Google werkt aan tonen coronavirus-statistieken in Maps

Google Maps lijkt een functie te krijgen waarop het aantal coronagevallen per land getoond wordt, maar deze is niet officieel aangekondigd. Dat ontdekte Twitteraar en ontwikkelaar Jane Manchun Wong. Ze toont ook een voorbeeld van deze kaartlaag voor Europa.

Wanneer op de Verenigde Staten ingezoomd wordt, kan zelfs gezien worden dat de gegevens onderverdeeld worden per staat. Naast het reproductiegetal wordt ook getoond of deze een trend van stijgen of dalen vertoont in de afgelopen tijd. Waar Maps de data voor Europa vandaan haalt, vermeldt Wong niet, maar in de VS komen de cijfers van Wikipedia en The New York Times. Ook bronnen uit India worden vermeld.

Of deze functie werkelijk uitkomt en wanneer, is volstrekt onbekend. Het feit dat men moet graven in de code om dit soort zaken boven water te halen, betekent alleen dat er achter de schermen aan gewerkt wordt, maar zegt niets over vooruitgang of levensvatbaarheid. Concurrent Bing Maps heeft deze functie al wel.

Dit is niet het enige werk dat Google verricht op het gebied van het coronavirus. Het bedrijf kwam ook met een experimentele ar-app om anderhalve meter afstand te houden en heeft zijn contactonderzoek-api inmiddels in Android verwerkt. Apple heeft hetzelfde gedaan met iOS.

Jane Wong covid map Google

Door Mark Hendrikman

Redacteur

06-09-2020 • 12:29

124

Reacties (124)

124
83
41
8
0
14
Wijzig sortering
Bing kent deze functie al een tijdje, MS was er vrij snel mee. Daarmee kan je de getallen zelfs per provincie in Nederland zien.

https://bing.com/covid/local/netherlands
Ik snap het niet. Wat is er nieuw aan? De Google-map met covid-gegevens is er al lang. Zoek op "COVID" (https://www.google.com/search?q=covid) en je krijgt meteen aan de rechterkant een mini-kaartje met wat Covid-data te zien. Dat kaartje kunje vergroten, waarna je een donkerblauwe kaart krijgt, zonder enige topo (alleen de lands- en watergrenzen) met daarin bolletjes per gerapporteerd gebied. Onder de kaart allerlei statistieken, met ook trendlines.

Dit zag ik in elk geval een maand of twee geleden ook al in Google, hoe oud het is, geen idee.

https://news.google.com/c...F059j2&gl=NL&ceid=NL%3Anl
Meeste gebieden geven daar alleen 'no data' aan..
Ook op Bing is er nog niemand hersteld in NL
Komt niet door Bing, RIVM rapporteert die data gewoon niet in tegenstelling tot vele buitenlandse instanties.
En de reden dat de RIVM ze niet meldt is simpel :die info hebben ze namelijk zelf ok niet.

In Nederland is Covid-19 meldingsplichtig. Dat wil zeggen dat een besmetting verplicht gemeld moet worden aa het RIVM door de GGD. Echter is het niet verplicht om de betermelding te doen.

Meer info hierover: https://www.rtlnieuws.nl/...fers-over-mensen-die-zijn
Het is ook helemaal niet zo relevant hoeveel mensen er zijn genezen als het beleid is gericht op het behapbaar houden van de zorgcapaciteit. Dan wil je alleen weten hoeveel mensen er zo ziek worden dat er ziekenhuiscapaciteit nodig is. Van de griep wordt ook niet bijgehouden hoeveel mensen er genezen zijn.
Dank! Zet ik erbij.
Ik denk dat de data afkomstig is van Johns Hopkins Universiteit ook voor landen buiten Amerika. JHU biedt al langere tijd een site met info over alle landen: https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
De mensen achter het Johns Hopkins dashboard halen die informatie ook gewoon uit officiële bronnen, ze verzamelen zelf geen eerstehands data. Ze doen aan presentatie van data, niet creëren van data.

Google haalt deze data voor Europa (net als Johns Hopkins) waarschijnlijk gewoon bij het European Centre for Disease Control. Die hebben openbare datasets in CSV, XML of JSON formaat waar je dit soort informatie vandaan kunt halen.

Die ECDC datasets zijn overigens niet alleen voor Europa. Als jij wil zien hoeveel nieuwe gevallen er alleen op 23 april en alleen in Afghanistan waren dan kun je dat ook uit hun data halen. Erg handig voor wie er mee wil spelen.

In de EU hebben we sinds een paar jaar het Early Warning and Response System dat alle eerste verdachte gevallen van een mogelijk overdragelijk gezondheidsrisico overal in de EU verzamelt en via EWRS deelt met alle lidstaten. Als er in pak-em-beet Portugal een vreemd geval op duikt van een mogelijk overdragelijk gezondheidsrisico dan wordt dat door de Portugese equivalent van het RIVM gemeld aan het ECDC. Die zullen middels het EWRS lokale organisaties als het RIVM op de hoogte stellen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 23 juli 2024 11:47]

De csv bestanden van het RIVM zijn overigens gewoon hier (cumulatief) en hier (zowel cumulatief als aantal nieuwe meldingen per dag) te vinden.

Ik kijk zelf regelmatig naar de eerste csv om de ontwikkelingen in mijn gemeente bij te houden.
De NL Corona-app is op basis van de Google en Apple API's
Waar denk je dat de data vandaan komt ?

Dat, en de data van Johns Hopkins maakt het een betrouwbare indicatie van de verspreidingen

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 23 juli 2024 11:47]

Het kan toch ook van het RIVM komen?
in de VS komen de cijfers van Wikipedia en The New York Times.
Het was meer een reactie dat je niet direct er vanuit kan gaan dat het uit de app zelf komt :)
Snap ik, maar ik ben wat rechtlijnig daarin

X brengt een API uit
80% gebruikt de API om data te verzamelen
X heeft een overzichtspagina, waarin gevisualiseerd wordt

Dan zou X imho het meest leunen op de eigen resultaten, en aangevuld met externe bronnen.
Google houdt natuurlijk niet bij of je wel / niet Corona-positief bent.
Google houdt natuurlijk niet bij of je wel / niet Corona-positief bent.
Dat zeg ik toch ook niet.
Google levert het pakket om contactonderzoek te doen
Aan de hand van die verzamelde gegevens kan je dus de spreiding visualiseren

Google houdt ook niet bij hoe hard je rijdt, maar toch geeft Maps prima aan of het druk is op de route die je aan eht rijden bent
Google houdt ook niet bij hoe hard je rijdt, maar toch geeft Maps prima aan of het druk is op de route die je aan eht rijden bent
Klopt. Maar dat gaat dus om een groep automobilisten die allemaal op hetzelfde moment op de A1 ter hoogte van Amersfoort zijn.

Een groep mensen die allemaal op hetzelfde moment op de A1 ter hoogte van Amersfoort zijn, zijn niet per definitie allemaal ook Covid-besmet.
De app houdt bij of je in de buurt bent van positieve besmettingen, de gebruiker krijgt dan signaal om zich te testen.
Ben ik dan echt te achterdochtig, om te bedenken dat deze data ingezet gaat worden hiervoor ?

Niemand buiten google om weet exact wat er verzonden wordt in de enorme data-brei die de toestellen verlaat, en waar die ingezet wordt.
Wellicht verstandig om je te verdiepen in de werking van de corona-app.

Er worden anonieme codes uitgewisseld tussen twee telefoons als ze enige tijd bij elkaar in de buurt zijn, hierbij worden geen locatie gegevens opgeslagen. Op het moment dat iemand besmet is (en zelf via de app dat deelt) dan wordt zijn anonieme code op een centrale server gezet. Jouw telefoon zal dan deze "besmette codes" van de afelopen dagen vergelijken met de codes die hij verzamelt heeft, het enige wat je dan weet is dat je zoveel tijd geleden "ergens" iemand bent tegengekomen die besmet is. Google (en Apple) bieden alleen een API aan waarmee die anonieme codes uitgewisseld worden.

Source code en meer: https://github.com/minvws
Prima, ik geloof je op je woord.
Ik kan geen sourcecode lezen, en heb geen inzicht in de betreffende api.

Maar vind je het heel erg als ik nog altijd mijn twijfels hou over de inzet en het gebruik ?
Anonieme code's en 'ergens' klinken leuk in de berichten, maar op de achtergrond big-data en verzameling zijn te mooie gevallen om niet bij te houden ( en om in te zetten op een kaartje )
Ben ik dan echt te achterdochtig, om te bedenken dat deze data ingezet gaat worden hiervoor ?
Ja.
Geautomatiseerde import van de data die per land dagelijks gepubliceerd worden, klaar.
Aan de hand van die verzamelde gegevens kan je dus de spreiding visualiseren
Hoe kun je de spreiding visualiseren als je niet weet of ze besmet zijn?

[Reactie gewijzigd door mrwiggs op 23 juli 2024 11:47]

Inderdaad. Google houdt niet bij of je besmet bent.
Maar kan wel de data uit de API-resultaten filteren natuurlijk.

De app (API van Google/Apple ) moet uiteindelijk toch weten wie er besmet is, om de andere gebruikers te kunnen waarschuwen dat ze een verhoogd risico lopen
Niet uit de API, die is anoniem..
Wat wel in theorie zou kunnen is dat Google de app data uitleest en dan een besmetting linkt aan een account..
Google en Apple beweren dat ze dat niet doen en er is strenge controle over welke apps toegang tot de API krijgen..
Dus het zou in theorie kunnen, maar de kans is erg klein want als google dat zou doen dan komt dat natuurlijk op een dag wel aan het licht en dan gaan ze voor de bijl..
Nee, zo werkt het niet. Wellicht dat je even naar het filmpje moet kijken: https://www.youtube.com/w...ZNygVW1E&feature=youtu.be. Ik hoop dat het daarmee duidelijker is en vooral ook dat duidelijk is dat noch Google noch Apple iets met deze data doen.
Maar die corona app geeft toch geen statistieken, noch is t in heel NL uitgerold, noch weet t wie besmet is.
Helaas zijn er weer een hoop Jensen trollen actief die denken dat het coronavirus niet bestaat, wat een figuren. 8)7
Ik zie dat tweakers ook is geinfiltreerd door de organisatie die covid-19 complotten in de wereld helpt. Zijn dit bots of mensen die er goed voor betaald krijgen om die onzin te verspreiden en verdeeldheid te zaaien. Wie heeft er baat bij het zaaien van onrust door complottheorieen?
Er zitten wat viruswaanzinnigen te reageren hier. Mijn advies: slot erop, dit wordt geen zinnige discussie.
Gewoon je filter op +1 en hoger zetten, scheelt ook
Corona en aanverwante topics zijn de nieuwe merk vs merk topics.
Je hebt volkomen het recht te zeggen wat je wil, niemand, ook niet de overheid, houdt je tegen. Dat is vrijheid van mening.

Die vrijheid betekend niet dat ik moet luisteren of je post moet upvoten, tweakers je post moet accepteren en je alles mag zeggen op facebook/youtube, etc. Ga niet doen alsof dit een nieuw concept is en of wij oneerlijk tegen je doen.

[Reactie gewijzigd door Tukk op 23 juli 2024 11:47]

Die vrijheid betekend niet dat ik moet luisteren of je post moet upvoten, tweakers je post moet accepteren
Dit ben ik helemaal met je eens. Maar ik wil het ook even omdraaien. Dat je het er niet mee eens ben betekent ook niet dat je het hoeft te downvoten. En dat zie ik ook vaak gebeuren. Als voorbeeld een tijdje geleden was er een artikel over dat ern bekende WoW Twitcher zelfmoord had gepleegd. Iemand zei dat mensen die zelfmoord plegen zwak zijn. Het was een onpopulaire mening en kreeg dus veel minnetjes. Maar het was wel half ontopic want het ging wel over zelfmoord (al ging het niet specifiek over die twitcher). Moeten die mensen dan echt die reactie downvoten omdat ze beledigd zijn of vinden dat dit niet gezegd zou mogen worden? En ik beken eerlijk toen ik die post las was downvoten ook mijn eerste reactie. Maar ik heb het wel aangepast nadat ik die gedachte had. Want wie ben ik om indirect tegen die persoon te zeggen dit is een foute mening? Uiteindelijk blijft het een mening gebaseerd op zijn of haar levenservaring.

Edit: En dit is precies wat ik bedoel.
Tukk heeft op het moment van schrijven 2x +3, 20x +1 (terwijl het niet ontopic is), 6x offtopic en 1x -1.

Ik heb 1x +1 (terwijl het ook niet ontopic is) en 8x offtopic. En dat terwijl ik het ook eens ben met Tukk maar ook een andere denkwijze geef die mensen blijkbaar niet echt willen zien of niet mee eens zijn.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 23 juli 2024 11:47]

“Ik geef alleen mijn mening” dat zeggen er meer, maar ondertussen wel zaken als feiten proberen te presenteren met vage bronnen en links uit Facebook groepen, daar gaat het mis ;-)
De vrijheid van meningsuiting heeft te maken met het feit dat je je mening mag uiten. Wat de ander daarmee doet valt daar niet onder.

Daarnaast zegt "vrijheid van meningsuiting" ook niets over de manier waarop je iets brengt. Bijvoorbeeld met de intentie tot open discussie of dat je inhoud wordt gestaafd met bronnen.
Het is een beetje zielig om te zeggen dat je allen vrijheid van meningsuiting hebt als je zegt wat de media of de overheid zegt.
Jij ziet het verkeerd .... niemand heeft jouw mening weggehaald, ze zijn het er alleen niet mee eens.
Een weegschaal is ook niet voor jou specifiek ontwikkeld. Ga je dan ook alle weegschalen buiten gooien?
Dit toont wel SARS-CoV-2 aan, het stukje RNA waar ze op testen is gewoon dat van Sars-CoV-2.

[Reactie gewijzigd door Neglacio op 23 juli 2024 11:47]

Kijk gerust even rond zou ik zeggen. Een dikke 22k isolaten en de referentie sequentie:

https://www.ncbi.nlm.nih....RS-CoV-2,%20taxid:2697049
Heb je bronnen om je claim bij te treden? Youtube en FB links tellen niet.

Om jouw claim te ontkrachtigen heb ik dit: https://www.globenewswire...oV-Testing-in-Europe.html
BGI sequenced the genome of the new 2019-nCoV virus and successfully developed a Real-Time (RT) Fluorescent PCR
Ga je nu onder elke corona gerelateerd artikel plaatsen dat de PCR test halfbakken is?

Overigens goed dat je kritisch bent, alleen jammer dat je feit en fictie door elkaar haalt.
Laat me raden:
- 35+
- hekel aan NOS
- boze witte man
- stemt FVD
Sommigen zijn meer sheep dan ze steeds aan anderen toewijzen. Je kan ze amper van de rest in hun kudde onderscheiden. Projecties zijn sterk aanwezig bij zulke personen.
Heb je bewijs dat zo'n test niet voldoende is? Peer reviewde studie zou mooi zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=KayBys8gaJY
https://en.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)

Jij hebt de burden of proof hier.

[Reactie gewijzigd door Neglacio op 23 juli 2024 11:47]

En wat heeft dit nu te maken met PCR tests die al dan niet goed werk leveren?
Ja, wat dit alles te maken heeft met PCR tests voor Sars-CoV-2?
Daarom hoef je toch niet te reageren met halfbakken lucht? Reageer dan gerust morgen. Niemand verplicht je tot reactie -nu-.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.