Foto's tonen mogelijk onaangekondigde Google Pixel 4a-smartphone

Er zijn foto's verschenen die mogelijk de Pixel 4a tonen. De foto's komen overeen met het ontwerp dat te zien was op de renders van de smartphone. Google kondigt de telefoon vermoedelijk aan rond de tijd dat zijn geannuleerde I/O-conferentie had moeten plaatsvinden.

De foto's die een gebruiker op Weibo postte, tonen een smartphone met gat in het scherm voor de frontcamera en het zou voor het eerst zijn dat Google die techniek zou gebruiken. Tot nu toe zette Google altijd een ononderbroken scherm in zijn smartphones, behalve bij de Pixel 3XL; die heeft een inkeping in het display. De foto's tonen ook een 3,5mm-jack en een camera-eiland met een enkele camera.

Google kondigde zijn Pixel 3a-modellen aan op zijn ontwikkelaarsconferentie I/O vorig jaar. Dat zal dit jaar niet gaan, want vanwege de uitbraak van het nieuwe coronavirus gaat I/O niet door. Vermoedelijk zal de zoekgigant rond die tijd wel een presentatie houden met daarin geplande aankondigingen, al is dat niet bekend.

Eind vorig jaar verschenen al renders van de Pixel 4a en die komen overeen met de foto's die nu zijn verschenen. De Pixel 3a verscheen vorig voorjaar in twee versies, maar naar verluidt verschijnt dit jaar alleen een kleinere variant.

Google Pixel 4a. Bron: Lan-px via WeiboGoogle Pixel 4a. Bron: Lan-px via Weibo
Google Pixel 4a. Bron: Lan-px via WeiboGoogle Pixel 4a. Bron: Lan-px via WeiboGoogle Pixel 4a. Bron: Lan-px via Weibo

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

04-03-2020 • 17:23

66

Reacties (66)

66
66
29
2
0
21
Wijzig sortering
Wacht, zie ik dit goed?
Deze telefoon lijkt op het oog meer compact dan de Samsung S10e, de laatste enigszins compacte net-niet-high end. Als deze nog iets compacter is, neem ik dat gat in het scherm en enkele camera achter voor lief, instant buy. Schone Android interface (Samsung is niet erg, maar Xiaomi en Huawei vallen wel af voor mij daardoor) en lekker compacte alleskunner..

Nu topmodellen echt centimeters toenemen in lengte en de breedte ook rond de 73-76mm zit, vind ik echt geen enkel toestel nog interessant.. het formaat van een S8 en de oude Sony Compact mis ik enorm.
Eens. En lichter. Veel zit nu al boven de 200 gram. 150 zou perfect zijn. Bijna heimwee naar de iPhone 6/8 maat.
iPhone 11 pro is nog steeds basically net zo groot als de 6/8, alleen ietsjes dikker
En bijna een kwart zwaarder. Merk je toch in een pantelon vooral.
Dat is zeker waar!
En heeft een vanaf prijs van 1159 euro, dus dat is voor een hele boel mensen geen optie.

Ben wel benieuwd naar de 4a, hij ziet er best mooi uit, al snap ik dat camera blok niet echt als er maar 1 camera in zit. Vind 'm er mooier uitzien op de 3(a). Wel fijn dat ze eindelijk de bezels wat kleiner maken.
Tuurlijk, maar dat was even niet het punt hier ;)
Die is nog best wel groter dan de 6/8, meer richting de max/plus.
Zeker niet, de 11 pro max is die grootte, de 11 pro zit echt heel dicht in de buurt (6mm hoger en 4mm breder)
Wel slechts 64GB en geen SD kaart waar de S10e 128GB + SD heeft..
Private cloud, SyncThing opzetten :)
En niet teveel HQ/4K video's erop laten staan. Scheelt boel GBs.
Gaat voor mij niet vliegen. En dan nog, in deze prijsklasse mag je standaard 128GB verwachten.
Ben nog altijd bezig om 32GB halfvol te krijgen...
En ik zit continu op ~100GB/128GB terwijl ik alleen essentiele dingen op de telefoon heb. Mijn WhatsApp-backup alleen al is rond de circa 25GB-30GB. Dan nog Spotify dat op rond de 15GB uit komt als offline-media en allerlei andere dingen dat ik dagelijks gebruik. Ik heb geen films op de telefoon. Ik verwijder dan ook altijd onnodige foto's/video's/apps als ik het niet nodig heb.

Het liefst had ik het 256GB model genomen ipv het 128GB model. Ik wil wel is een spelletje spelen, maar dan is het altijd een overweging of het wel of niet kan omdat ik te weinig ruimte heb.

Zo zijn er tal mensen met verschillende situaties. Mensen die veel op social-media bezig zijn kunnen bijv. niet af met 32GB. Een minimum van 128GB geeft hun zekerheid. Anderen kunnen zelfs overleven met 16GB als intern opslaggeheugen.
“De essentiele dingen”

Als jij een whatsapp backup van meer dan 25gb hebt, heb jij ook iets meer dan “de essentiele dingen”,
1: die kun je op je PC zetten
2: daar moeten ENORM veel fotos / stickers tussen staan
3: als whatsapp foto's niet naar je film rol aflaad, dan bewaart whatsapp ze in de eigen app, waardoor je dus zoveel onopvallende opslag gebruikt door foto's
Ik kan inderdaad de bestanden off-loaden, maar waarom? Ik hoef geen moeite te doen om de media-bestanden van mijn telefoon te verwijderen (of sync uit te zetten) om het vervolgens elders op te slaan. Dat hoeft niet. Ik heb zat opslag.

Waarom moeilijk doen wanneer het ook makkelijk kan? Al mijn data is ten alle tijden gesynchroniseerd met mijn NAS. Ideaal voor als ik thuis ben. Dus heb ik al mijn media-bestanden op de NAS en niet op de PC's en laptops. De telefoon heb ik daaraantegen altijd bij me. De telefoon heeft genoeg opslag-geheugen maar ik zit niet op het thuisnetwerk als ik niet thuis ben. Dus, waarom oh waarom zou ik daar een probleem van moeten maken??

Je suggesties...tja...fijn voor de gebruiker die een probleem heeft, maar wat voor nut heeft het voor mij? Ik heb geen probleem en heb dat ook niet aangegeven. 8)7

Maar tja...als je er per sé een probleem er van wilt maken, dan is het plots relevant tot de Pixel 4a. De Pixel-lineup kennende zal dat weldegelijk een probleem worden voor velen. Met als instap-model 64GB opslag. Sommigen zullen dat prima vinden terwijl anderen dat toch echt te weinig vinden. Apps worden alsmaar groter terwijl je 10 jaar geleden prima af kon met 16GB opslag op de telefoon is dat langzaam gegroeid naar minimaal 32GB. Het OS+wat de fabriek aan software levert is al gauw 10GB namelijk (9,5gb op een oude Galaxy A5-2016 met Android 7 na een Factory Reset). Dat telt op!

@Jazco2nd Zie boven.
Niet onrespectvol bedoelt naar jou. Maar echt man. 25GB Whatsapp backup is essentieel?
Foto's van je bruiloft, overleden liefdes, mooie reizen, adminstatie voor belastingdienst, garantiebewijzen etc. Dat zijn essentiele zaken, die je echt niet op je telefoon hoeft te laten, hooguit een selectie.

maar een Whatsapp backup met van 25GB, daarvan zou in mijn geval 90% echt afval zijn.
Verder heb ik niet eens meer gelezen. Sorry.
Niet onrespectvol bedoelt naar jou. Maar echt man. Volgens mij is dit een vrij onzinnige reactie. Tis vrij subjectief wat iemand belangrijk vindt en je weet niet eens wat deze persoon voor belangrijke dingen misschien op whatsapp heeft staan.
Dus in principe zeg je dat 'essentieel' subjectief is
Wat essentieel is, per definitie staat vast, maar de inhoud van wat de gebruiker als essentieel definieert is subjectief.

Om als voorbeeld te noemen:
Gebruiker 1: Mijn man/vrouw is essentieel in mijn leven.
Gebruiker 2: Ik walg van mijn man/vrouw. Weg er mee. (De man/vrouw is dan niet essentieel)

Misschien handig voor jezelf om na te gaan wat het woord nou eigenlijk betekend ;)
https://www.encyclo.nl/begrip/essentieel
Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht even niet na
mag je die 25/30 GB Whatsapp backup dan nog steeds naar google/drive toesturen?
Yep! Daar staat geen limiet op ;) WhatsApp heeft een deal met Google waardoor gebruikers backups mogen maken, ongeacht de bestandsgrootte en dit gaat niet ten koste van de databundel dat de gebruiker op Google Drive heeft. Zolang je Google er mee durft te vertrouwen vind ik het een fantastisch systeem en ik gebruik er dan ook volop van :P
En ik haal zonder moeite met alleen mn muziek al 32gb. Ik ga ook niet meer onder de 128GB.
Als ie dual sim kan, dan kan ik misschien een keer mijn XZ2 Compact vervangen.
Als een van je Sims een esim is, zou de 4a waarschijnlijk dual sim ondersteunen, want mijn 3a ondersteunt het al.
De Sony compact xz2 is de echte laatste compacte telefoon.
Eens!
Maar als je NU een nieuwe telefoon nodig hebt, met een beetje schone Android en je bent de snelheid en ondersteuning van bijv een Snapdragon 821 gewend, lijken de Samsung S10e en Pixel 4a je enige keuzes.
Mee eens!

Schijnt dat Apple dit jaar ook een 5,4 inch telefoon wilt uitbrengen. Ik ben blij dat er nog "kleine" telefoons uitkomen. Vind mijn huidige XS al groot en zwaar eigenlijk.
Als de iPhone Xs dezelfde hoeveelheid aan bezel had als bijv. een Galaxy S20, dan zou de Xs aanzienlijk kleiner zijn! De S20 heeft een body-screen-ratio van 89.5% en de iPhone Xs staat op 82.9%.

Zo zou de iPhone Xs ruim 5mm smaller worden en ruim 10mm korter! Daarmee wordt de iPhone Xs, met de verhouding van wat Samsung aanhoudt bij de S20 dus zelfs smaller en korter dan de iPhone 6(s) en ongeveer even groot als de Sony Compact Xz2 (5" scherm).

Nou, zo zie je maar weer dat zonder het scherm kleiner te maken, door alleen de behuizing te optimaliseren tot ten minste het niveau dat Samsung op dit moment heeft voor hun kleinste flagship (note 10+ heeft 91.% scherm tot body bijv.), dat alleen dat al voldoende is om de Xs een relatief kleine telefoon te maken ;)
Ik ben fan van dezelfde type smartphones, maar een enkele camera (met zo'n eiland notabene, waarom?) en eventueel een 2800-3400mAh accu, zou voor mij geen reden zijn om mijn huidige S9 te vervangen. Als de nieuwe iPhone uitkomt, dan bestaat de kans dat ik eerder voor dat model zou gaan.

Voor mij zijn naast het formaat, ook een goede camera en accu erg belangrijk.
De Samsung S20 heeft bijna dezelfde afmetingen als de Samsung S8.
S20: 151.7 x 69.1 x 7.9 mm
S8: 148.9 x 68.1 x 8 mm

Ik heb de S20 besteld. Ik vind de S20+ en Oneplus telefoons ook te groot. Veel keus voor kleinere telefoons is er helaas niet.
Anoniem: 1174190 4 maart 2020 17:26
Zo te zien lijkt het ook op de eerdere renders. De camera lijkt niet helemaal in de hoek te zitten wat op mij overkomt als een vreemde keuze.
Slecht uitgelijnd inderdaad. Zou mij mateloos storen.
Aangezien de klok links van de front-camera getoond wordt, lijkt het mij een bewuste keuze ipv slecht uitgelijnd.
Ik snap niet waarom het niet gewoon in het midden zit. Daar zit hij nooit in de weg en is het mooi symmetrisch. Toch?
Heb hem nu aan de zijkant zitten, rechterbovenhoek. En dat valt met dagelijks gebruik minder op dan wanneer de punchhole in het midden zit. Ook tijdens fullscreen media valt het minder op omdat je de punchhole in een hoek aan de onderkant kan positioneren wanneer je de telefoon in landscape vast hebt.
Ik snap niet waarom het niet gewoon in een pop-up constructie zit. Daar zit hij nooit in de weg en heb je een volledig scherm tot je beschikking. Toch?

Edit: way to go mensen. Downgemod omdat ik geen gat in m'n scherm wil? Tweakers wordt met de dag droeviger.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 22 juli 2024 20:35]

Complexer, duurder en kwetsbaarder. Dat zijn 3 redenen die ik zo snel kan bedenken.
Duurder? Zit al in smartphones zoals de Realme X en Honor 9X. Beide rond de 200 euro.
Kwetsbaarder? Wellicht. Maar ik zie nog geen threads van Mi 9T of OP7 Pro eigenaren die hierover klagen.
Complexer? Misschien. Maar een smartphone is sowieso complex. Een gat in het scherm is ook complexer dan geen gat in het scherm. Een smartphone is complexer dan een dumbphone. Daarom maar niet meer maken?
Duurder? Zit al in smartphones zoals de Realme X en Honor 9X. Beide rond de 200 euro.
De prijs van een onderdeel en complete telefoon zijn niet direct verbonden.
Klopt. Maar als een onderdeel zijn weg kan vinden naar een telefoon die waarschijnlijk de helft kost van wat de Pixel 4a gaat kosten, vind ik dat toch enigszins apart.
Ik niet, er is gewoon gekozen voor een oplossing die past bij het publiek wat ze willen bereiken, en aangezien de popup rage weer op zijn retour is lijkt men daar niet voor te kiezen.
Complexer, in plaats van een vaste camera module moet je dus een systeem hebben wat de camera module uitschuift. Lijkt me voor zich spreken. Een gat in het scherm is complexer dan geen gat maar ook gangbaar der dan een uitschuif camera. Zoals je al zei is een telefoon complex en de ruimte is beperkt. Een uitschuifbare camera neemt meer ruimte in beslag waardoor de boel nog complexer is.

En het is zeker kwetsbaarder. De toevoeging van mechaniek leidt tot een grotere kans op falen. Ik heb het al met eigen ogen gezien dat de camera weigerde uit te schuiven. Dit is trouwens wat een Tesla goedkoper maakt in onderhoud. Minder mechanische onderdelen die vatbaar zijn voor slijtage.

Door de twee bovenstaande punten is het ook duurder. In productie durf ik niet met zekerheid te zeggen maar wel in R&D en garantie kosten. Dat iets in een goedkopere telefoon zit zegt natuurlijk weinig. Want je kan besparen op andere onderdelen of de telefoon verkopen zonder winstmarge om marktaandeel te pakken.
Ik vraag mij af of het echt complexer en duurder is.

Een pop-up module met een motortje is bijvoorbeeld geen rocket science en wordt in zoveel producten gebruikt. Een paar pixels uit een scherm halen lijkt mij een complexer proces wat ook extra kosten met zich meebrengt. Ik kan dit natuurlijk fout hebben.

Kwetsbaarder kan, maar dat heb ik met mijn Mi 9T Pro nog niet ervaren. Dat gezegd hebbende, voor mensen die weinig de voorcamera gebruiken wordt dit nadeel teniet gedaan.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat waterproofing en face-unlock lastig wordt. Nog even wachten tot under-screen camera's welke alle problemen oplossen. Ik denk zelf ook niet dat pop-ups de toekomst zijn, maar wel een mooie tussenstap naar de perfecte oplossing. Voor mij is deze oplossing in ieder geval prima.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 22 juli 2024 20:35]

Ik snap niet dat jullie je druk kunnen maken over de uitlijning van een camera haha
Er is altijd wel iets ernstigers aan de hand in de wereld. Je zou je nergens meer "druk" over mogen maken zo :Y)
Persoonlijk heb ik hem juist liever in de linksbovenste hoek. Als je de telefoon in landscape gebruikt hou je vaak je hand erover en dan heb je helemaal niet door dat die er zit.

Neemt niet weg dat ik de keuze van Google ook vreemd vind en het liefst helemaal geen notch of punchhole heb.
Ik had t over het camera eiland.
De camera op het eiland is gewoon strak uitgelijnd (zie de eerder verschenen renders). Door de hoek waarop de foto genomen is kan dit een vertekend beeld geven.
Pcies. Ze gaan dat ding echt niet scheef plaatsen ofzo.
Op de vierde foto zie je dat hij beter uitgelijnt is.
Aaargh, alsnog de vingerafdrukscanner op de achterzijde...
Voor mij ook een doorn in het oog. Had gehoopt op een sensor onder het scherm of aan de zijkant zoals bij de S10e.
Het wordt dit of de iPhone 9 / SE2 voor mij. Dan gaat de Galaxy A40 naar familie toe. Hopelijk gaat deze wel makkelijker te krijgen zijn dan de 3A.
Als dit daadwerkelijk het ontwerp is van een mogelijke Pixel 4a, dan vind ik hem er toch aardig goedkoop uit zien.. 8)7
Als ze deze nou formeel eens in NL gaan leveren, wordt het weer wat makkelijker voor de NL consument om een goede, stabiele en up-to-date Android smartphone te bemachtigen.

Voor de 3a ging dat via andere import kanalen of uiteindelijk maar 2de hands.
De laatste paar Pixels kon je gewoon bij Belsimpel kopen, deze waarschijnlijk ook weer.
Voor de hoofdprijs vanwege alternatieve import kanalen.
Met abbo zijn ze goedkoper dan ik ze bij de Saturn in Duitsland kan kopen.
Als hier nou ook een 90hz scherm in zetten zoals z'n duurdere broer dan ben ik om!
Op foto 4 lijkt het camera-eiland wel een pak groter dan op foto 5?
in duitsland bij de saturn 315e + gratis nest mini
Anoniem: 767375 5 maart 2020 10:24
Ziet er eindelijk uit als een telefoon die qua design een beetje mee gaat met de tijd. Het enige probleem: de vingerafdruksensor zit nog steeds op de achterkant. Kom op Google, de techniek voor in-screen fingerprint sensors is inmiddels al zo ver gevorderd, die zit zelfs al in mid-range en budget smartphones. Die had er echt wel in gemogen hoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.