Gerucht: Amazon werkt aan Echo-apparaat voor aan de muur

Volgens Bloomberg werkt Amazon aan een Echo-apparaat dat gebruikers aan muren kunnen monteren. Er komt naar verluidt een 10"- en een 13"-model en het moet dienen als een soort commandocentrum voor alle smarthome-apparaten die eraan gekoppeld zijn.

Gebruikers moeten er ook mee kunnen videochatten en muziek mee af kunnen spelen, schrijft Bloomberg. De site publiceert geen foto's van het apparaat, maar het moet dus in ieder geval een touchscreen, microfoon en camera aan boord hebben. Amazon Alexa draait er uiteraard ook op. Dankzij het feit dat het apparaat aan een muur vastgemaakt hoort te zitten, kan het veel compacter zijn dan de Echo Show, die juist hoort te staan op een oppervlak.

Het apparaat zou volgens de bronnen eind dit jaar of ergens volgend jaar uitkomen, mogelijk voor een prijs van 200 tot 250 dollar. Bloomberg benadrukt echter wel dat de plannen nog geannuleerd of gewijzigd kunnen worden. Als het 13"-model wel op de markt komt, wordt dit het Echo-apparaat met het grootste scherm tot nu toe. Het eerste Echo-apparaat voor aan de muur is het niet; dat was de Echo Wall Clock.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

09-02-2021 • 16:56

41 Linkedin

Reacties (41)

Wijzig sortering
Ik vraag mij af hoeveel mensen hier trek in hebben, met alle toenemende zorgen over privacy.

Geef mijn portie maar aan fikkie.
In de VS (maar ook in UK en Ierland) worden deze dingen behoorlijk veel gebruikt.
De meeste mensen vinden privacy niet echt belangrijk. Privacy is een "nice to have" voor de meerderheid van de mensen, niet een "must". Zaken als gratis, makkelijk en nuttig/leuk zijn vele malen belangrijker dan privacy voor het grootste deel van de mensen. En dan heb je nog de mensen die privacy slechts gebruiken als sabotage middel om zaken te vertragen of hinderen. Het percentage mensen dat echt om privacy geeft is heel erg klein.
Tja ik heb dat ook, maar zie niet in hoe het te vermijden is.
Ik ben omgegaan voor de Quest2, om dan bij het gedwongen, maar minimale "lege FB account te ontdekken dat FB mijn meeste vrienden al kent (WhatsApp wil je contacten inzien... ik sta bij veel mensen in de contactlijst, jij waarschijnlijk ook). Foto's op FB, Xiaomi Roborock stofzuiger... en Alexa en google in de slaapkamer: "Alexa hoe laat is het", i.p.v. lich aan, bril pakken, op de wekker kijken enz.
Ik hoop dat de microfoon en camera van je mobieltje hebt afgeplakt, zodat niet elke geheime dienst ter wereld vrolijk mee kan luisteren/kijken?

Fikkie heeft je portie allang op en verlangt naar meer...

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 10 februari 2021 10:53]

Ja hier ook niet hoor..

Ik gebruik wel oude android tablets met WallPanel. Goedkoper en je houdt je privacy.
Ehm Android en privacy gaan niet zo goed samen
Ja maar in dat geval gebruik je het natuurlijk alleen voor de wallpanel app. Dus er is gewoon geen informatie om te lekken. Bovendien kan je een alternatieve rom gebruiken zonder google.

Dit is een stuk beter dan de echo die al je activiteit met Amazon deelt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 februari 2021 15:14]

Malware in je muur sauzen, mij hoef je er niet voor wakker te maken.
"Wij" misschien niet, maar kijk om je heen: nobody cares... at all!

Het is alleen maar handig denken mensen. En dat is het probleem ook wel: het ís handig. Net als bijvoorbeeld dat Portal ding van Facebook. Maar mijn god, een camera van Google, Facebook of Amazon in je huis... bbrrr.
Ik vraag me ook wel eens af hoe mis het moet gaan tot we tot inkeer komen. Maar zo lang die bedrijven schreeuwen dat de privacy goed geregeld is (it isn't*), blijven mensen wel gaan.

* de privacy zoals bedrijven, zoals Facebook en Google, het uitleggen is dat je foto gepost kan worden met jouw voorkeur wie het kan zien. Terwijl privacy er meer om gaat, mijn inziens, is dat hoe dan ook die bedrijven die hele foto leegtrekken en daar allerlei conclusies aan verbinden. Dit alles natuurlijk voor een ever growing advertentie profiel waar je geen weet van hebt.
Moet gelijk denken aan het 'telescreen' uit 1984.
Is ook zo, maar realiseer je dan ook dat we ook met zijn allen dag en nacht met een telescreen op zak rondlopen, die ook van alles aan data verzamelen via de verschillende apps. Vooral op Android. Sommige apps luisteren zelfs naar de microfoon om bijvoorbeeld ultrasone triggers van reclame te horen.

Zo gek kon Orwell het niet eens bedenken :)

Met dit ding komt je data tenminste alleen bij Amazon terecht en niet 1000 andere partijen. Bij mij komt er ook geen in hoor! Maar je moet het wel in verhouding zien vind ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 februari 2021 23:58]

Thermostaat/homepanel zou dan wel handig zijn!
Hopelijk kijkt Google mee en komt er ook een Nest variant. Die schaf ik meteen aan!
Ze hebben al de nest hub, en er zijn wallmounts waarmee je ze aan de muur kan hangen.
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=twsiNrukKA0

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 10 februari 2021 11:42]

Dit lijkt me een prima idee, dit is nou net iets wat ik nog mis bij Google. Hoewel ik me wel afvraag hoe je dat qua voeding doet en of het daardoor praktisch is t.o.v. een standaard, maar zolang ze het modulair maken lijkt me dat geen probleem (dat wil zeggen, of muurmontage, of in een standaard).

En in de tijd dat hij niet gebruikt wordt, is het een digitale fotolijst ;)
Google Home is zeer matig met automatisering en dashboards, maar combineert prima samen met Home Assistant.
Als de nieuwe echo apparaten het mogelijk maken om ook de Home Assistant app te draaien is dat een een uitstekende rede om er een paar aan te schaffen (ook al gebruik ik Google in plaats van Alexa).
Je kan de Nest Mini (en waarschijnlijk Home Mini) toch gewoon aan de muur hangen? De Nest Hub inderdaad niet, maar in mijn ervaring is Google's stemherkenning zoveel malen beter dan die van Amazon dat alles dat ik 'even snel' wil kunnen doen gewoon via de Nest Mini in de keuken kan. Ook de Nest Hub op mijn bureau gebruik ik eigenlijk alleen via stemcommando's, en zelden om echt content op af te spelen (en dan vooral om naar de camera boven de oprit te kijken of voor de kleine een filmpje op YouTube af te spelen terwijl aan het werk ben).
Dat is toch echt helemaal niet mijn ervaring. Alexa reageert bij mij zeer slecht, en Google doet het perfect, ook terwijl bijv. de afzuigkap aan staat
Het is ondertussen pijnlijk duidelijk dat je er een hekel aan hebt.
Haha. But he still got a point!
Ik ben nu wel benieuwd waarom dit wordt gedownvote.
Jammer dat niemand hiervoor even een ladinkje bronnen neersmijt voor waarom dit bullshit zou zijn.
Of runt dat ding op vrije en open software?
De Echo’s draaien voor zover ik weet op een aangepaste versie van Android.
de Firesticks draaien iig wel een aangepaste Android versie

er zijn blijkbaar wel wat mogelijkheden afhankelijk van de (oude) bootloaders oid van de firestick om hen te kunnen unlocken met een vrijere android

zoiets zal ook wel gelden voor de Echo lijkt me
ff willekeurig die dat idd bevestigd linkje https://www.aftvnews.com/...-on-the-amazon-echo-show/

dus in de praktijk zijn ze vrij gelocked.
Ja, ik als consument zou hier dus niet superblij mee zijn.
Voorkomen dan afluisteren gebeurt is dus geen optie want je komt er niet (normaal) tussen.
Je hebt wel een punt, want ik lees niet hoe ze de gebruikers informeren wanneer het aan het meeluisteren, meekijken of zelfs opnemen is. Het lijkt me een minimale vereiste dat het heel duidelijk moet zijn wanneer dat het geval is. Al is het alleen al omdat je zelf controle hoort te hebben wanneer Amazon iets met jou of andermans gegevens gaat of laat doen.
verkeerd gepost, laat maar
Zeker wel een Android telefoon met Hey Google actief 24/7 bij je?
Nope, geen Android bij ons thuis.
Gebruik helemaal niets van Google, PiHole op het netwerk en hostfiles aangepast voor de zekerheid .

Siri gebruik ik overigens ook niet

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 10 februari 2021 16:09]

Een tablet voor aan de muur
Met daarop een Amazon variant van home assistant of een hub
Dat is wel een stukje innovatie :+
Er was toch al een tweaker hier die een aantal jaar geleden een tablet (opkomst tablet) aan de muur had gehangen om bijvoorbeeld de beveiligingscamera in de gaten te houden of een tweede scherm erbij ipv picture in picture? Bestaat dat nog eigenlijk? Ik kan mij herinneren een artikel gelezen te hebben met foto's erbij.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 9 februari 2021 20:28]

Ik heb ook meerdere artikels gelezen en filmpjes waarbij mensen een tablet ergens opgehangen hadden om daarmee de hele smarthome in de gaten te kunnen houden. Deze bijvoorbeeld (voor de Trekkie): https://www.youtube.com/watch?v=vSPbYIV5sLk
Oh mijn vrouw is zwanger dus ik had even een totaal ander apparaat in gedachten :D
Herkenbaar. Ik dacht ook even in die hoek, net een week geleden een kersverse dochter gekregen. Haha waar je hoofd mee vol zit.
Hahaha. :+
Ik hoor wat je zegt.
Ik hoor wat je zegt.
Duurde even voor dat ik hem door had...
Duurde even voor dat ik hem door had...

PS
Gefeliciteerd mannen!

[Reactie gewijzigd door edterbak op 9 februari 2021 18:55]

Wat ben ik blij dat ik intussen zo’n 4 a 5 Alexa (ondersteunende)apparaten in huis heb. Hiervoor heb ik altijd Google Home gebruikt, maar wat werkt dat toch bizar slecht in 2021 zeg... Ik moet zo ongelooflijk vaak ‘hey google’ herhalen voordat het eindelijk reageert, zelfs op 30 centimeter afstand echt bizar. Dit geldt voor zowel de Home Mini, de Home en bijv. de Sonos Beam.

[Reactie gewijzigd door UncleEddy op 9 februari 2021 19:04]

Ik zeg tegenwoordig altijd OK google. Meestal reageert het dan wel, maar ik ben lui en ipv OK google, pause tv, zeg ik pause...krijg ik af en toe informatie over The boys, een tv-programma waar ik niet in geïnteresseerd ben...
Ik betaal niet voor hardware die mij bespioneerd - hardware die dat doet - demonteer ik!
dus de uitvinding is een tablet met amazon reut erop... wauw... nou zeg, wat ben ik onder de indruk....

ik neem aan dat er in de camera ook een stukje herkenning komt?

loopt in onderbroek - verwarming moet hoger
komt dronken thuis - glaasje water en aspirientje klaar zetten
ruzie - belt instanties

of komen de filmpjes gewoon op facebook?