Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Disney+ werkt vanaf nu op Linux-systemen

Disney+ werkt nu naar behoren op Linux-systemen. Voorheen kregen Linux-gebruikers foutcode 83 te zien door te strikte drm-instellingen. Om dit te omzeilen moesten gebruikers een Windows-versie van Chrome installeren via Wine, maar dit is niet langer nodig.

Sinds deze week kunnen Linux-gebruikers probleemloos video's bekijken op Disney+, meldt OmgUbuntu. Bij zijn release was de dienst van Disney niet bruikbaar op Linux-systemen, klaagde een Nederlandse blogger. Meerdere streamingdiensten gebruiken Googles Widevine-drm, waaronder die van Disney. Veel apparaten, waaronder Linux-computers en Android-telefoons, ondersteunen slechts het laagste beveiligingsniveau van Widevine. Dit wil zeggen dat Netflix-content op dergelijke apparaten bijvoorbeeld niet in 4k-resolutie gestreamd kan worden, maar verder werkt de dienst doorgaans naar behoren.

Het vereiste beveiligingsniveau van Disney+ lag echter dusdanig hoog dat de dienst helemaal niet werkte op Linux-systemen. Gebruikers die probeerden de dienst te gebruiken, kregen foutcode 83 te zien. Dit kon alleen opgelost worden door de Windows-versie van Google Chrome te installeren via de Wine-applicatie, waarmee Windows-programma's op Linux geïnstalleerd kunnen worden.

Inmiddels heeft Disney de problemen opgelost, vermoedelijk door het vereiste Widevine-beveiligingsniveau te verlagen. Linux-gebruikers kunnen vanaf nu dus gewoon Disney+ gebruiken. Tweakers heeft dit kunnen bevestigen op een Ubuntu 18.04 LTS-computer met de Firefox-browser, maar in theorie werkt de dienst nu op iedere moderne Linux-distributie.

De streamingdienst van Disney had een dag na de officiële release 10 miljoen gebruikers. Op de dienst kunnen gebruikers films en televisieseries van Disney, Marvel, Pixar, en National Geographic bekijken.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

05-12-2019 • 13:18

83 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (83)

Wijzig sortering
Het "grappige" vind ik overigens dat het bestaan van widevine, in dit geval zelfs in extra strenge uitvoering, niks doet aan de beschikbaarheid van Disney+ content via andere kanalen.
Yup, de klanten die de legale route willen bewandelen hebben last van DRM terwijl de piraten toch wel een manier vinden om content op een andere manier te bekijken.
Episode 2 in 1080p en 4k duurde een paar uurtjes langer dan normaal om via "alternatieve kanalen" beschikbaar te komen, maar tot dusver is alles gewoon gekraakt. Dus waar die DRM zinvol voor is begrijp ik niet. Het enige dat dit tot dusver opgeleverd lijkt te hebben is dat mensen die het legaal hebben geprobeerd het waarschijnlijk dan wel via andere kanalen proberen te verkrijgen.
De 4K/HDR widevine streams zijn vooralsnog niet gekraakt. Die kunnen enkel opgenomen worden door middel van een capture card, wat een lossy process is. Dat is overigens een het gevolg van een zwakte in HDCP en niet in Widevine.
Op Windows kan je al die DRM ontwijken door je capture software als een soort grafische driver te bouwen. Native resolutie capturen zou niet echt lossy moeten wezen, anders zou alles wat op je display getoverd wordt lossy zijn. Dit zal op Linux vast ook mogelijk moeten wezen.
Het opnieuw encoden is het deel wat lossy is, het is hetzelfde als een mp3 naar een mp3.
Dat werkt dan weer niet met de Ziggo App op win10. Ik heb verschillende manieren geprobeerd. Wat wel kon was HDMI capturen alleen dat is nogal omslachtig.
Dus die 10bit HDR 2160p WEBrips met enorme kwaliteit, 7GB filesize is een lossy rip van een capture card? Dacht dat Webrip toch wat anders betekende.
Ik doe het ervoor iig.

[Reactie gewijzigd door Tielenaar op 6 december 2019 13:48]

Dat klopt inderdaad.

WEBRip = lossy.
WEB-DL = lossless.

De Scene gebruikt overigens de tag WEB voor beide.
Royalties voor die DRM crap is ook een aardige markt. Als je het doorrekent als gebruiker wordt je tig keer genaaid voor iets wat je helemaal niet wilt.
DRM kan ook gebruikt worden om de oorspronkelijke uploader te traceren.

En binnen 3 weken na officiële lancering het probleem voor Linux gebruikers opgelost is volgens mij heel netjes te noemen (plus er was al een workaround). Denk niet dat dit hoe je ook kijkt een geldig excuus kan opleveren om dan maar meteen de illegaliteit in te duiken.
Nja, als ik het artikel goed begrijp dan is het nu mogelijk om de content in HD kwaliteit te bekijken, niet in 4K dus. Kan je het dan wel een oplossing noemen?

Edit: Na nogmaals lezen wordt niet echt duidelijk of het nu in 4K ook werkt. Er staat alleen dat het blijkbaar op Netflix niet werkt. Iemand enig idee hoe dit zit met Disney+ nu?
Nou ja, voorheen was het dus met gedoe beschikbaar. WINE is leuk en aardig, maar als je het kan voorkomen gebruik je het liever niet. Wat dat betreft vind ik het niet extreem onredelijk. Als de gebruiker extra stappen moet zetten is je systeem niet goed.

Maar goed, dat is nu niet meer aan de orde. Nu zijn er nagenoeg geen geldige redenen als je in de VS of Nederland woont (andere landen moeten geloof ik nog Disney+ krijgen). Misschien als je een HTPC op je 4K scherm hebt? Maar dat scherm is vast wel smart en ondersteunt vast wel Disney+.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 5 december 2019 16:02]

Er is schijnbaar zelfs een speciale scene tag voor Disney+, ik vroeg me heel de tijd al af wat DSNP nou betekende O-)

The.Mandalorian.S01E02.720p.DSNP.WEB-DL.DDP5.1.H.264-NTb
NTb is alleen geen Scene groep maar een interne P2P groep van HDBits/BTN. De Scene gebruikt enkel de tag WEB voor alles wat van een streaming dienst komt, zowel web-dls als webrips.

De widevine implementatie voor 720p en 1080p zijn overigens al meerdere malen gekraakt, maar die voor 4K/HDR content blijft vooralsnog ongekraakt lijkt het. Alhoewel er al wel enkele 4K/HDR releases geweest zijn. De rest zijn allemaal captures en geen lossless copies.

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 5 december 2019 14:25]

De widevine implementatie voor 720p en 1080p zijn overigens al meerdere malen gekraakt, maar die voor 4K/HDR content blijft vooralsnog ongekraakt lijkt het.
Een aantal mogelijkheden:
• Er zijn manieren om HDCP 2.2 te downgraden naar HDCP 1.4, en dat kan weer gestript worden met zoiets als een HDFury. Vervolgens is een capture card nodig die UHD kan opnemen. Dit is lossy door hercompressie en kost net zoveel tijd als het afspelen van de betreffende content, maar kan voor hoge kwaliteit zorgen.
• Er zijn bepaalde apparaten met L1 Widevine die gekraakt zijn en de gedecodeerde stream kunnen wegschrijven naar een bestand.

Van The Mandalorian zijn er bijvoorbeeld 4K HDR rips met Dolby Atmos geluid beschikbaar, soms ongeveer 12 uur nadat het beschikbaar is op Disney+.

Waar voldoende vraag is, is aanbod...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 december 2019 07:48]

Ever ter aanvulling HDCP omzetten naar een lagere versie is toegestaan het strippen er van is dat niet. Maar goede lage versies van DHCP zijn al zo lang gekraakt.
Ever ter aanvulling HDCP omzetten naar een lagere versie is toegestaan het strippen er van is dat niet.
Oh, alle piraten bieden onmiddellijk hun excuses aan en beloven het nooit meer te doen...

Vraag en aanbod.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 december 2019 05:50]

Werkt al jaren zo, en nog snappen de grote logge bedrijven het niet. IK heb ook veel mail verkeer gehan met Disney omdat het niet werkte en dan moest ik maar op mijn telefoon kijken voorlopig. Heel vervelend maar nu werkt het prima.
Ook getest, en het werkt inderdaad (Firefox). Van Netflix was ik al gewend dat 'het gewoon werkt', en daarom was Disney+ bij introductie ook een beetje een koude douche. Goed dat het gecorrigeerd is.

De volgende stap is hopelijk een community add-on voor Kodi, net als dat die beschikbaar is voor Netflix. ;)
Het vereiste beveiligingsniveau van Disney+ lag echter dusdanig hoog, dat de dienst helemaal niet werkte op Linux-systemen.
Het is noemenswaardig dat het lagere beveiligingsniveau enkel onder Linux niet werkte. Onder Android werkte hetzelfde beveiligingsniveau (bijvoorbeeld gebruikt door custom firmware) wel. Fijn dat dit nu genormaliseerd is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 december 2019 13:34]

Al vind ik het van Netflix nog wel irritant dat je max 720p krijgt als linux gebruiker.. Je betaalt voor 1080p maar kennelijk ben je als linux gebruiker niet belangrijk genoeg om het ook werkelijk te krijgen.
Met de Kodi add-on kan het netjes in 1080p.
Klopt. Net getest onder Kodi met deze add-on. De aangeboden stream is daadwerkelijk 1080p, aldus Kodi.

Met deze extensie voor Firefox kan je in Linux ook 1080p Netflix in de browser krijgen. Technische achtergrond voor de tweakers. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 december 2019 14:26]

Ik heb voor firefox ook zo'n plugin gehad, maar die werd na een tijdje geblockt waarna ik niets meer kon kijken zonder de plugin uit te zetten. maar thx voor die kodi add-on.. die zal ik eerdaags als ik tijd heb eens onderzoeken. :)
Jammergenoeg gaat het af en toe fout met de ondertitels. Dat is toch mijn ervaring.
Als er een hierdoor wel een add-on voor Kodi mogelijk wordt, ga ik me toch weer inschrijven.
Het knaagt nog steeds om over te stappen, vwb mijn laptop ben ik al los van windows! Maar voor mijn desktop vind ik het toch een te grote stap. Games, fotobewerkingssoftware en gewoon de nieuwste office nekt mij toch wel heel erg.

Ik heb een tijdje hacktintosch (want wel office en adobe) gedraaid maar daar liep ik ook al tegen het niet kunnen spelen van mijn games (BF5, CODMW en GW2) Die laatste wordt gesupport maar de performance is om te janken in vergelijking met windows.

Ik denk dat het nog wel even duurt voordat dmv bijvoorbeeld Vulkan ik de complete overstap kan maken. Dingen zoals DRM issues zoals nu met disney+ maken het wel weer duidelijk voor mij.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 5 december 2019 13:21]

Ik gebruik al Linux sinds Redhat versie X eind jaren 90 ... Heb zelfs Return to Castle Wolfenstein competitie gedaan op Linux. World Of Warcraft heb ik ook op Linux gespeeld. Het is mogelijk.

Nu gebruik ik gewoon thuis altijd Linux, buiten voor games. Ik heb dus nog altijd een Dual Boot. De tijd (dik onder de minuut) die je kwijt bent met naar wat anders te booten is zo klein dat het verwaarloosbaar is met nieuwere pc's.

Er is Gimp als je foto's wilt bewerken, er is altijd wel een alternatief. En office hoor ik zo vaak als "dealbreaker". Wat is er mis met OpenOffice ? En om eerlijk te zijn, buiten work related, maak ik met moeite gebruik van eender welk Office pakket. Een spreadsheet kan ik misschien nog even inkomen. Maar Word documenten ? Misschien verslagen ofzo van een vereniging. Maar wat is er dan mis met OpenOffice ? Je kan trouwens ook nog altijd Word online gebruiken

Games kan je altijd proberen via PlayOnLinux (soms wel wat moeten "foefelen"), de nieuwste titels zal je altijd wel wat moeten wachten. Maar oudere games krijg je meestal wel snel draaiende. Je kan ook CrossOver gebruiken (maar is betalend), daar kan je trouwens ook Office mee draaien.

Maar het is een keuze, en iedereen is vrij. Mij maakt het niet uit wat het is. Persoonlijk voor mij is het veel gemakkelijker qua development om Linux te gebruiken. Enja ik moet ook testen op Windows. Maar dat kan perfect in een VM. Ik werk gewoon sneller en das het enige wat telt voor mij
Redhat is sinds 2004 betaald ;)

Gimp (of Cinepaint) is dus echt geen vervanger voor Photoshop! Alleen al de bediening en productiviteit is PS gewoon heel veel sneller. Er zijn wel andere tools die iets vergelijkbaars doen en goed te gebruiken zijn.

Prive gebruik ik nooit MS Office, alleen voor het werk. OpenOffice/LibreOffice zijn voor een beetje standaard werk okay, maar niet meer dan dat. OpenOffice rammelt aan alle kanten. Office365 is ook prima online te gebruiken, ook met de nodige beperkingen, maar voor een briefje is het sne goed zat.

Dual boot vind ik zelf niks, in de praktijk ga je toch niet snel herstarten om in een ander OS verder te gaan. Ik draai gewoon Hackintosh en diverse Linux distros in een VM. Met de unify mode, kun je zelfs gewoon de windoowtjes in je host OS zetten en mee slepen.
Ik heb een dualboot. Dacht pas weer te gaan gamen: Windows update dit kan even duren. 3 uur verder. 1,5 jaar geen Windows gebruikt. Ik weet nu waarom.

Ik wist dat het met Widevine werkte. Maar niet dat er meerdere levels van restricties zijn. Weet iemand wat elk level inhoud?
Ok Fedora dus :)

Nee maar niet iedereen heeft alle functies van Photoshop nodig ... Voor deze groep, most likely 99% is Gimp meer dan genoeg.
OpenOffice/LibreOffice zijn voor een beetje standaard werk okay, maar niet meer dan dat. OpenOffice rammelt aan alle kanten. Office365 is ook prima online te gebruiken, ook met de nodige beperkingen, maar voor een briefje is het sne goed zat.
Onbekend maar niet onbemind, FreeOffice van Softmaker is volledig MS Office compatible (en als zodanig komt het ook telkens het beste uit de test, ook op compatability) én gratizz.
In ieder geval veel makkelijker en mooier dan LibreOffice, hoewel laatste natuurlijk altijd de sympatie-wedstrijd wint ;)
Ik gebruik Lightroom en Capture one Pro, Gimp is daar niet echt een vervanger voor. Office is gemakkelijk omdat iedereen in mijn omgeving met betrekking tot hogeschool en straks uni er gebruik van maakt. Op mijn afstudeer adres kan ik echter gewoon in citrix werken.

Ik kan wellicht weer een SSDtje op de kop tikken en het weer uitproberen, alleen vaak heb ik echt gekloot met Grub en Bootmgr die elkaar de tent uit vechten. Ik zit niet te wachten op een corrupted windows.
alleen vaak heb ik echt gekloot met Grub en Bootmgr die elkaar de tent uit vechten.
Doe je toch iets niet helemaal goed, want Grub hoeft niet aan Microsoft Windows Bootmgr te zitten. Sterker nog, je kunt Grub gebruiken om Bootmgr te chain loaden.
Het is een aantal jaar geleden geweest. Maar het moment dat ik wilde stoppen met de dual boot omdat ik toch al een tijdje geen Linux meer gebruikte begon de ellende! Ik denk meer dat het toen de tijd mijn onkunde was met het goed verwijderen van Linux en Grub.
Tsja ieder zijn eigen ding, maar de voor de meeste huis/tuin keukengebruikers is Gimp echt wel voldoende. Uiteraard is Office gemakkelijk, maar als je wat moet doorsturen mag je er nooit vanuit gaan dat iemand Office heeft. Daarom stuur je een document door in PDF. Uiteraard wijzigt dit als het een document is waar je beide op moet werken. Das een hele andere zaak. Net hetzelfde als iemand met een mac dingen gaat doorsturen die alleen op Apple werken ...

Ik gebruik al jaren dual boot en heb 3-4x gehad dat er een probleem was. Sinds recentere windows en Grub versies is dit een pak beter. Altijd was het windows die Grub had overschreven. Maar dat is de afgelopen jaren ook niet echt meer voorgevallen (althans bij mij toch niet)

[Reactie gewijzigd door cricque op 5 december 2019 15:58]

Uiteraard is Office gemakkelijk, maar als je wat moet doorsturen mag je er nooit vanuit gaan dat iemand Office heeft. Daarom stuur je een document door in PDF.
Daarom stuur je een document als OpenDocument Format, toch ;)
.. alleen vaak heb ik echt gekloot met Grub en Bootmgr die elkaar de tent uit vechten.
Door je HDD/SSD in te richten als GPT schijf voorkom je dit soort dingen. GPT verwacht de Boot Manager van een OS in een speciale partitie, met meerdere mappen voor de verschillende OSen. Hierdoor kan een OS niet per ongeluk een ander zijn boot loader om zeep helpen.
Voor een alternatief op Lightroom zou je eens naar darktable kunnen kijken. Die draait ook op MacOS en Windows. Qua UI is het duidelijk een clone van Lightroom, maar ik vind het persoonlijk wel erg fijn werken en het heeft veel meer bewerkingsmogelijkheden dan Lightroom (misschien zelfs te veel). Enige nadeel is dat de mogelijkheden voor het organiseren van een fotobiobliotheek nog beperkter zijn dan in Lightroom. Ik heb daarvoor goede verhalen gehoord over digiKam, maar dat heb ik zelf nooit gebruikt.
Nee dan moet je naar LightZone, RAWTherapee etc. kijken. Gimp moet je vergelijken met Photoshop, niet met Lightroom...
Wat betreft gamen: Steam heeft sinds half jaar een geüpdate custom Wine-achtige laag in Steam, genaamd Proton, waardoor ruwweg 60% van de Windows spellen al te installeren en spelen zijn alsof ze native Linux zijn.

Voor buiten Steam om is er nu Lutris. Die heeft het gebruik van Wine sterk vereenvoudigd, en het installeren en spelen van spellen kan nu een heel stuk makkelijker daarmee.

Voor een algemeen overzicht van Windows spellen die onder Linux te spelen zijn, kijk op ProtonDB.com.
Die ervaring deel ik dus juist helemaal niet. Ik heb zelf de overstap enkele maanden geleden gemaakt (naar Gentoo; ik had al ervaring met Linux op servers) en ben er zelfs van verondersteld hoe goed games draaien. Vaak oudere games zelfs nog beter en stabieler dan op Microsoft Windows 10. Als iets tevens niet werkt en het Direct3D 10 / 11 gerelateerd is, kun je het bij de DXVK Github aangeven en is er vaak binnen enkele dagen een oplossing.

Zelf draai ik bijv. Age of Empires 2: Definitive Edition (met enkele kleine workarounds) prima op Linux. Tevens draaien Mortal Kombat 11 (met custom proton versie) en de Warcraft 3: Reforged beta en World of Warcraft Classic en StarCraft / StarCraft 2 vrijwel probleemloos op Linux. Ik kan bij Warcraft 3: Reforged zelf zeggen dat de gemiddelde FPS 7 - 8 FPS hoger ligt dan in Microsoft Windows 10.

Het gaat er natuurlijk wel vanaf hangen welke games je speelt en het advies is dan ook appdb.winehq.org en protondb.com van tevoren te controleren.

Adobe software ben ik gestopt te gebruiken. Voor zakelijke e-mail gebruik ik Evolution en dat werkt prima met Microsoft Office 365 en voldoet voor mij. Voor Graphics Editing gebruik ik Krita en ik gebruik als Microsoft Office vervanging prive WPS Office en zakelijk LibreOffice.

Mijn advies in jou geval zou zijn om gewoon eens dual boot te draaien en kijken wat er mogelijk is. Bevalt het niet, kun je altijd nog gewoon terug naar je oude situatie. Kost je alleen wat tijd en schijfruimte.
Het is uiteindelijk een persoonlijke aangelegenheid, waarin mensen voor zichzelf moeten bepalen of het gebruik van Linux iets voor hun is. Het is anders, en dat moet je willen. Daarnaast zijn er ook pragmatische voors en tegens.

Voordelen:
- Gratis karakter. Nergens zitten er stores of reclames ingebakken in producten
- Vrije karakter. Bijna alles is optioneel en/of configureerbaar
- Ideaal ontwikkel platform. Copy paste vanuit jouw shell zo AWS in
- Ideologisch gedachtegoed. Er zijn non-profits om voor jouw belangen rechtszaken te beginnen

Nadelen:
- Geen ondersteuning van partijen die hun eigen besturingssysteem aanbieden
- Matige third-party ondersteuning voor veel niche producten

Voor mij was de overstap eenvoudig omdat ik altijd voorzichtig was met koppel-verkoop. Ik heb doelbewust nooit iTunes of OneDrive gebruikt omdat deze onlosmakelijk gekoppeld zijn aan bepaalde partijen. Op het gebied van games ben ik nuchter: Ik heb nog nooit Halo, Kill Zone of Zelda gespeeld omdat deze niet op de PC uitkwamen. Dat ik nu enkele DRM belaste games moet missen, neem ik op de koop toe. Vorige maand nog wel Bioshock 1 en 2 opnieuw uitgespeeld.
Dingen zoals DRM issues zoals nu met disney+ maken het wel weer duidelijk voor mij.
Ehm, dat is toch juist opgelost? :?
Dat is zeker zo, maar die problemen spelen dus nog wel op. Daar doel ik op. :)
Wha als het werkt dan werkt het gewoon probleem loos, zie netflix of amazon, is een aanloop ding geweest, maar prima opgelost zo.
Disney+ deed het eerst ook niet op Edge op basis van Chromium.
Sinds een paar weken werkt dat ook.
Bij mij werkte dit dus niet in de Microsoft Windows versie van Google Chrome i.c.m. wine en kreeg een zwart scherm te zien. Met de Brave versie voor Microsoft Windows i.c.m. wine werkte deze truc echter prima en kon ik gewoon Disney+ probleemloos op Linux kijken (al enkele maanden) :)
Houdt het gebruik van widevine-DRM eigenlijk ook in dat iedere keer dat ik Disney+ of Netflix kijk big brother Google weer aan het dataharken slaat?
Getest. Werkt nu ook in de Tesla browser - Tesla gebruikt Linux.
Vraag is: waar gaat dit heen?
Gaan alle bedrijven dadelijk een eigen dienst opzetten?
Ligt er aan hoe zo'n succes dit gaat hebben. Tot nu toe zit het disney niet mee, veel belangrijke contend moeten ze weer verwijderen omdat onderandere Netflix daar nog rechten voor heeft voor een aantal jaar en verder is het aanbod zeer karig te noemen. Tot nu toe gaat het nog niet geweldig en ze moeten het nog een tijdje volhouden tot ze hun complete contend kunnen toevoegen dus voorlopig zie ik ze nog niet groot worden. Ik zie in mijn omgeving ook dat iedereen zijn proefabonnement heeft stopgezet en het bij Netflix houdt. Ben wel benieuwd wat anderen gaan doen als het zelfs het grote Disney niet gaat lukken.

[Reactie gewijzigd door Finger op 5 december 2019 17:43]

True, maar je ziet ook dat Netfilx langzaam toegaat naar het produceren van films en series en die rechtstreeks aanbiedt aan consumenten. Denk dat bedrijven zoals Disney+ vrij laat doorhadden hoe winstgevend deze dingen kunnen zijn. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat het Netflix model wordt overgenomen door echte grote jongens zoals Disney nu dus doet. Aangezien er geld te halen is zal er versplintering ontstaan...
Dit was oa een reden waarom ik uiteindelijk voor 12/11 mijn abo op D+ weer had stopgezet voordat ze zouden gaan innen. Alle laptops hier thuis zijn linux based en het enige wat werkte was via een mobile app Chromecasten, maar dat had weer al z'n eigen gebruiksongemakken. Meh.

Ik denk dat ik, ondanks dat het nu blijkbaar eindelijk wel werkt, toch niet opnieuw me ga aanmelden. We keken er te weinig voor en mijn Samsung TV bleek ook nog eens net een jaartje te oud voor de native app.

Ik hou het wel bij Netflix en Prime :)
Netjes! Kan er ook in hoge resolutie gestreamed worden? Of is dit enigzins beperkt?
Ik vermoed uitgaande van de tekst tot 1080p maximaal en dat voor 4k het hogere niveau van Widevine support nodig is, net als Netflix dat doet.
Tot in ieder geval gisteren leek het zo te zijn dat Disney+ op 4k kijken in de browsers überhaupt niet mogelijk was, ook niet op Windows. Dat wil zeggen: ik heb het niet voor elkaar gekregen en met mij meerdere Reddit-gebruikers.
Ik meen me toch echt te herinneren dat het (tijdens de proefperiode), toch werkelijk lukte via Egde (niet Chromium based), op een Kaby Lake W10 systeem. Ik heb dat toen meerdere keren (op verzoek) getest. Zowel HDR en 4k werkten op dat moment. Inmiddels loopt het abonnement niet meer, dus nogmaals testen zit er niet in. Mogelijk is er wat gewijzigd sinds enige tijd?
https://gathering.tweaker...message/60366042#60366042

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 5 december 2019 15:17]

Ik heb het zojuist nog even geprobeerd, maar ik zie geen indicatie van 4K, UltraHD of iets wat erop lijkt. Ook als ik naar het beeld kijk, zie ik het er niet aan af. Vrees dus toch dat er dan iets is veranderd.
En dat test je met welke hardware?
Ryzen 2700X, RTX 2070. Ik weet niet of dat meteen vergelijkbaar is, maar Netflix doet het hier bijv. wel op 4K.
Ik ook niet eigenlijk. Heb geen ervaring met de laatste generaties AMD als CPU/GPU. De Kaby lake (Core) serie was eigenlijk de eerst ondersteunde hardware waarmee met Netflix 4k in Edge mogelijk werd, Nvidia en AMD volgden pas later. Misschien heeft Intel nog steeds een voorsprong in ondersteuning wat dit betreft, dus ook bij Disney+? Maar nogmaals, ik kan het zelf niet meer testen dus onderbouwen kan ik het op dit moment niet.
Hoe bedoel je net als Netflix? Want ik dacht dat die niet hoger dan 720p streamed via browsers onder Linux (evenals 5.1 geluid, maar dat weet ik niet zeker)

Daar is dan wel weer een plugin voor, maar dat is beetje kat-en-muis, werkt dan weer niet, na update weer wel ..

Wel fijn dat er uberhaupt wat gestart kan worden onder linux nu voor Disney+
Hoe bedoel je net als Netflix? Want ik dacht dat die niet hoger dan 720p streamed via browsers onder Linux (evenals 5.1 geluid, maar dat weet ik niet zeker)
Staat volgens mij gewoon in de tekst? :)
Vind je dit netjes? 8)7

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 5 december 2019 13:26]

Vind je dit netjes? 8)7
Ja. Sinds dat de dienst uitkwam werkte het niet. Dat was slordig. Het is nu echter (binnen een maand sinds dat het officieel uitkwam) gecorrigeerd. Dat is netjes. Dit had Disney+ niet hoeven doen omdat de hoeveelheid abonnees die hier last van had niet significant is, maar ze hebben het toch gedaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 december 2019 13:32]

Dat gaat over Netflix, ben benieuwd of Disney+ dat ook dan heeft. T is niet gezegd dat Widevine in zichzelf de resolutie beperkt. Ik neem aan dat dat een keus is van Netflix.
Je hebt gelijk, te snel gelezen. 8)7

Reddit is te lezen dat je level 1 nodig hebt voor 4K/1080p en bij level 3 kun je alleen in 720p kijken. Dus ik zou er niet op rekenen dat je in 4k of 1080p kan kijken met Linux.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 5 december 2019 13:39]

Dat ligt aan de plugin, niet aan de hardware. Het hoogste niveau vereist een trusted execution environment voor alle operaties, zoals Intel TXT (https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Execution_Technology). Dit doet vrijwel alle hedendaagse hardware, en kan op Linux ook prima. Het probleem is de Widevine-plugin voor Linux die dit niet ondersteunt.

edit:
Link leek niet juist te werken, nu maar Wikipedia-pagina erachter gehangen

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 5 december 2019 13:39]

Dat ligt aan de plugin, niet aan de hardware. Het hoogste niveau vereist een trusted execution environment voor alle operaties, zoals Intel TXT (https://www.intel.com/con...25873/technologies.html).
Ik vind het maar idioot dat je iemand anders de controle geeft over wat je eigen computer kan doen.
Ik wil video DATA bekijken, niet een root-kit op mijn systeem.
Het is geen rootkit, het is een extensie van de CPU. Ik ben geen fan van dit soort maatregelen, maar voor de software maakt het bar weinig uit. Die extensie zit toch al op je CPU.
Het voert nog steeds (onnodige) code uit op mijn systeem zonder dat ik er bij kan om er invloed op uit te oefenen.
Dat is op zijn minst malware.
Staat letterlijk niet in het artikel. Aangezien wat je quote over Netflix gaat niet Disney+.