SIDN behaalt mijlpaal van zes miljoen geregistreerde .nl-domeinnamen

Het aantal .nl-domeinnamen heeft deze week de mijlpaal van zes miljoen registraties bereikt. Door het coronavirus steeg het aantal registraties sterk, waardoor dit aantal eerder is gehaald dan verwacht. Het .nl-domein is het vijfde grootste landendomein ter wereld.

De zesmiljoenste domeinnaam is deyogiclub.nl en werd op donderdag 18 juni geregistreerd, zo schrijft SIDN. Ieder jaar stijgt het aantal registraties netto met ongeveer 50.000, al is er in de afgelopen maanden volgens de stichting een 'enorme toename' in het aantal registraties te zien. Sinds medio maart, toen Nederland in een 'intelligente lockdown' ging, zijn er 250.000 nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd. Dit komt volgens de SIDN deels door ondernemers die door de crisis activiteiten naar online hebben verschoven. Tegelijkertijd is het aantal malafide websites dat inspeelde op de crisis, beperkt gebleven, claimt de stichting.

Het eerste .nl-domein cwi.nl werd op 1 mei 1986 geregistreerd voor het Centrum Wiskunde en Informatica. Dit was het eerste actieve landendomein buiten de Verenigde Staten. Begin 1996 nam de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland het landdomein over van het CWI. Eerst konden alleen bedrijven een .nl-domeinnaam registreren, sinds 2003 kunnen particulieren dit ook. In 2003 werd de miljoenste .nl-domeinnaam geregistreerd, in 2012 werd de mijlpaal van vijf miljoen .nl-registraties gehaald. Daarna is er dus nog acht jaar nodig geweest om de zes miljoen registraties te bereiken.

Het afvlakken van de groei is een wereldwijde trend, volgens de stichting komt dit door concurrentie van apps en sociale media en een verminderd belang van domeinnamen in zoekmachinealgoritmes. De stichting schrijft verder dat het .nl-domein op plek vijf van grootste landendomeinen ter wereld staat en dat 64 procent van alle Nederlandse sites een .nl-domeinnaam heeft.

Hoewel er nu zes miljoen .nl-registraties zijn, zou dit cijfer later deze maand lager kunnen zijn. Aan het einde van ieder kwartaal merkt SIDN namelijk een piek in het aantal opheffingen. Toch verwacht de stichting eind dit jaar structureel boven de zes miljoen .nl-domeinnamen te blijven.

Staafdiagram .nl-domeinnamen

Door Hayte Hugo

Redacteur

19-06-2020 • 11:04

89

Submitter: [Thomas]

Reacties (89)

Sorteer op:

Weergave:

🥳
Ik ben wel benieuwd hoeveel domeinen ook daadwerkelijk records hebben van deze 6 miljoen. En hoeveel procent enkel wordt vastgehouden. Een leuke domeinnaam vastleggen is steeds moeilijker geworden. Vooral als je andere tld’s meeneemt om een uniek adres te vinden op het web.
Ik gebruik mijn domein naam alleen voor mail. Een website is voor mij niet nodig omdat ik ZZP'er ben en via andere wegen mijn werk zoek.
Je komt wel netjes op een landing-page van Argeweb uit met de melding:
This domain is registered on behalf of a customer of Argeweb. You can check below if your desired domain is still available.

Dit zou ook over kunnen komen als domain-squatting maar is het zeker niet.
Dit gebeurd inderdaad ook genoeg. Of geen publiek toegankelijke diensten op een domein, enkel subdomein etc. Vandaar ook de vraag van welke domeinen geen records zouden hebben.

Er zijn genoeg domeinen tussen wal en schip gevallen waarbij die niet bekend zijn op nameservers, maar wel geregistreerd zijn.
Er zijn genoeg domeinen tussen wal en schip gevallen waarbij die niet bekend zijn op nameservers, maar wel geregistreerd zijn.
Niet onder .nl als het goed is. Het is een verplichting dat er werkende nameservers zijn.
https://www.sidn.nl/downl...se_of_nl_domain_names.pdf
Nou ja, de registry (SIDN) schrijft dat wel voor, maar controleert dat niet diepgaand ;)

Het is dus zeker mogelijk om een .NL domeinnaam vast te leggen met DNS servers die het domein niet kennen, en dus een NXDOMAIN of SERVFAIL teruggeven op queries. Dat is geen belemmering voor registratie.

Het wordt wel geverifieerd dat er minimaal 2 DNS servers met verschillende IP adressen worden opgegeven, anders komt het domein niet eens in de .NL zone en is het dus in feite geschorst, en onvindbaar in de DNS.

Dat is ook een truukje om een .NL domein geheel uit de lucht te halen. Verwijder alle DNS servers op 1 na, dan gaat het domein met de eerstvolgende .NL zone-update weg en kan niemand het meer vinden (als de DNS caches zijn verlopen dan).

Diverse andere ccTLD registry's gaan veel verder in hun DNS checks, zoals .DE, .DK en vooral .IS (IJsland). Met name die laatste is echt paranoide wat de DNS setup betreft. DIe halen het domein zelfs al uit de parent zone als je NS records een te lange of te korte TTL hebben die buiten de aanbevelingen (niet eens vereisten) van de RFC vallen.

Ieder land zijn ding dus ;P
Waarom niet alleen je visitekaartje dan online zetten? Of desnoods alleen je logootje/bedrijfsnaam?
Staat er tenminste iets zinnigs i.p.v. een parkeerpagina van je webhoster. :)
Je zou zelf ook een simpele landingspagina kunnen maken met de mededeling, dat je de domeinnaam alleen voor email gebruikt.
Vind ik netter staan dan zo'n algemene providers landingspagina.
Inderdaad. Probeer al een paar jaar een domein te krijgen maar de eigenaar reageert niet op mails. Het bedrijf die zijn dns beheert werkt ook niet mee.
Ik zou graag het domein van mijn achternaam willen. Die staat al jaren bij Escrow.com voor 5000 euro. Dat ga ik er niet voor betalen - en die domeinhouder (squatter?) kost het zo weinig dat die geen reden heeft om het domein te laten gaan.
Tsja, dat is dan de prijs. Daar kan hij wel een tientje per jaar voor over hebben om aan te houden ja.

Maar heeft hij hem al sinds 1998 (toen je nog 250 gulden per jaar voor alleen de domeinnaamregistratie betaalde), dan tikt het totaal toch aan in de loop der jaren... Ik had zelf ook een paar mooie. Maar soms was/is 500-1000 euro nog teveel. Nou, dan nemen ze maar een domeinnaam met expres een spelfout erin, haha. :) Komen de komende weken op de markt dus dan heeft de SIDN er weer minder dan 6 miljoen. ;)

Maarre, geen andere leuke extensies dan voor je achternaam?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:25]

Als dat een mooie naam is, is 2500 € inderdaad peanuts. Je bouwt hier je bedrijf omheen en dit is minder dan de nettokosten van 1 werknemer voor 1 maand (laat staan bruto en met alle premies). Ik snap dat ook nooit zo goed. Hier merk ik dat 500-1000 euro al teveel is. Tsja, op onzinbiedingen van 20 euro (want 2x zoveel als de kosten voor 1 jaar) komt gewoon geen antwoord. Net zoals op marktplaats.

Of ook zoiets: Hebben ze bijvoorbeeld een huur van hun winkel van 5000 euro in de maand, maar de rekening van de webhosting/email van 240 euro per jaar willen/kunnen ze dan niet betalen. Terwijl ze een webshop hebben. Wtf 8)7
En hoeveel procent enkel wordt vastgehouden.
Veel.
Een leuke domeinnaam vastleggen is steeds moeilijker geworden.
Klopt.

Misschien helpt dit: https://sidn.nl/whois/?q=domeinnaam.nl (een aardig uitgebreide tool voor het vinden van nog leuke, vrije domeinnamen)

[Reactie gewijzigd door mdavids op 23 juli 2024 17:25]

Geinig, deyogiclub.nl is wel geregistreerd, maar er is nog geen koppeling met een server. ;)
Sterker nog, de DNS servers die aan het domein zijn gekoppeld kennen het domein niet eens. Dit is dus typisch een domein die geregistreerd is om hem vast te houden.
Wat een onzin, ik registreer mijn domeinnamen vaak maanden voordat het project daadwerkelijk live gaat of er überhaupt een landing page online gaat. Dat wil nog niet zeggen dat het om domain squatting gaat.
Dat is toch wat ik zeg, je houdt het domein vast zonder er iets mee te doen.
Dat is een verkeerde instelling, dat domein gebruikt hij nu waarschijnlijk om al processen in gang te zetten en/of bijvoorbeeld authenticatie in te regelen. Maar als je project nog niet af is ga je hem niet live zetten, dus heb je geen public facing dingen inderdaad. Er gebeurt dan een heleboel achter de schermen, en wie zegt dat er een http(s) applicatie achter moet zitten? Misschien is het telnet, voip, iets anders wat we niet "standaard" kunnen benaderen door het domain in de browser te typen en daar voorbarige conclusies uit te trekken.

Zou je dit omschrijven als "niets doen" met het domein? Of erger, als domain squatting (expliciet alleen registreren om later met winst door te verkopen). Ik zou het project-management noemen, want als je je domein pas registreert zodra je hem live gooit, is er een grote kans dat een troll het al heeft ingepikt.
Ik denk dat je mijn eerdere bericht niet begrepen hebt. Als een domein wordt geregistreerd dan moet je bij de SIDN ook de nameservers vast leggen welke het domein moeten kunnen serveren. In het geval van deyogiclub.nl zijn er 3 nameservers vastgelegd. Echter geen van die 3 nameservers kent het domein "deyogiclub.nl". Dat betekend dat je op geen enkele manier iets kunt doen met het domein en dat je er geen enkele naam mee kan omzetten naar een IP adres. Er zitten dus simpelweg geen services achter dat domein omdat dat technisch onmogelijk is.

Misschien dat de ontwikkelaar lokaal een eigen DNS server gebruikt om mee te testen, maar dat staat los van het feit dat het publieke domein zelf geen openlijke of verborgen service kan draaien. Het domein wordt voor nu dus gewoon vastgehouden tot het moment dat iemand er iets mee besluit te gaan doen.
De DNS servers waarnaar verwezen wordt bestaan niet? Excuses, dan heb ik het inderdaad verkeerd geinterpreteerd, en ben ik het verder helemaal met je eens ;)
Hij bedoelt, de DNS servers bestaan wel, maar 'kennen de naam niet', zodat er geen ip adres bij gevonden kan worden. Geen A(AAA) records waarschijnlijk.
Als een domein wordt geregistreerd dan moet je bij de SIDN ook de nameservers vast leggen welke het domein moeten kunnen serveren.
Tegenwoordig niet meer.

Maar het is wel netjes dat als je name servers koppelt, deze het ook daadwerkelijk doen voor die domeinnaam.
misschien zitten ze gewoon op een subdomein te testen of eea lekker werkt..
Subdomeinen werken niet als er geen nameservers gekoppeld zijn. Dus nee, daar zitten ze niet op te testen.
Niet helemaal correct, het lijkt er op dat ze het domein kennen, maar de configuratie is fout. Ik krijg namelijk een SERVFAIL. Als het domein niet betekend zou zijn krijg je een NXDOMAIN terug.

; <<>> DiG 9.11.4-P2-RedHat-9.11.4-16.P2.el7_8.6 <<>> any deyogiclub.nl @8.8.8.8
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: SERVFAIL, id: 3353

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar SIDN deed vroeger een nameserver check om te verifiëren dat je nameserver correct geconfigureerd was voor het domein. Blijkbaar tegenwoordig niet meer. (Of niet onmiddellijk iig)
Niet meer. Al zeker 10 jaar niet meer.
Meestal is domeinregistratie ook 1 van de eerste stappen. Er zou zomaar helemaal nog niets kunnen zijn.

Ik ken veel verhalen dat eerst de domeinnaam geregistreerd wordt, en daarna maar naar de kvk gegaan wordt. Dat domeinnaam kan dan in ieder geval niet meer weggekaapt worden voor uw neus.
Ik heb voor mijn domein naam zo'n 6 jaar moeten wachten en toen was het opeens beschikbaar. Meteen vastgelegd natuurlijk. Ik heb mij voorgenomen dit voor al mijn toekomstige neefjes en nichtjes ook meteen vast te leggen zodat zij later een fatsoenlijke email en portfolio site kunnen nemen als ze willen.
De vraag is wat het toevoegt. Als ik een sollicitatie voorbij zie komen met iemand die info@stefanjanssen.nl als mailadres heeft, dan check ik ook die site. Soms staat daar allemaal dingen op wat erg oud is en wat probeersels en ik weet niet of dat dus altijd in je voordeel is...
Als jij een sollicitatie met info@stefanjanssen.nl voorbij ziet komen zou ik eerder heel bedacht zijn op identiteitsfraude ;)

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb gewoon een paceholder met wat contactgegevens en links naar bijvoorbeeld LinkedIn. Helaas deel ik mijn achternaam met een internationaal bedrijf en heeft dat alle leuke domeinen al vastgelegd.

offtopic:
Oeps, je bewijst wel je gelijk jongetje. Ik zie dat de opmaak van mijn pagina verknald is. Hoelang zou dat al zo zijn?!

[Reactie gewijzigd door HuJuh op 23 juli 2024 17:25]

Het zou me inderdaad niks verbazen als er bedrijven zijn die nieuwe entries in het Handelsregister volgen en voor een hoop nieuwe toevoegingen een domeinnaam proberen te registreren om die met een dikke marge weer door te verkopen. Er zal allicht iemand bijten.
Er bestaat zelf in Nederland een bedrijf (Trademark company) Zit in amsterdam, bellen bedrijven op met de smoes dat er een chinees bedrijf je bedrijfsnaam gaat gebruiken met een buitenlandse extensie en omdat hun zo lief waren hebben ze dit geblokkeerd en of je dan alsnog voor 5jaar a 600euro ofzo wilt registreren. Tramdemark company zoek maar eens op, zo vaak lastig gevallen door die oplichters.

Ze zijn zelf voor vervolgd alleen gaan ze lekker door. Dat mag blijkbaar oook al ben je strafrechtelijk vervolgd.
Dat soort bedrijven heb ik ook al eens meegemaakt ja, maar stel je wilt die buitenlandse naam echt hebben, dan nog ga je dat niet tegen hun zeggen. Die zogenaamde registratie is er niet, de betreffende domeinnaam is nog steeds vrij totdat jij zegt dat die andere partij hem niet mag nemen. Dan pakken hun hem en verkopen hem aan je door voor veel te veel geld. Dus sowiso aangeven dat je geen interesse hebt, dan kun je altijd zelf nog beslissen of het interessant is om die naam zelf tegen reguliere prijzen af te nemen.
dit werd massaal gedaan toen internet nog in zijn luiers liep.
Er is een tijd geweest dat je gewoon alles wat vrij was kon registreren zonder dat bedrijven claims konden doen. Dat was een mooie tijd.
Er hoeft ook niet altijd een website achter een domein te hangen natuurlijk. Kan ook enke e-mail zijn of zelfs alleen maar een domeinnaam voor bijv. Een dienst zoals openvpn ipv een ip in te moeten typen.
Daar heb je gelijk in. ;)
maar wel opvallend als de 6 miljoenste domein .

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 23 juli 2024 17:25]

Niets opvallends aan. Een domein registreren gaat allang niet meer alleen om het technische gebruik. Domeinen registreren kan ook omdat iemand de domeinnaam veilig wil stellen, of het doel heeft om geld te verdienen aan handel in het domein. En dat iemand een domein neemt wil natuurlijk ook niet zeggen dat er meteen haast bij is om het domein dan naar een IP-adres te laten verwijzen.
Die persoon is nu nog Wordpress aan t leren :+
Logisch dat het afvlakt, zo goed als ieder 'beetje normaal' woord of afkorting zijn inmiddels geregistreerd.

Via aankoop zijn er af en toe nog wel leuke te verkrijgen, maar dat zijn geen nieuwe registraties natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Navi op 23 juli 2024 17:25]

Benieuwd hoelang het duurt voordat die geregistreerd is. :P

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 23 juli 2024 17:25]

Hij is geregistreerd. Maar een paar minuten nodig dus :)
Eén minuut! Nice :P
soort van /. effect :+ maar dan anders
Dat duurde niet lang!
Haha wow, niet eens een slechte, en weg issie :) (niet door mij overigens)

[Reactie gewijzigd door Navi op 23 juli 2024 17:25]

Haha, en wie weet straks voor 500 euro te koop, en later voor 1.500 euro door een bekend merk overgekocht als nieuwe slogan. :P
Jaha! Die heb ik ruwweg 15 jaar geleden al geregistreerd ;-)

edit: Ik word oud... In 2003 is het verhuisd naar transip. Ik heb het nog met guldens betaald herinner ik mij. Via de post ging dat toen nog.

[Reactie gewijzigd door Heidistein op 23 juli 2024 17:25]

Ga es aan het werk man! :P
Verwijderd @Kek19 juni 2020 14:25
Beetjeraar.nl
Beetjeidioot.nl
Beetjehomo.nl

zijn nog wel vrij, hahaha :)
Registratiedatum 2020-06-19
Probleem is juist dat. Ik schat dat 50% van alle geregistreerde domeinen tot stand komen door bedrijven die in grote getalen domeinen opkopen om deze vervolgens voor goud geld weer te verkopen. De meeste domeinen hebben niet eens een fatsoenlijke website. Alleen een pagina met contact gegevens om het domein te kopen of een reclame pagina met clickbait. Naar mijn mening zouden Ze het opkopen van domeinnamen helemaal aan banden moeten leggen.
True, er zit rare handel in. :P
Ik had vroeger een .nl- domein van een best bekende jongerencommunity. Die site is in 2011 ter ziele gegaan, en een paar jaar later heb ik de domein ook laten verlopen. Daarna is hij al 5 keer van eigenaar verwisseld, en in die tijd heeft er nooit een echt fatsoenlijke site op gestaan. Steeds maar vreemde rare blogjes, die blijkbaar uit zijn op hogere ranking in Google, en meeliften op het succes van de ander die de link overal verspreid lijkt te hebben.

Nu draait er opeens een Italiaanse blog op.

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 23 juli 2024 17:25]

Het zou me niet verbazen als véél meer dan 50% van de domeinnamen nooit een site of zelfs maar email toepassing krijgt.

Alleen al de hoeveelheid domeinnamen die vastgelegd worden, puur en alleen om te voorkomen dat een concurrent dezelfde domeinnaam gaat gebruiken, maar dan met een andere extensie, is waarschijnlijk al goed voor meer dan een verdubbeling van het aantal serieuze registraties.

Van die 6 miljoen zijn ook een groot deel door gelukzoekers en ‘gespecialiseerde bedrijven’ lukraak vastgelegde domeinen. Het kost voor de echte RIPE-leden immers niets extra om een domeinnaam vast te leggen, alleen het jaarlijkse lidmaatschap. Dus waarom zou je dan niet gewoon het hele woordenboek, kvk-register, etc vastleggen? Er is altijd wel iemand die per se een bepaalde naam wil hebben.

Anderzijds wordt op 99 van de 100 domeinnamen volgens mij nooit geld geboden. Waarom zou je ook, want er is altijd wel een variant te bedenken die nog niet vastgelegd is.
Ik heb een oud collega die niets anders deed dan domeinen met afkortingen, mode termen e.d. registeren. Allemaal geforward naar eenzelfde landingspagina dat de domein te koop was. En hij verdiende daar een leuk extra centje mee.
Waar baseer je dat op? Registreren kan meerdere doelen hebben. Domeinen bestaan daarbij uit meer dan een woord of afkorting. En domeinen registreren kost geld, onderhoud, administratie etz. Er kunnen dus veel meer oorzaken zijn.

Het kan dus ook betekenen dat mensen niet meer zo creatief zijn om domeinen te verzinnen die ze aantrekkelijk genoeg vinden om in te investeren.

Of dat de investeerders in de domeinen grenzen hebben aan aantallen domeinen dat ze registreren.
Tja leuk, alleen 80% wordt alleen geclaimed en niks mee gedaan. Dus allemaal loze domeinnamen. Puur geclaimed om het te kunnen doorverkopen voor grof geld. Natuurlijk mag dit maar het is eigenlijk heel krom.

Net als toen de cijfer domeinen uitgegeven mochten worden, en waren bedrijven die zo snel mogelijk alle cijfer combinaties claimden, dmv bots enzo en uiteindelijk werd er niks meer mee gedaan.

Nogmaals het mag maar het klopt niet.
Je moet maar zo denken, als er grof geld wordt verdient komt er ergens ook weer meer belasting binnen. Profiteren we er allemaal van :+
Zie mijn reactie hierboven, een voorbeeld, www.kippensoep.nl vragen ze 6000euro voor, niemand die dat koopt. En noem een random woord en vaak is die al bezet zonder dat er ooit iets mee gedaan is. :)
Dat is natuurlijk afwachten. Stel dat <bedrijf X> een uitgebreide campagne begint om een nieuwe kippensoep op de markt te brengen, dan kan het prima dat zij daar 6000 euro voor willen betalen. Maar zoals je ook al ergens anders aangeeft. Dit zou simpelweg verboden moeten zijn. Een domein kopen om te vast te houden tot iemand hem wil kopen.
Dit werd in het begin nog wel gedaan, maar steeds minder. Mensen onthouden nauwelijks nog domeinnamen. De aandacht verschuift steeds meer naar social media en adverteren via zoekresultaten.

€ 6.000 uitgeven aan bijvoorbeeld ads.google of facebook levert meer bezoekers/omzet op dan domweg de domeinnaam kippensoep.nl opkopen en dan maar afwachten tot mensen dat spontaan gaan opzoeken of zelfs maar onthouden na een eerste bezoek.

Voor zo’n bedrijf is het financieel echt geen aderlating, maar qua SEO kun je net zo goed merknaam.nl/kippensoep of kippensoep.merknaam.nl gebruiken.

Niet voor niets is bijvoorbeeld coolblue ook van tig losse domeinnamen afgestapt.
Dit soort details over enkel registreren gaat SIDN inderdaad niet op in. Net zo min als op de verdeling over unieke organisaties. Al vraag ik me wel af waar je die 80% uit opmaakt als SIDN nog niet eens noemt welke domeinen er geregistreerd zijn en je dus afhankelijk bent van andere manieren om tot getallen te komen.
Nee 80% is niet de waarheid, maar zie mijn reactie hierboven op Lenwar :)
80% geloof ik niet (bron?), maar wel een hele boel. Onthoud ook dat bedrijven meerdere varianten van hun naam registreren. (ing.nl, ingbank.nl). Veelgemaakte spellingsfouten woorden ook wel geregistreerd (ziggoo.nl (dubbel O))

Die tikken ook goed aan natuurlijk.
Nee sorry, 80% is ook zeer overdreven.

Maar het viel me gewoon op, dat alles bijna wel bezet is (als ik keer weer leuke domeinnaam zoek, of een eentje voor iemand moet aanmaken) zoek zelf maar op een random woord. En zodra je dan opzoekt wie er achter zit, is dit bijna niet te achterhalen. Ivm privacy wetgeving mogen hosters ook geen informatie delen. En de site is al sinds de start dan niet in gebruik (ja misschien een email dienst maar dat betwijfel ik bij de meesten)

En dan heb ik het nog niet over jouw voorbeelden, zoals de ziggoo en de ingbank.nl. Maar ik zeg maar iets: http://gisteravond.nl/ of www.kippensoep.nl

/edit
Oh voor www.kippensoep.nl willen ze 6000euro! Dit soort belachelijke dingen, dit zou eigenlijk verboden moeten worden :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:25]

Mooie mijlpaal op zich, al zegt het natuurlijk niks, behalve een statistiekje. Wat ik me alleen afvraag is hoeveel procent daarvant gekaapte domeinen zijn. Ik weet niet of ik de term verkeerd gebruik, maar dan doel ik op domeinregistraties die alleen als doel hebben om hem door te verkopen (voor een hoog bedrag).


Anekdote:
Mijn vrouw was een tijdje zzp'er. Ze is er weer mee gestopt en heeft daarmee haar domeinnaam ook laten varen. De dag nadat de domeinnaam weer te registreren was, werd hij door een 'domeinkaper' geregistreerd en kon je hem kopen voor een (hoog) bedrag. Echt letterlijk de dag erop. De domeinnaam zelf was geen bestaand woord, maar een verzonnen woord die mijn toenmalige peuter haar popje noemde.

Het zou me dus niet verbazen dat sidn een dienst heeft waarmee je verlopen domeinnamen door kan krijgen in een soort rapportage om die dus zsm te registreren. (handig als bijvoorbeeld iemand z'n verlenging om welke reden dan ook niet goed gaat, dan ben je dus de spreekwoordelijke Sjaak als je snel je domein wil terughebben)

Ik ben persoonlijk van mening dat dit soort praktijken verboden zouden moeten worden. Als je een domein registreert voor een mogelijk potentieel toekomstig doel, prima. Maar een domein registrereren om met als endige doel een belachelijk bedrag ervoor te vragen vind ik ronduit idioot, en een slechte zaak dat SIDN dit toelaat. (En als zij bovengenoemde rapportages hebben, dan werken ze zelfs actief mee aan dit gedrag). Uiteraard is hier een grijs gebied in, maar velen zijn zeer duidelijk.
Het zou me dus niet verbazen dat sidn een dienst heeft waarmee je verlopen domeinnamen door kan krijgen in een soort rapportage om die dus zsm te registreren.
Die zijn er zeker, weet niet vanuit SIDN maar wel degelijk diensten waar je lijsten kan ontvangen van (binnenkort) vrij komende domeinen, en zelfs geautomatiseerd kunt registreren als iets vrij komt.
Ja dat is voor .NL domeinnamen: www.domainorder.nl. Registreren is gratis.

Je ziet daar welke namen beschikbaar komen en kan ze dan door hun voor jou razendsnel laten vastleggen zo gauw hij uit quarantaine komt.
Waar ik dan meer op doel is waar zij dan die data vandaan halen. Dus verkoopt SIDN die data of stellen zij die op een andere manier ter beschikking?
Tja, je kunt dat natuurlijk uit de WHOIS scrapen. Sinds enige tijd vermeldt de SIDN in de WHOIS bij een domein dat in quarantaine staat ook de datum en tijd wanneer het domein weer vrijgegeven wordt.

Echter, daar zit nog een extra geintje bij. Die datum en tijd wordt per domein nog aangevuld met een verborgen en random periode van 0 seconden tot 3600 seconden.

Dat zorgt ervoor dat domain-squatters niet precies kunnen weten wanneer het domein exact vrijkomt. Daarmee hebben de mededingers voor registraties allemaal een grotere kans op succes bij het vastleggen van het betreffende domein:

https://www.sidn.nl/en/ne...imes-to-be-shown-in-whois
1 uurtje slechts? Dat kun je toch gewoon afwachten of herhaaldelijk proberen?
Ik las: domainhorder :+
Eerst konden alleen bedrijven een .nl-domeinnaam registreren, sinds 2003 kunnen particulieren dit ook.
In het hele prille begin heeft een studiegenoot van me als privépersoon haar initialen als NL-domein geregistreerd. Ze was daarmee die belachelijke KvK-plicht te vroeg af.
Jammer nog wel steeds in Nederland dat jou persoonsgegevens ten alle tijden zichtbaar zijn op de WHOIS en dat er, in tegenstelling tot sommige US aanbieders, geen mogelijkheid is dit te maskeren.
Diverse webhosts waar je een anonieme houder kunt instellen. Bij mijn domeinen staat ook als houder "Webhost Webhost" en verder staat er ook niets in waardoor je kunt zien dat het domein van mij is.

Vimexx: https://www.vimexx.nl/help/anonieme-domeinhouder
Neostrada: https://www.neostrada.nl/...mijn-domein-wijzigen.html

[Reactie gewijzigd door FlipFluitketel op 23 juli 2024 17:25]

Mijn oude hostingpartijen boden het nooit aan, zelfs niet op speciaal verzoek. Maar ik ben sinds vorige maand klant bij Vimexx dus dat kan dus nu dus wel. Erg bedankt!
Wat wil SIDN hier nu precies mee zeggen? Ze lijken het vooral te gebruiken als reclame op basis van cijfers. Aan de cijfers zelf hechten ze in het artikel nauwelijks waarde. Ook is onduidelijk waarom ze deze cijfers laten zien en andere niet.

Wat is bijvoorbeeld het doel om per provincie te laten zien hoeveel domeinen er geregistreerd zijn zonder daar conclusies aan te kunnen verbinden? Of wel opmerken dat er sinds een bepaalde periode wat meer domeinnamen geregistreerd zijn maar niet ingaan op mogelijk andere opvallende factoren zoals hoeveel personen/organisaties die domeinen registreren en of de domeinen in gebruik worden genomen? SIDN noemt dus selectief wat cijfers en vraagt daarmee aandacht voor SIDN en .nl .
Wat wil SIDN hier nu precies mee zeggen?
Niks meer dan het daadwerkelijk zegt, namelijk dat er een mijlpaal van 6 miljoen is bereikt.

Vraag me meer af wat jij nu precies probeert te zeggen? SIDN post die stats/blogposts gewoon voor hun leden op hun websites. En tweakers neemt daar soms wat van over, helemaal uit zichzelf of omdat leden het interessant vinden en naar tweakers(redactie) sturen.

Stats zijn voor veel mensen gewoon leuk, ja soms kan je er een conclusie aan binden, maar wat heb je aan die conclusie, vaak ook niks (muv van mensen die daadwerkelijk wat met die kennis kunnen doen) :)

Het is duidelijk dat jij het niet interessant vindt, prima toch! De vraag of jouw post (IPV die van SIDN) zo interessant is voor anderen hier kun je ook stellen, maar wat voegt het toe? Niks...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 17:25]

[...]Niks meer dan het daadwerkelijk zegt, namelijk dat er een mijlpaal van 6 miljoen is bereikt.
Zoals je kan lezen is het wel iets meer dan het melden van een mijlpaal. Ze proberen bijvoorbeeld .nl te promoten via een speciaal daarvoor bedacht domein. Ook heeft het SIDN doelstellingen die waarschijnlijk met de informatie willen behalen. Inderdaad, prima. Stats zijn ook leuk? Ook prima. Maar daar mag ook wel een beetje kritiek bij omdat het niet alleen een leuk onderwerp is. Er gaat bijvoorbeeld heel veel geld in om en de domeinen hebben invloed. Dat SIDN er een feestje van wil maken is hun goed recht. Maar als ze als verantwoordelijke organisatie voornamelijk een positief beeld op proberen te roepen mogen er ook vragen verwacht worden over betekenis van gepresenteerde cijfers of gelegde relaties. Niet om het feestje te bederven maar uit interesse voor de serieuze kant.
En daarvan zijn 2000+ geregistreerd door mij en mijn klanten. Tot zover dit irrelevante stukje informatie.

Ik ben wel benieuwd waarom de registraties bijna stil stonden in 2019 ten opzichte van 2018 en er nu in slechts 6 maanden tijd weer een groei heeft plaatsgevonden. Zou Corona er een oorzaak van kunnen zijn?
Zoals het artikel al zegt:
Sinds medio maart, toen Nederland in een 'intelligente lockdown' ging, zijn er 250.000 nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd. Dit komt volgens de SIDN deels door ondernemers die door de crisis activiteiten naar online hebben verschoven.
Ik heb een aantal domeinen, de oudste uit 1999, daarna 2001, 2006 & 2007.
Gaaf om te zien dat ik dus een van de eerste 250.000 .nl domeinen heb. 8)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.