Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Yamaha bevestigt 4k120-signaalprobleem bij HDMI 2.1-receivers

Yamaha heeft problemen met de doorgifte van 4k120-signalen op zijn HDMI 2.1-receivers erkend. De fabrikant was eerder terughoudend over de problemen. Het probleem doet zich ook voor bij HDMI 2.1-receivers van andere fabrikanten.

De problemen kwamen eerder deze week aan het licht, na tests van het Duitse c't magazine. Dat medium merkte op dat de receivers van verschillende fabrikanten geen 4k-signalen op 120Hz konden doorgeven via HDMI 2.1. Verschillende receiverfabrikanten bevestigden deze problemen. Yamaha was in eerste instantie terughoudend; de fabrikant stelde alleen dat het gebruikers informatie over de compatibiliteit van zijn receivers zal bieden en dat het op korte termijn met een update zal komen. Yamaha bevestigt nu aan Forbes dat het probleem zich inderdaad voordoet op zijn recente receivers.

Het zou gaan om vier modellen in de RX- en TSR-serie. Yamaha meldt dat het bedrijf de problemen in de toekomst zal verhelpen, maar de manier waarop is niet bekend. Forbes vraagt aan Yamaha of de problemen opgelost kunnen worden met een firmware-update, maar de fabrikant zegt dit nog niet te weten.

De Yamaha RX-V6A. Afbeelding via Yamaha

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter / Videostagiair

30-10-2020 • 18:52

98 Linkedin

Reacties (98)

Wijzig sortering
Bericht van Marantz Denon NL van gisteren:
"Gewaardeerde relatie, afgelopen vrijdag publiceerde het Duitse blad C't een issue met betrekking tot het HDMI 2.1 chipset van Nuvoton waar 8K AV receivers gebruik van maken, waaronder onze Denon en Marantz 8K receivers. Sindsdien is dit bericht vele malen herhaald, vertaald en gekopieerd waardoor er enkele onwaarheden in zijn geslopen. Deze mail is bedoeld om u volledig te informeren en vragen bij u en uw consumenten weg te nemen.
Sommige nieuwe game consoles die 4K/120Hz-uitvoer ondersteunen, werken mogelijk niet volledig met Denon of Marantz 8K AV receivers (AVR). Mogelijk ontdekt u deze incompatibiliteit die het gevolg is van een HDMI-chipset-mismatch tussen de beide apparaten. Wanneer de game console in kwestie is aangesloten op de AV receiver via een 8K HDMI-ingang en is ingesteld op uitvoer op 4K/120Hz, en de optie 4K-signaalformaat van de AVR is ingesteld op "8K Enhanced", ziet u het (bron)beeld van de game console mogelijk niet op het scherm en hoort u mogelijk geen (bron)geluid van de game console die via de AVR wordt verwerkt. Dit probleem is alleen aanwezig wanneer een beeldscherm/TV wordt gebruikt dat 4K/120Hz ondersteunt. We onderzoeken het probleem momenteel en werken aan een permanente oplossing die op een later tijdstip zal worden uitgerold. Intussen willen we een aantal tijdelijke oplossingen bieden om het probleem te omzeilen:
- U kunt het systeem direct via HDMI op het beeldscherm/TV aansluiten en de ARC/eARC-functionaliteit van het beeldscherm/TV gebruiken om het (bron)geluid terug te voeren naar de AVR met behulp van de aangesloten HDMI-kabel tussen de AVR en het beeldscherm/TV. Dit stelt gebruikers in staat om het oorspronkelijke audioformaat dat door de bron/game console wordt verzonden te decoderen. Bij deze methode moet de CEC/ARC-optie van het beeldscherm/TV worden ingeschakeld, evenals de HDMI-bediening van de AVR en/of de ARC-optie van de AVR. In de AVR bevindt deze optie zich in de GUI onder "Video - HDMI Setup".
- Een andere oplossing is om de video-uitgang van de bron/game console te laten staan of te wijzigen naar 4K/60Hz in plaats van 4K/120Hz totdat er een permanente oplossing beschikbaar is. Dit zorgt voor een betrouwbare communicatie tussen de bron, de AVR en het beeldscherm/TV. De standaardinstelling van de bron is ingesteld op 4K/60Hz, dus als dit na het uitpakken van het systeem niet is gewijzigd, hoeft er verder niets meer te worden gedaan.
We verontschuldigen ons voor dit ongemak. We werken aan een permanente oplossing zodat u met uw AVR kunt genieten van de 4K/120Hz-ervaring van de nieuwste generatie consoles. We komen binnenkort met een update over een permanente oplossing. We danken u voor uw geduld. "
Deze reactie is dus nog hetzelfde als de aanvankelijke reactie nav c't magazine

@AverageNL is het nu Heise of c't magazine? Verschillende sites hebben het over Heise en andere over c't
Heise is de uitgever van C't. Ze geven ook nog iX uit.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 31 oktober 2020 05:41]

Aha, dankjewel voor de verduidelijking
Inderdaad,dus het deel van Denon/Marantz over:

"Sindsdien is dit bericht vele malen herhaald, vertaald en gekopieerd waardoor er enkele onwaarheden in zijn geslopen"

Is niet relevant,en doet niets af aan het artikel in c't.....
"Sommige nieuwe game consoles die 4K/120Hz-uitvoer ondersteunen.."

Houdt dit in dat dit alleen geldt bij de Xbox of PS5?
Nee, ook Nvidia-kaarten met hdmi 2.1 hebben er last van
Sinds wanneer is een Nvidia kaart een "sommige" game console?
Ik reageer op
Houdt dit in dat dit alleen geldt bij de Xbox of PS5?
Bij hardware info las ik dat xbox wel en ps5 niet dit probleem heeft.
Volgens mij zorgen ze er ook nog voor dat er een workaround is waarbij de geluidskwaliteit behouden blijft via earc. Soms gaan er dingen niet goed, maar vind dit een redelijke tussenoplossing. Je gebruikt je avr systeem nog steeds.
Het is gegeven de situatie redelijk in de zin van het beste dat ze naar omstandigheden kunnen doen. Tergelijk best zuur als je speciaal een HDMI 2.1 versterker koopt om via dat ding van inputs te wisselen als je veel bronnen hebt, zeg game PC, twee next gen consoles, UHD blu-ray speler, twee oudere consoles aan te sluiten op je TV. Dan krijg je nu allerlei gewissel in inputs op TV en AVR, want zoveel HDMI inputs heeft een TV normaal niet.

Bovendien had je dan net zo goed een veel goedkoper model versterker kunnen kopen van vorig jaar of het jaar daarvoor dat eARC al dan niet na firmware update ondersteunt via HDMI 2.0. Als ze dit in de huidige HDMI 2.1 verstekers niet opgelost krijgen met een firmware update zoals op enkele plekken gesuggereerd wordt, dan lijkt te zijner tijd een gratis printplaat vervanging, danwel financiële compensatie bij een inruil voor een toekomstig model dat het wel goed doet bij 120fps. Het zijn luxeproblemen, maar ook luxe producten, dat lijkt dan toch ook wel redelijk.
Detail is dat alle modellen slechts 1 HDMI2.1 input hebben.
Nee hoor, bijvoorbeeeld de Yahamha RX-V6A heeft 3x een HDMI 2.1 aansluiting.
Gelukkig, de meeste die ik bekeken heb kwamen niet verder dan 1.

Met een PC, Xbox SX en PS5 zit deze dan ook wel meteen vol.... tijd om nog even verder af te wachten in mijn optiek.
De Yamaha RX-V4A zelfs 4, maar dat zijn dan ook meteen al je HDMI-ingangen.
Het lijkt Tweakers wel. Je hebt een probleem met Windows en binnen een paar reacties is het advies om Windows opnieuw te installeren. Dat had ik vast nog niet zelf kunnen bedenken. En is ook helemaal geen oplossing voor het probleem.
Wat is jouw voorstel om het op te lossen? Ik werk zelf in een supportafdeling en dit lijkt me een prima reactie. Niet wat je wilt (noch vanuit de supportkant, noch vanuit de klant), maar ik hoor liever "we weten het (nog) niet" dan niks of een verhaal wat niet klopt.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 30 oktober 2020 22:00]

Het ging me meer om de open deur. Iedereen kan wel bedenken dat ie z'n console ook rechtstreeks op de TV kan aansluiten. Net zoals dat iedereen wel zelf kan bedenken dat ie Windows opnieuw kan installeren. Daar heb je geen bericht van de fabrikant of hulp van een Tweakert bij nodig.

De rest van het bericht is inderdaad prima. We erkennen het probleem en we gaan het oplossen. Beter dit dan dat ze (wat Apple bijvoorbeeld vaak doet) heel lang niks van zich laten horen waardoor gebruikers gaan denken 'ligt het nu aan mij of is er echt iets mis'.
De meeste mensen weten niet eens dat het opnieuw opstarten van computers kan helpen. Laat staan opnieuw installeren.

Zo'n kastje is pure magie voor de meeste mensen.
De meeste mensen weten niet eens dat het opnieuw opstarten van computers kan helpen. Laat staan opnieuw installeren.

Zo'n kastje is pure magie voor de meeste mensen.
Klopt. Ik merk het regelmatig thuis. Mijn partner is echt niet dom (integendeel), maar iedere keer als er problemen zijn en ik zeg reboot effe, dan kijkt ze me aan, doet het, en dan werkt het. (Blijft Windows).

Van de ISP helldesk waar in ik 1999 begon tot nu, rebooten blijft een eerste oplossing, want het fixed het probleem in 8 uit de 10 situaties, bij Windows. (En mensen maar verwonderd kijken waarom ik geen Windows doe qua werk / gebruik tenzij ik gedwongen wordt)
Ik kan je uit ervaring zeggen dat het bij Macs ook regelmatig helpt en eigenlijk altijd de eerste stap moet zijn bij troubleshooten. Vaak zijn er dingen die je handmatig kan doen die issues verhelpen (bijvoorbeeld DHCP refreshen of network share remounten), maar het opnieuw opstarten van het systeem scheelt zowel gebruiker als support vaak tijd.

On topic: het is natuurlijk jammer dat deze receivers hier issues mee hebben en dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat er pas nu 4K/120hz bronnen op de markt komen.

Hopelijk weten ze dit met een firmware update te verhelpen, als dat niet lukt hebben ze (en de genoemde chipsetfabrikant) wel een probleem...
Rebooten van apparaten is niet speciaal een Windows ding. Het werkt op smartphones, mediacenters, stereotorens.... Alles met een processor en geheugen.

Naast dat de hardware of de software bugs en foutjes hebben (en daar is Windows niet uniek in), zo heb je namelijk ook bitrot en bitflips. Het opvangen hiervan is tegenwoordig heel wat beter. Maar het veroorzaakt nog altijd veel rare onverklaarbare problemen.

ReFS heeft hierom bv ook anti-bitrot checksums. Gezien het met de huidige grootte van opslag steeds een groter probleem wordt.

ECC is hierom op servers (en het begint nu hopelijk ook bij consumenten met Ryzen's ondersteuning) ook een standaard om bitflips te herstellen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 31 oktober 2020 12:48]

Weet je hoe vaak mensen mij bellen met problemen die vaak de meest simpele oplossingen hebben maar..... die oplossingen zijn simpel voor mensen zoals ons. Menig persoon die een 4K TV in de mediamarkt haalt weet niet eens wat eARC is, kent net het verschil tussen OLED en LCD, weten vaak ook niet dat je high speed kabels moet gebruiken etc etc etc. Dus ja, het is goed dat ze zo een bericht naar buiten brengen als open deur want een andere deur is er op het moment niet namelijk.
Of vrienden die een dikke monitor met 144hz ondersteuning hebben gekocht en dan kom je 2 maand later langs en kom je erachter dat alles op 60hz zonder freesync / g-sync staat ingesteld. Die zelf ook al twee keer tegen gekomen :+
:*) hahaha inderdaad! Dat soort situaties kom je ook vaak tegen. Dan hebben ze echt een dikke tv of audio set gehaald en dan gebruikt men nog geen 20% ervan terwijl wij die 100% willen gebruiken maar features missen omdat we net de early adopters halen :P
Ik vind het anders een professionele en vooral redelijke reactie.
Probleem erkennen, aan oplossing werken, en tot die zover is een workaround aanbieden.

Ik vraag me dan wel eens af wat sommigen verwachten... :?
Het lijkt Tweakers wel. Je hebt een probleem met Windows en binnen een paar reacties is het advies om Windows opnieuw te installeren. Dat had ik vast nog niet zelf kunnen bedenken. En is ook helemaal geen oplossing voor het probleem.
Een Windows herinstallatie lost vaak het probleem op. Voor Microsoft Windows geldt, niet goed = opnieuw. En de wereld draait niet om jou, mensen zoals jij moeten beginnen met een herstart van het systeem.

En verder, hetgeen dat Yamaha aangeeft is de enige oplossing. Er komt geen patch, het is een hardware matig probleem, die chips zijn defect. Vanaf halverwege 2021 kun je een nieuw apparaat kopen, dat lost het probleem op. Wederom, niet goed = opnieuw.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 30 oktober 2020 22:32]

Nee, een herinstallatie lost helemaal niks op. Da's net zoiets als "ik heb jarenlang gesleuteld aan m'n auto om 'm precies zo te krijgen als dat ik 'm wil, en nu rammelt er iets." En dat jij dan zegt "Koop maar een nieuwe". Ik kom toch niet op Tweakers om te horen dat ik m'n Windows opnieuw moet installeren, dat had iedereen wel zelf kunnen bedenken.
Dat soort oplossingen worden vaak gekozen omdat ze makkelijker en sneller zijn dan het echte probleem oplossen. Zoals bij jouw auto: hij komt niet door de APK vanwege roest op de dorpels en de garage zegt tegen jou dat je beter een nieuwe komt kopen dan dit repareren. Zelfde bij Windows-problemen: een helpdesk zal een klant niet snel wijzigingen in het register laten uitvoeren, etc, maar zal je sneller aanraden om een herinstallatie te doen, omdat dat eenvoudiger uit te leggen is en minder tijd kost qua begeleiding.

Ik vind het alleen wel apart hoe je de genoemde oplossing onacceptabel vindt. Wat stel je dan zelf voor? Wat niet een fabrikant dan in een mailing zetten aan al hun klanten? De meesten krijgen geen beeld en hebben geen flauw idee wat er aan de hand is... Kabel kapot? Receiver kapot? Tv kapot? Console kapot? Verkeerde instelling op bovengenoemde apparaten? En al die settings zeggen de meeste klanten niks.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 31 oktober 2020 09:55]

Een herinstallatie van Windows of een Windows profiel reset lost absoluut vaak een Windows probleem op. Als jij denkt van niet dan raad ik je aan om Windows 10 MCSE te gaan volgen. En, zoals ik al zei, de wereld draait niet om jou, dus, nee, dat kan niet iedereen zelf bedenken.

Even terugkomend op de receivers.
En dat jij dan zegt "Koop maar een nieuwe".
Juist, je zal inderdaad een nieuw apparaat moeten kopen om dit probleem op te lossen, er komt geen patch. Yamaha draagt ook geen oplossing aan, maar een workaround. Dat kun je tussen de regels door lezen.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 30 oktober 2020 22:52]

Altijd jammer bij een defect product, dat workarounds meestal neerkomen op mindere prestaties of "geen er een klap.op een hij doet het weer"/herstart/herinstallatie. *deal-with-it-zonnebrilletje*
Ook als je op internet zoekt, krijg je een vaak generieke lijstjes van "oplossingen".
Dat loste inderdaad het probleem ook al vaak in het verleden op. Dan miste die weer systeem bestanden of liep alles gewoon niet lekker met drivers voor randapparatuur. Herinstalleren van de drivers hielp niet maar met windows herinstalleren wel, en poef, alles deed het daarna.

Ik werk nu 10 jaar met Apple en dat bevalt mij wel beter in een hoop situaties maar dat waren voor mij wel heikel punten in het verleden.
?

Incident is omgezet in een known problem
De betreffende tweaker komt work around
en nu is het wachten op een change om de problem definitef te fixen.
5 dagen geleden al besproken hier :
https://youtu.be/lCzitcu_ZRM

Early adopters van de HDMI 2.1 Marantz, Denon en Yamaha receivers, zien hun verwachtingen met 4K120 HDR compatibility, niet waargemaakt worden, door een hardware issue met de Panasonic Solutions HDMI 2.1 chipset, welke waarschijnlijk niet met een firmware update op te lossen is....
Off-topic, maar wel relevant op jouw reactie.
Ik houd me altijd maar vast aan de vuistregel die ik heb leren kennen via Marques Brownlee. Koop tech om wat het op dat moment kan, niet op wat fabrikanten je beloven toe te gaan voegen.
Dit heeft niks met een belofte te maken van iets wat toegevoegd gaat worden, dit is gewoon een groot probleem waarvan het belachelijk is dat de eindgebruikers er zelf achter moeten komen.
dit is gewoon een groot probleem
Ja, het is een probleem. Ja, het moet opgelost worden. Maar een 'groot' probleem? :?
We kennen de situatie van de schrijver niet. Misschien is een levenspartner toegezegd dat met aanschaf van dit product, audiovisuele perfectie en daarmee ultiem tweaker geluk een feit zou zijn. Feilloos te combineren met makkelijke bediening voor al die andere apparaten aan de versterker gekoppeld, omdat die met zijn 7 HDMI inputs alles eenduidig naar de TV kan doorkoppelen. Is vervolgens met het oog op de verlenging van de maatschappelijke beperkingen en daarmee onvermijdelijke sociale hongerwinter, dan toch door de levenspartner een mentale berg overwonnen, om de tweaker het geluk te gunnen. Is zo na de pre-orders van next-gen consoles, nu hun laatste beetje gezamenlijk gezinsinkomen hieraan uitgegeven.

Nu blijkt de gedane belofte in de knel te komen. Het gezin moet gaan kiezen tussen 120fps óf de gemakkelijke bediening. De tweaker moet zich snel herpakken na dit bericht, want die heeft weken, nee zelfs maanden, aanhoudend beloofd hiermee alles op te lossen en zielsgelukkig te zullen zijn bovendien.

Ik zie de klachtenbrief naar Yamaha zo voor me :o
Dit heeft niks met een belofte te maken van iets wat toegevoegd gaat worden, dit is gewoon een groot probleem waarvan het belachelijk is dat de eindgebruikers er zelf achter moeten komen.
Jij koopt zeker niet veel software he?
ik koop dingen als ze werken.. gaat prima hoor.
Ik wil geen betatester zijn.. dus ik wacht gewoon een beetje.
Dat iets "werkt" zal misschien bij jouw definitie anders zijn, maar ik ga er van uit dat het dan geen problemen oplevert in elk denkbaar gebruiksscenario. Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt voordat je iets koopt.
voor zover ik weet was dit geen added functionality
Dan heb je de beste man verkeerd begrepen of je snapt de situatie hier niet, dit is precies wat het moet doen vanaf dag één.
Sound United kwam nog met een workaround op de proppen, maar Yamaha zegt verder niks. Lullig voor de early adaptors. De xbox series x gaat hier gewoon komen, maar de overstap naar een nieuwe receiver stel ik nog even uit.
Ik wil het probleem absoluut niet bagatelliseren, maar welke content zal de volgende generatie consoles nu daadwerkelijk met 4K120fps* afspelen?

Games zullen naar alle waarschijnlijk op hooguit 60fps gelocked worden op UHD, en voor streamingdiensten + Blu-Ray houdt het bronmateriaal bij 24-30fps al op.
Voor beide situaties lijkt me even terugzetten op 4K60 meer dan acceptabel en vraag ik me af op je überhaupt verschil merkt, al snap ik dat als je betaald hebt voor een volledige HDMI2.1 poort op je receiver je dit ook verwacht, zou ik zelf ook hebben als ik zo'n product had gekocht :)


*Ik weet dat FPS niet hetzelfde is als het aantal Hz waarmee je aanstuurt, maar bij een constante en stabiele framerate van 60 is het voordeel van 120Hz boven de 60Hz nauwelijks merkbaar,

[Reactie gewijzigd door !mark op 30 oktober 2020 19:45]

Je kunt vrijwel alle games op 4K 120fps laten draaien mits je genoeg grafische concessies maakt. De vraag is hoeveel water bij de wijn wil je doen? Het is een grafische kosten baten afweging. En bovendien bij verschillende genre games andere waarden en normen (algemeen aanvaardbaar) kunnen hebben.

Bij bijvoorbeeld race games/simulator merk je echt het verschil tussen 60 of 120fps! Je wilt echt niet meer terug als je eenmaal aan hebt geproeft. Het is niet alleen visueel merkbaar, maar besturing heeft hierdoor ook een stuk lager input-lag.

Wat ik met de TV aan een PC doe is dit: Voor mooie pracht en praal adventures en roleplaying games speel ik op 1440p/4K op 60fps. Ook gedwongen door limitatie HDMI 2.0 bandbreedte chroma op 4.4.4. Voor race games en snelle FPS-shooters zet ik TV op 1080p 120fps.

Het is juist mooi dat je meer keuze kunt krijgen als gamer. 60fps heeft zijn plek en 120fps heeft ook zeker zijn voordelen. Maar ik snap je punt. Hoe hoger de fps, des te meer afnemende waarneembaarheid. Van 30fps naar 60 is mega groot verschil. Van 60 naar 120fps is steeds redelijk verschil. Van 120 naar 240 wordt al lastiger te zien, enz.
Dat soort zaken kunnen natuurlijk ook allemaal gewoon, alleen bij een, verwacht ik kleine niche, die kun PC aangesloten hebben een high end receiver en niet de mogelijkheid hebben om de PC direct op de PC aan te sluiten en eARC te gebruiken voor de audio zullen dit probleem ervaren.

Nu ken ik best wat PC gamers en daarvan zijn er best wat die een TV gebruiker als scherm, maar eigenlijk geen ervan gebruikt een receiver gekoppeld via HDMI als (primaire) audiobron, eigenlijk zonder uitzondering gebruiken ze allemaal headphones of headsets. Ik verwacht dus niet dat dit een veel gezien probleem gaat worden voor PC gamers.

Voor de consoles zou dit eerder een 'dingetje' kunnen zijn, alleen kunnen die zeer gemakkelijk van de (e)ARC workaround gebruik maken.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 30 oktober 2020 21:21]

Ik doelde meer op de 60 vs 120fps verhaal en wilde mijn eigen ervaring delen dat 120fps niet perse nutteloos hoeft te zijn. In mijn geval dus TV + PC combinatie. Maar de FPS verhaal geldt zelfde voor de nieuwe krachtiger consoles die hier dus meer mogelijkheden kunnen bieden. Game A is beter op 60fps met meer eye candy en laat je versmelten in de mooie digitale wereld. En game B met minder eye candy is misschien beter op 120fps voor snelle competitieve ervaring.

Over geluid: Zelf gebruik ik externe USB DAC+Amp met studio monitors en hoofdtelefoons. En S/PDIF TV naar USB DAC. En ja, (e)ARC en PC gaan niet lekker samen.
Input lag hoeft absoluut niet lager te zijn bij een hoger hertz scherm! TV's deden het op dit vlak al een tijdje "beter" want 100 hz input vs. 60/75 hz op PC monitoren maar de input lag was verschrikkelijk!
Je hebt gelijk, ik bedoelde juist frame-times maar ik zei inputlag. Kortere frame-times kan helpen bij snelle competitieve gaming.
Pak een 3080 en je kunt nu al op 120 FPS gamen in 4K en ook op de consoles zijn al 120 FPS games of games met zo'n modus aangekondigd. Dus ja, het is een issue. En ja, ik heb er al concreet last van thuis met een 3030 en een Denon 4700X AVR.

[Reactie gewijzigd door rajackar op 30 oktober 2020 20:25]

Als je 4k120 aanbied moet het gewoon werken ander bied je het niet aan. Lijkt me logisch.
receivers zijn geen dingen die je om de 5 jaar vervangt. Deze modellen beginnen boven de 400€ en zijn dus niet zomaar de goedkoopste instapmodellen op de markt
receivers zijn geen dingen die je om de 5 jaar vervangt. Deze modellen beginnen boven de 400€ en zijn dus niet zomaar de goedkoopste instapmodellen op de markt
Jij misschien niet, anderen wel.
Hoeveel mensen kopen er elk jaar of elke 2 jaar een nieuwe telefoon van 1000+ euro?
Veel.
weinig tov de volledige markt
[...]

Jij misschien niet, anderen wel.
Hoeveel mensen kopen er elk jaar of elke 2 jaar een nieuwe telefoon van 1000+ euro?
Veel.
Ongeveer 14% van de totale markt. Wereldwijd ongeveer 300 miljoen mensen.
Wat is precies je punt?

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 30 oktober 2020 21:42]

[...]


Ongeveer 14% van de totale markt. Wereldwijd ongeveer 300 miljoen mensen.
Wat is precies je punt?
Dat een deel wel vaker een nieuwe versterker of receiver koopt.
Die bekostigen ook maar 20% ongeveer tot ze van de inruil aan de nieuwe aanschaf zitten. Daar valt wat van te vinden (ik snap de drive niet zo) maar in dat opzicht hebben ze dus voor enkele honderden euro's een nieuwe telefoon.
Dat hoef je met een receiver niet bepaald te doen.

Ik heb thuis een verder nog prima functionerende Marantz SR-4300 staan bijvoorbeeld, waar ik wegens ontbreken van HDMI onderhand wel een vervanging voor wil aanschaffen. Nu heb ik een (nieuwe) 60Hz TV en heb ik zeker niet de verwachting dat veel titels naar die 120Hz gaan, maar toch zou ik het fijn vinden als het langer dan vijf jaar mee kan.
Ik wil het probleem absoluut niet bagatelliseren, maar welke content zal de volgende generatie consoles nu daadwerkelijk met 4K120fps* afspelen?
https://www.eurogamer.net...for-ps5-and-xbox-series-x
Dit is nog voordat de consoles daadwerkelijk uit zijn. Het worden er alleen maar meer dus.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 30 oktober 2020 22:20]

De eerste game die uitkomt: Dirt 5 en er zullen er velen volgen.
Bij een constante en stabiele framerate van 60 is het voordeel van 120Hz boven de 60Hz nauwelijks merkbaar
Duidelijk nooit boven de 75Hz gegamed. Ik heb onlangs mijn 144Hz/1MS scherm eens op 75 gezet. Ik ging nog net niet huilen, terwijl het tot aanschaf van deze het "normaal" was.

Het gaat alleen niet vaak gebeuren met de Xbox Series X en PS5. Dat ben ik met je eens hoor. ;)
Ik wil het probleem absoluut niet bagatelliseren, maar welke content zal de volgende generatie consoles nu daadwerkelijk met 4K120fps*
Content? Ik denk dat zodra je de console op 120hz zet, het menu ook al met 120hz wordt uitgestuurd. Je gaat dus niet eens verder dan het menu komen, want dan heb je al zwart beeld.
Hopelijk kunnen de bezitters van deze versterkers gratis een reparatie krijgen. Ik vermoed dat het gehele HDMI board vervangen moet worden, wat in de meeste receivers een simpele operatie is.

Maar alsnog: Weg met HDMI en kom eens met een nieuwe, échte standaard met gelijk genoeg bandbreedte voor meedere generaties. En een omkeerbare kabel. En geen brakke chipsets en halfbakken implementaties. En geen brakke handshake meuk.
HDMI beschouw ik zo langzamerhand als mislukte standaard. Er is gewoon te veel onduidelijkheid en ellende mee.
/terzijde : ik snap de -1 hier weer niet op Tweakers, ook dat systeem is zo brak als HDMI.

De laatste jaren ervaar ik inderaad ook wel issues met HDMI die je voor een "standaard" toch niet zou mogen verwachten. Het lijkt wel HTML, waar iedere browser zijn eigen interpretatie had en websites er op iedere browser weer anders doen uitzien.

CEC was het eerste waar ik issues mee had ( Marantz-LG) het volgende was HDMI 2.0 issues met Audioquest kabels tussen Marantz, Sony TV en Xbox One nl. wegvallen beeld... met try en error, rarara, de HDMI 2.0 kabels, van een merk ( Audioquest ) waarvan je zou mogen verwachten dat ze het doen en die het de jaren ervoor ook goed deden ).

Dan altijd het van het kastje naar de muur verhaal tussen de fabrikanten van de 2 standaarden. Het vinden van kabels met HDMI 2.1 ( Covid als reden ? ), ondertussen heeft Audioquest er nu wel, zucht.

Met Displayport toch hiertoe nog geen issues gehad. Maar die zitten ook niet op receivers dat ik weet...
Gewoon je apparatuur aansluiten op je tv en die met earc verbinden met je receiver. Ik vind die receivers echt een verschrikking.
klopt, heb ik ook zo gedaan tijdelijk, met toslink de audio naar de receiver. HDMI's in de TV. Aan die videoprocessor in zo'n receiver heb je toch niet veel.
Als je dat doet verlies je echt vaak wel de support voor diverse (HD) audioformaten, maar ook vaak al bijv. DTS support (omdat bijv de TV's die licenties niet heeft).

Bij TV's met eARC is vaak meer mogelijk trouwens, maar toslink of ARC is regelmatig drama als de bron wat anders is dan het 'standaard' stereo, lossy dolby digital of PCM. Voor gaming vaak er een optie, maar bijvoorbeeld films kijk ik toch liever met de loss-less HD audio formaten.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 30 oktober 2020 21:02]

Gelukkig draai ik 2.1 inderdaad, aan Stereo heb ik genoeg.
klopt, heb ik ook zo gedaan tijdelijk, met toslink de audio naar de receiver. HDMI's in de TV. Aan die videoprocessor in zo'n receiver heb je toch niet veel.
Urghhhh, je gebruikt altijd een vorm van videoprocessing. Je moet wel een hele dure TV hebben om een betere te vinden dan in een midrange reveiver.
Gewoon je apparatuur aansluiten op je tv en die met earc verbinden met je receiver. Ik vind die receivers echt een verschrikking.
Liever niet.
Mijn TV stuurt over glas geen DTS door.
Ik heb alles naar de Yamaha en van daar 1 kabel naar de tv.
Gaat prima.
[...]

Liever niet.
Mijn TV stuurt over glas geen DTS door.
Ik heb alles naar de Yamaha en van daar 1 kabel naar de tv.
Gaat prima.
En precies welke vid processor gebruikt je dan? Die in je TV? Heb je een high end TV waar dat okay is want meestal is dat nogal brak.
[...]


En precies welke vid processor gebruikt je dan? Die in je TV? Heb je een high end TV waar dat okay is want meestal is dat nogal brak.
Geen idee wat er in zit, de TV is een Samsung D8000.
Er wordt door zowel fabrikant als verkoper een eigenschap geadverteerd aan dit product. Mocht het zo zijn dat deze eigenschap niet aanwezig is, dan is het product niet conform en zou je de koopovereenkomst kunnen ontbinden of naleving/herstel (kosteloos en met zo min mogelijk ongemak).

Nadeel is dat een versterker in die klasse al snel 10kg weegt, kwetsbare onderdelen heeft en die stop je niet even in een doos om op te sturen.

Een monteur aan huis of pickup-and-return service zou dan wel van toepassing zijn
Tjah, HDMI bestaat al sinds 2002. Het heeft een dikke 18 jaar al volgehouden, en met HDMI2.1 lijkt ie dat nog eens minstens 5 a 10 jaar te doen.

Het zal ooit vervangen worden. Net als HDMI dat gedaan heeft voor de welbekende scart kabel. Maar ook de opvolger zal ooit tegen limieten aanlopen.

Geen brakke chipsets ben ik het mee eens though.
Hier is een scart kabel anders nog gewoon in gebruik :o
Het blijft ook jammer dat de fabrikanten niet ook gewoon DisplayPort zijn gaan inbouwen in hun tv's en receivers. Een licentievrije standaard met een hogere bandbreedte dan hdmi. En minder brakke connectors.
Displayport heeft wel een paar nadelen tov. Hdmi. Geen CEC, geen (e)ARC. Daarnaast ook een gebrek aan ethernet, maar daarvan heb ik het nut in HDMI nog nooit begrepen...
Daarentegen vind ik de DP stekker superieur vergeleken met HDMI.

Wel ben ik het me je eens dat het wel enigszins vreemd is dat tv niet op zijn minst één DP hebben. Het is inmiddels toch wel de standaard in de pc-wereld.