Ziekenhuizen brengen eigen corona-app uit die symptomen beoordeelt

De corona-app De Corona Check is vanaf dinsdag te downloaden. De applicatie is gebouwd door ziekenhuizen en berekent op basis van een algoritme hoe groot de kans is dat gebruikers het virus hebben, op basis van ingevulde symptomen.

De Corona Checker is een app waarmee gebruikers kunnen kijken of ze misschien het coronavirus hebben opgelopen. Gebruikers vullen in de app hun gezondheidsgegevens in, bijvoorbeeld of ze vermoeid of verkouden zijn. De app analyseert de gegevens en maakt op basis daarvan een afweging of een patiënt risico loopt. Als dat het geval is, neemt een medewerker van een medisch centrum in de buurt contact op met de patiënt over eventuele vervolgstappen. Er zijn zeven centra aangesloten bij het initiatief. De gebruiker moet de vier cijfers van zijn postcode invullen voor het gebruik, zodat die aan het juiste centrum kan worden gekoppeld.

De Corona Check is een initiatief van zestien ziekenhuizen en zorginstellingen. De app is gebaseerd op Luscii, een bestaande applicatie waarmee chronisch zieken thuis worden begeleid. De app werd ontwikkeld door het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis-ziekenhuis in Amsterdam. Het OLVG werkt al langer aan de app, maar zegt dat de app 'vanwege de aanhoudende grote belangstelling' nu vervroegd beschikbaar wordt gesteld aan alle Nederlanders. De app is al door 115.000 mensen gedownload, waarvan 70.000 hem daadwerkelijk hebben gebruikt.

Hoewel de makers zeggen dat de app alleen vraagt om de postcodecijfers, moeten gebruikers zich aanmelden met een geverifieerd e-mailadres. Ook wordt gevraagd naar de naam, de geboortedatum en het telefoonnummer, al worden die niet geverifieerd. De gegevens worden maximaal twee jaar bewaard, maar niet opgenomen in het medisch dossier van een patiënt. De Corona Checker werkt met Android vanaf versie 7 of hoger en vanaf iOS 12. Ook hebben gebruikers een koortsthermometer nodig, omdat ze hun temperatuur moeten invullen.

De Corona Checker staat los van het huidige plan van de Nederlandse regering om een corona-app te bouwen. Dat zijn zogenaamde contact-tracingapps waarmee gebruikers een melding krijgen als ze bij iemand met coronasymptomen in de buurt zijn geweest. Daarnaast werkt de overheid aan een app met 'gezondheidsinformatie', maar ook na de 'appathon' van afgelopen weekend is daarover nog weinig bekend.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

21-04-2020 • 09:59

80 Linkedin

Reacties (80)

80
76
43
5
0
19
Wijzig sortering
De aanmelding gaat via een mailinglijst van het Amerikaans bedrijf Mailchimp. Dat is alvast het eerst probleempunt als je medische gegevens gaat verwerken.

Mailchimp is door heel veel bedrijven in gebruik. Nergens is er een belemmering dat het bedrijf die mailadressen en postcode koppelt met andere gegevens. In de privacy voorwaarden spreekt Mailchimp over situaties waarbij ze je persoonlijke gegevens gebruiken om overzichten te maken tenzij je een opt-out doet en (nog vager) voor legitimate business purposes.

Met andere woorden, deze app maakt gebruik van een dienstverlener waar je als patient je gegevens niet alleen geeft voor deze app maar ook om een buitenlands bedrijf te faciliteren. En als je dat niet wenst had je maar een opt-out moeten doen om er een beetje onder uit te kunnen komen.

Het lijkt er niet op dat deze app werkelijk voldoet aan de AVG.

edit:
update

De app maakt ook gebruik van intercom.com. Ook weer een bedrijf dat bestaat om sales, marketing en support teams te ondersteunen. Ook dat bedrijf heeft veel interesse in de persoonsgegevens van de gebruikers en is vaag in wat ze werkelijk met je persoonsgegevens doen. Wel zijn ze heel duidelijk dat ze eigen belangen hebben om je persoonsgegevens te delen (niets is gratis) met andere bedrijven.

[Reactie gewijzigd door kodak op 21 april 2020 16:10]

Mailchimp bied overigens de mogelijkheid om bij registratie meteen de nodige toestemmingen te vragen, dus kan AVG-compliant gebruikt worden (zie https://mailchimp.com/help/collect-consent-with-gdpr-forms/).

Daar is bij deze maillijst echter geen sprake van |:(

Mijn gok is overigens wel dat ze enkel MailChimp gebruiken om aanmeldingen te verwerken, maar de verdere processing lokaal doen. Natuurlijk is dit lastig te verifieren als de website zelf onbetrouwbaar is (ze hebben zo'n standaard wij doen AVG tekstje waar je niks aan hebt).

Iets verder zoeken bij Luscii toont trouwens dat ze IP-adressen en gebruikersacties loggen en 2 jaar lang bewaren vanwege "beveiligingsdienst", als tweede red flag.
Ik zie dat vaak bij tools (AVG-compliancy opties). Dat is prima, maar is het dan compliant? Wat verwerkt Mailchimp voor eigen doeleinden? Vaak veel meer informatie dan je wilt. Waarvoor je doorgaans geen opt-out of nog beter opt-in wil doen.

Oftewel; verantwoordelijke (in dit geval ziekenhuis) gebruikt Mailchimp om informatie X te verzamelen. Maar Mailchimp zelf verzamelt veel meer dan nodig. Wat mij betreft dus, nog altijd, niet "AVG-compliant" (afschuwelijke term :P).
Hoewel de makers zeggen dat de app alleen vraagt om de postcodecijfers, moeten gebruikers zich aanmelden met een geverifieerd e-mailadres. Ook wordt gevraagd naar de naam, de geboortedatum en het telefoonnummer, al worden die niet geverifieerd.
Dus er wordt niet alleen gevraagd om de postcode cijfers...
Daarnaast, ook ziekenhuizen beginnen met eigen apps hiervoor. Het wordt meer en meer gefragmenteerd.

Goed dat er een app is om symptomen te checken, maar volgens mij kan je dat net zo goed op google invullen (die weten ook je locatie :+ )
[...]

Daarnaast, ook ziekenhuizen beginnen met eigen apps hiervoor. Het wordt meer en meer gefragmenteerd.
Is het echt zo'n fragmentatie? De apps van ziekenhuizen die ik tot nu toe heb gezien waren allemaal van Luscii. Zijn er zoveel anderen?

[Reactie gewijzigd door DrAMetElfeNd op 21 april 2020 10:17]

Nee, het betreft dezelfde app. Voorheen onder de naam OLVG corona check app, waarbij ook andere ziekenhuizen deze app onder deze naam gebruikten. Miv. vandaag is de naam gewijzigd en wordt landelijk opgeschaald.
Dat is totaal niet duidelijk uit (de titel van) het artikel, maar een hele goede toevoeging. Ik vraag mij echter af of er voldoende mensen beshikbaar zijn om alle data te verwerken: bij de OLVG-app werd je nagebeld indien nodig en dat zorgde voor een hele goede service en meer duidelijkheid bij de gebruikers.
. Ik vraag mij echter af of er voldoende mensen beshikbaar zijn om alle data te verwerken
Tot gisteren in ieder geval wel. Mijn vriendin werkt in een ziekenhuis in een groep die de mensen bellen als dat nodig is. Het liep de afgelopen dagen nog niet echt storm. De app is al een week of 2 te gebruiken voor specifieke regio's.

Al doet de app geloof ik het grootste deel van de verwerking van de data, door het genoemde algoritme in het artikel.
Goed om te horen. De originele OLVG app is er al een stuk langer en wij werden (op basis van symptomen hier in huis) netjes elke 2 dagen gebeld. Zou heel netjes zijn als ze dat vol kunnen houden.
Er zijn voldoende mensen beschikbaar. In het OLVG is er flink opgeschaald, al vrij direct na de lancering van de app. Binnen 2 dagen waren ruim 50 OLVG medewerkers actief betrokken bij het verwerken van de data en nabellen van patiënten. Hoe het momenteel is, is me niet bekend.

1 van de initiatiefnemers, longarts Paul Bresser, heeft op linkedin een posting aan het team achter de app gewijd:
https://www.linkedin.com/...-6657281536976650240-yva9
dan zou je denken dat allereerst z'n eigen (long)patiënten, als kwetsbare groep mensen, in staat gesteld worden een gebruiker ervan te worden.......
Niet dus.
volgens mij kan je dat net zo goed op google invullen
Je wilt dat Google weet wie er corona heeft?
Nee Google weet niet dat je je in een ziekenhuis bevindt, of dat je twee weken de deur niet uitkomt......
Vandaar dat Google mij vroeg hoe mijn bezoek aan Meander Amersfoort is geweest toen ik begin Maart er was voor mijn linkeroog.
Wat je gewoon uit kunt zetten...
Dat Google niet vraagt om een review wil niet zeggen dat Google dat bezoek niet heeft toegevoegd aan jou profiel, om nog beter targeted advertising te kunnen doen.

Als jij met een standaard Android telefoon rondloopt, zou ik er maar van uitgaan dat die locatiedata door Google voor onbepaalde tijd opgeslagen wordt met als doen "hun service te verbeteren".
Targeted advertising kun je ook uitzetten.

Kijken mensen niet in hun settings ofzo? Google geeft je enorm veel controle over je gegevens.. Makkelijk te bereiken via iedere google-related pagina: avatar rechtsboven > manage your google account. Letterlijk 2 clicks.

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 21 april 2020 14:33]

Hebben je ouders het zelf gevonden en uitgezet? Eventuele kinderen?

Nee, 99% van de smartphonegebruikers kijkt inderdaad niet in hun settings.
Irrelevant. Het ging hier om een Tweaker en van Tweakers verwacht ik dat ze in hun settings kijken. Dat het opt-out is, is wel kwalijk.
Het ging hier om een Tweaker en van Tweakers verwacht ik dat ze in hun settings kijken.
De aanname die je nu doet is anders ook geen juiste. ;) Ik ben wel degelijk op de hoogte van de instellingen (en zelfs permissies) die er zijn. Vandaar dat ik weet dat de instelling waar jij op doelt, voor de tracking zelf een wassen neus is.

offtopic:
@Zarhrezz Lukt het allemaal nog een beetje in Destiny 2? :p

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 april 2020 14:52]

Gelukkig bestaat er zoiets als XPrivacyLua, moet je alleen wel je telefoon voor rooten. Daarmee kun je tracking restricten, wat inhoudt dat XPL gewoon fake coordinates doorgeeft. Voor de grap eens geprobeerd met Google Maps en die dacht inderdaad dat ik midden op de oceaan rond de evenaar zat. :D
Ook dan houdt Google gewoon bij waar je bent geweest, dat is gewoon onderdeel van de permissies die je gegegeven hebt. Dat je de vraag voor het maken van een review uit kan zetten weet ik, maar dat weerhoudt Google niet om jou te blijven volgen (je hebt er immers toestemming voor gegeven dat ze dat mogen).
Je kan location history toch gewoon uitzetten? Dat kon vroeger in ieder geval wel. Een wat rigoureuzere oplossing is om gewoon geen Google applicaties op je telefoon te installeren. Werkt prima.
De GPS tracking zit afaik in o.a. de Google Play Services, waar veel applicaties van afhankelijk zijn.
Location history is alleen dat je het zelf niet meer ziet. De locatie tracking zelf gaat gewoon door op de achtergrond.
Dat is dus niet waar. Als je je locatiediensten uit zet dan zijn ze uit: https://support.google.com/accounts/answer/3467281

Welliswaar doet Google daar een beetje lullig over door dan ook maar alle GPS gebaseerde diensten te blokkeren terwijl dat IMO helemaal niet nodig zou zijn. Je kan het natuurlijk wel gewoon een quick setting maken, dan moet je even je quicksettings menu naar beneden trekken en GPS aanzetten op het moment dat je wil navigeren of iets dergelijks. Kleine moeite.

Of je installeert geen GApps. MicroG werkt prima voor mij, alleen de ABN Amro app doet moeilijk over QR codes. Met een iPhone tracked Google ook je locatie niet.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 21 april 2020 18:04]

Zeker wel. Google Maps Timeline
Anoniem: 93986
@Qlusivenl21 april 2020 10:11
Dat staat toch ook allemaal in het artikel?
Deze app was er al, en los van de terrechte privacy zorgen is het iig goed dat er één app is die landelijk voor dit specifieke doel bruikbaar is.

Ik ben wel benieuwd hoe die prive data opgeslagen wordt..

Google belt niet terug bij verhoogd risico :)
Dus er wordt niet alleen gevraagd om de postcode cijfers...
En wat is jouw punt? De zin begint al met 'Hoewel...', dan weet je dat er iets tegenstrijdigs gaat komen wat dus de stelling die na de hoewel volgt ontkracht.
Ik denk niet dat je het helemaal snapt. Wat zonder app gebeurt is dat mensen gaan bellen en dat een ziekenhuis/huisartsenpost medewerker een checklist afwerkt om te kijken of je aan een corona profiel voldoet. Dat kost uiteraard ontzettend veel resources. Slimmer om dat proces te automatiseren.
Maar waarom is er dan een app nodig, i.p.v. diezelfde checklist online te zetten? Of desnoods een web app. Ik zie niet helemaal waarom je hier een programma op een smartphone/tablet voor nodig zou moeten hebben.
Wat is het verschil tussen een app, web-app of website? Antwoord: daar hoeft geen verschil in te zijn, maar veel mensen hebben liever een app die ze uit de Appstore kunnen trekken. Makkelijker
Zoeken, installeren, account maken en valideren is makkelijker dan een url intikken? Daarnaast klopt het dat er geen verschil hoeft te zijn, maar het maken van de app en daaraan verbonden het veplichten tot een account hebben voelt als tracking. Ze hebben helemaal niets aan persoonlijke info nodig, ze hebben je device ID die de app kan meesturen naar de server. Vervolgens hebben ze de resultaten en de ID waar dat aan verbonden is, willen ze bellen? Stuur een notificatie dat ze je telefoonnummer willen gebruiken voor onderzoek, waarom zou je dit soort dingen bij voorbaat al geven, gaan ze niet nodig hebben.

Huh, dit werdt meer een reactie op het artikel dan op je app-stelling XD

[Reactie gewijzigd door svsoke op 21 april 2020 13:00]

Zoeken, installeren, account maken en valideren is makkelijker dan een url intikken?
Aangezien je de gegevens elke dag kan/mag/moet invullen, vanaf dag 2 een heel stuk makkelijker, met notifications en een plaatje op je homescreen.
Helemaal met je eens.
In Duitsland hebben ze de Covid-App online staan, je mag je postcode (vergelijkbaar in NL met 4 cijfers) invullen, maar het hoeft niet, verder geen email telef.nr. etc. nodig.
Vond die via wdr.de

Heb de "Fragenbogen" ingevuld, antwoord wat je online krijgt leek mij gedegen.
Wat ik me sterk afvraag is wat nu het doel van de app is?
ja fijn dat mensen kunnen checken of ze mogelijk corona hebben, maar wat is het doel van de makers?
Willen ze hiermee de registratie verbeteren of wat? En waarom moet ik dan mijn naam en telefoonnummer invullen?
Mail snap ik nog deels om misbruik te voorkomen, postcode helpt om iets van een locatie te bepalen maar de rest zouden niet nodig moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?
Zou namelijk verwachten dat juist ziekenhuizen dat ze met privacy gevoelige informatie werken en dat ze daarom de informatie vragen tot het absolute minimum zouden moeten beperken.
Als je het artikel had gelezen had je geweten dat ze, bij vermoeden van Corona n.a.v. de symptomen die je zelf hebt aangegeven, contact met je opnemen. En dat gaat nou eenmaal efficiënter als ze je kunnen bellen ipv over en weer moeten gaan mailen. Daarnaast is het dan ook wel handig dat je weet hoe iemand heet.
Onnodig, ze hadden in de app ook pas het formulier kunnen tonen op het moment dat je de symptomen hebt. Dat zorgt ervoor dat je van veel minder mensen gegevens op hoeft te slaan.

Of je toont het telefoonnummer van het meeste dichtbije ziekenhuis.

En om iemand te bellen, volstaat natuurlijk de voornaam en telefoonnummer.

[Reactie gewijzigd door jhnddy op 21 april 2020 11:32]

Ik vind het terechte opmerkingen!

En waarom een app, en niet gewoon een website?
Alleen aan aantal grotere ziekenhuizen behandelt de informatie die binnenkomt via deze app. Dus de postcode is nodig zo dat het bij het juiste ziekenhuis terecht komt.

En door de app moet er juist voor gezorgd worden dan mensen niet zelf gaan bellen naar een ziekenhuis, maar gebeld worden als er een (grote) kans is dat men ook echt corona heeft.
Ik snap waarvoor die postcode check plaatsvind. Maar waarom moet iedereen dat doen? Je kunt toch aan de hand de vragenlijst bepalen of iemand waarschijnlijk corona heeft, en dan alleen die mensen vragen om hun postcode?
Deze app heeft privacy niet als doel. Het is een bestaande app die al als diagnosemiddel wordt ingezet door artsen en verpleegkundigen. Een beperkte versie van de app is nu landelijk beschikbaar gesteld. Deze versie laat ook niet medische geregistreerde gebruikers toe en is toegespitst op corona. Daar het COVID-19 een heel scala aan mogelijke klachten kan veroorzaken is het niet gemakkelijk omdat op afstand goed te kunnen beoordelen. In een aantal gevallen zal een arts of verpleegkundige je terug moeten kunnen bellen om wat aanvullende informatie.
De klachten van COVID-19 zijn zeer divers. Dit is immers zeer afhankelijk van het persoonlijke afweersysteem en mogelijk ook van welke variant van het virus. Het virus muteert zich namelijk zeer snel.

Alle informatie die jij via de app doorgeeft valt onder het medisch beroepsgeheim en zal dus nooit zonder toestemming gedeeld mogen. Daar het een zeldzame infectieziekte is, moet een besmetting wel gemeld worden. Afhankelijk van jouw woonplaats zal de melding naar de GGD (Noordelijke provincies) of het RIVM gedaan worden. De GGD heeft de wettelijke taak om een contact onderzoek uit te voeren. Voor corona is dat in grote delen van het land echter niet meer te doen.

[Reactie gewijzigd door WillySis op 21 april 2020 10:51]

Daar het een zeldzame infectieziekte is, moet een besmetting wel gemeld worden.
Ik geloof niet echt dat COVID19 echt een zeldzame infectieziekte is. Het is juist verre van zeldzaam, als ik zo naar de besmetting getallen kijk.
Het virus muteert zich namelijk zeer snel.
Pertinent niet waar, corona virussen in het algemeen muteren maar heel erg langzaam en deze variant (SARS-CoV- 2) wordt tot nu toe gezien als uitermate stabiel. Zie hier ook dit artikel met links naar meerdere publicaties (2e alinea:

https://www.theguardian.c...y-testing-virus-mutations
Neem eens een kijkje in China op markten waar levende dieren worden verkocht. Men gaat er daar verre van hygienisch te werk en is een soort tikkende tijdbom. SARS 1; SARS 2: MERS al deze ziektes hebben dezelfde type overdracht.

Noem het langzaam muteren, maar ik weet niet wat jouw definite van een snelle mutatie is? Feit is in ieder geval dat het november al rondging in China en niet pas in december zoals overal gemeld is in de media. Die WHO heeft boter op zijn hoofd.
Ik geloof dat jij niet helemaal weet wat de mutatie van een virus betekend. Dat het al in november rond ging in China heeft niets te maken met of een virus muteert. Mutatie van een virus betekend dat het langzaam anders wordt, ordinaire evolutie dus.

Wat de WHO verder te maken heeft met mijn opmerking en de mutatie graad van een virus is mij even niet duidelijk.
Die WHO heeft boter op zijn hoofd.
Jij kijkt ook Fox News zeker? WHO heeft "te laat" aan de bel getrokken omdat ze zich moesten baseren op de officiele cijfers van China, in november was er inderdaad een arts die aan de bel wilde trekken, welke is gearresteerd en is onlangs pas weer meer over bekend geworden. In december kon de regering het niet meer in toom houden en moesten ze wel open kaart spelen.

En als je meer wilt weten over snelle mutatie, kijk naar "het gewone" influenza virus, waarom denk je dat we elk jaar weer een nieuwe griepprik/griepgolf hebben? Deze muteren binnen enkele generaties, waar er van Covid19 nu wereldwijd een enkele soorten met minimale variaties zijn aangetroffen. Dus is niet stabiel in vergelijking met andere virale aandoeningen, maar uitermate stabiel binnen de coronaire virussen familie.
Het valt nog steeds onder de noemer zeldzame infectie ziektes. Helaas is het nu algemeen, maar hopelijk is de classificering over een aantal maanden of jaar weer terecht.
De GGZ heeft de wettelijke taak om een contact onderzoek uit te voeren. Voor corona is dat in grote delen van het land echter niet meer te doen.
de GGD heeft wettelijke taken..
het doel van deze app lijkt me tweeledig.

1) Psychologische steun voor gebruikers. Geruststelling omdat ze weten dat ze iets met hun symptomen kunnen (ook als ze nu geen symptomen hebben)
2) Ontlasting van de zorg. In plaats dat ze met pieken en dalen platgebeld worden door mensen met kuchjes, verzorgt deze app een eerste screening en kunnen ze op hun eigen tempo contact opnemen met de meest verdachte gevallen.

Voor dat laatste is het wel fijn als je een telefoonnummer hebt.
Heel simpel: off-loading van veelgestelde diagnose vragen zodat capaciteit beschikbaar is voor andere taken.
Hoewel de makers zeggen dat de app alleen vraagt om de postcodecijfers, moeten gebruikers zich aanmelden met een geverifieerd e-mailadres.
Niet helemaal juist. Onder het kopje "AANMELDEN":
Voor De Corona Check gebruikt u de Luscii app. Om instructies te krijgen hoe u dit kunt doen, meldt u zich eerst aan via de knop aanmelden. We vragen u onder meer naar uw leeftijd en gezondheid. Het medisch team heeft die informatie nodig om u goed op afstand te kunnen begeleiden.
Dan onder het kopje "PRIVACY":
De Corona Check houdt niet bij waar u bent of met wie u omgaat. Het enige dat we van uw locatie weten is de vier cijfers van uw postcode. Die informatie gebruiken we om u te koppelen aan een medisch team.
Ze zeggen dus niet dat ze alleen de locatie vragen, ze zeggen dat ze alleen de locatie vragen om te koppelen aan een locatie op wat voor manier dan ook.

Hoe dan ook ben ik niet blij met deze wildgroei van apps. Zoals je merkt doen alle apps ondertussen afbreuk aan privacy op bepaalde manieren, terwijl de overheid nu net bezig is met alles te reguleren. Wat mij betreft mag hier dan eigenlijk ook hard tegen opgetreden worden.
Ik hoop het niet, heb uitstekende begeleiding gekregen via deze app voor mijn vriendin die symptomen had.
CWZ in Nijmegen werkt ook al weken met de app!
Het lumc ook. En die app lijkt verdacht veel.... Bij deze app van het olvg zijn meer huizen betrokken. Welke?

En welke andere huizen zijn bezig met een eigen app?
Allemaal 1 en dezelfde app. Heeft alleen een tijdje geduurd voor dat het landelijk beschikbaar was.
Ik heb een tijdje terug gemaild met luscii (de makers van de app) met deze vragen, gewoon omdat ik nieuwsgierig was, n.a.v. het privacy-document (https://luscii.com/wp-con...erklaring-Luscii-V1.3.pdf) dat ze zelf publiceren:
- Jullie zijn ISO27001 gecertificeerd, Waar kan ik de eisen die jullie jezelf opleggen nalezen?
- Met welke partijen hebben jullie een verwerkersovereenkomst?
- Welke 3 methoden gebruiken jullie in de drietrapsauthenticatie?
- Welke methoden gebruiken jullie voor anonimisatie en hoe voorkomen jullie statistische analyse?
- Wat voor encryptie gebruiken jullie? En is de data ook binnen de database encrypt?
- Welke hashing algoritmes passen jullie toe?
- Wat is het beleid omtrent gegevensdragers?
- Welke persoonsgegevens gebruiken jullie voor direct marketing?
Helaas wordt hier niet direct op geantwoord maar slechts doorverwezen:
[...]Luscii has developed the corona check app for OLVG. The corona check app appeared to be very successful and is therefore used by other hospitals. It is important to stress that the hospitals act as data controllers as specified in the General Data Protection Act (GDPR). Luscii processes personal data on behalf of the hospitals and acts as a data processor. We have data processing agreements in place based on the model of the Dutch Association of Healthcare Providers (BOZ-model). [...]
We have made arrangements with OLVG in relation to the security measures we take on their behalf. As a data processor, we cannot provide detailed information on the security measures without consultation with OLVG. We recommend to contact OLVG directly if you need any further information, please see contact in cc of this email.
Hier heb ik het maar even laten zitten; want ziekenhuizen hebben wel andere zorgen aan hun hoofd op dit moment.

[Reactie gewijzigd door 12_0_13 op 21 april 2020 10:47]

Het begint hier wel een beetje op Facebook te lijken met dat geklaag van iedereen. Dit is toch een tech site, waarbij we in oplossingen denken ipv alleen maar klagen mensen die traditionele processen willen vernieuwen.

Dus ipv van gelijk dit idee af te kraken, geef eens comments hoe dit verbeterd moet worden of hoe digitalisering wel goed ingezet kan worden om Corona te bestrijden. Of komen we echt tot de conclusie dat dat echt onmogelijk is en we afhankelijk zijn van RIVM/GGD medewerkers (om contactonderzoeken te starten, terwijl die al hebben aangeveven te weinig personeel te hebben en doktoren die in deze tijden ook overbelast zijn om te bepalen of iemand Corona heeft.

Andere oplossing is dat we de komende maanden nog thuis gaan zitten met grote gevolgen (werkloosheid, economie) om Corona het land uit te krijgen.
Andere oplossing is dat we de komende maanden nog thuis gaan zitten met grote gevolgen (werkloosheid, economie) om Corona het land uit te krijgen.
Dit gecombineerd met een goed testbeleid zal helaas toch de meest effectieve oplossing tegen het virus zijn. De techniek duurt te lang volgens de regering (ze willen niet wachten op de API van Google/Apple; https://nos.nl/artikel/23...sterie-om-corona-app.html - zie laatste paragraaf) en daardoor is iedere technische oplossing gedoemd om te falen (het gaat simpelweg niet werken op iOS). Heeft niks met afkraken te maken. Niet alles is met techniek op te lossen.

De privacy zorgen die je hier voorbij ziet komen moet je ook niet zien als afkraken, maar als valide kritiek. Dat we geen betere oplossingen zien, komt wellicht doordat ze er niet zijn?

Onderzoek op basis van social models:
https://simassocc.org/202...of-effect-of-corona-apps/
https://simassocc.org/202...y-of-corona-virus-spread/

Het nut van deze specifieke app ontgaat mij ook een beetje... Wat heb je er aan om te weten dat je "misschien" Corona hebt? Als het goed is blijven we allemaal al binnen, ontwijken we thuis onze geliefden als we symptomen hebben (zolder-isolatie) en zodra deze erger worden gaan we hopelijk naar de huisarts...

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 21 april 2020 12:28]

Ik begrijp uw punt en in zekere zin hebt u gelijk. Echter u komt zelf ook niet met een mooi voorstel...

Er wordt door de overheid om een app gevraagd en ik snap wel waarom. Echter de voorwaarden en grenzen van de app zijn niet (duidelijk/eenduidig ) aangegeven.
Het gevolg: mensen komen met ideeën waarop anderen gelijk zullen aangeven welke grenzen er voor hun persoonlijk overschreden worden.

De snelheid en het proces waarmee de wens van (een) “corona-app(s)” zijn gestart zijn in de basis verkeerd waardoor dit geheel ontspoort in een “vind ik geen probleem” / “wil ik (absoluut) niet” kwestie, helaas.

Ook bij de huidige noodzaak moet eerst voorop staan “waaraan moet een dergelijke app voldoen?” “Welke concessies zullen we moeten doen?“ enz.
Stel je aan.

Ten eerste heb ik in alle artikelen bij elkaar minimaal honderd goede reacties gelezen, met valide kritiek en suggesties. En dat terwijl er al een lijst is opgesteld door veldexperts over waar aan gedacht en voor gewaakt moet worden. Als jij alleen maar geklaag denkt te zien dan ligt dat aan je eigen bril.

Ten tweede is verreweg de meeste kritiek terecht. Qua privacy zou je, als je deze site volgt, op de hoogte moeten zijn van alle inbreuken door overheden, techgiganten en amateurclubjes. De zorg bij mensen is echt niet uit de lucht komen vallen. En onthou daarbij:
privacy die je eenmaal kwijt bent is nagenoeg onmogelijk om terug te winnen.
hoe digitalisering wel goed ingezet kan worden om Corona te bestrijden.
Dat is nou net het punt, het is maar erg de vraag, zeker bij alle appwensen die we nu hebben, of het uberhaupt ooit iets bijdragen gaat. Maar er wordt volop tegenaan geknald (wat op zich mooi is om te zien, die innovatie en energie) waarbij alle zorgen van burgers en experts een oh-ja-dat-moeten-we-ook-niet-vergeten-te-implementeren afhandeling lijken te krijgen, terwijl de meeste mensen hier al lang uit professionele ervaring weten dat bouwen voordat je voldoende hebt nagedacht een recept tot falen is.
Ik vind het goed dat een app als dit er is, al kun je op de vingers natellen dat er ook een disclaimer erbij zit, dat de resultaten indicatief zijn en er geen rechten aan ontleent kunnen worden, dus feitelijk zegt het inhoudelijk nog niet zo heel veel, maar ik kan mij wel voorstellen dat dit als beginpunt wel prima te gebruiken is (bijvoorbeeld om te bepalen of je toch maar wel naar de huisarts gaat of niet, bijvoorbeeld).

Ook snap ik niet waarom dit per se in app-vorm gegoten moest worden. Heel veel lijkt tegenwoordig standaard als een app te moeten, terwijl dat niet eens nodig is. Een dergelijk formulier kan immers gewoon op een webpagina gezet worden, waardoor het potentiele publiek veel groter is, elke computer of mobiel apparaat heeft wel een browser (of meerderen zelfs) aan boord danwel geïnstalleerd staan op bijvoorbeeld de Mac of PC en ik verwacht niet dat iedereen constant de app update, waar een deploy van de website sneller gedaan kan zijn en niet afhankelijk is van iemand die lokaal eerst zelf de app update.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 april 2020 12:32]

Ach al de betweterige Tweakers hadden samen ook een goede Corona app kunnen bouwen die wel voldoet aan de privacy, ipv iedereen de les te lezen...
Het probleem met de zorgsystemen is zich aan het herhalen. Niemand kan het eens worden over een centraal systeem. De eisen daarvoor zijn streng en er is landelijke aandacht voor tekortkomingen. Ondertussen komen individuele aanbieders met mooie verhalen bij de zelfstandige zorgregio's om hun product te verkopen zonder dat er echt openheid is of het echt aan de eisen voldoet. Vervolgens proberen die aanbieders een grotere gebruikersgroep te krijgen onder het motto zij gebruiken het ook en het is al heel lang in ontwikkeling. En zo zit voor je het weet een hele groep gebruikers aan een systeem waar nauwelijks zicht is op de effectiviteit, transparantie en of het voldoende veilig of pivacyvriendelijk is.
Vreselijke flop
Ik snap niet waarom ik eerst een hoop privacygevoelige gegevens moet invoeren.
Ik zou graag eerst checken of ik corona heb, en indien nodig kan ik dan altijd nog aanvullende gegevens verstrekken als ik gebruik wil maken van hulp.
Ik voel me niet ziek genoeg om dat op voorhand te doen.
Een gemiste kans.
Verder: als senior ***) apphater kan ik niet overweg met smartphones. Waarom kan hulp niet via laptop?

Als ik me wel ziek genoeg voel bel ik de huisarts.

***)
Omdat juist senioren tot de risicogroep behoren en tevens matig/slecht overweg kunnen met smartphones is het uitsluiten van de Windowsgebruiker met een laptop héél erg dom.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 21 april 2020 12:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee