NASA-helikopter probeert vrijdag vierde vlucht op Mars na eerdere mislukking

Het is NASA's Ingenuity na drie succesvolle vluchten op Mars niet gelukt om een vierde keer op te stijgen. Vrijdag probeert NASA het opnieuw. Het is nog niet bekend waarom de helikopter zijn geplande vlucht niet kon verrichten, maar NASA verwijst naar een timerprobleem.

Ingenuity had bij zijn vierde vlucht langer in de lucht moeten blijven en sneller moeten vliegen dan bij eerdere vluchten, maar de rotorcraft slaagde er niet in om van het Mars-oppervlak los te komen. De helikopter slaagde er niet in om in vluchtmodus te komen, maar is wel veilig en in goede staat, aldus NASA. Later op vrijdag waagt de ruimtevaartorganisatie een nieuwe poging.

NASA hield er al rekening mee dat niet alle vluchten van Ingenuity succesvol ingezet konden worden. Vorige maand werd een timerprobleem ontdekt en ondanks een doorgevoerde fix is er een kans van 15 procent is dat de helikopter niet in vluchtmodus geraakt. Dat probleem staat verdere vluchten niet in de weg. Het is overigens nog niet zeker dat de mislukte vlucht aan het probleem van het aflopen van de timer lag.

Bij zijn vierde vlucht moet Ingenuity eerst naar een hoogte van vijf meter stijgen en dan 84 meter over rotsen en kraters afleggen. Om de 1,2 meter maakt de naar beneden gerichte camera van de helikopter foto's van het Mars-oppervlak. De vliegtijd zou 117 seconden bedragen, tegenover 80 seconden voor de derde vlucht, en de maximale snelheid moet tot 3,5 meter per seconde komen. Bij vlucht drie was dat 2 meter per seconde.

NASA Ingenuity

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-04-2021 • 11:39

61

Submitter: Caelarius

Reacties (61)

Sorteer op:

Weergave:

Benieuwd hoe lang de heli nog zal blijven werken. Dat karretje zal vast nog wel tijdje kunnen rijden maar daar zijn en minder variabelen en lijkt me iets 'stabieler/bekender'.

Als het goed werkt/betrouwbaar is kun je er veel terrein mee afleggen. Maar misschien (als tweede doel) is het ook bedoeld om er gewoon mee te leren en kunnen ze met een misschien volgende heli de halve planeet bereiken.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 27 juli 2024 04:57]

Het primaire doel is al gehaald:
Proof of concept - > helikopter mode vliegen op mars.

De mooie foto's en extra testen zijn precies dat: Extra

Edit: Heb het even vlug opgezocht:
Now that NASA’s Ingenuity Mars Helicopter has accomplished the goal of achieving powered, controlled flight of an aircraft on the Red Planet, and with data from its most recent flight test, on April 25, the technology demonstration project has met or surpassed all of its technical objectives. The Ingenuity team now will push its performance envelope on Mars.
[...]
The Ingenuity team had three objectives to accomplish to declare the technology demo a complete success: They completed the first objective about six years ago when the team demonstrated in the 25-foot-diameter space simulator chamber of JPL that powered, controlled flight in the thin atmosphere of Mars was more than a theoretical exercise. The second objective – to fly on Mars – was met when Ingenuity flew for the first time on April 19. The team surpassed the last major objective with the third flight, when Ingenuity rose 16 feet (5 meters), flying downrange 164 feet (50 meters) and back at a top speed of 6.6 feet per second (2 meters per second), augmenting the rich collection of knowledge the team has gained during its test flight campaign.
Alle primaire milestones zijn dus al gehaald.

Bron: https://www.nasa.gov/pres...ingenuity-mars-helicopter

[Reactie gewijzigd door BackBones op 27 juli 2024 04:57]

Max maar een maand vanwege de batterijen. Grootste probleem is dat een heel groot deel van de capaciteit gebruikt wordt om het ding warm te houden in de ijskoude marsnachten. In totaal zijn er 5 testen gepland.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 27 juli 2024 04:57]

Ingenuity heeft in principe een oneindige levensduur, de zonnecellen hebben voldoende capaciteit om de batterijen elke dag weer voldoende bij te laden om 90 seconden te vliegen en de nacht te overleven.
Die 30 dagen is, zoals @flippy al zei, de maximale missie-duur.
Probleem (wat je ook al kunt zien op foto's) is dat het paneeltje van de Ingenuity vuil wordt door marszand. Eigenlijk zou de Perseverance er af en toe overheen moeten rijden om het paneeltje schoon te blazen of af te stoffen. Ik vraag me af of hiermee rekening is gehouden tijdens het ontwerp?
Dat probleem hebben meerdere rovers en stationaire sondes gehad die op Mars zijn geland, dus ik ga er van uit dat men ondertussen heel erg goed weet wat het effect is van dat stof.
Ik ga er dus ook van uit dat als het team zegt dat de zonnecellen voldoende capaciteit hebben voor een vlucht van 90 seconden en een nacht zonder zon, en dat voor een periode van minimaal 30 dagen (de geplande missie-duur) dat ze daarbij rekening houden met de meest voorkomende omstandigheden en dus ook met stof op de cellen.
Daarbij komt dat, in tegenstelling tot de rovers, Ingenuity een wat hogere snelheid heeft tijdens zijn vluchten, waarbij waarschijnlijk een deel van het stof van de cellen wordt geblazen. De rotoren zorgen ook voor een neerwaartse luchtstroom die in combinatie met de trillingen van de rotorbladen waarschijnlijk (waarschijnlijk, waarschijnlijk) ook helpt het stof te verwijderen. De atmosfeer van Mars is erg dun, dus het stof dat omhoog waait zal erg licht zijn en er dus ook vrij eenvoudig weer afgeblazen worden.
De rotoren zorgen ook voor een neerwaartse luchtstroom die in combinatie met de trillingen van de rotorbladen waarschijnlijk (waarschijnlijk, waarschijnlijk) ook helpt het stof te verwijderen.
Ik zou zweren dat ik ergens inderdaad heb gelezen dat men zag dat de de opbrengst van Ingenuity's zonnepaneel ná de eerste vlucht hoger was dan daarvoor, dus dat zou suggereren dat het vliegen inderdaad stof verwijdert. Mocht ik het nog tegenkomen, plaats ik een linkje.

Bingo:
Het ging om deze comment van @yorkick , misschien heeft hij nog meer info.
Het mooie is wel dat Ingenuity vlak na de 1e vlucht, weer beter oplaadde dan de dagen ervoor, omdat tijdens de vlucht de zonnepanelen netjes schoon werden geblazen.

[Reactie gewijzigd door svenvbins op 27 juli 2024 04:57]

De batterij is het probleem niet, er zit ook een zonnepaneel op om dat ding op te laden. Volgens mij uit mijn hoofd gezegt maximaal 90 seconde vliegen voordat de batterij weer opgeladen moet worden wat een paar sols kan duren.
In de tekst staat 117 en 80 sec. Waarom is 90 de max?
Ik denk 90 seconden met extra foutmarge is, van een batterij die een jaar door de ruimte heeft gevlogen. Maar nu ze alles wat ze gepland hebben te bereiken als hebben gedaan, gaan ze wat onvoorzichtiger vliegen. En omdat de batterij een paar keer ontladen is, hebben ze beter beeld van de echte resterende capaciteit.
Engineers will fly the helicopter for no more than about 90 seconds on each flight. (p.16)
https://www.jpl.nasa.gov/...ity_landing_press_kit.pdf
Eigenlijk zou er een soort "dockingsysteem" moeten zijn die de Ingenuity weer kan opladen of via inductie zoals smartphones door er overheen ter rijden en tevens de zonnepanelen schoon te borstelen. Een soort tankservice zeg maar. ;)
AFAIK Ze willen hem niet zo dicht bij Ingenuity hebben ivm het risico op schade. Je wil niet dat hij tegen de mast op vliegt door een onverwachte windstoot of een of andere fout en daarmee schade aanricht.
langer kan wel maar ze hebben maar 30 dagen gekregen waarna de rover verder gaat met zijn missie. immers heeft die ook nog geoeg te doen en loopt de garantie wel af...
Zo wel tof zijn als hij in de toekomst nog een tijdje nuttig kan blijven door via langzaam laden maar snel vliegen toch een tijdje de rover kan blijven achtervolgen/ondersteunen.
interessante turn-based-strategy op deze afstand :9~
Ik voorzie een nieuw RTS genre waarbij je een halve minuut instructies mag geven en dan een halve minuut op je handen moet zitten (en knarsetandend je units afgeslacht zien worden)....
Met inductie-laden vanaf de Perseverance had dat mogelijk kunnen zijn.
Die nachten op Mars zijn dan wel ijskoud, de atmosfeer is ook dun. Via convectie afkoelen is er niet echt bij omdat er te weinig 'lucht' om Inginuity heen zit om warmte te absorberen. Afkoelen via uitstraling gaat een stuk langzamer.

Moet nog steeds wel gebeuren natuurlijk maar het vergt aanzienlijk minder stroom dan een dergelijk apparaat draaiende houden op onze Aardse polen in de winter.
Duizenden jaren geleden maakte men al ijs in de woestijn puur door uitstraling van warmte na zonsondergang en de heldere lucht.
Onderschat warmteuitstraling niet.
Haha, ik ben nog in de Yakhchal van Yazd, Iran geweest. Maar naar mijn beste weten werken die dingen door het verdampen van water uit de qanats in de droge woestijnlucht. Verdamping is een endotherm proces wat warmte onttrekt aan de omgeving. Da's toch net weer wat anders dan radiatie.
Yep, zo werkt zweten ook. Principe is ook toe te passen met poreuze potten.
Want dat is zo het zelfde als Mars.
De wetten der natuurkunde zijn op Mars hetzelfde als hier :)
Maar misschien (als tweede doel) is het ook bedoeld om er gewoon mee te leren en kunnen ze met een misschien volgende heli de halve planeet bereiken.
Gewoon leren is het eerste doel van dat ding. Volgens mij heeft ie geen andere doelen.
Volgens mij heeft ie geen andere doelen.
Nou ja, geen andere doelen...

Een belangrijk doel van de NASA is natuurlijk dat wij (wij mensen, vooral de belastingbetalers van de USA) ruimtevaart cool vinden, want dat kunnen ze makkelijker geld lospeuteren. Van dat geld kunnen ze ook belangrijke maar saaie dingen doen, zoals bijvoorbeeld klimaatonderzoek. En Ingenuity is cool.
Het lijkt me stug dat ze Ingenuity hebben bedacht om publicitaire redenen. Daarvoor zijn de kosten veel te hoog. Vergeet ook niet dat door het gewicht van Ingenuity andere apparatuur niet mee kon. Ze hebben dus in moeten leveren op mogelijke wetenschappelijke resultaten.

Natuurlijk melkt NASA de coolness factor van Ingenuity uit, ze zouden wel gek zijn als ze dat niet doen. Maar dat is niet waar de medewerkers erg mee bezig zijn. Ingenuity heeft een eigen pagina, met een blog dat bijgehouden wordt door de mensen achter de helicopter. Daar wordt om de zoveel dagen een kort bericht geplaatst, meer niet. De hype komt van een heel andere afdeling van NASA.
Ingenuity is vooral een proof-of-concept om te bewijzen dat vlucht op Mars wel degelijk mogelijk is.
Dit opent de deur voor meer uitgebreide drones in de toekomst.

Daarnaast is het ongetwijfeld iets voor publiciteit en als toonbeeld van het menselijk vernuft. Zoals @84hannes heeft gezegd, al dan niet een beetje cru, zorgt dit voor veel animo en interesse, wat zorgt dat er meer geld beschikbaar komt waar veel meer mee gedaan kan worden.
Zou wel mooi zijn als ze 'm aan de praat krijgen en meer data kunnen verzamelen, scheelt weer een extra trip naar Mars
Maar wat een voorrij/vlieg kosten. :+
Dit is dan ook de allereerste helicopter op een andere planeet, Mars. Is eerder verkennen en testen doen, zodat ze een betere gesofisticeerdere helicopter kunnen maken op Aarde en bij de volgende enkele vlucht Aarde-Mars, de nieuwere helicopter kunnen uitproberen.

De eerste "auto" op Mars was ook klein. Als je nu kijkt, rijd er al een "serieuze" auto op Mars.
Benieuwd hoe lang de heli nog zal blijven werken. Dat karretje zal vast nog wel tijdje kunnen rijden maar daar zijn en minder variabelen en lijkt me iets 'stabieler/bekender'.
De heli is ook niet gemaakt om langdurig stabiel te zijn. Het is een proof of concept om in latere missies wel ultiem gebruik te maken van de heli. Volgens mij is de missie van de heli nu maar 30 dagen.

Dus ja, het is ook bedoeld om er mee te leren en te testen.
De probelemen waar ze nu dus allemaal tegen aan lopen, is helemaal niet erg of kritisch, leren ze alleen maar van, en hadden niet persee anders verwacht :)

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 27 juli 2024 04:57]

Ik denk dat het misschien nog wel lang mee kan, Zo van die simpele dingetjes houden het meestal langer uit dan verwacht.
De rovers zijn veel complexer en afhankelijk van zoveel dingen, terwijl dat heli'tje gewoon zijn software nodig heeft. Er kan natuurlijk veel misgaan daar, maar er zijn toch wel vaker van die "simpele" prototypes die het dan veel langer uithouden dan gedacht of gepland.

Maar ik ben geen NASA ingenieur natuurlijk, wat ken ik er van :p
Nog enkele vluchten (of slechts 1) en dan is de ‘op’ heb ik begrepen. Ik kreeg het idee dat ze daarmee bedoelden dat het einde oefening is en dat die vanaf dan aan de grond blijft.
With three successful flights on the Red Planet, the #MarsHelicopter is ready to take on more. Tune in on April 30, 8:30am PT/11:30pm ET/1530 GMT to hear the team discuss future plans for the remainder of Ingenuity's flight campaign. Comment your Qs below. https://t.co/f6PirTC04D pic.twitter.com/jzbZgy6iBZ
Livestream van de media briefing om 17:30 vanmiddag.
Het is niet als tweede doel, maar het primaire doel van Ingenuity: praktische ervaring opdoen met onbemande luchtvaart op een andere planeet. Eerder een proof of concept dus voor toekomstige missies.
Niet nog bekend is waarom de helikopter zijn geplande vlucht niet kon verrichten
Van de Ingenuity website
An issue identified earlier this month showed a 15% chance for each time the helicopter attempts to fly that it would encounter a watchdog timer expiration and not transition to flight mode. Today’s delay is in line with that expectation and does not prevent future flights
Ze weten dus wat de oorzaak is, ze kunnen het (kennelijk) niet eenvoudig verhelpen en accepteren de kans van 15% dat een opstartprocedure stopt.
Hoezo 15%? Waar komt die foutmelding vandaan?
Op de site van nasa staat dat er iedere keer dat ze proberen te vliegen 15% kans is dat er een watchdog timer afloopt die voorkomt dat de helikopter in flight mode gaat.

Watchdogs timers worden gebruikt als laatste redmiddel voor als bv de hele software hangt, en niet meer werkt. Het is een onafhankelijk klokje dat bv in 1 seconde terugtelt van 1000 naar 0. Het is de bedoeling dat de teller van de watchdog door de software periodiek weer terug op 1000 wordt gezet, zodat de teller nooit op 0 komt. Want als dat gebeurt zal de watchdog iets drastisch doen, bijvoorbeeld de hele computer resetten.

Blijkbaar zit er in de helikopter iets dat in 15% van de gevallen net te lang duurt, waardoor de watchdog teller toch 0 bereikt. Dit kan van alles zijn, maar denk bv aan het initializeren van een externe chip, of misschien het op toeren brengen van de rotors of iets dergelijks. Blijkbaar is het in ieder geval iets waar wat variatie op zit (dat is niet ongebruikelijk, komt veel voor), en hebben ze ergens een limit net iets te strak gezet.
Zou het een software bug zijn die ze met een update zouden kunnen corrigeren of zou het een hardware probleem zijn, wat ze helaas niet kunnen oplossen? (De NASA website zegt daar helaas niets over).
Kan allebei. Ze kunnen ook redeneren dat hoewel het een probleem is in de software dat ze zouden kunnen oplossen, het risico van een remote software update niet opweegt tegen het probleem dat het apparaat 1 op de 6 a 7 keer niet opstijgt.
Ik begrijp dat het op te lossen is met een software update, maar dat het implementeren van die update teveel tijd gaat kosten. Hij moet op aarde getest worden, ge-upload naar de Rover, vervolgens ge-upload naar Ingenuity, daarna nog weer getest en dan pas kunnen ze weer verder. Volgens mij hebben ze ervoor gekozen, vanwege de beperkte tijd en na een risico-afweging, om te accepteren dat het af en toe niet goed gaat.
De rover heeft al een update klaar staan, maar het opnieuw uploaden van de hele software is net even riskanter dan gewoon 15% risico nemen. Dat werd eerst getest en dat werkt, dus neemt men niet meer risico dan nodig. Zou zonde zijn voor zo'n experiment.
Geen idee, dat is niet bekend gemaakt. En die 15% zal een "educated guess" zijn, met flink wat variatie.
Dat staat ook in het artikel.
Je hebt gelijk, ik was te snel met mijn conclusie, maar dan klopt de zin die ik quote dus niet.
Omgerekend is die snelheid 12,6 km/h (3,5m/s). Het is een hele vooruitgang op de rovers, maar het zal nog wel een paar decenia duren voor er echt een beetje vaart in komt.
Vraag me af of je wel sneller kunt met die dunne atmosfeer daar. Lagere dichtheid betekent minder "drag", dus je kunt de rotors wel sneller laten draaien, maar als er niet veel is om weg (zeg) weg te scheppen is.
Normaal kost het meer vermogen als je stil hangt dan als je vliegt. Er is een omslag punt maar ik heb geen idee hoe dat in die atmosfeer zit.
Waarom is dat zo? De zwaartekracht is hetzelfde, of heeft het iets te maken met de verstoring van de lucht om de rotors heen als ie stil hangt?
Ja. Wanneer je stil hangt zit je in vuile lucht. Als je vooruit vliegt heb je een deel schonere lucht.
Zijn er al echt goede beelden binnengekomen van haar vlucht?
Jazeker! Er zit een 4k camera op gemonteerd en je kan ze allemaal bekijken op https://mars.nasa.gov/mars2020/multimedia/images/

Veel plezier 😊
Bedankt voor de link.
Maar ik zie alleen beelden vanaf de grond en niet beelden van de Drone zelf.
Of ik moet een bril kopen. 😊

Maar het blijft bizar dat wij als diersoort zo zijn door geëvolueerd zijn dat we tot dit instaat zijn.
Mislukking is ook wel wat overdreven hoor.
Er is elke keer een kans van 15% dat ie niet opstijgt.
Dat is deze keer gebeurt dus proberen ze het later nogmaals.
Dat is verre van een mislukking.

Als je op doel schiet en weet dan je kan missen is het toch ook niet erg dat je mist?
Het is niet erg, maar wel degelijk een mislukking.
Net als dat het missen van het doel niet erg is, maar het wel mislukt is het doel te raken ;)
Waar @Schway en ook ik wat moeite mee hebben is de term "mislukking". Het past een beetje in het taalgebruik van tegenwoordig, waarin nuance ver te zoeken is.
"Mislukking" hier toepassen is ongeveer hetzelfde als een verloren wedstrijd van Ajax in een competitie een "mislukking" noemen. Zeker als je vooraf al weet dat je een aantal wedstrijden gaat verliezen, net zoals ze nu ook vooraf al weten dat Ingenuity een paar keer niet zal kunnen opstijgen omdat het opstartproces hapert.

Exact deze discussie vindt ook plaats rond de test-vluchten van Starship, waarbij er mensen zijn die vinden dat elke crashlanding een mislukte test is. Maar goed, nuance doet het niet goed tijdens de borrel...
Helemaal mee eens, hoewel er natuurlijk wel een niet-zo-subtiel verschil is tussen "mijn helikopter van 2 kilo stijgt niet op" en "mijn raket van 120.000 kilo explodeert op 600 meter hoogte" :).

Beide niet perse mislukkingen, maar toch anders. De FAA noemt iedere testvlucht van starship die neerstort of ontploft een "mishap", wat ik wel toepasselijk vindt.

[Reactie gewijzigd door jeroen94704 op 27 juli 2024 04:57]

Mishap klinkt iets beter, maar nog steeds heb ik er moeite mee dat er kennelijk mensen zijn die heel erg verschrikkelijk graag een labeltje willen hangen aan een uitkomst en daarbij binair denken. En de meest vasthoudende van die mensen plakken graag negatieve labels.
Tsja, het grote publiek is er al decennia lang aan gewend dat grote ontwikkelingen zoals een nieuwe raket eerst jaren onderwater is en daarna in 1 keer werkt (en zo niet dan is het een "mislukking"). In de jaren '40/'50/'60 explodeerde er zo vaak een experimentele raket, en daar keek niemand van op. Sinds de jaren '70 is dat gaan veranderen, en werd "mishap" synoniem met "failure". SpaceX is dat nu weer aan het omdraaien, maar veel mensen kunnen daar (nog) niet zo goed mee overweg :).
Tot nu toe al erg indrukwekkend. Ze durven het vast niet aan, maar het zou toch gaaf zijn om over Perseverence te vliegen voor mooie beelden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.