Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: deal tussen Microsoft en Kojima voor Xbox-game is nabij

Microsoft en game-ontwikkelaar Hideo Kojima zouden een intentieverklaring getekend hebben om verdere afspraken te maken over een te ontwikkelen Xbox-game. De twee partijen zouden al maanden met elkaar in gesprek zijn.

In de intentieverklaring staat volgens VentureBeat dat de twee partijen juridische details over het maken en uitbrengen van een nieuwe Xbox-game gaan uitwerken. Volgens journalist Jeff Grubb, die goede bronnen heeft in de gamesindustrie, is het een mijlpaal in de onderhandelingen tussen Microsoft en Kojima.

Het team van Kojima zou al maanden met Microsoft in overleg zijn over een mogelijke samenwerking en volgens Grubb zou Kojima met name geïnteresseerd zijn vanwege de cloudtechnologie van Microsoft. Hij stelt dat de recente aanstelling van Kim Swift als senior director of cloud gaming daar ook mee te maken heeft. Zij zou Kojima moeten assisteren bij het maken van een game.

Wat voor game Kojima voor Xbox zou willen maken en op welke manier cloudtechnologie daarvoor ingezet wordt, is niet bekend. Microsoft gebruikt cloudservers voor het streamen van games naar mobiele apparaten en browsers, maar ook voor de enorme spelwereld van Flight Simulator.

Als Microsoft en Kojima tot een deal komen, duurt het vermoedelijk nog jaren voordat er daadwerkelijk een game uitkomt. Eind vorig jaar maakte Kojima Productions bekend te werken aan een nieuw project, zonder daar verdere details over te geven.

Kojima is de bedenker van de Metal Gear Solid-serie en werkte jarenlang voor Konami. In 2015 vertrok hij en ging hij voor zichzelf aan de slag. In samenwerking met Sony maakte hij Death Stranding, maar die game verscheen later ook voor de pc. Tijdens de E3 toonde Sony een teaser van een Director's Cut van die game. Die video zit echter ook vol met verwijzingen naar Metal Gear Solid.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-07-2021 • 10:21

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Ik zou dit als een gerucht zien wat niet heel aannemelijk is dat dit echt gaat gebeuren eerlijk gezegd. Jeff Grubb heeft het ook vaak niet bij het juiste eind. Het is ook totaal niet logisch omdat Kojima nou juist een goede relatie heeft met Sony (Engine gebruiken van Guerilla etc).

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 2 juli 2021 10:29]

De primaire reden waarom ik gerucht als waar beschouw is omdat we het hier juist hebben over een persoon als Kojima. Aan alles merk je dat hij dieper wil gaan met het element van online interactie. Op afstand zijn, maar toch bij elkaar zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=JWgEJVW5-xQ

Waarom zou een creative geest (eindelijk onafhankelijk) dan niet geïnteresseerd zijn in iets nieuws en indrukwekkend zoals games met integratie met de cloud. Social Strand van Death Stranding in overdrive. Van Google Stadia (waar hij na verluid eerst meer heeft gesproken) en Microsoft Xbox hebben tools om

Als Kojima een game wil maken met nieuwe technologie zoals gebruik van cloudtech dan is PlayStation niet een logische partner. Er wordt zover ik weet bij Sony PlayStation nog niet openlijk nagedacht over het inzetten van de cloud. Laat staan dat er tools zijn.

Jeff Grubb hint al langer op deze samenwerking. Zelfs Phil Spencer hint (Ludens Statue). Jeff zijn Xbox E3 line-up was accuraat. En maak onderscheid tussen wat hij in een podcast (van hemzelf) zegt en wat hij publiceert als artikel op de site waarvoor hij werkt.

edit: comment 99% herschreven, maar strekking blijft hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 2 juli 2021 11:55]

Mark Cerny heeft ook gewoon een Ludens statue achter zich tijdens de Resident Evil Village live stream. Volgens mij zelfs Hermen Hulst die er 1 had.

Die dingen zijn zelfs gewoon te koop…
Ik weet niet hoe goed jij Xbox en de community volgt. In het afgelopen jaar heeft Xbox juist vaak games of hardware geteased.

In december 2019 tijdens de onthulling van de Xbox series X heeft Microsoft de komst van Halo Infnite, EA Play naar Game Pass en Forza Horizon 5 al geteased.
https://www.youtube.com/watch?v=0tUqIHwHDEc

In de Power Your Dreams trailer van 9 oktober 2020 wordt de Xbox Wireless Headset gedragen ver voor de onthulling op 16 februari 2021.
https://www.youtube.com/watch?v=fvBlocg0yH4

En natuurlijk de verstopte Xbox series S in de boekenkast van Phill Spencer.
https://twitter.com/Xbox/status/1304540226057121794?s=20

Het gevolg is dat er bij de community nu alles tien keer wordt gecheckt op verborgen hints en clue's. Xbox blijft dit ook actief voeden. Regelmatig worden nieuwe Game Pass games criptisch aangekondigd en het Twitter-account doet regelmatig mee 👀.
Zegt alleen heel weinig over die Ludens statue maargoed...

https://i.redd.it/sdbrvpj57ft61.png
Playstation heeft sinds 2015 al cloud technologie beschikbaar dat heet Playstation now. Dit is ontwikkeld op basis van Gaikai technologie. Het bedrijf dat door Sony in 2012 overgenomen is. Dus het inzetten van de cloud wordt al een tijd gedaan door Playstation.
PlayStation Now is echter totaal niet te vergelijken met iets zoals Xbox Cloud Streaming of Stadia en laten we nu niet doen alsof Sony er zoveel moeite in steekt om Now beter te maken. Voor Sony lijkt het voornamelijk een platform te zijn om nog geld te kunnen verdienen aan hun legacy games en niet iets dat voor nieuwe content gebruikt moet worden.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, het aanbod op ps now is misschien niet zo goed als bij Microsoft maar je ziet dat er toch wel behoorlijk goede games worden toegevoegd zoals bijvoorbeeld: Borderlands 3, f1 2020 etc. Ze hebben laatst ook de kwaliteit van streamen verhoogd van 720p naar 1080p en mijn ervaring is behoorlijk positief. Persoonlijk download ik de spellen naar mijn ps4 voor de beste ervaring maar via een Windows device werkt het prima als je streamt.

Voor 45 euro per jaar is het wat mij betreft een no-brainer als playstation bezitter waarbij je toegang krijgt tot 700 games (weliswaar wisselend aan kwaliteit)

[Reactie gewijzigd door skaffa op 2 juli 2021 12:53]

Dit artikel beschrijft de twee "cloud games" duidelijk. De game van Kojima wordt er eentje zoals Flight Simulator, waarbij server gigantische taken overneemt om het spel op je console te verreiken dankzij de cloudtechniek. Het is geen cloudstreaming game. In Kojima zijn geval zal vermoedelijk iets "sociaals" zijn. Een nuke counter in Metal Gear of de social strand van Death Stranding, maar dan in overdrive.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 2 juli 2021 11:36]

Playstation Now is uiteraard niet vergelijkbaar met iets als Azure en de resources die MS (of bijv. Amazon met hun cloud omgeving) daarin kan beiden qua mogelijkheden ;) Daarbij kan je o.a. denken aan bestaande physics/light tech demos of de recente Flight Sim.

https://azure.microsoft.com/en-us/solutions/gaming/

Playstation Now is gelimiteerd tot wat de console zelf al kan doen en momenteel enkel nog in puur streaming vorm.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 2 juli 2021 11:33]

Ik zou dit als een gerucht zien wat niet heel aannemelijk is dat dit echt gaat gebeuren eerlijk gezegd. Jeff Grubb heeft het ook vaak niet bij het juiste eind. Het is ook totaal niet logisch omdat Kojima nou juist een goede relatie heeft met Sony (Engine gebruiken van Guerilla etc).
Maar is dat omdat Sony gamers het liever niet zien gebeuren of omdat het gerucht echt onbetrouwbaar is?

De geruchten zijn wel erg hardnekkig de laatste weken. Zou mij niet verbazen als het gaat gebeuren eigenlijk en zou het al even niet meer als “niet heel aannemelijk” bestempelen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 2 juli 2021 10:39]

Vooral omdat Jeff Grubb geen betrouwbare source is voor dit soort informatie. Niet omdat Sony gamers het liever niet zien gebeuren. De relatie met Sony en Kojima is heel goed, daarom is dit nieuws niet aannemelijk.
Nah het is niet alleen Jeff Grubb natuurlijk. Goeie relaties zijn om verbroken te worden, de snelle release op Pc doet mij juist vermoeden dat Kojima niet naar een enkel platform kijkt.

Dus prima aannemelijk wat mij betreft. Ook als bepaalde gamers het liever niet zien :)
Je weet hoe geruchten zich verspreiden? Als 1 iemand het verzint, dan vervolgens deelt en meerdere pakken dit op. Betekent nog steeds niet dat iets waar is.
Jeff Grubb heeft het vaker bij het rechte einde gehad als alle zogenaamde Sony "insiders". Het is afwachten, maar zou me niks verbazen.
Yup en zo verspreiden de tegen geluiden zich dus ook ;)
Het tegengeluid is geen gerucht, dat zijn feiten over hoe de relatie is tussen Sony en Kojima.
Yup maar die bieden geen garantie voor de toekomst. Zoals ik al zei, die pakket simulator kwam veel sneller naar PC dan Sony exclusives, dus er is/lijkt geen visie voor een enkel platform te zijn bij Kojima.

We gaan het vanzelf zien maar ik begrijp dat jij als Sony fan met een Metal Gear Solid avatar wat anders denkt hoor.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 2 juli 2021 10:59]

De "relatie" tussen Sony en Kojima is een feit dan? Die relatie kan een bedrijf bitter weinig boeien als er geen onderhandeling gemaakt kan worden.
Kijk bijvoorbeeld hoe Hermen Hulst en kojima met elkaar omgaan:

https://twitter.com/herme...06017?ref_src=twsrc%5Etfw

Kojima heeft zelfs een mousepad met Hermen Hulst erop. Als er iets gaat gebeuren dan is het eerder met Sony.
Insomniac heeft ook altijd een goede relatie gehad met Sony en Sunset Overdrive is toch echt nog steeds een Xbox One exclusive.
Hironobu Sakaguchi had ook altijd een goede relatie met Sony. Hoe veel games van Mistwalker zijn er ondertussen op een Sony console gekomen? Spoiler alert, exact 0.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. De relatie tussen een persoon en een bedrijf zegt helemaal niets zonder een contract.
Iets vaker horen maakt het nog niet waarschijnlijker. We horen ook iedere E3 dat Nintendo nu toch echt de Switch Pro gaat aankondigen :+
En het mooie van geruchten is dan ook dat we er vanzelf achter komen :P
Dat hij een goede relatie heeft met Sony betekent niet dat hij geen exclusive games kan/wilt maken voor andere consoles. Heeft hij ook vaak genoeg gedaan. Engine gebruik zegt niet heel veel. Was een toffe samenwerking dat wel.

Hij wilt altijd iets aparts maken en dat combineren met nieuwe technologie, altijd iets anders proberen dan wat "normaal" is. De cloud vindt hij misschien wel aantrekkelijk om te zien hoe hij daar iets unieks mee kan doen.

Maar we gaan het wel zien. Juich het alleen maar toe dat hij meerdere projecten op diverse platformen wilt uitbrengen.
Bij Microsoft komt het op console, pc en xcloud. Zoveel meer bereik.
Insomniac heeft ook multiplatform en xbox exclusives gemaakt nog niet zo heel lang geleden toen het nog niet door Sony was opgekocht. Ik zou zeggen dat de band tussen Insomniac en Sony sinds de eerste PlayStation al sterk was. Dus als Insomniac een xbox exclusive kan maken, waarom zou Kojima dan zoveel anders zijn. Natuurlijk heeft Sony Kojima wel geholpen tijdens het opzetten van zijn studio, engine beschikbaar gesteld etc. Maar het blijft gewoon een independent.
Jeff Grubb is uiterst betrouwbaar als het over xbox gaat. Heeft tot nu toe alles goed gehad, met uitzondering dat gold verdwijnt en dat schijnt nog serieus overwogen te worden.
Er zijn wel gesprekken en Microsoft wil enorm veel geld investeren in zowel online cloud/games en het is alleen de vraag of wat Microsoft kan aanbieden aan Kojima. Ik denk dat studios niet vast moeten zitten aan een enkel platform
Daar is @sneffie weer in de bocht onder een alter ego die weer eens kans ziet om Xbox te bashen. Prima dat je een voorkeur hebt voor een bepaald platform, maar je Sony fanboyism ligt er wel heeeel dik bovenop. Beetje objectief blijven he. 👍

[Reactie gewijzigd door Thalr op 2 juli 2021 13:21]

De geruchten die ik gelezen hebben zeggen dat de game ook voorgelegd is bij Sony, maar Sony niets in het episodische model van de game zag. Kojima zou toen met Google Stadia aan het werk zijn gegaan, maar nu uiteindelijk bij Microsoft uitgekomen zijn. Misschien dat Kojima door Microsoft overgehaald is om voor hen de game te ontwikkelen i.p.v. Google, zou mij niets verbazen.

Microsoft lijkt mij persoonlijk ook een betere keus dan Google in deze.

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 2 juli 2021 10:54]

Wellicht ook doordat Google de stekker uit hun eigen game studios getrokken heeft.
Kojima heeft inmiddels een hele sterke (maar wel steeds minder wordende) Metal Gear reeks uitgebracht. Death Stranding heeft ook best positief verrast. Dus ik ben benieuwd.
Wordt een beetje vervelend, dat opkopen van ontwikkelaars door de grote jongens. :(
Slecht voor gamers, want je wordt gedwongen een platform te kiezen, of 2....


Niet helemaal wakker, verkeerde conclusie. En nog door de war gehaald met Konami ook :+

|:(

[Reactie gewijzigd door pOZORjED op 2 juli 2021 10:38]

Daar gaat dit artikel niet over
Samenwerking is iets anders dan overname.

Ontopic: ik ben wel erg benieuwd! Death stranding was heel bijzonder. Hopelijk ook pc en niet alleen Xbox.
Nouja, deze ontwikkelaar was sowieso al van de exclusives, dus of hij nou voor het ene of het andere platform gaat verandert niet zoveel? Verder wel begrijpelijk, want als alles multiplatform was dan maakt het verder ook geen drol meer uit of je nou een Xbox of Playstation hebt. Ze zullen ergens onderscheid moeten maken.
Smaken verschillen ;)
Met de metal gear games prima vermaakt....ook zone of enders en castlevania
Death stranding was een briljante game. Wellicht niet in jouw straatje maar zeker geen gebakken lucht. Als een game niet iets in jouw straatje ligt betekent het niet dat deze games niet goed zijn.
Met gebakken lucht bedoelde ik meer, dat er een bepaalde complexiteit aan het spel wordt toegevoegd, ook qua development. Die niet persé het spel element leuker maken. Een spel moet leuk zijn om te spelen, dat begrijpen ze bij Nintendo heel goed. Dan moet er ook weer een nieuwe game enigine van scratch gebouwd worden, om speciaal aan zijn wensen te voldoen.
Kojima heeft dan een idee, wat hij goed weet te verkopen, maar niet persé een leuk spel oplevert. Dat is dan gebakken lucht in mijn ogen. Allerlei complexiteit, mooie beelden, dure technieken. Maar een leuke speelbare game??? Dat is Death Stranding niet echt of te weinig. Ik heb het gevoel dat de media het geweldig vindt, omdat Kojima het heeft gemaakt.
Kijk maar eens naar de kosten van MSGV; 'Forbes, the sales must reach 5-6 million mark for the project to break even. The reason for this is a staggering $80 million spent on production costs, allegedly a result of creator Hideo Kojima's willingness to rip out and rework sections of the game throughout its development'.
https://www.gamereactor.e...-its-sales-to-break-even/
Ik heb het gevoel dat hij écht geloofd iets bijzonders te doen, terwijl ik zoiets heb van....gast jij maakt spelletjes...........iets bijzonders is mensen beter maken door bijv. een vaccin te ontwikkelen.......dit wat jij gemaakt hebt is onnodig complex en niet eens écht leuk om te spelen....
Het was echt heel leuk om te spelen
Metal Gear Solid 2 en 3 waren net zo revolutionair als de eerste. Als je het mij vraagt.

3 is ook nog eens veul beter.
Dat waren in mijn ogen meer verfijningen, de AI van de NPC's in Metal gear solid was dé revolutie op gaming gebied. En daar verdient hij ook alle lof voor.