Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung kondigt 349 euro kostende A42 5G-smartphone met 5000mAh-accu aan

Samsung heeft de A42 5G-smartphone officieel aangekondigd. Het gaat om een midrange-smartphone met 5G-ondersteuning, een 6,6"-oledscherm en een accu met een capaciteit van 5000mAh. De telefoon krijgt een adviesprijs van 349 euro en komt vanaf begin november uit.

Samsung noemt niet de specifiek gebruikte soc voor de A42 5G, maar gelet op de genoemde specificaties zoals twee op 2,2GHz draaiende cores gebaseerd op Arm's Cortex-A77-ontwerp en zes langzamere A55-cores op 1,8GHz, gaat het hoogstwaarschijnlijk om de Qualcomm Snapdragon 750G-soc. Deze heeft net als de Snapdragon 765G een X52-modem, waarmee er mmWave-ondersteuning is.

De A42 5G heeft een oledscherm met een diagonaal van 6,6", afmetingen van 15,3x6,9cm en een oppervlakte van 105 vierkante centimeter. De resolutie van het scherm bedraagt 2400x1080 pixels en er is een druppelvormige inkeping voor de frontcamera aanwezig. Deze camera heeft een resolutie van 20 megapixel en een diafragma van f/2.2.

Op de achterkant zijn vier cameralenzen in een vierkante opstelling aanwezig, waarbij het gaat om een 48-megapixelcamera, een ultragroothoeklens met een resolutie van 8 megapixel, een macrocamera en een camera om diepte te meten. De laatste twee sensoren hebben elk een resolutie van 5 megapixel.

De nieuwe smartphone heeft 4, 6 of 8 GB ram, wat afhankelijk is van de regio waar de toestellen uitkomen. Verder is er 128GB opslagruimte en ruimte voor een MicroSD-geheugenkaartje van maximaal 1TB om de opslag verder uit te breiden. Het toestel meet 75,9x164,4x8,6mm en weegt 190g. De 5000mAh-accu is met een vermogen van 15W op te laden en de vingerafdrukscanner zit in het scherm.

Update, dinsdag 17:08 uur: Samsung noemde eerder een adviesprijs van 379 euro, maar dat wordt 349 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-10-2020 • 21:39

75 Linkedin

Reacties (75)

Wijzig sortering
Blijf het mooi vinden die schermgroottes en resoluties van tegenwoordig.

6,6 inch, weten we nog dat we naast de smartphone een markt hadden voor 7.1 apparaten die we tablets noemden?
Ja, behalve dat de telefoons van 6,5 inch minder dan half zo breed zijn als een kleine tablet.
komt goed als vouwende telefoons gaan komen die betaalbaar zijn.
is de scherm nog groter dan een 7.1 inch tablet. :)

mischien hadden ze een telefoon soc in die 7.1 tablet moeten bouwen. :)
Alleen hebben de telefoons rand tot rand scherm en bij tablets heb je nog randen. Ik kijk niet meer naar inches maar op de afmetingen en op een stuk karton snijden om een "feeling" te krijgen.
Bij Kimovil kun je van elke telefoon een knutselpakketje printen om zo de ware grootte van een toestel goed in te kunnen schatten. Voorbeeldje: https://www.kimovil.com/en/real-dimensions/xiaomi-mi-10t.pdf
Ik heb hier nog een HTC HD2 liggen (best - smartphone - ever). Dit was de eerste 4.3 inch smartphone en de reviews vonden dit al een tablet, gigantisch, te groot etc. Engaget review uit 2009:

"The HD2 is a magnificent monster. It is a hulking, intimidating, massive slab of a gadget. If you think the device looks big in photos, it's nothing compared to how it seems up close. Yes, the HD2 is large -- some might say too large -- almost less a phone and more a tablet."

Echt leuk om dat soort reviews terug te lezen en dan naar mijn huidige smartphone van 6.4" te kijken wat als normaal wordt gezien :P

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 13 oktober 2020 10:18]

Diagonaal van een scherm zegt niet alles. Schermoppervlak wordt kleiner naarmate de vorm van het scherm meer afwijkt van een vierkant. Doordat de schermen nu ultrawide zijn, krijg je grote diagonalen maar minder extreme schermoppervlakken. Daarnaast zorgt het beperken van de schermranden voor een groter scherm zonder een grotere foon.
Daarom noemen ze het nu phablets.
"phablets" werden die genoemd idd, maar feitelijk zijn die inderdaad mainstream geworden dat er niet eens een aparte naam meer voor nodig is.
Was het echt nodig om op het €379,- prijspunt een toestel uit te brengen terwijl ze vorige maand ook al een toestel hebben aangekondigd rond dat prijspunt.

Het grappige is dat beide toestellen niet eens zoveel verschillen. De grootste verschillen zijn 5G en accuduur.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 12 oktober 2020 21:57]

En de A4x was de enige Samsung smartphone die nog een beetje normale afmetingen(rond de 150mm lengte) had en met dit nieuw model is dat ook verleden tijd. Zeer slecht dit.
Ik heb onlangs een A40 van m'n werk ontvangen. De instellingen tevoorschijn toveren door van boven naar beneden te sliden is nog best wel een acrobatische handeling met 1 hand.

En dan heb ik nog niet eens kleine handjes.

Een nog hoger model lijkt me best onwenselijk.
De Samsung S10e is ook erg klein.
Maar wat is "zeer slecht"? Mensen willen een grote accu, maar willen geen dikke foon. Dan gaat de extra accuvolume in de lengte x breedte zitten. Voorlopig bestaat er geen andere commercieel haalbare accu technologie die kleiner kan.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 13 oktober 2020 09:51]

Een groter scherm vraagt ook meer van je batterij, dus wat dat betreft zal het niet heel veel uitmaken eigenlijk (binnen bepaalde grenzen).
Idd erg zuur.

Volgens mij laat Google op dit moment met de Pixel 3A, 4A en 5 juist heel goed zien dat het allemaal niet zo over de top en groot hoeft. Reviewers zijn heel enthousiast omdat ze eindelijk weer een compacte telefoon in handen hebben. Maar tegelijkertijd gaat Samsung hun enige compacte telefoon onder de €500 ineens niet compact maken.

Ik snap dat er ook een markt is voor grote toestellen en dat dus niet alle modellen klein hoeven te zijn. Maar Samsung brengt 30 modellen per jaar uit. Dan kun je toch wel één of een handvol compacte telefoons uitbrengen? Volgens mij hebben de A3 en de A40 best wel goede verkoopcijfers. En zo niet, Samsung gaat er echt niet (veel) op verliezen, maar kan dan wel zeggen dat ze echt voor iedereen een toestel hebben.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 13 oktober 2020 10:27]

De M series mist Knox chip voor o.a. prive modus (of voor zakelijke apps) en mist ook andere features zoals live recording. Dat heeft de A, S en Z (foldables) series wel.

Bron met allerlei features van Samsung Knox:
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Knox
Voor zakelijke apps heb je geen Knox "chip" nodig, de Android "Work Profile" zit in elk Android toestel vanaf Android 6 met Google Play Services. Samsung was wel eerder met hun eigen Knox Container dan Google, maar sinds Google het op elk toestel bood zijn we gelijk overgestapt. Want juist voor BYOD (eigen toestel gebruiken voor werk) is het natuurlijk fijn om niet aan 1 merk vast te zitten.

Vroeger hadden we voor BYOD een hele lijst van toestellen waar het wel en niet mee kon, en moesten elk model (en soms zelfs firmware versie) apart checken of het alles wel aankon, het was echt een drama. Ik ben blij dat Google dit zo veel makkelijker gemaakt heeft.

De Secure Folder voor prive gebruik mist inderdaad wel (overigens heb je daar ook een Samsung account voor nodig!).

PS: Die Wikipedia link mist nog Knox Mobile Enrolment, een dienst voor automatisch configureren van nieuwe mobieltjes voor het bedrijf zo vanuit de doos. Dit is de enige Knox dienst die we zakelijk nog gebruiken hier. Daar heeft Google ook een alternatief voor (Android Zero Touch) maar Samsung heeft dit helaas nog niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 oktober 2020 22:32]

Bij mij op het werk hebben we voor zakelijke apps zeker die Knox-chip nodig. De enige bedrijfstelefoons waar we uit kunnen kiezen zijn iPhones en units van Samsung mét Knox.

Knox is eigenlijk de enige oplossing die ik zo kan verzinnen die Android écht security kan maken voor uitrol in een grote organisatie met veel gevoelige informatie. (Zijn er nog meer?)
Je hebt echt geen iPhone nodig hoor.
We hadden bij een bank "MobileIron" bijvoorbeeld ook precies een container wat echt alles dicht timmert. iPhone hadden wij als bank. Maar was meer voor de status. EIB bank Luxemburg

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 13 oktober 2020 05:53]

Waarom mist die op de M reeks? Ik lees als enige voorwaarde Android 7

This update is available for Samsung Mobile with Android 7.0 and above.

https://play.google.com/s....securefolder&hl=en&gl=US
Mmmm, is dat altijd het geval? Er zijn toestellen die zowel deel zijn van de A als M serie.
Samsung is een beetje als Mercedes. Maak zo veel mogelijk modellen, dan zit er altijd wel iets tussen voor iemand :+
Ja precies, want net als Samsung staat Mercedes ook bekend om de enorme hoeveelheid budget modellen die ze jaarlijks uit brengen zodat iedereen ongeacht portemonnee grootte een leuk model kan vinden.
Samsung komt nu ook met strategie wat Xiaomi enz hanteren. Zoveel toestellen.
Alleen bij Xiaomi kan je nog wat verschil tussen zien.
lijkt me toch een rare strategie.. je hebt dan je handen vol aan diverse productielijnen, diverse updates etc. Ik zou als fabrikant focus leggen op een paar modellen, die goed uitwerken en regelmatig updaten.
Bij Samsung begrijp ik het niet allemaal meer met de naamgeving.

Bij Xiaomi nog enigszins.
Redmi = low budget.
Redmi Note = Mid-range.
Mi Mix = Phablet hight-end.
Mi Max = Phablet mid-range.
Mi series = top of the Line series.
*Dan nog de ultra, met nog betere specs.
En dan heb je per categorie dus een nummer en meer niet. Maar je weet wel wat alles is en waar je naar moet zoeken. Bij Samsung heb ik dat dus niet.
nou, mij nog niet helemaal hoor
Mi 10 Note Lite
Mi 10 Lite
Mi 10T Lite
dus ik twijfel welke ik moet nemen van die drie
Zo moeilijk is het niet hoor. De A is gewoon budget tot midrange afhankelijk van het getal.
En de S serie is de beste. Lijkt mij een stuk makkelijker dan die gekke namen van Xiaomi.
Ja en binnen al die series brengen ze tientallen modellen per jaar uit en ze concurreren veelal met elkaar. Van elk model weer een Lite, Note of Pro variant. Mi 10, Mi 10 Lite, Mi 10 Ultra, Mi 10 Pro, Mi 10T, Mi 10T Pro, Mi Note 10, Mi Note 10 Pro, Mi Note 10 Lite, gaat gewoon nergens meer over.
Dat komt door dat ze vooral geld verdienen met korte termijn kwantiteit dozen schuiven. Dat is ook waarom het updatebeleid standaard zo belabberd was en alleen na aandringen en wijzigingen van Google beter werd.
Samsung heeft dat al heel lang hoor, zoveel modellen. Al kort na de Galaxy S.
TL:DR:

Huawei wordt door US klein gemaakt doordat Huawei ( = Chinees) geen Google Play services.
Als Huawei kleiner wordt kan US zeggen tegen Xiaomi (ook Chinees) om Google services ook op te doeken. Ook heeft men weinig vertrouwen in in Chinese toestellen.
Europese toestellen zoals Nokia doen mager en betrouwbare Zuid Koreaanse Samsung kan mooie markt positie innemen.

MrWhoIsTheBoss heeft dit eerder genoemd in de onderstaande video:
https://youtu.be/mqppAEK0t_8

@Qroqant Thanks :D

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 13 oktober 2020 07:59]

Maak je niet druk. Huawei wordt langzamerhand onafhankelijk van Google. Waardoor ze dan geen Google meer nodig hebben.

USA maakt zich beetje bij beetje meer en meer kapot dan dat het er beter op wordt. Dan heb je ook nog dat er geen concurrentie is en dat op een gegeven moment Europa USA moet verbannen met hun praktijken. Of Europa komt met eigen systeem.

Enig zinvolle aan heel Android met Google services is dst banking apps werken. Als banking apps ook prima zonder google services gaat werken. Dan is het echt over en uit met Google.

Amerika is echt de verkeerde pad opgegaan.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 13 oktober 2020 06:01]

exact zo denk ik ook.
Chinezen kunnen niet alleen copy/pasten hoor.
Ook zelf ontwikkelen, en daar heeft USA ze in gepushed dat ze het jaren eerder gingen doen.
Straks heeft iedereen een TV, lampen speakers automotive entertainment enz
met HarmonyOS. Er zijn maar een paar miljard consumenten meer in China die het kunnen gaan adopten,-->meer geld vrij voor ontwikkeling, enz
Nokia telefoons zijn van de hand van HMD Global, gevestigd in Finland, maar de eigenaar is van Taiwan en de productie is ook in Taiwan. Moeilijk nog Europees te noemen.
idd ondertussen is de grootste concurrent van samsung samsung zelf
Klopt. Ik ben nooit een Samsung fan geweest met al hun bloatware en de "net niet" foto's. Maar het lijkt erop alsof er elke dag een nieuw model uitkomt 8)7 iets met bomen en bos.

Ze zullen wel alle doelgroepen willen aanboren die er zijn.
Dit heeft Samsung volgens mij altijd al gehad.
Is in elk geval niet overzichterlijk.
Ik neem aan dat het een Android telefoon is? ;)
Welke Android versie?
Dan zullen ze hem alsnog wel officieel met 10 uitbrengen, die software bestaat toch al en dan kunnen ze gemakkelijk twee Major upgrades beloven.
Drie Major updates volgens hun nieuwe beleid.
Jammer en onbegrijpelijk dat Samsung de A40 serie niet redelijk compact houden. A40 was 5.9 inch, A41 6.1 inch en A42 ineens 6.6?? why?

Waarom deze naam dan?
Er zijn al zoveeeeel smartphones rond de 6.4- 6.7 inch. Waar je bijna een nek of heuptas voor nodig hebt om ze mee te nemen.

Waarom hadden ze nou niet 1 "compact" midrange toestel kunnen houden.
Zo rond de 6 inch is perfect vind ik.
Waarom is er geen keus meer in?
Jammer en onbegrijpelijk van Samsung.
Er zijn al zoveeeeel smartphones rond de 6.4- 6.7 inch. Waar je bijna een nek of heuptas voor nodig hebt om ze mee te nemen.
Amen!

Ik durf zelfs te stellen dat Android minder keuze biedt in modellen dan iOS, ondanks dat er 1000x meer toestellen zijn. Het gros is 13 in een dozijn met nauwelijks verschillen en vaak de raarste compromissen.. waarbij Google het beste voorbeeld geeft met hun laatste Pixel modellen.
Zal vast wel weer iets te maken hebben met het feit dat ze kunnen pochen met hun verschepingen en dus hun marktaandeel gebaseerd op deze verschepingen...
Volledig mee eens. Blunder van Samsung.
Ik raadde aan meerdere mensen de A4x aan vanwege het formaat, en nu verpesten ze het weer inderdaad. Je hebt nu eigenlijk geen keuze meer als je klein wilt en niet de hoofdprijs wilt betalen (Pixel 4a en 5a zijn de enige opties voor zover ik weet). Gemiste kans van ze! Ik zit hier intussen ook met een toestel dat ik eigenlijk al te groot vind, maar niet eens kleiner kan vinden anno 2020. Ik vind het onwijs storend om een tas mee te nemen voor mijn telefoon in de zomer (oke, nu gooi ik daar ook vaak nog een flesje water bij, maar toch...)
Ben zeer benieuwd hoe de mid-range toestellen van Samsung zich verhouden met de duurdere S-series op het gebied van fotokwaliteit. Persoonlijk vindt ik alle moderne smart phones snel genoeg maar de camera kwaliteit is een dealbreaker. Heeft iemand dit getest?
Niet alleen dat, maar stel ik wil van mijn Galaxy S9 upgraden naar deze telefoon: is dat niet ook al een enorme vooruitgang? Als ik niet game, kan ik dan niet beter deze telefoon kopen dan een S20 5G?
Ik denk het niet. Mijn Galaxy S8 voelde sneller aan dan de A6 2018 die nieuwer is, en zeker niet trager dan de A41 die ze nu heeft. Zij was na 2 jaar echt toe aan een nieuwe omdat de A6 2018 vervelend traag is geworden. De A41 voldoet nu, maar ik vermoed dat van een S9 naar deze A42 echt voelt als een stap terug. De S serie heeft een hogere resolutie, meer en sneller werkgeheugen en betere camera's. Ik zou eerder een S10 overwegen dan de A42 (nog afgezien van de grootte), maar als het kan een S20 (desnoods 4G).
Ik heb nu de S20 4G, en dat is echt wel een stap vooruit tov de S8 op een paar gebieden, maar stiekem voldoet de S8 ook nog voor heel veel dingen.

[Reactie gewijzigd door gwystyl op 13 oktober 2020 13:31]

Je vergelijkt wel twee modellen die niet zo heel ver uit elkaar liggen qua releasedatum. De S8 komt uit 2017, de A6 uit 2018. De S9 komt uit 2018, de A42 bijna 2021 al.

Geen idee of de schermresolutie me zal storen, maar ik doe bijna niets anders dan browse/chat/mail/video, en vraag me af of de S20 dan niet overkill is. Sowieso is 5G nog even niet zo nuttig in Nederland, tot 2022.
Wanneer gaan er eigenlijk nog is mooie kleine toestellen verschijnen ?
Wanneer gaan er eigenlijk nog is mooie kleine toestellen verschijnen ?
De iPhone 12 met 5.4 inch zal redelijk compact zijn. Verder is het idd zoeken naar een speld in een hooiberg. De se 2020 is ook redelijk compact. Op Android gebied is de Samsung s10e volgens mij het laatste redelijk compacte toestel. Ik snap het zelf ook niet dat er tegenwoordig bijna alleen maar koelkasten worden uitgebracht.
Edit: ik lees verder een reactie dat de pixel 4a idd met 5.8 inch ook redelijk compact is.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 13 oktober 2020 09:05]

Klopt het dat het model, dus het scherm en de schermgroottes, achterkant heel erg op eerdere Huawei (P-Smart, P 30 etc...) en/of de Xiaomi toestellen lijken?

En misschien lees ik het niet goed, maar weten we welke regio's welke toestellen krijgen qua hoeveelheid ram?

[Reactie gewijzigd door Yinko op 12 oktober 2020 21:49]

Ik sta op het punt de S20 Fan Edition 5G te kopen. Is deze A-serie echt veel slechter in de dafelijkse praktijk?
Ik heb zakelijk een A51 gekocht en uit ellende maar snel een Oneplus Nord gekocht. Die A serie is echt sloom en hapert aan alle kanten. Privé gebruik ik een Note en die werken wel heerlijk. Maar de A serie ben ik niet over te spreken helaas
Dat ligt helemaal aan je verwachtingspatroon en gebruiksdoel. Ik ben al jaren verwend met de S-lijn, en vind de A-serie dus inderdaad een flinke stap minder. Mijn vrouw is echter heel tevreden met de A41 voor haar gebruik.
Als je het geld kan missen en wat langer met de telefoon wil doen, zou ik zeker voor de S20 gaan (misschien de S20 4G ipv de FE als die gelijkwaardig geprijsd zijn). Als je binnen 1½ tot 2 jaar sowieso een nieuwe telefoon wil voor niet al te intensief gebruik, is de A-serie zeker het overwegen waard.
He verdraaid, alweer groter dan de A41 die al boven de compacte A40 uitsteeg.
Weer een pseudo-Galaxy erbij dus.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.