Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chromecast met Google TV kost in Europa 70 euro

Google heeft de nieuwe Chromecast en Google TV aangekondigd. De nieuwe software heeft een interface met een 'watchlist' voor alle streamingdiensten, een optie voor live tv met onbeperkte dvr-functie en functie om beeld van de deurbel op tv te zien.

De nieuwe Chromecast komt voorlopig alleen uit in de Verenigde Staten, terwijl de Amerikaanse fabrikant zegt dat zijn nieuwe apparaat later dit jaar in meer landen uitkomt. De prijs van de dongle met afstandsbediening is 49 dollar. Een prijs in euro's is vooralsnog niet bekend. Google Benelux heeft nog niets gezegd over de nieuwe Chromecast.

Op de nieuwe dongle draait als verwacht Google TV, naar verluidt een nieuwe versie van Android TV met een nieuwe interface die de focus legt op films en series. De interface bevat een 'watchlist' waar films en series op diverse streamingdiensten op kunnen staan. Ook is er, in elk geval in de VS, de mogelijkheid om live tv te kijken via de dongle, waarbij Google zorgt voor een dvr-functie. Daarnaast kunnen gebruikers het beeld van een slimme deurbel op de tv laten zien. Google TV vervangt Android TV op nieuwe tv's van Sony en Philips vanaf volgend jaar, meldt de zoekgigant.

De Amerikaanse fabrikant heeft een afstandsbediening gemaakt die net als de dongle in drie kleuren verkrijgbaar zal zijn. Daarnaast zit er een opvallende Google Assistant-knop op, die qua kleur anders is dan andere knoppen. Bovendien zijn er Netflix- en YouTube-knoppen. De dongle streamt tot 4K met 60fps.

Update, 20:34: De Chromecast staat in de Duitse Google Store voor 70 euro en de levering begint op 16 oktober. De kop en de tekst is daarop aangepast.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-09-2020 • 20:16

403 Linkedin

Reacties (403)

Wijzig sortering
https://support.google.com/store/answer/2462844?hl=en
Chromecast with Google TV
Australia, Canada, France, Germany, Ireland, Italy, Spain, United Kingdom, United States (except Puerto Rico)
Edit: 59,99 pond bij UK store. 89,99 pond met 6 maanden Netflix.
69,99 EUR in Italie, Spanje, Frankrijk en Duitsland.109,99 EUR met 6 maanden Netflix. (Behalve in DE).

[Reactie gewijzigd door stx op 30 september 2020 21:26]

Van 49 USD gaat Google naar 70 EUR
49 USD + 8% TAX = 53 USD = 45 EUR.
We betalen dus 55% bovenop de prijs voor 2 jaar garantie?
Dat de belasting in (sommige staten van) de VS maar 8% is en dat de btw hier 21% is, kan Google verder ook niet zoveel aan doen, dan wordt het verschil al iets kleiner.
Maar de prijs van 70 euro verbaasde me ook wel moet ik zeggen.
ik kom met de huidige wisselkoers + 21%btw op 50.58 euro. Een prijs van 55 euro zou dan realistisch zijn. 70 euro is naar mijn mening onzin als hij in amerika 49 dollar kost. Wellicht is de prijs zo hoog zodat ze met black friday de dongle voor 49 euro in de "aanbieding" kunnen doen.
ik kom met de huidige wisselkoers + 21%btw op 50.58 euro. Een prijs van 55 euro zou dan realistisch zijn. 70 euro is naar mijn mening onzin als hij in amerika 49 dollar kost. Wellicht is de prijs zo hoog zodat ze met black friday de dongle voor 49 euro in de "aanbieding" kunnen doen.
Verschepen naar Nederland, transport en logistiek binnen Nederland, marge voor de distribiteurs, marge voor de verkopende partijen. Ik snap het wel, menig gemiddelde consument snapt maar niet wat er allemaal bij komt kijken.

Ik snap niet hoe mensen erbij komen dat transport, logistiek, distri's, (web)winkels het wel redden met maar € 10,00 aan totale marge.
Onzin voor een globaal concern als google.

#1 Verschepen naar NL is zeer waarschijnlijk gemiddeld goedkoper dan verschepen naar USA. Onze logistiek in europa is efficient, zeker voor grotere bedrijven. Daarnaast komt zowel de EU voorraad als de USA voorraad uit china dus het is niet zo dat het nog vanuit USA hier heen moet na daar al veel 'gekost' te hebben.
#2 Transport en logistiek binnen EUROPA! is goedkoper dan binnen USA, laat staan binnen NL. Een reus als google is minder dan 3 euro per bestelling kwijt om zo'n chromecast in jouw handen te krijgen, overhandigd door een postbode met track en trace en dus niet een brievenbuspakje. Dat is in USA vergelijkbaar voor sommige lokaties en duurder voor andere.
#3 Marge voor distributeur? Hebben ze die in USA dan niet? Dat zit OOK al in de 49 USD. Daarnaast verkoopt google zelf ook als distributeur.
#4 Marge voor verkopende partij, zie #3, alleen heeft de verkopende partij in EU wellicht wat extra kosten ivm wetgeving maar dat is centenwerk. Gemiddeld genomen gaat het om een product met lage verkoop kosten en een kleine footprint (ook wat betreft garanties etc). Net als kabels en usb sticks etc.

Snap precies wat er bij komt kijken maar geen van je aangehaalde punten verklaart een 45% hogere prijs. Je punten verklaren een prijsverschil van 5% dan doe ik daar nog koersrisico, btw verschillen binnen EU en verzinmaarwat bij en je zit nog altijd onder de 10%.

Als je het nou hebt over 'in china kost blabla bij de frabrikant het X en in europa 50% meer' dan is die 50% geheel te verklaren met je punten, maar we hebben het hier over hele andere koek. Ja er komen kosten bij in de retail. Maar USA heeft daar soortegelijke kosten voor.

Als afsluiter:
Hoe verklaar jij dat andere revisies van de chromecast hier een stuk minder 'duurder' zijn dan in USA? Hebben die niet last van je aangehaalde punten? Nee de reden dat ze hier een stuk meer vragen is wat anders. Wellicht partner deals en koppelverkoop (pushen naar youtubeTV?), wellicht marktonderzoek (bereidheid van klant om bedrag x neer te tellen en concurrerende platformen die hier minder aanwezig zijn), wellicht hebberigheid. Maar niet 'er komt veel kijken bij retail'.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 1 oktober 2020 06:21]

Je gaat er vanuit dat de verkoopprijs gebaseerd is op kosten+marges. Dat is met dit soort spullen helemaal niet het geval. Er wordt gekeken naar financiële draagkracht en bereidheid.

Als marktonderzoek uitwijst dat de gemiddelde Europeaan er €70 voor over zal hebben, dan is dat de prijs. Dat een Indiër dat nooi zal betalen vertaalt zich in een veel lagere prijs in India.
Ik ben bang dat je gelijk hebt, zeker wanneer je ziet dat de Nest Audio die gisteren gepresenteerd is, daar 100 dollar kost en hier 100 euro gaat kosten..
Dat is dus dezelfde prijs, ongeveer: 16-17% valuta schommeling eraf en dan 21% btw erbij.
Toch zijn er ook genoeg techproducten die in India te duur zijn voor de meeste mensen, dus ik weet niet hoe veel dat zegt.
Nee, zoals je in mijn post kan lezen ga ik daar NIET van uit en heb ik ook dat punt gewoon benoemd, alleen dan uitgebreider dan dat jij dat doet... Lees anders even de afsluiter.
Ik ben het grotendeels met je eens. Maar als Netflix wordt toegevoegd dan verklaard dat al een klein verschil. (De abbo’s zijn hier iets duurder dan in de VS)
En wat misschien ook mee speelt is de Europese garantie. Wij worden zo goed beschermd dat Google misschien een stukje uitgebreide garantie er bij verkoopt om zichzelf in te dekken.
De prijs met Netflix erbij voor 6 maanden is €109,99 dus dat kan niet het prijs verschil zijn. Als Google vanwege de garantie €70 gaat vragen begin ik toch wel vraagtekens te krijgen bij de kwaliteit van de producten van Google, hebben ze dan een "betere" versie voor de Europese markt of weten ze nu al dat die het geen 2 jaar gaat volhouden en dus compenseren ze daar nu al de kosten voor.
Dus als ze met Amazon in zee zouden gaan zou 'ie goedkoper zijn, aangezien Amazon Prime Video in Nederland goedkoper is dan in de VS?
Netflix voegen ze niet toe daar betaal je nog eens extra extra voor. Europese garantie heb ik het over gehad, hoeveel kapotte chromecasts ben jij al tegengekomen in je leven om je geen bij vrienden familie op internet op tweakers op forums? Dit is nou niet bepaald een product met een hoge servicekostenplaatje wat garantie en wetgeving betreft. Er is gewoon iets anders aan de hand en wellicht komen we er binnenkort achter of dat iets anders is dan 'omdat het kan'.
Je.neemt nu aan dat deze dongles in de VS gefabriceerd worden ? China <> VS is ook niet om de hoek en daar kosten ze veel minder.
Transport + logistiek etc zit ook in de US prijs voor de meeste producten, want ik gok dat die niet allemaal in US gemaakt worden. Dus de producten in US of in EU krijgen, kost allebei geld. Mijns inziens zou je dat dus niet zomaar boven de US prijs moeten gooien.
10 euro aan marge, voor een product dat op zo een schaal verkocht word, dat is een serieuze marge
Het komt allemaal per schip uit China hoor...
Een nieuw product gaat nooit zo snel al in de aanbieding ;)
De nest hub was binnen 2 maanden na introductie al in de aanbieding van 129 voor 99 euro, dus wat je zegt is niet waar.
Het gelijk als niet waar bestempelen is wat kort door de bocht / erg zwart-wit. Uitzonderingen uitzoeken kan iedereen. Volgens mij is de Google Nest Hub namelijk ook niet echt een verschrikkelijk populair product, dan moet men wat. Maar inderdaad, heel af toe heb je een uitzondering die de regel bevestigd, je hebt gelijk.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 oktober 2020 11:16]

Een nieuw product gaat nooit zo snel al in de aanbieding
Ik bestempel enkel de claim dat het "nooit" gebeurd als niet waar. Ik zeg niet dat het altijd wel zo is, ik geef alleen aan dat het wel eens gebeurt. En waarom ik denk dat ze met black friday in de aanbieding gaan is omdat google naar het lijkt veel op google tv wil gaan focussen en ze ieder jaar met black friday ook recente producten in de aanbieding doen.
Ik vermoed dat er in de USA een soort van sponseringprijs/koppelverkoop is waarmee Google probeert het verschil goed te maken. Aangezien die diensten in de EU niet beschikbaar zijn betalen we de 'normale' prijs.
In Amerika hebben ze YouTube TV. Dat kost 65 dollar per maand. Dat is goedkoop voor. TV daar.. De Google TV maakt dat toegankelijker
YouTube TV offers an excellent variety of channels, top-notch DVR features, and solid performance. It's a top choice for cord cutters who want to replicate the cable TV experience, provided you are willing to pay its high monthly costs.
l

Zo goedkoop schijnt t niet te zijn.
At $64.99, YouTube is now one of the most expensive full-featured options—it's price jumped by $15 on June 30 of 2020. Hulu + Live TV's price is $54.99 per month. Sling's Orange and Blue plans only cost $30 per month ($45 per month combined), but their channel lineups are limited.
Om geld terug te zien van de Europese boetes die ze kregen opgelegd. Dat liep in de vele miljarden.
Als je kijkt naar de Nest mini, adviesprijs 59 euro betaal je nog geen 50 voor en elke x maanden nog geen 40.
Denk ook aan import en invoerkosten.
Totaal te verwaarlozen bij de grote van het product en hoeveelheden, je praat hooguit over een paar euro.
Import = invoer. Die kosten zijn er ook voor de Amerikaanse markt, want ze zullen nog steeds in China gemaakt worden. Het zou kunnen dat de tarieven voor Europa iets hoger liggen, maar veel zal het niet schelen. Meeste bedrijven

Meerkosten voor Europa zijn aparte verpakkingen per land en de betere garantie, maar dat kost ook echt geen 20 euro per apparaat. De grootste reden dat ze in Europa zoveel meer vragen is vermoedelijk simpelweg dat ze het kunnen. Je hebt hier minder keus. Roku en Fire TV (de volledige versie) zijn bijvoorbeeld maar in een aantal landen te krijgen.
In dat geval zou het zijn:
49 USD = 41.80 EUR
41.80 EUR x 1.21 = 50.58 EUR
Dus dan betalen we in Europa nog steeds 20 euro meer dan Amerikanen.


In Amerika geeft Google 1 jaar garantie.
In Europa 2 jaar.

Dus wij betalen 40% bovenop de prijs voor 1 extra jaar garantie en een deel invoerrechten.
21% gaat sowieso naar de staat, dus daar kan Google niets aan doen (in de VS is dit slechts 6% denk ik).
Zonder de BTW bedraagt het prijsverschil echter nog steeds +30% wat inderdaad enorm is.
Helaas een tendens die we vaker terugzien bij US producten..
In de VS kan sales tax oplopen to 8,25% voor een state. Ligt er net aan waar je woont / je spul koopt. Dit kan per staat en zelfs per stad anders zijn. NY heeft z’n eigen sales tax bijvoorbeeld. En dat moet je er dan nog bij optellen.

Prijzen in de VS zijn daarom ook altijd ex btw vermeld.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 1 oktober 2020 09:38]

Importeurs zitten ook tussen.
Jij denkt dat Google importeurs nodig heeft?
Dat weet ik wel zeker. Weet je hoeveel papier werk erbij komt kijken? En dan logistieke uitdagingz en het tijdelijk opslaan van de producten.

Je wilt in deze liever een partner hebben die ervaren is.
Vandaag de dag is dat echt niet meer nodig en voor een reus als google met wereldweid kantoren datacentra warehouses etc heeft google geen 'ervaren partner' nodig. Deze zijn ze zelf danwel deze hebben ze al lang en breed en kosten hier echt niet eens 40% meer dan in USA. Oh jee zo veel papierwerk, en we hebben maar 127k werknemers die stuk voor stuk expert zijn op hun vakgebied. Logistieke uitdaging? Het is 2020, de wereld is vandaag de dag wat je dorp 100 jaar geleden was.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 1 oktober 2020 21:12]

Ze moeten in de USA ook het product importeren, want de chromecast word gemaakt in China.
En google heeft meer als genoeg partners om dit af te handelen
44,5%

De prijs in USA is 41,73 excl btw en in duitsland 60,34 excl btw
Prijs in de VS is ex BTW.
Ja dat zeg ik toch, 41,73 euro excl btw en in duitsland 60,34 maakt 44,5% hogere prijs. Nederlandse prijs niet bekend.
Sorry ik was even niet aan het opletten. Ik dat dat je bedoelde 41,73 dollar bedoelde.
jij moet zo zien,

$50 in VS, en dit wordt export naar EU.

komt er een BTW van 21%
daarna komt nog es een Invoerrechten (dit kan verschillend zijn, 0-4.7% bovenop).
daarna komt nog administratiekosten vanuit hun logistics die de zending heeft behandeld, inklarings kosten van een T1 goederen vanuit de VS (of China) is €45 per shipment(order).
en dan moeten ze nog rekening mee houden met wisselende wisselkoers
en dan komt nog zo'n opheffing van klein centjes (dit betaal jij voor alles met data of storage...)
dan ja.... prijzen in EU is terecht eigenlijk.
Allemaal leuk wat je nu op noemt, maar dit geldt ook bij alle andere producten, inclusief de oudere chromecasts, die in de vs en Europa ongeveer hetzelfde kosten.

Verder wordt het niet enkel geëxporteerd naar de eu, maar ook naar de vs. ze worden namelijk in China gemaakt. De thuiskopieheffing komt tevens bovenop de prijs. Die zit er niet in verwerkt.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 1 oktober 2020 08:48]

Het product wordt niet vanuit de VS naar de EU ge-exporteerd.
Maar vanuit China naar de VS en naar EU.
Dus ook voor de VS zullen er invoerrechten op moeten komen, logistieke kosten, etc.
maar het is bekend dat die kosten zijn juist goedkoper in VS

maar het heeft allemaal te maken met belastingen en toeslagen.

EU is en blijft altijd dubbel de kosten. maar alles gaat gewoon omhoog.

10 jaar geleden was het:

als $699 USD is, in EU is het dan €699 EUR

nu is het $699 = €729 (bijv)
Is het misschien dat zoals met sommige andere producten die niet direct in de eu beschikbaar zijn de winkel ze zelf als consument uit de us importeert en die 70 euro dus 49+verzendkosten+eigen marge is? Totdat hij hier officiële uitkomt en hij hier ook voor 49euro te krijgen is
Google verkoopt ze zelf voor 70 euro in europa, via de play store
Nog niet kopen dus. Laat ze maar met hun voorraad zitten. De prijs zal wel zakken.
Waar zie jij de prijzen staan met Netflix abonnement? Dan is ie wel interessant namelijk, kost ie "nog" maar €44,05. Voor 69,99 vind ik het iets te veel, zeker in vergelijking met de US prijzen.
Alle EU landen behalve DE zo te zien.
Check naar eens bij UK.
Maar wat voor netflix abbo is het?
Eligible Chromecast with Google TV purchases on the Google Store between 30 September 2020 and 31 December 2021 include six months of the Netflix standard two-screen streaming plan (total current value £53.94).

......

Offer value may be applied to a different Netflix streaming plan under the same account; exchanges in this manner may alter the duration of the offer.
Behalve dat de omzetbelasting een rol zal spelen binnen Europa, zal de prijs ook afhankelijk zijn van licenties op de Europese markt.
De kans is groot dat Google op bijvoorbeeld codecs, hardware toepassingen en software toepassingen in Europa meer moet afdragen aan de licentiehouder.
Ik heb een pre -order bij Fnac.com geplaatst, verzendt ook naar Nederland.
Kosten voor verzenden kosten € 5.04.
zojuist ook besteld, nu afwachten
Net een verzendbevstiging van fnac gekregen! Ben benieuwd!
Ik heb hem inmiddels binnen, gister (20-10) afgeleverd.
In tegenstelling tot wat ik hier heb gelezen werkt het casten van ziggo beelden ook zonder ziggo internet. Wij hebben t-mobile basis maar mijn kinderen kijken nu op dit moment disney channel.

Video casten gaat soms ook prima vanuit de browser maar je ziet het verschil wel. Ik had gelezen dat dit waardeloos zou zijn (waarschijnlijk op basis van de 3) maar het valt mij prima mee.
Ziggo casten via de App op de telefoon gaat wel, niet als je de Ziggo Go TV app rechtstreeks op de chromecast google tv gebruikt. Tenminste zo is het bij mij.
Hoe hebben jullie dit dan bestelt want bij mij geeft hij gewoon aan dat de postcode niet goed is . En bij land kan je alleen “pays” “belgie” “luxemburgh kiezen?
onderaan kan je bij land Pays-Bas selecteren.
Ik moest ook even zoeken :) Nederland, Holland, Dutch.. nee nee nee
En geen ethernet port.. Zal er later wel weer een ultra volgen.

Jammer, wordt gamestreaming via bijv moonlight iig een lastiger verhaal. Als er uberhaupt iets als moonlight op geinstalleerd kan worden.

[Reactie gewijzigd door Darth Malak op 30 september 2020 20:30]

Je kan een USB c hub met power input er aanhangen, volgens wat mensen op Reddit. Dus zo ook een ethernet poort krijgen.

[Reactie gewijzigd door MrBuzzkill op 30 september 2020 20:40]

Google brengt zelfs een officiële adapter voor de Google TV uit die dit kan.
Bron 9to5google

Edit:
Google Germany store link
Blijkt om 100 Mbit/s te gaan.

[Reactie gewijzigd door sn33ky op 1 oktober 2020 08:49]

100Mbps is plenty voor 4k-streaming, dus dat is niet echt een probleem.
Niet helemaal waar, als je eigen 4k bluray rips wilt gaat streamen ga je hier tegen die 100Mbps aanlopen. Hier heb ik last van gehad met mijn TV, hier kan ik beter op de 5GHz wifi zitten dan bekabeld...
Hmm dan zou je zeggen dat de huidige adapter die ik nu aan mijn CC Ultra heb hangen ook werkt, voor zover ik weet heeft die 1000 Mbit/s
Ik hoop dat die Ultra adapter inderdaad werkt. Iemand die dit kan bevestigen?
Die adapter van de Ultra heeft micro-USB, de nieuwe chromecast is usb C . Maar het werd wel al door enkele sites bevestigd dat met een verloopstukje micro-USB -> usb C (die ook de stroom 5V, 1,5A aankan) dit gewoon werkt.
Top, dat ga ik zeker uitproberen. Zo’n verloopje voor €1,80 gekocht bij Bol.
Net geprobeerd, werkt niet. Ook niet met een verloopje van Samsung. Misschien is de adapter van de Chromecast Ultra te zwak?
Ja 100 mbit/s is meer dan voldoende voor streaming. Denk toch maar even afwachten wanneer die nieuwe chromecast in NL op de markt komt. Was aan het overwegen om voor een Xiaomi Mi Box S te gaan. Ook deze heeft geen ethernet maar kennelijk gaat game streaming al wel aardig op dit ding.

Ben niet geinteresseerd in 4K streaming aangezien mijn huidige oudere (top) samsung TV maar 1080P is.
In het verleden verkochten ze al zo'n adapter, later werd deze alleen geleverd bij een chromecast ultra. Nu hebben ze ineens weer een 'nieuwe' adapter los in de verkoop. Apart.
Die voor Chromecast Ultra is Micro USB , de nieuwe Chromecast heeft USB-C. Vandaar de nieuwe adapter
Er is al een adapter beschikbaar in de Google Store met ethernet aansluiting! Kost 20 euro.
Moet je wel nog een kabel over hebben.
Ander moet je die er nog bij kopen en aanleggen.
Dat moet toch sowieso?
Niet als je je smartphone gebruikt.
Wat heeft een telefoon er mee te maken? Als je de Chromecast op de kabel aan wilt sluiten, heb je een kabel nodig, of je nou wel of geen adapter nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 2 oktober 2020 10:38]

ja Google komt jou bekabeling niet aanleggen 8)7
Maar dat is geen kabel.
Geef mij toch bekabeld waar mogelijk
Geen Chromecast had tot nu toe toch een ethernet port? was toch allemaal via een USB dongle?
Mijn chromecast ultra heeft ethernet via de power adapter.
Ah, las dus dat die los te verkrijgen is, maar wie weet, zit diezelfde adapter wel erbij, dat is in ieder geval te hopen
Iemand iets gehoord of dit max 1080p is of ook 4k? ik kijk er bij ieder nieuwsbericht naar, maar tot nog toe niets over gezien.
Hier te zien op de US website: https://store.google.com/..._google_tv_specs?hl=en-US
Volgens de specificaties tot 4k HDR 60fps

[Reactie gewijzigd door creazn op 30 september 2020 20:39]

Uit The Verge review: "It consistently pulled down excellent 4K HDR streams"
ja zag het net ook. Mooi prijsje, dat vind ik de upgrade wel waard, al gebruik ik mijn Chromecast 2 sinds ik van een Samsung smart tv naar LG WEbOS ben gegaan (met de C8), weinig meer. Alles draait fijn, en in 4k en HDR, dus waarom zou ik nog veel casten?

Maar dit is op zich heel leuk, voor die prijs
Op de Duitse google store is de prijs €69,99.... Valt mij toch een beetje tegen in vergelijking met de US prijs.
De gemiddelde Amerikaan betaald zich scheel aan de TV. Ik zie hier heel veel mensen klagen die de eerste 12 tot 24 maanden nog tegen een redelijk schappelijke prijs kunnen instappen, maar na die initiele periode honderden dollars per maand betalen. Ik ken meerderen die meer dan $ 400 per maand betalen voor hun tv-abonnementen. Die $ 49.99 is dus net als al die andere aanbieders een mooi product om je binnen te lokken en daarna helemaal uit te knijpen.

Het is hier net als in het verleden bij internetproviders in Nederland was. Eerste periode goedkoop, daarna stilzwijgend verlengd met een veel hogere maandprijs. Hier krijg je initieel dan ook vaak allerlei abonnementen meegeleverd waar je vervolgens moeilijk vanaf komt. Je kunt vaak niet direct opzeggen of wanneer je maar wilt, maar enkel in de maand waarop het abonnement afloopt. Je kunt je op allerlei manier aanmelden, maar afmelden kan alleen met een afspraak bij een fysiek kantoor waar je dan ook allerlei papieren, je apparatuur en dergelijke moet meenemen en afgeven. Vergeet je dan wat, dan zit je er weer een jaar aan vast. Men rekent dan ook nog eens maandelijkse kosten voor een router en een of meerdere setop box(en), zelfs als je die niet gebruikt of niet eens wilt.

Voorbeeld: Youtube TV bestaat nu drie jaar. Initieel werd het aangeboden voor $39.99 per maand. April 2019 steeg de prijs naar $49.99 per maand en per juli 2020 naar $ 64.99 per maand. Dat zijn prijsstijgingen die ik in Nederland nooit heb meegemaakt. Wij betaalden de eerste twee jaar $ 70 voor internet (kabel 100mbit down, 6mbit up) en TV (20 kanalen met werkelijk waar helemaal niets bijzonders te zien). Na die twee jaar zouden wij $ 79 per maand betalen voor enkel de internet verbinding. Het tv-abonnement zou $ 45 per maand kosten en daarboven op $ 18 per maand voor de router en $ 6,95 voor de setop box. De router hadden wij zelf gekocht. Het tv-abonnement nooit gebruikt en de setop box ook niet. Dus alle handel weer terug naar Comcast, abonnement stopgezet en nieuw abonnement voor enkel internet ingeregeld voor $ 78 per maand....

Er is hier nog minder concurrentie dan in Europa en dat drijft de prijzen op. Het "beste" DSL abonnement dat ik kan krijgen is 6Mbit down en 2Mbit up tegen een prijs van $ 40 per maand. Glasvezel ligt er niet en de wijk heeft een overeenkomst met Comcast, dus die houden alle concurrentie buiten de deur. Zij krijgen simpelweg geld van de internetprovider door geen andere providers in hun wijk toe te laten....

[Reactie gewijzigd door Neo_revisited op 30 september 2020 21:28]

Bizar hoe dat er aan toe gaat in dat land nog altijd.
Hier in NL zijn we echt verwend wat internet betreft. Mijn vriendin streamed haar netflix gewoon over 4g, van de GB's die ik haar via mijn eigen abonnement stuur. En ik betaal echt niet de hoofdprijs. Glasvezel hetzelfde, ik betaal volgens mij 6 of 7 tientjes in de maand (TV+100mbit up/down en een extra betaald kanaal als FoxSport), datakaartje 4G, en via een app kan ik gewoon TV streamen. Echt onwerkelijk om dit verhaal te lezen!

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 1 oktober 2020 00:32]

De prijzen voor tv zijn in Europa best ok, maar toch zie ik alsmaar meer mensen die geen tv abonnement nemen. Er is redelijk wat op internetsites van zenderste vinden en als je dan bv netflix bij neemt is het aanbod best ok.
Gaat het in de VS dan ook niet die kant op?
($400/maand is toch echt een smak geld hoor, da's $4800 per jaar...)
Ja, een groot deel van de gebruikers heeft Netflix, maar dat is voor de meesten onvoldoende. Wil je nieuws kijken, heb je abonnementen nodig voor de nieuwszenders. Wens je sport te kunnen kijken, iets wat 90% van de Amerikanen niet kunnen missen dan gaat dat met tientallen dollars per zender of bundel van zenders. Netflix biedt veel aan, maar veel films en series die in Europa binnen Netflix zijn ondergebracht, heb je hier weer andere abonnementen nodig. Wij hebben Netflix, Disney+ en Apple TV. Wij hebben dus geen toegang tot de nieuws- en sportzenders. De meesten kopen regelmatig wat bij Amazon, dus hebben een Prime abonnement. Ze willen geen eenzijdig nieuws en dus abonnementen op een aantal linkse en rechtse nieuwszenders. Een aantal sportzenders voor minimaal basketbal, hockey, honkbal en American footbal. Ze willen kunnen meepraten over series op HBO, CBS en noem maar op. Iets dat in Nederland over het algemeen in het basispakket zit, betalen ze zich hier blauw. Iedereen klaagt erover, maar weinig die er wat aan kunnen doen, behalve dan opzeggen van abonnementen, maar dan kunnen ze niet meer meepraten en ook niet meer zien waarop ze een weddenschap afsluiten. Want buiten verslaafd aan tv, zijn er ook erg veel die op van alles en nog wat gokken.
Klopt 49usd is ongeveer 42euro: 28euro verschil agv EU import heffing en hoge btw in Nederland
BTW en heffingen zijn geen €28. Dat is ongeveer de helft, de rest is gewoon extra marge.
De prijs op de Duitse website is € 68,23 en niet € 69,99. Dit houdt verband met het feit dat de Duitse BTW (MwSt.) tijdelijk is verlaagd van 19% naar 16%. Dus: 69,99/119*116 = 68,23.
Ik wil hem ook, maar de ontvanger van KPN kan tegenwoordig ook best veel, en kun je ook Prime mee kijken, en Youtube naar casten. Dus ik denk dat ik toch even einde jaar afwacht.
Ik hoop nog steeds dat KPN een NPO Start (Plus) app gaat toevoegen die mis ik nog het meest. De uitzending gemist/gids functie is niet helemaal wat ik zoek om een seizoen van een jaar terug te kunnen kijken in HD en zonder reclame.
Ik denk dat dat reclame verhaal precies is waarom het niet gaat gebeuren. Disney+ staat er ook niet op. Maar moet zeggen dat die nieuwe KPN ontvanger een Chromecast bijna overbodig maakt. Bijna dan :+
Ik merk wel dat ik zelf nog zelden reguliere tv kijk, maar de kids en vrouw nog wel anders had ik tv abonnement allang stopgezet en toch voor bijv. Apple TV gekozen of blijven werken met de classic Chromecast gebruiken al is dat bij o.a. NPO Start echt dramatisch slecht qua stabiliteit/buffering terwijl dit bij Netflix niet gebeurd (die ik overigens momenteel alleen via KPN decoder kijk).
Zal wel beschikbaar komen zodra het product op de Google webshop staat.
Dat verwacht ik natuurlijk ook, maar het verbaast me wel enigszins dat dat nog niet bekend is, met wat er tegenwoordig allemaal van tevoren uitlekt.

edit: het blijkt al uit die foto's van die ebay-link
VPN is niet nodig, je kan onderin gewoon van land wisselen.
Wist ik niet, dank voor de tip!
mag hopen van wel de Amazon Fire Stick en nieuwe Roku Ultra ondersteunen het ook (net als HDR).
Zou deze dongle Stadia ondersteunen net als de huidige Ultra?

[Reactie gewijzigd door GoodOld op 30 september 2020 20:43]

Werkelijk onbegrijpelijk dat Stadia niet direct ondersteund wordt. Ik ben benieuwd of google de reden daarvoor zou willen toelichten want dit roept toch echt vragen op. Ook jammer dat de ethernet poort niet standaard aanwezig is. Was dit dan zo'n probleem op de CCU?

[Reactie gewijzigd door 12345j op 30 september 2020 21:39]

Stadia zal wel werken als je de app sideload, maar vooralsnog is stadia voor androidtv nog in beta.
Ik vind het toch wel raar eigenlijk, nu de next gen consoles voor de deur staan en Google stop met het verkoop van Chrome cast ultra en de Google tv uitbrengt, zou je denken dat stadia direct zou werken ten goede van de service en wellicht een selling point (beter ui ervaring icm de A/B, ik noem maar wat). Dit geeft mij niet echt het gevoel dat stadia prioriteit heeft... als founder vind ik dat erg jammer
is er ergens mogelijk al een overzicht te vinden welke codecs 'out of the box' ondersteund worden? Ik gebruik nog vaak de Plex-app op mijn Samsung omdat deze praktisch alles wel wil afspelen, maar de app zelf vind ik maar matig qua gebruiksgemak.
Zat ik ook al naar te kijken. Lijkt me qua hardware op z'n minst de codecs van de Ultra (waaronder H265):
  • H.264 High Profile up to level 4.2 (1080p/60fps)
  • VP8 (2160p/30fps)
  • HEVC / H.265 Main and Main10 Profiles up to level 5.1 (2160p/60fps)
  • VP9 Profile 0 and Profile 2 up to level 5.1 (2160p/60fps)
  • High Dynamic Range (HDR)
  • - Dolby® Vision™
  • - HDR10
(bron)
Niet kijkend naar de dollar prijs is de prijs nog redelijk. Dit is gewoon de vervanging van de ultra. Die was ook 70 euro in het begin. Maar nu krijg je veel meer.

Edit: de ultra was zelfs 80 euro in het begin. En nu nog nieuw in de pricewatch 70 euro.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 30 september 2020 21:01]

kun je niet beter een Mibox kopen. Daar zit Chromecast bij in
https://tvandprojectors.com/xiaomi-mi-box-s-vs-chromecast/
Is inderdaad ook een mooi apparaat. Heb er wel eens over nagedacht om die te kopen. Aan de andere kant kan je er stadia op gebruiken? Niet dat ik het ga gebruiken omdat ik de seriesX heb gekocht.
De bedoeling is dat je straks met ieder apparaat stadia kan draaien. Dus dat moet dan ook.werken
Als het stadia argument gebruikt gaat worden, dan kan dat op deze ook niet. Je kan alleen stadia gebruiken als je de app sideload. In de eerste helft van 2021 komt er pas officiële support.
De huidige Ultra heeft een adapter met vast netwerk, dus wat dat betreft gaat de nieuwe rond de 100 Euro kosten, als je de losse adapter met netwerk er bij moet kopen.
We worden weer eens uitgekleed in Europa en zeker in Nederland met de prijzen.
Wordt dus eigenlijk veel te duur.
Voor mij is dat niet echt een must om te hebben. Maar snap dat zon kabel handig kan zijn. Vooral als je stadia gaat gebruiken. Las al hieronder dat er goedkopere alternatieven zijn. Hoop dat het ook op deze werkt.

Edit: blijkt dat die adapter maar max 100mbit aan kan. Ik weet niet of je daarop zit te wachten. Is ook maar 20 euro. Dus totaal 90 euro. Heb je wel nu een afstandsbediening erbij.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 30 september 2020 22:39]

Waarom zou 100mbit niet voldoen voor een beetje streamen?
Waarom zou je dat ding willen voor een beetje streamen als je wifi sneller is? Voor stadia kan het nuttig zijn.
Voor een beetje streamen is meer dan 100 Mbit totaal irrelevant, Netflix 4K gebruikt 25 Mbit (bron: https://help.netflix.com/nl/node/306). Maar een bekabelde verbinding is veel stabieler, waardoor hij niet 'per ongeluk' terug kan schakelen naar een lagere resolutie.
Netflix zoekt natuurlijk een optimum dat ze 4K abonnementen kunnen verkopen zonder tegen infrastructurele problemen aan te lopen zoals te langzaam internet (waar de bottleneck ook ligt van server tot scherm).

Persoonlijk zie ik liever een 100mbit stream met betere beeldkwaliteit, ipv de compressie die er nu overheen gaat en onder sommige omstandigheden schrijnend is.

Een ondergaande zon op 4k HDR op instellingen van Netflix stream is ongeveer VGA 256 kwaliteit helaas. Halo's en pixelstormen duidelijk zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 1 oktober 2020 06:04]

Je geeft het zelf al aan. 25 mbit is nodig voor 4k. Ik snap dat een bekabelde verbinding stabieler is. Maar als jij echt problemen hebt met 25 mbit over je wifi dan zou ik eerst daar naar kijken. De standaard ziggo modem heeft al bij ons op zolder met 2.4 ghz stabiel 50 mbit. Weten allemaal dat het een waardeloos ding is.
Wifi is misschien sneller, na een paar films gestreamd te hebben ben ik terug overgeschakeld op de ouderwetse 100Mbit cat5e.
Met wifi had ik toch af en toe last wat een hapering. Het viel goed mee, maar waarom tevreden zijn als het beter kan?
Voor een beetje streamen is mijn wifi beter dan de adapter. Als je last heb van bufferen (neem aan dat je dat haperen noemt) zou ik eerst naar je wifi kijken. Voor een beetje streamen is de adapter helemaal niet ideaal. Usb port is toch veel handiger? Of is de adapter verplicht met 4k?
Als het af en toe hapert is je wifiverbinding niet snel genoeg of is die niet helemaal goed.
Stadia is 35mbps maximaal op papier, laat het 50mbps zijn in de werkelijkheid (en dat is ruim genomen). Dan zit je nog steeds op de helft van de maximale bandbreedte voor die dongle.
Ook voor stadia heb je echt geen Gbit nodig... 100 mbit is meer dan genoeg.
Wel wil je een lage ping die bekabeld wel eens beter kan zijn dan wifi. Maar ik had het dan ook niet over wifi maar over je stelling dat 100mbit niet genoeg zou zijn.
Daarom zeg ik ook voor stadia is het nuttig. Ik weet dat 100 mbit voldoende is. Zie de nut er niet van in voor een beetje streamen om deze te kopen. Terwijl je wifi betere snelheden haalt.
Van reddit forum.

Chromecast w/ Google TV USB C hub support
Alright so I finally got to test a USBC hub with the Chromecast. I have fantastic news, everything is working.
Ethernet
USB Mouse/Keyboard
USB Camera
External storage

Dus ik ga vast een hub met power passthrough zoeken op Ebay
Op de Duitse google store kun je hem pré bestellen voor €69,99 wel een tikje duurder dan in de VS |:(
Helaas geen levering vanuit Duitsland naar Nederland, ondanks dat je wel Internationale verzending kan kiezen, gaat het mis op de postcode check.

Over 3 weken maar even naar Mediamarkt in Duitsland rijden en er daar eentje ophalen.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 30 september 2020 20:52]

Er bestaat een truc dat je gewoon op de Duitse Google store kunt bestellen. Staat wel op het forum van Tweakers. Iets van 00000 bij postcode invullen en dan het adres in de andere velden.
Ondertussen was ik al enkele maanden aan het aftellen en alle geruchten gelezen. dus het was voor mij een echte teleurstelling! Daardoor dan ook de gok gewaagd om hem vanuit Duitsland naar België te krijgen.

Maar gaan ze dan niet moeilijk doen? Er staat nog steeds 00000 DE in de adresgegevens. hoe gaat het transportbedrijf (DHL?) hier mee om?
In het Stadt veld - vult u uw postcode + woonplaats + Belgie in.
In het veld telefoonnr kiest u voor Belgie.
-> de factuur laat zien dat het uit Ierland komt.... dus die enkeling die het product toch iets afwijkend besteld..... no problemo.
! tot 1 uur na uw geplaatste bestelling kunt u uw adresgegevens nog aanpassen !

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 30 september 2020 23:26]

De factuur laat zien dat de verkopende partij juridisch in Ierland zit, niet meer, niet minder. Maar het werkt waarschijnlijk wel. Daadwerkelijke pakket kan uit meerdere landen komen, ook uit NL geloof ik.
Helaas zojuist van google een email gekregen dat de bestelling is geannuleerd: "Wir mussten Ihre Bestellung stornieren, da wir sie nicht in Ihre Region versenden konnten."
Even op het forum zoeken. In het topic van levering over de pixel4a staat volgens mij ook wel het eea er over. De ervaring voor een aantal producten was dat deze vanuit Eindhoven werden verstuurd.... 8)7

https://gathering.tweaker...message/63929992#63929992

[Reactie gewijzigd door Nuevocasa op 30 september 2020 21:55]

Dank voor de top, die kende ik nog niet. Zojuist bestelling gedaan en nu maar afwachten dan. Levering is tussen 16 en 21 oktober.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 30 september 2020 21:08]

En bij mij staat het al aangeduid als "niet in voorraad" :(

Edit: na een paar keer opnieuw proberen lukt het toch, raar.

[Reactie gewijzigd door daften op 30 september 2020 23:03]

Bedankt, heb het zo besteld. Paypal betaling lukte niet ivm mismatch land, creditcard wel. Nu afwachten wat DHL ermee doet...
ToP TiP - 00000 ingevuld. Postcode alsnog toegevoegd in het veld Stadt (woonplaats) + Land :)

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 30 september 2020 23:34]

Dat klopt, maar bij deze prijsstelling is gekozen voor een éxtra opslag. Niet elke dollar-euro conversie valt uit te leggen door het ontbreken van BTW (en evt. invoerkosten) te benoemen.

Exclusief BTW betaal je in euro’s ong. €42,67 (huidige koers) voor het apparaatje. Als je daar 21% bij telt, kom je op nog geen €52,–.

Een extra marge dus. 8-)
Excl. BTW kom je nog op €60 in Duitsland. €60 is $70.... Nog steeds een groot verschil.
Jammer, dat is meer dan 50 dollar + belasting...
Dan bestellen we hem daar :)

Edit: ah more countries by the end of the year.

Tada of hier: https://www.ebay.com/itm/...ing-Is-For-1/154111828057

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 30 september 2020 20:23]

Nog niet bekend welke landen?
Handige feature, die deurbel ondersteuning (Ring?), al krijg ik daar beelden bij van voor de TV wegterende alles eters. Maar goed, dat is wel de realiteit en hoeveel mensen gebruiken de Health apps op het horloge nu écht intensief? Ik niet overigens en kijk ook uit naar deze nieuwe CC. 😊
1 2 3 ... 10


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.