Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia halveert hashrate van RTX 3060 en introduceert gpu's voor cryptomining

Nvidia beperkt met een driver de hashrate van de komende RTX 3060, zodat deze niet interessant is voor het minen van Ethereum. Dat moet de kaart beter beschikbaar maken voor gamers. Ook introduceert de fabrikant een serie gpu's voor cryptomining.

Nvidia beperkt alleen de hashrate van de RTX 3060 en niet die van andere RTX-videokaarten. Vermoedelijk komt dat door het feit dat andere kaarten al langer op de markt zijn en dat die niet meer met een driver te beperken zijn. Gebruikers kunnen dan immers overstappen op een oudere driver zonder beperkingen. De RTX 3060 is nog niet uitgebracht en er zijn nog geen drivers die deze videokaart ondersteunen. De eerste driver die ondersteuning voor de nieuwe videokaart toevoegt, zal ook de beperking op de hashrate doorvoeren.

Het gaat specifiek om het beperken van de prestaties van het minen van Ethereum. Die cryptocurrency is flink in waarde gestegen en daardoor is het weer rendabel om gpu's te gebruiken om Ethereum te minen. Nvidia zegt dat de driver specifieke onderdelen van het Ethereum-miningalgoritme detecteert en aan de hand daarvan de hashrate limiteert. In de praktijk wordt die hashrate daardoor ongeveer gehalveerd, zegt de fabrikant.

Nvidia brengt de RTX 3060 met 12GB Gddr6 op 25 februari uit voor een adviesprijs van 329 euro. Of de driveraanpassingen zullen helpen bij de verkrijgbaarheid van de videokaart, zal nog moeten blijken. Momenteel zijn videokaarten vrijwel niet te koop voor de adviesprijzen. De vraag is veel hoger dan het aanbod, waardoor winkels de enkele kaarten die beschikbaar zijn, voor veel hogere prijzen aanbieden. Ook de RTX-kaarten van de vorige generatie zijn niet meer leverbaar en de prijzen op de tweedehandsmarkt zijn flink gestegen.

Nvidia Cryptocurrency Mining Processor

Nvidia presenteert ook de Nvidia CMP-serie, wat staat voor Cryptocurrency Mining Processor. Onder die noemer komen er kaarten uit die puur zijn gericht op het minen van Ethereum en geen video-uitgangen bevatten. Volgens Nvidia worden hiervoor gpu's gebruikt die 'niet de benodigde specificaties' voor een GeForce-gpu halen. Het zou kunnen gaan om gpu's die geen hoge kloksnelheden halen. Dat is niet relevant voor cryptomining, maar wel voor de videokaarten voor gamers.

Volgens Nvidia hebben de CMP's ook een lager verbruik door een lagere spanning en lagere klokfrequenties. Fabrikanten zoals ASUS, Colorful, EVGA, Gigabyte, MSI, en Palit gaan miningkaarten op basis van Nvidia's CMP uitbrengen. Er verschijnen vier varianten. Twee daarvan komen in het eerste kwartaal uit en twee krachtigere uitvoeringen verschijnen in het tweede kwartaal. Prijzen zijn niet bekendgemaakt.

Nvidia CMP 30HX 40HX 50HX 90HX

Ethereum hashrate

26 MH/s 36 MH/s 45 MH/s 86 MH/s

Power rating

125 W 185 W 250 W 320 W

Stroomaansluitingen

1x 8-pin 1x 8-pin 2x 8-pin 2x 8-pin

Geheugengrootte

6GB 8GB 10GB 10GB

Beschikbaarheid

Q1 Q1 Q2 Q2

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-02-2021 • 16:46

267 Linkedin

Submitter: AndrewBourgeois

Reacties (267)

Wijzig sortering
Ik betwijfel of de "CMP" kaarten succesvol gaan worden. Een belangrijke reden dat miners graag GPUs opkopen om mee te minen is dat deze nog altijd verkocht kunnen worden aan gamers op de tweedehands markt wanneer minen niet meer rendabel is.

CMP kaarten bieden die mogelijkheid niet, dus de restwaarde van zo'n kaart is puur afhankelijk van de verwachte opbrengst die je er uit kunt halen met minen. Als miner neem je een veel grotere gok door een CMP kaart te kopen. Als de koers van Ethereum (of welke cryptocurrency je mined met de kaart) instort een week nadat je de kaart hebt gekocht, dan zit je met een vrijwel waardeloze kaart.

Tenzij de CMP kaarten significant goedkoper zijn dan de gaming-tegenhangers, verwacht ik niet veel animo voor die kaarten. Al helemaal niet als het mensen lukt om een firmware/driver-mod te maken voor kaarten zoals de 3060 om de softwarematige mining-restricties te omzeilen.
Ik denk dat weinig miners nog geïnteresseerd zijn in GPU's. Er zijn heel weinig Proof of Work blockchains die gebruik maken van Gpu's. Ethereum is er nog 1 grote van, maar ze gaan deze chain omzetten van proof of work naar Proof of stake, hierdoor is in de toekomst mining niet mogelijk.

Er zijn al grote miningfarms die stoppen met het minen van Ethereum en de miningrigs verkopen https://www.bnr.nl/podcas...het-is-binnenkort-voorbij

Dit nieuwsbericht is dus storm in glas water IMO. De Nvidia marketingafdeling heeft goede zaken gedaan :)
Als je gelijk had zagen we dat wel terug in de GPU prijzen, maar daar is allerminst sprake van.
er zijn veel meer factoren die bepalen dat er schaarste is in de GPU markt dan alleen minen:

-release PS5 en XBOX S&X (TSMC chip productie)
-Thuiszitters die allemaal tegelijk willen upgraden dus ook CPU's van AMD (TSMC chip Productie)
-release 6000 series GPU's van AMD (TSMC chip productie)
-Apple's nieuwe ARM chips. Die hebben hoop gereserveerd bij je raad het al TSMC
-de groeiende vraag chips voor de auto industrie ( Nvidia en TSMC)

en dan is er nog de vertraagde vervoer en productie van goederen door gevolgen van corona.
Hmmz, ik weet het niet hoor.. Echt goede informatie over wat voor aandeel miners nu precies hebben in de GPU markt is niet echt te vinden.. Je leest veel tegenstrijdige berichten en vooral geruchten.. Ik vermoed dat de fabrikanten het zelf ook niet eens precies weten omdat niet alles rechtstreeks via hun loopt maar ook via distributeurs of zelfs gewoon retailers etc.. Maar dat Nvidia nu deze stap zet is wel een signaal dat ze mining-markt serieus nemen.. Of dat vooral uit marketingoverwegingen is of werkelijke verkoopcijfers blijft gissen..
Ik denk dat je het ook meer kan zoeken in datacenters dan de miners. Machine learning wordt steeds meer en meer gebruikt. CUDA is volwassen en bepaalde workloads die parallel kunnen schalen zie je steeds meer met GPU support komen.
Zijn er dan datacenters die op consumentenkaarten draaien in plaats van de Quadro serie. Quadro's zijn juist bedoelt voor zakelijke markt.
Tesla kaarten draaien in data centra, Quadro in workstations en Geforce in game pc's.

Kijk ook eens fijn in de software licenties van nVidia, als je een Geforce of Quadro kaart als compute kaart in een datacenter gebruikt overtreedt je de licentie op de drivers :X
Interessant, dat wist ik niet. Ook wel een bijzondere praktijk eigenlijj, je koopt een (fysiek) product en door middel van een licentie op de benodigde software wordt er bepaald hoe je dat product wel of niet mag gebruiken.
En als je nog twijfelt of nVidia miners graag als klant heeft: er is slechts 1 uitzondering op gebruik van Geforce in datacenters: cryptomining!

Edit: de kaart is jouw eigendom, als je zonder code van nVidia te gebruiken een driver kan schrijven mag je de kaart in het datacenter gebruiken. Maar zelfs AMD met hun Open Source ondersteuning hebben nog een binary blob die van hun hand is en waar ze een restrictieve licentie aan zouden kunnen hangen (vziw doet AMD dit overigens niet en is dit puur nVidia die auteursrecht voor marktsegmentatie gebruikt)

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 18 februari 2021 23:38]

niet heo je het mag gebruiken dat ligt aan jezelf,

Grote verschil is de drivers en de support er op.

Zo geven quadro kaarten een garatie van de kleur afwijking en drivers die alle grote render software onderstuenen met support als er iets mis gaat. Dat is waarom ze veel duurder zijn.
Dat is ook maar deels waar, onze renderfarm draait gewoon op 2080tis.
Staat je renderfarm in een datacentrum? Dan overtreden jullie 'gewoon' de licentie. Heb je een paar render servers op kantoor neergezet dan is geen sprake van en data centrum en zit je goed.

Het rare an die licentie is dat je een server met GeForce kaarten onder je bureau kan zetten en dan is het prima. Verplaats je die zelfde server naar een datacentrum dan mag het niet meer.
Staat gewoon in een DC, nooit problemen mee gehad, maar wist dat we de grens aan t opzoeken waren.
Hoe zit het dan met Quadro Virtual Workstations?
Moet je daar dan ook een aparte licentie voor aanschaffen?
Ik heb zelf recent alleen naar Tesla en Geforce gekeken, laatste keer dat ik naar Quadro keek was Quadro vDWS nog geen ding. Wellicht dat daar wat veranderd is de laatste 3 jaar. De beperking op GeForce software is zeker nog in place.
Maar de RTX 3000 reeks wordt gemaakt bij Samsung en niet TSMC, toch? Al hebben ze daar waarschijnlijk ook wel vergelijkbare problemen.
maar anders was een AMD kaart een goed alternatief geweest maar die is er dus niet. Dat drijft de prijs op zijn reactie ging over GPU's in het algemeen
Verklaart nog altijd de schaarste niet...van de RTX kaarten.
en ook niet de reden waarom de tweedehandse markt prijzen omhoog zijn gestegen. Dit komt 100% door crypto. Het is met heel wat kaarten nu winstgevend om mee te minen. Met mijn V56 kan ik zelfs zo 30-50% op mijn electriciteit pakken (pak en beet 30-50 euro per maand winst). En dat is met Nederlandse electriciteit prijzen! En dit is een wereldwijde fenoneem.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 18 februari 2021 19:55]

Snap nog steeds niet hoe ik dan mijn RX 5700 voor €650 kan verkopen, maar hé, je hoort mij er niet om klagen :)
dat is toch niet zo mooilijk enorme grote overschot vraag door corona mensen die thuis zitten en niet op vacantie zijn geweest.

daarnaast draaien fabrieken op een lagere productie dan normaal door dat wereldwijd allerlij mensen niet op kunnen komen dagen op het werk.

Tel daar bij op dat de geplaatst originele capaciteit al lager was dan verwacht en je hebt 3 factors waar het schaarste creeert.
Tenzij de relatie gpu prijzen en mining van ethereum kleiner is als dat je denkt en er andere oorzaken zijn ;) zoals knijpoog hierboven zegt

Mining van cryptocurrencies kan niet meer uit als je niet aan goedkope stroom kan komen. Mensen die deze NVidia kaarten gebruiken zitten niet goedkoop de reststroom van een dam of windpark te gebruiken. Ook hebben wij geen subsidie op stroom zoals in grotere mininglanden is.

Minen van crypto is een zeer professionele sector. En deze zitten nu niet meer te wachten op nieuwe apparatuur om Ethereum te minen.

[Reactie gewijzigd door VySio op 18 februari 2021 17:52]

Mijn game PC met 3060ti trekt 60 cent stroom per dag en mined daarmee 5,60 euro aan ethereum. Toch zo'n 150 euro per maand opbrengst met de huidige koers. Best rendabel voor 1 kaartje van 499 euro.

Was toevallig dit weekend ermee begonnen. Dacht als ik dan toch zo'n kaart heb en er blijkbaar mensen geld over hebben in deze digitale goudkoorts, waarom dan niet mijn aankoop terugverdienen. Zal binnen enkele maanden vast wel weer voorbij zijn, maar vond het ook wel interessant om te zien hoe dat allemaal werkt.

Oftewel, minen van crypto, althans Ethereum, hoeft niet zeer professioneel te gebeuren. Gewoon een miner downloaden, pool kiezen, wallet aanmaken en gaan.

Bitcoin is wel een ander verhaal.
volgensmij maakt je ergens een reken fout ,

een 3060TI is 200 Watt, daarnaast gebruik je CPU disk MB , dus laten we even simple rekenen 250 watt.

Dat betekend met een brons 80 voeding dat je 300watt uit het stopcontact trekt dus elke 3.5 uur verbruik je een Kilowatt aan stroom.

een dag heeft bij mij 24 uur dus 6,8 Kilowatt * 23 cent = 1,60 euro per dag ,

Ik twijfel alleen sterk of je onder die 250 watt blijft. meeste game pc`s hebben niet voorniks 500+ watt voeding.

Een kaart in mijn ervaring stook je bij 24/7 minen met een grote kans binnnen een jaar kapot. Diverse gehad.

Dan heb je nog je crashes en connectie issue waardoor je hele nachten niet mined en aan het eind van het liedje houd je er dus gedurenede 1 jaar 1000 euro aan over daar moet dan 500 euro af van de aansschaf, heb je nog 500 euro over maar moet je wel het helejaar voor werken en hannesen om je rig draaiende te houden. dat is amper 1,5 euro per dag.

Nee single rig mining is niet echt intteresant meer. dan moet je er een stuk of 20 hebben staan.
Een beetje kort door de bocht. Het verbruik voor een 3060ti ligt rond de 130W tijdens het minen. Natuurlijk draait de rest van je PC ook, en heb je geen 100% efficientie, maar 300W is dan weer te ruim. Bovendien kan je je PC natuurlijk ook nog blijven gebruiken terwijl je aan het minen bent, alleen is degelijk gamen uit de kwestie. Een andere optie is om nog wat CPU mining ernaast te doen (als je een CPU hebt waarbij dat nut heeft), dan haal je er nog wat extra winst uit en zit het verbuik van je systeem waarschijnlijk dichter bij het optimate verbruik van de PSU.

Crashes? Zelden, als je een beetje weet wat je doet. Connectie-issues? Nog niet gehad (ik mine voor de lol nu een paar maandjes, meer als projectje om woonkamer te verwarmen met mijn PC). De aanschafprijs hoef je alleen mee te rekenen als je een rig bouwt, niet als je al een PC hebt gekocht en denkt "ik mine 'n bietje", dan zit het anders. Binnen een jaar je kaart kapot stoken? Alleen als je niet weet wat je doet. Als je de temperaturen een beetje koel weet te houden is er weinig aan de hand.

Dus, even op basis van de berekening nu. Op basis van, pak 'm beet, 220 watt voor het systeem: is je opbrengst (atm) 2177 euro. Je energiekosten zijn ongeveer 400 euro (mijn energieprijs gebruikt om te berekenen). Netto zit je op een kleine 1780 euro winst over een jaar, wat minder gaat zijn omdat die ooit zal uitvallen, of je OC zal uitvallen, omdat je af en toe een potje zal gamen, en omdat de moeilijkheid om te minen hoger wordt. Al kan het goed zijn dat de ETH prijs dan al een stuk hoger (of lager) is. Desalniettemin kan je niet stellen dat het niet interessant is, dat is het namelijk wel, en ik begrijp mensen goed dat ze op dit moment ervoor keizen om wat te minen met hun gaming-rig. Al vermoed ik ook dat dat weer snel minder wordt, wanneer de crypto-bullrun voorbij is :), en al helemaal wanneer ETH op POS overgaat natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door BHStar op 19 februari 2021 13:21]

Een kaart in mijn ervaring stook je bij 24/7 minen met een grote kans binnnen een jaar kapot. Diverse gehad.
Dit kan ik me niet zo goed voorstellen. Wat zou er dan kapot kunnen gaan aan een kaart door intensief gebruik?
Elektronica slijt ook, door een proces dat elektromigratie heet. Hoe kleiner de structuren en hoe warmer de chip, hoe groter het probleem.
Nah die slijtage valt echt wel mee, ik heb nog een r290 waar ruim een jaar mee gemined is in 2013 ofzo en die doet het nogsteeds goed in mijn pc, is ook nog eens overgeclocked en unlocked naar r290x.
Om te beginnen doe ik geen uitspraken over hoe lang de levensduur van een kaart zou zijn bij intensief gebruikt. Ik zeg alleen dát er sprake is van slijtage.

Daarnaast zegt het natuurlijk helemaal niks dat jouw kaart het nog doet na een jaar intensief gebruik met overclock. Dat zijn verhalen van het type 'roken is niet zo gevaarlijk, mijn opa is ook 90 geworden en die rookte een pakje per dag'.
Als je zou minen dan weet je dat de kaarten altijd undervolted worden. Mijn 3060ti trekt 130 watt en de rest van de PC wordt 8-10 uur per dag gebruikt tijdens werk. In de nacht zou je er inderdaad 40 watt bij kunnen tellen omdat de rest dan niet gebruikt wordt en alleen voor het minen aan staat. Heb een platinum voeding met 93% efficiëntie (Corsair).

Connectie issues heb ik al jaren niet gehad. Miner is wel eens gecrashed maar start automatisch weer op. Als dat niet zo is, dan verbruikt hij ook geen 130 watt meer. Dan gaat mijn PC in standby.

Ik heb het mem niet tot het uiterste gedreven en kaart wordt niet warmer dan 51c. Aangezien ik denk dat het minen over enkel maanden toch ophoudt, maak ik me daar geen zorgen over. Mocht het langer duren en hij na een jaar stuk gaan, dan heb ik intussen 4x de aanschafwaarde terugverdient, dus zo'n pijn doet dat niet.

Single mining rig kan dus hartstikke goed (voor zolang ethereum mining nog kan). Heb hem toch al staan en gebruik hem al de hele dag alleen die GPU staat overdag niets te doen.. althans tot voor kort. Alleen als ik in de avond game (2-3x in de week), staat mining 2 uurtjes uit.

Ik zou juist absoluut niet investeren in een mining rig aangezien het einde van rendabel GPU mining in zicht is met Eth2.0.
hebben we dadelijk ineens heel veel stoom over in de wereld gezien er paar miljoen mining rigs uit gaan lol .

je kunt met dit soort kaarten volgensmij wel ideale el cheapo render farms neer zetten.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 19 februari 2021 19:54]

Zelfs een 1080ti is met deze prijzen heel rendabel.
Is het echt zo simpel dat je iets installeert op je pc en een Wallet hebt en dan is het geld binnenhalen?
Tegenwoordig wel, extra stappen aanbreien is mogelijk maar dit is de basis. Zorg voor een betrouwbare wallet.

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 18 februari 2021 19:49]

Dit klopt echt niet meer met de huidige prijzen volgens mij

[Reactie gewijzigd door Krankenhausen op 18 februari 2021 18:12]

ik ken mensen met letterlijk 10x 3080 die aan het minen zijn. Wat je zegt klopt echt niet. Minen is extreem booming weer, dit is 100% de reden waarom de GPU prijzen weer zo hoog zijn geworden (zowel primaire als op de secundaire markt).
Ik denk niet 100% aan mining, er zijn meer factoren. Het verklaart niet waarom een populaire midrange kaart zoals de 1660super die ik onlangs nog heb aangeschaf voor kantoor (250euro) nu ineens 550 euro kost!
De 1660super is één van de meest efficiënte miningkaarten die er zijn. Naast de 3060ti. :)

Mijn vorige kaart was een 1660super en zat er aan te denken die in mijn PC naast die 3060ti te hangen om nog net iets sneller te minen.

Maar ga hem aan een vriend van me geven die niet veel geld heeft.
Juist de 1660 is het meeste efficient.
maar volgendsmij zit het probleem niet in de gpu's zelf, aangezien ze nieuwe modellen blijven doorvoeren, als ze puur winst wilde pakken zouden ze het lekker bij 3 modellen houden totdat minen niet rendabel meer is.
Het grotere probleem zit volgendsmij in het gddr6 geheugen wat in de gpu's word gebruikt, dit word tegenwoordig in zo belachelijk veel apparaten gestopt dat de vraag explosief is gestegen, neem een voorbeeld aan de electrische/slimme auto's. al dat soort machinelearning toepassingen hebben gewoon belachelijk veel geheugen nodig dat die markt veel schaarser is..
vind het daarom ook een raar model met zoveel extra geheugen en slomere cores, dit zou eigenlijk de natte droom van een gpu miner moeten zijn, maar dan limiteren ze de driver weer, waar je uit eindelijk als gamer ook last van gaat krijgen met je nieuwe dure gpu!
Ik hoop echt dat ze die belofte eindelijk waar gaan maken. Doet dat eigenlijk ook goed aan de capaciteit van het netwerk? Luisterde laatst een BNR fragment hierover en die knul zei dat ook Etherium niet genoeg transactie capaciteit heeft om een mainstream betaalmiddel te worden.
Ethereum is gebouwd voor smart contracts. De meeste smart contracts kunnen alleen maar uit de verf komen bij lage fee's.
Ethereum loopt inderdaad vast want Proof of Work is niet geschikt voor wat Ethereum moet zijn. daarom is de overstap naar PoS een goede keuze voor Ethereum.
Ethereum is dan ook niet bedoeld als transactiemiddel zoals wij dat gewend zijn. Dus geld. De transacties op eth netwerk zijn gebaseerd op smartcontracts die trustless zijn.

Dit zodat je geen derde partij nodig hebt om als broker te dienen bij het afhandelen van zaken.

Bijvoorbeeld interessant voor co-insurance waarbij meerdere partijen een (deel)claim moeten goedkeuren voordat er wordt uitbetaald.
Je weet dat er gewoon prima Nederlandse woorden bestaan voor de Engelse termen die je gebruikt?
Er zijn nog talloze andere mining munten buiten Bitcoin en Ethereum. Mometeel zijn de de grootste. Litecoin volgt daarna geloof ik.

Verder zal het probleem dan nog steeds niet groot zijn, want je hoeft dan alleen te kopen wat je mined.
Als je elke dag koopt wat je mined is er niet echt een probleem lijkt me. Het zit dan iets anders in elkaar.

Ik denk dat GPU mining juist enkel groter zal worden, en dat wat Rannasha al aangaf mensen eerder voor zeker zullen kiezen.
Zowel Bitcoin als Litecoin gebruiken Sha256. Deze heeft processorkracht nodig en niet de GPU kracht.
Naast ethereum zijn er geen grote coins die GPU mining gebruiken.

En wat betreft kopen wat je mines begrijp ik niet zo goed.
Maar ik denk dat je doelt op dat je investering altijd dus terug kan verdienen.

In geval van BTCminers spreek je over een vaste uitgifte qua aantal BTC wat vrij komt. Gemiddeld iedere 10 minuten vind 1 miner een block door rekensommen te maken, deze block wordt vol gestopt met openstaande transacties. De miner krijgt op dit moment een vergoeding van 6.25 bitcoin per blok en de fee's. Individueel minen is als een loterij, daarom zijn er miningfarms of miningpools voor de particulier die het nog doet.

Hoe meer miners er zijn hoe moeilijker de rekensommen worden (difficulty adjustment). Als iedereen dus harden gaat werken dan blijven de rewards nog altijd hetzelfde.

Maw de concurentie is zo groot tot het punt komt dat het minen niet meer rendabel is en miners hun apparatuur uitzetten.

Wij als normale mensen in nederland hebben niets te zoeken in deze industrie. Ik ken niemand in de community's waar ik in zit die dit persoonlijk nog doet.

[Reactie gewijzigd door VySio op 18 februari 2021 17:54]

Er zullen haast zeker andere munten komen die met GPU's te minen zijn en die rendabel zullen zijn.
Met Asics en Ant miners kan je niet veel mee buiten de munten te minen die bv Sha256 gebruiken.

Het is een te grote markt die ze niet willen laten zakken. Ook Nvidia en AMD vinden dit helemaal best. Die verkopen natuurlijk liefst zoveel mogelijk en dan is een individu niet belangrijk.

Ik moet het allemaal nog maar zien. Voorlopig zijn de GPU's niet aan te slepen en net als een paar jaar geleden zijn de tekorten extreem en de prijzen absurd.

Zulk soort kaarten bestaan al, zoals een Sapphire rx470 gb mining quad...zonder uitgangen. Maar omdat minen erg volatiel is zullen veel mensen niet zomaar even wat anders kopen wat ze daarna niet kwijt kunnen.

Als je ze een kart koopt zijn ze vaak duurder naar verhouding en als de mining inzakt niets waard waar een GPU altijd waarde zal hebben.

Ik vrees ervoor dat er de komende jaren weinig zal veranderen.
Je kan wel andere munten gaan minen, maar als er geen vraag is naar die munt dan is het ook niet rendabel.

PoW is alleen geschikt voor Bitcoin. De smartchain platformen stappen allemaal van het minen af.

[Reactie gewijzigd door VySio op 18 februari 2021 17:49]

De vraag is natuurlijk ook maar kunstmatig...want hoeveel mensen betalen nu met en virtuele munt in het echt?

Er komt dan vast wel iets wat de moeite blijft of ze maken iets wat de moeite wordt. Vraag en aanbod.
En litecoin is dus ook met een GPU goed te minen. Dat men munten mined en daarvoor Bitcoin koopt is wat anders.

Er zijn zat munten die ik niet kende maar waar al miljarden aan gemined zijn. Dus ik zie voorlopig GPU minen zeker niet verdwijnen.
Litecoin gebruikt scrypt ipv SHA-256. Dankzij dit verschil is GPU mining voor Litecoin veel langer lucratief gebleven dan voor Bitcoin, aangezien dit algoritme een stuk moeilijker in een ASIC te verpakken bleek.
Dank je, dit wist ik niet. Ik ben Full Bitcoin als beste store of value en wereldvaluta (gaat nog wel even duren)
En daarnaast heb ik mij verdiept in enkele smar contract chains.

Litecoin, bitcoin cash en andere directe concurenten van Bitcoin geloof ik niet in, dus weet ik te weinig van.
Ik ben zelf inmiddels ook over op BTC als store of value, maar ben in eerste instantie ingestapt via LTC mining, vandaar :)
coins die op markets kunnen getrade worden zullen wel snel boven komen drijven vanaf er speculanten in willen beleggen en dan gaan die dezelfde richting op
Ik heb mijn reactie aangepast met een uitleg over hoe minen werkt. Ik denk dat het tegelijk een verklaring is voor je bericht.
ik weet hoe minen werkt, maar het resultaat blijft hetzelfde: als speculanten meer geven voor de reward dan dat er collectief in het minen gestoken wordt (dus inclusief difficulty adjustment), dan zullen er miners blijven bijkomen tot het break-even is. Als een coin niet tradeable is en je de reward niet direct in iets kan omzetten wat algemeen aanvaard wordt, dan vervalt de motivatie bij velen om de coin te minen.
Heel de hype heeft amper nog iets met minen te maken en blocks worden nu vooral volgepompt met transacties tussen criminelen, washers, speculanten, traders en markets. Het aantal echte transacties voor goederen of diensten is volgens mij maar een fractie en bijzaak geworden.
Wat je aangeeft over het minen klopt. Zolang de prijzen stijgen is minen aantrekkelijk. Maar je kan ze dan alsnog beter kopen dan minen dat is voor ons Nederlanders veel goedkoper.

Ik reageer persoonlijk niet meer op Bitcoin is crimineel (misschien alleen voor hele domme criminelen, omdat je bewijs voor altijd openbaar vastgelegd is). Daarom copy/paste van btcwiki.nl

Volgens het Crypto Crime reportvan Februari 2021 van Chainalyis [1] was in 2020 het volume dat te maken had met illegale activiteiten 0.34% (of 10 miljard dollar). Het volume aan illegaal gebruik is laag, met een dalende trend en klein in vergelijking met de traditionele financiele wereld. Chainalysis is een blockchain analyse doet. De Bitcoin blockchain is openbaar en alle transacties daarin zijn voor iedereen in te zien, wat het voor een crimineel ook minder aantrekkelijk maakt. Chainanalysis analyseert en combineert die data met andere bronnen met als doel om te achterhalen wat er nou precies gebeurd op de Bitcoin blockchain.

[Reactie gewijzigd door VySio op 18 februari 2021 18:25]

ik bedoel niet specifiek BTC
Dit is zeker waar maar mocht het nog steeds rendabel om met GPU's te minen met die tijd dan denk ik niet dat het voor crypto miners het erg veel uit maakt of ze de normale GPU or de CMP kaarten hebben. Een beetje goede miner denkt aan veeel meer winst dan de kosten van zo'n kaart. En als crypto waardes blijven stijgen zoals de afgelopen jaren zal dat ook zeker het geval zijn.

Als crypto instort (wat ik niet denk) dan zal die 300-800 euro voor zo'n kaart waarschijnlijk zijn laatste zorg zijn.
Er worden momenteel zelf rekken vol laptops ingezet vanwege de RTX 3000 gpu's, de gekte is nooit groter geweest. Laten we hopen dat het snel voorbij is, al verwacht ik dan wel weer een andere domme onzin 'munt' die het gat vult.

Overigens mooie marketing van Nvidia, die verkopen hun eigen moeder nog aan miners.

[Reactie gewijzigd door hrichard op 19 februari 2021 00:23]

Waar gaan al die 3080's dan naartoe volgens jou? :)
Nieuwsberichten laten anders een ander beeld zien. Bijvoorbeeld
https://www.notebookcheck...mining-farm.521665.0.html

Even googlen en je vindt er meer.
Je bent precies niet echt op de hoogte :) je kan veel meer coins of crypto minen met een gpu dan enkel ethash, ja die is nu veruit wel beste maar dat zal wel nog een 2tal jaar beschikbaar zijn. Dat is het voordeel tov van asic miners dat je hebt met gpus. En je ethereum ga je wel nog kunnen staken op eth2.0.

En deze kaarten lijken interessant maar hangt vooral af van de prijs, als ze het duur willen maken omdat mining zo attractief en populair geworden is, kan het gerust zijn dat je beter nog een gewone kaart koopt. Als ze het echter prijzen naargelang de specs van lagere kloksnelheid, onnodige dingen eruit gehaald en het pakweg 400eu of miner is, kan het interessant zijn. 36mh/s is niet bepaald veel maar goed, dat kan in de praktijk nu wel nog beter uitvallen.
Het probleem is productie capaciteit, als er CMP kaarten moeten worden gemaakt worden er per definitie minder RTX kaarten gemaakt.

Linus Tech Tips slaat de spijker op zijn kop. Het enige dat Nvidia hier doet is voor zichzelf zorgen. Deze CMP kaarten komen later niet terug op de markt als crypto weer instort omdat ze niet te gebruiken zijn als reguliere GPU.

Daarnaast worden CMP kaarten na 1 generatie afgedankt en ze zijn vervolgens niet voor iets anders bruikbaar, dus meer E-waste.
Maar goed marketing lulverhaal van Nvidia hoor, veel mensen geloven de BS.
In de vorige mini-craze periodes heeft nVidia ook al mining-only GPUs verkocht. En hoewel je nu misschien wel makkelijk een mining-GPU aan een gamer kwijt kan is dat buiten de mining-craze tijden toch best lastig omdat nieuwe en normaal gebruikte GPUs ook redelijke prijzen hebben. Als nVidia de prijzen van deze GPUs niet te hoog maakt (moet in principe natuurlijk geen probleem zijn als het rejects zijn), dan kan die balans prima in het voordeel van die CMP gaan.
ik zou 't niet vervelend vinden om een kaart te hebben die ik puur en alleen kan inzetten voor het renderen van 3D rendering of ander simpel lineair schaalbaar rekenwerk zonder dat m'n normale GPU daar onder te lijden heeft, om eerlijk te zijn...

[Reactie gewijzigd door cappie op 18 februari 2021 17:08]

Nvidea heeft daar al producten (Quatro) voor, en daar verdienen ze veel te lekker aan om jou hetzelfde te laten doen met een (oude) mining kaart.
*Nvidia
*Quadro
Sorry maar valt me op dat dit slordige taalgebruik bijna vaker voorkomt dan de juiste namen te gebruiken. Klein puntje van irritatie van deze kant, niet specifiek aan jullie 2 hier.
ja, maar die kosten ook Quatro-geld.. en zijn niet perse beter voor 3D rendering wat CUDA cores nodig heeft, zoals Blender 3D bijv.. ik had 't niet perse over realtime 3D.
De Quadro naam is sinds kort vervallen, ze heten nu bijvoorbeeld RTX A6000.
Persoonlijk zou ik nog enige interesse hebben in een CMP kaart. Is ook leuk voor virtualisatie, dan kan je die kaart in een VM gebruiken. Maar ik weet dat ik daarin een zeer beperkte doelgroep aanspreek. Naast het feit dat Nvidia officieel geen VM-gebruik toestaat op hun GeForce kaarten. Hun drivers hebben hier een beveiliging tegen, al is die zeer eenvoudig te omzeilen.
Oh God. Daar gaan we met alle halfbakken gemodde drivers. Daar gaan nog veel kinders voor iemand anders mee minen / private keys mee verliezen / cryptolockers installeren.
Wat heeft deze aanpassing aan de hashrate voor impact voor gamers?
Wat heeft deze aanpassing aan de hashrate voor impact voor gamers?
Volgens het artikel:
"Nvidia zegt dat de driver specifieke onderdelen van het Ethereum-miningalgoritme detecteert en aan de hand daarvan de hashrate limiteert."

Dus als het goed is zal het geen impact hebben op gamen of andere toepassingen.
Tenzij het bepaalde zaken in games als een soortgelijk iets denkt te herkennen en daardoor dus zichzelf terugschroeft. Maar goed....dat is vooral beren op de weg zien die er wellicht niet zijn. Het zal blijken uit de praktijk. :)
Dat de kaart veel minder zal uitverkocht zijn ;) betekent dan wel ook dat diezelfde gamer als hij wil minen ernaast geen goeie prestaties kan krijgen.
Softwarematig dus. Mooi, dan kunnen we weer aan het werk om die boel te unlocken. Vroeger had je wel vaker leuke kaartjes die je op die manier kon 'upgraden'. :)
Persoonlijk hoop ik dat niemand dit voorlopig unlocked (op langere termijn wanneer de voorraden normaal zijn is dat wel prima)

Beschikbaarheid van GPUs is waardeloos op dit moment, tenzij je graag onnodig hoge prijzen wil neerleggen voor iets dat normaal veel goedkoper hoort te zijn.

Om daar vervolgens nog miners bovenop te krijgen lijkt mij minder wenselijk, in ieder geval tot de voorraden meer stabiel zijn.

niet de meest populaire mening, maar ik herinner mij nog wat de vorige mining craze heeft veroorzaakt op de GPU markt
"Nvidia zegt dat de driver specifieke onderdelen van het Ethereum-miningalgoritme detecteert en aan de hand daarvan de hashrate limiteert."
Lekker transparant ook, als dit in de toekomst impact heeft op bijv mijn Blender CUDA workloads weet ik wel wie ik voortaan links moet laten liggen.
Dat er een tekort is is niet wenselijk van alle kanten simpelweg omdat je omzet misloopt of uitsteld.

Dat terzijde, waarom heeft een "gamer" meer recht op een GPU dan een "miner"?
Als je milieu-technisch gaat kijken is het eigenlijk bijzonder dat men hier niet over valt. Als je bedenkt hoe enorm veel energie je verstookt (verloren gaat) tegen wat ervoor terug komt en dan bedoel ik niet in 'geld'.

Ik zet 'geld' tussen quotes, want persoonlijk vind ik het nogaltijd bijzonder dat op deze manier iets kan genereren wat eigenlijk niets is en men er toch zoveel waarde aan kan geven. Daarnaast is het fantatsich om waarde te transporteren wat uit het zicht van bepaalde instanties moet blijven.

Dan vind ik gamen toch wat vriendelijke... :)
Dat kan je ook zeggen van alle verlichting die in de avond blijft aanstaan in kantoren, winkels etc etc

Dat is pas zonde van de energie!
dat valt natuurlijk compleet in het niet vergeleken met het verbruik van miningfarms.
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Net als de overdadigheid aan snelweg verlichting in en rondom de randstad, dat kan ook met de helft minder. Pak bijvoorbeeld de A1 met zijn kerstboomverlichting.
We moeten zorgen dat we zo weinig mogelijk energie verbruiken. Het wijzen naar andere technologie of inzet en roepen dat het nog zonder-der-der is gaat natuurlijk nergens over. Verspilling is verspilling, aanpakken die zooi.
Bitcoin alleen gebruikt evenveel energie om te winnnen en om in stand te houden als Argentinië. Schande eigenlijk.
maak daar maar NL van, wij gebruiken bijna net zoveel als Argentinië, dan is het wat tastbaarder ook ondanks al die datacenters en het westland (verlichting) in NL waar sommigen van zichzelf al netzoveel gebruiken als heel Amsterdam.
Grootste gedeelte van onze energie ging naar Hoogovens geloof ik...
hoogovens zijn kolengestookt ;) Alluminium fabrieken trekken wel aardig stroom net als Westland en de NS. Maar denk erom dat datacenters ook aardig stroom trekken!
Ik zet 'geld' tussen quotes, want persoonlijk vind ik het nogaltijd bijzonder dat op deze manier iets kan genereren wat eigenlijk niets is en men er toch zoveel waarde aan kan geven. Daarnaast is het fantatsich om waarde te transporteren wat uit het zicht van bepaalde instanties moet blijven.
Maar doen we dat ook niet met skins, limited edition in-game items, Pokemon Go accounts etc? Die brengen ook belachelijk veel geld binnen ("echt" geld, wat eigenlijk ook maar een papiertje uit de printer is), maar zijn eigenlijk ook niet meer dan een 1 of 0 ergens in een database. Een beetje artificial scarcity, en hoppa. Je hebt een waardevol schild, dansje of virtueel monster.
Het is niet zozeer dat een gamer meer recht op een kaart heeft als een miner. Maar een miner verdient er geld mee. En zal voor een 3070 misschien wel die 900 euro betalen. Zolang hij er geld mee verdient. Een Gamer gaat niet 900 euro betalen voor een GPU die eigenlijk rond de 500 hoort te zitten.

En daarom een niet wenselijke situatie veroorzaakt. En het feit dat miners ze met honderden tegelijk koopt. Een gamer niet.
Daarom dat productie op drijven ook nooit zal helpen.
Miners kopen alles waar ze bij kunnen. Hoe meer kaarten, hoe meer opbrengst.
Mochten ze kunnen, kochten ze er duizend. Daarom zal de schaarste sowieso blijven tot het niet meer rendabel blijkt.
Misschien moet je je even inlezen ipv het standaard "miner bad". GPU mining is al lang niet meer zo rendabel. Miners kochten sowieso al geen bergen GPU's zoals "vroeger". Brengt geen reet op in vergelijking met asics. Het globale tekort aan generieke chips is hier de schuldige.
Ik vrees dat jij diegene bent die zich moet inlezen....
Een 2gh/s asic van innosilicon doet ruwweg dezelfde hashrate als ruwweg 20 rtx 3080's.
De asic kost 20k. Laat 20 rtx 3080's voor dit voorbeeld even hetzelfde kosten (het is meer).
De asic verbruikt 2500watt aan stroom om dat te doen aan het stopcontact. De rtx 3080's doen 6000watt om dat te doen, bijbehorende moederborden niet meegerekend, verlies door de psu's niet meegerekend.

Dan heb ik het nog niet over de ruimte die het geheel inneemt tegenover de asic, of de maatregelen die je moet nemen om het geheel voldoende te kunnen koelen, tegenover de asic.

Ik mine al sinds de vroege jaren van bitcoin en de laatste keer dat het de moeite waard was een gpu farm te beginnen als serieuze miner tegenover een asic farm, was toen de 1080ti actueel was. Daar heb ik er bij de release toen 38 van gekocht als upgrade van mijn gpu farm. Die dingen hebben zichzelf dubbel en dwars terugbetaald en staan hier nog steeds. Ze staan echter uit, omdat ze qua efficiency niet kunnen opboksen tegen de asics en fpga's die ik sinds een jaar of 2 ben beginnen te plaatsen.
Dit, plus trading heeft ervoor gezorgd dat ik al een aardig aantal jaren een ver bovengemiddeld inkomen puur uit crypto heb, en ook geen "normale" baan meer nodig heb. Dat doe je allemaal niet als je niet weet waar je het over hebt.

Ik denk dus dat ik best behoorlijk ben ingelezen. Aannames en de klaarblijkelijke haat jegens miners zijn echter blijkbaar sterker dan goede argumenten in de strijd om de schuld bij miners neer te leggen.
Het is niet omdat het in Nederland niet de moeite waard is dat het bv in China of Indonesië ook zo is.
Bovendien wordt er geen bitcoin gemind met die kaarten...

Nederland is de wereld niet, in tegen deel.
Ik denk dat jij niet echt meer actueel bent met je informatie. De RTX30 reeks laat namelijk zien dat GPU mining terug winstgevend is. Gezien de schaarste worden zelfs gaming laptops van RTX30 opgekocht om in te schakelen in een mining farm.

Dus het is niet enkel chip tekort. Scalpers, miners, gamers, chip tekort, covid productie storingen.
De reden dat gpu mining nu tijdelijk winstgevend is, is het tekort aan asics gekoppeld aan de plotselinge en vrij onverwachtte stijging van crypto in zijn geheel en ETH in het bijzonder.

Op dit moment word dus inderdaad de resterende beschikbare apparatuur voor een gedeelte opgekocht door miners. Echter veroorzaakt dat niet het tekort, het is een gevolg van het tekort.
Als ETH asics op dit moment voldoende beschikbaar waren geweest dan was dit geen issue. Als generieke chips geen gruwelijke backorderstatus hadden in zowat elke sector, ook niet.
Dit was even zo, omdat met name Bitcoin te complex werd om nog rendabel met GPU's te minen.

Er zijn nu echter andere cryptocurrencies die flink in waarde aan het stijgen zijn die nog wel (rendabel) met GPU's gemined kunnen worden. Ethereum is daar een voorbeeld van en daar gaat deze nieuwspost dus ook over.
Je hebt het over 2 jaar terug. Dat ETH tegenwoordig (even) rendabel is om te minen met gpu's heeft te maken met het grote tekort aan asics. Op hun beurt weer door het globale tekort aan generieke chips.
En ja, een 30 serie kan inderdaad best rap minen, maar verbleekt qua efficiency tegenover asics.
Barking up the wrong tree...

Ik refereerde naar de inhoud van de newspost.
En waarom zouden asic miners meer opbrengen? Ze zijn mss makkelijker te gebruiken en installeren, maar wel duurder, luider, en op een gegeven moment zijn ze ook niks meer waard.. met gpu-mining kan je meer verschillende crypto minen en behoud je ook nog de waarde van je kaarten.

En zoveel mogelijk kopen als kan dat zal wel niet voor de doorsnee miner zijn, want in 1 pand heb je toch ook niet oneindig elektriciteit.
Als je iets verder doorleest zie je dat ik het al voorreken. Als dat te moeilijk is...
-de prijs, die is ruwweg hetzelfde kijkend naar hashrate, asics zijn iets goedkoper
-het geluid, een paar gpu's maken inderdaad minder geluid, maar als je bij een nuttig inkomen zit qua opbrengst maakt ook dat niet meer uit en maakt het koelen van de gpu's evenveel geluid
-het houden van waarde, ja een asic verliest waarde, net zoals een gpu, hoeveel en hoe snel ligt aan de ontwikkeling van nieuwe, meer efficiente asics en hoe snel dat gaat ligt aan de populariteit van een algo.

Verder is de efficiente dus vele malen hoger, waardoor je op het stroomverbruik van enkele gpu's al een berg asics kun laten draaien. De hashrate/watt is dus beter, wat of beter is voor het mileu als je dezelfde hashrate aanhoudt als je met gpu's zou hebben, of je krijgt meer asics op hetzelfde stroomcircuit aangesloten. Je verdient per beschikbare watt dus meer met asics, voor ruwweg hetzelfde geld.
Nog vragen? Zie mijn post iets verder naar beneden.
Klopt simpelweg niet wat je zegt. nieuwste asic eth miners kosten 11k tot 21k, als jij dat goedkoper vind dan gpu mining moet je eens leren rekenen ;). En ja ze zijn iets efficienter, maar dat heb je ook nog zelf in de hand, je kan de gpu ook tunen op een manier dat hij een goeie hashrate geeft voor weinig verbruik, dat het soms maar een 15% meer scheelt met een asic. Maar een asic miner is wel compleet waardeloos eens je een bepaalde crypto niet meer kunt minen of een upgrade krijgt.. Met je gpu kan je veel uiteenlopende coins minen. Dus als je zegt dat gpu-mining enkel nu maar winstgevend is omdat eth het zo goed doet, weet je echt niet waarover je spreekt..
Zucht. Nieuwste asic eth miners (als je het over de 2gh/s versie hebt) kosten inderdaad 20k.
Die doen dus 2000mh/s. Een enkele 3080, zoals in mijn andere post die je niet hebt gelezen ondanks de link ook al uitgelegd, doet daar ongeveer 1/20ste van.
Aangezien ik niet kan rekenen, reken zelf even uit wat 20 stuks rtx 3080 op het moment kost...
Het stroomverbruik staat ook voorgerekend. Als jij ruim minder dan de helft "iets efficienter" noemt dan verschillen we daar van mening maar in de miningwereld is het nogal wat als je je hashrate kunt verdubbelen terwijl je evenveel stroom verbruikt. Tunen zodat het maar 15% scheelt, gewoon kletskoek.

Een asic miner is ook niet totaal waardeloos als er een upgrade of nieuwer model komt. Natuurlijk worden ze minder waard, net zoals een gpu ook minder waard word.

Verdere uitleg heb ik al gegeven, ik blijf mezelf natuurlijk niet herhalen.
Is waar enerzijds wat je zegt normaal zijn de asics efficienter, maar dat hoeft niet zoveel te schelen. met een 5700xt bv kan je 61mh/s halen voor 105watt. En die krachtigste asic miner nu is qua efficientie zelf beter dan de lichtere model die inmiddels ook de pan uit gerezen zijn. Nu is het wel zo dat bv een 3080 hier momenteel nog wel erg duur is ok, maar in amerika kost die maar 700$. Als je wat handig bent en het slim aanpakt hoef je dus geen asic miner, maar natuurlijk het is makkeljker hé als je maar gewoon 1 machine in het stopcontact moet steken..
Dat had je niet nee, maar aangezien je aandringt:
2000/61=32.7, je hebt dus 38 van die kaarten nodig om aan dezelfde hashrate te komen.
38x105=3990 watt aan stroomverbruik van de kaarten, uit de voeding. Daar komt dus nog wat bij voor de rest van je systemen (moederborden, cpu's, geheugen, opslag) en omdat die voeding niet 100% efficient is.

Dat tegenover 2500 watt uit het stopcontact voor de 2GH/s miner. En dan heb je het nog niet gehad over de extra koeling die je nodig gaat hebben voor 38 kaarten tegenover 1 asic.

All said and done zit je dus met je gpu's op ruim het dubbele. Dat noem ik nog steeds best een groot verschil. Op jaarbasis heb je het voor puur de kaarten alleen zonder de rest van de systemen, verlies van de voeding en je extra koeling, tegen standaard stroomtarief op jaarbasis over 2760 euro extra. Alles meegerekend ga je zeker over de 3500 heen.

Tot slot, een 3080 is ook in de VS gewoon niet of nauwelijks te krijgen. De prijzen van de schamele exemplaren die beschikbaar zijn, liggen ruim boven die 700 dollar. Dat is op het moment meer de gangbare prijs voor 2dehandse 1080ti's. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie die hier geen plaats heeft.

Edit:
Wat je trouwens naar mijn mening ook in het plaatje zou moeten meenemen, is het feit dat die enkele asic alles bij elkaar genoeg heeft aan 30cm breedte op een even zo diepe plank van een random ikea rekje. Met 38 gpu's heb je het op zijn minst over 4 rigs, en dat heeft toch al snel 2,5m bij 1m nodig bij een beetje een minimale setup.

[Reactie gewijzigd door MadMan op 22 februari 2021 17:15]

Kleine toevoeging: Er zijn ook zat gamers die geld verdienen met gamen/streamen en dus per definitie met hun gaming rig inclusief GPU, maar het is niet hun "core business".
Klopt, maar je kan dan wel argumenteren dat die kaarten dan effectief ook gemaakt zijn om mee te gamen en niet om te minen ;) gamers hebben meestal ook maar 1 kaart nodig terwijl miners mss je hele stock opkopen.
Ik zat al te wachten tot iemand deze conclusie trekt.

In een ideale wereld (die niet bestaat) zouden er gewoon 2 aparte kaarten moeten bestaan, ene puur voor minen die hardwarematig niet goed in gamen is, en andersom voor de gaming kaart.

Voor gelijke prijzen natuurlijk.

Probleem is niet zozeer wie "recht" heeft op de kaart, maar wat er gebeurt als de mining craze weer eens start, men zoekt niet naar een oplossing want bedrijven als AMD en Nvidia krijgen hun centen toch, ongeacht wie de kaarten koopt.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 18 februari 2021 17:32]

Het meer een strikvraag want niemand heeft recht op een product en die bedrijven willen alleen winstmaximalisatie.
Vanuit Nvidias oogpunt heeft een gamer meer "recht" op een GPU dan een miner. Een gamer zal mogelijk affiniteit met het merk ontwikkelen en in de toekomst weer Nvidia willen kopen.

In miner heeft 0 merktrouwheid dus heeft het weinig nut om daar in te investeren.
.. als dit in de toekomst impact heeft op bijv mijn Blender CUDA workloads weet ik wel wie ik voortaan links moet laten liggen.
Wat bedoel je precies met 'wie' ? Het is niet dat je keuze hebt als je CUDA gebruikt.
De OpenCL Implementatie in blender voor AMD is tegenwoordig net zo snel als de CUDA implementatie voor Nvidia kaarten, dus er is wel keuze binnen deze applicatie.

De OptiX backend biedt echter ook nog BVH traversal en triangle intersection acceleration op RTX kaarten en kan bijna 2x zo snel zijn als de vorige 2, iets wat ik mis bij AMD.
In plaats van een API implementatie biedt AMD een externe renderer aan via een plug-in..
Zeker maar als je vast zit aan CUDA wordt het toch lastig. Veel AI gerelateerde dingen waar ik dagelijks mee werk, werken alleen met CUDA.
Denk dat het enkel bepaald patroon checkt/onderschept dat mining gebruikt hoor, als het andere gamingtoepassingen enz zou aantasten zouden ze het wel niet doen. Mss dat het wel snel gekraakt wordt natuurlijk, al stel ik me de vraag of de hashrate van die 3060 uberhaupt zo goed zal zijn, 3060ti is ongeveer gelijk aan 3070 maar dat zal wel stuk beter zijn dan de 3060. Nog meer benieuwd welke prijs die mining-only kaarten gaan hebben, gezien de vrij beperkte hashrates nu moet die wel laag blijven.
Persoonlijk hoop ik dat niemand dit voorlopig umlocked (op langere termijn wanneer de voorraden normaal zijn is dat wel prima)
Je hebt als miner dus de keuze, of een vele malen goedkopere kaart kopen en die unlocken of een duurdere mining kaart kopen. Dan is de keuze snel gemaakt denk ik. Dit zet echt geen zoden aan de dijk wat betreft beschikbaarheid voor videokaarten.
zouden ze eigenlijk een encryptie op de software moeten zetten, en de key betaal je voor.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat die CMP kaarten goedkoper worden als de reguliere RTX, anders gaat dit inderdaad niet werken.
[...]


Je hebt als miner dus de keuze, of een vele malen goedkopere kaart kopen en die unlocken of een duurdere mining kaart kopen. Dan is de keuze snel gemaakt denk ik. Dit zet echt geen zoden aan de dijk wat betreft beschikbaarheid voor videokaarten.
Ik vind het jammer dat Nvidia en AMD er niet van geleerd hebben, met de GeForce RTX 2000 series hadden we ook een tijdje problemen om er aan te komen, door al die mining, al was het lange niet zo erg als nu, want nu zijn zelfs de goedkoopste kaarten zo goed als niet te verkrijgen, ja voor absurde prijzen.

Maar heb eerder het idee dat Nvidia en AMD het niet zo erg vinden, aangezien ze al heel veel verkocht nu hebben, dankzij juist al die mining.
Denk dat het idd weinig oplost, maar klopt wel niet echt wat je zegt, die "velen malen goedkopere kaart" zoals 3060 zal sowieso geen geweldige hashrate hebben, het is de instapkaart en goedkoop zijn de nvidia kaarten momenteel ook allesbehalve. Geen enkele kaart om goed mee te minen is momenteel goedkoop..
Persoonlijk hoop ik dat niemand dit voorlopig unlocked (op langere termijn wanneer de voorraden normaal zijn is dat wel prima)

Beschikbaarheid van GPUs is waardeloos op dit moment, tenzij je graag onnodig hoge prijzen wil neerleggen voor iets dat normaal veel goedkoper hoort te zijn.

Om daar vervolgens nog miners bovenop te krijgen lijkt mij minder wenselijk, in ieder geval tot de voorraden meer stabiel zijn.

niet de meest populaire mening, maar ik herinner mij nog wat de vorige mining craze heeft veroorzaakt op de GPU markt
Ja het is echt absurd, de grafische kaarten wereld is helemaal ingestort, dit is nog nooit gebeurd, je kan geen eens aan een GeForce GTX 1650 komen, ja voor een absurde €300,- wanneer ze rond de €150 horen te wezen, zelfde voor de Radeon RX 5500XT, voor beginners en mensen die een kapotte grafische kaart hebben, en een nieuwe nodig hebben, is het echt een waardeloos tijd, ik hoop echt dat met juni allemaal in orde is en alles weer te koop is, en voor een normale prijs, maar dat duurt nog ruim 3 maanden, ik kan van geluk spreken dat me ruim 4,5 jaar oude GeForce GTX 1080 het nog steeds goed doet.

Edit spelfouten

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 februari 2021 23:56]

Tsja, voor miners is het vervelend dat er gamers zijn, dus softwarematig de FPS halveren?
In een ideale wereld die niet bestaat.

2 aparte producten creëren, de ene is goed in minen maar slecht in gamen.

Andere is goed in gamen maar slecht in minen, en dit allemaal hardwarematig zo creëren dat de 1 niet de ander ineens beter kan, dan kopen beide groepen het product dat voor hun geschikt is (en dan ook de prijzen gewoon gelijk houden)

Maar de wereld is niet ideaal.

dit is misschien wel het meest neutrale antwoord dat ik hierop kan bedenken
Zonder gamers hadden deze hele gpu's voor ze niet bestaan... Met een Quadro of its dergelijks is het namelijk helemaal. Iet rendabel. Die 4 tot 12 duizend voor quadro kaarten verdienen ze nooit terug. Je argument gaat dus niet op.
Ik hoop vooral dat ding geen effect heeft op ander gebruik van een gpu zoals rendering of gaming of iets dergelijks... Dat is nog maar de vraag namelijk.
Of je koopt een mining-kaart, die flink goedkoper zal zijn (afgekeurde gpu's, geen aansluitingen) maar wel dezelfde hash-power heeft?
die flink goedkoper zal zijn
Waar leidt je dat van af? Als dat zo zou zijn dan hoeft Nvidia de "gewone" Geforce kaarten niet kunstmatig te beperken.
Staat in het artikel :)
Zijn afgekeurde chips die de gaming kloksnelheden niet halen.
Ervanuit gaande dat er dan genoeg non gaming kaarten op de markt zijn zodat de miners niet alsnog de gaming kaarten gaan kopen, dan wel. Maar dat zal zeker niet het geval zijn, miners kopen niet 1 kaart, die kopen er 10 of 100 tegelijk. Dat creëert schaarste, drijft de prijzen weer op én de kaarten in het gaming segment komen dan weer in zicht.

Het softwarematig beperken kan dus ook een voorzorg zijn en hoeft niet perse een gelijke of hogere prijs te betekenen voor de mining tegenhanger.

Persoonlijk heb ik gemengde gevoelens bij cryptocurrency. Ik zie er zeker de voordelen van in, maar het hoge energieverbruik ervan, de schaarste die het creërt voor de gewone consument (meerdere jaren op rij) én de enorme fluctuaties in de koers maken het voor mij lastig de munt te kunnen rechtvaardigen als waardige (en stabiele) vervanger van traditioneel geld.
Die zo goed al nooit beschikbaar zijn, uitverkocht voordat ze op de markt komen, in Q4.
Dan betaal je alsnog teveel stroom voor je ethereum, waarom dan niet ineens zo'n mining misbaksel kopen?
Hangt er vanaf waar je die stroom haalt. Het is een globaal probleem.
Die mining shit moet gewoon strafbaar worden...verspilde energie
En wie bepaald wat verspilling is? Als je de potentie en het nut van cryptocurrency ziet dan is het ineens wel degelijk nuttig zie je dat niet ja dan is het niet nuttig. Wie mag dat beslissen dan?

Wat als die persoon/entiteit jouw berichtje(s) verspilde energie vindt? Jouw dan van het internet blokkeren? Dat slaat toch ook nergens op :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 februari 2021 17:16]

Hij wordt gemind en brengt het wat ongelukkig, maar heeft natuurlijk wel een punt. We beginnen met z'n alleen eindelijk in te zien dat we véél te veel resources gebruiken, duurzaamheid komt steeds meer op de agenda en er ontstaan gelukkig ook steeds meer initiatieven op dat gebied. Dan is het natuurlijk best zinvol om na te denken of het verstandig is om een alternatief valutasysteem op te tuigen dat méér energie verbruikt dan een land als Argentinië

[Reactie gewijzigd door Jorizzz op 18 februari 2021 17:23]

Zolang bijvoorbeeld 47 cruise schepen net zo veel co2 uitstoten als het gehele Europese wagenpark maal 10, en niemand dáár klaarblijkelijk problemen mee heeft, blijven dat soort dingen natuurlijk symbool politiek.
Bij dit soort uitspraken, graag bronvermelding:
NOx emissions from cruise ships in Europe was comparable to 15 percent of the NOx emitted by Europe’s passenger car fleet in a year, the report finds. In Marseille, for example, 57 cruise ships emitted almost as much NOx as one-quarter of the city’s 340,000 passenger cars in 2017. Along the coasts of countries such as Norway, Denmark, Greece, Croatia and Malta, a handful of cruise ships are responsible for more NOx than the majority of the domestic car fleet.
Bron
Cruise brands run by Carnival Corporation emitted 10 times more cancer-causing gases in Europe than all of the continent’s passenger vehicles combined, according to data released on Wednesday.

A study of 203 cruise ships at sail in Europe in 2017, carried out by the European think-tank Transport & Environment, found that of the 20 most polluting cruise ship lines, seven were operated by Carnival-owned brands. In total cruise lines emitted more than 60 kilotonnes of sulphur dioxide, a cause of acid rain and lung cancer.
bron

In het eerste artikel wordt er gesproken over stikstofdioxide. maar dat waren er 57 en meer dan een kwartstad.
In het tweede wordt er niet specifiek over CO2 gesproken, maar over "kankerverwekkende gassen". Later wordt er gesproken over zwaveldioxide (SO2). Zwaveldioxide wordt gelukkig niet veel uitgestoot door voertuigen (tenzij het voertuig op steenkool of kerosine rijdt/vliegt). Benzine en diesel zijn tegenwoordig zwavelvrij.

Zwaveldioxide is trouwens goed oplosbaar in water. En waar is er heel veel water? Niét waar de auto's rijden :+

Dus tenzij je met een bron komt die je CO2 uitstoot 47 cruiseschepen > CO2 uitstoot 10x EU wagenpark staaft, graag ergens anders onzin kramen.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 18 februari 2021 19:54]

Ik heb geen idee, maar de eerste hit op Google vertelt me dat één bitcoin transactie ongeveer 5 keer zoveel energie verbruikt als 100.000 (honderduizend!) VISA transacties. Geen idee in hoeverre dat precies waar is, maar de intrinsieke werking van het Bitcoin systeem zorgt nou eenmaal voor een enorm stroomverbruik. Ik ben niet per se anti bitcoin of anti crypto currencyu in het algemeen, maar het lijkt me best relevant om daar uit het oogpunt van duurzaamheid over na te denken of dat wenselijk is of niet.
Ik kan me nog herinneren dat een bepaalde rekenkern hadden gelockt, maar te unlocken was met een potloodstreep. Je moet het maar bedenken.
Socket A (462) van AMD inderdaad, vroeg nog van mijn sempron 2400+ een Athlon XP mobiel gemaakt.
Of gewoon de drivers niet updaten, als je nu toch vol kan minen. ;)
Zoals je kunt lezen, de huidige drivers werken niet met de 3060.
Wat lost dit op?

Dan gebruiken ze toch de oude driver?
De 3060 kaarten die hiermee beschikbaar komen zijn nog niet op de markt. Dus er zijn nog geen oude drivers

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 18 februari 2021 18:36]

Heb je het bericht gelezen? oude drivers zijn er niet voor die kaart de 1e driver heeft die beveiliging dus al.
Goed nieuws dan.

Dit verdient toch wel de j jonah jameson gif award.
Zeer triest dat fabrikanten gaan inspelen op crypto-mining. De hoeveelheid energie die hiervoor nodig is, is enorm en legt direct een beslag op het milieu dat toch al de komende jaren onder zware druk staat.
Wat is er mis met gewoon werken?
De hoeveelheid energie die hiervoor nodig is, is enorm en legt direct een beslag op het milieu dat toch al de komende jaren onder zware druk staat.
Dat doen we toch met z'n alle, de ene door te minen, de andere omdat ie een kinderen heeft (en ja die vervuilen), weer een ander omdat ie 100km verder woont dan hij werkt, en weer een ander door te gamen :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 februari 2021 16:59]

Blijft toch bijzonder geinig, de meeste mensen hier zullen wel achter cryptocurrency en blockchain staan, maar als iemand mij zou vragen om het masaal 'minen' recht te praten, zou ik niet weten waar ik moest beginnen.
Ik heb er weinig moeite mee dat uit te leggen, het minen is gewoon de eerste beste manier die bedacht is om het netwerk te laten werken en bestaan (want geld verdienen trekt mensen aan). Ja daar zijn nu betere technieken voor bedacht (PoS), net als de eerste auto wss niet zo zuinig is als de nieuwste, dat is gewoon een ontwikkeling die iets door moet maken. Daar hoeven we niet 100 jaar op te wachten zoals met auto's die doorontwikkelingen volgen elkaar rap op alleen het implementeren in iets wat al zo groot is als bitcoin is nog wel een 'probleem' want je moet alle neuzen wel dezelfde richting op hebben. Maar veel andere coins hebben al PoS of zijn ermee aan het flirten (ETH bijv).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 februari 2021 17:32]

Alle voorbeelden die je geeft zijn tenminste "echte" dingen/diensten - zelfs lekker een stukje rijden voor de lol dient nog een doel/zou je als ontspanning kunnen zien.

Geef eens wat voorbeelden van wat je nu echt met crypto kunt doen? Afgezien dat je er ongeveer nergens ermee kan betalen (anonieme darkweb aankopen daargelaten), is de koerst veel te onstabiel om als serieus betaalmiddel te dienen.
Of gigantische putten in de grond graven om goud naar boven te halen.
Of de computers van spotify en netflix te laten draaien terwijl het beter is om fysiek te kopen.
Of t-shirts aan 2 euro kopen die na twee keer wassen weer kapot zijn.
Of voetbalstadia bouwen en voetballers de hele wereld rond vliegen.
Of bossen kappen in Brazilie zodat we hier goedkoop hamburgers kunnen eten.

Er zijn zoveel dingen die zogezegd een noodzakelijke dienst aanbieden, maar is dat altijd wel zo.
It’s in the eye of the beholder.

Het gaat altijd allemaal om geld en geld is vuil hoe je het ook bekijkt.
Je kan er op best veel plekken mee betalen hoor, sterker nog je kan er zelfs huizen en sinds kort ook een tesla mee kopen. En dat is niet via het darkweb ofzo.

Ik denk dat je je er best op verkijkt op hoeveel plekken je met bitcoin kunt betalen.
Aangezien de nadruk voor veel mensen nog steeds op veel geld verdienen ligt, ten koste van eigenlijk al het andere, zijn we nog erg ver weg.
Bij vele crypto valt de benodigde energie nog mee. Grootste uitzondering daarop is Bitcoin en het is een probleem dat inherent is aan het protocol en dus niet eenvoudig op te lossen. Ook 1 van de redenen dat ik zelf Bitcoin nooit meer zie worden dan een speculatief product.
> wat is er mis met gewoon werken?

oef. Die is kortzichtig. Er zijn meer manieren om geld te verdienen.
En men hier vindt dit weer een irrelavante opmerking |:(

Wat kun je met crypto? Ongeveer niets! (een handje vol uitzonderingen daargelaten) en dat zal zo blijven totdat het streng gereguleerd is en dan nemen de gevestigde banken het over met waarschijnlijk weer een nieuwe munt...

Las vandeweek dat de hele mining industry nu al net zoveel stroom gebruikt als Argentinië... Een land met bijna 50 miljoen inwoners!

Kom maar op met de -1, maar minen is IMHO het vernietigen van het milieu met als de bijwerking dat iemand die gewoon graag wil gamen nu weer geen mooie nieuwe videokaart kan kopen.
Nou, niet triest, er is blijkbaar enorme vraag naar. Het is er nu eenmaal en zolang het niet bij de wet verboden wordt zal er gewoon geleverd worden, zo werkt kapitalisme nu eenmaal, je bent als bedrijf ook dom om het niet te doen als jij met weinig moeite die zooi kunt leveren.
Het verziekt de complete PC game markt dat hebben fabrikanten ook langzamerhand door, klanten gaan weglopen als het onbetaalbaar wordt en game developers doen dan steeds minder aan innovatie omdat steeds minder mensen de computer het aankan soort kip ei verhaal.

Op gegeven moment raak je haast in een soort stilstand en als dan opeens de mining hype voorbij is dan hebben fabrikanten haast geen klanten meer...

Fabrikanten willen ook game klanten houden waar de kaarten oorspronkelijk voor bedoelt waren en hoe vaak zie je wel niet bij games het Nvidia logo of Amd logo fabrikanten willen dit soort contacten/contracten ook niet gaan verliezen.

De crypto lui maken de markt helemaal kapot, ook ik zit er straks mee en probeer zo lang mogelijk met de GTX1080 te doen precies om deze reden omdat kaarten slecht leverbaar en overpriced worden, bij aanschaf van de GTX1080 heb ik nog net geluk gehad maand later was de kaart opeens fors duurder en had ik hem nooit gekocht als dat zo was, die kaarten zijn nog steeds duur ik zou mijn gebruikte kaart zo kunnen verkopen voor de prijs waarvoor ik hem oorspronkelijk nieuw heb gekocht.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 februari 2021 19:21]

En als je "gewoon werkt" in een bedrijf, dan een speciale firma die geen computers gebruikt, en nog kaarsen gebruikt voor verlichting, om toch maar geen beslag op het milieu te leggen hé ;) als het men geld kan opbrengen en toekomstgerichte investering is wie denkt er dan nog aan 't verbruik.. Uiteindelijk komt er ook geleidelijk wel meer "groene" stroom, en zelfs de zogenaamde milieuvriendelijke zaken zoals elektrische autos zijn eigenlijk helemaal niet zo, gigantisch veel stroom om op te laden, vervuilende batterijen enz..
Opzich prima dat ze een speciale crypto chip uitbrengen. Maar dat zegt niks over de verhouding waarin ze alles gaan produceren. De crypto chips zullen vele malen duurder gemaakt zijn en veel meer geld in het laatje brengen, dus zou niet gek zijn als Nvidia het overgrote deel van de productiecapaciteit daar naartoe zwenkt. Lost het 'gpu-shortage' probleem niet echt op.

EDIT: Daarnaast ook belangrijk om even te benoemen dat de meeste grotere mining organisaties gewoon hun eigen drivers bouwen en zo'n 'lock-in driver' houdt hen echt niet tegen.

[Reactie gewijzigd door lucade2210 op 18 februari 2021 16:53]

Prima, dan springt AMD er op in. Nvidia gaat dat marktaandeel echt niet zomaar opgeven ten behoeve van miners.
Nvidia wint wel een hoop sympathie van mijn kant hier, zou graag die 3060 willen kopen voor een normale prijs maar als die miners de gamers elke keer voor zijn is voor mij zo de lol er af.

edit: normaal heb ik een voorkeur voor AMD, kan alleen maar hopen dat ook zij een onderscheid gaan maken.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 18 februari 2021 17:06]

Nou aan mijn kant juist niet, ik vind het verwerpelijk om kaarten die hardware matig wel in staat zijn iets te kunnen software matig te verkreupelen. Dat zou verboden moeten worden.

Ik heb niks met crypto-currency hoor, pest hekel aan eigenlijk. Maar als ik zo'n kaart wens te gebruiken om bijv hashcat op los te laten om 1 of ander sleuteltje te vinden voor iets wil je toch niet dat het ineens onmogelijk of traag wordt gemaakt. Het is toch mijn keus om te bepalen wat ik allemaal doe met zo'n kaart.

Bovendien je hebt een bepaalde bedrag neergelegd en dan gaan zij je later functionaliteit afpakken? What's next?, zeggen dat je de kaart alleen voor gamen mag gebruiken, oh nee alleen voor games die hun goed keuren.. dag nvidia!

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 18 februari 2021 17:24]

Bovendien je hebt een bepaalde bedrag neergelegd en dan gaan zij je later functionaliteit afpakken?
Nee want de kaarten worden vanaf het begin beperkt.
De RTX 3060 is nog niet uitgebracht en er zijn nog geen drivers die deze videokaart ondersteunen. De eerste driver die ondersteuning voor de nieuwe videokaart toevoegt, zal ook de beperking op de hashrate doorvoeren.
Nieuwste generatie van amd, big navi, is niet zo interessant meer om te minen, toch niet in vergelijking met wat ze kosten. Dat waren vorige generatie wel met de 5700 en nog beter radeon vii, maar maar die zijn inmiddels belachelijk hoog geprijsd.
AMD heeft nou ook niet echt wat je zegt bakken met fab capaciteit in de la liggen.
Dit lijken echter geen speciale crypto chips te zijn (dat zou ook het doel voorbij schieten, want dan ga je inderdaad schuiven met productie capaciteit, waardoor het weinig op schiet in beschikbaarheid), waar het op lijkt is dat Nvidia nu chips gaan verkopen als mining chip die afgekeurd zijn als Geforce chip, bijvoorbeeld omdat er defecten zitten in het deel van de chip die de displayoutput moet regelen.

Daarmee zou je dus wel een deel van het GPU shortage probleem op kunnen lossen, immers chips die eerder onverkoopbaar waren, want defecten of een te lage bin, kunnen nu mogelijk wel verkocht worden als Mining chip.

Ik verwacht echter niet dat de cyptochips duurder zullen zijn, eerder goedkoper. Anders gaan minders alsnog gaming kaarten voor de resale value (die een crypto chip niet heeft). Die crypto chips moeten een flink betere ROI bieden anders zijn ze simpelweg niet interessant.
Aangezien de yields bij Samsung beter kunnen/konden, geeft het natuurlijk ook de mogelijkheid om "mindere" GPU's kwijt te geraken. (Voor zover deze niet in lagere reeks kaarten konden.)
Dus misschien is het een win-win: geste naar gamers (stabiel hoofdpubliek) én aanbod naar miners (minder stabiel, maar wel kapitaalkrachtig en verwachten mindere garantie enzo).
Vraag blijft inderdaad wel of ze een mooie balans gaan weten te vinden. En wat ze gaan doen aan tekorten van geheugenchips en andere componenten.

EDIT: Bijkomend opent dit de weg naar het stoppen van de verkoop van de huidige 30xx-kaarten, en introductie van nieuwe varianten (die een nieuwe driver vragen). Uiteraard niet om beter met AMD te concurreren, maar enkel en alleen om miners te stoppen.

[Reactie gewijzigd door Jack77 op 18 februari 2021 22:23]

Inderdaad, die versies die eerst uitkomen tot 36mh/s (in de praktijk mss iets meer), mag eigenlijk niet meer dan 350€ ofzo kosten anders is't gewoon de moeite niet.. Ter vergelijking, normale prijs van de rtx3080 is 700$, en heeft een hashrate van bijna 100mh/s, en dus ook voor gamers, doorverkoopwaarde ook nog veel waardevoller. Als ze ze echter danig goedkoop maken kan dat weer andere problemen geven, alweer schaarste en mining overload die de opbrengst van minen ook kan verlagen..
Denk niet dat die duurder worden want dan kopen mensen wel de game versie met hogere restwaarde en betere garantievoorwaarden (en die driver is toch in no time gehackt dunkt me).

Ik meen mij te herinneren dat ze dit (separate kaarten, niet die beperking) eerder hebben geprobeerd, zonder succes :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 februari 2021 17:00]

ik denk dat het over binning gaat hier, de goeie chips in consumer kaarten, de miskleunen op gimped mining rotzooi, daar boeit het toch niet zo.
Als die specifieke mining-gpus duurder zouden zijn dan koopt toch bijna niemand ze? Want dan kan je beter een van de huidige rtx3000 series kopen waar je wel nog onbeperkt mee kunt minen..
Kunnen ze dit ook niet even doen voor de andere kaarten? Ik wacht inmiddels al 4 maanden op mijn 3080 voor een normale prijs (niet de woekerprijs die er hier en daar voor gevraagd wordt).

Ik snap overigens niet waarom er niet overal gewoon een wachtlijst is waar je je op moet inschrijven. Het moet toch mogelijk zijn de bots buiten spel te zetten en maar 1 per adres te leveren, voor de 2e sluit je vervolgens weer achteraan aan in de rij.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 18 februari 2021 16:58]

Adressen zijn niet echt uniek. Heb ik huisnummer 34, of huisnummers 34a-z? Ik kan je vertellen dat de bezorger z'n pakketje kwijt wil, en gewoon in alle gevallen bij mij aanbelt. En genoeg studentenhuizen hebben maar één adres voor alle bewoners, dus daar is jouw idee ook niet echt eerlijk.
Iedereen aast op dit moment op chips. Er is met de corona's en nieuwe consoles een flink verhoogde vraag naar fab capaciteit en die is beperkt (zo'n fabriekje bouwen duurt effies en kost een paar centen). Mining drivers of niet, als er geen chips zijn om te verkopen kun je ze niet verkopen.
Voor de andere kaarten heeft het geen zin meer omdat daar drivers uitgebracht zijn zonder beveiliging, dit kan je alleen doen als er nog geen drivers zijn uitgebracht en dat is ook wat ze nu gaan doen.
Dit hadden ze al veel eerder niet moeten doen. En niet enkel softwarematig maar gewoon hardwarematig compleet onmogelijk maken.

Heel het het crypto mining is schadelijk voor de gamingmarkt (en het milieu). Nu de tekorten absurd zijn is het helemaal idioot dat minera massaal alles opkopen. Hopelijk volgt AMD snel!

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 18 februari 2021 17:08]

Miners zijn niet de oorzaak. Ik zou me wat verder verdiepen in het probleem.
Ze zullen niet de oorzaak zijn maar het w verergeren. Net zoals jaren geleden toen de prijzen substantieel stegen door mining.
Als je vindt dat cryptomining schadelijk is voor het milieu dan is de kaart gebruiken voor gaming dat ook.

In beide gevallen gebruikt de kaart energie.
Je mist volgens mij dat een enkele gaming toepassing niet 24/7 met meerdere kaarten op 100% vermogen draait!
Het is inderdaad minder schadelijk maar niet onschadelijk. Maar je maakt net zo goed de keuze iets voor eigen gewin te doen ten koste van het grotere goed...

Waar ligt de grens dan precies?
Het aantal kaarten dat voor gaming wordt ingezet is vele malen hoger dan voor het minen van coins. Energie verbruik van gaming zal dus hoger zijn.
Dat hele gamen is schadelijk voor de scientific computing en de mining markt (en het milieu, en de lichamelijke gezondheid).

Een scheve redenering... zo werkt nou eenmaal een vrije markt.
Moores law is dead heeft gister hier nog een video over gemaakt over de hele mining gedoe. De protocollen om te minen zijn gemaakt om juist te werken op gaming kaarten zodat deze gebruikt kunnen worden op gpus, en als je dus de hash rate gaat limiteren dan gaat zeer waarschijnlijk de gaming prestaties naar beneden.
De lock zoals Nvidia die nu heeft geïmplementeerd is bijna volledig kansloos want grote farms die hebben hun eigen personeel die drivers en biosen schrijven voor op de kaarten. Ookal zou het met hardware geblokkeerd worden dan maken ze een nieuw algoritme wat er omheen gaat.
ik heb er geen verstand van maar kan dit niet beter hardwarematig worden geblokkeerd? Op die manier is het nooit te omzijlen en kunnen gpu fabrikanten gelimiteerd en gereguleerd apparte mining kaarten uitbrengen
Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat het zeg 3 maanden duurt, zodat de eerste spike aankopen al bij gamers ligt. En hardwarematig kun je je Ethereum kernel detectie ook niet updaten.
Kan, maar ik denk dat ze daar veel eerder mee in het proces moeten beginnen. Wellicht de volgende keer.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.