SIDN registreerde in 2020 bijna een miljoen nieuwe .nl-domeinnamen

In 2020 zijn er bijna een miljoen .nl-domeinen geregistreerd. Daarmee komt het totaal aantal Nederlandse domeinen op 6,1 miljoen uit, zegt SIDN. De organisatie zegt dat ook de gemiddelde tijd om phishing- en malwaresites te detecteren korter wordt.

In totaal werden er in 2020 995.000 nieuwe domeinnamen geregistreerd bij de Stichting Internet Domein Registratie Nederland. Dat zijn er veel meer dan in 2019. Toen werden er nog 827.000 registraties gedaan, schrijft de organisatie.

In totaal telde Nederland op 1 januari van het nieuwe jaar 6,1 miljoen domeinnamen. Veruit de meeste nieuwe domeinnamen werden geregistreerd aan het begin van het jaar; al op 18 juni vorig jaar werd het zes miljoenste .nl-domein geregistreerd.

Tegenover de groei van nieuwe domeinnamen staat een afname van opzeggingen van registraties. 'Het aantal opheffingen steeg niet evenredig aan de groei in nieuwe registraties', schrijft de stichting. In 2020 kwamen er netto 206.441 nieuwe domeinnamen bij, tegenover slechts 73.830 in 2019.

Nederland gaat er qua veiligheid van domeinnamen ook op vooruit. Vorig jaar steeg het aantal domeinnamen met dnssec naar 3,4 miljoen, een groei van twintig procent. Ook gebruiken .nl-domeinen steeds meer veilige e-mailstandaarden zoals Dmarc en StartTLS.

De domeinnaambeheerder zegt dat het steeds sneller optreedt tegen websites die phishingberichten of malware bevatten. In 2019 waren die gemiddeld dertig uur actief, maar in 2020 was dat nog zo'n 22 uur. In 2017 en 2018 was dat ook de gemiddelde tijd dat phishingwebsites actief waren.

SIDN
Het gemiddelde aantal uren dat phishingwebsites actief waren.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

14-01-2021 • 13:50

80

Reacties (80)

80
77
46
6
1
29
Wijzig sortering
Het had misschien ook leuk geweest om in het artikel mee te vermelden dat de SIDN een aparte stats pagina heeft waar leuke info uit te halen valt.

https://stats.sidnlabs.nl/nl/#/
Deze link is erg interessant inderdaad.
Als ik kijk naar https://stats.sidnlabs.nl/nl/registration.html

En vervolgens kun je dus inzoomen op 2020 onder Groei (De groei van de .nl-zone.)
Dan kun je duidelijk een piek zien vanaf maart tot mei 2020. In Oktober is er een nieuwe piek te zien.
Voorgaande jaren lag de piek op maximaal 15.000 per maand. Nu 36.000 per maand.
Enorme groei door de corona crisis en de bijbehorende lockdown dus.
Wat een aantallen eigenlijk.. En hoeveel % van deze domeinen blijven achter met 'Reserve page'?
Persoonlijk, vind ik dat domeinen veel te goedkoop zijn, het is veel te makkelijk om bij een simpel idee, maar alvast snel een domein te claimen, en er uiteindelijk niks mee doen.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 23 juli 2024 19:09]

Wat een aantallen eigenlijk.. En hoeveel % van deze domeinen blijven achter met 'Reserve page'?
Persoonlijk, vind ik dat domeinen veel te goedkoop zijn, het is veel te makkelijk om bij een simpel idee, maar alvast snel een domein te claimen, en er uiteindelijk niks mee doen.
Wat noem jij er niets mee doen? Ik heb meerdere domeinen waar de webpagina op de jou gestelde 'Reserve page' pagina staat. Echter worden deze domeinen wel gebruikt voor email of andere niet webpagina doeleinde.
Alleen die genoemde 'Reserve page' is één indicatie dat er niets mee gedaan wordt maar je kan er geen volledige conclusie uit halen omtrent het gebruik.
Inderdaad. Het is een zegen dat domeinen zo goedkoop zijn, dat Jan met de Pet er een kan betalen. Immers hoort het internet van ons allemaal te zijn, en niet van een aantal met diepe buidels geld.

Al zou ik er niets op tegen hebben als domeinen gescheiden worden van burgers en bedrijven, dat bijvoorbeeld bepaalde domeinen alleen geregistreerd kunnen worden als je kan bewijzen dat je een bedrijf hebt. En het zou geweldig zijn als domeinen anders dan .com wat eerder in de zoekresultaten verschijnen op zoemachines.
Dus omdat een domein (naar jouw mening) niet snel actief wordt gebruikt, moet het maar duurder worden? Wanneer het actief worden een probleem is, dan lijkt mij dat je daarop gaat acteren. Dus bijvoorbeeld een domein die niet actief is, eerder opheffen. Je zou ook een "belasting" kunnen hanteren voor inactieve domeinen.

Voorbeeldje van wat ik in gedachten heb, maar wat zeker niet compleet is:
Registratie: € 10,- per jaar
Niet actief: € 2,- per maand extra

3 maanden betalingsachterstand, dan domein opheffen.
Niet actief: € 2,- per maand extra
Dat bied kansen... voor 50 cent per maand kun je het domain naar mijn server verwijzen met een leuke statische pagina er op... hup.. actief in gebruik...
Daar zijn nog wel wat varianten op te bedenken, en dus zul je goed moeten definiëren wat "actief" nu inhoud. En actief monitoren, wat ook niet gratis is.

Op zich zie ik het ook niet als een probleem wanneer een domein niet wordt gebruikt.
Wat is actief ?
Hoe bepaal je wat actief is ?
Wie controleert wat actief is ?
totale non discussie, domein koop je en of je het gebruikt maakt niet uit.
Ik kan ook een prepaid nummer kopen, betaal dan x euro per jaar en of ik het gebruik maakt niet uit.
Het is oneerlijk tegenover beginnende concurrerende bedrijven.
Je ziet dit al langere tijd gebeuren in bepaalde hoeken. Een voorveeld is dat een koelkastenboer 1000 domeinnamen opkoopt die gerelateerd zijn aan koelkasten, met en zonder koppelstreepjes (diepvriezer.nl, koelkasten.nl, inbouwkoekast.nl). Voor concurrenten is het daardoor moeilijker om een mooie domeinnaam te kiezen. En google heeft nog steeds een luchte voorkeur om domeinnamen met een gerelateerd keyword hoger te plaatsen
Hoe kom je daarbij, dat Google daar een voorkeur voor heeft? Dat is volgens mij niet waar. Het is gewoon vanity, herkenbaarheid en betrouwbaarheid uitstralen richting de klant.

[Reactie gewijzigd door MrMistral op 23 juli 2024 19:09]

google heeft idd geen voorkeur, d.w.z. als je op koelkast zoek kan een domein met naam koelkast wel in hun algoritme zitten voor een pluspunt maar is het niet van doorslag.

Wel is het zo dat als iemand een koelkast zoekt en domein met koelkast hoog staat diegene eerder geneigd is op een keyword domein te drukken. Andersom als je in seo investeert en je moet dat voor 100 keyword domeinen doen of zeg 2 websites zijn 2 websites goedkoper. Coolblue is groot geworden met keyword domeinen daarna naar 1 domein. Die grote halen vele niet dus keyword domeinen kunnen voor specifieke producten nog steeds goed werken.
google heeft idd geen voorkeur, d.w.z. als je op koelkast zoek kan een domein met naam koelkast wel in hun algoritme zitten voor een pluspunt maar is het niet van doorslag
Dus als je 2 exact gelijke resultsten hebt, dan komt koelkast.nl toch bovenaan? En zit het dus toch in het algoritme, en is het dus wél een voordeel?
Nee, niet op de manier hoe jij het omschrijft. Wat @bbob1970 zegt klopt, en dat bedoelde ik ook te zeggen. Als je - for the sake of argument - koelkasten verkoopt op het domein koelkasten.nl of kou.nl. Dan zal iemand die op zoek is naar een koelkast, sneller geneigd zijn om op koelkasten te klikken. Als voor de rest ook alles klopt op die pagina, zal Google deze relevanter vinden vanwege de hogere CTR, tijd die mensen besteden op deze pagina, lagere exit rates etc. etc. Dat wordt vervolgens nog erger versterkt, want hogere ranking is een hogere ctr. Daarom wint uiteindelijk koelkasten.nl in dit geval :)

[Reactie gewijzigd door MrMistral op 22 juli 2024 13:47]

Ok, ik snap 'm. Thnx. Ik had de perceptie dat al een minimaal voordeel zat in de keuze van de domeinnaam , maar je Time On Page en CTR makes sense :)
Een beginnende concurrent hoeft het niet te hebben van een herkenbare domeinnaam lijkt mij.
Werkt nu iets anders bij sidn. Gebruik je de domeinnaam is dat goed coor je registarscorecard. Is die hoog. Krijg je een soort cashback
Kan je dit wat verder verklaren?
Heb nog nooit van een registerscorecaed gehoord. Bovendien klinkt het eerder als iets wat de bedrijven aangemeld bij SIDN wat aan hebben.
Het is ook voor de registars en ze hopen zobregistars te bewegen om bepaalde zaken op orde te hebben. Je krijgt bv een kickback over aantal dnssec domeinnamen. Zo kan het dus economisch lonen om bepaalde dingen wel door te voeren die anders mogelijk alleen geld kosten. Meeste gebruikers van domeinnamen weten nog steeds niet wat dnssec is. En een infrastructuur aanpassen kost nu eenmaal tijd en dus geld.
Niets mee doen kan ook niets publiekelijks mee doen zijn ;)

In dat geval is het natuurlijk wel goed om even de standaard welkompagina van de hoster te vervangen zodat er geen reserved page zichtbaar is maar een iets zinvollere melding.
En waarom is dat erg?
Wat zou jij dan een goeie prijs vinden voor domeinen? De prijs moet de domeinen wel toegankelijk houden voor persoonlijk gebruik.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 23 juli 2024 19:09]

Dat is natuurlijk een goede vraag. Helemaal mee eens dat het toegangelijk moet blijven maar er wordt flink (en te veel) mee gestunt.
Bij Vimexx loopt er bijvoorbeeld al heel lang een 'actie', een .nl domein voor 0.89 cent met een gratis .online domein.
Mijn brood is nog duurder dan dat en dat gaat maar twee dagen mee.

Een bedrag van bijvoorbeeld 10 euro (Ik noem maar wat op), zal al een stuk minder aantrekkelijk zijn, maar wel toegankelijk genoeg. (0.03 cent per dag)

Ja ik bezit ook enkele domeinen die ik niet (meer of nooit) gebruik, maar als deze 10 euro had gekost, had ik deze waarschijnlijk niet aangeschaft, terwijl het een prima prijs is, als je het gewoon gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 23 juli 2024 19:09]

Bij Vimexx loopt er bijvoorbeeld al heel lang een 'actie', een .nl domein voor 0.89 cent met een gratis .online domein.
Mijn brood is nog duurder dan dat en dat gaat maar twee dagen mee.
Zijn dat geen promo's voor het eerste jaar en betaal je daarna niet meer?
Klopt. Maar ze houden dan een domein voor een jaar vast, doen er niks mee?
Er wordt inderdaad wel veel gestunt met domeinen. Ik bezit er ook een aantal en van twee weet ik ook zeker dat ik ze inmiddels had laten verlopen als de prijs hoger was.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 23 juli 2024 10:00]

En zolang je niet opzegt, haalt Vimex veel meer uit je, dan je in dat eerste jaar hebt bespaart. Bij alle toko's met dit soort aanbiedingen is de prijs in jaar 2 (en verder) meer dan voldoende om dat jaartje (bijna) gratis in zijn geheel goed te maken.
Persoonlijk koop ik een domein liever zonder stuntprijs, en tegen een bedrag dat zo dicht mogelijk tegen de inkoopprijs aanligt ;)
als je verlengt kost het € 3,89 geen idee waar het ergens anders zo goedkoop is.

Geen idee hoe ze dat kunnen doen bij vimexx want SIDN vraagt al 3,40 ex btw aan ze.

Als registry van .nl bepalen wij de basisprijs van een .nl-domeinnaam. Die ligt op dit moment op ca. € 3,40 per jaar
Heel simpel. Vimexx is onderdeel van team.blue. Dit onderdeel richt op goedkoop zijn, terwijl TransIP zich bv op de technische groep richt.
Door het richten op de goedkope, trekken ze klanten, en halen ze op het totaal wel geld binnen
Als verkoper vind ik dit verschrikkelijk. Dan weet ik dus nooit hoe ik moet factureren. Bovendien, miss is er alleen een reserved page voor het oog, maar gebeurd er op de achtergrond wel veel mee.
Helemaal mee eens, ik heb dit ook al eens geopperd
En dan? Dan gaan bedrijven het doen met nog diepere zakken.

Je veranderd er niks aan enkel dat degene met meer geld nog meer geld kunnen maken.
Ik heb meerdere domeinen met een reserve page, maar die gebruik ik wel degelijk voor bv Email, of ik heb er subdomeinen aan hangen.
De prijs voor de registrars gaat nu jaarlijks met 2% omhoog. Dat lijkt niks en is soms misschien zelfs lager dan de inflatie, maar de registrars zijn daar al boos over. Een echte verhoging lijkt er voorlopig dus niet in te zitten.
Klopt, ik vind de verhoging ook extreem. Heb daarom besloten de prijs in lijn met veel andere bedrijven te verhogen van 5 naar 10 euro. Ondertussen kunnen de grote partijen makkelijk stunten met goedkope prijzen.
Koop zelf in via OpenProvider, gezien de prijs en vele opties. Had liever direct afgesloten bij SIDN, maar de prijs daarvan is hoog genoeg om veel geld binnen te halen. Als de prijs van de tld omhoog gaat, zou die prijs omlaag moeten.
Valt mij op dat ik de laatste tijd ook veel dropshipping sites (van nog geen 4 maanden oud en elke keer weer een ander domein) zie die een aantal populaire producten van AliExpress aanbieden van 40 euro voor 21,95 terwijl het bij Ali nog geen euro kost. Facebook wordt flink onder gespammed met dat soort sites en geloof het of niet maar er staan letterlijk duizenden reacties eronder van mensen die denken een goede/leuke deal te hebben. Misschien ben ik dan wat hard maar vind dat zoiets hetzelfde behandeld mag worden als phising sites. Pure oplichting in mijn ogen

[Reactie gewijzigd door AOC op 23 juli 2024 19:09]

Er is niks illegaals aan. Ik begrijp dat het idioot is en dat het lullig is voor mensen omdat ze het voor veel goedkoper hadden kunnen krijgen maar naar mijn idee mag een beetje eigen input ook verwacht worden als je op zoek bent naar een product. Of mag ik de mediamarkt ook oplichters noemen wanneer ik een TV koop en vervolgens via tweakers erachter kom dat het ergens anders 200 eu goedkoper is?
Zolang de wet koop op afstand wordt nageleefd is er in principe ook niets aan de hand. Je kunt zelf wel uitzoeken wat een redelijke prijs voor een bepaald product is. Faal je daarin, dan zij het zo of maak je gebruik van de wettelijke bedenktijd om het product te retourneren.

Echter zijn er een aantal van die drop-shippers die zich niet aan de wet houden, vooral in de kledingbranche. Voorbeeld ervan is deze website. Als je de retourvoorwaarden leest, zie je het eigenlijk al. Iemand besteld iets, krijgt iets compleet anders geleverd en kan daarna naar zijn geld fluiten (vaak genoemde klacht).

Wanneer je het adres even googled blijkt dat dit bedrijf voorheen handelde en soms nog steeds handelt onder de namen: Belizita.nl, Toladeal.nl, Super-Trend.nl, BanoTrend.nl, Boutique-f.nl, Bobanoir.nl en nog en hele rits.

Conclusie: Altijd onderzoeken voordat je iets besteld bij een wat exotische website.
Dit soort webshops zijn echt vergiftiging van de online webshops.
En ze kunnen wel dat soort voorwaarden hebben, gelukkig zijn ze gewoon verplicht een lokaal adres te bieden en te accepteren.

Op facebook is er een pagina, Ali versus de rest. Staan er nog meer op.
Zolang de wet koop op afstand wordt nageleefd is er in principe ook niets aan de hand.
En die is relevant als je iets in de Mediamarkt koopt?
Ehhh de initiële reactie in dit draadje van Waterkoker ging toch o.a. drop-shipping sites maw koop op afstand?

Bij de Mediamarkt kun je online bestellen en wanneer je daarna je bestelling in de winkel ophaalt is nog steeds de wet koop op afstand van toepassing.
Koop je iets in een fysieke winkel dan is de wet koop op afstand niet van toepassing, want dan geldt in principe: "koop is koop" (uiteraard heb je wel recht op garantie en moet het produkt in alle redelijkheid aan de verwachtingen voldoen, anders kun je de koop alsnog ontbinden op grond van non-conformiteit).

Als je van plan bent iets te kopen kun je dus beter het produkt online bestellen. Wanneer je iets in een fysieke winkel koopt, kan het verstandig zijn afspraken/uitspraken met/door de verkoper op de factuur vast te leggen. Bij consumentenverkoop is sprake van onderzoek- en informatieplicht (naar redelijkheid).

Als je bijvoorbeeld een horloge koopt dat je ook tijdens het snorkelen op vakantie wilt gebruiken, moet je verifiëren of het horloge voldoende waterbestendig is. Zegt de verkoper dat een produkt een bepaalde eigenschap heeft, dan is die eigenschap ook deel van de koopovereenkomst en kan dat een grond zijn de overeenkomst te ontbinden, ook na een langere periode.
Anoniem: 112755 @glennoo14 januari 2021 14:18
Dan moeten ze wel de belasting afdragen en dat gebeurd bijna nooit. Ali stuurt het vaak direct door naar de besteller. Het is in mijn ogen oplichting.
Klopt, op veel van de sites staat ook dat het product rechtstreeks van de fabrikant naar de consument gaat om de prijs zo laag mogelijk te houden :+ mooi verwoord voor dropshipping
Voor mijn gevoel kan je daar weinig aan doen. Uiteraard is iets zelf zoeken voor een lagere prijs altijd een optie, al moet je daar de tijd/zin voor hebben.

Echter zie je eenzelfde soort patroon bij 'bekende' merken die stiekem white label producten van AliExpress halen en hun naam erop zetten. Overigens is daar niets mis mee maar als je doorhebt over welke producten het gaan en hoeveel die producten op AliExpress kosten......Dan ben je haast gek om het bij een dropshipper of 'bekend' merk te kopen.

Noot: Natuurlijk heb je bij AliExpress niet de garantie die een westers merk kan bieden, daar zou ikzelf graag meer voor betalen.
Ik vraag met wel af hoeveel die garantie tegenwoordig nog waard is. Uiteindelijk is de verkoper in Nederland verantwoordelijk, maar ik weer zeker dat de gemiddelde kleine webshop die producten doorverkoopt het niet zo nauw neemt met de regels of de keurmerken nooit gaat toetsen.
Noot: Natuurlijk heb je bij AliExpress niet de garantie die een westers merk kan bieden, daar zou ikzelf graag meer voor betalen.
Ja, hier is het nogal vaag. Je moet voor jezelf helder zien te krijgen de volgende vragen:

• Hoe lang wil je met het product doen?

• Hoe lang heb je garantie op het product?

• Hoe lang wens je te wachten voor een reparatie?

• Neem je zaken als invoerrechten mee in je vergelijking?

Uiteindelijk kom ik dan tot de conclusie dat, vooral bij dure producten, de China weg te 'gevaarlijk' is. De risico's dat je op bovenstaande vragen een negatief antwoord moet geven zijn bij alle vier deze vragen te groot.
Als ze zorg dragen dat de producten netjes geleverd worden en eventuele aftersales afhandelen is het prima. Jammere is dat die websites vaak gewoon weer offline zijn na een paar minuten en het ze niet kan schelen of ali levert. In die sense phising.
Phishing? Waar pishen ze dan naar? Ik zie het verband met phising niet, of je moet doelen op mogelijke oplichting. Maar dat is zeker geen phishing, net zo min als dat een appel een peer is.
"hetzelfde behandeld mag worden als sites"

Waterkoker z'n reactie is trouwens aangepast na mijn comment dus lijkt nu alsof ik meer herhaal wat hij zegt.
Hoezo? Een prijs van fabriek tot consument kan ettelijke malen over de kop gaan. Dat iemand daar handig gebruik van maakt en de moeite neemt om het product onder de aandacht te brengen is toch geen oplichting maar domweg luiheid en/of onwetendheid van de consument.

Iets ander voorbeeld, ik was laatst op zoek naar een set goede portofoons waarbij een Chinees merk erg goed uit de bus komt. Ik heb ze bij een Nederlandse winkel gekocht omdat ik ze dan binnen 2 dagen heb. De prijs was wel het dubbele maar goed, zo'n shop levert meerwaarde door snel te leveren en dit is dan ook geen dropshipping.

[Reactie gewijzigd door Floor op 23 juli 2024 19:09]

Snap werkelijk weer niet wie jouw zit te -1en. Je hebt helemaal gelijk. Is gewoon handel. Als je alleen al in Nederland kijkt, dus bij Nederlandse winkels/webshops, die volgende dag leveren hoeveel verschil er zit in prijzen. Als ik eenmaal weet wat ik wil ga ik dan een winkel zoeken en dat scheelt zo maar 10 tot 40% afhankelijk van soort product. Als iemand slim handeltje doet met Aliexpress producten en daar mee verdient vind ik dat gewoon goed ondernemend. Maar die flutads op FB, ja die irriteren mij ook. En als ze te ver gaan dan meld ik ze gewoon even.
Niet alleen de snelheid van levering is meerwarde, maar ook in geval van garantie is het natuurlijk handiger om lokaal te kopen.

Had laatst een coaxschaar gekocht bij H.O. Veenstra. Dezelfde schaar (op het eerste gezicht waarschijnlijk mindere kwaliteit) was een stuk goedkoper te vinden bij Ali en consorten.

Helaas brak bij het eerste gebruik een puntje af van de schaar (was waarschijnlijk insluiting van verontreiniging). Oude schaar met afgebroken puntje was overigens nog prima te gebruiken. Veenstra op de hoogte gebracht, 3 dagen later werd nieuwe schaar geleverd.
Zijn dit allemaal "zinnige" domeinen of zitten er ook gegenereerde domein namen bij (bijv. voor botnets)
Ik krijg het idee dat er steeds meer mensen zijn die ook gewoon een website hebben met hun CV erop en een mail adres in de trant van mail@VoornaamAchternaam.nl. Is dit zinnig of niet. Ik heb het zelf ook dus vind het wel zinnig uiteraard :P
Ik heb dat zelf niet maar dat valt voor mij zeker onder zinnig hoor :)
Ik was vooral verbaasd over het enorme aantal
Heb ik ook gedaan. Voordeel is dat die domeinnaam dan ook meestal wel vrij is, tenzij je janjansen heet. Ook al een geparkeerd domein trouwens zie ik.

[Reactie gewijzigd door MrMarcie op 23 juli 2024 19:09]

Dat zou ik ook wel eens willen weten. Iemand een link naar een publiek toegankelijke lijst van NL domeinen die in 2020 geregistreerd zijn?
Dat is niet toegankelijk.
Anoniem: 30722 14 januari 2021 14:17
Grapig, een miljoen nieuwe domeinen! Als ze nu ook nog eens kijken of domeinen daadwerkelijk in gebruik zijn, in plaats van dat ze geregistreerd zijn voor de handel... ;)
Want zinnige namen raken zo langzamerhand wel op lijkt me.
En hoe zou je dat willen checken?
Niet iedere domeinnaam wordt gebruikt om een website te tonen, ik heb bv eigen domainname alleen voor de email (vroeg ook wel website gehad). Andere zijn misschien alleen voor ftp of voor [vul maar in].
Anoniem: 30722 @mvrhrln14 januari 2021 14:38
Hele lijsten met domeinen komen op een pagina uit "ik ben te koop" ;)
Zegt genoeg.
Denk dat je met een lijst gereserveerde domeinnamen en 2 dagen code kloppen een aardig beeld hebt van wat er voor de handel is gereserveerd en wat gebruikt wordt.
Meest irritant vind ik wel als een domeinnaam vrijkomt altijd zelfde 2 of 3 partijen zijn die hem kunnen pakken. Dat systeem is niet echt fair.
De zinnige namen waren al jaren op. En van die 6 miljoen staan er misschien wel 3 miljoen zonder site of anderszins. Als je eens wat bedacht heb is de naam al weg en kan je 'm kopen (vaak voor idiote vraagprijzen) of kom je op een dead-end.

Maak me er ook schuldig aan hoor, denk dat ik zo'n 50+ domeinnamen te koop heb staan. Af en toe gaat er eentje weg en die brengt genoeg op om zo door te gaan.
Ik merk dat er veel meer interesse is in premium domeinnamen, goede duidelijke namen zoals je ze ook in normaal taalgebruik schrijft. Is goed voor zowel SEO als SEA (hogere conversie ratio's).
Ik heb van 2001 tot 2016 diverse webshops gehad. Ik heb de boel verkocht en nog een aantal domeinen voor de verkoop gehouden. De geboden bedragen zijn hoger en het volume is hoger (ik ben bijna door de voorraad heen).
Denk dat een domeinnaam weinig uitmaakt voor je SEO tegenwoordig.
Klopt, het is lang niet meer zo belangrijk als in het verleden maar nog steeds een factor. Echter .NL heeft wel weer een meerwaarde tov .net etc.

Wat ik vooral merkte was het enorme verschil in conversie. Ik heb hier destijds testen mee gedaan. Zelfde advertentie, zelfde product. Eerst advertenties geplaatst met links naar de generieke webshop. Daarna, advertentie stop gezet en identieke advertentie maar dan gericht op de long-tail shop (gespecialiseerd shop waar alleen dat type product werd verkocht).
Deze test heb ik bij verschillende producten gedaan. Er was een significant verschil in doorklikken en in conversie ratio's. De verschillen varieërde tussen 0,5 en 6,5% ten gunste van de longtailshops.
Daarnaast, denk ik, dat de URL weldegelijk iets zegt. Heb je een URL zoals JapiezzEbookshop.nl of een URL als Ebookshop.nl dan komt de laatste mij al serieuzer over en zal ik eerder geneigd zijn om op te klikken (fictieve voorbeelden en anders bij voorbaat excuses voor Jaap ;) )

Toevoeging: Ik heb de tests destijds uitgevoerd om te kijken of het zinvol was om veel niche shops te hebben in plaats van 1 groot platform.

[Reactie gewijzigd door Floor op 23 juli 2024 19:09]

Maar belangrijk voor je brand en herkenbaarheid.
Weer net een beetje een te kort bericht naar mijn idee. Ik mis echt een beetje de diepgang..

Hoe zit het met het aantal nieuwe? Zijn dit vooral webshops en IkDoeEvenSnelEenCoronaTest.nl. Kortgezegd hoe komt die stijging eigenlijk. Tuurlijk de vraag stellen is makkelijk en het antwoord vinden is moeilijker. Maar er moet toch vast wel een schatting zijn van vooral in deze branch en dit lijkt de reden.
Grappig voorbeeld wat je noemt inderdaad. Even wat varianten uitgeprobeerd. Veel domeinen staan stof te happen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar snelcoronatest punt nl, dan krijg ik het volgende resultaat te zien:
Interested in snelcoronatest.nl? Our Domain Broker Service may be able to get it for you. Find out how.
Staat ook geen 'premium' label bij he ;)
Heel leuk maar hoe zit het met de kosten voor nl domeinen? Want ik begreep dat NL domeinen duurder gaan worden elk jaar omdat het SIDN het systeem daarvoor (ondanks protest van webhosters en domeinboeren) gaat aanpassen.
Vooral een hoop corona clickbait sites vermoed ik ...

Allemaal van die sites die totale bullshit geloofwaardig neerzetten voor mensen met 5 hersencellen ...
En waar baseer je dat op? En hoeveel denk je dat dat van die miljoen is, 90%, 900.000 corona gerelateerde websites?
Als je alleen al kijkt op FB, dan hebben de wappies Tich linkjes naar dergelijke onzin sites... En als je die doorlicht, bestaat 99% na maart vorig jaar...
En toch is er niemand op het idee gekomen om xhamsterweken punt NL te registreren 😊😉

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.