Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon introduceert bolvormige Echo-speakers met processor voor machine learning

Amazon heeft een nieuwe generatie Echo- en Echo Dot-speakers aangekondigd. Deze hebben een bolvorm. De nieuwe Echo heeft onder andere een accelerator voor machinelearningtoepassingen zoals spraakherkenning. Ook is er een nieuwe Echo Show met scherm.

De nieuwe Echo heeft een 3"-woofer en tweeters die naar twee kanten gericht zijn. De speaker analyseert de akoestiek van de ruimte om de audio daar op aan te passen. De Echo ondersteunt Zigbee en Bluetooth Low Energy zodat ze als smarthomehub in te zetten zijn en dankzij Amazons Sidewalk-ondersteuning moet de verbinding met domotica-apparaten die Sidewalk ook ondersteunen vlot op te zetten zijn. Amazon Sidewalk is een vorig jaar geïntroduceerd protocol dat gebruikmaakt van het 900MHz-spectrum.

De Echo-modellen bevatten een door Amazon samen met MediaTek ontwikkelde co-processor, de AZ1 Neural Edge. Deze module is gericht op het versnellen van applicaties die van machine learning gebruiken en zo helpt de chip onder andere bij het snel afhandelen van spraakherkenning op het apparaat zelf. De aanwezigheid van de AZ1 maakt dat audiosignaal niet meer via clouddiensten hoeft te verlopen voor spraakherkenning. Amazon wil de processor in meer komende producten integreren. De Echo verschijnt voor 100 dollar in het zwart, wit en blauw.

Echo Dot en Dot Kids Edition

Amazon kondigde ook nieuwe kleine Echo Dot-speakers aan, die eveneens bolvormig zijn, waar de vorige generaties de vorm van een puck hadden. De nieuwe Dots hebben een 1,6"-driver en een tap-to-snooze-functie, die voorheen aan de Echo Dot with Clock voorbehouden was. Die klokversie met leds die de tijd aangeven verschijnt ook nu weer. Daarnaast komen er varianten voor kinderen met panda- en tijgerontwerp. De Echo Dots kosten 50 dollar, de versies met klok en de kinderversie 60 dollar.

Echo Show 10

Tenslotte kondigde Amazon de Echo Show 10 aan, een zogenoemd smart screen met 10"-scherm. Dit scherm roteert mee als de gebruiker converseert of iets kijkt en zich door de kamer begeeft. De 13-megapixelcamera met groothoeklens zorgt daarbij dat de persoon gecentreerd in beeld blijft. Net als de Echo heeft de Show 10 een AZ1-processor en ondersteunt het apparaat Zigbee en Bluetooth Low Energy. De Echo Show 10 verschijnt eind dit jaar voor 250 dollar.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-09-2020 • 21:26

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
Het verbaast me eerlijk gezegd nog steeds hoe happig we hier op zijn, zelfs op Tweakers. Zolang het always-online is, wat realistisch gezien voorlopig nog wel moet, komt zo'n ding bij mij niet in huis. Leuke gadget of niet.
100% mee eens. Ik wil niks meer wat mijn persoonlijke gegevens gebruikt om daar zelf rijker van te worden. Het zijn niet andermans gegevens, dus het hoeft ook niet andermans geld te zijn.
Ik heb niks te verbergen voor mezelf, maar wel voor anderen. Ik heb het te verbergen voor bedrijven en overheden, omdat dat anders niet ten goede van mij komt. Maar ik heb het ook te verbergen voor anderen.

Niet dat ik mijn data wil verbergen voor anderen, maar omdat ik niet wil dat ik bedrijven winst maken met mijn gegevens en daardoor een prikkelt wordt om nog meer gegevens te verzamelen. Want dat is ook niet fijn voor anderen.
Het is eigenlijk raar dat wij ons moeten verantwoorden waarom wij iets willen verbergen.
Iedereen heeft recht op privacy, dat maakt je nog geen crimineel !

Meer argumentatie is niet nodig.

Zon mooie afluister bol komt er bij mij ook niet in.
Je smartphone doet precies hetzelfde als je Siri of Android hebt met Assistant. Ben benieuwd of je de instellingen hebt doorlopen om dat helemaal uit te schakelen, de meeste mensen die ik spreek en fulmineren tegen smarthome Assistants hebben hem op hun smartphone gewoon aanstaan :+
Klopt, en dat staat ook uit. Maar zelfs dan wordt je gewoon belazerd, je hebt alleen dan bewust geen toestemming gegeven.
(praat maar eens bewust een hele dag over Nike of Apple en log een dag later in op facebook of instagram)

Koop je zon apparaat dan heb je ook geen recht meer op privacy want je gaat ermee akkoord dat ze de info mogen gebruiken.
Ja, het zit al in de gebruiksvoorwaarden. Heb het eens tot op de bodem uitgezocht voor de Polestar review, dat kan je hier lezen: HgnX in 'reviews: Op pad met de Polestar 2 - Eerste elektrische auto van Geel...

Je bent echt een product voor de leverancier.
yup, die staat bij mij ook gewoon uit,

en ik heb ook geen home automation wat gebruik maakt van externe services, mijn deurbel camera is lokaal en mijn gps tracking gaat naar mijn eigen server.


toch is het onmogelijk om niet getracked to worden, maar waar mogelijk proberen we het wel :)
Dat komt omdat alle technology die we gebruiken in de US wordt ontwikkeld. Daar neemt men het niet zo nauw met zaken als privacy, zeker niet voor buitenlanders.

Door de versnippering, grote hoeveelheid (verschillende) regelgeving en gebrek aan sturing in Europa is het naar mijn mening onmogelijk hier een concurrent op te zetten. Terwijl langzaam Europa verslaafd raakt aan de leuke spulletjes uit de US en hun beleid.

Het zou tijd zijn dat Europa ingrijpt. Maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren.

Ondertussen staken de Amazon medewerkers in Duitsland nog maar verder.

[Reactie gewijzigd door dycell op 25 september 2020 11:09]

Niet helemaal waar: Hij stuur echt pas je stem data door NADAT je zelf "Alexa" hebt gezegd. Het detecteren van het woord Alexa gebeurd lokaal.
Heb er zelf geen, maar begreep dat het apparaat soms ook “Alexa” denkt te horen en dus aan gaat, zelfs als dat niet de bedoeling is. Toegegeven dat is nog lang geen altijd luisterend device,
maar toch.
Ik heb zelf Alexa in m'n soundbar zitten (Yamaha YAS-109). Dit is niet iets waarvoor ik specifiek dit model gekocht heb, maar ik gebruik het toch regelmatig. Alexa laat duidelijk horen wanneer 'ze' haar naam gehoord heeft en begint te luisteren. Heel soms tijdens het tv kijken wordt ze geactiveerd, dit gebeurd hoogstens 2x per maand. Na ~5 seconden geen duidelijke instructies te ontvangen, maar gewoon tv-stemmen, stopt ze weer met luisteren. Dus hierover maak ik me zeker geen zorgen.

Echter gebruik ik Alexa enkel voor "play spotify", "play radio", "goodmorning" = nieuws, daarna radio, "volume 7",... Zo hoef ik mijn smartphone er niet telkens bij te nemen voor muziek af te spelen.
Voor persoonlijke dingen zal ik het nooit gebruiken.
Zou het kunnen dat bij het zeggen van "Alexa" je stem actief doorgestuurd wordt, maar dat jouw data nog steeds in te zien is, als Amazon dat wil?
Ik vertrouw de grote bedrijven erg weinig als het gaat om creatief omgaan met regels. En zo blijkt, want (andere tak van sport) Volkswagen gaat MG kopen om zodoende een CO2 buffer te hebben om meer vervuilende auto's te kunnen kopen. Negeer alsjeblieft de makkelijke reactie dat ze binnen de wetgeving blijven, maar kijk naar de intentie van de wetgeving: een beter milieu. Door de aankoop van MG levert Volkswagen netto geen bijdrage aan het milieu. Nog sterker: als Volkswagen MG niet zou kopen, dan zouden ze beter hun best moeten doen voor het milieu, waar ze nu dus onderuit komen. Het "sjoemelen" houdt niet op.

Dus terugkomen op hier: misschien wordt data doorgestuurd onder bepaalde voorwaardes, maar betekent dat ook dat mijn data niet beschikbaar is voor een andere partij als er niet aan die voorwaarde voldaan wordt?
Iets nuanceren: kijk eens in de history van je Echo op de online echo page.
De echo pakt meer op dan je denkt, en zet dit over naar amazon.
De interactie gebeurt pas als je iets zegt wat op Alexa lijkt.
Ik heb net even gekeken bij de recordings van m'n echo dot's (we hebben er 7 in huis)
Ja, er staan recordings die "not intended for alexa" waren, maar ik heb er maar 1 gevonden waar echt iets uit op te maken was in de recordings van de laatste maand, "Hier is je treintje" zei m'n vrouw tegen m'n dochter.
De rest is onverstaanbaar of zelfs gewoon static geruis.
Als dat de "privacy inbreuk" is, met 7 van die dingen in huis, dan vindt ik het reuze meevallen, joepie... Amazon weet nu dat we een treintje in huis hebben.
Inderdaad het totaal te grabbel gooien van het laatste beetje privacy. Dat zelfs tweakers die toch de implicatie moeten weten van een apparaat dat 24/7 mee luistert zo happig zijn om zo ding in huis te hebben.
Dat een apparaat 24/7 luistert, wil niet zeggen, dat er 24/7 data naar Amazon / Google / Apple / etc. wordt gestuurd. Dat is volgens mij al tig keren aangetoond. Dat gebeurt alleen na 'Hey Google' / "Hey Siri' / etc. En ja, dat gebeurt een enkele keer wel eens ongewenst, maar om dat nu zoveel erger te vinden dan een smartphone, begrijp ik niet zo.
Het is ook al meer dan eens aangetoond dat het wel degelijk wordt "misbruikt" en beluisterd om hun algoritmes aan te passen of te verbeteren. Of je het gelooft is een 2e, maar ik heb het allemaal uitstaan op mijn smartphone, en mijn Google data bevat geen audio bestanden. Daarmee vind ik het niet vergelijkbaar met een smartphone nee, want die werkt ook prima zonder stem.
Maar als je niet gelooft dat Google / Apple / Amazon doen wat ze zeggen met een apparaat met microfoon, waarom zou je dan wel geloven dat ze niet 24/7 de microfoon van je smartphone open hebben staan, ook al zeggen je settings wat anders? Waarom zouden ze zoveel meer baat hebben bij het afluisteren van je huis dan het afluisteren van een apparaat dat je altijd bij je hebt, dat veelal op tafel ligt bij meetings, etc.?

Als ze zoveel hebben aan die data en die zonder je toestemming zullen bemachtigen, dan hadden ze allang de mogelijkheid om dat via je smartphone te doen.

Verder: waar is het dan aangetoond dat als hij niet actief luistert (na een al dan niet verkeerd geïnterpreteerd commando), dat hij toch data verstuurt?

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 25 september 2020 14:31]

Dat zou inderdaad kunnen, maar met hoe veel telefoons er zijn had zo'n lek al wel gevonden geweest. Je kan immers je uitgaande data inzien en analyseren. Dit geldt natuurlijk ook voor de Echo e.d., en dat lijkt nu ook wel goed te zitten.
De hoeveelheid data die dat zou opleveren lijkt me overigens te fors. Ik heb mijn telefoon eigenlijk altijd in een zak zitten, dus die audio zou bij mij bijzonder weinig opleveren :) Vind dat dus in mijn situatie heel anders dan een apparaat waarvan het bestaansrecht is dat deze moet luisteren.

Ik kan alleen vinden dat de medewerkers de opgenomen commando's afluisteren om dus bepaalde zaken te verscherpen, en daarmee ook dingen horen die ze dus eigenlijk niet horen te horen. En ja, dat gaat ook wel eens mis bij verkeerd geregistreerde wake calls. Van mij hoeft dat niet.

Je moet er uiteindelijk helemaal zelf voor kiezen, maar het zgn gemak wat het oplevert is het mij verre van waard.
Ik zie niet in hoe deze speakers een groter privacy probleem zijn dan de hele dag je smartphone bij je hebben? Die stuurt namelijk op dagelijkse basis een pak meer data door dan deze speakers. Maar daar blijf je ook vrolijk mee rond lopen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 september 2020 23:33]

Een telefoon hoeft je echt niet de hele tijd bij te hebben en je kunt hem over het algemeen best goed strippen van vervelende programma's die meeluisteren.

Daarnaast is een argument als "Dit is niet erg want dat doet het ook" niets zeggend. Het feit dat een andere apparaat hetzelfde doet, maakt niet dat dit apparaat ineens wenselijk gedrag gaat vertonen.

Ik ben het dan ook volledig eens met @Zebby. Alexa, Google assistent of siri komt er echt zeker niet in hier. Ik wil eerst meer controle over wat er wel en niet wordt weggestuurd naar de leverancier.

Een apparaat zoals de echo die nu niet alleen meer continu meeluistert, maar ook continu kan meekijken en zelfs rondkijken is een fancy gadget, maar echt niet wenselijk in mijn huis. Als dit ding geen internet meer nodig heeft staat het morgen hier binnen!

[Reactie gewijzigd door R.E. op 24 september 2020 23:48]

Als dit ding geen internet meer nodig heeft staat het morgen hier binnen!
Meerwaarde voor dit soort apparaten zou voor mij zijn:
- huishoudelijke bestellingen plaatsen wanneer op
- weer checken
- vragen opzoeken
- aandelen checken

Ben benieuwd hoe je dat zonder internet kan doen.

Anders gesteld: waar wil je dit voor gebruiken zonder internet?
home automation?
Ik roep maar iets.
Sommige home automation gaat idd via internet. Als je perse wilt zien wie er voor de deur staat wanneer je niet thuis bent of je verwarming oid alvast wilt aanzetten als je nog onderweg bent. Maar voor alle dingen die je wilt automatiseren terwijl je gewoon thuis bent is dat via internet niet wenselijk. Niet alleen om privacy/security redenen maar ook omdat zo'n service kan stoppen met bestaan omdat het bedrijf erachter er geen brood meer in ziet. Het is dan verstandiger omdat lokaal (binnen je eigen netwerk) op te lossen.
Meeste home assistant draait gewoon lokaal.
Op je telefoon zit net zo goed google/siri. Ik zie het verschil niet? Net zoals je telefoon sturen deze speakers pas data door na het activeren van de voice assistent.
Ik zeg zeker niet dat omdat het ene apparaat iets doet het oke is dat het andere apparaat dat ook doet. Ik probeer alleen wel aan te geven dat het een beetje dubbel is om heel resoluut te roepen komt er bij mij niet in, terwijl er gewoon hoogstwaarschijnlijk 1 of meerdere al in zijn huis zijn in de vorm van een smartphone.
heb alexa nu aantal jaar (inmiddels in iedere ruimte van huis), ik zou echt niet meer terug willen naar analoog.

is een overweging; gemakt tozv 'privacy' - dat gezegd hebben - we lopen allemaal de hele dag rond met een spy-tool (telefoon).

heb al jaren geen lamp meer aan/uit geschakeld via de knop, muziek, afspraken, wikipedia etc. voor mij 'wint' gemakzucht.

mjah, ik ben dan ook een luie nerd :+
Een 3-inch woofer.... Nu word ik echt oud. Ik ben nog uit de tijd dat 3 inch speakers als tweeters werden gezien.

[edit] Koffie in plaats van t

[Reactie gewijzigd door beerse op 26 september 2020 11:40]

Ik weet niet hoe oud je bent maar 'ik word' wordt sinds 1706 al zonder -t geschreven.
Gelijk het filmpje erbij zou leuk zijn om de werking te zien :)
https://www.amazon.com/dp/B07VHZ41L8
Ziet er mooi uit, maar na anderhalf jaar Alexa en Hey Google merk ik toch dat de voorkeur naar de Nederlandse taal uitgaat... Had gehoopt dat Amazon dit nu well voor elkaar zou hebben, maar ben bang dat Alexa binnenkort toch haar koffers kan gaan pakken.
denk niet dat dat zal gebeuren -- Alexa is er een heel ecosysteem, waarbij je ook skills kan inpluggen en ontwikkelen. wat dat betreft loopt Amazon voor op Google. Nederlands blijft wel lang uit... zeer vervelend, vooral als je will zeggen "alexa, play me meisjes van raymond van het groenewoud". lukt niet, hoe je het ook uitspreekt.
Wat nog wel eens wil helpen is vragen "Alexa what's playing" om te horen hoe ze het uitspreekt en dat dan fonetisch proberen na te doen, maar dat is ook vaker miss than hit :)
Top! Ga ik zeker proberen. Dat ik daar verdomme nog niet zelf aan gedacht had.
Mee eens, echter gebruik ik voor nu liever alexa omdat die routines heeft. Plus Google assistant doet heel moeilijk om nieuwe lampen te herkennen.
Google Assistent heeft inmiddels ook al een tijdje routines in Nederland. Werkt prima :)
Nieuwe echo dot ziet er wel netjes uit. Gebruik zelf al jaren Alexa en heb de echo dot 2(2 stuks), echo dot 3, echo input en echo dot with clock(als wekker) staan en werkt perfect. Ook op mijn Sonos one werkt het erg goed. Mooi dat ze dit maar blijven door ontwikkelen. Voor mij is engels geen probleem maar zou toch mooi zijn als ze ooit nederlands gaan ondersteunen. Dit zou voornamelijk in het geval van namen(bv artiesten met spotify of bedrijfsnamen met aandelen) toch net wat handiger zijn. Verder zeer tevreden.
vooral jammer dat je de regio op UK moet hebben of zo iets. mijn lg tv moet ook op uk staan als ik intrgratie wil hebben maar dan updaten mijn nl apps zit. gewoon regio nl met uk taal zou prima zijn
Ik heb zelf ooit in mijn amazon account onder "Your Content and Devices" dit op Verenigde staten gezet in die tijd omdat Spotify en Logitech harmony skill niet werkte als het op Nederland stond. Maar was dat eigenlijk alweer vergeten en nooit ergens anders er last van gehad. Het Amazon delivery adres kan namelijk gewoon standaard op Nederland blijven en ook je echo dot zelf kan je instellen op tijdzone Europe/Amsterdam(voor het klok led display) en het huis adres op je normale adres in Nederland. Inderdaad jammer dat het niet helemaal vanzelf werkt maar voor mij niet echt een minpunt omdat het een eenmalige actie was en ik er hierna nooit meer iets van gezien heb.
Leuk, ontwerp, zal zeker niet misstaan naast een Homey ;)
Ha precies wat ik dacht :)
Waar ik normaal engels prima vind, mis ik hier wel de nederlandse spraakondersteuning.. (tenzij ze die nu ondertussen hebben?)
Nog niet, zou er wel aankomen. Of ik dan switch is iets anders, Alexa heeft van de drie nu de beste spraakherkenning... maar bij google merk je ook dat de nl spraakherkenning vs engelse spraakherkenning echt bagger is.
Kan dit per gebruiker verschillen?

Ik gebruik de assistant nu al heel lang (sinds het in NL beschikbaar is) en zowel in het Engels als Nederlands ervaar ik geen gekke dingen. Ik weet nog hoe het opstellen van berichten in het Nederlands in het begin lastig was (veel fouten) maar tegenwoordig zo goed als feilloos. Zoekopdrachten gaan ook bijna altijd goed.

Waar wel een groot probleem zit is wanneer je een device hebt waar twee talen door elkaar lopen. De assistant is slecht als het gaat om tweetalige invoer. Ik weet niet hoe het bij Amazon of Apple op dat gebied zit maar Engels en Nederlands door elkaar lukt nog net met zoekopdrachten maar daar houdt het wel op.

Mijn telefoon staat op Engels ingesteld (ik verkies dit boven Nederlands) en Nederlandse invoer wordt goed overgenomen, Mijn tablet staat op Nederlands ingesteld en Engels schijnt heel lastig te zijn omdat zoekopdrachten vaak de mist in gaan.

Engels is het beste maar Nederlands doet er niet veel voor onder. Talen mengen kan al hangt het er vanaf wat je op dat moment doet.

Dat gezegd hebbende, wat versta je onder bagger? Daar vertel je niet zoveel over namelijk en bij het woord bagger denk ik aan iets wat absoluut onmogelijk is. Die ervaring heb ikzelf niet. :)
Het zou me verbazen als de Alexa Machine Learning kan toepassen. Waarschijnlijk is het alleen Inference, de toepassing avn AI modellen. Training gebeurt typisch op GPU's, offline. Dta levert een lijst met matrixen op; deze SoC zal de matrixvermenigvuldigingen versnellen. Logisch maar bepaald niet uniek meer.
Wat een leuk gezicht op de printplaat :D
En (binnenkort) dus ook Netflix op dit Amazon apparaat! Dus er is hoop voor mijn (oudere) Echo 5 & 8 ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True