Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BMW introduceert elektrische iX3-suv met 459km-bereik en prijs vanaf 71.000 euro

BMW introduceert de iX3, in feite de geëlektrificeerde versie van de bestaande, met verbrandingsmotoren uitgeruste X3-suv. De nieuwe elektrische versie zou een bereik hebben van 459km en de adviesprijs begint bij 71.000 euro.

BMW zegt dat de iX3 een 80kWh-accu krijgt, waarvan 74kWh daadwerkelijk te gebruiken is. Conform de wltp-norm zou dit een bereik van 459km opleveren. Volgens de fabrikant is de energiedichtheid van de 188 cellen van de accu in de BMW iX3 ongeveer twintig procent groter dan bij de accu’s die BMW tot op heden toepast in zijn elektrische modellen. Het gaat hierbij om NMC 811-cellen, waarbij de samenstelling van de kathodes uit tachtig procent nikkel, tien procent mangaan en tien procent kobalt bestaat.

Laden met wisselstroom is mogelijk met een fase of drie fasen en gaat met maximaal 11kW, maar met een snellader in combinatie met gelijkstroom is laden tot 150kW mogelijk. In tien minuten is dan 100km aan bereik toe te voegen en de 400-voltaccu kan volgens BMW in 34 minuten van nul tot tachtig procent worden opgeladen.

De achterwielaangedreven iX3 heeft een vermogen van 210kW of 286pk en het koppel bedraagt 400Nm. De sprint van 0 tot 100km/u gaat in 6,8 seconden, wat vergelijkbaar zou zijn met de bestaande BMW X3 xDrive30i. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180km/u.

De motor, transmissie en elektronica zijn volgens BMW voor de eerste keer in een centrale behuizing geplaatst en de iX3 maakt volgens de fabrikant gebruik van een current-excited synchronous electric motor. In tegenstelling tot reguliere inductiemotoren zouden daarbij geen magneten worden gebruikt. Voor het door BMW toegepaste ontwerp zouden onder meer geen zeldzame aardmetalen meer nodig zijn. Het kan echter ook gaan om een variant op een reguliere inductiemotor.

De iX3 wordt gemaakt in het Chinese Shenyang en komt beschikbaar in twee verschillende uitrustingsniveaus. De suv is leverbaar voor een consumentenadviesprijs die begint bij 71.000 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-07-2020 • 09:32

232 Linkedin

Submitter: Thefonz73

Reacties (232)

Wijzig sortering
Tien procent kobalt is wel superveel. Tesla zat in 2018 op 3% en is hard bezig er 0% van te maken.
Gebruik van kobalt staat onder druk omdat het onder mensonwaardige omstandigheden gewonnen wordt en ook zeer milieuvervuilend is. Kinderarbeid komt veel voor en zelfs slavernij.
Goed dat er kritiek is op kobaltwinning in Congo. Maar de kobaltwinning daar is een bijproduct van de kopermijnen. Maar bij koper hoor je er nooit kritiek hierover, of bij andere producten met accu's. Alleen bij EV's zie ik er vaak kritiek op komen (die terecht is, nogmaals). Maar men zou zich goed doen dit bij andere producten vaker te uiten.
Het is een zaak van selectieve verontwaardiging.

[Reactie gewijzigd door japie06 op 15 juli 2020 09:54]

Cobalt blockchain zorgt ervoor dat er grotere transparantie is in Congo en een soort van controle tool om na te gaan of alle regels zijn gevolgd. Ik ga niet beweren dat dit feilloos is. TSXV:COBC
Wat ik eigenlijk mis in heel het verhaal is dat Kobalt bijna 100% recycleerbaar is en nog redelijk gemakkellijk ook, ik besef ook wel dat met de toenemende vraag er te weinig recycleerbaar materiaal aanwezig is.
Hoogstwaarschijnlijk zal BMW kapotte accu's terugroepen om deze zelf te recycleren en zo hun kostenplaatje naar beneden te krijgen.
Weer iets waar men imho blockchain gebruikt gewoon om hip te zijn. Zelfs al zou de blockchain zelf berekend worden door een open netwerk van computers, dan nog ben je bezig met fysieke goederen waarbij er nog altijd geknoeid kan worden met de oorsprong. Certificaten van oorsprong (want dat is het uiteindelijk) zijn nog nooit waterdicht gebleken. Je hebt dan mogelijks wel een echt certificaat in handen, maar je moet nog altijd maar hopen dat er nergens geknoeid is met de lading.
Dat komt omdat die andere producten niet claimen beter te zijn voor het milieu.
Koper is nodig voor alle elektriciteitsnetwerken die gaan moeten uitbreiden wegens de elektrificatie van zowat alles.

Kobalt zelf wordt niet aangehaald als beter voor het milieu, een elektrische auto zonder uitstoot wel. Daar zijn ook oplaadnetwerken voor nodig en dus gigantisch veel koper.

Moest er voor koper geen functionele meerwaarde zijn zou men de redenering zelfs kunnen omdraaien: waarom wordt er op koperwinning geen commentaar gegeven indien het enkel een luxeproduct is?
nieuws: 'BMW gaat zelf kobalt en lithium inkopen en leveren aan accucelproduc...

BMW probeert in elk geval aan verantwoorde kobalt te komen.

Hulde voor het enigszins normale dashboard met fysieke knoppen en bedieningsinstrumenten trouwens.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 15 juli 2020 10:26]

Daar blijft BMW wel aan vasthouden. Je hebt een tochscreen maar ook fysieke knoppen.
En maar goed ook! Probeer eens in de blind op je touch screen je volumeknop te vinden of de temperatuurregelaar voor je airco. Schier onmogelijk 😔.
Eerlijk gezegd snap ik dit niet hoor. Die paar tienden van een seconden dat je ogen even op het scherm kijken. Je maakt mij niet wijs dat als je de temperatuur van de airco wilt veranderen je ook niet even naar het knopje kijkt om te zien op welke temperatuur hij staat. Dan zou je ook nooit op je snelheidsmeter kunnen kijken. Als je dan zo twijfelt aan je eigen rijkwaliteiten dan kan je altijd nog eerst autopilot inschakelen, dan de airco verzetten en dan autopilot weer uitzetten.

Ik kan me overigens best voorstellen dat fysieken knoppen de voorkeur heeft van iemand maar vind het argument van blind kunnen bedienen (of zelfs dat een touchscreen onveilig zou zijn) echt een non-issue. Let maar eeens op je eigen gedrag in de auto als je op knopjes moet drukken of verdraaien of je dan echt niet naar dat knopje kijkt.
Een grote fysieke draaiknop (zoals idd BMW heeft) is perfect op de tast te bedienen. Dán kijk je wellicht een paar tienden van een seconde naar de knop. Elk klikje, die je fysiek voelt, representeert dan een halve of hele graden verhoging van temperatuur.
Bij een touchscreen, waar je "precies" ergens op je scherm moet klikken zonder fysiek de feedback van een draai/drukknop, (en vaak nog in meerdere trappen, want eerst je temperatuurregeling aanklikken, dan verhoging of verlagen met schuifjes of drukknopjes) is het idd echt wel meer werk en lastiger op de tast te bedienen. Dán hebben we het wel degelijk over hele secondes en niet meer over tiendes!
Ik ervaar het niet zo, of als lastig om precies te klikken op het scherm. Ik heb nu een Tesla Model 3 en hiervoor een BMW 3 serie. Ik prefeer toch de bediening van de Model 3 boven die van de BMW.
Een Model 3 heeft in ieder geval nog een logische en fijne interface, dat scheelt een boel!
Het gaat niet over wel of niet blind, maar over de tijd dat je naar de knoppen moet kijken.

Vergelijk de volgende scenario's:

1) Een blik werken op je temperatuur, vervolgens de knop op de tast vinden en 4 standjes (dat is meestal 2 graden) naar rechts draaien.
Ergens daarna nog even een blik op de temperatuur om te bevestigen.

2) Een blik werpen op de temperatuur. Er naar blijven kijken zodat je ze met zekerheid op de tast kunt vinden. Er naar blijven kijken omdat de tactiele feedback ontbreekt en je dus niet weet wanneer je 2 graden naar boven hebt geswiped/getiptoetst/genoemhetmaarwat. Er naar blijven kijken omdat er een hobbeltje kwam en je vinger verschoof en je nu waarschijnlijk de temperatuur niet op je gewenste temperatuur hebt staan.

Onder de streep scheelt dit echt enorm in de tijd dat je naar het scherm moet kijken, maar ook in de concentratie die je erbij nodig hebt.
Ben hier zo ontzettend blij mee, hoop dat ze dit nooit wegdoen. Alles op een touchscreen moeten bedienen terwijl je aan het rijden ben is echt verschrikkelijk.
Ik denk niet dat er nu nog auto's uit de fabriek rollen waar geen volumeregeling op het stuur zit.
Helemaal als je op een meer oneffen weg rijdt ipv glad asfalt. Ik weet niet of die ingenieurs wel 's testen hoe je een touchscreen bedient als je op keien rijdt maar mij lukt het iig niet!
BMW leeft niet onder een steen en heeft hier dan ook interne programma's voor om dit (conflict/slavernij) zoveel mogelijk te voorkomen.

Hier nog specifiek over kobalt.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 15 juli 2020 10:11]

Je hebt zeker gelijk dat het veel is, en ik deel ook de opmerking van Japie06 hieronder. Alleen ik meen gelezen te hebben dat BMW alleen kobalt afneemt van eerlijk gesourcde materialen. Op tweakers stond ook een artikel over hoe ze transparant wilde sourcen. Daarnaast hebben ze destijds zelfs een eigen kobaltmijn voor geopend in Congo (Bron: Artikel Autobahn).

Ik verwonder me meer erover dat ze een dergelijk hoog percentage hebben gezien de torenhoge kosten van kobalt. Dus ik vraag me af waarom ze zoveel gebruiken, is er misschien een meerwaarde of lopen ze zo achter in de ontwikkeling van accu’s?

[Reactie gewijzigd door Ganymedus op 15 juli 2020 10:09]

Ze lopen achter.

Dit artikel legt het goed uit:

Panasonic reduces Tesla’s cobalt consumption by 60% in 6 years …
https://www.benchmarkmine...umption-by-60-in-6-years/
Veel kobalt wordt gebruikt voor het ontzwavelen van diesel.....
Ik weet niet waar BMW zijn kobalt vandaan haalt, maar Apple, Tesla en VW doen al geen zaken meer met het DRC. Het klopt dat 60% van alle kobalt uit het DRC komt, maar de hoeveelheid die zijn verkopen is de afgelopen jaren gedaald, dit komt omdat grote bedrijven hun handen er niet vies willen maken. Dit is ook de reden waarom grote bedrijven een paar jaar geleden hun kobalt toevoer voor de komende 10 jaar hebben vastgelegd, niet omdat ze bang zijn dat er een tekort is, maar omdat ze niet meer in Congo willen inkopen.
Tien procent kobalt is wel superveel. Tesla zat in 2018 op 3% en is hard bezig er 0% van te maken.
Gebruik van kobalt staat onder druk omdat het onder mensonwaardige omstandigheden gewonnen wordt en ook zeer milieuvervuilend is. Kinderarbeid komt veel voor en zelfs slavernij.
geschreven op mijn mobiel :+
Had BMW geen Cobalt-mijn gekocht in Morocco?
Het is waarschijnlijk geen reguliere of bijzondere inductiemotor. Als ik zo naar de sleepringen kijk zou ik gaan voor een sleepringankermotor, die geven beter koppel dan een normale inductiemotor, maar er zit wel iets meer slijtage aan.
Ik kan me toch echt niet inbeelden dat ze nu nog afkomen met een motor met sleepringen. Al die speciale electromotor configuraties zijn toch achterhaald als je met vermogenselectronica werkt?
Niet noodzakelijkerwijs, je zit nog steeds met je magnetisering van het ijzerpakket, dus dat zijn of hele hoge stromen door je koperpakket en dus meer gewicht daar of een langere aanlooptijd, wat BMW helemaal niet leuk vind. Voor de industrie is een zwaardere motor met een dikker koperpakket natuurlijk niet zo'n issue, ook is meer stroom en dus zwaardere vermogenselektronica ook niet zo'n issue, voor auto's zijn die keuze's anders.
Ik denk dat Siemens tezamen met BMW hier wel een vrij overwogen keuze hebben gemaakt. Ik ga er namelijk vanuit dat zij de keuze voor een sleepring ook vrij goed hebben moeten verdedigen namelijk.
Vrijloop en minder gewicht.

Als je met een permanente magneet of ijzer werkt, krijg je hogere verliezen (want zolang de motor draait wordt er stroom opgewekt, met een permanente magneet uiteraard meer als met remanent ijzer).
Kun je de rotor uitschakelen, heb je daar geen last van. Maar dan heb je dus sleepringen nodig.

Elke procent/promille telt, want die kun je weer gebruiken voor je (WLTP!) bereik.
Bij een kortsluitanker motor word bij het starten het anker (ijzerpakket) kortgesloten, vandaar ook de naam kortsluitankermotor(KA). Bij het starten sluit je in feite het veld kort en heb je dus een korte tijd in feite gewoon een verwarmingselement. Als je dat veld al kan opwekken voor dat je de stator bekrachtigt heb je dat verlies niet, en ook geen hoge aanloopstroom. Dus zitten er bij een sleepringanker motor windingen om het anker. Maar eenmaal op toeren haal je de spanning van je rotor af, dan functioneert deze gewoon als KA motor. Technisch gezien valt ie niet onder inductiemotoren, maar heel anders werkt ie niet.

En wat betreft het verbruik bij nullast.... Als je geen vermogen ontneemt word dat natuurlijk niet opgewekt, het kleine verlies wat je hebt bij een permanente magneet motor omdat het huis is kortgesloten kan je simpelweg wegnemen door het statorveld mee te laten lopen met je rotor.
De BMW dealer moet ook nog iets kunnen verdienen aan onderhoud toch ;)
71k voor een X3, wat een grap.
De 30k wat de dieselversie minder kost, of de jahreswagen hybride, maak je hier niet goed mee op 5 jaar lijkt mij.
De vanafprijs van de X3 in Nederland is 57.855 euro. Dan is ruim 13k meer voor het elektromodel (vaak met meer optiepakketten al standaard) geen slechte deal.
De wereld is groter dan Nederland he. Een BMW X3 diesel begint ergens bij €32.000 in Duitsland en €43.000 voor de benzine hybride. Dat is dan wel een vrij forse meerprijs voor een auto die realistisch 400km actieradius heeft vs de diesel die tot 1200km ver komt voor minder dan de helft van de prijs.
Er staat nergens vermeld dat de 71k de adviesprijs in Duitsland is (sterker nog, de bron vermeldt dat het de Nederlandse adviesprijs is), dus ik ga er vooralsnog vanuit dat dat de Nederlandse adviesprijs is.

Waarom dan gaan vergelijken met Duitse prijzen? Een BMW 1-serie in de kaalste uitvoering kost in Singapore ruim twee ton, maar die vergelijking voegt ook niets toe. Het feit dat de Duitsers praktisch geen wegenbelasting/BPM op fossiele brandstofverbranders plakken zegt weinig over de adviesprijs in Nederland.

Daarnaast vergelijk je het traagste model (de instapdiesel) met een volledig elektrisch model wat veel beter te vergelijken is met de sterkste benzinemodellen en worden in Duitsland de diesels massaal gedumpt. Een vergelijkbaar benzinemodel gaat ruim over de 50k, ook in Duitsland.

[Reactie gewijzigd door pagani op 15 juli 2020 10:40]

Allereerst omdat er tig Nederlandse mensen in Duitsland en België wonen en ook Tweakers lezen. Naast de vele Belgen die Tweakers.net bezoeken en net als de Duitsers geen cent BPM betalen.

Daarnaast is het belangrijk om het vergelijk te maken om te zien in hoeverre de prijs opgeblazen is vergeleken met de ICE versie. Een accupakket van meer dan 30.000 euro is natuurlijk wel wat overdreven. De rest van de onderdelen zouden goedkoper moeten zijn dan de onderdelen van een diesel.
Zoals gezegd, diesels worden in Duitsland momenteel bijna weggegeven (omdat je er binnen een paar jaar geen enkele binnenstad meer mee in mag). Vergelijk hem met de BMW X3 xDrive30i (die is door het lagere gewicht net iets sneller, maar de iX3 heeft meer vermogen), die is in Duitsland ook vanaf 53k verkrijgbaar en in Belgie voor 54k. Dan is het verschil nog 17k/16k. Dat bespaar ik met mijn woon-werkverkeer in een paar jaar wel door elektrisch te gaan rijden.

[Reactie gewijzigd door pagani op 15 juli 2020 10:45]

Eh nee, die kost in Duitsland nieuw 36.920, althans momenteel de goedkoopste met een redelijk uitgeruste (automaat, adas, leder). Je moet de adviesprijzen op de website wel met een korrel zout nemen, doorgaans kun je ze aanzienlijk goedkoper krijgen. Wat dan weer niet opgaat voor dit model.

Dat betekent wel even een verschil van 35.000 euro.
Dus je stelt dat ze een nieuwe benzineauto 17.000 euro onder de adviesprijs verkopen?
Het is niet zo moeilijk te controleren hoor;
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.n...y_link&utm_campaign=share

Verkoopprijs: € 36.920,-
Dan vergelijk je wel een compleet kale X3 met een iX3 waar véél optiepakketten op zitten (wat nu eenmaal bij een eerste editie standaard is) Als je even verder autoscout zie je dat de wat luxer uitgevoerde X3's ook gewoon over de 40 tot 50 gaan, afhankelijk van welke pakketten erop zitten. Het is te verwachten dat de iX3 uiteindelijk "kaal" wel goedkoper kan worden én ook daar kunnen aanbieders als die jij noemt prima stunten.

[Reactie gewijzigd door pagani op 15 juli 2020 11:06]

Poeh, dat zou kunnen, ik denk dat je er BMW kennende makkelijk 5-10.000 euro aan opties op kunt plakken zoals matrix LED en misschien andere bekleding. Maar voor de rest toch redelijk compleet. Alle veiligheidssystemen, automaat en dikke motor. Blijft dan nog wel een zeer dik prijsverschil staan. Plus het feit dat je dat niet hoeft te doen, de auto is al prima as is.
Hoeveel mensen rijden hoe vaak 400 km op één dag?
Ik ken er weinig. Heb het zelf weleens gedaan (retourtje Berlijn), en achteraf vind ik het dom van mezelf.
In Nederland waarschijnlijk minder dan 5%. In Duitsland, België en Frankrijk fors meer mensen. Het is geen stadsautootje he?
Sinds wanneer blijven Nederlanders allemaal in Nederland? :-) Zeker vanuit onze grensstreken wordt er genoeg grensoverschrijdend gereisd. Vanuit die streken is OV vaak geen optie, want dat is daar vaak wel georganiseerd alsof we er een IJzeren Gordijn hebben staan. Op sommige trajecten is de reistijd van stadje naar stadje zo dramatisch dat ik het sneller zou kunnen fietsen op een éénwieler.

Maar, om ook eens naar Europa te kijken:
Brussels , 20 September 2018 - In 2018, more than 1 in 5 European workers will spend 90 minutes or more of their time on their way to and from work. On average, European workers spend 1 hour and 24 minutes a day commuting, travelling 28.56 km in total. Not only does this detract from working time, it can also put a significant strain on personal lives.
Bron: SD Worx

Niet heel veel meer dan het gemiddelde binnen Nederland. En nog steeds een afstand die ik zou fietsen :+
Ja rekenen met gemiddelden over een land. Dat is natuurlijk niet alleen extreem vertekenend maar ook onlogisch. Als 60% van de Nederlanders in een stad woont en werkt, is het natuurlijk logisch dat het gemiddelde aantal afgelegde kilometers relatief laag is. Dat zegt nog werkelijk niets over hoeveel kilometer de echte forensen rijden.
Het mooie aan een gemiddelde over zo'n groot aantal is dat een aanzienlijk deel van de groep eronder zit.
En daarboven is nog steeds veel ruimte: Ik ken meerdere mensen met een goeie fiets (bv. speed pedelec) die 45-50 km enkele reis gewoon fietsen zolang het weer niet al te dramatisch is. Niet alleen in Nederland trouwens; in Duitsland ken ik zelfs één persoon die 3 dagen per week 75 km enkele reis forenst.

Nu zijn dat wel extremen, maar het kán dus zeker. En gezien die gemiddelde reistijd van 1u24m is een fiets dan vaak niet eens trager.
Poeh, ik woon zelf in Antwerpen, in een appartementencomplex. In de ondergrondse garage staan momenteel nog maar 2 EV’s hoor, een Renault Zoë en een Porsche Taycan.

De gebruiker van de Zoë rijdt eens of twee keer per week naar de lader maar zij werkt ook in Antwerpen.

De gebruiker van de Porsche rijdt tweemaal daags naar de lader omdat hij vaak naar Rotterdam en Calais moet en lekker doortrapt.

Mijn beste maat woont in hetzelfde complex en heeft een EQC geprobeerd (werkt in Den Bosch), die was binnen een maand weg en er staat nu een dikke diesel.

Ikzelf werk in Düsseldorf, Leiden en Brussel, voor mij was 1 dag met een EV (de EQC) een regelrechte nachtmerrie en ik blijf dus voorlopig nog aan mijn diesel met 300.000 op de teller.

Mijn Nederlandse en Duitse vrienden in Brussel en Düsseldorf durven er ook echt niet aan. Met enige regelmaat naar Schiphol rijden bijvoorbeeld of naar Berlijn/Hamburg/München. Twee hebben een PHEV gekocht (BMW 330e) maar zijn nog altijd ontevreden vanwege beperkte elektrische range en daarna dure slupmotor.

En de rest blijft ook dieselen. Ik vrees dat dit onze realiteit blijft voor de komende jaren tot wij de Mirai of Nexo v3 kunnen kopen. De huidige zijn prima maar de snelheid is begrensd op 180 en 160 en dat is voor ons veelvuldig gebruik in Duitsland bijvoorbeeld een beetje beperkend.
.. Twee hebben een PHEV gekocht (BMW 330e) maar zijn nog altijd ontevreden vanwege beperkte elektrische range en daarna dure slupmotor.
..
Een PHEV als je zulke afstanden rijdt is al helemaal onhandig! Die accu is in no-time leeg en dan sleur je alleen nog maar een hoop dood gewicht met je mee terwijl je (meestal) een kleinere brandstof tank hebt. Heb een e-tron gereden waarmee je daardoor nog geen 600km range had. Een 45l tank.

EV's zijn momenteel absoluut niet voor iedereen. Ik heb afscheid genomen van de model S en kom nu weer binnen 5 minuten 900km ver in mijn fossiel (BMW X1). Vond het rijden in een EV wel veel fijner. Niet schakelen (automaat schakelt ook), 100% koppel, geen gebrom. Voornaamste reden was dat we een maat kleiner wilden, maar kon geen kleinere EV vinden met voldoende ruimte en laadcapaciteit. De VW ID3 lijkt wel in de buurt te komen, maar ben wat huiverig met al die software problemen daar.

Ik wacht de ontwikkeling rondom EV's komende jaren even af. Gaat ook ontzettend druk worden bij de laadpalen. Worden veel meer EV's verkocht dan palen geplaatst afgelopen jaar. Wil pas weer EV als ik een oprit heb zodat ik zelf met panelen kan laden en geen hoofdprijs meer betaal bij de paal die overigens steeds vaker bezet bleek. Beetje groeipijntjes.
Ja het rijden vind ik vooral aantrekkelijk! Groen en snel, heel snel. Plus de gadgets, dat is natuurlijk ook erg leuk.

Maar ik heb dus wel mijn oog laten vallen op de nieuwe Toyota Mirai 2021, wat een beest! 650km range op 6kg waterstof. En een kg kost ongeveer €7. Dan rijd ik ook elektrisch, instant torque maar kan ik wel voltanken in 5 minuten.

Het reinigt/filtert de lucht tijdens het rijden. Per 100km evenveel lucht als 5 volwassenen op een dag ademen geloof ik. En als je het aansluit bij thuiskomst, levert het eventueel 10kW aan stroom aan je huis voor een paar dagen, in de toekomst wel.

Enig nadeel is 70k voor de aanschaf. Vind ik veel voor een Toyota. Had het een Lexus badge gehad... :P

https://www.toyota.nl/ove...-op-Tokyo-Motor-Show.json

Fully Charged (EV kanaal) heeft de concurrerende Nexo auto bij Hyundai gefilmd, dat filmpje is enorm interessant;
https://youtu.be/EW7TFXwduYY

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 15 juli 2020 23:20]

Heel interessant inderdaad die waterstof auto's. Op dit moment is een waterstof tank sneller gevuld dan een accu, maar begreep wel dat ze na iedere tankbeurt weer 20-30 minuten nodig hebben om druk op te bouwen voor de volgende tankbeurt. Voor een druk tankstation ben je dan alsnog 30 minuten per auto aan het wachten. Het maakt de auto ook wel weer een stuk complexer dan een BEV met de druk die opgebouwd moet worden en het omvormen. Winning van waterstof is ook vaak nog erg inefficient.

Daarnaast vind ik het wel heel handig dat je een accu auto overal kan opladen. Thuis met een paar panelen of op reis ergens bij een restaurant ofzo. Drempel is veel lager.

Beide zo zijn voor en nadelen. Vandaar erg benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen want in de toekomst wil ik hoe dan ook weer graag elektrisch rijden.
Nee ik heb inmiddels zoveel video’s gekeken, ook video’s waarin een pomp meerdere keren achter elkaar gebruikt wordt en daar is geen sprake van. Ook de tankstations bij Hyundai in Seoul tanken vrachtwagens en bussen achter elkaar door zonder oponthoud.

Een Japanse industrieel, ik dacht Mitsubishi electric, wilt ook waterstof generatoren bouwen voor zakelijk en thuisgebruik, waarbij je zonnepanelen dan gebruikt worden om waterstof voor je hele huishouden plus auto te genereren. Volgens mij is dat dezelfde techniek als dat waterstof huis van de overheid in Zeeland.

De meeste waterstof wordt niet opgewekt maar geëxtraheerd uit gassen zoals methaan of aardgas, niet door het te verbranden maar om te vormen middels stoom onder andere. Zeker gebieden zoals Siberië waar een ecologische ramp wacht door de gestoorde hoeveelheid methaangas onder het smeltend permafrost, kan deze techniek voor zeker de komende 200 jaar toegepast worden.

Ook bij ongevallen zeggen de ingenieurs van Hyundai dat een waterstof auto minder kans op brand heeft dan een normale ICE of BEV. Dit omdat de tanks de druk loslaten bij een ongeval en waterstof zo dun is, dat het in no time vervliegt.

Maar vooral de techniek waarbij de fuel cells de lucht zuiveren, dat intrigeert mij best wel. Het zijn ook aardig grote volumes die worden gezuiverd. Schone lucht is zo een mooi goed, daar heeft iedereen baat bij en scheelt jaarlijks zo enorm veel doden. Ik zou best willen weten hoe de fuel cell dat precies doet.

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 16 juli 2020 09:42]

De EQC heeft een combinatie van de problemen van de iX3 en de Taycan; een slechte stroomlijn (iX3) en onvoldoende efficiënte techniek (Taycan).

Snelheid begrensd op 180 een beperking in Duitsland is - zacht uitgedrukt - een beetje onzin. Ik heb ook veel ervaring met Duitse snelwegkilometers, met zowel de S4, de A4 als m'n 14% dieseltje was de kruissnelheid daar vaak 180. Dat kan dan dus ook gewoon, zelfs de Prius die ik jaren terug had geen problemen met continu met 194 op de teller (182 echt kilometers).

In de tijd dat ik Porsche reed ben ik één keer zo hard mogelijk naar Berlijn gereden (>230 waar het mocht). Scheelt minder tijd dan je zou willen (ok, ook omdat ik moest tanken - vette turbomotor op benzine is helaas niet zo zuinig), en ik was veel vermoeider dan ik zou willen na zo'n rit.

Buiten dat vraag ik me tegenwoordig af of je dat soort kilometers moet willen maken.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 15 juli 2020 12:32]

Nouja dat is natuurlijk jouw mening. Ik wil richting München gewoon door kunnen trappen en met het verkeer dat op de linkerbaan 200-240 gaat, mee kunnen komen. 180 of 160 op een EV vind ik te traag. Maar goed, dat is een persoonlijke eis, jij mag dat onzin vinden, voor veel van ons is dat toch iets relevants. De enigen die dat kunnen meen ik, zijn de Tesla's? Maar dan wel elk uur, een uur laden?

Ik vind het OV onprettig, onhygiënisch (in BE ook onbetrouwbaar) en ik ben blij met de vrijheid die mijn auto mij op bestemming biedt.
.. en met het verkeer dat op de linkerbaan 200-240 gaat, mee kunnen komen...
De enigen die dat kunnen meen ik, zijn de Tesla's? Maar dan wel elk uur, een uur laden?
Dat heb ik een keer gedaan met een Model S en dat was inderdaad na bijna 2 uur een half uur laden (10-80%, meer laden is inefficiënt). Wilde alleen even een stukje testen. Voor de rest lekker op het gemak 160-180 gereden.

Taycan kan het ook ga ik vanuit. Alleen denk ik dat je dan wel na een uur moet laden.

Ben geen hardrijder meer. Naar mijn mening het risico totaal niet waard. Je kan nog zo goed rijden, er zijn teveel externe factoren die een ongeluk op die snelheid levensgevaarlijk maken. Dat gevoel van onsterfelijkheid ben ik na mijn 20er jaren kwijt geraakt O-) .
OV zit ik ook echt zelden in, maar een goede flitstrein is een prima alternatief voor een vliegtuig.
Het aantal mensen dat echt ver over de 200 rijdt én dat volhoudt vind ik in Duitsland overigens ook meevallen. Zeker met de S4 heb ik nog weleens een poging gedaan (gevalletje draaikolk trouwens... 200 km rijden, stoppen om koffie te drinken maar ook de tank leeg :+ ). De enige reden dat het me eerder met de Porsche weleens lukte was omdat ik 's nachts reed. En ook daar: Met de 944S2 ging het nog wel, verbruik viel zelfs bij ~230 km/h eigenlijk nog wel mee. de Turbo was een totaal drama qua verbruik.
Ik werk ongeveer 6km van huis. Veel te ver om te fietsen.
:+ Goeie }>

[Reactie gewijzigd door kakanox op 15 juli 2020 23:12]

voor professioneel gebruik is 400km/dag heel normaal. diesel blijft koning hierin.
nou die ga je ook niet redden. Ten eerste WLTP redt je in praktijk nooit. Dan nog het advies (doorgaans) om tot 80% te laden, je rijdt ook niet tot de laatste Km, in de winter is het bereik nog lager. Al met al is het praktische bereik van en BEV niet geweldig.
Ik denk dat je 400km op 100% haalt (bij EV’s scheelt WLTP doorgaans 10%) en daar nog eens 20% af, zit je op 320km maar je rijdt de auto niet leeg natuurlijk, zeer schadelijk voor de accu’s. Dus kom je op een realistische, zij het een beetje avontuurlijke 300km. Als je een beetje range anxiety hebt 250km.
200km enkele reis is toch niet zo veel? Wellicht in NL, maar ook daar zal het geen uitzondering zijn.

Berlijn is vanuit NL wel iets verder dan 200km, vanuit Amsterdam is het 650km enkele reis.
200 km enkele reis is inderdaad niet zoveel, ik rijd het met gemak. Zelfs ten tijde van implementatie van mijn Duitse en Zweedse klanten was het echter een afstand die ik zelden reed. Het komt gewoon niet zoveel voor.

Meer dan 300 km non-stop rijden doe ik daarnaast niet meer. Even stoppen voor een frisse neus, koffie en een broodje is wel standaard geworden. Veel veiliger. En dan is de stekker er even aan steken een kleine moeite.
Als die 400 gegarandeerd is en dus ook in de winter (wat in de praktijk wel een issue is), zo goed als niemand. Immers als je 400 km per dag gaat rijden dan zit je met gemak 5 uur per dag in de auto (file meerekenen). Je moet al Taxi chauffeur of een leveringsdienst zijn om dat te halen. Of een vertegenwoordiger van pre Corona die perse alles ter plaatste wilt komen uitleggen maar die hebben ondertussen eindelijk door dat 80% van die meetings perfect op afstand kunnen. Als je dat gaat uitrekenen op jaarbasis zit je toch echt aan over de 100 000 km per jaar te rekenen.

Gezien je ook geen 4-5 uur aan een stuk rijd, as je iedere 2 uur 15 minuten aan een snel lader hangt kan je die range best wel omhoog trekken. Als je dan ook nog kan laden op bestemming en thuis, er zijn dagen dat ik los over de 100 km afgelegde elektrische KM's ga terwijl die phev echt maar 40 doet in de praktijk op een lading terwijl er van snel laden absoluut geen sprake is.

Het enigste wat je niet mag doen is de toerist uithangen aan een snellader langs de autosnelweg tijdens vakantieperiode. Voor de rest is het vooral gewenning.
Het is een Duitse auto, dus verwacht met een beetje fatsoenlijke aankleding dat er zo'n 20k bij komt. Een kale X3 is ook niet om aan te zien en ontbreekt zelfs aan de meest basale veiligheidssystemen.
Alleen is dit model dus al voor BMW begrippen flink aangekleed. Buiten een shadow line pakket, wat andere interieur en exterieur opties is deze uitvoering al volledig aangekleed. Bij een normale X3 zou je inderdaad nog flink wat pakketten voor moeten aanvinken. Dus het is zeker veel geld, maar voor BMW begrippen valt dit echt nog mee ten opzichte van andere modellen.
De ix3 komt wanneer je de auto besteld met het High exec package (75k voor de hele auto) full option.

Een vergelijkbare X3 30i heeft een vanafprijs van 74K, en dan komen daar nog een hele hoop opties bij. Een vergelijkbare uitvoering zit ongeveer op de 85K en zelfs dan zit je niet op het uitvoeringsniveau van de ix3

[Reactie gewijzigd door TVH7 op 15 juli 2020 10:11]

standaard:
19 inch velgen
lederen interieur
automatisch dimmende binnen en buitenspiegels
2 zone klimaatregeling
verwarmde stoelen
led koplampen
drive assist met adaptive cruise control, active breaking en lane assist.

Zou hem niet echt kaal willen noemen.
En 20k is gewoon onzin, je kan er nog max. 5k aan opties bij aanvinken.

[Reactie gewijzigd door Zoidberg_AvG op 15 juli 2020 10:13]

Je vergeet ff te vermelden dat jij blijkbaar in Duitsland woont.
Daarnaast: met TCO kan je een hoop goed maken.
Ik heb elf jaar geleden een diesel gekocht omdat de TCO veel beter was dan een benzine. Daar heb ik nu dus wel heel erg spijt van. Wedden dat de belastingen, verzekering, laadpaaltarieven, ... allemaal zullen opslaan vanaf het moment dat iedereen met een elektrische wagen rijdt.
Logisch toch? Het doel hier is om iedereen richting elektrisch te krijgen, het doel is niet(!) om rijden goedkoop te maken. En hoe kan je dat het best bekomen? Door tijdelijk fiscale voordelen te geven aan elektrisch rijden.
Dus wil je er voordeel bij hebben? Dan moet je nu nog op de kar springen, voordat de kosten gelijkgetrokken worden met de rest. En vermoedelijk zullen ze ook nog nadat het gros overgestapt is, fossiel rijden nog eens zeer duur gaan maken om de rest ook nog te laten overstappen naar elektrisch.
Natuurlijk. Voor belastingen en andere vaste lasten wonen we in Nederland.
Toch zal een elektrische auto goedkoper rijdend te houden zijn dan een benzine of dieselauto. Zeker met de huidige milieuwetgeving. Heb je enig idee van hoe complex een moderne verbrandingsmotor is?
Ze zijn bijna zonder uitzondering voorzien van één of meer turbocompressor(s). Er worden uitlaatgassen gerecirculeerd voor het (bijna zonder uitzondering toegepaste) roetfilter, dus je hebt roetafzetting op plekken die je brandschoon wil houden, zeker met de teruglopende toleranties.
Er wordt voor én na de verbrandingskamers temperatuur en samenstelling van de uitlaatgassen gemeten, want het moet heel blijven én de uitstoot moet op orde blijven. Met zes versnellingen ben je er niet meer, mensen willen het liefst een 8-traps automaat. Alle motoren leveren een hoog koppel en er zijn er dus veel voorzien van een tweemassavliegwiel en diverse technieken om de koppeling niet te oververhitten (behalve bij een conventionele automaat).

Er kan zóveel kapot, het is niet normaal. Waar ik vroeger vaak oudere auto's reed, omdat ik niet meer nodig had, neem ik dat risico nu echt niet meer.
Eh, Diesel hebben vaak een turbo ja - benzine auto's lang niet zo vaak. Geldt ook voor het roetfilter.
Ik keek uiteraard vooral naar nieuwe auto's, en dan hebben de meesten toch echt minimaal één turbocompressor. Mazda is één van de weinige merken die dat niet doet.
Roetfilters worden ook op benzinemotoren steeds harder nodig om de laatste uitstootnormen te halen.
Er zitten inderdaad steeds vaker roetfilters op direct ingespoten benzinemotoren. Maar gelukkig kost die maar zo'n +- € 200 om te vervangen, wat heel wat minder is dan voor een dieselroetfilter ;)
Klopt! Offerte voor m'n laatste diesel was 2200 pleuri. Volgens m'n garage (een ex-merkdealer) was dat in 80% van de gevallen alsnog niet nodig. Ze hebben toen met een trucje de computer een aantal regeneratiecycli achter elkaar laten doen, waarna ik de opdracht kreeg de boel eens goed heet te rijden (even naar Duitsland).
Daarna in de computer aangegeven dat het roetfilter vervangen was, nog 1000 km rondgereden, uitstoot gecontroleerd et voila, bijna als nieuw met 240.000 km op de klok.

Het is ook gewoon een verdienmodel...
Nou € 2200 is toch wel echt heel erg duur hoor.
Als je nu deze auto aanschaft ben je verzekerd van 5 jaar minder mrb en dat scheelt alleen al € 5.000 (bijna 10k als je diesel rijdt). Het is niet te verwachten dat er in de elektriciteitsprijs v. brandstofprijs in de komende jaren iets gaat veranderen, integendeel, en ook dat scheelt bij 25.000 km/j (wat toch normaal is als je zo'n auto koopt) ook tegen de € 2.500 p.j (diesel € 1.200). Met zo'n kilometrage per jaar heb je het prijsverschil met zo'n 100.000km of 4 jaar goedgemaakt. Dat is niet de termijn waarop er in Nederland iets in de belastingstructuur gaat veranderen, helemaal niet als je je beseft dat de gemiddelde auto bijna 20 jaar op de weg staat.
En ze zullen er wel wat opties in hangen die je normaal ook 10.000 lichter maken. ;)
Kale BMW X3 met de instap benzine motor kost 59.768 euro volgens BMW.nl, 10.500 euro meerprijs voor een EV die ook in onderhoud en verbruik veel goedkoper is vind ik wel mee vallen. Overigens is het in de configurator bij mij onmogelijk om een auto te configureren van 59k, ik kom automatisch op 64k uit.

(Zeg niet dat 71.000 euro voor een auto goedkoop is, maar BMW is nu eenmaal duur)

[Reactie gewijzigd door GrooV op 15 juli 2020 09:53]

Maar in België is de startprijs voor X3 in de 45-50k. Meerprijs is hier dus 20k, wat vlot 60% duurder is dus. De meeste landen hebben geen bijtelling zoals Nederland, en België geeft geen subsidies meer. De X3 is dus bedoeld om puur aan de CO2 regels te voldoen. De landen met de meeste EV subsidie of zwaarste ICE belasting gaat het een beperkte meerkost zijn maar alle landen daarbuiten is het een dure luxe. Als je dit vergelijkt met de model Y performance die toevallig ook rond de 70k start hier, dan ben ik er zeker van dat ze absoluut niet competitief zijn en vooral bedrijfswagens en fanboys ermee gaan melken.

EDIT: Belgische prijs is 69950€ voor de mensen die te lui zijn dat op te zoeken en direct speculeren dat het hier in België opvallend goedkoper aangeboden zou worden...

[Reactie gewijzigd door RandomMens op 15 juli 2020 11:15]

Dat weet je helemaal niet, want 71.000 is de Nederlandse adviesprijs. Misschien is de iX3 in België wel 10.000 euro goedkoper, waardoor het verschil alsnog meevalt.
De Belgische nieuwssites spreken over 69950€. Er zit dus praktisch geen verschil op, terwijl in Nederland met wel 4000€ subsidie krijgt voor de BEV en de ICE versie is minder goedkoop door de bijtelling...
die subsidie is voor auto's van max. 45k, dus dat gaat voor de ix3 niet op.
Nog steeds is het verschil tussen iX3 en X3 zeer anders door de bijtelling. Nederland is een van de weinige landen met zo een systeem. Dus concluderen op basis van Nederlandse prijzen hoe overprijst de iX3 is lijkt mij onlogisch, Belgische prijzen zijn betere indicatie omdat er geen grote ICE belasting is en geen subsidies niet meer, zoals vele andere landen. Nederland pusht het BEV verhaal en daar is het prijsverschil ten voordele van BEV, België heeft het opgegeven en hoopt dat er ooit een waterstofeconomie komt en stopt dus investering in de BEV verkoop.
Dan moet je vergelijken met de Belgische prijs, en niet met de Nederlandse prijs in dit artikel. Auto's zijn nu eenmaal goedkoper in BE dan in NL.
Belgische prijs is 69950€, de prijzen schommelen niet zo hard over de grens tussen België en Nederland, enkel bijtelling kan een groot verschil geven maar bij BEV is dat toch maar zeer beperkt van invloed tegenover ICE...
Inderdaad en met de nieuwe regeling betreft btw is het een stuk aantrekkelijker geworden om een nieuwe auto aan te schaffen in Duitsland. Al is mijn budget geen 70K maar rond de 40K en dan kijk ik naar auto's met wat meer power.
Inderdaad, er is al sprake van hyperinflatie: €71k voor zo’n klein Europees autootje. Zo’n model is eerder voor zakelijk bedoeld: excl. btw kost gaat het om zo’n €60k wat in Duitsland zo’n €800 lease per maand is en voor grote bedrijven nog wel te doen is.
Ik blijf het bijzonder vinden dat er zoveel EV SUV's worden uitgebracht. Een van de voornaamste dingen waar men naar kijkt bij een EV is het bereik maar vervolgens wil wel iedereen een auto die totaal niet aerodynamisch is. Blijkbaar is de SUV trend overgenomen van de brandstofautoverkoop
Omdat de hele wereld geen Nederland is. Met zulke korte afstandjes.

Als je lange afstanden met regelmaat rijd, en al helemaal als je meer dan 2 personen bent in je huishouden, wil je ook wat comfort. Dan wil je niet in een vw e-up! Of e-golfje rijden. Prima voor een keer maar grotere voertuigen zijn in veel landen/regios zeer fijn.

Jaren in Noorwegen gewoond, heel regelmatig tripjes. Wegenbelasting is voor iedereen gelijk, dus geen gewicht onzin. En kan je vertellen dat een groter voertuig erg fijn is.

Plus in Noorwegen kost stroom geen drol,
Overvloed aan hydro elektra. Dus schoon en kost niks. Dit als maar 1 van de voorbeelden.

Dus al met al, beiden zijn gewenst.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 15 juli 2020 09:46]

Wat een klets. Als je er eenmaal in zit is het hele voordeel van een hoge auto verdwenen.
Het overzicht is alleen een voordeel als je één van de weinigen bent die zo'n ding heeft.
Qua veercomfort, stuurgedrag en belasting voor je evenwichtsorgaan is een lagere auto verreweg superieur aan een hoge.

En qua afstanden: De afstanden die we hier in Nederland rijden zijn op een uitzondering na prima te doen op de fiets. Laat staan dat je er een grote auto voor nodig hebt.

Na ervaring met diverse middenklassers (o.a. Audi A4 en S4, Mercedes C350e) rijd ik nu - heel bewust, vanwege het milieu - zo'n Up!, puur voor de lange afstanden. Ik kom er net zo fris en energiek uit als uit de eerdere auto's; dat is minder energiek dan wanneer ik met de fiets ga.
Dus dan moet iedereen jou mening maar delen? De hele wereld in een up! Daarom? Want milieu? Komop zeg. Ga dan in het bos wonen en koop ook maar geen smartphones en andere dingen meer, plus neem ook geen kinderen want dat is helemaal veel co2.

Laat iedereen in z’n waarde daar in. Een grotere auto heeft meer comfort in zijn algemeen, daar zijn talloze onderzoeken naar gedaan. Zijn grote auto’s perfect voor elk scenario? Nee, absoluut niet.

Plus, dan zijn we nog niet eens begonnen over de veiligheid. Buiten de randstad (snelweg etc.) in een up! rijden voel ‘ik’ mij stukken minder veilig. Daarom rijd ik momenteel een oudere Volvo, het is maar wat je belangrijk vind.

Maar je reactie hieronder zegt ook al genoeg.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 15 juli 2020 10:02]

Ik gun je het comfort van een SUV, maar als je er meer mee vervuilt of meer het milieu belast zou je daar voor moeten betalen. De vervuiler betaald lijkt me een eerlijk principe. Die kosten worden anders doorgeschoven naar volgende generaties. Dan scheep je ze op met kosten door jouw keuzes.
als de vervuiler betaalt, dan zou er een flinke belasting moeten komen op alle troep bij de Action, of die zooi van Ali express. Om al die goedkope zooi te produceren worden alle Westerse regels genegeerd in China en wordt er gigantisch vervuild. Laat staan al die vrachtschepen die al die troep hierheen brengen.

Zoals gezegd, moet iedereen het voor zich weten, maar ga niet op je hoge paard (of fiets) zitten en de automobilist als grote schuldige voor het potentiële leed van de komende generaties aanwijzen.
Het principe van de vervuiler bepaalt mag van mij zeker op meer zaken worden toegepast dan alleen auto's. Troep van de Action mag van mij hoeft van mij ook niet zo goedkoop als er zo veel vervuiling achter zit. Het gaat mij echt niet alleen om de automobilisten.
De catch zit er vooral in dat het geen mening is.

Ik zeg helemaal niet dat iedereen Up! moet rijden, dat is mijn keuze, en past ook het best bij mijn situatie. Zou ik veel lange afstanden rijden, dan zou een lange auto juist voordeel bieden.

De SUV-trend van de afgelopen tijd is de grootst mogelijke onzin. Ze zijn bewezen gevaarlijker, veel slechter voor het milieu, slechter voor de weg én ze rijden gewoon slechter. Ook dat is geen mening, maar een feit. Simpele natuurkunde.
Juist, veel gevaarlijker.

Up!:
https://www.euroncap.com/en/results/vw/up!/39809

Volvo XC90:
https://www.euroncap.com/en/results/volvo/xc90/20976

Zal wel allemaal ‘fake news’ zijn zeker.
Het klopt wel degelijk dat sommige SUV's gevaarlijker en instabieler zijn. SUV's met een ladder chassis (ja, je hebt ze wel degelijk nog) zijn instabieler dan een monocoque chassis. En hoe je het went of keert, het verbruik van een SUV is nu eenmaal meer dan een normale auto. Met niets af dat er best leuke modellen zijn.
Dat deze twee auto's een verschillende rating hebben ligt natuurlijk neit aan wel/niet SUV...

Vergelijk dan een andere grote wagen zoals bijv Audi A6 (willekeurig).
Audi A6

Het gewicht ligt lager; comfort zal ongeveer gelijk zijn. Maar verbruik zal dan natuurlijk wel lager zijn.
Kakanox bedoelt hier natuurlijk dat een suv gevaarlijker is voor overige weggebruikers.
Zo’n Volvo suv rijdt een up! of iets dergelijks helemaal plat. Zeker als het straks allemaal elektrische suv’s zijn die nog zwaarder zijn.
Het gaat me niet eens om de Up!. Het gaat me om de voetgangers, fietsers enz.

Een paar plaatjes om eens over na te denken:
Inrichting van onze steden en dorpen

Laten we vooral meer gaan rijden

Wie rijdt wie dood?
Ik voer geen discussie met je. Ik geef alleen aan dat je m.i. het punt van kakanox verkeerd interpreteerde.
Ik voer geen discussie omdat deze namelijk toch niet te winnen valt. Het gaat in dit onderwerp alleen maar om persoonlijke voorkeuren. En als ik dan een discussie lees over dit onderwerp zijn de grote voertuigeigenaren vaak heel denigrerend naar kleine voertuigeigenaren en andersom zijn de grote voertuigeigenaren aso’s.

Geen eer aan te behalen.
Klopt, heb je gelijk in. Een flink verschil is echter dat mensen in de grotere voertuigen het helemaal prima vinden dat andere kleinere voertuigen rijden, en hun mening respecteren wat betreft de reden. Maar dat het andersom vaak een ziek klein zeik clubje die hun mening wil opdringen bij de rest. Zie je met talloze onderwerpen tegenwoordig niet alleen met dit. En dat is op z’n zachtst gezegd zeer vermoeiend. “Respecteer elkaars meningen” komt tegenwoordig vaak maar vanaf 1 kant.
"Ik ten koste van de rest." - je punt is duidelijk.

Als ik jouw gezin aanrijd ben je denk ik wél blij. Ik doe dat vermoedelijk namelijk met een totaalmassa van 145 kg, zijnde ik, mijn bagage en m'n fiets.

Grote kans dat jouw kind het overleeft. Als ik het met de Up! doe is het waarschijnlijk over.
Als ik jouw gezin aanrijd ben je denk ik wél blij.
Erg rare opmerking. Wat zal ik dan ‘blij’ zijn.

Klopt, grote kans dat mijn inzittenden het overleven door mijn keuze.

Rijd ik opzettelijk op mensen in? Nee. Mijn primaire verantwoording is naar de mensen in mijn wagen. Secundair is dat ik goed moet rijden, de regels in het verkeer moet volgen en zorgen dat er geen ‘ongelukken’ ontstaan.

Je kan nu de hele discussie gaan verdraaien om je Anti-SUV standpunt duidelijk proberen te maken maar dat schiet niet op zo.
Ik verdraai de discussie niet. Ik, die ook graag rekening houdt met anderen, stelt dat een SUV gevaarlijker is voor die anderen dan een kleine auto of een fiets. Ook dát is eenvoudig te onderbouwen - het zicht rondom je auto is met zo'n SUV veel slechter dan met een lagere, kleinere auto.

Verder: Niemand rijdt opzettelijk op mensen in. Toch gebeuren er regelmatig ongelukken.
Niemand kijkt "opzettelijk" op z'n telefoon tijdens het rijden, toch worden er regelmatig boetes voor uitgeschreven.

Tip: Pak eens wat vaker de fiets, en kijk om je heen hoe goed mensen écht uitkijken. Gaat je vies tegenvallen. Hoe vaak ik mensen niet een zijstraat uit zie komen en niet eens kijken of er wat aan komt op het fietspad, is echt niet normaal. Ik zie het dagelijks. Te voet gebeurt dat trouwens ook vaak, oversteken zonder kijken.

Wij zijn gewoon niet gemaakt om een voertuig van een paar duizend kilo te besturen. Dan vallen er doden. Het bewijs is er.
Hou toch eens op met die fiets man. Goeiemorgen zeg. Straks ga je nog lopen bazelen dat een ebike gevaarlijker is dan zo’n analoog stuk roest.

We hebben het hier over (oerdegelijke!) auto’s, niet over een simpel stuk metaal met een ketting eronder en 2 wielen.
:+

Als jij even wacht met inhalen wanneer dat niet gaat, netjes minimaal een meter afstand houdt wanneer je me dan voorbij gaat, voor me niet langzamer gaat rijden dan ik al reed wanneer je me voorbij bent, en gewoon even goed naar links en rechts kijkt voor je een fietspad oversteekt, blijft die lak prima heel.

Oh ja: M'n fiets heeft een lichtsensor. Overdag rijd ik met dagrijverlichting, als het donker wordt, wordt dat vanzelf meer. Als je je groot licht niet uitzet trouwens ook, en die Bausch+Müller IQ-X E LEDjes willen wel, dus als ik je ooit verblind, bij voorbaat: Eigen schuld, dikke bult. ;)
Geen idee, de meeste SUV’s hebben daar handige systemen voor die de afstanden en tijden tot voorliggers meten. Dat in tegenstelling tot fietsers die niet op of omkijken.....

Jouw fiets lijkt me wel het equivalent van een SUV in autoland trouwens. De meeste fietsen hebben niet van die snufjes... nu alleen nog leren afstellen zodat je tegenliggers niet verblindt en je hebt al bijna je verkeersdiploma te pakken 👍🏼

Wel jammer dat fietsen zo gruwelijk inefficiënt is op afstanden van meer dan een paar km.

https://dothemath.ucsd.edu/2011/11/mpg-of-a-human/

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 15 juli 2020 11:41]

Je geeft wel toe dat je je SUV zoals de meesten gekocht hebt omwille vd hogere veiligheid gewoon omdat hij groter is. Je moet dan ook toegeven dat er voor de rest alleen maar nadelen zijn aan zo'n auto zoals Kakanox ook zegt.
Ook slecht voor het milieu: kinderen nemen. Geen mening maar een feit. Daar kun je met nog geen 10 diesel SUV's tegenop.
Zeg ik dat je daarmee geen kinderen mag nemen? Nee. Net zoals dat ik niet zeg dat als iemand een (al dan niet elektrische) SUV wil, je dat vooral lekker moet doen. Als iemand een SUV lekkerder vindt rijden dan een Up: prima toch. Stellen dat het een feit is dat een SUV slechter rijdt is echt onzin: dat is persoonlijk. Ik heb zelf geen SUV, maar op road trip vakanties er wel regelmatig een gehuurd en dat vind ik voor lange afstanden persoonlijk fijner rijden dan m'n eigen hatchback. En de buurman vindt een hatchback misschien weer fijner. Boeien.

Ik snap echt niet waarom een boodschap van slijkie als "laat iedereen in z'n waarde" tot een downvote leidt. Gevalletje de boodschap spreekt me niet aan dus ik geef hem een -1. Daar zijn hier de downvotes toch echt niet voor bedoeld.
Je bent wel een ster in het bedenken van feiten:
"Feit": we hebben vastgesteld dat het doel is om met z'n allen zo lang mogelijk kunnen blijven leven
"Feit": als het een feit is dat we met z'n allen zo lang mogelijk moeten kunnen blijven leven, dan betekent dat ook dat we nieuwe mensen op de wereld moeten zetten.
"Feit": een hogere auto rijdt slechter omdat hij minder gestroomlijnd is.
"Feit": de wetten van de natuur bepalen hoe fijn iemand een auto vindt rijden.

M'n punt is niet dat als je een milieubewuste auto koopt je ook consequent moet zijn en geen andere milieuvervuilende dingen moet doen, waarbij het daarom niet nemen van kinderen een extreem voorbeeld is.
M'n punt is dat je je mening verkoopt als feiten. We kunnen het oneens zijn over wat een fijnere auto is, wat de beste route is naar een betere wereld, etc. Maar door je mening als feit te presenteren gooi je de discussie dood. En zo komen we nooit verder.
Het wordt inderdaad een nutteloze discussie omdat je conclusies niet natuurlijk volgen uit je redeneringen.
Je eerste punt over nageslacht is non-sequitur. Dat we een mooie toekomst willen voor ons nageslacht, betekent niet dat er ook nieuw nageslacht moet komen.

Dat er in de bouw van een hogere auto meer gedaan moet worden om de auto comfortabel te laten rijden betekent niet dat een hogere auto slechter rijdt zoals je eerder stelde. Slecht of fijn rijden is geen objectief vast te stellen eigenschap. De een vindt een strak geveerde, laag bij de grond staande hatchback fijn rijden, de ander een hogere auto met soepelere veren. Uit het feit dat Citroën niet bovenaan de verkooplijsten staat volgt niet dat de gemiddelde bestuurder in Nederland niet van het rijgedrag van een SUV zou houden. Et cetera.

Maar goed, we gaan elkaar niet vinden hier vrees ik. Het lukt me blijkbaar niet om duidelijk over te brengen dat wat de een goed vindt, de ander niet noodzakelijkerwijs ook goed hoeft te vinden. Dus dat zal wel aan mij liggen dan.
Je hebt helemaal gelijk. Een SUV die hoger op zijn wielen staat moet harder afgeveerd worden anders helt hij te veel over in de bochten door het hoger zwaartepunt. En dat schaadt het ophangingscomfort. Denk maar aan de eerste A-klasse en de Elandtest. De auto ging daarbij op zijn dak door zijn hoog zwaartepunt. De oplossing van Mercedes was de auto harder afveren maar dat schaadde het comfort. Daarnaast door de hogere luchtweerstand ook hoger verbruik bij een SUV. Vooral vrouwen willen een SUV denk ik door het door jou aangehaalde betere overzicht en hogere veiligheid. Daarom verkopen ze zo goed. Maar voor de rest zoals je zegt alleen maar nadelen.
Voor reizen over land? Graag. Niets zo verspillend en tijdrovend als vliegen. De trein heeft de potentie tot 2500 km sneller te zijn, en is nog goedkoper ook.
De trein heeft de potentie tot 2500 km sneller te zijn, en is nog goedkoper ook.
Dat zeg je goed, het heeft de potentie. Maar ik moest eerder dit jaar naar Barcelona. Wegens oorontsteking wilde ik liever niet vliegen, alleen was de trein fors duurder, en zou me een dag kosten.

Begrijp me niet verkeerd, ik reis veel liever per trein dan per vliegtuig... Maar op deze manier gaat het 'm niet worden, zeker niet voor de zakelijke markt.
Bovendien ben je in een trein afhankelijk van nogal veel anderen. Als er iets verschrikkelijk is, is dat het wel. Allerhande verschillende spoorwegen (qua breedte), altijd vertragingen, altijd medepassagiers die zich niet kunnen gedragen.....
Zal wel aan mij liggen maar voor mezelf en iedereen die ik ken is een kleine auto, zoals de naam al doet overkomen, klein. Ten eerste pas ik met mijn 2 meter in veelal van de kleinere modellen helemaal niet of past mijn been niet tussen het stuur en de pook. Vervolgens toen ik nog zelf reed lange afstanden in mijn ma d'r Fiat500 was gewoon verschrikkelijk. Grotere auto's en met name SUV's zijn comfortabeler, hebben beduidend betere vering, beter overzicht, veiliger en zo kan ik nog wel even doorgaan. En nu ben ik geen auto-fanaat maar hier hoef je toch geen techneut voor te zijn...
Ik ben zelf ook 2m en ik kan overal in een v70, v50, een daihatsu oma model, een up! Het maakt me allemaal geen drol uit. Ruimte zat terwijl mijn bovenlichaam wat kleiner dan gemiddeld is en mijn benen juist langer.
wat betreft vering is mijn ervaring juist dat zeker met een hoge auto (hummer/ram1500 etc) dat ik zeeziek word.
qua overzicht,, beetjeefficientparkeren iser ook nietbij metde grotere auto's naarmijn mening.
Eerst (terecht) de opmerking maken dat de hele wereld geen Nederland is en vervolgens met Noorwegen (met wel 5 miljoen inwoners) als voorbeeld komen? ;-)

Het is een beetje tweeledig: bij een SUV is een elektrische aandrijving juist ook weer erg geschikt vanwege het hoge koppel en het exorbitante verbruik van ICE SUV's in stadsverkeer. Er is dus tegelijk ook erg veel winst te behalen wat betreft (gemiddelde) uitstoot.

Juist met het hoge gewicht van een ICE SUV is afremmen en optrekken enorm verspillend. Daar zijn EV's gewoon erg goed in, omdat ze regenereren en efficient zijn ongeacht het toerental, in tegenstelling tot ICE's, waarbij die bandbreedte juist erg smal is.

Maargoed, de belangrijkste markt voor deze auto's is gewoon het middlemanagement werkend bij bedrijven in de (grotere) steden over de hele wereld. Je geniet vaak veel voordeeltjes met een EV, zoals speciale parkeerplekken, fiscale voordelen en niet te vergeten de 'stamp of approval' van de samenleving.
Ik denk dat Slijkie afstanden bedoelt. In het grote Noorwegen natuurlijk doorgaans aanzienlijk meer dan in een superklein land als Nederland.
Blijft wel: Als je minder gewicht hoeft te verplaatsen verbruik je onder verder gelijkblijvende omstandigheden minder energie. Zelfde geldt voor een betere stroomlijn; hoe gladder hoe beter, én stiller dus comfortabeler en/of lichter.
Er komt op een gegeven moment een punt dat zijwindgevoeligheid een dingetje wordt met goede stroomlijn, en daar zijn we nog láng niet met de auto's van nu.
Wat een klets inderdaad. Groot gerelateerd aan binnenafmetingen is wat anders dan SUV. SUV is vooral hoog (en dus groot qua buitenafmetingen), zoals ook mag blijken uit het verleden waarin bestaande modellen ook als (hogere) SUV zijn uitgebracht. Daarnaast is de binnenruimte in de regel niet groter dan het vergelijkbare non-suv model (in dit geval X3 versus reguliere 3).

En belasten op gewicht (zou van mij ook op volume mogen) is natuurlijk helemaal geen onzin, omdat het een (in)directe relatie heeft met benzineverbruik, wegbelasting en ruimtebeslag. En niet te vergeten beslag op grondstoffen bij de productie. Belasten dat gewicht dus.

[Reactie gewijzigd door knokki op 15 juli 2020 10:12]

Het gewicht wordt toch al belast? Via de brandstofkosten. Waarom dan nogmaals belasten? Een EV is ook veel zwaarder dan een vergelijkbare ICE auto. Volgens die redenering moet deze dus ook veel zwaarder worden belast.
Juist dat belasten van variabelen die al lang belast zijn maakt dat zaken scheef groeien.

Dat sturen via subsidies of hogere belastingen lijkt keer op keer vooral voordelig te zijn voor groepen die al lang een voordeel hebben t.o.v. de rest van de burgers.

Dus de BPM hoger voor benzine slurpers? => Maakt niet uit; is aftrekbaar voor ondernemers.
Subsidie op elektrische auto's (die in een heel hoog prijssegment vallen)? => Ondernemers rijden massaal in Tesla S (en inmiddels ook andere merken).
Ja dan koop je dus een fatsoenlijke stationwagen en niet zo'n hoog ouderenmodel.
Het is idd een trend SUV verkoopt leuk maar voor cw waarde, gewicht en bereik is het verre van ideaal. Zeker nu EV qua bereik pas aan het begin staan en bereik juist een reden is om geen EV te kopen. Maar goed misschien denkt met door EV SUV aan te bieden toch sneller meer EV's te verkopen.
Het is idd een trend SUV verkoopt leuk maar voor cw waarde, gewicht en bereik is het verre van ideaal.
De Cw waarde van een SUV kan ook gewoon laag zijn, er is geen verband met de grootte van de auto.
Pas als je de nodige kracht om de luchtweerstand te overwinnen gaat berekenen komt het frontale oppervlak om de hoek kijken.
Klopt. Het frontale oppervlak is een belangrijkere waarde dan de cw als het gaat om luchtweerstand. Je kan idd een lage cw-waarde hebben zeg maar 0.25 maar toch een groot frontaal oppervlak zoals bij een SUV wat een hoge luchtweerstand geeft. Ik denk dat het trouwens Cx en niet cw is voor de luchtweerstandcoefficient en SCx voor het frontale oppervlak.

Edit: ik heb het even opgezocht. Cx is de luchtweerstandcoefficient en SCx is het frontale oppervlak (S) in m^2 X de luchtweerstandcoefficient (Cx).

https://www.autogids.be/a...euw-van-kop-tot-teen.html

En Cx(Frans) en Cw zijn allebei juist en hetzelfde.
https://nl.wikipedia.org/...andsco%C3%ABffici%C3%ABnt

Ik vind die iX3 weeral veel te duur. Voor de rest is het wel een interessante auto. €71000 8)7. €50000 zou realistischer zijn.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 15 juli 2020 11:46]

Maar met een redelijk groot accupakket op de bodemplaat is ook deze onzuinige en niet aerodynamische auto in de slechts gevallen goed voor een rijbereik van ca. 300 km (250 wh/km) bij een constante snelheid van 120. Dat lijkt mij in 98% van de gevallen voldoende. Met dit soort modellen lijkt het mij beter om een iets groter accupakket aan te bieden dan proberen procentjes te zoeken met allerlei aerodynamische snufjes die een auto meestal niet aantrekkelijker maken.
Doelgroep: 50+ met voldoende geld en behoefte aan hoge instap.

Laat meer dan de helft van de bevolking in die categorie vallen. En met een EV SUV helemaal eco.
Of gezinnen met 1-3 kinderen die dan ook redelijk wat kofferruimte nodig hebben voor kinderwagen, en die een wat hogere instap apprecieren.

Ik verwacht ook dat BMW nog aanzienlijke kortingen geeft, zoals ze nu ook doen, terwijl tesla dat niet doet. Wat je dus effectief onderaan de lijn gaat betalen zal nog wel een pak lager zijn dan wat hier nu staat.
Vanaf 71000 Euro? Natuurlijk lopen er gezinnen rond die het kunnen betalen, maar het merendeel heeft het niet dagelijks in de portemonnee zitten. Allemachtig, wat een bedragen.
Waarschijnlijk zal een groot deel van deze auto's ook gefinancieerd worden met een of andere leen/leaseconstructie, in plaats van dat 71K zo afgetikt wordt.
Klopt ook wel, de meesten zullen leasebakken worden. De vraag is of het voor personal lease (aka lening+onderhoud O-) ) überhaupt wel betaalbaar is. De gezinnetjes die hierin rondrijden zijn meestal gelukkig met een auto van baas.
Lening+onderhoud+belastingen+APK+verzekering+uitgebreide garantie = private lease.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 15 juli 2020 18:20]

Klopt. Het blijft een beste lening. Een kennis van mij had een Peugeot geleased en die kreeg nauwelijks de hypotheek rond.
Dat is een keuze. Ik ben nu een EV gaan leasen midden tijdens het oversluiten van m’n hypotheek* Dat was geen probleem en nou verdien ik echt niet zo bar veel, en m’n vrouw zit in het onderwijs.. (ok, daar verdien je nog best leuk!).

Private lease was aanmerkelijk goedkoper dan financiering + verlengd onderhoud voor dezelfde auto..

* Pro-tip: tenzij je van bergen papierwerk houdt en strakker kan plannen dan de organisatoren van D-Day moet je dit NIET willen doen 😜

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 15 juli 2020 18:46]

Als ze al gelijk korting kunnen gaan geven dan zijn ze dus eigenlijk te duur...
En veel kofferbakruimte kan je ook een station nemen. Is een stuk minder lomp dan een SUV en daarmee ook minder luchtweerstand.
Het valt mij eigenlijk steeds op hoe bizar weinig bruikbare ruimte er in een SUV zit (voor zo’n grote auto). Mijn mercedes station uit 1988 (die ik 15 jaar geleden reed) was net een zwart gat. Wat ik daar niet allemaal in wist te proppen.
Een SUV is ook eenvoudiger omdat je makkelijk een bestaand ontwerp kan hergebruiken en daarbij toch de accu's in de bodem leggen. De hoge zitpositie leent zich goed voor accu's in de bodem en ook verbetert de wegligging van een SUV door de accu's onderin wat ook minder problemen oplevert

Kleinere relatie lage lage auto's moeten van de grond af herontworpen worden om plaatsing de accu's en aandrijflijn op een andere wijze in te richten.
Een SUV is reeds zwaar en groot. Daarmee is er ruimte voor een dik accupakket, maar ook is de relatieve bijdrage van het gewicht aan het totaal gewicht beperkt. Dus ook de impact op de rijeigenschappen.
Ik snap die aanpak ook niet. Het toont vooral dat men heel begaan is met de omzet en totaal niet met het milieu. Waar vraag naar is wordt gebouwd, of we er over 200 jaar nog zijn boeit de aandeelhouders niet.
Waarom zou het niet samen gaan.
Ze beginnen de meest vervuilende (meestal) diesel modellen te vervangen voor elektrische volgens mij pakken ze daar dan ook gelijk de meeste milieu winst.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 15 juli 2020 10:30]

Er is vooral milieuwinst als we ons totale energieverbruik omlaag brengen. Als iedereen stroomslurpers gaat rijden belast dat ons stroomnet veel meer dan wanneer we allemaal zuinige auto's hebben.

Voor de kilometervreters had ik liever een 4-serie Gran Coupé als "i4GC" gezien. Ivm de mogelijkheid tot een veel betere stroomlijn. Rijdt nog beter ook, ivm gewicht en actieradius.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 15 juli 2020 10:19]

De behoefte aan mobiliteit blijft en veel mensen zoeken daarvoor nu eenmaal niet massaal naar een type als de Matiz of de Aygo. Laat staan als die voorlopig nog € 10,000 duurder (of 50%) is dan de benzineversie vanwege de hoge prijs voor de batterijen. Nee, dan liever een elektrische BMW die 3x zo zuinig is en slechts 10% meer kost dan zijn benzine- of dieselvariant. Vooral omdat dit soort chauffeurs toch makkelijker 25k of meer per jaar wegtrappen dan de automobilist op zoek naar de eerder genoemde modellen...
Nogmaals: Ik zeg niet dat iedereen een Up! moet gaan rijden. Dat is mijn keuze, omdat ik van mening ben dat mijn auto niet de halve straat in beslag hoeft te nemen, en omdat ik 'm gewoon weinig gebruik (ik reed eerder 50-60K per jaar en ik was er klaar mee).

Maar zet een Tesla Model 3 of zelfs een S naast en BMW X3 en je snapt direct wat ik bedoel: Het wordt tijd dat we de goede stroomlijn als trend terug gaan brengen. Zéker voor de kilometervreters die dat (waarschijnlijk net als ik tegen beter weten in) willen blijven doen.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar inderdaad denk ik ook dat de kilometervreters voorlopig zullen blijven bestaan. Deze hebben, met genoeg geld op de bank, nu ook de keuze tussen een slanke Porsche 911 of een grote bak als de Panamera, de X5 of een Range Rover. Als ik naar buiten kijk dan zie ik welke auto's favoriet zijn in deze prijsklassen en dit soort zware auto's doet het ook niet verkeerd in de prijsklasse tot € 50k. Dan vind ik het geen rare ontwikkeling, voor zowel milieu als marktacceptatie, dat fabrikanten zich in hun modellen op die markt richten.

Als ik dan kijk naar dit model, ca. € 12.000 > dan de vanafprijs voor zijn benzinevariant, dan denk ik dat, ook zonder allerlei belastingvoordelen, dit model een killer is voor zijn broertjes of zusjes met een verbrandingsmotor.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar inderdaad denk ik ook dat de kilometervreters voorlopig zullen blijven bestaan. Deze hebben, met genoeg geld op de bank, nu ook de keuze tussen een slanke Porsche 911 of een grote bak als de Panamera, de X5 of een Range Rover. Als ik naar buiten kijk dan zie ik welke auto's favoriet zijn in deze prijsklassen en dit soort zware auto's doet het ook niet verkeerd in de prijsklasse tot € 50k. Dan vind ik het geen rare ontwikkeling, voor zowel milieu als marktacceptatie, dat fabrikanten zich in hun modellen op die markt richten.
Panamera, now we're talking! Als je een efficiënte BEV wil bouwen, moet je zorgen voor een langgerekte druppelvorm. Een goede zakenrelatie heeft een Taycan. Erg fijne bak. Als je dan toch veel moet rijden en een p-verlenger nodig hebt, dan liever zo ;-)
Als ik dan kijk naar dit model, ca. € 12.000 > dan de vanafprijs voor zijn benzinevariant, dan denk ik dat, ook zonder allerlei belastingvoordelen, dit model een killer is voor zijn broertjes of zusjes met een verbrandingsmotor.
Hoewel dat vooral voor NL geldt: Ja, ik denk het ook.
Als je dan toch veel moet rijden en een p-verlenger nodig hebt, dan liever zo ;-)
Misschien heb ik wel nood aan een auto met wat kofferruimte en laat daar nu net SUV's geschikt voor zijn. Erg veel geëlektrificeerde breaks zijn er nu eenmaal niet.
Er is vooral milieuwinst als we geen verplaatsingen ( of minder ) verplaatsingen gaan maken. Elke niet gereden kilometer is beter dan een gereden kilometer ( ook al is dat dan in een elektrische auto ) .

Meer nog: we zouden heel onze levenswijze in vraag moeten stellen: lokaal kopen ( waarom appels die uit nieuw zeeland komen of vlees dat uit argentinië komt ? ) / kleiner wonen + ecologischer / geen verre reizen, geen of andere uitstapjes / bevolkingsgroei beperken / etc...
Bijna goed. Ik fiets gewoon wanneer ik niet hoef te rijden. En dan blijk je met die 300 watt die ik inmiddels zelf kan leveren nog hele forse afstanden te kunnen overbruggen in hele korte tijd. In de Randstad ben ik onder werktijd vrijwel zonder uitzondering sneller dan met de auto.

Denk overigens dat bevolkingsgroei beperken nogal wat complicaties met zich mee gaat brengen; we moeten daarvoor eerst ver weg van kapitalisme. Alle economische modellen die we nu hanteren zijn gebaseerd op groei. In salaris, in prijzen, en dus ook in aantallen mensen, want we worden steeds ouder en onze kinderen moeten ons dus zien te onderhouden als wij oud zijn.

Qua lokaal kopen ben ik het helemaal met je eens. Ik heb daarnaast een poging gedaan om helemaal te stoppen met dierlijke producten, maar het lukt me gewoon niet (wel sterk geminderd met vlees en vis). Zonde, want daar liggen vermoedelijk nog wel een paar extra wattjes verstopt voor m'n sportprestaties.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 15 juli 2020 10:19]

Voor een degelijke range heb je een groot accupakket nodig. En dat accupakket zit vaak in de vloer. Daardoor wordt de auto hoger en leent een SUV-model zich goed als EV.
Klinkt aannemelijk maar als je gaat kijken naar de EV's die momenteel op de markt zijn en je sorteert op actieradius staan daar niet of nauwelijks SUVs tussen
Die komen de komende 2 jaar...
- Model Y
- Nissan Ariya
- BMW ix3

En we hebben al de Hyundai Kona, de Kia e-Niro, de Model X....en in mindere mate (tot 300km range) de Peugeot e-2008.
Dat heeft niks met BEV te maken. Een SUV is nu eenmaal aangenaam om in te rijden. Je wordt er wel minder lenig van. Ik val tegenwoordig in gewone auto's.

Het verbruik komt er dan wel bij inderdaad, maar onze energie mix wordt steeds groener.
Met een cw waarde van 0,29 verwacht ik niet dat aerodynamica een probleem zal vormen bij deze wagen :P
Is inderdaad een pervers effect dat zich al enkele jaren voordoet..
Men wil minder vervuilende uitstoot dus men koopt meer benzine (gemiddelde CO² wagenpark in Europa stijgt al enkele jaren).
De meeste consumenten willen gewoon confortabel van A naar B en het interesseert hun maar weinig hoe dat de rij-eigenschappen beïnvloed. Het gevoel van meer overzicht telt ook mee voor velen. Tot je natuurlijk allemaal in een SUV zit, wat gaat er dan gebeuren?

Bij EV's komt daarbij dat er plaats nodig is voor de batterijen, dus SUV's zijn per definitie makkelijker om wat batterijen in de bodem te proppen.

I.p.v. dat hele WLTP gedoe zou Europa beter normen opleggen om de stroomlijn en het gewicht van wagens te beperken. Zo zullen merken pas echt efficiënte wagens maken zoals bvb. de BMW i3.
Ik vind dat juist wel een goeie zaak, de markt wil overduidelijk SUV's en dan is het alleen maar positief dat ze daar ook (langzaam) richting EV's gaan lijkt mij.
Druk met aankondigingen maar levering ook weer pas volgend jaar.
Levering vanaf eind januari 2021.
Levering is eind januari 2021; niet de bestelling ervan.
Auto's worden niet geleverd op een weekje tijd...
is een half jaar wachten op een nieuwe auto zo bijzonder dan?
En wat verbaasd je hier? Dit is toch standaard, model uitbrengen wat dan +- 6 maanden later beschikbaar is. Men wil uiteraard al wat bestellingen zodat wat ze produceren al verkocht is.
Tesla of Volvo (nu nog altijd voor de hybrides) hebben periodes gehad waarbij het >1 jaar wachten was. Dus 6 maanden lijkt me zeer correct.
Je moet wel van BMW houden voor zo'n prijs, want het bereik voor die prijs is niet enorm, daar zijn betere alternatieven voor.
Als je deze BMW qua afwerkingsniveau naast een Model X mag zetten, dan kan je de gewone X3 vergelijken met een Kia Sorento. En dan klopt het aardig, behalve dat het binnenste van de Tesla er soms belabberder uitziet dan dat van die Kia.

Supertoffe auto hoor, zo'n Tesla. Maar auto's bouwen zijn ze gewoon nog niet zo heel goed in.
BMW is ook niet de top van premium (dat is Mercedes-Benz in deze prijsklasse imho), maar al wel echt premium.
Klopt wel ja, ik heb de c-klasse plug-in hybride gereden, maar dat voelde echt een klasse hoger dan een 3 serie. (Wat ook geen straf is)

Deze is vooralsnog alleen in executive en high executive leverbaar, dus met de uitrusting zal het goed zitten. Ik ben erg benieuwd :)
Idd, ik heb ook een tijd een C350e gereden. Qua bediening en uitstraling klopt die auto gewoon, en volgens mij is het nu met dat brede scherm nog weer veel beter geworden. Daarnaast vind ik het denk ik wel de mooiste auto die ik heb mogen rijden.
Helemaal eens. Rij nu weer een 320, en hoewel ik er blij mee ben mis ik de c350 wel :)
Klopt als je naar de vorige generatie 3 serie kijkt waaruit de C hybride ook stamt. Ik ben recent overgeschakelt van een 330e F30 naar een 330i Touring G21. Het verschil is enorm, zowel qua algemene kwaliteit in het interieur als de rij eigenschappen.
Veel comfortabeler maar ook strak als het moet. De stilte aan boord (optie akoustische zijruiten) is ook opmerkelijk, bij 130 km/u is er amper rijwind te horen.

Ook iDrive is weer een stapje vooruit qua bedieningsmogelijkheden, al is de bal serieus mis geslagen met de digitale klokken. Onoverzichtelijk en helemaal niet instelbaar (buiten de kleur). Al heb je er met de head-up display hier weinig hinder van omdat je meestal gewoon voor je kijkt.
Hmm, dat stukje heb ik idd nog gemist. De laatste 3 waar ik in gezeten heb was een F30 340i. Prachtmotor trouwens - je kan er best zuinig mee rijden, maar als je je voet plant gaat het behoorlijk af, zeker voor een standaard auto.
Idd. Begrijp het afwerkingsniveau van een Tesla S niet. Voor een auto van bijna een ton.....
De S is inmiddels aardig verouderd intern...Het is niet ingewikkeld overigens...het is een Amerikaanse auto van een merk dat al hun talent en geld in de techniek heeft gestopt. Ook wilden geen interieurmakers destijds knap zaken doen met Tesla. Je krijg immers geen concurrerende prijzen en kwaliteit als je nog maar enkele duizenden auto's hebt gemaakt.

Inmiddels maakt Tesla veel inhuis en zien de interieurs van de X en de 3 er beter uit dan de S. Nog steeds smaakgevoelig en ondanks dat ik een Tesla fan ben en blij met mijn Model 3....moet ik ook bekennen dat een interieur van een vergelijkbare BMW of Audi echt anders is. Uiteindelijk ligt het eraan wat je belangrijk vindt bij een auto en natuurlijk je eigen smaak.

Maar het inmiddels sterk verouderde interieur van de S mag wel een poetsbeurt krijgen....is natuurlijk ook een van de grootste roddels/speculaties..."komt er een opfrisbeurt voor het interieur"? Er komt ergens eind dit jaar een nieuwe aandrijflijn voor de S (misschien ook X). Deze "plaid"aandrijflijn zou een dikke performance update zijn ten opzichte van de huidige Performance versie. Daar zou een nieuwe accupack bij moeten horen en 3 elektromotoren. Wie weet ook een nieuw interieur...wie weet.
Ik begrijp de afwegingen. Weet ook dat in de VS interieur minder van belang is. Kijk daar ook eens naar Dodge, Ford, Chevy.

Tesla heeft geweldige techniek, maar toch heb ik gekozen voor een benzine motor (vanwege beleving) omdat ik meer waarde hecht aan interieur (een luxe poes ben ik). Zelfs de 3 en de X vind ik kwa interieur niet in verhouding staan met de kosten van de auto. Maar dat is smaak en prioriteit gebonden.

Genieten van de techniek van tesla doe ik zelf ook, daar komt niemand nog aan de buurt.
Prijs is eigenlijk nog niet eens zo slecht, bij de ix3 krijg je eigenlijk zo goed alle opties erbij. Een “normale” x3 met een paar opties is vergelijkbaar kwa prijs, echter zit je met een ix3 kwa TCO veel lager.
Waarom moeten elektrische auto's vaak van die lichtblauwe accenten in de body verwerken. In de meeste gevallen ziet het er niet uit.
Ik denk dat de marketingafdeling daar graag om vraagt. Straalt natuurlijk wel een beetje de EV-vibe uit.

Zojuist even in de BMW configurator gekeken, en de blauwe accenten zijn een optie. "Met BMWi blauw design elementen" kun je uit laten, en dan is hij bijvoorbeeld met zilveren of zwarte nieren & bumpers te verkrijgen.
Dat scheelt wel, bij andere auto's is het geen optie en zit het er altijd op (bijv. Kia e-niro).
Helemaal met je eens. Om een één of ander reden vinden de meeste automerken dat elektrische auto's uit een goedkope Sci-Fi film moeten komen. Onder aan de streep is het natuurlijk 'gewoon weer een auto met een ander type aandrijving'.

Dat gezegd hebben wordt het wel al minder extreem.
Ik vraag me af of BMW de prestaties juist heeft begrensd om gelijk te presteren aan de benzine variant.
Neen, je batterij gaat dramatisch snel leeg bij "hoge" snelheden, dus begrenzen ze die.
Goed om te zien dat meer en meer mainstream merken goed rijdbare full electric auto’s op de markt brengen. Denk dat in de lease markt deze het goed zal doen.
Ze moeten wel van EU. De verkoop van de vloot van een fabrikant moet gemiddeld, zo'n 95 gram (uit m'n hoofd) CO2 per liter uitstoten. Dat is bijna niet te doen zonder elektrische wagens. Dit limiet wordt elk jaar lager en hierdoor zullen fabrikanten zelf met zuinigere en meer elektrische modellen komen.

Fun fact: Fiat koopt deze rechten van Tesla en hoeven daardoor zelf geen of minder EV's te maken. Hierdoor wordt elke Tesla een beetje door Fiat gesubsidieerd.
Altijd goed als er een knappe EV bijkomt. Grootste vraag blijft natuurlijk of dit model zonder vertraging op de markt komt...en hoeveel units per jaar BMW gaat produceren.

Ergens tweede helft dit jaar komt dit model uit in China (waar hij ook gemaakt wordt). Ergens komend jaar naar Europa...of wie weet...als het erg meezit...naar NL voor december gezien de 8% bijtelling dan eindigt?

Ergens in 2021 zullen er in NL ook Model Y auto's van Tesla moeten binnenkomen. Recentelijk is daar ook aangegeven dat het basismodel een LongRange RWD versie wordt. Deze zou waarschijnlijk 3-5k goedkoper moeten worden dan de LongRange AWD (nu €64.000). Waarschijnlijk is de Y de meest voor de hand liggende concurrent...ben benieuwd hoe ze zich onderling verhouden.

Ook net de nieuwe Nissan Ariya gelanceerd!! Zou ook ergens in 2021 naar de EU kunnen komen. Eindelijk met CCS DC snelladen tot 130kW en actieve temperatuurregeling voor de accu!! 63 of 87 kWh capaciteit.

[Reactie gewijzigd door Cheese_man op 15 juli 2020 10:56]