Googles Android-diensten niet meer mag gebruiken. Het bedrijf hoopt dat ook andere fabrikanten zijn software gaan inzetten. Overigens gaat het om verschillende besturingssystemen die onder een enkele naam verschijnen. De software voor wearables en internet-of-things-apparaten is gebaseerd op Huaweis LiteOS, terwijl HarmonyOS voor smartphones en tablets opensourcecode van Android Open Source Project gebruikt. Dat laatste bevestigde Huawei tegen Computerbase.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-06-2021 • 07:57

101 Linkedin

Reacties (101)

Wijzig sortering
In China kun je nog wel uit de voeten met een Android telefoon zonder Google Services maar hier in Europa wordt het al een stuk lastiger. Afgezien van het feit dat je opzoek moet naar een alternatieve appstore (zoals F-Droid), werken veel apps maar half:
Wat wel en niet werkt

Het is niet zo dat apps niet draaien, maar het zijn vooral de back-end-diensten die je mist. Wil je een back-up terugzetten in WhatsApp? Kan niet, want die kun je alleen maken op Google Drive. WhatsApp geeft niet eens de optie om een back-up terug te zetten. En daar begint het pas met WhatsApp; dat leunt immers op de contactenlijst van de telefoon en veel mensen vullen die met Google-contacten. Als je geen andere manier hebt om contacten op je telefoon te krijgen, heb je bij WhatsApp een lege lijst.

Nu zijn er manieren om contactenlijsten op een telefoon te krijgen zonder Google-diensten, zelfs als de contacten bij Google staan. De manier die bleek te werken, is het installeren van Davx5, een appje in F-Droid. Dat kan contact maken met caldav-servers, waaronder die van Google. Dat bleek te werken voor een privéaccount, maar een zakelijk G Suite-account bleek lastiger. De server vond de beveiliging van de telefoon onvoldoende, weigerde toegang te geven en ging mails sturen over een verdachte inlogpoging.

Een andere achteruitgang is locatiediensten. Gps werkt natuurlijk gewoon, maar Play Services voorziet in een razend snelle manier om alvast een grove schatting van je locatie te maken. Veel apps gebruiken dat, waaronder weerapps als Buienradar, Buienalarm en Rain Today. Die schakelen niet over naar het aanzetten van gps. Voor navigatie werkt gps natuurlijk wel en dan kun je kijken naar een van de alternatieven om te navigeren.

Je mist ook Netflix in hoge resolutie. Tijdens een test ging hij maar tot 480p met een maximale bitrate van 1750kbit/s. Dat is niet veel. Hij heeft volgens de app DRM Info Widevine L3, maar niet L1 en dat is nodig voor het streamen van Netflix in hd. Over video gesproken: apps als Ziggo Go en NPO Start werken helemaal niet. Ze vereisen Play Services om te starten en weigeren dus dienst op het moment dat je probeert in te loggen. Videoland crashte constant zonder foutmelding. Dat geldt niet voor alle apps met video: Netflix werkt wel en TikTok ook.

Sommige apps, zoals Spotify werken prima. Andere apps, zoals Buienradar, werken beperkt. En sommige apps willen simpelweg niet werken zonder Play Services.

Bankieren ging dan weer wel. Diverse banken-apps bleken gewoon te starten, hoewel je natuurlijk klant moet zijn om een toestel te registreren, dus deze test is niet compleet. Mainstream-apps als Instagram, WhatsApp en Facebook werkten in elk geval zonder problemen.
reviews: Android zonder Google - Wat kun je zonder Google-diensten?

[Reactie gewijzigd door Bong_Marley op 10 juni 2021 08:58]

Het jammere is wel dat ze in dat artikel dingen als MicroG die uitstekend werken met veel betere privacy dan play services hebben overgeslagen 'omdat dat aanvoelt als valsspelen'.

Dat is voor mij de ideale combinatie, MicroG onderschept de Play Services verzoeken voor dingen als locatie en stuurt deze naar andere diensten die wel om je privacy geven zoals de locatie DB van Mozilla. Voor Push heb je wel google nodig omdat de servers van de apps met de google backend praten, maar het enige dat Google dan krijgt is een random ID dat on the fly wordt gegenereerd.
Sterker nog je kunt MicroG ook deels gebruiken. Als je geen gebruik wilt maken van Google Play Services, dan doe je dat niet, en gebruik je bijvoorbeeld enkel F-Droid maar vervolgens kun je weer wel Mozilla's of Apple's locatie DB gebruiken. Het is geen 'alles of niets' keuze. Verder zorgt het uitzetten van push me toch voor een langere charge op de batterij, oef. Tenzij je zoiets als WhatsApp hebt dat een workaround gebruikt. Maar ja, WhatsApp zou je ook niet moeten willen draaien als privacy bewust figuur. Het is wel binnenknijpen of de boel goed blijft werken na een update. Maar daar heb je een community aan beta testers voor. Soms werkt dat beter dan een QA team bij een bedrijf, soms niet.
Ja weet ik, dat is inderdaad het mooie aan MicroG. Ook dat je een heleboel locatie backends hebt. Ik gebruikte zelf die van Mozilla samen met eentje die elke keer dat hij GPS nodig heeft ook gelijk de cell ID's en wifi's in de buurt opslaat. Daardoor leert hij heel snel je plaatsen kennen als je veel op dezelfde plekken komt.

De Apple locatie DB plugin is alleen helaas stuk, jammer want die was erg goed.
Wel jammer dat MicroG steeds lastiger goed te installeren is. Gelukkig zijn er goed werkende oplossingen als /e/os en LineageOS-MicroG, maar als je telefoon niet officieel ondersteund wordt, dan moet je al snel over geduld beschikken. Zie ook deze Tweakblog.
Een andere achteruitgang is locatiediensten. Gps werkt natuurlijk gewoon, maar Play Services voorziet in een razend snelle manier om alvast een grove schatting van je locatie te maken. Veel apps gebruiken dat, waaronder weerapps als Buienradar, Buienalarm en Rain Today. Die schakelen niet over naar het aanzetten van gps. Voor navigatie werkt gps natuurlijk wel en dan kun je kijken naar een van de alternatieven om te navigeren.
Die 'applicaties' kan je ook gewoon raadplegen via de betreffende websites. Qua dat mis je niet veel.

Verder werken de essentiele applicaties wel. Navigatie nodig? Installeer HERE WeGo of Waze.
Je mist ook Netflix in hoge resolutie. Tijdens een test ging hij maar tot 480p met een maximale bitrate van 1750kbit/s. Dat is niet veel. Hij heeft volgens de app DRM Info Widevine L3, maar niet L1 en dat is nodig voor het streamen van Netflix in hd.
Een gebrek aan Widevine L1 ondersteuning heeft op zich niets met Google's Android prutje te maken. Het is prima mogelijk om voor een apparaat Widevine L1 certificering aan te vragen zonder Google meuk.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 juni 2021 09:20]

Verder werken de essentiele applicaties wel. Navigatie nodig? Installeer HERE WeGo of Waze.
Ja, of je kan petal maps gebruiken wat van huawei zelf is: https://consumer.huawei.com/en/mobileservices/petalmaps/ Deze maps zijn gebaseerd op TomTom (huawei werkt daar ook mee samen). Je hebt daar ook de opties van loop/fiets/ov en auto routes.
Here wego is ook een goede vervanger, zelf vroeger gebruikt maar ik merk dat ze qua functionaliteiten best wel achterlopen. Ze hebben nu een gloednieuwe beta app, maar daar mist nog een hoop. Hopelijk komt daar zsm voortgang in. TomTom kan je ook gebruik, daar heb je ook alle opties maar kost wat.
Waze gebruik ik zelf, voor navigatie de beste vind ik persoonlijk.@pepsiblik Klopt, maar het is nog steeds een losstaand bedrijf binnen Google met hun eigen structuur. Voor de rest in de zin van fiets of loop routes heb je er niet veel aan. Dan heb je ook nog de openmaps apps, super maar qua interactief zoals verkeer etc etc loopt het achter.

Flitsmeister, tja qua app meldingen super maar daar houdt het snel op vind ik zelf. De navigatie is te basic en vaak genoeg gehad dat weg afsluitingen niet in de app stonden of dat de navigatie op de verkeerde baan zat, als je dit meld krijg je een antwoord terug dat ze dit nergens terug kunnen vinden in een database en dat ze verder niks willen doen.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 10 juni 2021 10:29]

Waze is voor zover ik weet ook van Google, dus dat zou ik ook niet op mijn privacy bewuste telefoon installeren eerlijk gezegd
In een container is het niet zo'n probleem. Zie bijvoorbeeld Shelter.
Waze is voor zover ik weet ook van Google, dus dat zou ik ook niet op mijn privacy bewuste telefoon installeren eerlijk gezegd
Klopt, maar zoals ik al eerder zei. Waze is nog steeds een apart bedrijf binnen het Google concern met hun eigen management enz.
Navigatie nodig? Installeer HERE WeGo of Waze
Waze zal je weinig aan hebben als Google geblokkeerd is of als je Google wilt mijden, aangezien Waze van Google is.

Here WeGo is echter een prima alternatief.
Geen enkele app in F-Droid heeft Google Play Services nodig. Als je dus F-Droid als appstore gebruikt, zal je nooit tegen de door jou genoemde problemen aanlopen.

Je hebt dan uiteraard geen toegang tot apps die niet in F-Droid staan, maar dat lijkt mij een klein gemis tegenover het grote voordeel dat je geen Google Play Services hoeft te gebruiken. ;)
Daarbij is er ook gewoon een opensource versie van Google play services namelijk MicroG.

Ik heb zelf CalyxOS op mijn Google Pixel 4 en heb MicroG ingeschakeld. Heb met geen enkele app last dat het niet werkt. Samen met de Aurora store en Pure APK heb ik goed werkend toestel met 0 echte google apps.

[Reactie gewijzigd door RobertPeterson op 10 juni 2021 09:54]

Tot je natuurlijk een app wilt gebruiken die Safetynet gebruikt, zoals onder andere pokemon go, snapchat, of de in België redelijk gestandaardiseerde Payconiq/Bancontact apps voor mobiele betalingen, of itsme voor mobiele logins op o.a. overheids-en-verzekeringsites. Deze zijn compleet onbruikbaar zelfs met MicroG
Safetynet in samenwerking met Droidguard helper werkt volgens mij wel bij bepaalde apps. De apps die jij noemt gebruik ik dan net niet. Maar bij de nieuwste MicroG heb je de optie:

Google SafetyNet -> Allow device attestation.
Google SafetyNet is a device certification system, ensuring that the device is properly secured en compatible with android CTS. Some applications use SafetyNet for Security reasons or as a prerequisite for tamper-protection.

MicroG GmsCore contains a free implementation of SafetyNet, but the official server requires SafetyNet request to be signed using the propieraty DroidGuard system. A sandboxed version of DroidGuard is available as a separate "DroidGuard Helper" app
Ik zeg ook niet dat het perfect is. Maar voor mij zeker werkbaar!
DroidGuard Helper is ondertussen al +- 2 jaar niet meer werkend met de nieuwste safetynet.
https://github.com/microg/RemoteDroidGuard/issues/24
zowat alle Safetynet Tester apps geven ook als resultaat Failed bij zowel "basic attestation" als "CTS check"
Ik kwam inderdaad al wat dingen tegen op Github. Zoals ik zei ik heb er gelukkig geen last van, maar ik snap dat dit heel vervelend kan zijn.

Bedankt voor je info! Weer wat geleerd haha!
Ik verbaaste me er laatst over dat Signal weigert te werken zonder play services. Zelfde met bankieren en andere apps. Super hinderlijk, want ik doe mijn best om die Play meuk van mijn telefoon te weren, maar het is gewoon onmogelijk tenzij je niet mee wilt spelen in de huidige maatschappij.

Het is sociaal en maatschappelijk al moeilijk zat om niets van Facebook te gebruiken, maar het is mogelijk. Google ontkom je op geen enkele wijze aan tenzij je over stapt naar Apple, maar ik wil graag een beetje baas over mijn eigen apparaat zijn en die mogelijkheid biedt iOS dan weer niet.

Je kan kleine mobiele OSen proberen, heb ik met WP destijds gedaan. Maar dan kan je net zo goed Android zonder Google troep gebruiken.

De smartphone markt is stuk.
Ik heb op mijn telefoon zonder play services geen problemen met Signal hoor.
Ook mijn bank-app werkt prima, met uitzondering van de functionaliteit waarmee je een QR code kan scannen om te betalen. (geen idee waarom)
Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is dat sommige apps afhankelijk zijn van google play services, om een bijvoorbeeld Google Maps in desbetreffende app te gebruiken. (NS app, OV-info)
Gebruik toch al een jaar een telefoon zonder google diensten. Meeste wat ik gebruik werkt gewoon of heb ik een alternatief voor.
Komt dus prima uit als je Google al sowieso vermijd als de pest. En contacten importeert op dezelfde manier zoals je ze exporteert; via een bestandje op je telefoon.
Huawei is druk bezig met de beschikbaarheid van zijn eigen besturingssysteem omdat het vanwege handelsbelemmeringen Google's Android niet meer mag gebruiken.
Fixed. Huawei staat niets in de weg om zelf iets met AOSP te doen. Dit doet Huawei dan ook. Waar HarmonyOS een eigen microkernel heeft en zelf is ontwikkeld, is HarmonyOS 2 een Android fork.

[edit]
Dit wordt (nu?) ook verderop genoemd in dezelfde paragraaf. Toch handig om het uit te lichten. ;)

Huawei lijkt daarmee de strategie van Google te omarmen, als in dat ze de naam 'Android' zoveel mogelijk proberen te vermijden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 juni 2021 08:18]

HarmonyOS lijkt wel mooi, ik heb zelf een P30 gekocht omwille van de camera. Wat ik mij echter wel afvraag en moeilijk kan terugvinden is, als ik een update krijg naar HarmonyOS (ik vermoed dat ik de keuze heb om te upgraden of niet), worden dan alle Google services gewist? Krijgt het toestel een factory reset naar het nieuwe OS? Gezien ik er niets over kan terugvinden en ik redelijk wat apps gebruik die (nog) niet in de App Gallery staan wil ik ook niet afstappen van de Google diensten. Zelf APK's installeren en up-to-date houden heb ik ook geen zin in :)
Ik heb ook een Huawei zonder google services. Gewoon aurora store installeren voor apps. Werkt prima.
Hmm interessant. Even Googlen op Aurora store en ik krijg het volgende (op de officiële Huawei community site):
Hierna zal je google account gekoppeld worden met de aurora store waarbij je excact alle apps weer terug ziet welke je voorheen op je vorige android toestel had geinstalleerd. Tevens kan je nu ook gebruik maken van eventuele laatste updates van alle apps welke je op je telefoon hebt staan.
Dat maakt het wel een stuk makkelijker en misschien toch wel waard om te proberen!

[Reactie gewijzigd door deSenna24 op 10 juni 2021 08:37]

Heb het zelf ook gebruikt en werkte grotendeels prima, hangt er net een beetje vanaf welke apps je gebruikt.
Bankieren app werkt wel van ING maar zonder nfc of pushberichten.
Aurora Store is niets meer of minder dan een FOSS implementatie van een material design GUI frontend voor Google Play Services.
Interessant. Heb je dan alle apps beschikbaar die je anders via de normale store pakt? Ook bank apps bv

[Reactie gewijzigd door devlam op 10 juni 2021 08:46]

Je kan alles installeren wat je normaliter met de Play Store applicatie kan. Of het werkt is een tweede. Bankapplicaties werken meestal gewoon.
ik vind het mooi dat er nu een duidelijk tegengeluid is tegen Google.
maar of data nu met Google word gedeeld of met China...
Er is al een tegengeluid: Apple.
Tegengeluid in een hele andere klasse niet om gelijk weer Apple te bashen maar een SE is al ~€450,- dat is ruim €100,- meer boven mijn budget en het budget van vele andere.

Bood Apple een SE aan voor €200,- was het inderdaad tegengeluid.
En hoe lang kan je doen met die SE voor die honderd euro meerprijs? Waarschijnlijk een jaar of 5 langer dan die goedkope Android met ondersteunde en veilige software.

Wanneer kijken mensen nu eens verder dan de ‘wegwerptelefoons’ voor een prikkie?
Nokia 7.1 gekocht voor 200 + Google Home Mini en word nu al bijna 3 jaar gebruikt met maandelijks updates via Android One helaas loopt dit in November van dit jaar af.

Wil daar nog even aan toevoegen dat er dan LineageOS op komt en hij nog zeker 2 jaar mee kan.

[Reactie gewijzigd door Shankydanky op 10 juni 2021 08:42]

Ik weet niet of je nou denkt dat je zn punt tegenspreekt of hem juist onderbouwt.
Je bent het met hem eens denk ik?
iPhone SE €450,- / 5 = €90,- per jaar
Nokia 7.1 €200,- / 5 = €40,- per jaar (+ gratis Google Home verkoopwaarde ~€30,-) ga je al na €34,- per jaar.

En de Nokia 7.1 is een prima toestel, prima camera, prima snelheid.
De iphone gaat langer dan 5 jaar mee.
Plus je hoeft geen custom OS te installeren (consumer goods, niet tweaker goods).
Plus geen google (haal die homepod er maar snel af).

Maar goed, er zijn instanties waar het inderdaad gelijk uit kan komen.
Mits goed onderhoud gaat alles langer dan 5 jaar mee, genoeg iPhones die de 5 jaar niet halen.

Zelf wil ik geen iOS meer en vind Google juist een plus en dat is een discussie waar we op deze mooie dag niet uit gaan komen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Shankydanky op 10 juni 2021 10:20]

De iphone gaat langer dan 5 jaar mee.
Plus je hoeft geen custom OS te installeren (consumer goods, niet tweaker goods).
Plus geen google (haal die homepod er maar snel af).

Maar goed, er zijn instanties waar het inderdaad gelijk uit kan komen.
De Nokia gaat ook langer dan 5 jaar mee. Zoals eerder gemeld... genoeg iPhones en Androids die die de 5 jaar niet halen.
De software blijft ook werken na 5 jaar.
Updates…
Sorry, ik dacht dat dit voor zich sprak, zeker gezien de discussie waar we ons in bevinden.
Ik ken mensen die hun telefoon moesten vervangen omdat de bank(app) de os versie niet meer ondersteunt. Zowel op Android als op Apple. (De laatste was wel heul oud, maar functioneel.)
Dus je moet overgaan op custom roms voor meer support, niet helemaal eerlijk. Gemiddelde persoon kan of wilt echt geen custom rom installeren, hell toen ik vroeger bij de MyCom werkte konden de meeste niet eens windows zelf opnieuw installeren, laat staan een custom rom flashen.
Die goede oude tijd bij de MyCom :-) ik vroeg volgens mij 70 euro voor herinstallatie, wilde je een back-up erbij dan was het al gelijk 120 euro ahahhaha O-)
Dat waren ze, haha! Welk filiaal? Ikzelf amsterdam en amstelveen.
Hilversum
Zeist
Almere
Ah, nooit geweest :P wel grappig om hier af een toe een ex-mycommer tegen te komen.
is wel alweer +10 jaar terug denk ik
De gemiddelde consument loopt inderdaad nog met een Galaxy S7 rond zonder updates of koopt ieder jaar de nieuwe 9/10/11/20 dat ligt meer aan de maatschappij van nu dan iets anders.

Je auto laat je ook maken en laat je elk jaar APK keuren waarom zou je telefoon niet wat onderhoud mogen krijgen iets wat je meer gebruikt dan je auto.

Maar ik help mijn zus ook met het instellen van haar iPhone want hier snapt ze ook niets van dus dit heeft niets met Android te maken.
Ja, ik heb juist altijd gezeik met mn opa en oma met android tablets, liep altijd wel wat te fixen. Sinds ze een iPad hebben hoef ik geen customer support te spelen.
Ja ik zie dat net even anders daarom zit mijn familie nu op een Android telefoon + Chromebook als laptop nul onderhoud was vaker bezig met de iPhone (iCloud/Backup/Sonos/etc.) van me zus dan de Android toestellen van de rest.
Wil daar nog even aan toevoegen dat er dan LineageOS op komt en hij nog zeker 2 jaar mee kan.
Voor zover mij bekend is er geen mogelijkheid om Nokia-telefoons te unlocken (behalve de Nokia 8 met een officiële wijze)... nu schijnen er wel aanbieders te zijn die vermoedelijk illegaal 'interne' unlocks doorverkopen maar die prijs reken je dan weer niet bij je kosten.

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 10 juni 2021 09:51]

Eerste google link naar XDA vraagt inderdaad $10,- zal ik dat even toevoegen aan mijn calculatie? Ze zijn overigens ook gratis te vinden.
Waarom trappen mensen in die PR-praat van Apple? Mijn Oneplus One (7 jaar oud) werkt nog steeds prima en draait op de nieuwste Android versie.
Apple iPhone 6 werd - net als de Oneplus - gelanceerd in 2014 en kreeg na 5 jaar geen updates meer. Gelukkig is Android "open" en niet "gesloten", waardoor ROM's oudere hardware nog wel gewoon ondersteunen. Een iPhone moet je na 5 jaar dus weggooien (geen updates meer), een Android kan je probleemloos verder gebruiken (wel nog updates, wekelijks zelfs). Dus welk ecosysteem is wegwerp?
En dan hebben we het nog niet over de prijs van een iPhone gehad (iPhone 6: €650), die na 5 jaar dus "wegwerp" is, vs een Android die na 7 jaar nog prima werkt (Oneplus One: €300).
Jaa.. dat is prima dat JIJ als tech user een andere rom er op weet te krijgen, maar voor de gewone consument is dat niet mogelijk en dat is het probleem, daarin wordt Iphone wel echter beter up te date gehouden out of the box.

Bij android toestellen moet je na een paar jaar al andere roms gaan gebruiken...
Je bent toch geen Tweaker alleen voor jezelf? Tweakers helpen anderen, zowel op GoT als in "het echte leven". Ik help heel wat familieleden met ROM's, om "oude" telefoons - die nog prima werken - veilig te kunnen blijven gebruiken. Langer dan fabrikanten dat willen.
Jaa,, want iedereen heeft en kent ook mensen die zich daarmee bezig houden ....
Die iPhone 6 krijgt nog wel updates, die heeft in mei dit jaar nog iOS 12.5.3 gekregen (https://support.apple.com/en-us/HT201222), en dat zonder custom rom, zoals wel nodig is bij de Oneplus One. Los daarvan werkt de iPhone 6 ook nog wel prima nadat deze helemaal geen updates meer krijgt, totdat apps de ondersteuning voor iOS 12 compleet stoppen.
Nou nou, prima werken doet die dus niet gezien je een custom rom moet flashen.
Hardware matig doet die toch prima? Je kan tenminste een custom rom op zetten totdat het hardware begeeft. Dat kan helaas niet met een iphone 6.
Maar die iPhone doet het ook prima, en apple patcht kritieke fouten ook voor oudere iOS versies die geen updates krijgen, bovendien kan lang niet iedereen custom roms gebruiken en zal je ook een ondersteund model moeten hebben.
tegenwoordig zijn het allemaal geen wegwerp telefoons hoor.
De nieuwe MTK of SD CPU's en alles is prima voor een paar jaar.

Echter is het aan de fabrikant of die het wilt supporten. Kan je beter de fabrikant er voor laten boeten. Hardware ansich is prima.
Wanneer kijken mensen nu eens verder dan de ‘wegwerptelefoons’ voor een prikkie?
Maar zelfs als je daar naar kijkt hoeft Apple niet de uitkomst te zijn natuurlijk. Het 'probleem' is namelijk dat je wel best wel vast zit in het Apple ecosysteem, omdat ze er alles aan doen om hun apparaten niet op Android te laten werken en niet-Apple diensten het ook moeilijk te maken. Hun goed recht (denk ik, ben geen rechter), maar dat is ook wel een afweging die je moet maken. Want ja je koopt een telefoon, maar daarna zit je wel vast aan het ecosysteem. En dat ecosysteem is niet goedkoop.

En dan heb je natuurlijk nog het feit dat die 200 euro voor veel mensen wel gewoon veel geld is, dus ja dan doe je er 1 jaar langer mee (want je doet nu alsof budget Android telefoons 2 jaar mee gaan, wat absoluut onwaar is). Je moet niet vergeten hoeveel mensen minimumloon verdienen, maar die toch wel een telefoon nodig hebben. Dat betekent niet dat ze een telefoon hoeven die alles kan, maar betekent wel dat een iPhone toch wel weer wat extra kost, plus dat je daarna dus 'vast' zit aan de Apple producten. Oortje kapot? Koop deze medium kwaliteit oortjes voor 30 euro, of koop deze adapter voor 20 en koop je eigen oortjes.

Ik snap dat het het businessmodel is van Apple, en dat is helemaal prima. Maar doen alsof het de enige value optie is, dat is gewoon niet waar.

En dan even los van natuurlijk de rest van de software, ik hoef niet vast te zitten aan iOS maar dat is iets persoonlijks. Maar jij noemt het als alternatief, voor mij zal een iPhone nooit een alternatief zijn voor aanpasbare software en hardware die ik zelf kan kiezen.
Mijn iPad draait de app Nu.nl niet meer. Is 7 jaar oud.
Zoals anderen ook al aangeven zijn er genoeg oude Android-telefoons die stukken goedkoper zijn en ook jarenlang meegaan. Zelf al jaren (bijna 4 jaar inmiddels volgens mij) een Redmi Note 5A en still going strong. Veel meerwaarde hoeft zo'n SE dan ook niet te hebben en het is de meerprijs zeker niet waard (imo).
Iemand die instagram of snapchat gebruikt heeft er zeker wel baat bij gezien de kwaliteit op elke android ruk is.
Helaas sneuveld bij mij elke telefoon binnen een half jaar,, krijg je met een goede buitenhobby (MTB). Maar daardoor blijft het budget wel laag voor de gadgets
En hoe lang kan je doen met die SE voor die honderd euro meerprijs?
Mijn Android toestellen van rond de 200 EUR gaan over het algemeen 4-5 jaar mee. Na zoveel jaar wordt een Apple apparaat brak door de geplande veroudering, zoals updates die het toestel stroperig traag maken. Het juiste Android toestel (goedkoop, draait LineageOS, door de gebruiker vervangbare accu)? Gaat gewoon door.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 juni 2021 09:08]

Maar het is niet alleen de telefoon die meer kost, alles er om heen kost ook veel meer dan de meeste andere merken. Dan moet je dus voor de rest wel uit het Apple eco systeem blijven.

En Apple is ook niet vies van planned obsolescence, dus ik vind het lastig zeggen hoe lang je met een SE kan doen.

Apple zit gewoon niet in de low-end markt, en dat zullen ze ook niet doen vanwege het premium imago.
Alsof dat bij Apple echt heel anders is, ja ze hebben dan mogelijk wel langer ondersteuning, maar bij de nieuwere versies wordt je oudere telefoon dan wel zo traag als dikke stront.
Maar laat me raden, jij hebt een Apple phone.
Anderzijds kun je je afvragen of je 7 jaar met een toestel wíl doen. Technologie veranderd toch wel snel.
Om die reden koop ik ook geen miele wasmachine welke dubbel zo duur is en 20 jaar mee zou gaan. Geef mij maar eentje wat 10 jaar meegaat, en daarna koop ik weer een nieuwe welke "beter" is (bv zuiniger).

Een stukje keuze dus.

Mij oude androids zijn allemaal toch 4-5 jaar gebruikt en gingen daarna nog steeds. Alleen de batterij werd wat minder. Maar qua updates heb je wel een punt.

[Reactie gewijzigd door Transferno op 10 juni 2021 14:03]

mijn dochter heeft sinds verleden jaar mijn oude iPhone 6s gekregen, is apparaat van 6 jaar oud.. doet het als een trein (batterij begint minder te worden) en krijgt de nieuwste update (ios15) nog.

Dus tja..

[Reactie gewijzigd door Alcmaria op 10 juni 2021 09:25]

Ben benieuwd hoe een galaxy s6 of s7 het nu doen. Waarschijnlijk al een paar jaar geen support, maar hey ze waren wel 100€ goedkoper op release!

Android heeft volgend mij nog steeds brakke kwaliteit in snapchat en instagram (shorts voornameijk)

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 10 juni 2021 09:25]

Ik heb nog een iPhone 6s liggen die zelfs nog iOS 15 krijgt (is uitgebracht met iOS 9), alleen de batterij zit nu op 83% van zijn originele capaciteit. Dat lijkt me toch een hele lange "houdbaarheid". En performance is ook geen issue, standaard wordt die iets lager gezet, maar dit kun je uitzetten sinds een update in iOS 11 dacht ik (met het gevolg dat ie wat eerder uitvalt bij pieken). Mijn Samsung Galaxy A50 uit 2019 is nu al trager dan die iPhone 6s.
Hangt af van hoeveel/hoevaak je je telefoon vervangt. Als je met je Apple telefoon 5 jaar doet en je Android gaat 2 jaar mee… sja.

Om maar niet te spreken dat een Android telefoon de ideale data verzamelaar is voor Google.

Iets wat Apple qua business model echt anders heeft ingestoken

[Reactie gewijzigd door stefanhendriks op 10 juni 2021 08:32]

We hebben het nu over Huawei als tegengeluid voor Google voor betaalbare toestellen. Aangezien Google geen diensten mag leveren zal die dus ook geen data verzamelaar zijn op HarmonyOS. Android telefoons kunnen tegenwoordig ook lang mee gaan, meesten vervangen een telefoon door kapot scherm of slechte accu. Ik verwacht dat dat bij HarmonyOS weinig anders zal zijn.
Hangt af van hoeveel/hoevaak je je telefoon vervangt. Als je met je Apple telefoon 5 jaar doet en je Android gaat 2 jaar mee… sja.

Om maar niet te spreken dat een Android telefoon de ideale data verzamelaar is voor Google.

Iets wat Apple qua business model echt anders heeft ingestoken
Hangt dat niet ook af van hoeveel/hoevaak je je telefoon kunt/wilt vervangen? Je kunt elk jaar een Iphone vervangen maar laat je budget daar wel toe? Je kunt prima Android telefoon prima 5 jaar gebruiken maar als je nu voor rond 350 euri een Xiaomi met snapdragon 865 kan krijgen... waarom niet? Dat ligt toch wat bereikbaarder dan een iphone 12- 128gb 850 euri 256 bijna 1000 euri.. Zelfs de iphone 11 kost nog 655 euri. Voor dat geld koop je al een Android toestel met snapdragon 888 en die heeft veel meer power dan bionic a13 in iphone 11

[Reactie gewijzigd door llee op 10 juni 2021 16:46]

Klopt. Refurb misschien een optie? Voor 200 EUR kun je nu een aardig werkende iPhone 8 denk ik wel op de kop tikken. iPhone 5s zie ik gaan voor rond de 50 EUR. Verder blijven de devices werkend via OS updates van Apple, die (mag je hopen) getest zijn door Apple's QA team ipv door een community zoals LineageOS. Wat beter of slechter werkt verschilt per use-case (per device, per softwarestack, en per persoon).
Oneplus kondigt net een 299 kostende Nord telefoon aan waarom zou je dan voor een oud toestel gaan als de 8? En niemand in 2021 zou een iPhone 5s moeten overwegen.
klopt maar nu zijn er dus totaal 3 i.p.v. maar 2
Dat is totaal iets anders.

Waar Huawei mee strugglde was dat het niks meer met Google te maken mocht hebben vanuit USA.
En nu dus compleet een eigen OS hebben wat misschien wel op de fork draait, maar wel kaal is.

Echter is het nog niet de TOP, aangezein veel belangrijke apps er nog niet voor beschikbaar zijn. En je vaak Google services nodig hebt wil je een app netjes laten draaien.

In principe had Huawei een wizard moeten maken met de reden van de wizard. En dan achteraf met ''nu installeren'' en dat wanneer er een internetverbinding is dat je naar GAPPS website wordt gestuurd en automatisch gedownload wordt. Nu is dit moeilijk, omdat je vanuit GAPPS website moet kiezen wat je wilt installeren. En vaan PICO de meest gedownloade wordt, en je dus achteraf alsnog google apps moet gaan installeren.

Kortom als ze dat hadden geperfectioneert was het beter voor hun. nu zie je op de facebook paginas en vooral die op duitse pagina van huawei dat je zoveel klachten hebt dat belangrijke apps niet goed werken of helemaal niet er zijn. En alleen als antwoord krijgt, we zijn hard bezig om het in de ''toekomst'' te krijgen. Je weet dus niet wanneer in de toekomst.

Mensen verwachten out-of-the-box dat alles direct werkt. Zoals bij Apple of andere fabrikanten. Maar dat is dus niet het geval.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 10 juni 2021 08:26]

Het uitbrengen in Europa is misschien niet heel handig geweest maar is misschien ook niet meer dan een proefje.

De belangrijke vraag voor Huawei is hoeveel % van de belangrijke chinese apps ze aanbieden. Zodra ze dat onder de knie hebben kunnen ze gewoon het lijstje van landen met mixed feelings mbt USA afwerken.
Niet zo zeer tegen geluid, maar alternatief.
Maar met die zin insiuneer je dat dat genoeg is? Het lijkt me voor iedereen wenselijk om meer competitie te hebben dan twee bedrijven, aangezien dat toch relatief snel over kan gaan in een monopolie. En je kunt Google of Apple producten nog zo goed vinden, niemand zou moeten willen dat je er maar 1 overhoudt want dan zijn we allemaal de lul.

Ik snap nooit zo dat mensen niet blij lijken te zijn met competitie. Je hoeft het niet te gebruiken, maar het zorgt er wel voor dat de dingen die jij gebruikt een reden hebben om te blijven innoveren. Grote bedrijven zijn al niet zo heel erg open voor het luisteren naar hun klanten, maar als monopolie hoeven ze dat al helemaal niet te doen :) In mijn ogen is ieder extra tegengeluid goed en is 'maar er is al 1 giga bedrijf wat het ook doet' geen goed argument daartegen.
Er zijn natuurlijk meer dan google en Apple producten. Samsung is bv geen google product. Het punt is dat Apple zijn iOS niet open stelt voor andere fabrikanten, die anderen ooit een eigen OS geprobeerd hebben en het enige overgebleven sterk alternatief google's android is.
Dus eigenlijk was er al geen keuze als je geen Apple kocht. Microsoft heeft wel een poging gedaan maar mislukt ook mede door beperkte app store.

Dus op zich wel goed als anderen hun eigen android OS bouwen en beheren.
Eén tegengeluid is duidelijk niet genoeg. Apple en Google kunnen nu overal mee wegkomen (behalve als overheidsingrijpen ze tegenhoudt) omdat mensen het gevoel hebben dat er niet echt alternatieven zijn.
De consument is gebaat bij meer nog veel meer tegengeluiden.
Ik heb een maandje of 3 een huawei gehad zonder Gapps. Het is opzich wel te doen. Voor elke app is er wel een alternatief te vinden. Echter bleef bij mij het 99% gevoel. Het is leuk, het lijkt erop maar het is het toch net niet.
Ik hoop dat Huawei succesvol is net hun nieuwe OS. Ik zal dat voor mezelf ook heel goed in de gaten houden en als ik met mijn behoeftes over kan stappen zal ik dat zeker doen. Hoe sneller ik van de Amerikaanse bedrijven, waar mijn gegevens worden misbruikt en de VS zonder enige vorm van proces aan kan komen en dan door kan geven aan de Nederlandse overheid, weg kan komen hoe beter het is.

Ik ban helemaal niet ongerust over de Chinese en Russische overheid.
Het een sluit het ander niet uit. Amerika is niet goed bezig maar Rusland en China ook niet.

Echt open source software is het antwoord, want dan kan er gewoon gecontroleerd worden wat er met je data gebeurt.

Gek genoeg had dit best een gat in de markt geweest kunnen zijn voor Huawei. Zich helemaal op privacy richten en de source beschikbaar maken om het te bewijzen. Helaas zijn ze daar niet op ingesprongen en gewoon een andere duistere AOSP fork begonnen. Ik denk ook dat een Chinees bedrijf dat privacy op de agenda zet niet bepaald in dank wordt afgenomen door het regime, maar ze zouden het natuurlijk alleen in het buitenland kunnen leveren.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 juni 2021 10:20]

Ik ben serieus verbaasd dat mensen niet in zien dat zowel Rusland als China ook (naast de VS) hele enge regeringen hebben. Kijk naar rusland hoe criticasters van de Russische president worden opgepakt en hun organisatie wordt bestempeld als terroristisch of China die een genocide aan het plegen is en net doet alsof hun neus bloed..Ik vind ze allemaal scary as hell.
Wat een bij mij een beetje schuurt, is het vingertje wijzen en beschuldigen van de VS naar oa Huawei, zonder bewijzen. Terwijl we dankzij Snowden et al wéten dat de Amerikaanse NSA fysiek core-routers (telco grade spul) onderschepte en voorzag van extra functies, en hun VK evenknie, GCHQ fysiek de trans-Atlantische glasvezelkabels aftapt bij grote telco's als BT en Vodafone.

Dat landen spioneren is duidelijk, en of dat nou de VS of China is, zou in een theoretische/abstracte discussie niet uit moeten mogen maken. Schending van privacy is schending van privacy.
Je geeft het antwoord zelf al.
De VS willen veel invloed, en Huawei past niet in die plannen, dus moet Huawei weg.
Google is niet zozeer het probleem, de Amerikanen in het algemeen zijn het potentiele probleem.
Zodra je niet meer netjes in de pas loopt is Amerika geen fijne vriend meer.
Mensen (over het algemeen) geven niets om ethische zaken. Er kunnen artikelen uitkomen over hoe mensen omkomen tijdens het productieproces bij Foxconn, en alles wat daar spullen laat maken merkt hier nul van in hun verkopen.

Ook zaken als privacy-vraagstukken en beveiliging hebben nul invloed ondanks dat een hoop mensen het roepen. Inclusief idioten die roepen over 5G en tracering die gewoon een smartphone in hun zak hebben en daarover roepen op Facebook en Twitter.
Wat ik me afvraag is of de 10 miljoen nu zo veel zijn? 10 miljoen gebruikers lijkt me verwaarloosbaar als je kijkt hoeveel smartphones er op de wereld zijn. Wellicht handig om te weten wat de maximum installbase van Windows Phone was als vergelijking.
Daarnaast zal het ook belangrijk worden of Harmony OS op mobieltjes van andere Chinese fabrikanten zal verschijnen, naast China is hebben die de markt in 2de en 3de wereldlanden voor het grootste deel in handen. Zodra de boel echt wordt gepushed door alle Chinese fabrikanten kon Harmony wel eens heel groot worden.
Als tien miljoen mensen via de aanschafprijs een paar euro betalen voor het operating system levert dat een mooi budget voor verdere ontwikkeling op.
Op de mondiale markt mag het weinig zijn, in een businessplan zijn tien miljoen betalende klanten een indrukwekkende basis.