Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telenet opent derde hal voor freeroaming-vr in Hasselt

Telenet opent op 26 februari in het Belgische Hasselt een nieuwe virtualrealityhal. Na Antwerpen en Gent is het de derde vestiging van de provider waar liefhebbers terechtkunnen voor een vr-ervaring.

Als locatie voor de nieuwe spot voor freeroaming-vr koos Telenet voor Park H, de vroegere Grenslandhallen in het Limburgse Hasselt. Daar bevinden zich ook de Ethias Arena waar concerten en sportevenementen worden gehouden, Expo Hasselt en het pretpark Plopsaland Indoor.

Het concept van The Park in Hasselt is hetzelfde als dat van de andere locaties. In de hal wandelen spelers, voorzien van een vr-bril, speelgoedgeweer en rugzak met sensoren, een virtuele wereld binnen. Er kan gekozen worden uit verschillende vr-ervaringen. In het spel The Hallow wordt de speler terug in de tijd gekatapulteerd en uitgerust met een kruisboog, dynamiet en een jachtgeweer. Andere games zijn Alien Defense en Moonlight Survival, waarbij een groep van twee tot vijftien spelers hordes vijanden moet verslaan. Ook de vr-ervaring rond De Dag, een tv-serie van Telenet die in Vlaanderen wordt uitgezonden, is vanaf 26 februari beschikbaar in Hasselt.

Park H in Hasselt is de derde locatie van The Park die Telenet opent in een dik halfjaar tijd. In juni 2018 gingen in Antwerpen de deuren van de eerste virtualrealityhal open; in november volgde de tweede opening in Dok Noord in Gent. Gelijktijdig met de opening van de nieuwe hal in Hasselt verwelkomt The Park zijn twintigduizendste bezoeker.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

23-02-2019 • 07:00

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Hier in Canada waar ik woon is ook iets gelijkaardigs maar dan een stuk slechter. Daar heb je Control-V en dat is gewoon een kleine ruimte met tussenschotten waar je een Vive op je hoofd zet en de kabels via het plafond zijn weggewerkt.

Leuk voor mensen die zich geen VR setup thuis kunnen veroorloven of het eerst eens willen proberen.

Echter het business model van Control-V zal maar voor korte duur werken. Uiteindelijk, 5 a 10 jaar van nu zal de prijs van VR laag genoeg zijn dat je zoveel thuisgebruikers hebt dat niemand er meer naar toe zal gaan. Het is immers nogal prijzing om 20 CAD per uur te betalen voor wat VR gaming ...

Maar wat Telenet aan het doen is. En waar The Void de voorloper is op het gebied van cutting edge technology. (ik denk niet dat Telenet aan redirected walking doet, waar je wereld effectief limietloos kan zijn omdat in de echt wereld je in circeltjes aan het lopen bent, maar in de VR wereld lijkt het also je recht loopt)

Ik kan niet wachten tot dat jaren 80 arcade game gevoel helemaal terug is. Ik ben net iets te laat geboren om daar deel van uit te maken maar ook in de jaren 90 toen ik een tiener was, was er genoeg te beleven in de arcade parken in Amerika. Je had daar een hele sub cultuur die er rond gebouw was en die was echt prachtig.

Online gaming heeft dat nek omgedraaid. VR arcarde kan dat helemaal terug brengen. Mensen hebben simpelweg niet genoeg ruimte thuis voor de betere VR gaming.

Het aller vervelendste aan VR gaming thuis is dat je niet gewoon vrij kunt rondlopen maar moet warpen. In arcade halen kan dat opgelost worden, zeker met technieken zoals redirected walking.

Uiteindelijk zal het ook gigantische grote e-sport worden. Counter Strike maar dan met 6 tegen 6 in een grote haal waar je min of meer vrij kunt rondlopen. Geef het 10 jaar want de technologie heeft nog veel tijd nodig. Maar dit gaat echt groot worden. Dat kun je gewoon zien aankomen. De extra realisme die VR geeft (zeker als je vrij kunt rondlopen) is echt iets dat gewoon geen gimmick is maar gaming essensieel op een andere niveau brengt.
Online gaming heeft de arcade kapot gemaakt? Er is echt een hele lange tijd verstreken tussen de laatste keer dat ik naar het lunapark ging (zo heten destijds arcades in onze contreien) en de eerste keer dat ik een online game speelde. Ik denk dat er zelfs zo'n 20 jaar dat internet zowat onbestaande was tussen zit.

Het is vooral de tijdsgeest die arcades heeft doen sluiten. Video games waren nieuw in de jaren 80 maar in de jaren 90 kregen we lasers en werd dat weer het nieuwe ding. Ik vergelijk VR hallen ook eerder met met laser shooters dan met arcades. Naar een laser shooter of VR hal ga je niet alleen dat doe je in groep. Naar een lunapark ging je wel alleen en je maakte daar vrienden.
Niet zo zeer de tijdsgeest. In de jaren 90 kwamen de consoles in kwaliteit van games dichtbij de games uit de arcade hallen. Vooral het verschil in manier van games is de doodsteek voor arcadehallen geweest. Levens, high scores, zo vaak mogelijk dood gaan om coins in te werpen. Bij de NES zie je dit nog goed terug in de games, omdat die nog concurreerde met de arcadehallen. Tegen de tijd van de PSX/N64 was dit al bijna verdwenen omdat de arcadehallen nog maar weinig concurrentie vormden, een generatie later was het grotendeels al verdwenen(met uitzondering van de toen nog altijd populaire titels die in de arcade hallen ontstaan zijn). De consoles werden concurrentie van elkaar. De games diversifieerde zichzelf enorm door het gebrek aan muntjes inwerpen-formule, de markt werd hierdoor ook veel groter, meer mensen gingen gamen en.. here we are.
En toen kreeg je mobiele games waardoor de muntjes inwerpen-formule ineens weer springlevend is en ook terug komt naar de desktop ;)
Arcade hallen verloren hun functie van het bij elkaar brengen van gamers begin jaren 90. Lan parties en het internet was de vervanging. De eerste netwerk games en online games zijn van begin jaren 90. Eerst nog te duur voor de meeste mensen maar binnen de 5 jaar na 1990 had je 10 duizenden mensen die wereldwijd online aan het gamen waren. Wanneer kwamen de eerste isdn en adsl verbindingen waar je niet meer per minuut betaalde? Dat was rond 1995 denk ik. Correctie, ADSL voor particulieren kwam rond het jaar 2000. En flatrates voor dial up en isdn pas lang daarna op kleinere schaal.

Natuurlijk hebben de spelconsoles in de jaren 90 ook bij gedragen aan het verwijden of flink kleiner worden van arcade hallen. Maar de doodsteek kwam pas echt toen online gaming doorbreek. Gamen is altijd een groepsactiviteit geweest. Van het spelen met je broer en zus, tot het verbreken van records. Er is altijd iets geweest aan het vechten met en tegen elkaar dat je niet alleen met een computer zonder mensen kan doen.

En dus de laatste functie van de arcade hallen, tegen het jaar 2000 was die functie van het bij elkaar brengen van mensen al overgenomen door het internet en lan parties. Ik spreek nu voornamelijk over de USA maar ik denk dat het in Europa ook niet heel erg veel anders is gedaan. De cultuur rond arcade halen in de USA en Japan ik denk niet dat die er ooit in dezelfde vorm in Europa is geweest.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 23 februari 2019 11:14]

Denk dat de commodore 64 en de amiga 500 de luna parken hebben omzeep geholpen!
Ik denk dat control v nog een hele tijd voorop kan lopen. Cutting edge techniek zal ook de komende 10 jaar nog duur zijn.

En hoe wil je vrij rondlopen met 12 man in een zaal zonder elkaar tegen te komen?
Meschien een idee voor de filmindustrie, ons in vr in films laten wandelen:).Dan kunnen we eens in de wereld van alita battle angel rond lopen :)
Ik ben het helemaal met je eens! Ik ben allang van mening dat VR niet de toekomst is voor thuis, maar dit soort hallen daarintegen is het een totaal ander verhaal. Gros van de mensen hebben simpelweg gewoon niet genoeg ruimte thuis om hier een goede ervaring van te maken, maar in dit soort hallen is het geweldig! Geen gedoe met teleporting of kots misselijk worden om voort te bewegen. Maar gewoon daadwerkelijk naar het punt lopen waar je moet zijn. Daarnaast kunnen dit soort hallen ook investeren in veel betere apparatuur, dan je zelf thuis zou doen. Het grappige is ook eigenlijk dat deze hallen een soort geboren zijn uit de noodzaak dat er thuis gewoon geen goede oplossing voor het voortbewegen lijkt te zijn. We hebben het allemaal al gezien van software matige oplossingen tot idiote loopbanden. Het is allemaal gewoon niks. Deze VR hallen lossen dat in 1 klap op. Ik heb mijn VR bril alvast afgezet om te zien waar het met deze hallen naar toe gaat. Ik weet inmiddels wel waar VR zijn plek heeft.
Iemand hier al reeds ervaring mee?
Een van de leukste dingen die ik heb gedaan!
Wacht maar tot je een vriendin hebt.
Kan ik lang wachten :9
Ja, vorige week geweest in Gent, Halfuurtje Solo games + dan 45 a 60 minuten team games, wij hebben de dag gespeeld (gebaseerd op de serie). Ik kan u zeggen zeker de moeite om te doen alsook semi intensief aangezien je met een PC op uw rug gans de zaal rondhuppelt. Wel aan de prijzige kant €35.

[Reactie gewijzigd door Tipzi op 23 februari 2019 08:09]

Ach, vroeger waren de eerste camcorders niet anders. Kwestie van tijd of alles zit in de bril. Die dan ook niks meer weegt.
Ja, al zo'n 20.000 mensen.
Gelijktijdig met de opening van de nieuwe hal in Hasselt verwelkomt The Park zijn twintigduizendste bezoeker.
In Amsterdam-Noord zit er ook een. Naar toe gegaan met een stel vrienden. Zij hebben een zombiegame draaien, met wisselende decors. Ik ben niet zo snel meer onder de indruk van nieuwe technologie de laatste jaren. Helaas, want dat gevoel van verwachting was heerlijk. Maar na 25 minuten in de hal was ik echt zeer enthousiast. Vooraf dacht ik bang te zijn dat ik tegen pilaren of muren zou lopen. Maar de implementatie is erg goed. Voor ik het wist was ik hard aan het lopen door de hal. Leuke ervaring. We denken erover binnenkort weer terug te gaan.
The Hallow speelt zich af in de 18e eeuw, niet de middeleeuwen, volgens hun eigen website. Vond het al vreemd, dynamiet en een geweer in de middeleeuwen.
Prijs valt op zich wel mee al is het niet goedkoop... 35 euro per persoon, al wordt je als je met minder dan 5 bent dan wel mogelijk met andere bezoekers samengevoegd. Je kunt ook privé reserveren maar dan wordt het 280 euro per team (max 8 spelers) met een half uur uitleg en een half uur spelen (of je moet dus zorgen dat je met zijn 5en bent, dat is zo te zien goedkoper :+)
https://tickets.theparkpl...?game=6&players=2&lang=nl

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 februari 2019 07:41]

Er zijn meer virtualrealityhallen dan die van Telenet in België.
In Kontich is er VR Base: vrbase.be.
In Zaventem en Antwerpen is er Raven: raven-zaventem.be.

Raven heeft dezelfde games als de Telenet shops, VR Base heeft andere games. Toch diegene die wij gespeeld hebben. Vooral de deathmatch van VR Base is een aanrader als team building.
VR Base is in Lint, niet in Kontich.
Ik vraag me af of VR net als bij computers games eerst in arcade hallen begint en dat men later alles thuis speelt, of dat je het slechts een paar keer doet en apparatuur huurt.

Denk eigenlijk dat VR wel thuis komt en dat velen een eigen headsetje gaat kopen met inside Out tracking.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 23 februari 2019 09:39]

VR wordt wel al thuis gespeeld hoor!
Ja zeker, maar ik bedoelde misschien van hoe lang zullen dit soort hallen een bestaansrecht hebben. Straks kan iedereen ook die multiplayer thuis beleven :)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 25 februari 2019 20:34]

Ik neem aan dat het vergelijkbaar is met VR Arcade in Amsterdam. Dat is echt een ontzettend toffe ervaring om met een stel vrienden te doen.
In Nederland hebben we Enversed in Eindhoven.
Is Enversed free roam VR?
Je vergeet de VR Arcade Helmond, van dezelfde eigenaren als VR Amsterdam & Delft.
Zelfde principe als in Amsterdam, 200 m2 ruimte met 5 man teambased PVE.
Holodeck, nu nog met een bril #startrek #toekomstvisie
Je krijgt wel het predicaat "off topic" opgeplakt, maar je hebt wel gelijk, een beetje.
Alleen had je er misschien bij kunnen zetten dat het dan wellicht om een combinatie met de Hololens zou kunnen zijn.

Wanneer VR, AR en Hololens bedrijven nou eens samen zouden werken, dan wordt een Holodeck/huiskamer/bedrijfshal product ineens een heel stuk reëler.

Althans, zo zie ik dat naar mijn bescheiden mening ;-)
Ik ben laatste geweest naar de vr arcade in amsterdam wat erg leuk was.
€35,- voor een deel van de dag, vind ik een nette prijs.
Voor €70,- kan je er misschien een caddie bij huren?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True