Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google onthult Nest-thermostaat met Soli-radar zonder handgebarenondersteuning

Google heeft een nieuwe Nest-thermostaat geïntroduceerd. Het gaat om een goedkoper model dat in de VS 130 dollar kost. Het product bevat de Soli-radar, die ook in de Pixel 4-smartphone zit. Deze techniek maakt het echter niet mogelijk om de thermostaat met gebaren te bedienen.

Google zegt dat de Soli-technologie gebruikt wordt voor het detecteren van beweging. Dat betekent niet dat het mogelijk is om de thermostaat te bedienen door middel van gebaren in de lucht. De enige toepassing voor de Soli-radar is de detectiemogelijkheid als iemand langsloopt, waarna het scherm oplicht. De bediening gaat in tegenstelling tot de eerdere Nest-thermostaten niet via een roterende ring. In plaats daarvan is een aanraakgevoelige strip op de zijkant geplaatst, die is in te drukken en waarbij verticale swipes worden herkend om de temperatuur op te voeren of omlaag te brengen.

In tegenstelling tot de eerdere, duurdere Nest-thermostaten, is er geen leerfunctie aanwezig. Die functie probeerde automatisch de leefomstandigheden te leren en de temperatuur daar op aan te passen. In plaats daarvan is de nieuwe Nest Thermostat gebaseerd op een traditioneel schemasysteem, waarbij de gebruiker de thermostaat moet vertellen wanneer hij thuis of weg is en welke bijbehorende temperaturen moeten worden ingesteld.

De Nest Thermostat is wel via de Google Home-app te bedienen en ondersteunt Google Assistant en Amazon Alexa. Ook geeft het product aan om de temperatuur aan te passen voor een betere efficiëntie en kan de Soli-radar in combinatie met de locatiegegevens van de gebruiker automatisch leiden tot het inschakelen van een ecomodus voor als de gebruiker niet thuis is. Volgens Google kan dat jaarlijks leiden tot een besparing van tien tot twaalf procent op verwarmingskosten.

Het model komt in de komende weken beschikbaar in de VS voor 130 dollar. Daarmee is het apparaat goedkoper dan de Nest Thermostat-E, die 179 euro kost. De Nest V3 staat momenteel in de Pricewatch voor 199 euro. Of en wanneer de nieuwe thermostaat naar de Benelux komt, is niet bekend.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-10-2020 • 20:54

88 Linkedin

Submitter: Maarten00

Reacties (88)

Wijzig sortering
Wat zou een reden kunnen zijn om alsnog de duurdere variant aan te schaffen?

Edit: de meningen zijn klaarblijkelijk verdeeld wat betreft dit onderwerp. Wat ik eruit haal is dat de leerfunctie voor mensen met een vaste routine erg handig kan zijn, maar voor velen ook erg vervelend kan uitpakken.

En @Jeroenneman bedankt dat je het artikel nogmaals copy paste, want dat had ik zelf niet kunnen lezen :+

[Reactie gewijzigd door iTouch op 13 oktober 2020 00:29]

In tegenstelling tot de eerdere, duurdere Nest-thermostaten, is er geen leerfunctie aanwezig. Die functie probeerde automatisch de leefomstandigheden te leren en de temperatuur daar op aan te passen. In plaats daarvan is de nieuwe Nest Thermostat gebaseerd op een traditioneel schemasysteem, waarbij de gebruiker de thermostaat moet vertellen wanneer hij thuis of weg is en welke bijbehorende temperaturen moeten worden ingesteld.

@iTouch no problemo: volgens mij vermeldt de tekst uit het artikel exact waarom je voor de duurdere versie zou gaan. Zonder leerfunctie is het immers gewoon een "domme" thermostaat met een vast tijdschema en een leuke Soli-functie.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 13 oktober 2020 07:48]

Nogmaals; wat zou de reden zijn om de duurdere variant aan te schaffen? Hoe simpel kan het zijn .. als je van huis bent en weer thuis komt (location setting aan in je phone neem ik aan) draait de thermostaat naar jouw gewenste temperatuur. Nooit meer instellen. En mocht je het toch nog iets te koud hebben; "Hey. Google raise the temperature".

Heb het gevoel namelijk dat die leerfunctie soms enorm de mist in gaat (lees ik her en der) en de ketel onnodig zit te stoken of dat het gewoon te koud is als men thuis komt.

[Reactie gewijzigd door JoeZuCK op 13 oktober 2020 07:41]

Klopt slimme thermostaten is wel uit onderzoek gebleken kosten vaak, anders dan wat reclame boodschappen je willen doen geloven, meer geld. Een normale thermostaat laat je sneller een paar graden kouder staan. Sowieso is het maar de vraag of het loont om je thermostaat steeds omhoog en omlaag te gooien. Opwarmen kost (zeker met vloerverwarming) erg veel energie. Bij ons staat hij altijd op 20C en heb nog nooit zo weinig verstookt. Bij ons is zo’n thermostaat buiten leuk aan de muur volslagen nutteloos.

Maar moet je werkelijk ‘Hey Google’ roepen en dan in het engels een commando geven? Suf ... als je zo’n ding nou een naam kon leren. Nu heb je bij Hey Google (zou het mijn strot niet uitkrijgen) dat er mogelijk meerdere apparaten van verschillende personen gaan reageren.
Mijn gasrekening is in een paar jaar bijna gehalveerd sinds ik stap voor stap een slimme thermostaat en slimme radiatorkranen heb geplaatst. Ik laat de temperatuur wel variëren per vertrek en tijd van de dag, beetje zonde om je slaapkamer op te stoken als je op je werk zit.
440 euro (220 voor het basisstation en 4 x 60 voor de radiatorkranen) en mijn gasverbruik is van bijna 700 kuub naar bijna 400 kuub per jaar gegaan. Denk dat ik dat wel terug verdien voordat we van het gas zijn.

Daarnaast, de winst in comfort is enorm. Nooit meer prutsen met knoppen en een vertrek in lopen dat veel te warm of te koud is, is echt heel fijn.

[Reactie gewijzigd door engessa op 13 oktober 2020 11:48]

Welk systeem heb je? Tado, Netatmo of anders?
Honeywell Evohome. Prijsalerts instellen in de pricewatch en kortingscodes bij Conrad en 50Five kunnen de kosten aardig drukken ;)

Let wel: dit heeft geen integratie met Siri of Google, wel een prima app. Dat kan voor sommige een dealbreaker zijn. Als je meer info wilt, op Fok loopt een topic-reeks die behoorlijk actief is: https://forum.fok.nl/topic/2514852/1/50

[Reactie gewijzigd door engessa op 13 oktober 2020 11:49]

Ik heb alles in het Engels staan (omdat bepaalde functies eerder uitgerold worden in het Engels en beter werken in het Engels. Daarnaast is de Nederlandse voice afgrijselijk). Vandaar mijn Engels getypte tekst. Maar tegenwoordig kun je er ook Nederlands mee praten. En ja, Hey Google is het toverwoord. Of Ok Google. Iets anders werkt niet en je kan het geen andere naam geven.

Wij hebben ook vloerverwarming en idd standaard op 20. Maar het oog wil ook wat en ach vanaf de bank commando's roepen heeft ook wel wat als het toch nog te koud is. Ja daar betaal je dan 130 euro voor. Omdat het kan.

[Reactie gewijzigd door JoeZuCK op 13 oktober 2020 08:01]

Oke bloemkool werkt ook.

(M'n vrouw zegt Google verkeerd en dan werkt ie nooit :P)
'Oke Poophole' doet het ook goed ;)
Met dit gebrek aan functie zie ik het nut niet in van deze thermostaat vs. een gewone klokthermostaat van €50. Het enige verschil is dat het instellen op je telefoon of via spraakbesturing gebeurt, maar er zijn prima klokthermostaten beschikbaar die een hele gebruiksvriendelijke bediening hebben. Dit zeg ik als gelukkig gebruiker van voorheen een V3 en nu een Tado.

Dat gezegd hebbende ben ik wel blij te zien dat er nu een markt begint te komen voor écht goedkopere slimme thermostaten. Hopelijk zullen concurrenten inzetten op (eventueel betaalde) slimme features om zich te onderscheiden.
Voor het lerende effect.

De reden waarom je een slimme thermostaat koopt is om 1) op afstand te kunnen bedienen en 2) het leert wanneer je thuis bent op basis van je routine. We hebben hier een aardig ritme dat de Nest ondertussen ook kent, zodanig dat we zelf niet meer aan de knoppen moeten zitten. En het houdt rekening met de weersomstandigheden.
Maar voor mensen met een onregelmatig leven zoals mezelf werkt die leerfunctie vermoedelijk averechts en is net deze thermostaat zónder dan weer een voordeel omdat ie goedkoper is. Enige wat ik eis van zo'n ding is dat m'n huis warm is wanneer ik binnen kom en afkoelt wanneer ik de deur uit ga. Ik moet 'm dus gewoon vanop afstand kunnen inschakelen of hij moet het automatisch doen als ik bv. in Waze mijn thuisadres selecteer.
Voor mij, hij ziet er nog steeds beter uit (erg persoonlijk), en het lerende deel voegt zeker wat toe.
Nou weet ik niet of alles wat leert er onder valt, de nest v3 kan naast het zelf lerende schema ook iets wat ze "true radiant" noemen (dacht ik). Dit systeem meet hoe lang het duurt voor je woning vanaf een nacht temperatuur (zeg es 16 graden) naar een dag(zeg es 21) temperatuur over is. Het grote voordeel is dat hij altijd op tijd op temperatuur is en echt nooit overshoot.
Zolang je geen temperatuur kan regelen per zone blijft een thermostaat per definitie dom wat mij betreft.
Zijn hier mede tweakers die een slimme thermostaat hebben?

Ik zoek er een die geinig voor weinig is. Puur om mee te testen. :D
Ik heb vanaf de koop van ons huis een Thermosmart, ik weet dus niet echt wat het verschil is zonder.
Het is wel een geinig apparaat. Met de koppeling met onze telefoons gaat hij uit als je weg gaat en kun je vanaf je telefoon ook de temperatuur instellen. Ook kun je er evt nog zaken aan kunt koppelen via een API.

Wel is het jammer dat je een app nodig hebt om ervoor te zorgen dat hij uit gaat als je weg gaat, en een andere app waarmee je het programma kunt aanpassen.

Overall werkt het simpel en zegt de energieleverancier dat we redelijk onder het gemiddelde verbruik zitten.
Lol, natuurlijk gaat een energieleverancier zeggen dat je "redelijk onder het minimum verbruik zit"...
Als die zou zeggen dat je er boven zit, ga je automatisch dingen instellen om nog minder te verbruiken, waardoor de leverancier minder inkomsten heeft...

Ga er maar van uit als een leverancier die termen gebruikt, dat je juist voor hun op "sweet spot" zit en dat niet in je eigen voordeel is. Het draait bij hun enkel om geld binnen rijven, niet om wat de klant kwijt is...
Mwah ik denk dat de schatting van de energie leverancier gedaan word op basis van de NIBUD indeling, onze ruime ééngezinswoning verbruikt dezelfde hoeveelheid m³ gas als een halve flat, echter onze gezinsindeling gebruikt tussen de 3 en 4 persoonshuishouden terwijl wij met 2 zijn.

Bron: nibud.nl: Energie en water
Denk dat dat wel meevalt. Volgens mijn energieleverancier gebruik ik in mijn eentje net zoveel als een volledig gezin, dus ruim boven mijn 'ideale' gebruik. Dat kan kloppen, want ik laad 's nachts mijn PHEV op.
Ik heb ook een Nest hangen, heb dingen zoals "smart learning" (afschuwelijk als je geen regelmatig leven hebt) en bewegingsdetectie uitgezet. Maar ben wel heel blij met de programmering zodat hij altijd om 22:00 stopt met stoken (indien dus handmatig aangezet), en dat ie 's ochtends tijdens het opstaan even de kilte uit huis haalt. En af en toe is het fijn dat je vanaf je telefoon even kan laten voorverwarmen onderweg naar huis, toch fijn binnenkomen :)
Daar had je toch geen Nest voor nodig dan? Gewoon een timer = ouderwetse klokthermostaat.
Ik heb ook een Nest en een onregelmatig leven. En om die reden ook het smart-gedeelte uitgeschakeld. De reden om wel voor Nest te kiezen is het gemak van bediening en de Home-integratie. O.a. geen gepiel meer met schema's op een klein schermpje, maar een nette interface op de telefoon. De verwarming bedienen met stemcommando's vanaf de bank of vanuit bed als het een graadje warmer of kouder moet zijn. Van een afstand de verwarming uitzetten als we dat vergeten zijn tijdens een weekendje weg/vakantie.
Ik heb een nieuwe Honeywell Lyric T6 van Marktplaats gehaald voor €60.

Ondersteund Opentherm, geofencing en je kan schema's maken.
Ik heb al een Nest sinds de V1 (inmiddels een V3). Best leuk dat leren en het werkte ook best goed toen we structuur in ons leven hadden.

Nu we een kleine hebben en dus willekeuriger in de morgen wakker zijn en thuis werken is het allemaal wat minder slim en gebruiken we hem eigenlijk als “op afstand bedienbare domme thermostaat”.
Ik heb recentelijk een Tado kit met thermostaat en airco-bediening gekocht op iBood voor €175. De airco-bediening ga ik waarschijnlijk verkopen om dat bedrag flink naar beneden te stuwen, de thermostaat heb ik in gebruik.

Ik ben er erg tevreden over. Hij werkt goed samen met mijn Google Home, IFTTT-integratie is erg fijn. Hij meet ook je luchtvochtigheid en luchtkwaliteit, hierdoor bleek mijn huis veel te vochtig te zijn en heb ik dat op kunnen lossen. Met het abonnement erbij kan hij detecteren of je ramen open hebt en kan hij zijn gedrag hierop aanpassen. Ook kan je dan met geofencing automatisch de thermostaat lager zetten wanneer je je huis verlaat. Dit alles werkt goed en ik merk het in mijn gasverbruik.

Naar mijn weten zijn er ook plug-ins voor Hass.io die deze ondersteunen, ik hoop later deze week mijn Raspberry Pi 4 te ontvangen om dit te testen.
Ik heb sinds kort ook de Tado. Als je geofencing wilt gebruiken bij het huidige model (V3+), dan moet je wel voor een abonnement betalen. Dat kost 2,99 per maand.

Zelf heb ik hem gekoppeld met Home Assistant, dat is een fluitje van een cent. Gezien ik daar de geofencing redelijk werkend heb, bestuur ik de thermostaat vanaf daar.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door maussie95 op 13 oktober 2020 11:43]

Had ook 4 thermostaatknoppen aan HA hangen maar pihole werd helemaal gestressed van hoe vaak een call naar tado plaats vindt. Ik heb de integratie daarom verwijderd.
Op mijn NUC heb ik nog niet gemerkt dat het invloed heeft op de prestaties, maar ik zal het dan maar even in de gaten gaan houden. Bedankt!
De oude thermostaat essent via icy is top. De beste
Ik heb in april een Nest Thermostat voor 110 euro gekocht bij MediaMarkt. Werkt super, nu eindelijk gebruik van kunnen maken. :)
Mag ik nog vragen of die zelflerend is? ;)
De Nest Thermostaat v3 is zelflerend. Hij maakt aan de hand van je gebruik een schema op. Daarnaast ondersteund hij ook OpenTherm protocol.
Nee, dat is ‘ie niet. Geofence of een schema.

Maar zelflerend schijnt niet super te werken. Bovendien wil ik graag zelf de controle. :)
Ik kan beamen dat zelflerend niet goed werkt, recentelijk mijn huis beter geisoleerd en nou werkt de TrueRadiant niet meer goed omdat hij niet opnieuw gaat leren. Als ik online voor een oplossing zoek is het enige antwoord uitzetten.

Zonde dat ze daar geen relearn optie voor hebben.
Ik heb een Nest Thermostat v3 en heb de zelflerende functie na een week weer uitgezet.
Ik wil ook zelf de controle houden.
En qua schema heb ik alleen ingesteld dat hij 's avonds op tijd omlaag gaat. Dat scheelt wel enorm. Vaak zette ik hem pas lager als ik naar bed ging of helemaal niet en kon ik er voor uit mijn bed. Of kwam er pas 's morgens achter.
Dat is een goede tip. Ik ga instellen dat om 21 uur de verwarming sowieso uit gaat.
Telt Toon?

Hij hing toevallig al in het huis toen we hem kochten, maar ik ben er wel blij mee.
Kon m mooi koppelen met Homey dus gaat inderdaad aan/uit wanneer we thuis zijn, wakker worden e.t.c.

Verder zitten er leuke 'apps' op om stroom/gas verbruik te monitoren, buienradar te tonen, e.t.c.
Had een iets snellere processor in gemogen maar ik vind het wel een leuk ding.
Mooi dingetje eigenlijk! Ik heb een Nest v3 met leersysteem, maar dat heb ik al na 2 weken uitgezet omdat ik zelf beter weet wanneer ik vroeg en laat opsta en welke dagen ik wel of niet naar kantoor ga. Volgens mij werkt zo'n leerschema alleen voor mensen met echt hele vaste ritmes, die elke woensdag thuiswerken en elke dag om 7.30 vertrekken en 17.30 thuiskomen zeg maar.
die van mij ook na 1 week uitgezet. zette zichzelf af toen ik wel thuis was, en ook al zette ik het terug aan, dan zette hij zichzelf toch uit.

voor de rest wel tevreden, in samenwerking met nest hello en nest protect
Haha hier moet ik toch wel even om grinniken. Dit klinkt voor mij als een domme thermostaat die nog eigenwijs is ook :P

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 13 oktober 2020 07:45]

tja, het is nu eenmaal Amerikaans hé :p
Ja, hetzelfde hier. Als ik met een schema aangeef dat ie op werkdagen overdag uit moet, ging hij gewoon aan, en als ik dan thuiskwam ging hij over naar "Away", en dus uit...
Daarnaast heeft mijn Thermostat-E ondertussen een afwijking van bijna 1,5 graad hoger... Dus wat op de thermostaat zelf comfortabel zou moeten zijn, is in werkelijkheid amper 20 graden :(
Voor zo'n dure thermostaat is het gebrek aan kalibratie, instellingen en 'leer' functie voor mij een reden om nooit meer een Nest te kopen
Dit is bij ons dus ook het geval. Uiteindelijk zelf het basis programma/schema neergezet en verder aanpassen if-needed. Grootste voordeel is vooral het remote en via de app dingen te kunnen doen.
En weer geen Apple HomeKit support? Ik snap dat Apple een concurrent is, maar dat is Amazon in zekere zin ook..
Wacht, wat is dan het praktisch nut van die complexe Soli-radar? Hier hangt ook een Nest met een ouderwetse IR-sensor, die werkt ook prima als je ervoor staat.
Nieuw product dat je weer een paar tientjes duurder kan maken denk ik, lijkt me voor de rest ook nutteloos...of Google moet iets bedacht hebben om via die radar nog meer data te kunnen verzamelen.
Ik ben blij dat ik een Thermostat E voor 110,- euro aan heb kunnen schaffen in april. Nu het kouder wordt eindelijk kunnen gebruiken, werkt erg fijn: op afstand of vanaf de bank tegen Google zeggen dat het wat warmer mag in huis.
Kan dit ding overweg met een modulerende CV of is het nog steeds alleen aan/uit ?
Ik neem aan dat ie met een modulerende CV overweg kan. Dat kan de V3 ook en die is toch alweer vrij lang op de markt inmiddels.
Als je een CV hebt die zelf moduleert (= brandercapaciteit aanpast aan het verschil tussen aan- en afvoertemperatuur), dan heb je geen modulerende thermostaat nodig. Dubbel modulerend geeft geen winst meer.
Wat een onzin lees ik weer.. De thermostaat reageert op beweging, de aarde schudt ervan wat een uitvinding.. Ik heb de essent e thermostaat die tegenwoordig door icy is overgenomen en die detecteert beweging al 5 jaar. Loop ik langs gaat ie aan en display licht op en verwarming wordt verlegt met aangegeven tijd via internet.. Ook via app te bedienen..voor mij geen Anna thermostaat (die blies mijn ketel op) of afwijkende temperatuur verschil zoals de Nest. Verder is de icy thermostaat beter dan de rest. Oude eraf.. Nieuwe modulerende icy erop.. En de draadloze ontvangst zonder op de ketel te zetten (zoals andere thermostaaten) erop aansluiten en klaar. Leve icy!