Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PES 2021 wordt 'seizoensupdate' zodat Konami kan focussen op next-gen-PES 2022

Konami-spel eFootball PES 2021 wordt een season update-variant van PES 2020 met een lagere aanschafprijs. Daarmee wil de ontwikkelaar zichzelf de tijd geven om te focussen op de 2022-versie van het spel, die voor het eerst in de spellenreeks op de Unreal Engine zal draaien.

In een blogbericht schrijft Konami dat de ontwikkelaar hard werkt aan een 'next-gen-voetbalspel' met een geüpdatete engine die vele verbeteringen kent op het gebied van modellen, animaties, physics en visuals. De ontwikkelaar deelt daarbij onderstaande video, die begint met het logo van de Unreal Engine. Voorheen gebruikte Konami de eigen Fox-engine. De ontwikkelaar geeft verder geen details over de overstap naar de Unreal Engine.

Konami zegt dat 'de grote schaal' van verbeteringen die het voor PES 2022 wil doorvoeren, betekent dat de ontwikkelaar keuzes heeft moeten maken op het gebied van ontwikkeltijd. Daarom wordt eFootball PES 2021 uitgebracht als een seizoensupdate met een lagere aanschafprijs. Wel krijgt dit spel enkele bonussen, omdat het dit jaar 25 jaar is na het eerste PES-spel. Wat voor bonussen dit zijn en voor welke prijs PES 2021 verkocht gaat worden, maakt Konami niet duidelijk.

Eerder deze week lekte al uit dat PES 2021 geen reguliere uitgave zou worden, door een vermelding in de Microsoft Store. Twitter-gebruiker Roberto Serrano deelde deze vermelding, waarin werd gesproken over een PES 2021 dat een 'geüpdatete versie van PES 2020' zou zijn, met de nieuwste spelersdata en teamsamenstellingen. Tegenover IGN zegt Konami dat PES 2021 een standalone spel wordt en dat het geen dlc voor PES 2020 zal zijn.

Volgens Konami krijgt eFootball PES 2022 grote verbeteringen voor de myClub- en Master League-modi. De ontwikkelaar verwacht het spel medio volgend jaar te kunnen testen, met een verwachte uitgave later in het jaar.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

15-07-2020 • 18:45

56 Linkedin

Submitter: milanosie

Reacties (56)

Wijzig sortering
Prima toch, een beetje kits updaten voor een bedrag van ongeveer €25 euro. Zou EA ook moeten doen. FIFA lijkt al bijna 10 jaar hetzelfde.
Je ziet wel werkelijk verschil in kwaliteit, en het gaat over voetbal. Wat anders dan stadions, spelers en opstellingen zou je nog in een voetbal game kunnen stoppen?

Ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar voetbal verschilt ook niet elk jaar of decennium, kan me ook nauwelijks voorstellen wat er nog meer of anders in Eem FIFA game zou moeten.
Realistisch publiek in plaats van kartonnen borden?

Daarnaast is het natuurlijk dat voor minimale upgrades steeds weer een bedrag van 60 euro wordt gevraagd. Maar goed, mensen kopen het dus zullen ze het blijven doen. Kan ze wat dat betreft geen ongelijk geven.

Iedereen koopt toch wel de nieuwste editie want straks kan je niet meer met vrienden spelen.

Wat dat betreft pakt Blizzard het met Overwatch wel wat beter aan door backwards-compatibility toe te voegen.

Conclusie: zolang we met zn alle €60,- betalen voor rooster updates en minimale wijzigingen, blijft EA de koe melken.

Disclaimer: de laatste FIFA die ik heb gekocht stamt uit 2015.

[Reactie gewijzigd door D3F op 15 juli 2020 22:03]

Zijn kartonnen borden niet juist het nieuwe realistische publiek? ;)
Goed om te horen! Ik speel nog steeds fifa17 met vrienden, en zo te horen heb ik er geen baat bij om over te stappen naar een nieuwere versie.
Fifa 20 is heel anders dan Fifa 17 als je het vaak speelt. Voelt totaal anders aan .
Zo is dat met elke FIFA. Speelt compleet anders en moet je weer onder de knie krijgen. Mensen die zeggen dat het dezelfde games zijn, spelen die games gewoon niet. Zegt niet dat het fantastische games zijn.
Moet je voor de grap eens wat vergelijkingsfilmpjes gaan kijken of yt, er zit echt verbazingwekkend veel verschil tussen hoor. Zeker als je het vergelijkt met 10 jaar terug maar ook als je fifa 15 kijkt die ziet er ook heel houterig uit.
Dat komt omdat ze vanaf fifa 17 van game engine zijn veranderd. Weet niet meer de naam, maar is dezelfde als Battlefield gebruikt.

Daarna zien ze er redelijk hetzelfde uit.
Ja klopt maar er is dus wel verandering geweest dat was eigenlijk m'n punt :9
10 jaar was ook meer cynisch uiteraard. Gaat natuurlijk om het bijna criminele sentiment dat FIFA per game weinig veranderd, er altijd uitziet alsof het een generatie achterloopt en ze er nog meer geld uit proberen te porren dan fatsoenlijke games.

Maar... er zijn natuurlijk mensen die enkel en alleen FIFA spelen en daar letterlijk de console voor hebben staan. Dus ja... die slaan de jaarlijkse editie echt niet over

Knap dat PES nu een andere weg inslaat. Zo had het sinds 360/PS3 al moeten zijn.
Dat zal dan de Frostbyte engine zijn.
idd. snap ook niet waarom ze dat niet steeds kunnen upgraden voor een x bedrag, of eigenlijks snap ik het wel het is gewoon keihard geld verdienen.

Het is als met de Sims 5 die nog steeds niet uitkomt, want er zijn nog steeds veel mensen die sims 3 spelen. Sims 4 is helemaal uitgemolken en dat kan nog steeds na al die jaren. Dus Sims 5 is gewoon niet nodig :)
Doen ze toch, ze vragen alleen 60 euro voor hetzelfde wat PES nu doet.

Voor PES is het poging #weetikveel, vorig jaar nog met 1 of andere vage naam, gratis versie etc, de massa blijft gewoon Fifa spelen.
De Lite versie van PES is er al jaren, en komt vaak tegen december uit, bevat alleen Myclub en meer niet.

Jammer dat het altijd een 2-strijd blijft tussen FIFA en PES, kunnen prima naast elkaar bestaan.

Dat ze nu een lagere prijs vragen voor de "update" en zich dan kunnen focussen op het 22 deel vind ik alleen maar positief!
Dan heb je al 10 jaar geen fifa gespeeld denk k
Misschien is het na 10 jaar wel eens tijd om nieuwe bril te kopen? :+
Waarom kan fifa dit niet doen? zoveel spannends is er dit seizoen niet geweest door corona qua voetbal, dus een compleet nieuwe game lijkt me een beetje onnodig.
Doet Konami wel goed.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 15 juli 2020 18:48]

Zolang mensen elk jaar FIFA blijven kopen aan 60 euro per spel zal EA dat blijven doen. Ze zouden het perfect kunnen houden bij een simpele update, FIFA is toch bijna elk jaar hetzelfde, maar ja.
Ik vind het nog steeds gek dat ze er geen abonnementsdienst van maken terwijl de jaarlijkse updates net zo goed een rolling release hadden kunnen zijn. Het enige voordeel is dat een jaarlijkse release groepen die geen abonnementsdienst kunnen nemen in staat stellen om de game steeds te laten kopen.
beste spel was ooit fifa football zonder een jaartal. ik dacht op de psp vita. :)
Eigenlijk zijn alle sports games over het algemeen elk jaar hetzelfde, Football Manager, F1 (al heeft 2020 wel een vernieuwende modus met my team), NBA, Madden, MLB The Show, Moto GP, etc. Maar ja aan sports games kan je ook niet zo veel vernieuwen elk jaar.

Misschien kunnen we zonder publiek spelen in Fifa/Pes 2021 :+
Er zijn heel veel mensen die gek zijn van voetbal (en/of Fifa als game op zichzelf), waarvan Fifa de enige game is die ze per jaar kopen, en waar ze dan eenmalig € 60,- euro aan uitgeven. Dan hebben ze - en ik spreek hier over tientallen buurmannen, vrienden en collega's - weer een jaar lang plezier van de kleine details dat de nieuwe game brengt, plus opnieuw de spanning van een goed FUT team bij elkaar verdienen/spelen. En dat zonder dat ze ook maar 1 FUT pakje (extra) kopen voor geld.

Ik snap ze wel... het is toch echt wel leuk spel, en er zit een soort van verslaving/loterij in: krijg ik dit jaar C. Ronaldo, Messi of Neymar uit de dagelijks/wekelijks te verdienen pakjes met spelers (lees: booster packs zoals ze in Magic the Gathering zitten), en kan ik deze of andere voetbal helden / Icons bij elkaar verdienen en ze in mijn voetbal team laten spelen :)

[Reactie gewijzigd door StarWolfer op 16 juli 2020 01:42]

Ik denk dat de prijs van een Fifa editie vooral wordt bepaald door de licenties van de competities, clubs en stadions. De ontwikkelkosten zullen (relatief) laag zijn.

Ik ben benieuwd wat deze rooster update versie van PES gaat kosten. Ze hebben wat minder licenties in hun spel, maar er moet voor Camp Nou toch worden afgetikt.

Maar wat je zegt over Fifa, geldt hetzelfde principe niet voor bijna alle sport games?

[Reactie gewijzigd door Stpan op 16 juli 2020 03:16]

Is het niet precies andersom? Juist omdat het seizoen niet zo spannend was, zou je de focus kunnen leggen op al het andere behalve de inhoud. Dat gezegd hebbende begrijp ik wel dat ze een jaartje overslaan en volgend jaar volledig inzetten op een andere engine en nextgen consoles.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door vwrob op 15 juli 2020 18:55]

Denk dat ze dat best kunnen, maar waarom zou je als je fans je spul toch wel kopen? Een paar nieuwe ratings en misschien wat veranderen aan single player en je hebt een "nieuw" spel.
Ik vind dat je een verkeerde link legt. Vanwege corona is dit voetbal seizoen anders verlopen, echter staat dat toch volledig los van het voetbalspel en de ontwikkelingen aan het spel? Sterker nog, door corona zijn mensen meer gaan gamen en heeft esports een boost gekregen, misschien is het spel wel meer gespeeld als eerdere seizoenen?

Daarnaast, voor pes moet je ook nog gewoon betalen, enkel voor wat wijzigingen in de selecties. Fifa belooft meer wijzigingen (natuurlijk even afwachten of dat echt zo is). Benieuwd wat het verschil in prijs zal zijn.
Omdat het minder geld in het laatje brengt.
Klinkt erg goed! Ik was sowieso nog aan het twijfelen of ik dit jaar de nieuwe pes ging kopen. Maar met deze update is het een mooie tussenkomst! Ben ook benieuwd naar de nieuwe modus in pes 2022. De carrière modus vind ik nog steeds het beste in fifa 08. Daarna hebben weinig er nog moeite in gestoken om een goede carrière modus te maken.
Wat zat er specifiek in die carrieremodus die 'm zo goed maakte volgens jou?
Beetje hetzelfde als fifa 07, daar heeft iemand ooit een filmpje over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=WX5RVGnN7Cg
+1Anoniem: 1259094
15 juli 2020 19:22
Fijn dat Konami zich nu voornamelijk wil gaan richten op de nieuwe generatie consoles en goed dat het dan blijkbaar toch kan, een nieuw seizoen met een update in een 'oude' versie. Bij sportspellen vroeg ik mij al zeer lang af waarom er niet gewoon jaarlijks een update komt en dan om de 3 - 5 jaar weer een update van de engine en dergelijke. Volgens mij heb je daar bij de sportspellen wel voldoende aan.
Dit is hoe het businessmodel van EA's FIFA al jaren werkt. Elk jaar een roster update en een paar functies die al jaren op de plank liggen, en eens in de zoveel tijd wordt de engine volledig geüpgraded (behalve voor oudere consoles, die wel nog jaren roster updates krijgen tot het niet voldoende geld meer oplevert, zoals FIFA 14 voor de PS2 en FIFA 19 voor de 360 en PS3)
Positief nieuws en gewoon transparant. Ze hadden het ook gewoon kunnen verkopen voor de volledige prijs, dat doet de concurrent ook. De PES versie van 2020 is behoorlijk goed, het voelt voor mij realistischer dan FIFA 20.


FIFA 20 voor de PS4 een maand geleden voor € 9,99 gekocht in de PSN aanbieding, het voelde het zelfde en soms zelfs slechter als FIFA 19, dus uit nieuwsgierigheid PES 2020 Lite geïnstalleerd. Ik vond het veel realistischer voetbal, dus speel nu voorlopig alleen nog maar PES 2020.
Helemaal los van de discussie welke van de twee nou beter is:

Zowel PES als FIFA zouden volledige afgebrand worden door de fanbase als ze daadwerkelijk alleen een rooster-update zouden verkopen als een volledig nieuwe gam. Zelfs met wat cosmetische aanpssingen komt 'men' daar snel genoeg achter. Ik denk dat je claim dat 'de conurrentie dat ook doet' (het verkopen van dezelfde game met alleen een rooster update) niet terecht is. Zelfs als je het niet zo letterlijk bedoelt, zijn zowel PES als FIFA geen wonder van vernieuwing elk jaar.

Of je de incrementele aanpassingen van een nieuwe FIFA of PES de volle mep waard vindt is ieder voor zich.

Ik hoop dat PES met iets moois komt na deze interessante sabbatical.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 16 juli 2020 05:29]

T is toch altijd een update? Zoveel veranderd er doorgaans niet. Het verschil met de volgende is doorgaans alleen transfers.
Daar kan EA nog wel van leren. :)
Zij brengen gewoon 4 jaar op rij dezelfde game uit met hier en daar wat tweaks, nieuwe kits en een recycled mode. Daarnaast hebben zij ook nog eens meer omzet doordat ze gewoon de grootste speler zijn en flink wat verdienen aan FUT.

Ik hoop echt dat PES zich helemaal terug kan knokken, het online gedeelte blijft gewoon achter en Konami is helaas (ook) niet bug vrij. Licenties blijven het grootste probleem, al zijn er gelukkig wel patches.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 15 juli 2020 19:06]

Met de komende Unreal Engine gaat dat helemaal goedkomen, die schijnt namelijk echt verbazingwekkend goed te zijn als ik een beetje op het enthousiasme van een aantal die-hard PES-spelers mag vertrouwen :)
Misschien wel een hele slimme zet om je product onder de aandacht te brengen. Na al die jaren zijn kamp fifa en kamp pes wel redelijk uitgekrisalliseerd. Een enkeling waagt af en toe de stap naar de overkant. Met hangende hoofdjes een beetje als dom klapvee elk jaar de nieuwe versie kopen.
En dan ineens zegt Konami; fuck dit, we slaan een jaartje over en volgend jaar komen we met iets totaal nieuws. EA zou het niet durven, maar ik denk dat heel veel mensen toch wel erg nieuwsgierig worden en het zou me niks verbazen als puur deze move, nog los van wat het oplevert, de verkoopaantallen volgend jaar omhoog helpt.

PS. wel een beetje een gok om Messi in zn Barca shirt te gebruiken hiervoor. Die kerel wordt volgend jaar 34 en je weet helemaal niet of hij dan nog wel bij Barca voetbalt, of dat ie Argentinië lekker op zn kop zet bij Boca, danwel River Plate }>

[Reactie gewijzigd door DirtyBird op 15 juli 2020 19:12]

Messi eindigt zijn carrière gewoon bij Barca en kan nog makkelijk 4 jaar mee. Meer dan voldoende voetbalinzicht om zelfs op halve kracht van waarde re zijn.
International Superstar soccer 64 deluxe anyone? Blijft de beste voetbal game!
Nu maar hopen dat Konami de nieuwste PES ook maar de Switch brengt.

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze zo'n groot platform tot dusver negeren. Helemaal als je in oogaanschouw neemt dat Fifa op de Switch een slechte poort is, er verder niks noemenwaardigs is en dat voetbal de grootste sport op onze planeet is.