Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse muziekindustrie haalde meer omzet uit vinyl- dan uit cd-verkoop

De verkoop van vinylplaten leverde in Nederland in 2020 meer omzet op dan de verkoop van cd's. Dit komt voornamelijk doordat de verkoop van cd's daalde met ruim een kwart ten opzichte van een jaar eerder. Het marktaandeel van streaming steeg naar 82,2 procent.

In Nederland werd voor 16,9 miljoen euro aan cd's verkocht, schrijft de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers. Dat is 25,9 procent minder dan in 2019 aan cd's werd verkocht. De omzet uit vinylplaten steeg juist met 11 procent naar 17,1 miljoen euro. Daardoor behaalde vinyl een omzetaandeel van 7,6 procent, 0,1 procentpunt meer dan cd's. Ook in de Verenigde Staten wordt er meer omzet uit vinyl dan uit cd's gehaald, al waren de verschillen daar wel een stuk groter.

De volledige audio-omzet bedroeg in 2020 225,8 miljoen euro, bijna 10 procent meer dan in 2019. Deze stijging kwam voornamelijk door de omzetgroei van streamingdiensten. In Nederland waren dergelijke diensten goed voor 185,6 miljoen euro omzet. Dit was 15,6 procent meer dan een jaar eerder. De omzet uit downloads daalde met ruim een kwart, naar 3,1 miljoen euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

23-03-2021 • 19:49

153 Linkedin

Reacties (153)

Wijzig sortering
Wat verdient een gemiddelde artiest tegenwoordig eigenlijk per keer dat zijn muziek gestreamd wordt? In het verleden zag ik zo nu en dan weleens opbrengsten voor de artiest per download voorbijkomen in nieuwsartikelen, maar enerzijds is dat alweer een paar jaar geleden - toen er nog maar weinig gestreamd werd - en anderzijds ging het toen uitsluitend om de absolute topartiesten.
Dit artikel is uit 2019 dus mogelijk is het inmiddels wat anders, maar ik denk dat het wel indicatief genoeg is:
https://soundcharts.com/blog/music-streaming-rates-payouts

tabelletje: https://images.prismic.io...eaming+payouts+table+.png

tl;dr: spotify doet $0,0032 per stream.

Alleen "wereldwijde hits" zorgen voor een serieus stream-inkomen; en/of muziek van al gevestigde artiesten.
Wat mijbopvalt in de grafiek is dat de totale omzet behoorlijk is gestegen. Natuurlijk zegt dat niet veel over wat artiesten krijgen, maar ik ben wel benieuwd hoe zich dat verhoud.
Oh ja de muziekindustrie is gewoon gegroeid, er wordt alleen maar meer geld verdient. Het aantal festivals en optredens is gigantisch toegenomen in Nederland sinds Napster.
Maar het is allemaal versnipperd.
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Volgens de eerste hit in een zoekmachine ongeveer 1dollar per 250 streams voor de licentiehouder van het nummer. Hoeveel de artiest zelf overhoudt ligt aan de contracten die met z’n label heeft natuurlijk
Je krijgt een hypotheek bij een platenmaatschappij die vervolgens ook nog eens de rechten van je muziek krijgt. Met CDs etc verdient alleen de maatschappij.
Installeer gratis een lijst met meer dan 1000 nummers, gerenommeerde telefoongeluiden op de pagina sonnerie samsung
Overduidelijk is dat eigenlijk alleen streamen er nog toe doet. De rest is 'voor de leuk'. Het jammere daarvan is natuurlijk dat je de muziek niet meer bezit, maar feitelijk huurt, maar dat is wel de toekomst en eigenlijk wel zo handig.

Edit: misschien is dit ook een goed moment om die verschrikkelijke thuiskopie-regeling af te schaffen. Er is vrijwel niets meer te kopiëren.

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 23 maart 2021 20:00]

Of het handig is betwijfel ik, want zodra er een licentie richting een muziek label niet meer gecontinueerd wordt zal de muziek niet meer beschikbaar zijn. Dit zie je bijv ook bij Netflix dat bepaalde series en films verdwijnen.

Dat zal in de loop van de tijd weer opgevangen worden door nog een muziek dienst, zoals we ook met video materiaal zien Netflix/HBO/Amazon/Videoland etc etc.

Uiteindelijk is de consument de dupe van dit systeem omdat je geen offline content meer tot je beschikking hebt, maar afhankelijk bent van de grillen van de leverancier.
Kwaliteit maak ik me helemaal druk om. Blijft met compressie. Vooral met films zoals in je voorbeeld is dat zeer duidelijk te zien en horen. Een 4k stream op netflix heeft een lagere bitrate dan zelfs een Full HD blu ray, laat staan een 4k disc. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Dolby atmos en DTS:X nog vrij zeldzaam zijn op Netflix bijvoorbeeld kwa geluid en ik dus een groot deel van de surroundbeleving mis.

Ik koop dan ook nog altijd de films die ik wil hebben op 4k disc en indien niet beschikbaar daarop, op blu ray.

Spotify vind ik ook minder klinken dan een LP, SACD of goede CD. heb zelfs nog nooit een abonnement erop gehad, even getest kort ermee maar nope.
Compressie is voor mij ook zeker een no-go, Een van de redenen waarom ik een muziek streamingsdienst heb gekozen die lossless abonnementen aanbiedt en ook nog met 'masters' waarbij je de garantie hebt dat het de originele versie uit de studio betreft.

Netflix is best een arrogante dienst, we hebben het duurste abonnement en ik had mijn vermoedens al maar toen 'A star is born' uitkwam op Netflix stond deze alleen in HD+5.1 op Netflix terwijl ik hier ook de UHD Bluray heb liggen met Dolby Vision/Dolby Atmos. Toch eens een telefoontje naar de klantenservice gewaagd, immers geeft Netflix aan zelf voor DV/DA te gaan omdat ze kwaliteit nastreven. Niets blijkt minder waar. DV/DA ondersteuning geldt met name voor eigen producties en bij inkoop van externe producties is de prijs doorslaggevend maar berekend men wel het volle pond bij de gebruikers. Een wassenneus dus. Daarnaast zijn de DA kanalen bij Netflix, als ze er zijn, zwaar gecomprimeerd en beperkt qua aantal. Het verschil met een UHD BR in DV/DA is dan ook een ENORM verschil.
Ik heb een high end surround installatie en ja die compressie is schandalig, natuurlijk blijft 4K met dolby atmos om te smullen maar om die bitrate te kunnen doorgeven moet die koperen coaxkabel ook naar een glasvezelkabel verandert worden want daar zijn ze volop mee bezig daar was vandaag dacht ik nog een artikel over, maar mijn vraag is wanneer gaan wij überhaupt kunnen streamen in dezelfde beeld en audio als een 4K blu-ray want volgens mij is er nu al ruim voldoende bandbreedte. Die onderzeese glasvezelkabels hebben waanzinnige capaciteiten. Men had tijdens de eerste lock-down dan nog schandalig de streamers gevraagd om nog in een lagere Bitrate te gaan terwijl het al zo laag is en de EU uitvlucht voor schrik te hebben dat we met te weinige capaciteiten zouden zitten is compleet maar compleet uit de lucht gegrepen, er zijn sites genoeg die de onderzeese glasvezelkabels aangeven en er komen er nog altijd bij want zolang dat die providers nog voor het laatste stukje glasvezelkabel zorgen dus letterlijk van het straat naar onze gezellige woonkamer kunnen ze niets doen met die superzware glasvezelkabels als ze te gebruiken voor alle grote firma's als clouddiensten. Ik denk dat die lobby van de providers hier vorig jaar wat enveloppen hebben meegebracht als ze uit hun glazen paleizen in Brussel waar voor hun medewerkers mooie bureau's voorzien hebben om die lobbyisten met de nodige documenten te voorzien en die medewerkers in dat hoog boven de bevolking zijnde Barleymontgebouw dat die onder druk van die lobbyisten niets anders durfden als die streamers te zeggen hun Bitrate nog eens te verlagen. Dit had eigenlijk net het perfect moment geweest om juist die providers eens op het matje te roepen als ze met hun dure internettarieven afkomen dan moeten ze zien voor kwaliteit en dat laatste stukje koperen coaxkabels verdorie eindelijk is ook naar glasvezelkabel te veranderen zodat we is naar serieuze bitrates überhaupt kunnen gaan want streaming gaat nog een serieus big business oorlog worden als die grote filmdistributeur met alleen al zijn 30.000 series ook nog komt streamen en hopelijk snel HBO Max dat kan het snel gaan maar het is dan ook te hopen dat die kwaliteit ook veel sneller omhoog gaat.
Ik heb niks te klagen over Spotify, maar het valt me wel op dat bepaalde artiesten dan weer wel, dan weer niet beschikbaar zijn om af te spelen. Het zeer bekende liedje van de Windows 95 cd-rom "Good times, bad times" van Edie Brickell luister ik af en toe en tijden was dat geen probleem. Op een gegeven moment was het een paar maanden niet af te spelen en sinds kort weer wel. Of dat dan een conflict is met de muzikant of het label wat er achter zit of een bug in de administratie weet ik niet. Maar feit is wel dat het een paar maanden niet af te spelen was. Een fysieke kopie zal daar natuurlijk nooit last van hebben. Al die stromende diensten zijn wat dat betreft wel een risico. Maar ben bang dat voor 99% van de mensen dat kleine nadeel bij lange na niet opweegt tegen de voordelen.
Bij Google Play Music (RIP) en Apple Music kun je dat oplossen door je eigen .mp3 bestanden te uploaden. De La Soul heeft bijvoorbeeld een enorm conflict met hun oude label en daarom staat al hun oude spul niet op Spotify. Tenzij je wat trucage met je eigen .mp3s en local sync uithaalt ben je dan gewoon de sjaak.
Youtube Music biedt deze mogelijkheid nu ook
Ik heb hetzelfde probleem bij een aantal niche-bands die ik luister. Als bands in het verleden geswitched hebben van platenmaatschappij (of een maatschappij over de kop is gegaan) kan het natuurlijk zo zijn dat de rechten verdeeld zijn en bij zulke kleine verwachte verkoopaantallen loont het waarschijnlijk niet om dat juridisch recht te trekken.

Maar waar je je echt zorgen over moet maken is dat waardevolle culturele werken in handen van 1 partij zijn. Zeker met cancel culture en de neiging om alles wat niet voldoet aan tijdgebonden normen en waarden uit te willen wissen moet je er niet aan denken dat een volgende "Sgt. Pepper's" of "Dark Side of the Moon" met 1 druk op de knop verwijderd kan worden.
Je kan nog altijd van alles een DVD kopen. Of de film aankopen op Google of Apple... (bij die laatste 2 ben je ook niet zeker dat ze altijd beschikbaar blijven, maar de kans is groter).
Maar dan betaal je er ook wel veel meer voor, en moet je ze nog zelf ergens opslaan.
Of het handig is betwijfel ik, want zodra er een licentie richting een muziek label niet meer gecontinueerd wordt zal de muziek niet meer beschikbaar zijn. Dit zie je bijv ook bij Netflix dat bepaalde series en films verdwijnen.
Vind ik lastig te vergelijken. The Shawshank Redemption vind ik een geweldige film, maar hoef ik geen 10x te zien. The Wall van Pink Floyd heb ik al aanzienlijk vaker dan 10x gehoord.
Geluid is een heel andere beleving dan beeld en daarom slecht met elkaar te vergelijken.
Dat vind jij...
Dat vind jij...
Jij vind geluid niet een heel andere beleving dan beeld? :?
Hoe dan? Ben benieuwd naar jouw redenatie.
Je luister naar muziek zonder beeld of je kijkt naar beeld zonder geluid deze 2 combineren dat zijn al 3 verschillende belevenissen meer is er niet.
En de LP is nooit helemaal weggeweest maar het heeft weer zijn populariteit laat staan de cassettebandjes die langzaam weer in opmars is.
Er gaat niets boven fysiek die je in je eigen bezit hebt.
CDs koop ik al meer dan 10 jaar niet meer.

Bij bij gaat er niets boven een LP met een goede platenspeler en vintage radio met versterker en goede geluidsboxen uit de jaren 70, dan al het digitale meuk wat tegenwoordig wordt verkocht de warmte en indirect gevoel van muziek en waar het uitkomt uit de speaker dat ontbreekt. zoals uit een buizenversterker om maar te noemen.

Tegenwoordig wordt geluid nagebootst vanuit een printje met speaker klankkast heeft het haast niet dan kun je er ook niet veel van verwachten.
Als je het warmere geluid mist bij digitale dragers, dan kun je met de gemiddelde player gewoon alles boven de 16 kHz wegfilteren (dat is nl. de max freq van de LP). Wanneer je alle tonen onder de circa 250 Hz nog even mono maakt, dan kom je al een heel eind in de richting.

Het grote nadeel van LPs vind ik dat het ook gevoelig is hoe vaak je een LP draait.
Hoe komt u daar bij? Gewoon 20-20,000 hz hoor. Er zijn zelfs elementen die 10-50,000 doen,en ook lps die daarop gedrukt zijn (weliswaar experimenteel).
Als ik platen laat persen in Haarlem, staat dat in de specs. Lage tonen heeft met de arm te maken, die dan niet meer kan volgen wat links en rechts is (beetje vergelijkbaar met dat wij niet horen waar de lage tonen exact vandaan komen en dus de plaatsing van de subwoofer niet heel kritisch is).

Dat een element er meer uit kan halen, heeft geen nut als de perser het er niet in krijgt. Experimenteel: 25 of 30 jaar geleden is een brandstofmotor ontwikkeld die een middenklasser auto 1:50 liet rijden. Zie jij ze rondrijden???
Het gaat er niet om wat ik vind. Het gaat er om dat jij iets als feit deponeert, terwijl dat per persoon kan verschillen. Ik ken genoeg mensen die elk jaar alle LOTR films minimaal 1 keer kijken. Dat zijn heel wat draaiuurtjes muziek.

Edit: -1? Ik geef toch feitelijk antwoord?

[Reactie gewijzigd door Deleon78 op 23 maart 2021 22:08]

En wat verandert dat aan het feit dat geluid een heel andere beleving is dan beeld?
Het ging over licenties die vervallen, waarbij het argument was dat dat bij beeldmateriaal niet/minder erg is.
Je vraag lijkt me niet relevant.
En de reden die Geim geeft waarom het lastig te vergelijken is, zit hem in de andere beleving tussen muziek/geluid en beeld/film.
Deleon geeft terecht aan dat de beleving niet relevant is voor het feit dat je als consument plots een film of muziekstuk niet meer kunt consumeren. Het verschil in beleving doet er niet toe en al helemaal niet welke individuele film of cd.
Jawel, want zoals Geim terecht opmerkt, de andere beleving is er mede de oorzaak van dat de gemiddelde gebruiker zijn favoriete muziek veel vaker en langer consumeert dan zijn favoriete film. Als een licentie vervallen is, is het verlies voor de gemiddelde consument bij muziek derhalve een stuk groter dan bij een film. Hoop dat het nu duidelijk is.
Het was al duidelijk. Hij spreekt voor zichzelf en niet voor een gemiddelde consument. Verder legt Geim in zijn posting geen directe relatie tussen beleving en het langer consumeren van media.
Het kan zo zijn dat een consument vaker luistert naar een nummer dan dat hij naar een film kijkt, maar het daarentegen vervelender vindt dat de film verdwenen is dan het muziekstuk. Bijvoorbeeld omdat hij de muziek als achtergrond luistert en hij voor films expliciet tijd vrijmaakt en dan volledig ontspant. Hoop dat het zo wel duidelijk is voor je.
Beeld (film) heeft ook geluid..soundtrack noemen ze dat :+
Hij heeft het niet over het aantal maal beluisteren of kijken, maar over het kunnen kijken of beluisteren indien gewenst. Welke cd of film dat betreft doet er al helemaal niet toe.
Het gaat inderdaad toe naar steeds meer huren.
Straks ook vervoer bijvoorbeeld.

Een groot nadeel vind ik zelf, dat je steeds afhankelijker wordt.
Ik heb toch liefst mijn video en muziek op een eigen NAS.
you will own nothing and be happy.
Dat is een quote van Schwab. World Economic Forum.

Groot voorstander van 2030, build back better en the great reset.

Geen privé bezittingen meer (niet te verwarren met persoonlijke bezittingen trouwens).

Maar vinyl kent gewoon meer liefhebbers dan Cd.
Ben benieuwd wat de bron voor die LP's is. Zou me niets verbazen als daar gewoon een CD voor gebruikt wordt :)
Nee zeker niet, voor vinyl is andere mastering nodig. Als je een mp3tje zo op een plaat zou kwakken zou het echt heel beroerd klinken.
Een goed voorbeeld van mastering is de plaat die je van achter naar voren moet afspelen.
Dus niet terug draaien maar de naald aan het einde van de plaat zetten.
Dit doe je voor de originele Bolero van Ravel. Die begint heel erg zacht en eindigt heel hard.
Dat gebeurt idd wel eens, lees ik, al zal het dan eerder een digitale master zijn lijkt me dan dat ze een cd-ripje persen. :)

Men maakt zich er in ieder geval druk om. Ik hou vooral van gemak en kan niet tegen de pops en crackles van vinyl, dus voor mij zijn Spotify en Tidal (geïntegreerd met eigen digitale muziekcollectie via Roon) prima.

Maar fysiek doe ik niet meer, al vind ik vinyl wel iets charmant hebben; ik denk niet dat ik dat ooit nog ga doen.

[Reactie gewijzigd door john milton op 23 maart 2021 20:31]

Op een niet misbruikte plaat hoor je geen kraakjes of andere bijgeluiden, mits je de apparatuur ook schoon houd en goed aansluit. Ik hoop dat het charmante dan niet van de Vinyl af gaat voor je.

Maar vooral bij de heruitgebrachte LP's komt er zeker wel een hoop bij wat in slechte kwaliteit geperst is. Of gemasterd of wat dan ook. Maar sommige LP's hebben wel zon enorm mooi geluid.

En voor mij is het wel zo dat ik een LP echt op zet om van begin tot eind helemaal te luisteren zonder intussen iets anders te doen. Gestreamde muziek is al snel iets voor op de achtergrond.
Hoeft niet hoor.

Ik stream het meest in high-res en via een fatsoenlijke dac naar Kef LS-50's of een Audeze LCD-2. Dan ga ik er echt voor zitten, en Roon is daar ideaal voor.

Het is niet hetzelfde als ouderwets met de hoes in je hand album van voor tot achter luisteren, maar dat wil ik ook niet bij ieder album ;)

Wie weet ooit, als ik meer ruimte heb, maar dan ga ik alsnog eerst luisteren of het beter klinkt dan alle 24 bit vinylrips die ik tot nog toe heb gehoord. Tot nu toe altijd bijgeluiden.

[Reactie gewijzigd door john milton op 23 maart 2021 21:13]

Op verscheidene fora zijn daar hele discussies over. Maar dan nog is het ook afhankelijk van de mastering. Want een CD en een LP kennen beide een eigen unieke mastering proces. De opname zelf gebeurd nog bij vele studio's op tape al is direct digitaal opnemen ook aan de orde. Maar bij de mastering, daar kan het echte verschil zitten.

Heruitgaven kunnen inderdaad bagger wezen, ik probeer altijd een origineel of een audiophile heruitgave van een album te krijgen. Of als een album op CD is verschenen en ik lees dat de LP niet goed klinkt, dan komt hier alleen de CD in huis. Maar ik denk niet dat de gewone luisteraar hier iets mee kan. Die wilt het album van een artiest/band op LP en de voorziening in de behoefte hiervan is voldaan.

Bijkomend dat de gewone consument de grote hoes en de artwork, de gekleurde LP en het moeten uitvoeren van de handeling een betrokkenheid laat creëren, dat geen enkel ander medium doet. Echter zijn er naast de mastering nog zoveel meer randzaken die van invloed zijn. Denk aan de gebruikte apparatuur in je HiFi setup.

Maar waar streaming vooral een voordeel heeft is gebruik onderweg. In de auto, OV, lopend naar werk etc... daar heeft een walk- of discman geen kans meer om in deze situatie voor van muziek te voorzien.
Ik hoop echt van niet... Ik ken best veel vinyl van vroeger, uit mijn broers DJ-tijd. Dan zoek je eens, of kom je weer eens zo'n topnummer tegen op CD, en dat klonk totaal anders, alsof er geen 'ziel' meer inzit. Vinyl zit niet echt een frequentielimiet op, CD wel (44,100 kHz totaal). Daarnaast zijn sommige producenten geneigd om bijvoorbeeld de bass een stuk naar beneden te draaien om vervorming (op slechte apparatuur) te voorkomen. Ik weet niet meer hoe de band heette, maar het nummer was L.F.O, ergens uit de jaren '90. De bass ervan liet je hele lichaam trillen ;) CD-versies waren echter allemaal flut, met een afgevlakte of bijna platte bass...

Dat betekent niet dat CD altijd slechter is, maar ik heb wel een Aural Exciter (Big Bottom) staan tussen mijn CD-speler en mijn versterker. Wereld van verschil, zeker voor de typische jaren '70/'80 rock-nummers.
Er is geen enkele reden dat CD minder bas zou kunnnen weergeven dan vinyl, dus dan is het waarschijnlijk gewoon een bewuste keus van degene die de mastering voor de CD heeft gedaan geweest.
Misschien ook omdat de doelgroep vaak audio spul met extreem overdreven bas (kuch Beats kuch) gebruikt en het er niet beter van wordt als je het dan ook nog eens overdrijft op de CD...
Je weet toch wel dat frequentiebereik bij CD's is afgekapt? Dat hebben ze deels opgelost destijds door Super Audio CD (SACD) te introduceren.

Alle radiostations en dergelijke, gebruiken ook een soort Exciter om het 'zuivere' geluid van een CD beter te laten klinken.

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 26 maart 2021 14:19]

Het frequentiebereik van CD's is 44KHz. Jouw gehoor is fantastisch als je >20KHz kan onderscheiden.
Ik heb hier een interface liggen die 192KHz geluidsbestanden kan opnemen/weergeven, maar dat verschil is onhoorbaar (wordt in studio's gebruikt om 'marge' te hebben bij het editen, maar voor de weergave van het eindproduct maakt het echt niets uit. Is ook de reden dat SACD nooit echt een succes is geworden.

Die exciters waar je het over hebt is voornamelijk om te zorgen dat het volume van een radiostation op 'continu knallen' wordt gehouden want stel je voor dat iemand naar een andere zender zapped als er 1 seconde niets te horen is...
Tja, dan moet je eens bij een goede audiozaak langsgaan en eens in zo'n ruimte gaan zitten. Dan vraag je of ze zo'n ding hebben (vast wel) en of ze een gewone en een SACD hebben en ook de originele LP om te luisteren.

Het is heel simpel: Je bent gewend aan het geluid wat je thuis, of in de auto hebt, zelfs slecht geluid of beeld wen je aan, en dan weet je gewoon niet beter. Vraag het eens aan iemand die blind is.
De reden dat SACD's vaak beter lijken te klinken is simpelweg omdat de geluidskwaliteit vaak meer aandacht heeft gekregen omdat die CD's juist door audiofanaten worden gekocht. Maar als je een album waar van dezelfde master een CD en SACD zijn gemaakt beluistert op hetzelfde apparaat is het toch echt moeilijk verschil te horen. In veruit de meeste situaties waarin mensen naar muziek luisteren is dat niet te horen.

Wat voorkeur betreft zijn mensen ook raar: de kraakjes van LP's worden nu ook vaak prettig gevonden. Heb ook al eens gelezen dat de jongere generaties de voorkeur gaven aan opnames met MP3 compressie-artefacten. Maar ja, als je 'niet beter weet' mis je ook niks. Ik luister ook liever naar muziek die me raakt - ook als die brak klinkt - dan dat ik naar SACD's moet luisteren van muziek waar ik niks mee heb.
Het zijn vaak digitale masters die ze voor vinyl uitgaves gebruiken. Bij Vinyl is het trouwens zo dat het geluid meer vervormt dan digitaal maar veel mensen vinden die vervorming natuurlijker klinken vandaar de keuze.
net zoals dat elke speaker een andere karakter heeft, wat 'beter' klinkt voor mij, hoeft niet voor jou te gelden.
''Beter klinken'' doet er voor mij niet toe. Ik wil dat de bron zo goed als het gaat wordt weergegeven, iets wat digitaal beter doet dan vinyl daarom zal ik altijd voor de CD kiezen. Ik heb ook vrij neutrale luidsprekers.
Maar de bron is al voor het mastering proces, of is voor jou de bron het masteringsproduct? Gewoon nieuwsgierigheid, geen afzeikmodus.
Voor mij is het eindproduct de bron. Voor mij moet alles wat bijvoorbeeld op een blu-ray schijf staat (wat wordt gezien als een clean source wat een goede representatie van het product is, zoiets als een kabel/satelliet programma is een dirty source wat in mindere mate representatief is voor het product) zo goed mogelijk worden weergegeven op het scherm. Daarbij hoort oa een pro-calibratie scherm/TV, goede zwartwaardes scherm/TV en de juiste belichting (verdonkerde ruimte). Neemt niet weg dat de film is afgewerkt op dure professionele monitors, bij TV shootouts worden TVs niet normaal gekalibreerd zoals de TV thuis maar qua kalibratie dichter bij die dure monitors gebracht die ook bij zo'n shootout tussen de TVs staat, (de TV die dan het dichtst bij de monitor komt wint de shootout) dus eigenlijk is het een beetje een illusie. Dat zal ook met audio zijn. Bij een top opname studio hebben ze allerlei dure speakers staan, daar hebben ze een geluid zo krijg je het nooit thuis voor elkaar.
Als ik jouw verhaal lees lijkt het alsof apparatuur het meest uitmaakt, maar bij de meeste mensen thuis, zelfs die met serieuze luidsprekers, zie ik vrijwel nooit opstellingen die geschikt zijn voor 'referentie nivo' muziek afspelen. Er moeten altijd wel concessies gedaan worden vanwege vorm van de kamer, andere meubels, plaatsing van een haard of ander onverplaatsbaar ding of gewoon omdat de vrouw geen grote speakers wil ;)
Tenzij je een dedicated luisterkamer kan inrichten met optimale akoestiek (zoals in een studio) heeft het helemaal geen zin extreem dure speakers of andere apparatuur te kopen.
Ik heb prima speakers die vrij goeie weergave hebben vergelijkbaar met dure studio monitors. Zolang ik in de buurt van die speakers ben heb ik een vrij neutraal geluid zonder dat het saai is. Maar als de bron slecht klinkt dan klinkt het ook echt slecht. Het hoeft ook helemaal niet heel erg reference te zijn wat audio betreft zolang je maar flink in de buurt zit wat mij betreft. Ik heb gewoon geen zin mijn tijd te verdoen met een geluid wat helemaal niks meer klinkt zoals de bron, de CD of Elpee.

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 24 maart 2021 14:15]

Ik heb wat latere CDs van de Red Hot Chili Peppers. Leuke muziek, maar werkelijk verschrikkelijk gemasterd. De studio had ongetwijfeld super monitors staan, maar het zou van zijn als ze geen dove kinderen van 2 de mastering laten doen.

Van mij mag het ook zo clean mogelijk, alleen besef ik wel dat zowel mijn B&Ws als KEFs toch ook gekleurd zijn.
Ik ben tevreden met het geluid van mijn monitors die vrij neutraal zijn. Amphion Argon 3.. maar er zijn zat mensen die gewoon niet tegen zulk een geluid kunnen. En je moet jezelf natuurlijk geen geweld aandoen..
In de popmuziek bestaat er niet zoiets als 'clean'. Gitaren die door ranzige buizenbakken met vol open distortion worden gehaald. Zang die compleet digitaal opgeleukt wordt. Backing tracks die uit de computer rollen. Natuurlijk valt het met goede mixing/mastering nog wel lekker klinkend te maken, maar het station 'zo clean mogelijk' ben je dan al ruimschoots gepasseerd. Waarheidsgetrouw is het absoluut niet, en dat is ook helemaal de bedoeling niet meer.
Het enige wat je dan nog kan doen is het geluid nog een beetje aan je persoonlijke smaak aanpassen.
Kijk hier maar eens hoe zo'n master gemaakt wordt

http://thevinylroom.nl/pics.htm
Dat moeten ze dan niet aankondigen anders crasht de economie voortijdig omdat iedereen leningen gaat lopen afsluiten en omzetten naar "persoonlijke bezittingen" met een afbetaaltermijn die onder de rente ligt. En dan emigreren naar een land waar ze niet meedoen :+

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 maart 2021 21:20]

Uit een discussiestuk, waar ze, Ida Auken niet van Schwab, zelf ook niet naar toe wil.
Dus nogmaals, discussiestuk, om over te praten, niemand die t wil.

[Reactie gewijzigd door boschhd op 24 maart 2021 07:54]

Denk t niet. Mogelijk, ik weet niet waarover gediscussieerd wordt.
Het boek The Great Reset is wel van Schwab en somt de huidige stand stand op. Landen, buiten China en de VS, die eigenlijk geen macht meer hebben over de grote bedrijven en NGOs, daar is hij t snel te lezen niet me eens.
Ook nog dit.

[Reactie gewijzigd door boschhd op 24 maart 2021 09:19]

Mee eens. Voor nu gebruik ik nog grotendeels streaming met een beetje lokaal (al heb ik wel een redelijke verzameling, maar toch), maar ik zit de laatste tijd wel te denken om weer volledig terug te gaan naar lokaal. Het grootste nadeel is alleen dat ik dan mijn hele verzameling op YouTube Music moet gaan zitten uitpluizen omdat ik niet van alle nummers aldaar een lokaal bestand heb (een deel wel en een deel niet) en daar dus een lokaal bestand van kopen/downloaden. Moet ik even een middagje voor gaan zitten…
Exact. Mede om die reden stream ik dus ook geen media als muziek en films. Ik wil het in eigen beheer hebben en niet huren. (en afhankelijk zijn van de grillen van de verhuurder)
Nee niet handig. Elke keer verdwijnen er weer honderdduizenden films en muziekalbums bij de overgang naar een ander medium. Licentie houders schromen er ook niet voor nieuwe versies te maken en de oude niet meer beschikbaar te hebben. Of volledige uitvoeringen te verwijderen, omdat het volgens hen niet meer past.
Mede daarom bewaar ik toch mijn DVD's, sommige series (Little Brittain, The Outer Limits) en films (Home Alone met Trump... of Splash met de blote kont van Daryll Hannah) worden gecensureerd of niet meer uitgezonden, of er is niks meer aan te verdienen (oude westerns die Public Domain zijn). Opeens zijn ze dan weer geld waard... Oude SE's verdwijnen, de interviews of materiaal wat erop staat is niet gelicentieerd in ...(kies maar welke regio). Er zijn iets van 4 verschillende versies van The Good, the bad and the Ugly dacht ik, maar ze streamen er maar eentje.

Datzelfde gebeurt ook met muziek, soms kom ik wel eens een nummer tegen wat nooit is uitgebracht onder een label, niemand heeft het, behalve dan mijn broer op vinyl, of als track op een mix-CD of zo.
Tja, in de jaren '00 werd muziek vooral illegaal gedownload. Enkeling die het op iTunes kocht, maar is het dan wel je bezit? Terug naar fysieke dragers zit er natuurlijk niet in. Dat is extreem onhandig.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 maart 2021 20:26]

Dit artikel laat anders zien dat er weldegelijk behoefte aan is. Mensen willen iets vastpakken, iets verzamelen. Er zijn nog honderdduizenden huizen waar muren vol boekenkasten in staan omdat ze toch graag een klassiek papieren boek vast nemen terwijl een e-reader veel praktischer lijkt. En toch heeft zo'n muur van boeken iets dat zo'n stuk elektronica niet heeft...
Sterker nog, als ik de balkjes bij elkaar optel, dan is de totale omzet groter dan ooit tevoren. Met name door streaming. Ik denk dat spotify etc. gewoon veel meer gemak geven voor het merendeel van de mensen dan al het kopen + downloaden bij elkaar en nu zoiets hebben: het zal wel, ik betaal een paar euro per maand en ben overal vanaf.
Die rij boeken is meer omdat het als decoratie dient en een deel van je 'ik' is. Iedereen die binnenkomt kan in één oogopslag zien wat jouw voorkeuren zijn. Daarom staan (in films en in realiteit) mensen vaak naar die boekenrij te kijken.
Of je ze gelezen hebt? Dat is eigenlijk niet zo interessant.
Dat geldt voor digitale media (games/films/muziek) ook. Het is een prima middel om uit te dragen wie je bent en wat je voorkeuren zijn, zonder dat te moeten uitspellen. Dat is zeker een voordeel van fysiek. (maar dat maakt het niet perse een beter medium)
Dit is niet nieuw. LPs hadden altijd mooie art. Iedereen kent wel de platenhoes van sergeant Pepper.
Oh nee, zeker niet nieuw. Niemand las ooit die Winkler Prins encyclopedie, maar iedereen had m in huis staan :-D
Dat is leuk tot er maar een oaar streamingdiensten zijn met lucratieve deals met platenmaatschappijen. Waardoor de prijzen stijgen. Ook moeten we waken voor fragmentatie zoals in, ehh.. videoland.
Alles is te kopiëren/delen. Als je je maar in de juiste kringen bevind. Er zijn niet meer zo veel kringen/kennissen, dat is dan wel een feit. Ze zijn er echter nog wel. Liever 16TB a 'xxx' EUR erbij dan 10 euro per maand aan een streaming provider denk ik. Het is voor eigen gebruik. Zie het als weed.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 23 maart 2021 20:16]

Momenteel even niet, maar voor veel bands doen vooral de optredens en merchandise er toe.
Wat mij opvalt aan deze cijfers, is hoe ongelooflijk fout de muziekindustrie al die tijd heeft gezeten. Jaren hebben ze alles wat online was met alle mogelijke middelen tegengewerkt.

Eerst de illegale downloads. Dat was nog wel enigszins te begrijpen, hoewel al snel bleek dat grote downloaders vaak ook grote muziekkopers waren. Totdat de muziekindustrie rechtszaken tegen huismoeders ging voeren en miljoenen schade ging claimen, dat was het punt waarop ik besloot om nooit meer te betalen voor muziek.

Maar in het traject daarna, hoe hebben ze dwars gelegen tegen alle vormen van online muziek verkopen! Eerst tegen iTunes, later tegen streamingdiensten. Er zijn nog steeds artiesten/platenbonzen die hun muziek niet op Spotify willen hebben. ALLES om maar te voorkomen dat we hun verdienmodel zouden slopen (volle mep betalen voor een heel album waar maar 2 of 3 goede nummers op staan).

En moet je nu eens kijken. Ze maken meer omzet dan ooit. Misschien hadden ze _nog_ wel meer omzet gemaakt als ze veel eerder met streaming en online verkoop waren begonnen...
ik denk dat ook de laagdrempeligheid van streaming een ontzettend grote rol speelt; natuurlijk kan men nog steeds muziek downloaden maar het zou mij niet verbazen als "de jongere generatie" daar de moeite voor neemt (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Sterker nog, ik heb zelf een flinke collectie CDs (zit na de verhuizing nog steeds in verhuizdozen), een aardige digitale collectie (op wat externe HDs die niet aangesloten zijn); en 99,999% van wat ik luister stream ik.
Ik hoop wel dat je die harde schijven gebackupped hebt of ergens dubbel hebt liggen? Geperste cd's gebeurt doorgaans niet zoveel mee, ik ben momenteel bezig om 8TB te redden van een schijf die loopt te tikken en da's toch balen als je dan wat verliest :)
Klopt, maar ik probeer het eigenlijk juist een beetje los te laten allemaal :D dus ook digitaal een beetje de 'Marie Kondō'-methode toepassen.
Ik heb hier vaak genoeg over nagedacht. Vanwege ruimte gebrek en de belofte van streaming (en de handigheid) heb ik al mijn cd's en dvd's de deur uit gedaan (jaren terug).
Ik vind streamen erg prettig: het is er, je kunt alles shuffelen en je vind makkelijk nieuwe muziek.
Maar ondertussen stream ik al 6 jaar... doe de rekensom maar even. Onder de streep heb ik niets!
Toen ik een platenspeler van zolder haalde werd die welgeteld 1x gebruikt. En voor de prijs van één LP kun je toch weer 3 maanden streamen...

Ik moet wel zeggen dat ik zo vrij geweest ben om muziek die in ene niet meer op Apple Music was te vinden, opnieuw te downloaden en vervolgens te uploaden.
En mijn grootste angst is wel een soort exclusiviteit situatie dat er per label een dienst komt, of dat sommige labels enkel op een bepaalde dienst zijn, en dan weer niet. Kijk, dan houd het snel op.
Vroeger was een CD of DVD ook een handig cadeau, dat kan tegenwoordig ook niet meer. En mijn vriendin leest vooral op een e-reader dus fysieke boeken cadeau doen is ook al veel minder handig. Toch wel een minpuntje van al dat gestream en gedigitaliseer :)
Die thuiskopie zal gewoon blijven bestaan, de greed is wereldwijd gewoon vulgair, je ziet en merkt het aan alles.
Meer meer meer, en nog is het niet genoeg, groei groei groei, meer meer ! 1 jaartje iets minder winst en het word zelfs verlies genoemd.
Alles gaat er aan kapot.
En juist om die reden (huren, maar niet echt bezitten) verzamel ik weer LP's. Ik geef toe, ik koop redelijk wat LP's per jaar, maar speel ze amper. Doch vind ik het heerlijk om een avondje op ontdekkingsreis te gaan om juist die ene plaat/ pressing te vinden (voor een goede prijs). Daarnaast wanneer ik mijn eigen huis heb, speel ik liever een LP wanneer ik thuiskom dan dat ik de tv aanzet.
En vroeger maar roepen dat de streamingdiensten nooit de cd-verkoop zouden goedmaken :-)
Voor veel artiesten inderdaad niet. Touren is veel belangrijker voor de inkomsten geworden.

Maar daar werken 2020 en tot nu toe 2021 niet zo aan mee. Waardoor vooral veel 'crew' die mee touren en voor opbouw, verlichting etc zorgen het erg zwaar hebben.
Ik kan er van meespreken helaas. Ik verhuur LEDwalls..
Volgens mij hebben ze dat ook niet goedgemaakt al zullen de kosten een stuk lager zijn. Geen bron want ik zit op mn gsm.
Ik heb het vinyl herontdekt, ik heb nog al mijn platen van voor 2000.
Een heel album draaien en dan ook de onbekende nummers luisteren is wel een voordeel van vinyl.
Ik luister bewuster, met streaming is het vaak meer achtergrondmuziek.
Dit is nu typisch iets dat gebeurt met vrijwel alle media. Het is een soort devaluatie. Ik weet nog héél vroeger, dat ik op een Commodore 64 handmatig spelletjes zat in te typen. En oh wat had ik er een plezier aan daarna. Maar toen kreeg ik cassettebandjes en floppy disks vol met spelletjes... gratis en voor niks. En toen was de lol er ineens vanaf. Plezier in games is zelfs nooit meer terug gekomen. Ik weet ook nog dat er maar 3 zenders waren op TV. En oh wat hadden we een plezier aan die programma’s. Toen kwamen de commerciële zenders, de themazenders, keuze uit 100+ zenders. Toen was de lol er ineens vanaf. Ik weet nog dat ik blij was met een LP of een CD met muziek, en deze van voor naar achter grijs draaide. Maar toen kwam (illegaal) downloaden en konden we de mp3’tjes met massa’s tegelijk binnenhalen. Later ook nog het streamen met oneindige verzamelingen muziek. De lol was er vanaf. Ik weet nog dat we af en toe naar de videotheek gingen om een film te huren. Alleen het uitzoeken was al leuk. Nu hebben we Netflix en vele andere aanbieders met oneindige verzamelingen films en series. Ik merk dat het me allemaal snel verveelt. De lol is er vanaf.

En (maar dat is nóg meer een persoonlijke ervaring) dit alles is ook terug te zien in de kwaliteit van al die media, en in de manier waarop het gepromoot wordt. Veel ervan is van wegwerpkwaliteit, niets is echt blijvend, en gek genoeg moet je hard op zoek naar kwaliteit (want die is niet meer mainstream).

De ironie is ook nog dat ik tegelijk gek ben op al die techniek die het mogelijk maakt. M’n Bluesound Node 2i, m’n IFI Neo iDSD, een Nvidia Shield, aardige TV, versterker, en ga zo maar door.

Man man, wat ben ik al oud. Maar ergens hoop ik (waarschijnlijk tegen beter weten in) dat al die diensten uiteindelijk ook devalueren, en mensen toch weer terug willen naar iets “echts”, iets wat ze in hun handen kunnen houden, iets waar ze hun best voor hebben moeten doen. Verkoop van LP’s is wat dat betreft een ‘glimmer of hope’. Ik hoop ook dat artiesten krijgen waar ze recht op hebben, want dat bevordert kwaliteit. Zelf koop ik nog steeds ‘gewoon’ de muziek / films / series op vaste media, als ik het de moeite waard vind. Maar het aantal artiesten van wie je “blind” de muziek kunt kopen neemt schrikbarend af.
Het overgrote deel van de mainstream (en dus populaire) muziek is nooit van hoge kwaliteit geweest. De teksten zijn meestal simplistisch en herhalen zich continu (omdat de gemiddelde luisteraar niet moeilijke, complexe teksten wil) en ook de muziek is erg eenvoudig en heeft een standaard opbouw. Dat er altijd ook een paar uitschieters zijn (Queen bijvoorbeeld) betekent niet dat de rest van de muziek die in die periode in de top 20 stond ook die kwaliteit had. Het betekent gewoon dat vrijwel niemand al die andere muziek onthouden heeft en daar nog regelmatig naar luistert.
Tegenwoordig zijn er ook nog pareltjes, maar ook nu zijn het uitzonderingen als je naar het volledige muziekaanbod kijkt. Tegenover elke Epica staat heel Volendam.
Och ik ben zelf ook oud (50+) dus ik kom zelfs nog uit de PONG tijd (en ja, ook het overkloppen en proberen basicode van de radio op te nemen en werkend te krijgen), maar heb helemaal niets met die nostalgie van 'lp vasthouden' en het blijkbaar veel betere geluid (zal wel komen door de constante piep in mijn oren van de house-feesten van vroeger). Ik consumeer er niet minder om, ik verslijt games met honderden dankzij de verschillende 'netlfix for games' services (PS Now, PS Plus, Xbox Game Pass) en Netflix, Disney+ en meer.

Het kost best wat op jaarbasis, maar als klein jongetje kocht ik om de week een nieuwe CD, dus dat uitgavepatroon ben ik al wel gewend.
Over die muziekkwaliteit: Dat zal de generatie-kloof wel zijn. De Nederpop (en NederDance) floreert als nooit tevoren, meer nog dan in de tijd van Doe Maar en de Golden Earrings.
Och, er wordt meer muziek gemaakt dan ooit. De drempel om een album of single aan potentieel miljoenen mensen te laten horen is historisch laag. Technisch gezien moet je dan meer moeite doen om goeie muziek te vinden, maar dat er geen of minder van gemaakt wordt is gewoon niet waar: Michael Kiwanuka, Tame Impala, Anderson .Paak, Parcels, Tom Misch, H.E.R., Stromae, etc..

Tevens het hele "mainstream muziek is pulp" vind ik zo'n bekrompen houding.
Niet alles wat populair is, is slecht. (Beatles, Daft Punk, Muse bijvoorbeeld) Bovendien is de hele essentie van Pop dat het populair en toegankelijk is. Meer mensen dan ooit kunnen muziek maken en luisteren. Als dat niet goed is, weet ik het ook niet meer...
De vraag is of die kwaliteit van die zelf ingetypte game, zelf gekochte LP, enz. inderdaad wel beter was.

Het is de moeite die je ervoor moet doen - daarom ervaar je wat daarna komt als prettiger.

Dankzij digitale technieken is reproductie zoveel simpeler geworden en daardoor ook de moeite die het kost om het te verkrijgen. Daarom lijkt alles eerder middalmatig maar dat is toch niet waar. Alleen zo wordt het wel ervaren. Ook zorgt nostalgie dat je herinneringen worden 'gekleurd'.

Hier wordt dan ook wel weer op ingespeeld natuurlijk (door vintage producten uit te brengen).
Ben het absoluut helemaal met je eens ! ik draai nog steeds met een stereo toren zoals dat toen heette, met een losse voor en eindversterker, dubbel cassette deck en een platenspeler (pickup) ;)
Ik verzamel en koop nog steeds muziek uit die tijd ook 70's, 80's, 90's vooral.

Ik ben geboren in het jaar van Woodstock, men landed on the moon en Nixon President werd.
Maar goed ik ben nogal nostalgisch en mijn motto is "ouwuh meuk is leuk !"
Heel herkenbaar, ook ik heb tijdschriften gekocht om daarna spelletjes voor de ZX Spectrum over te typen en op een cassette bandje op te slaan.
Het vermaak tegenwoordig is erg vluchtig.
Wel heb ik ook de podcast ontdekt en maak nu lange wandelingen om rustig te kunnen luisteren.
Op vakantie is nu even geen optie.
Niet moeilijk met de prijzen die je ziet bij vinyl :+ Ik koop af en toe een plaatje maar het begint pas bij 25 euro.
Kijk eens op Discogs. Ontzettend onhandige website, maar je kunt er werkelijk alles vinden. Je kunt er bij 2e hands platen de kwaliteit aangeven. Ik heb regelmatig vinyl binnen gekregen dat nog gesealed was.
Ze zakken gelukkig vrij snel in prijs. Shop smart!
Vinden ze het raar dat er bijna geen cd's meer verkocht worden. Het is bijna onmogelijk geworden om cd's nog ergens fysiek te kunnen kopen. Zelf ketens als de Media Markt hadden altijd een grote sellectie maar het stelt nu helemaal niks meer voor.

Als iemand die toch graag fysiek zijn zaken heeft wordt het je wel steeds moeilijker gemaakt, ook met blurays bijvoorbeeld.
Mocht je eens in België komen, de Fnac ligt er nog vol mee :)
Online wordt er enorm veel verkocht aan blu-ray/cd nieuw en tweedehands voor allerlei prijzen wereldwijd te koop..waarom zou je nog in een winkel kopen?
Ik denk dat de tweedehands markt van CD's hierin niet is meegenomen.
Ik koop bijv. zelf albums uit de jaren 90 en die ga ik echt niet nieuw kopen.
Heel marktplaats staat vol met tweedehands CD's. Dus waarom nieuw?

Kijk LP's, die slijten. En de mooiste LP's? Die houd men lekker zelf en die komen niet op tweedehands markt... Dus wat doe je dan, je koopt een nieuwe album op LP.
Ik moet nog wel bij vermelden. Men kopieerden muziek via Cassettebandjes.
Bij mij is geluidskwaliteit maar een gedeelte waarom het gaat. Je zult behoorlijk goede apparatuur inclusief goede persingen moeten hebben wil het subliem klinken. Het gaat mij vooral ook de beleving, de handeling, het fysieke contact. Het compleet kunnen draaien van een album zoals de artiesten het bedoelde. Ook is het heerlijk om met vrienden een plaatje uit de kast te trekken en je nog precies weet waar je die vandaan hebt een wat die lp voor je betekende. De lp opzetten, biertje open trekken en luisteren naar de muziek en een gezellige avond of dag te hebben.

Bijna iedereen weet zijn eerste singletje of lp nog. Bijna niemand weet zijn eerste mp3.
Eerste LP: Level 42 - Running in the family
Eerste Single: Alf - Stuck on earth (jaja, hou maar op)
Eerste mp3: The Gathering - Sand and mercury
:)

Maar ik ben het wel met je eens. Het enorme gemak dat we nu hebben met streamingdiensten of harddisks vol mp3's leidt tot keuzestress en verdunning. Een plaat of cd draaien had toch wel iets aparts. Je ging er echt naar luisteren i.p.v. dat het alleen maar achtergrondmuziek was.
Eerste Single: Alf - Stuck on earth (jaja, hou maar op)
Die heb ik even opgezocht en jeetje dat was lang geleden. Ik kon de tekst bijna nog helemaal meezingen.
Eens. En laat ik die Alf nu hier ook op maxi single hebben! :D

Ik denk persoonlijk wel dat CD's over een aantal jaren ook een heropleving gaan krijgen. Cassettebandjes beginnen die nu ook te krijgen al heb ik daar weinig mee. Zelf had ik gedacht dat de vinyl resurgence al wel over de piek heen zou zijn, maar daar had ik het dus mis.
Dat is dan puur gebaseerd op leeftijd (en inderdaad fysieke koppeling met een object).

Jouw nostalgie wordt aangewakkerd door de LP uit de hoes halen e.d.
Maar toch zal de LP uitsterven vermoed ik.

Nieuwe generaties gaan wellicht nostalgie voelen bij een bepaalde smart-phone... ;)

Oude TV-series / LP's / oude spel-computers hebben voor veel mensen nostalgische waarde. Maar uiteindelijk verschuift dat weer.
Ik zie juist veel jeugd vinyl kopen en velen zijn niet opgegroeid met het fysieke aspect. Viel vooral op toen je nog normaal in een platenzaak kon komen 😏.

Het nostalgische effect is iets wat sterk in mij aanwezig is, dus in dat opzicht klopt je aanname inderdaad.
Dat is apart idd (dat jeugd vinyl koopt). Maar kan ook het effect zijn van: vintage = hip.

Misschien is antiek net zoiets - dat spreekt ook mensen aan die het niet zelf in hun jeugd hebben gebruikt (want het spul is ouder dan 100 jaar zeg maar). Toch ervaren ze het als 'beter' en/of gewenst.

Sowieso is het tastbare een belangrijk punt vermoed ik.

Heel modern gedacht: waarom is het leuk om het doosje van de computer game te hebben? Zal ook het tastbare zijn - want de inhoud is altijd digitaal. Bij vinyl bestaat nog een analoge component wat kan meetellen.
Ik vind vinyl echt fijn. Ik heb een goede platenspeler gekocht met een goede naald en een zware platter, snaar gedreven. Dat met een goede versterker en zuil speakers geeft echt een fantastisch resultaat. Ik kan ook Spotify aanzetten, maar dat is het toch net niet. Spotify is wel weer fijn voor onderweg.

Ik vind de ervaring ook fijn. Rustig op de bank zitten, een plaat op zetten, een glas goede whisky erbij en genieten van de muziek. Geen beeldscherm, geen gedoe, alleen puur muziek luisteren.
Voor mij is streaming niks meer als een middel om te proeven of de artiest/band mij bevalt. Maar anders dan dat koop ik alles op vinyl. Een enkele keer een cd, maar dan is het alleen als het betreffende album nooit in de EU is uitgebracht. Zoals dat met enkele Jazz albums uit de jaren 80/90 is. Maar als ik de kringloop langs ga en voor 1 euro een album halen, dan haal ik ook nog steeds af en toe cd's.

Maar dan nog worden de echte pareltjes alsnog later op vinyl gekocht... ;)
Ik koop nog met enige regelemaat vinyl platen. Van klassiek naar drum 'n bass, half-time en ost. Wat ook al eerder angehaald wordt, als ik een plaat op zet, dan neem ik er de tijd ervoor om ernaar te luisteren. Eerder dan als ik muziek luister via een streamingdienst.
Beide mediums, vinyl en streaming zal ik naast erlkaar blijven gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True