Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Medeoprichter van OnePlus heeft bedrijf vermoedelijk verlaten 'na machtstrijd'

Carl Pei, medeoprichter OnePlus, lijkt het bedrijf na zeven jaar verlaten te hebben, hoewel er geen officiële bevestiging van zijn vertrek is. Pei was verantwoordelijk voor de OnePlus Nord, maar lijkt vervangen te zijn en nu zijn eigen bedrijf te starten.

Carl Pei heeft OnePlus in de afgelopen weken verlaten, melden zowel Android Central als TechCrunch op basis van informatie van bronnen. De nu 31-jarige Pei kwam in 2012 in contact met Pete Lau en samen richtten ze een jaar later OnePlus op, een subdivisie van Oppo. Lau is nog altijd directeur van het bedrijf. Pei was meer het gezicht van het bedrijf naar buiten toe, en hield onder andere regelmatig interviews.

Tot voor kort was Pei verantwoordelijk voor OnePlus Nord. Reddit-gebruiker JonSigur publiceerde maandag screenshots van wat interne memo's bij OnePlus zouden zijn, waarop stond dat Emily Dai voortaan verantwoordelijk zou zijn voor OnePlus Nord.

Volgens Android Central zijn er geruchten dat er een interne machtsstrijd gaande was binnen OnePlus. TechCrunch bericht dat Pei van plan is zijn eigen bedrijf op te richten. Details over dit bedrijf zijn nog niet bekend en officieel heeft OnePlus nog niets bekendgemaakt over een vertrek van de medeoprichter.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-10-2020 • 08:22

46 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (46)

Wijzig sortering
Op Wikipedia staat dat het definitief is en op zijn eigen Twitter heeft hij nu de hashtag geplaatst: "#NewBeginnings", lijkt dus inderdaad aannemelijk te zijn. Helaas..
#NewBeginnings staat voor de docu-reeks voorafgaand aan de OnePlus Nord launch, dus heeft niets mee te maken
Hopelijk gaat hij weer terug naar de basis.
Het ontwerpen van een goede telefoon voor weinig geld, zoals de oneplus one en de oneplus Nord.
Denk het niet. Producten worden duurder. Daarnaast waarom zal hij minder moeten vragen terwijl die weet wat die kan krijgen.

Maar het kan zijn inderdaad dat die de filosofie van vroeger hanteert om extra hype te krijgen.
Omdat als je start, je nog geen marktaandeel hebt. Alle smartphone makers met een paar als uitzondering, zijn goedkoop begonnen.
Ja er zijn überhaupt al weinig succesvolle nieuwe merken de markt ingestapt maar de paar die het gehaald hebben zijn goedkope Chinaphones.

De mensen die status ontlenen aan hun telefoon kopen wel een flagship van Apple of Huawei.
Is dit een poging om Huawei te promoten of zo? Ik kan me vergissen of me in de verkeerde kringen begeven, maar ik heb nog nooit iemand horen opscheppen over zijn Huawei telefoon.
Ik zou ook niet weten waarom.
Klopt. Bij de meeste mensen staat Huawei nog altijd bekend als Chinees budgetspul.

Samsung geniet die status wel overigens...

[Reactie gewijzigd door demartijn op 13 oktober 2020 14:12]

Producten worden duurder
Daarom is er juist wel markt voor denk ik. De bekende namen vragen steeds exorbitantere prijzen voor toestellen vol met met toeters en bellen. Zijn zat mensen die dat niet kunnen/willen betalen. De Nord is wat mij betreft een prima voorbeeld van een toestel met voornamelijk zinnige features voor een nette prijs van een (semi) gerenommeerd merk. Als hij in deze prijs-kwaliteits range zijn focus gaat leggen zie ik er best wel markt voor. Tijd zal het leren :P
De filosofie van OnePlus vroeger was niet zozeer de lage prijs van de toestellen, dat was vooral om snel marktaandeel en naamsbekendheid te verkrijgen. Vervolgens zijn de prijzen langzaam gestegen. Dat wil niet zeggen dat ze van hun filosofie afstappen, dat was juist het uitvoeren van de strategie. Wel is het natuurlijk jammer voor ons als consumenten.

Hopelijk zal Pei zich inderdaad focussen op telefoons met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Echter zal het lastig worden om te herhalen wat OnePlus deed. Een smartphonemerk oprichten is niet gemakkelijk, gelet op alle connecties die je nodig hebt. OnePlus had toegang tot alle knowhow en het netwerk van Oppo. Pei zal dus op zoek moeten naar een andere partner.

[Reactie gewijzigd door Rabbithole op 13 oktober 2020 08:57]

Of Pei op zoek zal moeten naar een andere partner is daar een bron voor? Samsung en Apple doen ook gewoon zaken met elkaar ondanks rechtzaken. Ik verwacht niet dat het Pei confict een Oppo conflict betreft.
Met een andere partner voor Pei doel ik niet op een toeleverancier, zoals ook Samsung en Apple geen partners zijn. Het punt is dat OnePlus een dochteronderneming is van Oppo [bron]. Beide partijen hebben altijd gezegd volledig onafhankelijk te opereren, maar als je let op de gelijkenissen tussen de toestellen van OnePlus en Oppo zie je wel een verband. Dit komt ook omdat OnePlus de productielijn van Oppo gebruikt [bron]. Uit diezelfde bron blijkt dat OnePlus toegang heeft tot de supply chain van Oppo.

Omdat Pei nu weggaat bij OnePlus en een nieuw merk wil starten zal hij zelf connecties op moeten zetten met toeleveranciers. Dit schijnt een ingewikkeld proces te zijn [heb nu geen bron voorhanden]. OnePlus had hier als dochteronderneming van Oppo geen last van en kon dus snel succesvol worden. Nu Pei voor zichzelf wil beginnen staat hij met lege handen. Ik vind het onwaarschijnlijk dat Oppo hem zal helpen bij het oprichten van een nieuw merk. Als hij net zo succesvol wil worden als OnePlus zal hij dus opzoek moeten naar een andere samenwerkingspartner; vandaar mijn uitspraak.
Pei gaat weg bij OnePlus, jij doet alsof hij banden breekt met Oppo, dat is mijn punt. Dat weten wij helemaal niet, en indien wel, dan dus graag een bron want dat is best wel interessante en belangrijke info. Ik verwacht dus dat als Pei door gaat met mobiele telefoons dat dat nog altijd samen met/onder Oppo zal zijn.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13 oktober 2020 12:18]

Er is veel dat we niet weten, daarom ook een stukje speculatie.
Ik vind het onwaarschijnlijk dat Oppo hem zal helpen bij het oprichten van een nieuw merk.
Dit berust dus op een persoonlijke mening. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Oppo resources gaat inzetten om een nieuw merk op te zetten, terwijl ze dit al hebben in de vorm van OnePlus. Pei lijkt weg te gaan om persoonlijke redenen (machtsstrijd), een nieuw merk zou dan puur voor het ego van Pei bestaan.
De focus van oneplus was altijd snelheid, niet goede telefoon voor weinig geld. Dat was altijd om marktaandeel te winnen. Maar de focus lag altijd op snelheid, zo min mogelijk bloat. OS maximaliseren op de hardware. Snel updates releasen etc.
Hopelijk gaat hij weer terug naar de basis.
Het ontwerpen van een goede telefoon voor weinig geld, zoals de oneplus one en de oneplus Nord.
Ik ben benieuwd waar de interne machtsstrijd om draaide en of dit effect heeft op de One Plus Nord serie.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 oktober 2020 11:18]

Wat voor effect kan het hebben op de OnePlus Nord ? Die is toch al gewoon uit ?
Excuses, ik bedoel de serie. Blijven ze goede midrange telefoons maken of blijft de focus op het duurdere segment waar de marges hoger liggen.
'Weinig geld' De one was inderdaad weinig geld +- 300euro ? Maar dan had je top of the line hardware. De nord is inderdaad een iets minder duurdere gsm maar heeft ook mindere hardware dan hun top tier gsm's.

Marketing doet iedereen dit nu -> telefoons van om en rond de 1000euro.
goedkopere telefoons met mindere hardware -> 500-600euro. Deze lijken dan budget gewijs veel beter maar eigenlijk zijn het nog altijd dure telefoons.
Zonde! Ik ben al sinds dag 1 trouwe OnePlus gebruiker, sinds de early OnePlus One days maar nu gaat er toch een schrik over mij heen dat het helemaal de foute kant zal opgaan met OnePlus, OnePlus hun visie is grotendeels te danken aan Carl en nu die weg is is het alleen maar gokken of de anderen die visie zelf uit eigen wil blijven volgen. Wellicht horen we er morgen meer van in de OnePlus 8T livestream
werknemers komen en gaan
Klopt maar er zijn ook werknemers die een enorm belangrijke stempel drukken op een bedrijf. Als die vertrekken kan het bedrijf snel veranderen.
We weten niet of Carl een enorme stempel drukte. Hij was wel het boegbeeld.
Daarbij komt dat iedereen vond dat Oneplus van hun oorsponkelijk idee afweek. Een flagshipkiller verkopen.
Inmiddels zijn er ook wat andere kritieken bij gekomen. Het afwijken van de stock Android ervaring (Android 11 update die op One UI lijkt) en het installeren van niet (normaal) verwijderbare apps bloatware zoals Facebook word ze ook niet echt in dank afgenomen. Daarbij zijn er nog steeds een hoop gebruikers niet blij met de keuze de mini jack aansluiting te schrappen, dit ondanks de overduidelijk ingevulde poll van een paar jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 13 oktober 2020 09:18]

Informatie over Stock android ervaring klopt niet. Dat is de versie van Oneplus toestellen voor de Chinese markt. Voor die toestellen gebruikt OnePlus HydrogenOS. Voor de westerse markt blijft het OxygenOS wat nog steeds een bijna stock android is.
Ehh, nee, ook de Android 11 Oxygen
OS update wijkt wel degelijk behoorlijk af van stock Android.

https://www.androidpolice...d-11-developer-preview-3/

https://youtu.be/s9uFLWqnH8A

https://www.oneplus.com/nl/oxygenos11

Edit: typo + links

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 13 oktober 2020 13:42]

Er waren ook mensen die het faillissement van Apple voorspelden na de dood van Steve Jobs, en dat bedrijf bestaat ook nog steeds met trouwe aanhang en goede verkoopcijfers. Dus het vertrek van een persoon hoeft niets te zeggen over de toekomst.
Maarja, er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat Apple aanzienlijk achteruit is gegaan na de dood van Steve Jobs. Of dat direct samenhangt is natuurlijk lastig te zeggen. Ik ben het echter wel natuurlijk met je eens dat het vertrek van een persoon niet per se iets hoeft te zeggen over de toekomst.
Maar de mensen die dat zeggen moeten ook eens naar de feiten kijken. Steve Jobs heeft uiteindelijk in zijn leven ook maar een paar baanbrekende producten geintroduceerd. Apple I (II was een evolutie), Mac, iPod, iPhone, iPad. Meer niet. Er wordt wel gedaan alsof hij bij iedere presentatie iets geweldigs innovatiefs introduceerde maar dat was domweg niet het geval.
Bhoah, voor de rest is hij maar een kleine naam in de tech evolutie... Wees gerust dat hij mee gewerkt heeft aan de evolutie. En versta me niet verkeerd, maar ben absoluut geen Apple fanboy, komt er bij mij niet! Maar het lijkt me vrij onrespectvol om te zeggen dat hij maar "een paar baanbrekende dingen heeft gedaan" voor de tech industrie...
Moet ik dit sarcastisch opvatten? Hij heeft 'slechts' vijf innovatieve production geïntroduceerd, die ieder misschien niet de eerste in hun klasse waren, maar wel allemaal de markt op zijn kop hebben gezet? De iMac en Mac Mini waren overigens ook wel meer dan een kanttekening, en hoewel Apple TV nooit groot is geworden, was het destijds wel een vooruitgang op bestaande apparaten.

Steve Jobs is inmiddels bijna 10 jaar dood, en ik zou niet weten wat Apple sindsdien heeft klaargespeeld dat in de buurt komt van de impact die de apparaten die jij noemt hadden. Bij de introductie van de Apple Watch waren de meeste mensen wel bekend met de Samsung Gear. De Airpods hadden een apart ontwerp, maar hebben volgens mij weinig teweeg gebracht in truly wireless audio.

Ik zie Apple nu vooral het voortouw nemen in regressieve veranderingen, zoals het verwijderen van de 3,5mm jack en het in de weg zitten van reparaties. Uiteindelijk levert het ze uiteraard wel nog steeds meer dan genoeg op.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 13 oktober 2020 20:00]

Wat was er innovatief aan Apple TV dan ?
aangezien je het over "in zijn leven" hebt, en niet alleen over zijn leven bij apple:
Jobs heeft nog wel wat meer betekent voor de digitale revolutie..
Zo heeft hij samen met Woz de eerste versie van Breakout voor de Atari gemaakt.
En kocht hij in 1985 Graphics Group en maakte er Pixar van (met een flinke investering)
elk van die dingen zouden voor een ander persoon al als een achievement worden gezien.
Jobs stond op meerdere manieren aan de wieg van de digitale revolutie. Niet alleen met Apple.
Het punt is dat het vertrek van een belangrijk persoon veel kan doen. Het is een nobrainer dat niet het geval hoeft te zijn :P In het geval van jouw voorbeeld (Steve Jobs) was dat dus wel zo.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13 oktober 2020 11:25]

Ik heb Oneplus telefoons altijd gewaardeerd. Vanaf het begin waren het degelijke telefoons waarin de basis gewoon klopte, high end soc, mooi scherm, stevige behuizing etc.

Er was een focus op een sterke basis zonder de poespas al draadloos laden, ip ratings of een glazen achterkant. Ook was OxygenOs een zeer fijne Android skin in mijn ogen met weinig bloat en een stock achtige ervaring.

Of ze veel hebben veranderd in Androidland, nee dat denk ik niet maar het waren altijd zeer fijne telefoons.
Ik ben benieuwd hoe het is gelopen, welke kant de coup heeft gepleegd, Pei of de andere(n). Als Pei er simpelweg uit is gepushed, heb ik zeer veel sympathie voor hem. Is mij ook een keer overkomen. En als je jaren lang die organisatie trouw hebt gediend, stort je wereld in elkaar met de realisering hoe walgelijk mensen in groepsverband kunnen zijn. Ik snap dan ook heel goed dat hij dan direct een ander bedrijf wilt oprichten. Dat is altijd een gebruikelijke reactie van mensen die een hoog leidinggevende functie hebben gehad.
De nu 31-jarige Pei kwam in 2012 in contact met Pete Lau en samen richtten ze een jaar later OnePlus op, een subdivisie van Oppo.
Wauuuw... 31 jaar en dan je eigen smartphonemerk hebben... dan doe je het niet slecht.
Ik ben dan wel benieuwd wat zijn bedrijf dan wordt? Nog een smartphonemerk?
PeiPhone, PeiMe. En natuurlijk #FreethePeiple

Maar ff serieus, ik vind je naam zo slecht nog niet. Misschien wat minder pakkend dan Oneplus, maar uiteindelijk is het ook slechts wat je gewend bent. Dus, Pei, als je meeleest, bij dezen nog wat inspiraties. :P


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.