Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telenet en The Park introduceren vr-ervaring rond fictiereeks De Dag

Telenet heeft een virtualreality-ervaring gecreëerd rond de Vlaamse fictiereeks De Dag, een kat-en-muisspel tussen politie en gijzelnemers. Liefhebbers kunnen deze vanaf 23 januari zien in The Park Antwerpen en The Park Gent, de twee vr-hallen van de Belgische provider.

De vr-ervaring rond De Dag, een Telenet-serie die in Vlaanderen wordt uitgezonden door de zenders Play, Play More en Vier, is bedoeld voor drie tot zes personen. Net zoals bij de andere belevenissen in The Park gaat het om een zogeheten freeroaming-vr-concept, waarbij spelers vrij door een ruimte kunnen bewegen, zonder bedrading.

Spelers wandelen, voorzien van een vr-bril, speelgoedgeweer en een rugzak met sensoren, het decor van De Dag binnen. Daar vormen de deelnemers een speciale eenheid die wordt ingezet bij een gijzelingssituatie. Ze dienen een bank binnen te dringen en de slachtoffers te bevrijden, wat neerkomt op een combinatie van actie en puzzelwerk.

De vr-ervaring werd ontwikkeld in samenwerking met de makers van de serie, Jonas Geirnaert en Julie Mahieu. "De vraag om mee na te denken over een vr-ervaring rond De Dag verraste ons eerst, maar ons enthousiasme groeide met elke ontwikkelingsfase van het spel. We hebben erover gewaakt dat de experience spannend en uitdagend is, maar ook visueel en inhoudelijk aansluit bij de reeks", klinkt het bij de scenaristen.

The Park ontving in de voorbije zes maanden volgens Telenet vijftienduizend boekingen. In 43 procent van de boekingen gaat het om teambuildings van bedrijven. In februari opent de provider een derde virtualrealityhal in Hasselt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-01-2019 • 10:06

12 Linkedin Google+

Reacties (12)

Wijzig sortering
Persoonlijk vind ik dit een zalig concept. Zowel Antwerpen als Gent uitgeprobeerd. Hiervan vond ik Gent de beste ervaring. Ik denk dat het spel in Antwerpen te oud is terwijl we in gent duidelijk een nieuwer spel gespeeld hebben. Veel problemen gehad in Antwerpen met lag, hier was in Gent geen sprake van. Het is een feit dat we nog maar in de beginfase van dergelijke concepten staan maar ik hou van die evolutie. Kan alleen maar groeien en beter worden. :)
Lijkt mij super vet om te doen, echter vraag ik mij wel 1 ding af. Wat als bij iemand een tracker niet goed werkt en je dus tegen elkaar aan loopt. Gezien het VR is en geen AR zie je elkaar dus in feite niet, behalve virtueel. Ik zie al gebeuren dat er bij iemand een stukje techniek op de rug faalt en iedereen er tegen aan loopt. Ok, snel opgelost met een medewerker die er naar toe snelt en je kan de bril zelf af doen, maar de andere hebben dat dus niet door.

Ik zie VR (en AR) echt als toepassing hiervoor. Team uitjes voor "team building" (ipv survivelen in de ardennen voor de kantoortijgers) en groepen die het als uitje doen (Familie, verjaardag, etc). VR is voor thuis leuk, maar toch hoor ik van de mense ndie het hebben dat ze er snel op uitgekeken zijn. De techniek ontwikkeld zich nog erg snel (zie/luister laatste tweakers podcast - 41 dacht ik) en veel mensen worden er "wagenziek" (motion sickness) van.

AR daarentegen zie ik wel met brede toepassing in de toekomst. Ziekenhuizen (waar het ook al wordt gebruikt in enkele gevallen als ik mij het goed herinner), bouw bedrijven, architecten, maar ook recreatie. Een potje digitale schaak waarbij het schaakbord virtueel is te zien door beide personen die een AR "Bril" op hebben. Een potje wizard chess bijvoorbeeld (lijkt me gaaf!).

Ik denk dat Microsoft in deze ontwikkeling met hun hololens een grote rol in speelt/gaat spelen.
veel mensen worden er "wagenziek" (motion sickness) van.
Citation needed. Ikzelf wordt extreem snel wagenziek, maar heb bij VR gelukkig nergens last van.
Hangt van het type spel af. Bij volledig vrij rondlopen in een 3d wereld, waar de tracking goed is en weinig lag, heb je weinig motion sickness omdat de bewegingen die je maakt overeenkomen met wat je ziet. Bij games waarbij je met de controller moet bewegen of kijken krijg je dit wel zeer snel, alsook heel fast pace games zoals racen of vliegen.
Ik word ook snel wagenziek, maar had er geen last van in VR (ondanks dat het beste lagde bij mij, en dat is best vervelend).
Iemand uit ons groepje trok de "loop een plankje af van een flatgebouw" demo niet vanwege vertigo.

Maar bij mij liep het dus niet perfect, lagde best (ik was de enige blijkbaar) en daardoor teleporte ik ook wat heen en weer door de kamer, maar tegen elkaar oplopen was niet echt een probleem. Ligt erg aan de game hoeveel je gaat lopen denk ik, wij hadden een game dat er constant zombies een kamer inkomen, dus de meeste hadden wel een aardige vaste positie die een bepaald raam/deur in de gaten zaten te houden. Af en toe terugstappen als het er te veel werden. Ook communiceerde we verbaal veel, dus we hoorde elkaars positie ook wel.

Wel irritant vond ik dat ze vroegen om gebruikersnamen te registreren, maar er vervolgens in de game niks mee deden (iedereen heette unknown player). Ik wist prima waar iedereen was, maar had geen idee wie wie was.

Wij hadden het als een bedrijfsuitje gedaan, en ik kan het absoluut aanraden. Ondanks het niet perfect was, was het zeker wel een erg toffe ervaring.
VR en AR zijn 2 echt compleet verschillende dingen.
Motion sickness komt ook veel voor doordat men gewoon de headset overneemt van iemand anders en meteen begint te spelen, en dus niet eerst oa de IPD fatsoenlijk in te stellen of de rest van de headset (niet dat dat bij enkele headsets uberhaupt mogelijk is). Zet maar eens een bril op die niet voor jouw ogen is afgesteld en ga dan eens rondkijken, dan ga je ook heel snel misselijk worden.
En degene die er snel op uitgekeken raken zijn vaak degene die het meer als gimmick gekocht hebben en niet echt interesse hebben, OF gewoon niet de correcte games/experiences hebben.
en veel mensen worden er "wagenziek" (motion sickness) van.
Bij dit soort VR, waar je gewoon rondloopt en het beeld dus "klopt" bij je bewegingen zal dat wel meevallen denk ik.
Ik ben onlangs in The Park in Antwerpen geweest en kon daar een freeroaming VR spel spelen. Helaas denk ik dat de PC in mijn rugzak oververhit was want de framerate was zo laag dat elke beweging met veel vertraging kwam en eruit zag als een slideshow. Mijn medespelers hadden hier geen last van.

De ruimte waarin je kan lopen is in ieder geval vrij groot en dat maakt het wel leuk. Ik zou het zeker nog wel eens willen proberen maar dan aan een fatsoenlijke framerate :)
Helaas denk ik dat de PC in mijn rugzak oververhit was want de framerate was zo laag dat elke beweging met veel vertraging kwam en eruit zag als een slideshow. Mijn medespelers hadden hier geen last van.
Ja, dat klinkt echt als een defect, had je wat van meoten zeggen.

Bij VR wil je echt een constante 90+ fps of het gaat fout voelen en kan misselijkheid veroorzaken.
Ik zat in de laatste groep en was er ook pas laat bij dus ik had nog geen feedback gehoord van andere spelers. Bij het opstellen had ik er wat van gezegd maar iemand zei dat het soms wel wat traag was. Het was dan ook pas bij het spelen dat het mij daagde dat het echt niet normaal was.
Ik had het zelfde, ik denk dat gewoon 1 van die backpacks rot is, want ik was de enige. Werd er ook tot 2x toe uit de game geschopt.

Desalniettemin een gave ervaring.
Freeroaming VR. :D Weer een stapje dichter naar "please state the nature of the medical emergency".

https://www.youtube.com/watch?v=Rn1QP9oL5V0

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True