BenQ introduceert twee 1080p-gamingmonitoren met 144Hz-ips-panelen

BenQ heeft twee nieuwe gamingmonitoren in zijn Mobiuz-serie aangekondigd. Het gaat hierbij om een 27"-model en een 24,5"-variant. Beide schermen hebben een resolutie van 1920x1080 pixels. De monitoren kosten respectievelijk 320 en 280 euro.

De BenQ EX2710 en EX2510 zijn, los van de afmetingen, vrijwel identiek aan elkaar. Zo hebben beide schermen een ips-paneel met een geclaimde responstijd van 1ms, uitgaande van mprt. De gtg-responstijd bedraagt volgens BenQ 2ms. De monitoren hebben daarnaast een verversingssnelheid van 144Hz. Zowel de EX2710 als de EX2510 kunnen 99 procent van de srgb-kleurruimte tonen, met 8bits-kleuren. De maximale helderheid bedraagt 400cd/m².

BenQ voorziet de schermen van twee hdmi 2.0-aansluitingen en een DisplayPort 1.2-connector. Beide schermen ondersteunen verder FreeSync Premium via de DisplayPort-aansluiting. Dat wil zeggen dat de monitoren 'compensatie voor lage framerates' bieden, bovenop de reguliere FreeSync-specificatie. Beide modellen zijn voorzien van twee 2,5W-speakers en een 3,5mm-jack voor een koptelefoon.

De meegeleverde standaard is 130mm in de hoogte te verstellen en kan daarnaast verticaal gekanteld en horizontaal gedraaid worden. De voet is volgens de specificaties zo'n 21,7 centimeter diep. De monitorarm kan daarnaast vervangen worden middels een vesa 100mm-bevestiging. Volgens Duitse website Hifitest gaat de 27"-variant 320 euro kosten, terwijl het 24,5"-model een adviesprijs van 280 euro krijgt. De EX2710 komt in augustus beschikbaar. De EX2510 volgt een maand later.

BenQ Mobiuz EX2710-monitorBenQ Mobiuz EX2710-monitorBenQ Mobiuz EX2710-monitorBenQ Mobiuz EX2710-monitor

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

11-07-2020 • 14:56

78

Reacties (78)

Sorteer op:

Weergave:

Veel te duur voor 144Hz 1080p.voor bijna €100,- minder heb je pricewatch: AOC 24G2U/BK Rood, Zilver
Dat was ook mijn eerste reactie. Het is mooi dat BenQ ook wat uitbrengt in deze categorie, maar voor die prijs heeft het weinig zin. AOC loopt behoorlijk voor op ze door eerder en goedkoper vergelijkbaar materiaal uit te brengen (en, gesproken als iemand die dit typt op een opstelling met 2 AOC monitoren, denk ik niet dat BenQ kwalitatief beter is).
Enige waar BenQ verschil zou kunnen maken is betere Gsync compatibiliteit, daar hebben die AOC Freesync monitoren nog wel eens problemen mee (flikkerend beeld etc) als je een Nvidia videokaart gebruikt..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 juli 2024 22:12]

Nog geen last van gehad met m'n GTX 1660 Ti, maar misschien is dat alleen iets wat voor d zwaardere kaarten speelt.

[Reactie gewijzigd door GenGF op 23 juli 2024 22:12]

Gok dat dit komt omdat dit een paneel 24.5" IPS is. In tegenstelling tor de 'standaard' massa geproduceerde (dus goedkopere) 23.6" / 23.8" panelen.

Zoek eigenlijk al een tijd een true 24"+ paneel, dus 24.5" 1080p IPS 144Hz. Dan heb nu alleen de keuze uit 1 Acer of 1 Asus TUF scherm (even uit mn hoofd) en beide zijn even prijzig.
Gok dat dit komt omdat dit een paneel 24.5" IPS is. In tegenstelling tor de 'standaard' massa geproduceerde (dus goedkopere) 23.6" / 23.8" panelen.

Zoek eigenlijk al een tijd een true 24"+ paneel, dus 24.5" 1080p IPS 144Hz. Dan heb nu alleen de keuze uit 1 Acer of 1 Asus TUF scherm (even uit mn hoofd) en beide zijn even prijzig.
Door mij genoemd is IPS
Klopt ja. Bedoelde te zeggen dat voor 1080p IPS panelen de 23.8" size de productie standaard is geworden.

En dat er erg weinig fabrikanten zijn die 1080p IPS panelen, met high refresh, produceren van 24.5" size
Vandaar dat dit BenQ scherm zoals je zegt eigenlijk te duur is.
Let wel, DAT zijn geen adviesprijzen, dat zijn werkelijke straatprijzen, en als je daar bij maxict kijkt, dan zie je daar toch ook dezelfde prijs staan als die in het artikel voor de benq gevraagd wordt als adviesprijs, dus is te stellen dat de adviesprijs van die AIC mogelijk gelijk is aan deze BenQ.
MaxICT moet je ver van weg blijven. Lees de reviews voor de gein maar eens.

Zelf ook ervaring met hun dienstverlening gehad. Anders dan andere webshops zouden ze op voorraad hebben wat ik nodig had. Zelfs nog contact met ze gehad waarbij verzekerd werd dat het echt op voorraad zou zijn. Puntje bij paaltje een week zitten wachten om vervolgens een e-mail te krijgen dat de leverancier leveringsproblemen zou hebben terwijl ze zelf hadden aangegeven dat het op voorraad zou zijn. Terug betaling van het bedrag nam vervolgens ook nog doodleuk 2-3 weken in beslag.

Ik snap ook niet dat tweakers.net ze in de pricewatch blijft houden. Het is een beetje het niveau van jetcars maar dan met computer hardware. Soms heb je geluk en heb je een leuke deal maar meestal betreft het een negatieve ervaring ;)
Het gaat niet om wie ze zijn, maar om dat ze dus gewoon de adviesprijs vragen en dat die adviesprijs dus gelijk is ongeveer aan de prijs die hier in het artikel staat.
Het gaat er om hoe realistisch de getoonde prijs is op de betreffende website, wanneer alleen een MaxICT een bepaalde prijs afgeeft dan kan je die echt het beste met een korreltje zout nemen. Verder hebben ze daar ook nog regelmatig grijze import waardoor de prijzen niet realistisch zijn voor Nederland.

Of kijk voor de gein naar deze pricewatch: AOC 24G2U/BK Rood, Zilver waarbij MaxICT 80€ boven alle betrouwbare aanbieders zit.

MaxICT is verre van een goede website welke je als referentiekader zou kunnen gebruiken.
Maar, het gaat om adviesprijzen vergelijken, dat de straatprijs dus vele malen lager ligt is een heel ander verhaal. Er wordt gesteld, "wie gaat nu dat bedrag uitgeven voor deze nieuwe monitor als je voor veel minder een AOC kunt kopen", maar dus adviesprijs vergelijken met straatprijs is scheef, ga je adviesprijs van deze nieuwe monitor vergelijken met de adviesprijs voor die AOC, dan zitten ze ongeveer gelijk. Grote kans dus dat de straatprijs van deze nieuwe monitoren redelijk snel een heel stuk lager zullen zijn dan de adviesprijs die nu hier getoond wordt.
Klopt helemaal ik heb de AOC24G1 die werkt ook helemaal top en die had ik gekocht voor 179 euro
Je kan de kwaliteit van een monitor aan meer wegen dan enkel de resolutie en freshrate. Paneel technologie, kleur echtheid, pixel response tijden, en colourspace dekking zijn minstens zo belangrijk. Veel “gaming monitoren” laten het weten als het om kleur echtheid, en colourspace dekking gaat
Benq was altijd al te duur geweest. In 2013 had de Asus VG248QE een veel beter paneel kon via Display port 144HZ draaien. Maar Benq bleef mooi bij alleen DVI-D dual link en een slechtere paneel aanbieden voor een 100 Euro meer.
Ik snap niet waarom BenQ denkt dat zij deze extreem hoge prijzen voor deze monitoren kunnen vragen. Wat mis ik hier? Ik zie geen noemenswaardige verschillen met bijv de AOC 242GU (189/199 eur), die ook nog usb hub heeft.
Of de Asus VG249Q (199eur). Zelfs MSI is met de g241 en g271 nog voordeliger.
Benq verkoopt deze schermen omdat ze vrij grote sponsorcontracten hebben en deze bij pro's etc geplaatst worden idem met toernooien.

https://zowie.benq.com/en-us/news.html

Mooie vergelijking zijn gaming chairs, marketing doet 90%, zijn er bij die 500 euro uitgeven aan een stoel omdat deze gehyped word.
Benq is meer een premium merk dan aoc. Beide merken staan hier en de brouwkwaliteit van benq is toch wel beter. Het verschil blijft wat groot, dan ben ik met je eens. Beetje de Skoda superb en een E-klasse vergelijken. En vergeet niet, dit zijn adviesprijzen.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 23 juli 2024 22:12]

Benq is meer een premium merk dan aoc.
Benq is toch vooral ook wel een van de goedkopere alternatieven, premium vind ik niet echt passen bij dit merk. Verder niks mis mee (draai ook twee Benq monitoren), maar om nou te zeggen dat de bouwkwaliteit en design premium zijn? Nou nee. :+
Ik heb hier 2 AOC schermen staan, een 27P1 en Q27P1. Leg mij eens uit wat er mankeert aan mijn schermen ten opzichte van een BenQ variant? Ik heb eerder wel BenQs gehad. Maar moderne AOC schermen zijn net zo goed voor minder geld. Dat verschil van eerder is er niet meer.
Heb je dat dan ook kunnen vergelijken met een recent BenQ scherm? Anders zegt dat natuurlijk helemaal niks. Ik zou het niet kunnen zeggen, heb geen recent AOC of BenQ scherm gezien.
Er wordt hier redelijk stellig vermeld dat de bouwkwaliteit van BenQ beter zou zijn. Ik wil hier wel eens data voor zien, ga je mij nu vragen om bewijs voor de stelling van een ander?
Ik ben het niet eens hoor met die persoon, zeg alleen dat je het alleen echt zou kunnen zeggen als je beide modellen uit de zelfde prijscategorie naast elkaar zet.
Benq doet mij geen premium gevoel krijgen, klinkt voor mij als Medion,
AOC zou'k dan toch meer prijs/kwaliteit geven ( bij't horen van de naam ).

Ontopic : 1080p snap ik toch echt niet meer hoor, hoeveel jaar blijven we daar nu al bij steken voor de mainstream, tenzij je er de plaats niet voor hebt op je bureau, is gamen in 21/9 toch meer iets van deze tijd, niet ? Plus, mega handig voor wat office werk ter vervanging van 2 aparte schermen...
Ik kocht zeven jaar geleden al een Benq 27" 1080p 144Hz scherm. Geen moment spijt van gehad (gebruik hem nog steeds) maar in 2020 zou ik toch iets meer willen voor dat geld.
Maar dat was een TN scherm, geen IPS..
Klopt, maar zeer waarschijnlijk heeft dat TN panel betere responstijden en minder ghosting dan het IPS panel. Wat voor gaming toegevoegde waarde heeft.
Nu dus met deze schermen niet meer.
Wat is precies het nut van 1080p op een niet native scherm formaat? Ik heb dat nooit begrepen. Het ziet er gewoon niet goed uit. Wat zijn de voordelen van 1080p op een 27 inch scherm? Even afgezien van het feit dat je een groter beeld hebt en hogere fps haalt?
Huh? Wat is volgens jou een 'niet native' formaat?
De native resolutie voor een 27 inch scherm is 2560x1440 pixels en geen 1080p. Oftwel alles is vervormd en ziet er niet uit zoals het er uit hoort te zien qua verhouding. Ik snap dus niet waarom je dat uberhaupt zou willen. Afgezien van performance maar is dat het waard?

[Reactie gewijzigd door biggydeen2 op 23 juli 2024 22:12]

Wat is dat voor onzin? De native resolutie is gewoon het aantal pixels dat het panel heeft. Ongeacht of het nu 1" is of 100"..
Ik bedoel dat de aanbevolen resolutie voor 27inch 1440p is. 1080p past daar niet goed in. Te weinig pixels op een te groot scherm.
Nouja, het is maar wat je zelf vindt, ik vind 1080p op een 3 meter breed scherm en zo'n 3.5-4m kijkafstand nog steeds perfect en geen noodzaak voor 4k.
Een dotpitch die afwijkt van ~95 of meervouden daar van. Sommige interface elementen worden wat lomp groot op een 27" 1080 vs. 23/24 inch
Too little too late, LG heeft voor 2/3 van de prijs al zo'n scherm (Met korting t/m 31 juli voor €209).
https://www.bol.com/nl/p/...867927/?s2a=#productTitle

pricewatch: LG UltraGear 27GL63T-B Zwart

- 27 inch IPS
- 1080p
- 1 ms responstijd
- 144 Hz
- Freesync en Gsync compatible

Geen ervaring met dit model, maar wel met zijn broer (27", 1440p). Zeer tevreden.

Edit: Kortingsprijs toegevoegd en Pricewatch-link

[Reactie gewijzigd door vdLee op 23 juli 2024 22:12]

grappig, heb twee van deze met in het midden de 1440 p 27" die jij blijkbaar ook hebt :)
In het begin van 2020 via de BBG van Tweakers een game PC in elkaar gezet. Daarbij ook op zoek gegaan voor een scherm en toentertijd kwam die grotere "broer" pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart het beste uit de testen (overall). Ten opzichte van de 1080p is de 1440p variant wel dubbel zo hoog in aanschafprijs en komt daarmee in een ander segment terecht. Afgezien van de resolutie komen de andere kenmerken (1 ms, 144 Hz etc.) volgens mij aardig overeen. Dan is, mijn inziens, €209 een prima deal wanneer je een game-monitor zoekt en je videokaart toch geen 1440p trekt.
Ik heb deze heel toevallig de maandag binnen gehad,ondertussen ben ik tevreden ,buiten de ips glow dat op mijn zenuwen werkt..
Tja, straatprijs vs adviesprijs, wat is de adviesprijs van deze LG?
Meh laatst nog een 27” 1080p FHD, 240hz 1ms GtG IPS scherm gekocht paar tientjes meer, ook met freesync premium en gsync compatible.

Nee geen 4k of hdr, maar die dingen boeien mij persoonlijk ook niet zo als ik eerlijk ben.
Als 4k als de norm word, misschien komende 5 jaar met de nieuwe consoles (want daar begint het meestal mee lijkt het wel vanwege tv verkoop voor die dingen), dan zie ik wel weer verder.

Nu heb ik een prima scherm, scherpe kleuren, goed voor PC, prima voor console.

Betreft de AW2521HFL overigens.

BenQ vind ik trouwens beetje een nep merk, dat wil zeggen, ze bieden goedkoop 4k hdr schermen maar ik vind dan de kwaliteit niet bepaald geweldig. Te hoge ms en te lage helderheid waardoor dat hdr ook maar matigjes er uit komt.
Je hoeft ook niet meteen naar 4K he, er is ook nog 2560x1440.. Voor 27" de ideale resolutie imho..
Ja nou ja goed dat is zo, hoewel ik het best mooi vind zo 1080p op 27”, niks mis mee, superscherp beeld.
En ik zit eerlijk gezegd te dichtbij ook nog eens haha, 60cm ofzo van het scherm af meestal.

Enfin, mijn punt over 4k is meer dat je er zo doodgegooid mee word, zeker op het gebied van gaming maar ook tv’s, waar men het al over 8k heeft wat totaal nutteloos is.
Ik snap niet goed welk publiek ze hiermee nog proberen te bereiken. 1080p is vandaag de dag toch echt niet meer zo interessant, zeker niet op een 27" scherm. 144Hz IPS is natuurlijk niet slecht, maar voor 1080p is de prijs toch net wat te veel.
Ook wanneer ze een jonger/nieuwer publiek willen bereiken ligt de prijs denk ik te hoog. Die mensen weten misschien niet eens wat 1080p, IPS of 144Hz betekent waardoor die misschien naar een goedkoper scherm gaan kijken.

Van mij mag er toch zeker 50 tot 70 euro af.

Iedereen is de overstap aan het maken naar 1440p (ultrawide) of zelfs 4K (ultrawide), dus denk ik dat BenQ één of twee jaartjes te laat is...

[Reactie gewijzigd door MattiVM op 23 juli 2024 22:12]

144Hz IPS met 1920x1080 pixels vind ik echt niks bijzonders meer anno 2020.. 144Hz 2560x1440 IPS monitoren waren er 5 jaar geleden al..
1080p is vandaag de dag toch echt niet meer zo interessant
(@MattiVM)
Daar ben ik het mee oneens. Dit is natuurlijk niet enorm "high end", maar zeker nog wel interessant. Een goede vriend van mij heeft deze week nog een 1080p 144 Hz IPS monitor gekocht - nieuw, omdat er tweedehands niet veel beters was te krijgen. Een hogere resolutie zou ook een grote GPU upgrade hebbem vereist, wat voor hem niet wenselijk is.

Ook voor mij zou, als ik meer zou gamen, een 1080p 144 Hz IPS monitor een logische upgrade zijn, om (onder andere) dezelfde reden.

Dat de prijs van dit scherm hoog is vergeleken met de alternatieven ben ik het wel mee eens.
Net een LG 27GL83A-B gekocht voor €359, 27" 1440p 144Hz IPS, slecht prijspunt van BenQ.
Dit... is nieuws? Ik bedoel, het formaat, de refreshrate, resolutie, responsietijden, prijs... niks bijzonders voor die combo 🤔
Nee misschien niet echt wat betreft specs, maar dit zijn dus wel nieuwe monitoren en daarmee dus nieuws...
ik heb toevallig pas een 27" 1440p monitor gekocht (165hz/1ms) en dat is wel erg mooi. echter ik kon ook de week erna een nieuwe videokaart gaan halen want de gtx1660 trok het echt niet meer ;)
Nu heb ik een RTX2070 SUPER en die komt zelfs met RTX uitgeschakeld en redelijk mooie settings maar nog tot 125 frames in COD. Als je hoge framerates wil en hoofdzakelijk FPS speelt is 1080p prima volgens mij. Dat gezegd hebbende, ik zou niet meer terug willen naar 27"1080p. die 1440p ziet er zoveel mooier uit!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.