Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Disney reorganiseert bedrijf om zich op streaming te richten

Disney heeft een grote reorganisatie aangekondigd. Het bedrijf wil zich sterk focussen op streaming en het bieden van films direct aan consumenten. Europese bioscopen zijn niet blij dat de film Soul van Disney's Pixar direct op Disney+ verschijnt.

Disney komt in de nieuwe opzet uit drie bedrijfsonderdelen te bestaan, Studios, General Entertainment en Sports. De drie onderdelen zijn in de nieuwe structuur verantwoordelijk voor het bieden van films en series voor bioscopen, lineaire distributie, zoals televisie, en streaming en de primaire focus zal op de streamingdiensten zoals Disney+, Hulu, ESPN+ en de komende Star-dienst liggen. Dat maakt Disney bekend.

De reorganisatie wordt per direct doorgevoerd en ligt volgens het bedrijf in lijn met de bestaande strategie om zich direct op consumenten te richten. De nieuwe bedrijfsstructuur moet deze koers in een stroomversnelling brengen. Volgens Disney zijn de veranderingen verder ingegeven door het succes van Disney+.

De reorganisatie is niet los te zien van de gevolgen van de coronapandemie. Die maakte bijvoorbeeld al dat de film Mulan bij de release direct via Premier Acces van Disney+ beschikbaar kwam, tegen een meerprijs. Ook de Pixar-film Soul verschijnt direct op Disney+. De Europese bioscopen tonen zich 'geschokt' door deze beslissing. Door bioscopen te omzeilen bij releases duurt het alleen maar langer voordat de sector de crisis achter zich kan laten, aldus de International Union of Cinemas. "Het is geen overdrijving om te zeggen dat tegen de tijd dat sommige studio's besluiten dat de tijd er weer is om hun films in première te brengen, het al te laat kan zijn voor veel Europese bioscopen."

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-10-2020 • 07:50

162 Linkedin

Reacties (162)

Wijzig sortering
Corona heeft een transitie die al lang in gang was gezet gewoon versneld. Omzet uit video streaming zou ergens de komende jaren de inkomsten van bioscopen al overtreffen. Thuis ervaring bij het kijken van films is enorm verbeterd afgelopen 20 jaar, TV’s zijn vele male beter geworden in die tijd. Welke innovatie hadden de bioscopen? Bijna niets dure popcorn en vervelende bezoekers die door je film praten

[Reactie gewijzigd door haakjesluiten op 13 oktober 2020 08:30]

En toch valt er iets te zeggen voor de bioscoop: je gaat er heen om een film te beleven, even een kleine twee uur opgaan in een film. Als je niet op populaire tijden gaat valt het met vervelende bezoekers ontzettend mee, zo ook eters. Als je er nog last van hebt, heb je een mond om er iets van te zeggen.

Ik kan thuis mijn geluid niet zo hard zetten als ik wil (tussenwoning 1910), en ondanks dat ik 55" een prima formaat vind, haalt het gewoon niet bij de isolatie die ik in een bioscoop wel heb. Omgevingsgeluiden te over (overdag) en afleiding alom.
Mee eens. Ik vergelijk het maar even met een pizza. Vroeger kon je die alleen bij een pizzeria halen, en vond iedereen het fantastisch. Toen kwam de diepvriespizza en was het nog mooier: goedkoper, wanneer je wilde, etc.

Maar toch "mis" je dan iets aan de beleving en aan de kwaliteit. En dat besef je pas als je weer naar een "echte" pizzeria gaat (dus niet afhaal). Dat hoef je niet voor elke pizza te doen, maar af en toe is het wel "lekker".

Zo zie ik het met films ook. De meeste kijk ik thuis, maar ik ga ook graag nog eens naar een bioscoop. Voor de totaalbeleving. En dan neem ik de iets duurdere popcorn op de koop toe.
Ik vind het een mooie analogie maar de vergelijking gaat niet 1:1 op.

De kwaliteit van diepvriespizza's is in de loop der jaren amper veranderd. Je zou zelfs kunnen stellen dat pizzeria's in tegenstelling tot de stagnerende dr. Oetker pizza's meer kwaliteitsingrediënten, competitie en toegang tot internationale markt/inspiratie (incl. interieur) hebben gekregen en dat daardoor de gemiddelde kwaliteit van dergelijke restaurants is toegenomen.

Bij thuisbioscopen is op zowel audio as visueel gebied een enorme inhaalslag geboekt t.o.v. die van de lokale Pathé, en dan hebben we nog niet gesproken over de toename in financiële voordelen (zo betaal je steeds minder voor grote TV formaten terwijl je per cm op het doek steeds meer betaald).

Ik ben het verder niet oneens over je stelling dat men voor de totaalbeleving alsnog de bioscoop op zal zoeken. Maar daar komt wel bij dat de optelsom van de voordelen van een bioscoopvoorstelling steeds afneemt door verbeteringen in allerlei techniek.

Kortom, de relevantie van de zgn. bioscoopervaring wordt steeds minder, het is niet vreemd dat de markt zich hierop aanpast en krimpt. Het zou mij dan ook (in tegenstelling tot het bestaan van pizzeria's) niet geheel verbazen als de formele bioscoopindustrie nagenoeg verdwijnt.
Helemaal mee eens.

Ik doe het voor de beleving. uit eten, film er bij, lekker mopperen over de hoge prijzen van at m&m's en de prijs van wat een krat van die biertjes wel niet zou kosten, kwartier aan reclame en dat de film alleen in 3d te zien was.

Het is ook niet dat ik iedere maand naar de film ga, en het gaat ook niet alleen om de film zelf, want er is media genoeg om te consumeren.

Mocht je de ongemakken liever thuis beleven kun je natuurlijk ook een bios-rip down loaden.
Ik wil niet tussen andere onbekende (en soms irritante) mensen zitten als ik een film kijk. Ik wil de film op pauze kunnen zetten om de luier van de kleine te verschonen, of een bezoekje aan het toilet. Ik wil geen popcorn, ik wil een cracker met hummus of krokante chips met zwarte peper. Ik wil geen cola, ik wil kruidenthee. Daarnaast heeft mijn vriendin last van claustrofobie in de bios. Een bios zal mij nooit kunnen bedienen.

De "totaalbeleving" is voor mij 1080p streaming met m'n laptop in bed, gezellig met z'n tweetjes, of beneden achter de TV (ook 1080p). Heb niet eens een soundbar. Onnodig.

En zo is dat voor iedereen anders.

Nog een tip mbt pizza: koop een bodem, kies zelf de ingrediënten, en gooi hem in de oven. Diepvriespizza is SD kwaliteit TV op een oude TV.
Die tip over die pizza haalt je complete bovenstaande beredenering onderuit. Want films kijken mag iedereen op zijn eigen manier doen maar diepvriespizza's eten is plotseling niet goed genoeg?
Diepvriespizza is comfortabel, maar qua smaak weinig diepgang. Je hebt gelijk dat het een keuze is. De massa wil het dus het verkoopt. Toch zijn pizzabodems ook in opmars.

Wat betreft bioscopen de massa wil het niet meer. Dezelfde generatie heeft er behoefte aan: tieners en jongvolwassenen. Dat heeft denk ik vooral te maken met gebrek aan eigen huishouden en dating scene.
Mwah, ik heb een groot huis, tv is best, goede stereo. Maar ga graag naar de film - toch een heel andere beleving, en je bent er even uit. Dat het eten en drinken idioot duur is zal me worst wezen, het eten in een restaurant is ook duurder dan thuis en ik kook erg goed dus het is lang niet altijd beter - maar wel ANDERS.

Het argument voor een restaurant is wat dat betreft precies hetzelfde als voor de bios.

En ja ik kijk ook graag Netflix thuis maar dat is toch gewoon iets anders.
Ik zou zeggen: een slechte pizza is een slechte film. Een super goede pizza is een super goede film. De bioscoop is het restaurant (het gebouw plus interieur). Als je thuis een net zo goede pizza kunt eten als in een restaurant, zonder er meer voor te hoeven doen, dan komt dat overeen met een film thuis kijken in plaats van in de bios.
Veel van de huidige films hoef ik niet in de bioscoop te kijken omdat het niks toevoegt en vaker vooral aftrekt van de ervaring (lawaai, drukte). En om elke keer het volle pond te betalen voor een film die wel ok is maar niet meer dan dat zie ik ook niet zitten, dan stream ik die liever een tijdje later.

Maar er zijn wel een boel films die ik heel graag (nog eens) in de bioscoop zou willen zien, gewoon omdat ze een spektakel zijn op een groot scherm met goed geluid. Maar meestal zijn dit wat oudere films zoals bijvoorbeeld Mad Max: Fury Road of Blade Runner (origineel en 2049) dus die draaien nergens meer. Het zou mooi zijn als dit soort films een paar keer per jaar op de agenda komen. Waarschijnlijk komen er dan ook meer liefhebbers van de film i.p.v. mensen die er halverwege achter komen dat ze er niks aan vinden en zich gaan vervelen op de telefoon. De rechten op de films zullen ook goedkoper zijn als ze niet meer nieuw zijn wat zich terugvertaald in het kaartje en de drempel lager maakt om vaker naar de bios te gaan.
In Berlijn zijn ze nu veel oudere filma in de cinema aan het draaien - inderdaad wel top. Maar ik ga ook de nieuwe films graag in de bios kijken, zou jammer zijn als ze verdwenen ook met een goede tv en stereo is het niet hetzelfde thuis.
Nieuwe films mogen zeker gelijk in de bios. Maar nu is het altijd of/of. Alleen nieuwe films in de bios, alleen oude films streaming e.d. Ik snap waar het vandaag komt, omdat ze niet willen dat de streaming kijkers invreten op de box office inkomsten. Maar het resultaat is dus dat je niet naar de bios gaat omdat je een specifieke film in de bios wil zien, maar omdat het de enige mogelijkheid is om die film de komende paar maanden uberhaubt legaal te zien. Daarnaast zijn er soms films die tegenvallen en vind ik het zonde om daar een duur kaartje voor te kopen, dan wacht ik liever de reviews af van bepaalde reviewers die ik volg voor ik de film ga zien. Maar soms zijn die reviews er pas als de film al lang weer uit de bios is.
Klopt, maar ja wat maakt dat wachten nu uit? De films worden er niet slecht van ofzo.... van mij mag het zo. Je hebt wel gelijk met de reviews ja, dat is irritant.
Heb in mijn kelder home cinema gebouwd en denk er over na om die gewoon te verhuren voor x uur. Verhuur de ruimte met beamer, installatie, computeraansluiting of blue ray.
Dan kun je zelf van je eigen netflix, disney of ander account gebruik maken om te kijken. Dan kun je dus dit soort films kijken. Max 4 personen.
Wat zou zoiets mogen kosten ?
Dan wil ik jouw wel tip meegeven om te bekijken of dit wel mag van de gemeente.. of als het geen eigen woning betreft.. de woningstichting.
Huurhuis of koop kan een verschil zijn, maar de vraag is of een ruimte voor 2 uur verhuren weer onder onderhuur valt.

Er zijn idd wel regels voor B&B en kamers verhuren. Die verschillen per gemeente. Amsterdam is daar moeilijk zie airbnb verhaal. Als je zelf hoofdbewoner bent is het weer anders. Daar gaat het altijd over overnachtingen. Moet je dus ook toeristenbelasting betalen.

Wat je hier feitelijk doet is een ruimte verhuren voor paar uur.
Natuurlijk moet het geen overlast geven aan je buren dat is ander verhaal.
Moet er eens induiken maar zou best wel eens gat in wetgeving kunnen zijn, valt in ieder geval niet onder huur met overnachting dat biedt je niet aan.
Misschien zou het een Maas in de regels zijn als je zou zeggen dat je niet de kamer verhuurd, maar dat je de apparatuur verhuurd en mag gebruiken in die specifieke ruimte 😇
Ga me er eens in verdiepen. Voor overnachting zijn er regels inclusief toeristenbelasting.
Nu verhuur je een ruimte, daar kun je iets kijken maar ook vergaderen.
Ondernemerschap is creatief zijn. Veel succes. 👍🏾
Ik verhuur een ruimte in mijn huis als atelier/ fotostudio. Dat komt denk ik op hetzelfde neer, en is gewoon toegestaan. Zelfde regels als een vergader ruimte verhuren.
Ik vermoed dat dit daar ook onder zou vallen.

Wel moet je als je boven een bepaalde inkomsten komt een kvk nummer en btw nummer hebben. Waarschijnlijk val je dan nog wel onder de klein ondernemers regeling, en hoef je geen belasting af te dragen. Zoja kun je via een brief zorgen dat je geen kwartaal aangifte hoeft in te vullen.
Lees in ieder geval dit in België waar ik zit: https://omgeving.vlaander...0en%204.2.2%20VCRO%29.pdf
pagina 15
Is er een vergunningsplichtige functiewijziging nodig voor het wijzigen van de functie van een woning met restaurant/feestzaal naar een gebedshuis en vergaderruimte? Het BVR van 14 april 2000 tot bepaling van vergunningsplichtige functiewijzigingen bepaalt welke functiewijzigingen van gebouwen vergunningsplichtig zijn.Overeenkomstig artikel 2,§1 van dit besluit is sprake van een vergunningsplichtige functiewijziging wanneer de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wordt gewijzigd in een andere hoofdfunctie. Volgende functies worden als hoofdfunctie beschouwd:
Het gaat om veranderen van de hoofdfunctie. Als het dus 1 ruimte betreft is er geen verandering van hoofdfunctie en is het dus volgens bovenstaande info niet eens meldingsplichtig.
Volgens mij werkt het ook zo in NL.
Alleen moet je ook als je er geld aan verdiend bij de belastingdienst kijken wat mag en wanneer je een kvk nummer moet aanvragen dan wel btw afdragen. Hangt allemaal af van hoeveel je eraan verdiend per jaar.
Klopt zijn in nl minimum bedragen voor wanneer je je bij kvk moet aanmelden, dan zul je ook btw in rekening moeten brengen. Anderzijds mag je dan ook weer kosten als stroom, verwarming, onderhoud en aankoop beamer en dergelijke aftrekken.
Maar ook als je wel KVK nummer moet hebben, Met klein ondernemersregeling hoef je die BTW niet af te staan. Maar dan moet je wel onder een bepaald bedrag blijven per jaar.
Heb al bedrijf dus weet hoe het werkt. Maar er zijn idd min bedragen waarvoor je geen btw hoeft af te dragen. https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
gaat tot 20.000 euro zelfs.
Daar kun je dus best ver mee komen.
Lastig te zeggen, hangt af van de kwaliteit van de apparatuur, stoelen. En de locatie, want als je er een gezellig avondje van wil maken met wat eten vooraf dan is het lastig als het niet in de stad is, wat weer het voordeel is van veel bioscopen. Daarnaast kan ik zelf (of een van mijn vrienden) ook makkelijk een thuisbioscoop maken. Dan is de bioscoop wel weer een stap grootser kwa ervaring en meer waard.
Nog los van de vraag of je het van de gemeente mag, vraag ik mij af of NetFlix, Disney+ e.d. je ip-adres niet gaat bannen omdat er zoveel aparte accounts erop inloggen. En tenzij je al een zakelijk internet pakket hebt, zal je internetprovider ook wat van dat soort gebruik vinden.
Hangt er vanaf of je vast ip adres hebt, maar geen idee of ze daarop ip blokkeren, zou kunnen dat zullen ze met sommige vpn's ook doen.
Zie probleem ook niet bij je internet provider tenzij er mensen via illegale streaming gaan kijken. In dat geval zet je er gewoon een vpn voor.
En toch valt er iets te zeggen voor de bioscoop: je gaat er heen om een film te beleven, even een kleine twee uur opgaan in een film.
Wat ik ook prima thuis kan doen.
Als je niet op populaire tijden gaat valt het met vervelende bezoekers ontzettend mee, zo ook eters.
Wat niet voor iedereen een optie is. Werk, en zo... Sterker nog, voor de meeste mensen zal dat geen optie zijn, zeker niet als je als groep (=sociaal) iets wilt gaan doen.
Als je er nog last van hebt, heb je een mond om er iets van te zeggen.
En krijg je een grote bek terug. Een bioscoop is geen openbaar domein. Waarom moet een betalende bezoeker moeite doen om het dragelijk te maken? Voor 15 EUR per kaartje verwacht ik ook een stuk 'ontzorging'.
Ik kan thuis mijn geluid niet zo hard zetten als ik wil (tussenwoning 1910), en ondanks dat ik 55" een prima formaat vind, haalt het gewoon niet bij de isolatie die ik in een bioscoop wel heb. Omgevingsgeluiden te over (overdag) en afleiding alom.
Mogelijk houden bioscopen daarom een bestaansrecht, maar niet voor mensen die thuis geen restricties hebben. Vrienden thuis uitnodigen is overigens best wel leuk. Filmpje, bordspellen, gewoon praten onder het genot van een hapje/drankje zonder dat je moeite hebt om elkaar te verstaan, zelf momenten kiezen waarop je een drankje/snack pakt... Het wordt steeds goedkoper ten opzichte van horecabezoek door de continue stijgende prijzen. Zie mijn andere post over de prijs van een bioscoopbezoek. Ook kan het verantwoord als je een gastenkamer hebt, want niemand hoeft dan met alcohol op achter het stuur terug naar huis en niemand hoeft BOB te spelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 oktober 2020 09:01]

Prachtige argumentatie, maar wel volledig vanuit jezelf geredeneerd. Ik heb een "thuisbioscoop" met alle opties die er zijn (binnen financiële zinnigheid, ik werk in de zorg :P), geniet prima van een film opnieuw te kijken. Maar eerste indruk wil ik graag in de bios. Iets als Tenet doet het thuis toch echt wel onder voor een bioscoop. En daarom zie ik ook wel beren op de weg: het verdienmodel van films en series als service vs iets wat per kaartje berekend wordt is per definitie geen gelijke vergelijking, maar aandeelhouders. En laten dat nou net vervelende raadgevers zijn die films sneller uithollen dan aanvullen.

En dan heb ik het nog niet eens over de dagelijkse omgeving waarin je dat bekijkt tenzij je een aparte kamer ervoor kunt inrichten, waardoor je ook visueel sneller afgeleid raakt, het feit dat je steeds de film op pauze kunt zetten ipv gewoon moet ondergaan.

Nogmaals, ik geniet thuis prima en het heeft voordelen thuis sommige zaken te bekijken, maar het maakt het ook meer... dagelijkse kost en daardoor minder speciaal?
Klopt, zelfs de home cinema sets worden steeds goedkoper en beter... eerst moest je 2000 EUR dokken ervoor.. nu is dat vele malen goedkoper.
Thuis beleef ik de film altijd beter dan in de bioscoop... geen irritatie over OV, tijden, de hoge prijzen voor drinken etc etc etc.
Dat ook. En het grote scherm: niet iedereen heeft een villa waarin een tv zo groot als het doek in een bioscoop past. En er valt toch wel wat voor te zeggen om het op zo'n mooi groot scherm te kijken. Maar ook de rest wat je zegt, even opgaan in de film en zo.
Ik vind zelf de bioscoop gewoon te duur voor wat je er voor krijgt. Wat kost het tegenwoordig, 12 euro p.p. ofzo? Als ik dan samen met mijn vrouw ga ben ik al 24 euro kwijt aan tickets, vervolgens wil je nog wat te drinken en eten erbij dus tel daar nog maar 10-15 euro bij op.
Dan nog de auto parkeren en dat kost in een gemiddelde stad ook een tientje voor een avondje. Dan ben ik dus ongeveer 45 euro kwijt voor een avondje bioscoop. Daarvoor heb je ook een half jaar Disney+. Bovendien zou ik ook nog een oppas moeten regelen voor mijn dochter, nou vind ik dat op zich niet erg, maar voor iets als film kijken vind ik het onnodig. Zeker als dat thuis gewoon net zo goed kan.
3D films werkt bij mij op een of andere manier niet, ik zie gewoon alles dubbel dus daarvoor hoef ik ook niet naar de bioscoop.
Tof, maar als je een Pathé in de buurt hebt ben je met 21 klaar voor de maand en kun je gaan wanneer je wil. Cineville eender.
Ik denk ook dat bioscopen vooral terug moeten naar de theatrale ervaring en de glamour, van de tijden dat 'naar de film gaan' een beleving op zich was, niet proberen om nog meer technische tovertrucjes uit te halen om dezelfde film in 4D Dolby Super Surround Laser IMAX nog kleurrijker, groter, en luider te maken. Het blijft nog altijd dezelfde film.

Dan ga ik liever naar een tent zoals het Tuschinski waar je nog over het rode pluche de zaal in loopt.
Volgens mij hebben bioscopen toch nog wel zeker een extra dimensie. Het is een sociaal gebeuren en technisch gezien lopen ze wel degelijk vooruit qua geluid en beeld kwaliteit.Vervelende bezoekers is toch niet de schuld van de bioscoop?

(Edit: typo)

[Reactie gewijzigd door Tintel op 13 oktober 2020 12:11]

Volgens mij hebben bioscopen toch nog wel zeker een extra dimensie. Het is een sociaal gebeuren
Helaas is dat sociale gebeuren maar al te vaak een asociaal gebeuren.
en technisch gezien lopen ze wel degelijk vooruit qua geluid en beeld kwaliteit.
Maar niet zoveel dat het ~15 EUR per kaartje + vette winst uit snacks moet kosten. Verder hebben ze het ook heel wat jaar verpest. Denk aan het inzetten op 3D films en daar extra geld voor vragen, terwijl 3D niet altijd beter is (minder helderheid) en niet iedereen er profijt van heeft.
Vervelende bezoekers is toch neit de schuld van de bioscoop?
Het is toch ook niet de schuld van de bezoeker? De discussie is niet wiens schuld het is. De discussie is of het bezoeken van de bioscoop het waard is. Vervelende bezoekers verpesten het voor de rest.

Pre-corona pakte ik nog wel eens een filmpje mee met wat vrienden. Het enige waarom ik dat deed was het sociale aspect gecombineerd met dat nieuwe films eerst in de bioscoop uitkomen. Dat sociale aspect kan ook (straks, post-corona) thuis als bioscopen niets meer nieuws krijgen of daarin niet meer exclusief zijn. Voor minder dan 90 EUR (prijs vier bioscooptickets bioscoop daar gekochte snacks, even de reiskosten niet meegerekend) kan je thuis echt wel wat leuks organiseren als je toch al de apparatuur hebt staan. Een bonus is dat je eigen pauzes kan inlassen, dat je zo luid of stil kan zijn als waar de groep comfortabel mee is, dat je zelf controle hebt over de omgeving... Ooit wel eens in een te warme of koude bioscoop gezeten? Dat is geen pretje, kan ik verklappen.

Zonder exclusief nieuwe films zullen bioscopen hun bestaansrecht opnieuw uit moeten vinden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 oktober 2020 08:45]

Vergeet ook niet dat ook in een bios een optimale plaats moet hebben om het beeld goed te kunnen zien en ook het geluid optimaal te horen. Zit je aan de zijkant is de geluidsbeleving ook niet optimaal.
Helemaal onderdaan waar ze de bios ook vol willen stoppen zit je met een te stijve nek of te dicht op het scherm zodat je ook niet alles kan volgen.

Bij kinepolis in België kun je wel plaats reserveren bij andere bios weer niet. De ander is dan wel weer goedkoper.

Uiteindelijk dik 2 jaar geleden in de kelder home cinema gemaakt en de geluidsbeleving is beter dan in de bios. Kleinere ruimte waardoor ook de ruimte waarin de film zich afspeelt beter overkomt.
Heel af en toe nog wel eens naar de bios maar stukken minder dan vroeger. Het is ook relaxed kijken, even pauze als iemand naar wc moet. Eigen drank en Chips.

Denk dat disney het niet verkeerd gezien heeft en dit al lang had moeten komen. De bioscopen zullen hier de gevolgen van merken. Er zullen er een paar overblijven die echt op beleving moeten gaan werken.

Zie misschien zelf een markt voor gewoon kleine home cinema's verhuren. Voor 4 tot 12 man, computer kun je zelf je eigen netflix, disney account gebruiken en dus kiezen wat je wil. betaal je gewoon puur tijd en heb je toch de bios beleving maar binnen een kleine groep.
> Vergeet ook niet dat ook in een bios een optimale plaats moet hebben om het beeld goed te kunnen zien en ook het geluid optimaal te horen. Zit je aan de zijkant is de geluidsbeleving ook niet optimaal.
Helemaal onderdaan waar ze de bios ook vol willen stoppen zit je met een te stijve nek of te dicht op het scherm zodat je ook niet alles kan volgen.

Dit gaat echter ook op voor thuis film kijken. Tenzij je uiteraard de luxepositie hebt om zowel de ruimte als het geld te hebben voor een thuisbios ga je nooit de optimale beeld / geluidservaring krijgen. Meestal zal de bioscoop dan beter zijn. Er zijn genoeg mensen die niet eens een redelijk surroundsysteem hebben.
Die luxe valt bijzonder mee als je gewoon slim bent hoe je het gaat bouwen vallen de kosten ook mee.

Wanden aan zijkanten en deel voorkant met houtvezelcementplaat 1.5 cm met 3.5cm steenwol. Platen koop je op marktplaats voor paar euro per m2. Daarover naaldvilt tapijt (gebruiken ze vaak voor beuzen, wegwerp) ook paar euro per m2 en je hebt hele mooie afwerking. (neem wel versie met brandvertragende coating)
Scherm gewoon mdf plaat met daarover verf in ca 14% grijs (echte witte verf zonder rood of blauw, geel maar met beetje zwart). Laatste laag verf meng je paint-brush alu verf, die zorgt voor mooie weerkaatsing. Scherm is ca 255 breed en 145 hoog.

Speakers kun je natuurlijk nieuw kopen maar die dikke zware kasten die niemand in de huis wil kun je goed in home cinema gebruiken. Je koopt dan voor weinig gewoon goede gebruikte speakers. Alleen subwoofer is nieuw.
Short thow beamer 108 voor rond de 650 euro.
Een receiver rond de 400 euro, zwaarder kan maar is voor kleinere ruimte niet echt nodig.
Stoelen op Marktplaats eind reeks gekocht 4 elektrische leren stoelen voor 1000 euro.
Lang verhaal kort voor 4000 euro (zonder mijn uren) was ik klaar. Bedoeling was dus ook niet veel geld uitgeven en dat is aardig geluk.

Het kan veel duurder en nog mooier maar als je beetje tweaker bent kan het voor weinig en heb je jarenlang plezier en een goede beleving.

De akoestiek is naar mijn mening beter als de bios, kleinere ruimte en de platen aan de muur dempen goed. Scherm is groot ca 250x145 en zit op 3 meter afstand, niet te dichtbij zodat je links en rechte moet kijken, niet te ver af.

Je moet idd een ruimte hebben, kelder is ideaal maar zoals gezegd veel hoeft het niet veel te kosten om iets leuks te maken en een goede beleving te krijgen. Natuurlijk kun je het laten doen zijn er bedrijven die alles optimaal doen en je vermogens laten betalen
Je schrijft dat de kosten meevallen, maar op het einde van het verhaal ben je € 4000,- verder. Ik hoop dat je weet dat dit voor heel veel mensen een groot bedrag is. Ik denk dat ik per jaar maximaal 100 euro aan de bioscoop uitgeef. In jouw geval zou ik na 40 jaar de investering eruit hebben. Nee, dan toch liever naar de bios ;)
investering zo moet je het niet zien. Hobby die denk ik best meeval qua kosten. Genoeg tweakers die kapitaal aan hardware uitgeven, is dat nodig nee. 1-2x per maand uit eten eind van het jaar ben je ook duizend en meer euro kwijt.
Wat kost een nieuwe keuken en is dat echt nodig om daar 10 of 20k aan uit te geven.
Zo zijn er meer voorbeelden te bedenken en ja voor sommigen is het veel voor andere niet maar het zijn keuzes die je maakt en uiteindelijk valt het mee. Andere hobby's die vaak stukken meer kosten.
Je vergeet ook nog eens de kosten voor de ruimte zelf, als je in een stad woont kost een kamer extra voor een thuisbioscoop ook zomaar 30K (gemiddelde m2 prijs van 3000/m2 genomen). Om even aan te geven dat dit inderdaad een prima optie is maar echt niet voor iedereen weggelegd.

[Reactie gewijzigd door Bartske op 13 oktober 2020 12:17]

Zie misschien zelf een markt voor gewoon kleine home cinema's verhuren. Voor 4 tot 12 man, computer kun je zelf je eigen netflix, disney account gebruiken en dus kiezen wat je wil. betaal je gewoon puur tijd en heb je toch de bios beleving maar binnen een kleine groep.
Je verhuurt dus geen bioscoop, maar een kamertje met video- en audioapparatuur. Zo heb je ook geen potentiële conflicten met auteursrechten/licenties (waar je al snel mee te maken kan krijgen als je ergens iets aan verdient). De klant is dan zelf verantwoordelijk voor het regelen daarvan.

Zie ik nog wel eens een (zwarte?) markt voor komen.
Ik denk dat dat bestaansrecht wel meevalt. Op dit moment hebben ze het zwaar, maar over het algemeen gaan denk ik toch veel mensen naar de bios voor het sociale aspect. Thuis een filmpje kijken is toch weer thuis zitten, in de bios ga je met vrienden een hapje eten er voor, of nog een biertje doen daarna.

De mensen die echt alleen naar de bios gingen om als eerste een film te zien die zal je verliezen inderdaad. Maar ik denk dat die groep in de minderheid is. De bios heeft meer een horecafunctie dan een nutsfunctie, je gaat er heen met een groep mensen waarmee het gezellig is.
Daarnaast zijn er de laatste jaren al best veel dingen bij gekomen in de bios die dat bestaansrecht wel behouden. Zonder duizenden euro's uit te geven zal je nooit de bios ervaring thuis krijgen qua geluid en beeld. En dingen als 4Dx etc. zijn toch leuke toevoegingen om soms nog eens voor naar de bios te gaan.

Ik denk dat het allemaal niet zo snel zal gaan met de bios. Nu worden er heel veel belissingen genomen waar bedrijven na deze crisis vermoed ik spijt van hebben. Je ziet dat belissingen overhaast worden gemaakt omdat ze nog even wat geld binnen willen slepen. 21 euro bovenop je abonnement om Mulan te kijken, leuk dat het niet in de bios is maar het is gewoon belachelijk. Streaming is zeker een toekomst, maar ik denk niet dat de bios zo snel zal verdwijnen. Dat is een beetje alsof de beertender de horeca zou laten verdwijnen, ja er komt ook bier uit maar dat is niet waarom mensen naar een café gaan.
De vervelende mensen in de bios is wel echt een "randstad" probleem. Kijk Pathe de munt of Arena op zaterdagavond is vragen om problemen. Ik heb er zelf nog nooit echt mee te maken gehad in kleinere bioscopen.
Voor minder dan 90 EUR (prijs vier bioscooptickets bioscoop daar gekochte snacks, even de reiskosten niet meegerekend) kan je thuis echt wel wat leuks organiseren als je toch al de apparatuur hebt staan.
Dat niet alleen, je hebt al een investering in je home cinema set, en zo niet kun je daar voor sparen. Daar heeft het hele huishouden profijt van, ook tijdens het kijken van GTST.

Bios is eigenlijk een artefact uit de tijd van voor we thuis TV hadden.

Ik zei het een kleine 20 jaar geleden al: de bios gaat er uit. Kanttekening: voor unieke ervaringen als IMAX (welke ook onderdeel kan zijn van museum) is nog wel ruimte. Hoewel ik denk dat musea ook meer virtueel gaan worden. Zoals je al zei, men zal hun bestaansrecht opnieuw uit moeten vinden. Geldt ook voor werknemers die qua werk geraakt zijn door COVID-19 pandemie.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 13 oktober 2020 11:00]

[...]
Helaas is dat sociale gebeuren maar al te vaak een asociaal gebeuren.
Ik heb in al die jaren in verschillende bioscopen anders nog nooit meegemaakt dat het asociaal was. Hooguit een paar keer dat er kinderen waren die nog moesten leren stil te zijn tijdens een film, maar ja, dat kan je overal wel hebben. Als ik thuis een film kijk, kunnen er ook kinderen op straat lopen te schreeuwen.

Misschien dat het in Amsterdam anders is, maar in o.a. Hilversum, Arnhem, Eindhoven, Lelystad en Den Haag nog nooit asociale mensen meegemaakt.
Het is toch ook niet de schuld van de bezoeker?
Dat is net zoals zeggen dat het niet de schuld is van dronken mensen dat ze asociaal zijn, omdat ze er niks aan kunnen doen dat ze te veel hebben gedronken (even los van alcoholisten - ik doel puur op de mensen die 'gewoon' op vrijdagavond of feesten lekker losgaan).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 oktober 2020 11:57]

Dat asociale kan zeker een probleem zijn. Gelukkig is dat niet altijd zo. En eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je gelijkgestemden ontmoet (die je nog niet eerder hebt ontmoet). Want je gaat tenslotte naar dezelfde film en je bent bereid daarvoor te betalen.
Hetzelfde geldt toch ook voor concerten? Al is daar de beleving nog beter omdat het hoogst waarschijnlijk een live vertolking betreft. Maar het sociale aspect is gelijk.

Dat 3D niet altijd een verbetering is, ben ik met je eens en het is zeker een manier om meer omzet te behalen. Toch is 3D een typisch voorbeeld wat in de thuis boiscoop (nog) slechter uit den voeten komt. Er zijn zeker films die in 3D de moeite waard waren (Avatar bijv.)

Vervelende bezoekers zijn zeker een probleem maar gelukkig bestaan er ook leuke bezoekers, toch?

Te warm of koud of te hoog volume; tja - helaas ook wel meegemaakt. Maar toch heeft het zeker een extra dimensie die je thuis niet kunt bereiken. Buiten de kwaliteits discussie is uit eten gaan anders ook niet meer nodig. Alles is thuis te regelen (eten, muziek lijsteren, film kijken, winkelen, sommige sporten) maar dan wordt het wel een klein wereldje waar men in leeft. Zelfs de gaming industrie beweegt zich inmiddels naar een groepsbeleving. Zoals gezamelijk in een hal gamen of met toeschouwers.
Dat 3D niet altijd een verbetering is, ben ik met je eens en het is zeker een manier om meer omzet te behalen. Toch is 3D een typisch voorbeeld wat in de thuis boiscoop (nog) slechter uit den voeten komt. Er zijn zeker films die in 3D de moeite waard waren (Avatar bijv.)
Je noemt niet een belangrijk aspect: niet voor iedereen heeft 3D toegevoegde waarde. Sommige mensen kunnen geen diepte zien, in werkelijkheid of in film. Die mensen moeten wel meer betalen om dezelfde film te kunnen zien. Vaak waren in de tijd van de 3D gekte er ook geen 2D voorstellingen, of alleen op lastige tijden.
Niet de schuld maar wel een realiteit, en bioscopen zullen zeker een plek houden maar dat zal inderdaad meer zijn voor de “ervaring” niet perse omdat ze een film eerder hebben
Of ze het schuld zijn of niet, het is wel een realiteit die bestaat. Sommige mensen hebben daar geen moeite mee, of zien de bioscoop als een plek waar je lekker even met vrienden kunt praten terwijl je whatsappend om de tien minuten nog even moet checken waar de film over gaat. Prima, maar dat is vervelend voor de mensen die daadwerkelijk voor de film komen.

De ervaring van een bioscoop, met een goede geluidsinstallatie en een goed scherm, is niet snel te evenaren thuis, maar met de huidige TV- en audio-setups komt het al angstelijk dichtbij. Dan is het niet zo heel verwonderlijk dat mensen daar steeds meer de voorkeur aan hebben. Sociaal is het nog steeds, aangezien je met dezelfde mensen thuis je film kunt kijken, maar dan zonder de overlast van de buitenstaanders. Het enige dat je verliest is dat je tegelijk lacht, of huilt, of schrikt, maar of dat opweegt tegen de overlast van dat jochie achter je die de hele tijd zijn voeten achter tegen je stoel aanpleurt? Meh.

Maar dat is natuurlijk niet de enige reden waarom mensen liever niet meer naar de bioscoop gaan, de prijs is al jaren aan het stijgen tot een punt waarop "even naar de bioscoop gaan" zoals vroeger er al niet zo gauw meer in zit. Met iedere vernieuwing was er weer een reden voor een paar Euro bovenop de entry-prijs en dan komt daar nog de drank en spijs bovenop. Voor 2 man ben je makkelijk 30 a 40 Euro kwijt als je niet oppast. Dat is toch een aardige prijs voor 2 uur entertainment.
Ik neem de mindere geluidservaring en het kleinere beeld graag voor lief als ik daar €40 voor 2 personen mee uitspaar + parkeergeld + overlast gevende mensen om me heen met eetgeluiden, gepraat en telefoongeluiden.

Ging vroeger elke woensdag naar de bios, maar nu niet meer. Er zijn gewoon niet genoeg goeie releases voor en icm bovenstaande redenen is het me niet waard.

Valt me trouwens op dat er vroeger door de mensen van de bios nog door de zaal werd gelopen om mensen op verstorend gedrag aan te spreken en nu niet meer.
Dat ze niemand meer aanspreken op verstorend gedrag is zeer treurig idd. Want dat blijft toch wel de rode draad - we hebben soms last van elkaar. Gedeeltelijk komt dat omdat er (helaas) mensen bestaan die geen rekening houden met anderen, gedeeltelijk omdat we niet allemaal dezelfde voorstelling hebben van een filmbezoek (praten doe je in de pauze vind ik maar helaas vindt niet iedereen dat). Maar het luide geknisper van chipszakken heeft vooral met verdraagzaamheid te maken. Want thuis maakt zo'n zak ook herrie.
Dat we tegenwoordig bij sociale events rekening moeten houden met asociale aspecten is jammer maar het neemt niet weg dat dit de voornaamste bestaan reden is van bioscopen, restaurants en festivals. Als het alleen maar om jezelf zou gaan is thuis inmiddels ook goed in te richten als filmzaal, luisterzaal en zelfs restaurant (al zal de bediening wat moeilijk zijn :P )
Je betaalt voor de beleving - en dat geld moet helaas worden betaald voor drank en eten. Dit komt omdat de bioscoop uitbater weinig schijnt te verdienen aan de kaartverkoop zelf en zijn winst moet halen uit de bijkomstige verkoop. Dat zal weer te maken hebben met de machtspositie van de film maatschappijen. Zij bezitten het product en bepalen relatief veel. Wat weer komt door de schaalgrootte van een filmmaatschappij.
Voor de corona deden de Pathé bioscopen het hartstikke goed.

Ik geloof dat bios inderdaad bijna dood was in begin jaren 2000 maar toen zijn ze eindelijk weer gaan investeren.
Ze lopen zeker voorop qua geluid... maar beeldkwaliteit, het enige wat qua beeld de beleving vergroot in een bioscoop is het formaat en daardoor de immersie, dat ga je thuis uiteraard nooit redden. Maar de beeldkwaliteit ansich is bij de meeste bioscoop niet beter, vind het vaak zelfs tegenvallen... ja er zijn een aantal bioscopen die lasertechnieken e.d. gebruiken en zaken als 4DX enz, maar dat zijn ze lang niet allemaal en die zalen kosten meestal ook weer meer dan normaal.
Voorop qua geluid is ook relatief. Als je links of rechts boven of onder zit heb je toch niet de optimale geluidsbeleving en ja een bios moet vol dus daar zitten ook genoeg mensen.

Daarnaast door de grote ruimte heb ik ook niet echt het ideale geluid. Ik vergelijk het dan met een zeg 4.5x5 home cinema in mijn kelder. In kleinere ruimte ervaar ik het geluid met 5.2.1 opstelling toch beter. Krijg veel meer de indruk van de ruimte waarin de film zich echt afspeelt, echo in een grot, achtergrond geluid van scheepsschroef, in vliegtuig.

De techniek thuis wordt steeds beter. Moet wel zeggen in huiskamer heb je nooit de ideale akoestiek, daarvoor moet je ook je ruimte optimaliseren. Hoeft trouwens ook niet al te veel te kosten om zelf home cinema te bouwen als je er een ruimte voor hebt. Je hebt er veel plezier van.
Jawel want die kan je eruit schoppen en een ban geven.
Het is een sociaal gebeuren
Laten we dat de komende tijd nu eens niet toestaan... Ben het met je eens, met vrienden naar de Star Wars fims (1-3, niet de nieuwe bagger) of met familie naar de LotR films (maar ook weer niet The Hobbit). Maar voorlopig zie ik niet dat je veel meer hebt dan eilandjes met anderhalve meter afstand, lekker sociaal... Daarnaast ga ik absoluut geen risico lopen voor een film in de bios!

Vervelende bezoekers is wel de schuld van de bios als deze niet worden gewaarschuwd en de deur worden gewezen als ze zich niet gedragen.

Dat de biosvereniging begint te jammeren is natuurlijk niet zo verkeerd, ze zien hun corebusiness verdrinken. Of we dergelijk gemiep aandacht moeten geven is natuurlijk nog maar de vraag. De vereniging van schoorsteenvegers kan ook klagen dat er nog maar zo weinig schoorstenen zijn, maar daar doen we ook niets mee...

Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling.
Ik zie de bezoekers niet aan als vervelend... wel de hoge prijzen.. bij incheck lijkt het laag.. maar als je daarna een simpele colaatje en popcorn erbij neemt.. dan wordt de prijs gigantisch hoger... dan tik je voor 2 personen makkelijk 30 EUR of meer aan.
Voorop qua beeld en geluid?

Het beeld is groter, maar niet scherper. Het geluid is harder, maar zeker niet mooier (in tegendeel).

Met een goede 4K tv en mooie hifi installatie overtref je menig bioscoop qua beeld en geluid imo.

De belevenis is anders in de bioscoop dan thuis, maar voor het beeld en het geluid hoef je het niet te doen....
Sinds ze de plaspauzes hebben geschrapt vind ik de bios maar een nare ervaring. Bijna iedere keer moet ik er tijdens de film uit om naar de WC te gaan.
Gelukkig hebben ze bij de Vue bioscopen altijd gewoon pauzes! Ik moet er niet aan denken een film zonder pauzes. Zeker omdat de meeste films die ik kijk tegenwoordig de 2 uur dik voorbij gaan.
En raar gezien ze juist omzet halen uit de verkoop van drank en eten en dat koop je dan tijdens de pauzes...
Of die eindeloze vreetgeluiden...
Toch ga ik nog graag naar de bioscoop. Het is meer een sociaal gebeuren. Eten vooraf, even bijpraten, biertje erbij, etc. Nou woon ik in de buurt van een (in mijn ogen) goede bioscoop en dat vind ik ook wel wat toevoegen. Goed beeld en geluid. Thuis is het inderdaad ook niet slecht tegenwoordig, maar vergeet niet dat in de bioscoop ook echt wel vooruitgang is geboekt.
Volgens mij moet je een bioscoop niet vergelijken met een tv avond. Je vergelijkt een concert ook niet met je radio. Het is andere dynamiek, andere ervaring. Goedkoop? Nee. Allerminst, voor iedereen? Kennelijk niet. Maar ik bezoek toch nog graag een bioscoop.

Ik zit overigens ook niet met de auto, woon in een stad met prima OV en kan ook fietsen. Bij een andere bioscoop iets verder is het gratis parkeren, maar prefereer toch niet de BOB hoeven zijn.

Dat bioscopen wel sterke concurrentie krijgen snap ik wel, ik denk dat er echt wel wat gaat veranderen. Maarja, dat doet de streaming wereld ook met iedereen zijn eigen eilandje met streamingplatform.
Maar thuis heb en wil ik geen grote TV of 'home cinema' geluids installatie.
Daar heb ik de ruimte niet voor en als ik dat s'avonds aan zou zetten worden de kinderen wakker.

Als ik naar de bios ga doe ik dat om gezellig er even uit te zijn met bv mijn vrouw. Zodat we een film kunnen kijken zonder hem 4x op pauze te moeten zetten omdat er weer een kind wakker word.
Ik ligt echt niet wakker van het beste beeld, geluid en de meest innovatieve foefjes of dat de popcorn duurder is dan in de supermarkt. Ik wil gewoon een avondje weg, de beleving van naar de bioscoop gaan, hapje eten vooraf, ect.

Restaurants bestaan toch ook nog terwijl je prima thuis kunt laten bezorgen :?
Ik kocht al lange tijd films via iTunes omdat ik thuiskijken veel fijner vindt.
De laatste films die ik in de bios heb gezien zijn Tenet en Once Upon a Time in Hollywood. De rest heb ik gekocht via iTunes of via Disney+ gekeken. Op mijn 65” is het beeld perfect als ik de gordijnen dicht doe.

Maar inderdaad, de bioscopen in mijn omgeving hebben alleen maar 2D, 3D en IMAX met dure snacks en 20 minuten commercials voordat de film begint.
In dat opzicht ben ik blij dat Soul op Disney+ uitkomt.
Mee eens. En je kan de film starten wanneer je wilt. Ik ben niet tegen de bioscoop maar de prijzen zijn zonder abonnement tegenwoordig zo 15 euro en op tijden dat je net je eten op hebt of laat thuiskomt.
Tuurlijk. Maar in plaats van die transitie gefaseerd te laten verlopen komt er nu wel een heel harde knip, eentje die bioscopen wellicht niet op kunnen vangen en hierdoor mensen moeten ontslaan.
Gefaseerd is zo een leuk woord. Uiteindelijk kiest disney voor haar eigen. De bios zal zeker blijven bestaan maar disney vervroegd gewoon deze beslissing.

Kijk naar de afgelopen 100 jaar, bedrijven komen en gaan. Het gaat soms gefaseerd nu door corona gaat het sneller.

Maar we zullen zien of de bios hier echt last van gaat hebben. Misschien moeten sommige meer nadenken over echte beleving en je niet met paar honderd man in een zaaltje proppen. Weet lang geleden rond Nijmegen was er al bios, zat je met zijn 2en meer afgesloten, kon je op knopje drukken om tijdens te film iets te bestellen. Die ervaring was al heel anders.
misschien moet de bios van de toekomst wel meer inspelen op hele andere ervaring ?
Ik ben verbaasd dat je reactie +2 krijgt. Denk je echt dat hier markt voor is? Wordt er goede content gemaakt op Twitch? Ik vind het wel interessant!
Zolang er dan ook nog maar blurays uitkomen.
Want al dat gecomprimeerde beeld en ruk geluid bij streaming is wel een beetje jammer
Zolang er dan ook nog maar blurays uitkomen.
Want al dat gecomprimeerde beeld en ruk geluid bij streaming is wel een beetje jammer
Dit. De StarWars films zijn ook niet in 4K op blu-ray verschenen met Nederlandse ondertiteling. En ook niet op iTunes. Andere studio’s hebben zelfs oude content gratis geüpgrade naar 4K waar mogelijk.
Bioscopen moeten ook met de tijd mee. Gewoon Twitch zalen maken waar je je favoriete streamer kunt bekijken met een groep mensen. Als ze dat ook integreren met camera’s en mic’s in de zaal kun je hele leuke interacties bouwen. Zijn genoeg leuke dingen te bedenken die je kunt doen met een groot scherm en flink geluid.
Je kan meende ik bij Pathé of VUE de zaal huren om je console erop te kwakken :)
Het heet Pathé Gaming en voor 180 euro kan je twee uur in een zaal zitten met je eigen Playstation, Xbox, ect.

https://www.pathe.nl/gaming
Pathe biedt dit inderdaad al een tijdje aan.
Pathé Arnhem deed het tijdens de diepe Coronacrisis. 180 euro per uur geloof ik....
Mooi, eens kijken of ik mijn Amiga 500 er op kan aansluiten. Er gaat niets boven 320x256 resolutie met Ham. :Y)
Dat staat los van money grabber Disney. Die denken meer geld te verdienen als ze de middle-man overslaan. Ondertussen brengen ze vooral remakes uit en proberen ze (overgenomen) franchices uit te melken. Maar helaas hebben ze bijzonder veel geld dus wellicht lukt het hen om toch originele content te maken.
Ze doen toch iets goed, want mensen kopen en kijken het.

Ze spelen dus op de vraag in en dat verkoopt. Dat is toch het hele doel? Content maken waar mensen om vragen.
Ik ben gewoon redelijk content met wat ze aanbieden hoor. Bioscoop ging ik toch al bijna nooit meer. De ervaring bied mij gewoon niet veel meer dan thuis dat ik het elke keer 15 p.p. waard vind. Dus ik vind het allemaal prima. Zoals hierboven al beschreven, misschien moeten bioscopen eens met hun tijd mee gaan dan enkel denken dat een grote beamer en paar harde speakers genoeg is om mensen hun huis uit te krijgen. Vroeger was de bioscoop een wereld van verschil met je grundig tv thuis. Maar tegenwoordig met prachtige oled televisies en dolby speaker sets, gekoppeld aan streaming diensten waar je voor levenslang aan content hebt. Plus gewoon heerlijk op je eigen bank met geen irritante vreemde om je heen. Waarom zou je nog naar de bios gaan?
Toch klopt die prijsvergelijking niet; Als je films wilt kijken zodra deze uit komen dan betaal je ook voor een blu-ray meer dan 20 euro. Natuurlijk kun je dan met meerdere mensen tegelijkertijd kijken. Op die manier gaat de prijs dan flink omlaag per persoon. Maar dat aantal is natuurlijk maar beperkt. Meerdere zitrijen thuis is wat overdreven.
Bioscopen hebben echt niet een
paar harde speakers
; vaak wel meerdere speakers in alle hoeken en aan het plafond zodat Dolby Atmos goed tot z'n recht komt. Wat thuis ook wel te doen is maar duidelijk wat meer kost.
Ook zijn de stoelen zeker niet slecht - daar proberen sommige bioscopen ook meer te bieden in de vorm van bewegende stoelen. Wat soms wel degelijk een teoegevoegde waarde kan hebben.

En telkens weer:
ritante vreemde om je heen
Is de wereld dan inmiddels zo ver? Dat iedere onbekende irritant is?
En ze draaien franchises de nek om, omdat ze niet gezin’s vriendelijk zijn...

Met de overname van oa FOX zijn een hoop series en films in de papiervak terecht gekomen omdat die films en series voor 16+ zijn.. in de US is dat 18+ rating,,
Als ze de prijzen weer een beetje normaal maken gaan mensen wellicht meer naar de bioscoop ook.

Voor ons een gezin van 6 even naar de film kost gewoon 120 euro. Daarom heb ik een tijd geleden besloten om een goede 4k beamer aan te schaffen en nu gaan we nooit meer.
De tickets zijn niet zo duur. Je moet gewoon geen eten of drinken kopen. Drie euro voor een fucking flesje spa blauw :'(
€120? nee. Kinderen (tot 13 jaar) zijn vaak ongeveer €6 en volwassenen zijn iets meer dan een tientje.
Pathé heeft sinds kort flexibele prijzen waarbij je goedkoper uit bent in de ochtend bijvoorbeeld. Eten en drinken is inderdaad duur maar dit is omdat het bijna hun enige inkomsten bron is.
Stel je voor je koopt een kaartje voor IMAX op vrijdagavond, die kost €13,50.
Van die 13,50 gaat:
- €1,50 naar IMAX
- €8 naar de filmdistributeur
- €1,50 wordt gereserveerd voor het pand
Als oud Pathé medewerker merkte ik vaak dat ze heel erg aan het experimenteren waren om meer publiek te trekken naar de bioscoop.

Zelf was ik werkzaam bij Buitenhof en daar deden ze bijvoorbeeld:
- Films op 24mm
- De zaal verhuren voor events
- Klassiekers opnieuw vertonenen
- Arthouse films

Daarnaast, mensen komen vaak voor scherp beeld en goed geluid maar tegenwoordig hebben steeds meer mensen een 4K TV met een mooi Sonos systeem waardoor de gewone bioscoopzaal niet zo bijzonder meer is. De enige concurrenten daarvan zijn nu nog IMAX en Dolby Cinema
Sonos voor de thuisbioscoop audio???
En zelfs dan: die 4K TV is nooit wand vullend. Redelijk groot is mogelijk maar echt groot? Nee, dan heb je beamers nodig. Zijn natuurlijk ook beschikbaar voor de consument.
Een film marathon in de bios met nog meer fans van het genre? Leuk toch?
Een bioscoop moet beseffen dat ze een beleving aanbieden. Dan hebben ze zeker bestaansrecht.
Ik bedoelde het ook meer algemeen.. Ik hoor vaak genoeg de opmerking ''Ik heb thuis toch een TV?''.
Ben zelf ook echt een enorme bioscoopliefhebber en het voelt toch anders aan dan thuis even Netflix opstarten.
Ja ze doen nu ook al soms voetbal wedstrijden, maar misschien een lancering van SpaceX bijvoorbeeld
Al doet het me dan meer denken aan een kroeg met goede TV..
En straks weer een reorganisatie omdat we weer normaal naar de bioscoop kunnen. Ik snap wel dat ze meer op streaming gaan richten, maar dat ze het zo rigoureus doen, dat begrijp ik dan weer niet.

Tuurlijk, de Amerikaanse bioscopen zijn allemaal dicht, maar toch. Ze zouden de bioscoop releases op een lager pitje kunnen zetten. Maar goed, ik geef geen leiding aan een miljardenbedrijf.
Ik denk dat Disney hier heel goed heeft gekeken naar de middel lange termijn. Covid is nog lang niet over, de maatregelen die daar wereldwijd bij horen ook niet. Veel bioscopen zullen uiteindelijk omvallen als dit alles zo door gaat, en daar lijkt het voorlopig wel op. Daarnaast zijn de zalen die nu wel open zijn vaak voor nog geen derde gevuld, weinig omzet dus.
Tel daar bij op dat de mens een gewoonte dier is en zich bijzonder snel aanpast aan de situatie, thuis op de bank nieuwe films kijken word dan al snel het nieuwe normaal. Dat Disney hier nu op in springt en zo veel mogelijk klanten aan zich wil binden is dan ook logisch.
Maar het is een beetje het kip en ei verhaal. Ik zou zelfs met de huidige maatregelen wel naar de film willen, maar er draait weinig. Films worden niet uitgebracht, want het gaat slecht met de bioscoop. Het gaat slecht met de bioscoop want er draait niks (uiteraard alles veroorzaakt door covid)
Juist, bioscopen hebben nog meer problemen dan de horeca. Omdat het een neerwaarste spiraal is. Geen content => minder klanten en minder klanten => minder content...
En zo hebben ook festivals, theaters en nog veel meer, waar het draait om groepen mensen die gemeenschappelijk van content genieten, het nakijken....
Geen rooskleurig vooruitzicht als we dat allemaal kwijt raken.
Het is toch eenvoudig disney verdiend geld met content, ze moeten dus content maken en blijven maken.
Als je die content nu niet in een bios kan verkopen dan doe je dat zoals disney nu doet online.
De keuze is niets doen, geen content maken of uitstellen. Dat betekend geen inkomsten. Het is dus gewoon een bedrijfseconomische keuze.

Kijk naar de afgelopen 100 jaar, bedrijven zijn gekomen net als bepaalde markten gekomen en gegaan zijn. Uiteindelijk zullen zich nieuwe markten ontwikkelen, bot gezegd is het pech voor de bestaande markten.
En juist Disney kan zich permitteren om tijdelijk minder inkomsten te hebben...maar nee. Die spelen het anders. Dezelfde bedrijven waar ze jarenlang mee samen hebben gewerkt (bioscopen) worden op die manier op een zijspoor gezet. En daar mag je niets van vinden want Disney is ook maar een bedrijf dat de aandeelhouders tervreden moet houden...
Jammer dat Disney zich op streaming gaat richten. Ik heb niets met NGC, Star Wars en Marvel. Dus Disney+ is voor mij een hele slechte deal. De Pixar films wil ik wel graag in de bios op groot scherm zien...

Maar de bioscoop is natuurlijk ook niet alles: lawaaierige kids, telefoon schermpjes die aan gaan, analyses van het plot tijdens de film en geen pauze én geen eigen eten/drinken. Maar ja, thuis heb ik geen IMAX scherm ;)
Was het maar zoals vroeger drive-in bioscoop met je auto.

Lekker vanuit je auto een film kijken.
Geen lawaaierige kinderen, eigen eten. Geen schermpjes die aangaan. En natuurlijk eigen eten.
Pathé had dat een aantal maanden in de zomer in de grotere plaatsen in Nederland ;)
Pathe Arena organiseert weer drive in evenementen. Maar qua geluid en beeld zal het nooit zo goed zijn als in een bioscoopzaal.
Deze zomer werden er nog wat drive-in filmvertoningen geörganiseerd. Best wel een leuke ervaring in je privé-bubbel. Comfortabele plaatsen, genoeg ruimte, stilte, geluid net zo hard of stil als je zelf wil, eigen temperatuurregeling, ...
In een elektrische wagen helemaal ideaal met de airco die aan kan zonder dat er een motor moet zitten draaien :)
Inderdaad, alleen de batterij gaat lang mee of werkt dat zonder de auto aan te hebben de climate control?
De airco werkt sowieso van de hoogspanningsbatterij, en de auto verbruikt dan pakweg 500 a 800W eens hij op temperatuur is. Dat kost je dan ongeveer 5 km bereik per uur.
Ah dat is nice, niet zoals een ICE waarbij de motor aan moet staan zodat de pomp gaat draaien van de airco.
Inderdaad, één van de voordelen van een EV. Bijkomend voordeel dat je hem ook kan voorverwarmen op afstand, net doordat er geen verbrandingsmotor moet draaien.
Drive in, mensen die dan met licht knipperen of even toeteren, gebeurt ook en is dan onder jongeren natuurlijk populair.
Disney bezit ook veel volwassen entertainment via FX, Searchlight Pictures, 20th Century Studios, Touchstone Pictures, Hulu en ABC.
American Horror Story en How to Get Away with Murder zijn series die geproduceerd worden door één van Disney’s TV-productiemaatschappijen en uitgezonden worden op een zender van Disney (FX en ABC in dit geval).
Die series en films (dat zijn er veel meer dan je denkt) komen volgend jaar op de Star-streamingdienst.

En voor Soul kan je een maandje Disney+ nemen, zo heb je voor 7 euro de nieuwste Pixar-film gezien.

[Reactie gewijzigd door VirinR op 13 oktober 2020 08:34]

Ik verwacht 2021 wel de introductie van Hulu en ESPN+ (Fox Sports wordt naar verluidt per 01/01/2021 ESPN).
Ik zag namelijk gisteren of zo... ESPN app ineens in de NL App Store staan.
Hulu zal niet naar andere landen komen, daar is de nieuwe Star-dienst voor (zie link naar artikel). Daar zal de volwassen content van Disney op komen.
De naamswijziging van Fox Sports naar ESPN is wel logisch. Als onderdeel van de overname moest Disney 20th Century Fox hernoemen naar 20th Century Studios. Hetzelfde geldt voor Fox Searchlight Pictures, wat nu Searchlight Pictures heet.
Of er een bundel komt met Disney+, Star en de nieuwe ESPN is nog afwachten maar dan zou ESPN als los abonnement afgenomen worden en niet alleen via een TV-provider.
Ik zou zeggen dat bioscopen een meerwaarde blijven houden. Groter scherm dan thuis en goed geluid.

Maar hetzelfde is te zeggen over cd vs mp3 en fysieke games vs downloads, in de zin dat de meerwaarde voor de liefhebbers is.

Overigens vind ik bioscopen omzeilen iets te sterk uitgedrukt als de film ook nog op hetzelfde moment in de bioscoop verschijnt. Dat het een grote impact zal hebben geloof ik wel
Met je vriendinnetje naar de bios is toch wel anders dan wanneer je vriendinnetje op de bank de borrelnootjes van ma aangereikt krijgt.

Ik geloof nooit dat, als Covid voorbij is er geen bioskopen meer zijn, maar streaming zal inderdaad een groot deel opeisen, want in veel gevallen volstaat een avondje thuis op de bank wel.
Een bioscoop kost veel geld. En als er geen blockbusters meer in de bioscopen kopen, dan ben ik bang dat toch heel veel bioscopen om zullen vallen. Die hebben het nodig om eens in de zoveel tijd een boost te krijgen qua inkomsten door zulke top-films.
Dat er een hoop gaan omvallen weerspreek ik nergens, ik denk alleen dat er altijd een vraag zal blijven bestaan voor uitgaansgelegenheden als deze (en andere zoals café's etc). Dat de sector nu collectief de nek wordt omgedraaid betekent volgens mij niet dat de vraag ook verdwijnt.

Ooit komen we uit deze crisis, geen pandemie is eeuwig, m.u.v. één die zo letaal is dat er niemand over blijft, maar goed, dat is met Covid verre van het geval.

De gaten zullen opgevuld worden.
Denk dus juist dat blockbusters nog wel de bios in gaan, maar dus wel met zo'n manier extra als Mulan waarbij je dus voor de film de eerste tijd extra moet betalen (alleen wat natuurlijk wel is, de dag dat die Mulan op D+VIP komt is ook de dag dat de film op torrent+ komt, dus nog eerder topfilms als illegale streaming/download).
Bioskoop is gewoonweg nog steeds een heel populaire dating plek, echt anders dan op de bank een film kijken..
Maar denk wel dus dat alleen de grote ketens (Pathe/Vue) nog het hoofd boven water zullen kunnen houden.
Tja, maar voor velen is hun 60+ inch tv Plus soundbar of surround setje genoeg.
Ik had niet verwacht dat de overgang van bioscoop naar streaming zo snel zou verlopen ... Ben echt verrast
COVID gaat wel meer IT Trends die normaal jaren hadden geduurd er direct doorheen duwen.
Klopt, veel bedrijven werkten actief thuiswerken tegen... nu worden ze gedwongen en denk dat bedrijven straks van grote kantoren verhuizen naar simpele kantoren voor het personeel dat echt niet kan thuiswerken.
Desnoods met een rooster gaan werken.. de ene week thuiswerken... andere week op kantoor.
Ik denk dat Mulan een succes is geworden op Disney+ en dat de corona pandemie deze overgang heeft versneld.
Is Mulan dan een succes omdat een echt goede film is? Of omdat het enige nieuwe is, wat toevallig beschikbaar is omdat de bioscopen dicht zijn en de rest van de nieuwe films on-hold zijn gezet?
Want het blijft natuurlijk de zoveelste remake van een tekenfilm waarbij een groot aantal elementen zijn verdwenen.
Apart from the lack of singing, romance, comedy and a mouthy dragon, this is just like the original.
En vervolgens is het verhaal al bekend als je het origineel hebt gezien. Dus wat blijft er dan nog over? Wat onschuldig vermaak en bij gebrek aan beter...
Maar ja - mensen vervelen zich.... dus 'verkoopt' zelfs deze ondermaatse zooi.
Mulan is inderdaad een succes voor Disney, de kosten voor de film hebben zij allang terug verdient.
Europese bioscopen zijn niet blij dat de film Soul van Disney's Pixar direct op Disney+ verschijnt.
Maar waren ze dan wel blij met de monopoliserende eisen die Disney koppelde aan het vertoon van hun films? Of gebeurde dit alleen in de VS? [1] [2]

Disney is een behoorlijk probleem. Ze zijn, zeker met de overname van Fox, de grootste film producent. [3] "Nee" zeggen tegen Disney is voor de bioscoop dan heel lastig omdat je weet dat je een zooi populaire films niet gaat krijgen en eventueel het draagvlak van je bioscoop in gevaar brengt. Aan de andere kant geeft dit ruimte voor het vertonen van andere films. Maar dat is er de hoop dat mensen dit komen te weten en de bioscoop hiervoor bezoeken.
Ik begrijp stap van Disney wel, maar ik ben er eerlijk gezegd niet zo fan van. Nu is het nog onder mom van early access maar het zou mij niks verbazen dat je dadelijk gewoon twee onderdelen heb. Een deel betaal per kijken en een deel wat in je abo zit. En uiteraard wordt het deel wat in je abo zit steeds magerder naar mate de jaren. Kan je na een jaar nog steeds gaan betalen voor de blockbuster movies van 3+ jaar en heb je gewoon weer een videotheek.

Ik hoop niet dat netflix gaat volgen...
Deze beslissing zal ongetwijfeld gesterkt worden door het feit dat de inkomsten via de cinema's nu heel erg droog komen te staan, het rendement is te laag.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True