OnePlus 8T krijgt 120Hz-scherm met piekhelderheid van 1100cd/m²

OnePlus heeft bevestigd dat de OnePlus 8T een scherm krijgt met een verversingssnelheid van 120Hz. Het gaat om een 6,55"-oledscherm met een piekhelderheid van 1100cd/m², net als bij de OnePlus 8. Het scherm van de 8T is echter minder gebogen aan de randen.

OnePlus 8T vs OnePlus 8
OnePlus 8T (links) en OnePlus 8

De ceo van OnePlus, Pete Lau, heeft in een interview met TechRadar aangegeven dat de 8T-smartphone een 120Hz-scherm krijgt met een diagonaal van 6,55". Door het gebruik van een flexibel, zogeheten 2,5d-glaspaneel, dat een lichte buiging aan de uiteinden heeft, zou de capaciteit om licht door te laten zijn verbeterd ten opzichte van reguliere schermen of gebogen schermen. Daardoor kan volgens Lau een maximale helderheid van 1100cd/m² worden gehaald. Ook de OnePlus 8 heeft een piekhelderheid van 1100cd/m², maar dat model gebruikt een scherm met sterk gebogen randen.

Verder krijgt de nieuwe telefoon een geclaimde screen-to-bodyratio van 91,9 procent. Dat is iets hoger dan bij de al uitgebrachte OnePlus 8 en 8 Pro, die wat deze verhoudingen betreft volgens cijfers van OnePlus respectievelijk op 88,7 en 90,8 procent zitten. De schermranden zullen bij de OnePlus 8T dus nog iets dunner zijn. Bij de OnePlus Nord is deze verhouding 86,7 procent. Lau claimt in het interview ook dat het scherm 'de hoogste kleurechtheid van de industrie' heeft.

De fabrikant zal de OnePlus 8T op 14 oktober presenteren. Eerder verschenen er via smartphone-insider OnLeaks renders en specificaties van de OnePlus 8T. Het nieuwe toestel krijgt vermoedelijk een betere macrocamera met een hogere resolutie en heeft een dieptesensor. Bij de OnePlus 8 was die weggelaten. De accu zou met 65W kunnen snelladen, ruim twee keer zo snel als bij de OnePlus 8.

Een aantal details zijn nog onbekend, zoals de prijzen. De website 91mobiles merkte een pagina van de Duitse Amazon-site op waarop stond dat de 8T-variant met 12GB ram en 256GB opslag 693 euro gaat kosten. Dat zou volgens Ishan Agarwal 699 euro in andere Europese landen zijn. De variant met 8GB en 128GB zou dan 599 euro moeten gaan kosten. Agarwal heeft in de afgelopen jaren vaak juiste informatie over onaangekondigde producten gepubliceerd. Hij merkt echter ook op dat het kan gaan om foutieve informatie vanuit Amazon, aangezien de OnePlus 8 momenteel 649 euro kost en het niet aannemelijk is dat het nieuwe model goedkoper wordt.

OnePlus 8T (deels voorlopige info) OnePlus 8 OnePlus 8 Pro
Scherm 6,55", oled, 120Hz
Full-hd+, 20:9
6,55", oled, 90Hz
2400x1080px, 20:9
6,78", oled, 120Hz
3168x1440px, 19,8:9
Processor en modem Snapdragon 865+ of 865 Snapdragon 865, X55 Snapdragon 865, X55
Geheugen 8GB of 12GB 8GB of 12GB lpddr4x 8GB of 12GB lpddr5
Opslag 128GB of 256GB 128GB of 256GB ufs 3.0 128GB of 256GB ufs 3.0
Camera's achterkant Primair: 48Mp
Macro: 5Mp
Ultragroothoek: 16Mp
Dieptesensor: 2Mp
Primair: Sony IMX586, 48Mp, f/1.75
Macro: 2Mp f/2.4
Ultragroothoek: 16Mp f/2.2
Primair: Sony IMX689, 48Mp, 1/1,4"
Telecamera: 8Mp, f/2.44.
Ultragroothoek: 48Mp, f/2.2
Kleurenfiltercamera: 5Mp
Frontcamera 16Mp Sony IMX471, 16Mp, f/2.45 Sony IMX471, 16Mp, f/2.45
Afmetingen 160,7x74,1x8,4mm 160,2x72,9x8mm 165,3x74,35x8,5mm
Gewicht 188 gram 180 gram 199 gram
Accu en laden 4500mAh, 65W bedraad laden. 4300mAh, 30W bedraad laden, geen draadloos laden 4510mAh, 30W bedraad laden, 30W draadloos laden, 30W omgekeerd draadloos laden
Introductieprijzen ? 8GB + 128GB: 699 euro
12GB + 256GB: 799 euro
8GB + 128GB: 899 euro
12GB + 256GB: 999 euro

Door Joris Jansen

Redacteur

23-09-2020 • 10:07

56

Reacties (56)

56
56
20
1
0
30
Wijzig sortering
Model: 8T 8
Scherm: 6,55" 6,55"
Afmetingen: 160,7x74,1x8,4mm 160,2x72,9x8mm
Screen-to-bodyratio: 91,9% 88,7%

Wat in dit artikel officieel bevestigd wordt is de onderste. Dat klinkt mij als dat de genoemde afmetingen van de 8T niet kloppen want hoe kan je met een even groot scherm in een hogere en bredere behuizing toch een hoger schermpercentage hebben? Dan zou het toestel juist handzamer moeten zijn dan zijn voorganger.
Goed opgemerkt! Misschien dat het minder gebogen scherm bij de 8t in praktijk breder is. Dan zouden ze de kromming van het scherm wel meenemen in het scherm diagonaal maar het schermpercentage baseren op een vlakke voorkant. Ik ben benieuwd.
Ik heb toch al nooit iets begrepen van die gebogen randen, maakt het toestel enkel kwetsbaarder en heeft nul praktische waarde. Het is zelfs niet eens mooier (vind ik dan). Goed om te zien dat ze daar mee lijken te stoppen. Nu de rest nog.
Ik zit as we speak op een OnePlus 8 Pro te schrijven en die gebogen randen zijn echt dramatisch. Je scherm met een hand bedienen zit er niet meer in want je zit constant aan de rand van je scherm en als je een video bekijkt richten boven- en onderaan een aantal pixels zo ver van je af dat de kleuren afwijken. En de enige reden waarom ze het doen is omdat ze dan meer scherm en minder bezels hebben voor die verhouding waar ze kennelijk zo op geilen.

Doe mij maar weer gewoon bezels...
Mee eens, gewoon een strakke dunne bezel rondom is prima.
Is vooral een mooie truc om een rand loos ontwerp voor te doen.
Mij OP 7T Pro heeft hetzelfde, en dit gaat zeker een afweging zijn bij de volgende. Liever een flinke bezel dan deze zooi. Op dit en de pop-out selfie camera heel blij met het toestel, maar wat zijn gebogen randen irritant zeg.
Op men op7 pro hetzelfde, als ik het sneller has gemerkt en niet meteen een telefoon nodig had, dan had ik de telefoon terug gebracht... Die gebogen zijkanten zijn freaking annoying...

Buiten dat, wat is je issue met de pop up camera :D ik gebruik deze te weinig om me er aan te ergeren :D
Ik wou graag zo'n een mi mix slider :D
Ik gebruikte 'm vooral voor face unlock die ik op automatisch had staan. Super fijn dat je gewoon naar je telefoon kijkt en hij al meteen open staat, maar het geluid van de camera iedere keer dat je je telefoon oppakt is redelijk storend.

Verder vind ik het gewoon raar uit zien. Ik had liever een kleine bezel bovenaan gehad met daarin een camera.
Ik deel je mening, ik kies altijd voor een telefoon die het niet heeft. Ik vind het alleen maar lastig en het beïnvloed het scherm nadeling in mijn mening. De randen zijn namelijk niet goed bruikbaar meer. Niet iedereen lijkt alleen die mening te delen.
Het is een look van een edge to edge display. Zeker rond de tijden van galaxy s6 en s7, wanneer het leek dat smartphones zoals iphones een cordon sanitaire wouden invoeren met hun ongelimiteerde bezels, gaf het een futuristische look. Veel strakker dan competitie. Was ook altijd heel stevig. De dag van vandaag is het idd minder relevant.
Ik kan me vinden in het gebrek aan praktische redenen voor een gebogen scherm. Ik ben er echter niet van overtuigd dat de telefoon er kwetsbaarder van wordt. Mijn Oneplus 7 Pro heeft de vloer al vaker van dichtbij bekeken dan ik durf toe te geven, maar op de gebruikelijke gebruikssporen na is hij puntgaaf.

ps. Ik gebruik sinds de aankoop van de smartphone al de officiele karbon bumper case. Als je helemaal geen bescherming gebruikt vind ik het persoonlijk je eigen schuld als hij kapot gaat
Gebogen randen zijn waardeloos en in alle opzichten negatief.
.... vind jij. Ik heb ze ook, heb er totaal geen last van en vind het mooi. Smaken verschillen, kom op zeg
Alleen mijn dikke worstepegels maken zo'n scherm gewoon echt lastig te gebruiken zonder hoesje. Dat vind ik echt een bizarre ontwerpkeuze.

Ik vind het zelf ook niet mooier of lelijker maar het heeft wel een zeer negatieve associatie voor mij inmiddels. Maar op dit vlak heb je gelijk, smaken verschillen. Ik vind functionaliteit van een telefoon alleen wel veel belangrijker dan zo'n miniem stukje esthetiek.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 30 juli 2024 21:43]

Dan is het toch nog steeds per persoon verschillend? Iets zomaar waardeloos noemen vind ik nogal overdreven

Edit: laat maar, je laatste edit niet gezien

[Reactie gewijzigd door nieksvd op 30 juli 2024 21:43]

Helemaal mee eens. Net zoals die punch holes en notches, ook praktische waarde van 0 dat je scherm layout helemaal verziekt. En dat voor een paar millimeter "extra" scherm, dat netto helemaal geen extra ruimte geeft. De notificatiebalk is met een punch hole/notch ongeveer 1,5 keer zo dik en in landscape heb je dode pixels.

Doe mij maar weer gewoon bezels met goede front firing stereo speakers en bijvoorbeeld een dual camera setup. En dan inderdaad geen gebogen randen wat het toestel erg lastig te beschermen maakt.
Hoezo verziekt het je scherm layout? Het enige wat verandert is de elementen in de statusbar die wat opschuiven, en de statusbar is wat hoger (wat ik wel mooi vind, het oogt wat minder opgepropt).
Netto geeft het je wel "extra" scherm, omdat de ruimte die anders gebruikt wordt door je statusbar nu altijd vrij is.

En ja, dan is het nadeel dat de punch hole/notch bijvoorbeeld een stukje uit je video snijdt, als deze dezelfde aspect ratio gebruikt als het scherm.
Ik ben ook tegen de gebogen randen, maar, maken die het scherm/toestel/glas niet nou juist sterker? Verbeter me indien nodig.
Je vergroot echter ook de kans dat het toestel bij een val of stoot op het scherm terecht komt, waarbij de strength in arches vermoedelijk weinig uitmaakt. Ik kreeg het ook niet voor elkaar een glazen screen protector fatsoenlijk op het gebogen scherm van mijn 6T te plakken, want die moet nu ineens in 3 dimensies volledig accuraat zijn.

Uiteindelijk ben ik voor een vloeibare gegaan... absoluut niet aan te raden. Het krast veel makkelijker dan de telefoon zelf of de standaard screen protector van OnePlus, en het hele punt van een screen protector wordt teniet gedaan door dat er geen betrouwbare manier is om de vloeibare screen protector te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 30 juli 2024 21:43]

Geen gebogen scherm, geen notch, geen punchhole, wel een jack, stereo speakers, vlotte cpu, 90-120Hz...

De keuze is helaas heel beperkt.
1100 nits. Dat is echt niet grappig als 's nachts je met je slaperige kop ff op je telefoon kijkt om te weten hoe laat het is :P
Het recept voor lasogen. 8-)
Zal nooit genbeuren door de automatische aanpassing van de brightness aan de omgeving..
Dan nog kan het gebeuren. Het gebeurt me op zowel Android als iOS te vaak dat de helderheid op max staat wanneer ik in het donker even kijk. Bij het Android toestel wat ik het laatste heb gehad gebeurde dit wanneer je de sensor compleet blokkeerde, bijvoorbeeld wanneer de telefoon met het scherm naar beneden lag en je de telefoon dan aan zette. Bij mijn iPhone heb ik het niet kunnen reproduceren, dit lijkt random.
Wel als je de vingerafdruk scanner onder het scherm gebruikt 😅
Ondanks al die geruchten, lekken en aankondigingen van nieuwe toestellen lijkt het alsof draadloos laden nog steeds minimaal 677E kost (Huawei P40 Pro Zwart). Alle overige toestellen die daar onder zitten zijn van een vorige generatie.

Jammer want ik kan best leven met een midrange toestel, maar kan niet meer zonder draadloos laden.
Ik ook niet na mijn Lumia 735, maar dat is een probleem dat voor nog geen €3 is op te lossen
Werkt hier al weer ruim een jaar zonder problemen :)
Goed te weten dat die dingetjes echt werken, Thanks.

Voedt jij dit dit apparaat, ik lees op Ali : "Zorg ervoor dat de honger apparaat wordt in de magnetische inductieve centrum wanneer opladen." ;)
Ja, nou, dat onderschrijf ik van harte :+
De Pixel 5 zou rond de 600 euro gaan kosten en gaat ook draadloos kunnen laden.
Waarschijnlijk wil je dit niet horen, maar een iPhone SE heeft draadloos laden en een van de snelste chips. En kost een stuk minder dan 677 euro.
Meerdere telefoons van max een jaar oud die onder de 600,- komen. Dus volgens mij zoek je dan toch naar andere functies in een telefoon - buiten het feit dat ze mid-range en draadloos laden hebben - waardoor er niks onder de 677 te vinden is.
Wat ik niet snap is dat de aankondigingsprijs van de 8 voor 256Gb en 12Ram, 1000Eur was en hier zou dat ineens 300Eur goedkoper kunnen?

de 8T-variant met 12GB ram en 256GB opslag 693 euro gaat kosten. Dat zou volgens Ishan Agarwal 699 euro in andere Europese landen zijn.

Dat is toch wel heel opvallend? Dit zou dan wel eens mijn nieuwe gsm kunnen worden, maar ik gok dat dit niet klopt?
Xiaomi Mi 10. Momenteel € 519,-


Zeer tevreden gebruiker!
Geen plat scherm = geen koop. Ik wil een screenprotector en hoesje met opstaande rand om mijn peperdure smartphone. Jammer weer dit. Had deze toch op mijn shortlist.

Al was ie daar ook van afgevallen mocht ie geen draadloos laden hebben, waar nog niks over bekend is.
Jammer dat ze, na de Oneplus 7 pro, afgestapt zijn van de uitschuifbare selfie camera. Zo'n gat in m'n scherm vind ik maar niks.
Komt er ook een 8T Pro uit?
1100 is wel heel erg veel. Wat ik persoonlijk veel interessanter vindt is hoe laag het kan en dat het beeld nog steeds kleurecht/stabiel is. Voor 's nachts vind ik telefoons een te fel scherm hebben. Zeker voor het lezen van artikelen in het donker.

Zelfde geldt voor andere apparaten als e-books. Ik heb een Kobo, en ben dolblij met het apparaat, maar ik vind de laagste instelling van de backlight nog steeds te fel voor in een donkere kamer.

Puur persoonlijk hoor. Ik weet niet of ik hier uniek in ben. :)
Ik vraag me af of OnePlus er wel verstandig aan doet om zoveel telefoons te introduceren, dit wordt de vierde dit jaar en ik weet dat ze dat al een aantal jaren doen, maar ik merk nu ook de keerzijde met m'n 5T die nog in z'n derde jaar zit, maar waarvoor eigenlijk al geen updates meer uitkomen. In juni is de update voor Android 10 vrijgegeven, maar die zat nog vol met bugs waardoor ze de uitrol ook weer gestopt hebben, maar er is sindsdien geen enkele update meer uitgekomen voor de 5T.

Degenen die al wel geüpdatet hebben naar Android 10 zitten op de security patch van april, degenen die de update nog niet hebben gedaan vanwege alle gemelde problemen zitten nog op de security patch van februari. En dat terwijl de 5T dit jaar eigenlijk dus nog tot november support zou moeten krijgen voor security updates.

Het lijkt ze al met al niet te lukken om hun oudere telefoons te blijven ondersteunen en dat maakt mij persoonlijk toch wel huiverig om m'n 5T t.z.t. te vervangen door een nieuwe OnePlus. Gelet op alles waarvoor ik m'n telefoon gebruik vind ik security updates eigenlijk belangrijker dan nieuwe versies van Android aangezien die gevoelsmatig ook steeds minder echt grote wijzigingen/verbeteringen met zich meenemen.

Ik ben groot fan van android telefoons, maar qua updates is Apple toch wel veel beter bezig.
Eens voor wat betreft de hoeveelheid modellen, maar er komt geen 8T Pro dus dat is al iets. Wie weet wordt er nu nog maar 1 Pro, 1 T en 1 Nord model per jaar uitgebracht. Dat zou ik zelf eigenlijk wel prima vinden.
Veel interesse voor dit toestel maar zal er ook standaard facebook op geinstalleerd staan?
Dan is het voor mij een no go,ik weet dat je kan verwijderen maar het is het gedacht.
Tja, maar blijven er dan überhaupt toestellen over die in aanmerking komen? Ik denk maar zo, als door dit soort gemakkelijk te verwijderen bloatware de telefoon iets goedkoper wordt, why not?
Dat er Facebook en andere zooi op word gezet is één ding wat zeker is.😅
Heb zelf de 8 Pro en toestel bevalt me prima 👍
Alleen kijken of het over twee jaar nog zo is.
Want heb een Nokia 7 plus en dat met Android one bevalt me prima, en ding werkt nog uitstekend.
Weet nog niet of ik weer een OnePlus haal na deze word het weer afwachten.... denk Pixel of Nokia!
Ja zal er op zitten is de verwachting. Ken jij nog een merk zonder die meuk?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.