Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telenet opent twee The Park-vr-hallen in Nederland

De Belgische provider Telenet opent dinsdag twee The Park-vr-speelhallen in Nederland. In Breda en Eindhoven komen speelhallen die gemiddeld 100m2 groot zijn en waar klanten met een vr-bril en pc-rugzak rond kunnen lopen en vr-games kunnen spelen.

In The Park kunnen mensen vr-spellen spelen die onder meer gebaseerd zijn op tv-series. Zo kunnen spelers meedoen aan De Mol, een spel dat is gebaseerd op de gelijknamige Belgische tv-serie. In Nederland is deze beter bekend als Wie is de Mol? In De Mol spelen gamers samen vr-minigames en kunnen ze zelf het verloop van het verhaal bepalen. Bij het spel De Dag, gebaseerd op de gelijknamige Vlaamse tv-serie, zijn spelers onderdeel van een swat-politieteam dat bankovervallers moet zien te stoppen.

Voor de vr-spellen krijgen bezoekers een vr-bril en een 'met sensoren uitgeruste rugzak met minicomputer'. Volgens de meegeleverde foto's gaat het om HTC Vive Pro-brillen. Telenet werkt voor de Nederlandse The Park-hallen samen met Vodafone. Deze provider moet ervoor zorgen dat alle sensordata 'zonder vertraging' uitgewisseld wordt tussen de spelers. De games zijn volgens Telenet geschikt voor alle leeftijdsgroepen en spelers in verschillende steden kunnen 'in dezelfde virtuele wereld' tegen elkaar spelen.

The Park begon twee jaar geleden in Antwerpen en heeft inmiddels zes vestigingen in België. Het bedrijf mikt nu op uitbreiding in het buitenland en zegt dat de twee Nederlandse vestigingen hierin een eerste stap zijn. De vr-speelhallen hebben in de afgelopen jaren 120.000 bezoekers gehad.

De eerste en tweede foto zijn respectievelijk de speelhal in Eindhoven en die in Breda

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

01-09-2020 • 09:57

68 Linkedin

Reacties (68)

Wijzig sortering
Ik ben vooral benieuwd naar hun games. VR (laat staan) arcades zijn überhaupt nog steeds een niche in Nederland.
Naast verschillende franchises in NL, met matig ontworpen games en dito graphics, zijn de triple A ervaringen die je bijvoorbeeld bij 1337 VR Rotterdam en Adam-VR Amsterdam kan spelen op 1 hand te tellen. Zelfs grote jongens als the VOID en Sandbox VR in Amerika hebben het zwaar om hun pracht en praal aan de man te brengen.

Weet iemand trouwens of ze 5G gaan gebruiken voor het genoemde stukje tekst: "Deze provider moet ervoor zorgen dat alle sensordata 'zonder vertraging' uitgewisseld wordt tussen de spelers."???
De spelletjes zijn nog vrij basic, maar wel enorm leuk om eenmalig of een paar keer te spelen. Je kan je dan ook meteen een beter beeld vormen van wat de toekomst er van gaat zijn. En ik kan je zeggen, ik kijk er enorm naar uit.
Voor die data zonder vertraging, is wifi niet genoeg dan? Ik heb alleszins geen last ondervonden van vertraging, maar dat kan misschien ook geminimaliseerd geweest zijn door er in het spel al rekening mee te houden.
WiFi werkt prima. Maar omdat er specifiek wordt vermeld dat Vodafone de sensor data gaat uitwisselen, vraag ik me oprecht af welke sensor data ze bedoelen. Als dat al via WiFi zou gaan (wat ik betwijfel), wat is dan de meerwaarde om vodofane te gebruiken?
Ik hoorde pas iemand op de radio hier over vertellen dat ze zoiets had gedaan met zombies en dat dat super tof moet zijn, dus ik ben benieuwd.
Ik ben iets van een jaar geleden hier geweest:
https://www.vrarcade.nl/locations/delft

2 games geprobeerd, 1 met zombies en 1 met bomb diffusal (Bomb diffusal zie ik nu niet op de website staan, wellicht hebben ze die niet meer).
Bomb diffusal viel een beetje tegen, maar zombies was oprecht heel vet.

Waren met 4 personen, geen idee hoe, maar we hebben flink rondgerend en rond lopen zwaaien, maar elkaar 0x geraakt, dus dat werkt blijkbaar best goed :)
1x ook zo'n game gedaan, kan mij alleen niet meer herinneren waar dit was, maar we hadden toen ook sensoren op beide schoenen en handen (en een wapen). Dus in VR kon je ook echt je benen en armen bewegen en bijvoorbeeld tonnen omschoppen. Dat lijk mij bij dit dus niet te kunnen als ik de foto bekijk.
In principe kan je leap motion op je bril plakken dan heb je handen en vingers.
Werkt eng goed, je kan echt tennisballen oppakken en gooien en zelfs een telefoon bedienen.

Edit: had HTC zoiets niet al ingebouwd ook al?

[Reactie gewijzigd door kneusteun op 1 september 2020 16:02]

Ik heb twee levels gespeeld en zombies was inderdaad het leukste. Daarbij werd je echt opgeslorpt door de omgeving.

Door middel van een metro werd je vervoerd naar verschillende omgevingen waar je telkens een heleboel zombies moest afknallen en er waren ook een aantal speciale zombies.

Het level dat meer een soort van tower defence was waar je vooral snipers en robots de lucht uit moest schieten vond ik persoonlijk iets minder.
Dat heb ik een aantal keer bij dit bedrijf gedaan: https://www.vrarcade.nl/
Ik weet niet of Telenet dit ook aanbiedt: VR Arcade bouwt hun zombie-game volgens mij in-house.
Het is ook heel tof, in Amsterdam Noord geweest, enorm realistisch en je rent zoveel dat het echt vergelijkbaar is met een potje zaalvoetbal, was wel redelijk aan de prijs, meen iets van 40 euro de man voor 20 minuutjes spelen.
Hoi, ik kom zelf uit A'dam noord, hoe heet de plek?
Ja, VRArcade is echt heel tof. Tweakers heeft er ooit een video gemaakt: video: De volgende stap in virtual reality: vrij rondlopen in de VR Arcade
Dat is "The Hallow", ik heb dit begin dit jaar in Gent gespeeld bij The Park. Zie https://theparkplayground.com/nl/experience/the-hallow-3/
Ik heb meerdere VR arcade's gezien maar ze zijn allemaal zo belachelijk duur dat ik er niet eens over na zou denken om erheen te gaan. 50 eur voor 1 uur spelen ofzo, of 30 voor een half uur. Dat is nog duurder dan een uur bij de kapper zitten, die notabene fulltime werkt, voor een apparaat dat met PC misschien eenmalig 1500 tot 1000 euro kost, ipv een constant maandloon.

Voor de prijs die VR plaatsen vragen zou ik voor 5 uur spelen zelf een VR headset kunnen halen. Echt te gek voor woorden. Geen wonder dat niemand erheen gaat behalve vage bedrijfsexcursies.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 1 september 2020 10:32]

er zijn zat VR-rooms die 30 euro voor een uur vragen hoor.(1337vr bijv)
Buiten dat ik de kapper niet echt een goede vergelijking vind zie je ook heel wat kosten over het hoofd. Veel van deze hallen hebben eigen games die constant doorontwikkeld worden, en flink wat expertise in huis om alles goed afgesteld te krijgen (en te houden), ook wanneer er nieuwere/betere headsets gebruikt gaan worden.

De opstartkosten van zo'n hal zullen gauw richting de 100-200k gaan, en dan moet je het nog draaiende houden inclusief huur, personeel voor op locatie, ontwikkeling van systemen, onderhoud van systemen, vervangen van hardware e.d.

Ik ben het er volledig mee eens dat ze vrij duur zijn, zeker wanneer je met meerdere personen tegelijk alsnog 20-30 euro per uur betaalt, maar net als bijv. karten of lasergamen is het niet iets dat je als vervanging van je hobby's thuis moet zien
In dat aspect heb je gelijk, ze bieden hier wel degelijk meer dan "de thuiservaring". Echter bij de meeste VR plaatsen betaal je zelfs voor een normale VR ervaring (vive briletje en base stations) 30-40 euro per uur of meer.

Ik snap gewoon niet helemaal hoe dit nou zo veel duurder kan zijn dan normale groepsactiviteiten aangezien (relatief aan het pand en de werknemers) de VR investeringen me niet super groot lijken. Ik heb thuis geen VR en zou opzich graag af en toe een arcade gebruiken maar de kosten zijn zo hoog dat ik eerder geneigd ben zelf maar VR te halen.
De VR arcades moeten commerciële licenties gebruiken. Deze zijn fors (denk aan duizenden euro’s per game per jaar) duurder.

Daarbij komt dat de professionele arcades zoals bijvoorbeeld 1337 VR Rotterdam speciaal opmaat gemaakte AAA titles gebruiken, welke je als particulier niet kunt kopen, noch thuis spelen
Dank je dat is een zeer bruikbaar antwoord. Ik had inderdaad niet aan game licenties gedacht.
Even karten is ook 45 mins voor 30-40 euro. Paintballen is 20 euro voor 2-3 uren ex paintball en wat eten. Voor veel avondjes lol ben je een paar tientjes kwijt. En VR heeft het voordeel dat je het amper ergens anders kan doen en hartstikke nieuw is.
De huur van het pand, de loonkosten van de medewerkers, de winst voor de investeerders en de afschrijving op de apparatuur zijn natuurlijk allemaal gratis.
Nog steeds knap op duurder te zijn dan de kapper imo.
Een UUR bij de kapper kost je meer dan 50€. Wassen en snit = 15 min / 30€
Met een Raspberry Pi kan je nu helaas (nog) niet VR spelen

[Reactie gewijzigd door OxWax op 1 september 2020 11:00]

Maar met een smartphone wel (Oculus Quest). Er zijn in China ook enkele VR hallen die de Quest gebruiken zodat je dus geen backpack PC meer nodig hebt. Graphics zijn wat minder maar de investering is wel weer een stuk lager.
Ik zou zeggen... als jij denkt dat het echt veel goedkoper kan moet je een investeerder vinden en dan is het kat in het bakkie voor je! Tjee zelfs ik zou graag investeren als jij een gehele VR arcade kan opzetten die dezelfde onkosten heeft als een kapper. Ik denk echter dat je geen enkel idee hebt wat iets dergelijks kost aan hardware, pand, personeel, stroom etc etc.

En commercieel zijn ze, in tegenstelling tot wat jij denkt, zeer succesvol. De meeste zijn vrijwel volgeboekt. Wellicht met 'vage bedrijfsexcursies', dat kan. Maar daar zijn ze dan ook op gericht. Alweer lijkt het dat je er niet al te veel van snapt.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 1 september 2020 12:04]

Hardware voor een VR station lijkt me echt niet duurder dan een professioneel kapstation. Een kapper lijkt me meer training nodig te hebben dan VR personeel of heb ik dat verkeerd?

Stroom: VR is geen crypto mining facility hoor. Misschien 700 watt in totaal per rig tenzij je een full-body experience hebt met gemotoriseerde accessoires. Het duurste aan al deze factoren lijkt me de huurprijs van het pand.

Ik snap dat ze op bedrijfsexcursies richten, die gooien geld tegen de domste **** aan. Mijn vraag is meer waarom er voor de gewone consument geen goedkoper alternatief is om gewoon een paar uur VR te spelen zoals echte arcades of cybercafe's welke gericht zijn op meer langdurige speelsessies voor een redelijk tarief(ergo niet de prijs van een VR set in 15 uur spelen). Maken mensen de VR hardware heel snel kapot oid?

Mijn doel hier is niet op VR eigenaren te raggen maar ik snap het serieus niet.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 1 september 2020 12:43]

De prijzen zijn inderdaad wat aan de dure kant. Maar na 2 keer te zijn heen geweest (niet met een bedrijfsexcursie) vond ik het persoonlijk de prijs wel waard. Het is een hele andere ervaring dan thuis met een VR headset. De mogelijkheid om door zo'n ruimte heen te lopen met meerdere mensen en objectives te doen heeft op 1 of andere manier een heel ander gevoel.
Eenmalig? die dingen gaan regelmatig kapot, headsets moeten ook regelmatig vervangen worden (zeker de hygiene delen zoals facemask en oortjes), en natuurlijk ook het probleem dat je niet heel veel mensen tegelijk kunt laten spelen.
Enuh, voor 250 euro kun je nu nog steeds geen VR headset kopen, zeker niet degene die hier gebruikt wordt (HTC Vive Pro zo te zien), het gaat wel die kant op, want de nieuwe Quest zal $299 gaan kosten, maargoed.
Na een tijdje zullen de prijzen ook wel gaan dalen naarmate de hardware goedkoper wordt.
100m2 is niet heel groot lijkt me?
Dat is bijvoorbeeld 20 meter x 5 meter of 10 meter bij 10 meter.
Menig kantoor zal groter zijn.

De ruimte op de foto's lijkt ook een stuk groter dan dat.
Meestal speel je spellen met een HTC vive in een veel kleinere ruimte. Verplaatsen doe je door te "teleporteren". Dus dan is 100 m2 relatief veel. Hoe de implementatie hier is gedaan weet ik niet, maar waarschijnlijk is de VR wereld veel groter dan de fysieke ruimte waar je in speelt.
Het hele idee van zo'n hal is juist dat je meer ruimte hebt dan thuis en dus ook 'echt' in het spel zit. Als je dan moet gaan teleporten (iets dat voor niet-VR-gamers, laat staan mensen die volledig niet gamen) dan verminder je de ervaring toch flink.
Zeker wanneer je multiplayer games speelt (wat meer winst oplevert, dus wat veel van deze hallen toch wel proberen) dan heb je niks aan een kleine ruimte met een vaste tether, maar krijg je gewoon een rugzak om en kun je vrij rondlopen.
teleporten is toch ook niet nodig je moet als game maker idd slim zijn,

heb je het target gehal dan loopt iedereen naar de metro ijvoorbeeld waar een trein klaar staat, allemaal er in (dit is de fysieker start locatie net na de deur). en dan laat je virtueel de trein naar het volgende station rijden. doe je de deur open voor level 2 etc.
Leg mij als niet-gamer dan eens uit wat het verschil is met teleporteren. Als je accepteert dat schieten op zombies realistisch is (wat ik heel goed begrijp als scifi-liefhebber) dan moet teleporteren toch ook geen probleem zijn?
Bij arcade hallen wordt er vaak een map in die ruimte gemaakt. Zo zie je als speler een zaal of straat of verdieping van een flat gebouw waar je helemaal op kan rondlopen. Ben zelf bij 2 arcade hallen geweest en daar maak je gebruik van de hele oppervlakte door echt te lopen. Geen "teleporteren", gewoon ouderwets rondlopen:P Dit is ook de reden dat je een backpack pc hebt. zo kan je door een ruimte heen lopen zonder iets van draden.

Zero latency is er 1 van die zit in rotterdam en daar krijg je verschillende levels die op de ruimte neergezet worden.

De vr wereld is dan ook net zo groot als de fysieke ruimte. maar je kan checkpoints maken waardoor je een nieuwe map krijgt. Hierdoor kan je meerdere levels kwijt op 1 fysieke ruimte.

https://www.youtube.com/w...DzRfyUtQ&feature=emb_logo
Dit is hoe een sessie er uit ziet van de buitenkant. Ziet er heel vreemd uit om mensen rond te zien lopen in een lege ruimte wetende dat zij of in space zijn of in een apocalyptische wereld.

[Reactie gewijzigd door pas1721995 op 1 september 2020 10:23]

Het voordeel van VR is dat je niet eens heel veel ruimte nodig hebt per persoon, bij laser gamen heb je serieuze oppervlakte nodig voor 15 man. Terwijl bij VR zit je aan 10m2 per persoon (ik heb geen idee, maar zoiets?)
Je hebt hier net wel ruimte nodig omdat iedereen rondloopt. Je kan de ruimte aankleden om overeen te komen met de VR omgeving waarin iedereen rondloopt zoals hellingen en muren.
Dat geldt niet voor dit soort spellen, je hebt toch een flinke open ruimte nodig als je met meer dan 2 man zo'n shooter wil spelen. De laatste keer dat ik bij zo'n hal ben geweest hadden we met 5 man een zaal van toch een dikke 120-150m², met een meter of twee aan alle kanten virtueel afgebakend, en dat was al klein genoeg om in het spel toch wel een beetje dwars te zitten op punten.
Een kantoor voor 1/2 personen is vaak 20m2 dan is 100m2 niet echt groot nee.
Lijkt me dan niet dat je met VR zelf kan lopen?
Lijkt me dan niet dat je met VR zelf kan lopen?
Zeker wel de bedoeling.

Ben zelf naar https://epixarcade.nl/ geweest en daar (hangt natuurlijk van de game af) wordt je zeg maar van de ene kant naar de andere kant gestuurd, je gaat dan met een lift/karretje naar een nieuwe ruimte en die ruimte is weer zo gemaakt dat je weer naar de andere kant van het level loopt...

Dom gezegd loop je dus steeds heen en weer, maar wel in een andere (VR)omgeving waardoor je dat helemaal niet door hebt.
de meeste VR ruimtes zijn 6x6 tot 10x10 meter.
Hoe gaan ze hier voorlopig de 1,5m regel handhaven als je met zo'n ding op je hoofd niet meer weet hoe ver je naast je medespeler staat?
Medespelers zullen ze hetzelfde moeten doen als bijv. horeca; één gezelschap tegelijk.

Ik vraag me wel af hoe hygiënisch zo'n headset is, die zijn namelijk ook niet allemaal zomaar goed schoon te maken. Misschien dat ze net als in VR Star in China iedereen een plastic masker geven dat tussen de headsets en je hoofd zit?
bij 1337vr doen ze elke sessie de brillen voorzien van nieuwe zweetranden en ontsmetten ze die helemaal.
(jobstudent bij The Park) Deelnemers moeten verplicht een gezichtsmasker dragen. Daarnaast zijn er UV-kasten aanwezig waarin de headsets, backpack's en controllers worden ontsmet.
bij zero latency heb je dat als je dichtbij elkaar komt dan pauzeert de game en krijg je op een soort van compas te zien of je dichtbij iemand staat zodat je afstand kan nemen en dan weer verder kan gaan.
je ziet in VR uw medespeler letterlijk staan waar hij in het echt ook staat
1,5 meter wordt ook niet moeilijk over gedaan bij voetballen of andere sporten.
Daar mag het ook..
De naam Telenet in Nederland? Dat is toch vreemd!
Telenet is het Belgische zusje van Ziggo.
Gaat Ziggo zijn naam veranderen in Telenet en is dit de eerste stap?
De naam Telenet in Nederland?
Nee hoor, die dingen heten gewoon "The Park".
Op de vlag staat het Vodafone logo :)

Past dan weer binnen Vodafone-Ziggo
In het artikel staat het volgende:
Telenet werkt voor de Nederlandse The Park-hallen samen met Vodafone.
In Nederland werkt The Park samen met Vodafone zoals King Dingeling al aangaf:

https://www.vodafone.nl/the-park

Telenet is geen brand die gebruikt wordt in Nederland, Vodafone is daarom logischer.

[Reactie gewijzigd door Jay-B op 1 september 2020 18:38]

120.000 bezoekers verdeeld over 6 hallen lijkt mij niet echt veel.
20.000 per hal.
Laat ons zeggen dat ze gewone kantooruren open zijn (40 uren per week *52 weken)
Dat is zo’n 9,6 bezoekers per uur per hal. Een bezoeker blijft sowieso wel 1 uur of langer.
Dus dat is niet echt mis vind ik.

Edit: oei nu pas zie ik 120000 in de afgelopen jaren. (Meervoud)
Nja dan is het idd gokken hoe lang ze al aan het tellen zijn

[Reactie gewijzigd door efari op 1 september 2020 10:41]

je moet wel tellen dat overdag er weinig bezettung is en savonds iets meer .

dat zit ook allemaal in de prijs naast dat men waarschijnlijk geen 100% bezetting heeft.
Ligt eraan wat ze tellen als bezoeker. Als het 120.000 keer een uurtje spelen is dan is het misschien niet heel veel, maar als het 120.000 unieke bezoekers zijn dan doen ze het niet verkeerd
Opgegroeid in de jaren 80/90 was ik helemaal verkocht aan arcadehallen. Geweldig veel plezier gehad met mijn guldens. Ben nog steeds groot fan van deze hallen en je ziet ze gelukkig weer steeds meer verschijnen. Ben dan ook zeer enthousiast over deze VR hallen, arcade anno 2020. :)
Ik zelf zou niet voor Eindhoven gaan hier zit nl al https://www.enversed.com/en/welcome/
Buiten welke firma, dit is trouwens wel een hele leuke bezigheid met vrienden, ook voor een super nuchtere en voor de nietgamers is het echt leuk. Ik ben al twee keer te Einhoven geweest en een echt leuke dag gehad.
Gewoon doen!

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 1 september 2020 10:10]

Enversed is inderdaad heel leuk! Hebben ook enkele games die niet thuis te spelen zijn met een VR headset!
Op de eerste foto kan je ook op de eerste verdieping spelen. Als ik soms zie hoe mensen schrikken en vallen als ze VR spelen denk ik dat die leuning toch te laag gaat zijn voor sommige :)

Hier kan men extra info vinden, al hebben ze de nederlandse locatie nog niet toegevoegd
https://theparkplayground.com/

[Reactie gewijzigd door Zerone op 1 september 2020 10:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True