Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Roamingdataverbruik Europa is vertienvoudigd in jaar na afschaffing extra kosten

De hoeveelheid dataroaming binnen de EU vertienvoudigde nadat in 2017 de extra kosten daarvoor werden afgeschaft. Op het piekmoment, de zomervakantieperiode van 2018, werd er twaalf keer zoveel data verstookt als toen er nog extra kosten gerekend werden.

De cijfers komen uit een onderzoek van de Europese Commissie. In dezelfde periodes was de hoeveelheid telefoongesprekken ook bijna driemaal zo groot als voor het afschaffen van roaming binnen de EU. De nieuwe wetgeving heeft volgens het onderzoek ook doorgewerkt op de inkoopmarktprijzen voor data, de kosten waarmee providers mee te maken krijgen wanneer hun klanten roamen bij het netwerk van een provider in een ander EU-land. Dat maakt het volgens de Commissie ook een maatregel die vol te houden is voor de betrokken bedrijven.

Verder is de Commissie van mening dat de wetgeving rond roaming de komende jaren geldig moet blijven, omdat er geen grote veranderingen op de telecommarkt ophanden zijn. De huidige roamingwetgeving in de EU geldt tot juni 2022. Ook de fair use policy die voorschrijft dat consumenten niet zomaar een abonnement in een goedkoper EU-land mogen afsluiten voor gebruik in hun eigen land, werkt volgens de Commissie zoals die hoort.

Tweakers schreef bij het invoeren van de EU-wijde roamingregels in 2017 een achtergrondartikel ter introductie van het nieuwe beleid.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

03-12-2019 • 16:59

114 Linkedin Google+

Submitter: juliank

Reacties (114)

Wijzig sortering
En nu nog wat doen aan de absurde prijzen buiten de EU.
Laatst in Colombia: Welkom in Colombia! Bellen naar NL kost € 2.50 p/m. Gebeld worden € 1,50 p/m. Sms versturen € 1,25 en sms ontvangen is gratis! Data kost € 7.50 p/MB (simonly van Simpel)

Nou heb ik wel tig keer gecheckt of de data uitstond. 1 MB is namelijk niks meer tegenwoordig.
Lokaal simkaartje gekocht met 8GB kost daar geen drol, maar toch.. (kon je alleen krijgen met behulp van een colombiaans id kaart/paspoort/rijbewijs)

[Reactie gewijzigd door Sharkoon op 3 december 2019 17:08]

Bij Simpel kan je op de website een plafond instellen, dat heb ik dan ook gedaan om per ongeluk hoge kosten in het buitenland te voorkomen.
En als je dat plafond niet instelt en toch buiten Europa probeert te roamen, dan krijg je na 50 euro een e-mail en wordt je simkaart afgesloten tot je de rekening hebt betaald. Dus op zich doen ze dat best netjes.
Budgetboeren zoals ‘simpel’ hebben ook amper tot geen deals in andere landen, waardoor je niet vreemd moet opkijken van hoge kosten.

Bij T-Mobile betaal je €5 per MB in Colombia, maar dan ben je opzich al dom bezig als je dat doet. Als ik een kapitaal betaal om naar Colombia te gaan (Tickets, verblijf etc etc) neem ik gewoon een Travel&Surf pakket van 30 euro voor 1 week (100MB) of 60 euro voor 2 weken (500MB). Die laatste zou ik nemen. 60 euro op het hele kostenplaatje is niks. Of natuurlijk geen internet, en wifi gebruiken. Dat kan ook natuurlijk.
Waarom niet gewoon een loka pre paid kaartje? Dat is in veel landen vrij makkelijk te regelen.
Dan ben je je nummer kwijt, moet je simkaart ergens bewaren (en die zijn al zo klein). Dus liever ietjse meer betalen en dan kun je gewoon dingen blijven gebruiken zoals je gewend bent.
Gebruik hier e-sim. Met een app kan ik dan bundels voor diverse landen kopen, wel wat duurder vaak dan een lokaal kaartje, maar ach. (15 euro voor een 1GB voor 30 dagen.) Maar zit meestal in het buitenland toch op Wifi, en heb muziek naar mijn toestel gedownload voor als ik onderweg ben.
Gebruik hier e-sim. Met een app kan ik dan bundels voor diverse landen kopen, wel wat duurder vaak dan een lokaal kaartje, maar ach. (15 euro voor een 1GB voor 30 dagen.) Maar zit meestal in het buitenland toch op Wifi, en heb muziek naar mijn toestel gedownload voor als ik onderweg ben.
Doe ik net andersom. Abonnement op e-sim en op vakantie er een lokale simkaart bij doen.
dual sim als je toestel het ondersteund :)
Nummer kwijt? Simkaartje met plakband in je paspoort plakken en klaar is Kees. Dualsim is ook een oplossing. Maar lokale simkaart is zoveel goedkoper met heel veel data. Krijg je in Nederland niet eens met een prepaid kaartje
Niet kwijt kwijt, maar meer dat je niet meer te bereiken bent op dat nummer omdat ie niet meer in een telefoon zit
Waarom? Gewoon data only in een wifi dongel en via WhatsApp/FaceTime bellen. Werkt vaak nog beter ook.
Daarvoor bestaan dus al vele jaren mifi hotspots.

Mobiele kleine routers waar je lokale simkaartjes instopt en die hele dag op accu gaan.

Dit bericht is trouwens getypt vanuit Medan, Indonesie via een Telkomsel 4G verbinding (5€ voor 30GB data) om een Huawei mifi ;)

Ik heb ondertussen van vele landen in de wereld simkaartjes. Upgraden van die simkaarten kan vrijwel altijd door een app in de appstore+creditcard.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 5 december 2019 07:03]

Budgetboeren zoals ‘simpel’ hebben ook amper tot geen deals in andere landen, waardoor je niet vreemd moet opkijken van hoge kosten.
Een stapje terug: waarom zijn er "deals" nodig? Ik betaal in provincie A wegenbelasting, maar er wordt geen tol geheven als ik in provincie B rij. We zouden raar staan te kijken als we dat zouden moeten doen.
Maar als de ene provider de infrastructuur van een andere provider zou moeten gebruiken, dan is het ineens tientallen/honderden keer duurder, maar vinden we dat vanzelfsprekend?
Die kosten bestaan simpelweg niet. Het is een eenvoudige trucje om consumenten een poot uit te draaien. Er is na het afschaffen van de roamingkosten binnen Europa geen provider failliet gegaan zover ik weet. Jammer dat we dit niet wereldwijd kunnen regelen ...

[Reactie gewijzigd door Nas T op 3 december 2019 17:53]

We zouden raar staan te kijken als we dat zouden moeten doen.
Toch zijn er discussies over tol in Duitsland en in Frankrijk en is er iets als toeristenbelasting.. heel gek is het natuurlijk niet.
Jij betaald wegenbelasting voor de wegen in eigen land. Wie de belasting int is iets minder belangrijk dan waaraan het geld wordt uitgegeven.Toch merk je dat steeds meer Europese landen nadenken over rekeningrijden. Voor vrachtwagens is het in steeds meer landen van toepassing en ook over wagens wordt nagedacht.

Na de afschaffing van de roamingkosten heb je in de EU (opgelet, Europa is niet de Europese Unie) wel degelijk providers die hun reguliere prijzen van abbonementen verhoogd hebben om de kosten daar naartoe te verhuizen terwijl je ook gedaalde winsten ziet. Er is namelijk wel degelijk een kost die providers elkaar aanrekenen. Hoe hoog die kost is, is evenwel vaak een goed bewaard geheim.
Of als je toestel e-sim ondersteund 1 van de esim-providers gebruiken voor buitenlands gebruik zie: https://esimdb.com/ voor vergelijkingen
Enorm duur allemaal. Gewoon 1x een mifi hotspot kopen en in elk land ter wereld ben je het mannetje met de lokale simkaart. Hier in Indonesie kost 30GB 4G maar €5. Voor kortlopend heb je daar zelfs 50GB voor.
Belgacom is een grote speler in het regelen van roaming. Herinner je nog dat het VK daar spioneerde? Om die reden. Het schijnt dat Belgacom dat zo goed doet dat het niet loont om dat zelf te regelen als operator.
Proximus is toch geen budget boer lijkt me, toch 14+€ per MB in zowel Zwitserland als Taiwan... Gaat prepaid Vodafone beter met 4€/MB.
Lokale sim kan steeds vaker alleen met een lokale ID, dus dat is niet altijd een optie.
Als je per vliegtuig aankomt kun je zowat altijd een lokale sim krijgen op de luchthaven als toerist. Ook in grote steden vind je meestal wel handelaars die weten hoe ze een sim kunnen leveren voor iemand die geen lokale ID heeft. Ben zelf nog geen land tegengekomen waar het niet kan.
Zeker kan dat daar ook. Hebben ze erg graag, kunnen ze nog beter meekijken :9. Ook even je paspoort inleveren, en afhankelijk van via welke grens je komt krijg je gratis software/malware geinstalleerd op je telefoon.
Maar dan kunnen ze toch niet controleren wie je bent? Dan kunnen mensen anoniem internetten.
Nee, je moet je paspoortgegevens in laten voeren voor de simcards. Ze weten dan juist wie je bent en wat je doet.
Ik las Blokkers verhaal over handelaren als dat je ook in China in een steegje een SIM-kaart kunt kopen zonder je te identificeren.
Daar hoef je echt niet voor naar Colombia. Met tele2 was het €10/MB in Monaco.
Klopt, ik was er afgelopen zomer nog, mijn vriendin met Vodafone en ik met KPN gewoon gratis geroamd, stiefdochter kreeg een sms dat ze haar plafond had bereikt met 800kB....
Vooral lastig inderdaad omdat je telefoon tegenwoordig stiekem erg snel data slurpt.
Begin van het jaar ook voor 20 euro ofzo aan tegoed opengezet, nou voordat ik daadwerkelijk iets opgezocht had was het al op.
Klinkt leuk. Maar over prijzen voor buiten EU, gaat de EU niet over.
Er is niet echt een organisatie die dit kan afdwingen. Zonder iets als de EU had dit in Europa ook niet mogelijk geweest.
In het buitenland (buiten EU) bel ik altijd met Whatsapp over Wifi. Werkt overigens prima.
In Australië kon je heel eenvoudig een simkaart krijgen.
Maar het verschilt nogal per provider.

5eu/mb voor Simyo, 4.13eu voor 30mb (daarna 0,50 per mb) voor Vodafone.
Dan moet je gaan verplichten dat de Europese regels buiten Europa gaan werken, want die prijzen worden door de lokale provider berekend aan jou provider.

Grotere providers kunnen betere deals aanbieden omdat zij ook betere deals kunnen aanbieden tegenover overige providers. Maar MVNOs en kleine spelers sluiten gewoon een normale contract en iedereen is vrij om te vragen hoeveel ze willen
Kijk Engeland, daarom moet je de EU niet verlaten :)
Noorwegen is ook geen EU en daar kan ik ook gewoon kosteloos roamen.
Noorwegen moet betalen voor de EU en moet EU wetgeving volgens als EEA land.
Als EEA land heb je bijna alle baten en lasten van de EU, alleen geen inspraak in beleid.
Netto bijdrage Noorwegen is ongeveer 40 Euro per inwoner per jaar, die van Nederland 150 Euro per inwoner per jaar.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/EEA_and_Norway_Grants
https://www.cbs.nl/nl-nl/...te-nettobetaler-van-de-eu
Man man man, mensen betaalden al meer aan roaming kosten dan die 150 euro per jaar.
Volgens mij toch enkel die paar mensen die in het buitenland ervoor kozen om te roamen. Mag ik vragen waarom jij denkt dat elke Nederlander meer dan 150 euro per jaar aan roaming kwijt was?
Alleen op de boot náár Noorwegen ben je de sjaak 😜 €10 per Mb.
Dat is op elke boot zo die op zee vaart. Dan zit je namelijk op het maritieme netwerk.
Joh. Zou je denken. 🤪

https://www.bright.nl/nie...et-rekening-duur-internet

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 december 2019 17:57]

Hoe werkt dat netwerk eigenlijk, iets met satellieten?
Ze zijn wel lid van de EEA en nemen daarmee automatisch Europese wetgeving over.
Wat is er fair aan "de fair use policy die voorschrijft dat consumenten niet zomaar een abonnement in een goedkoper EU-land mogen afsluiten voor gebruik in hun eigen land"? Zijn we nou één Europa of niet?

1GB in Polen €1.17
1GB in Duitsland €6.14
1GB in Frankrijk €2.64
1GB in het VK €5.88
1GB in Griekenland €28.88
1GB in Ukraine €0.45
1GB in Nederland gemiddeld € 7.99

Bron Interactieve kaart met alle prijzen van alle landen
Gaan we allemaal bij de goedkoopste aanbieder ergens in een voormalig oostblokland zitten en vervolgens wil er niemand nog een netwerk in Nederland opzetten/beheren omdat dit financieel niet uit kan.
Als iedereen dat echt doet worden de abo's in Polen vanzelf duurder. Die netwerken in NL moeten namelijk nog steeds betaald worden. Ik neem aan dat die Poolse provider gewoon een vergoeding moet betalen aan de Nederlandse provider voor de data die over het Nederlandse netwerk gaat. Die Nederlandse provider hoeft geen genoegen te nemen met een Poolse vergoeding lijkt me.
Die vergoeding zal naar ik aanneem toch lager zijn dan wat zij nu rechtstreeks binnen krijgen, anders zouden de extra bundels ook wel duurder zijn. Daarnaast maakt dat Poolse bedrijf een deal met 1 provider hier, dus een veiling wordt een scherts vertoning en missen de providers hier de extra inkomsten van de telefoons die zij nu nog vaak bij de bundels kunnen verkopen, en als we alles over de post met polen doen is er geen reden meer om zoveel fysieke winkels te houden voor de providers dus die kunnen wel dicht. Kost gewoon een hoop banen en geld voor de Nederlandse economie.
Gaan we allemaal bij de goedkoopste aanbieder ergens in een voormalig oostblokland eieren kopen en vervolgens wil er niemand nog een boerderij in Nederland opzetten/beheren omdat dit financieel niet uit kan.
Als je iets vergelijkt moet je wel een goeie vergelijking maken, die eieren waar jij het over hebt kan je namelijk transporteren naar een ander land. Dat gaat wat lastiger met het bereik van een antenne.
eigenlijk kan je het signaal wel degelijk transporteren, alleen niet draadloos, maar via glasvezel bijvoorbeeld. Beiden moeten worden getransporteerd en uitgeladen... of je nu een Terminal hebt waar een vracht wagen eieren lost of een antenne die signaal uit zend, het vergelijk kan wat mij betreft wel gemaakt worden...
Maar Frankrijk is €2,64/GB en Nederland is €7,99/GB. Parijs staat niet in de buurt van Minsk.

Ook Franse klanten kunnen gratis roamen in de VS en vele andere landen, wat wij niet kunnen.
Nederland is €7,99/GB ???

Voor wie?
Ik betaal geloof ik twaalf vijftig en heb daarvoor 1 GB plus 300 of 500 minuten. Telfort. En als ik bij wil kopen kost het dacht ik een tientje per GB of zo.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 4 december 2019 06:06]

Ja o.k. als je een losse GB bijkoopt betaal je al rap de hoofdprijs, neem je aan abo heb je voor bijvoorbeeld 12,- 7GB NL+EU of voor 20,- Reeds unlimited NL
Ik betaal twaalf vijftig voor mijn abonnement met 1GB. (Eigenlijk is het trouwens maar 500 MB met een verdubbelactie.)

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 5 december 2019 00:55]

Is natuurlijk niet representatief als we alleen naar de duurste vormen kijken, en daarnaast heb je neem ik aan toch wel iets als onbeperkt bellen in NL o.i.d. bij die 12,50 inzitten? (anders word het hoog tijd om over te stappen)
Ik heb indertijd heel goed uitgezocht wat voor mij het beste abonnement was, ik denk twee jaar geleden. Dan ging het niet alleen om de prijs, maar ook om of je je korting behoudt wanneer de contractperiode afloopt, of je je abonnement tussentijds aan kan passen, of je tegoed mee kunt nemen naar een volgende maand, of je op het KPN-netwerk zit, wat er gebeurt als je buiten je bundel komt, en al dat soort onzinregels van de telefoonmaatschappijen. Onbeperkt bellen heb ik niet. Ik weet niet of mijn contract inmiddels al afgelopen is, zal er eens naar kijken.
Hoe komt men aan die data, hoe komt men aan $38 voor 1gb in Nederland, en België $101.. Zulke getallen krikken het gemiddelde zeker omhoog en geloof ik dus voor geen meter.
Je moet naar het gemiddelde kijken, dat geeft een beter beeld.

En belachelijke bedragen worden gewoon aangeboden hoor:
https://www.t-mobile.nl/C...mobile-prepaid-230719.pdf
T-Mobile Prepaid zonder bundel kost 100 euro per 1GB.
nevermind

[Reactie gewijzigd door NC83 op 4 december 2019 06:32]

Nee we zijn niet 1 Europa. Dingen als accijnzen en minimum loon wordt ook nog gewoon per land bepaalt. De EU is niet een federatie.
Nee maar wel een confederatie, en het zou de EU sieren als het zich daarnaar zou gedragen.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 3 december 2019 18:36]

Ik ben het in principe volledig eens met je, maar daar moeten we jammer genoeg echt nog een niveau lager dan de EU voor kijken.
Ja maar dat is ook niet zo in Canada of VS, daar heb je dezelfde dingen. Je hebt federale belasingen en lokale belastingen. Dus het kan best makkelijk hoor, is ook de reden waarom prijzen daar zonder belastingen worden getoont zodat je tussen staten/provinices kan vergelijken.
Dat zou in de EU ook kunnen, maar het is wel behoorlijk wennen om belasting erbij te moeten tellen om je uiteindelijk prijs te zien.
De vraag is natuurlijk wat heeft men voor de frequentie moeten betalen. Kan goed zijn dat in polen die frequenties voor providers veel minder hebben gekost en maar daarom goedkoper kan aanbieden.

Maar 1 europa zijn we nog heel lang niet.
Is een goeie stap geweest, maar er is zeker nog werk aan de winkel.

1) Afschaffen of in ieder geval terugdringen kosten naar buitenlandse nummers. Was laatst weer in Nederland en moest even kort m'n broer bellen. Heb een Duitse simkaart in m'n telefoon. Dan bel je dus technisch gezien in het buitenland een buitenlands nummer. Duur geintje..

2) Zelfde snelheid ook in het buitenland. Komt nu nog weleens voor dat providers in het buiteland wel degelijk zonder extra kosten data aanbieden, maar klanten slechts toegang geven tot 3G, terwijl ze in het thuisland 4G toegang hebben. Tele2 in Nederland is hier een goed voordeel van.

3) Zorg er nou eens voor dat Zwitserland ook mee gaat doen.. Wij moeten bij sommige providers (T-Mobile in NL, o2 hier in Duitsland) behoorlijk lappen voor data in Zwitserland, terwijl Zwiters kostenvrij in de rest van Europa kunnen roamen. En ja, ik weet dat dit met andere tarieven te maken heeft, maar een beetje oneerlijk is het wel.
Er zijn providers die Zwitserland gewoon in de bundel hebben, of 4g ook in het buitenland aanbieden. Het is best gek hoor, maar er zijn meerdere providers, die verschillende prijzen hanteren, diverse bundels en extra's aanbieden. Ze noemen dat concurrentie op de markt ofzo. :)

En punt 1 snap ik niet helemaal, dat zou onder roaming vallen en gewoon uit je bundel moeten gaan. Iets klopt in je verhaal niet. Is hetzelfde namelijk als vanuit Duitsland naar Nederland bellen met een NL sim, en dat is gewoon uit je bundel onder de nieuwe roaming voorwaarden.

[Reactie gewijzigd door gjtm op 3 december 2019 18:04]

Bellen naar Buitenlandse nummer valt niet onder de regels.

Voorbeeld 1:
Bellen met een Nederlands nummer naar een Nederlands nummer in het buitenland; geen extra kosten.
Voorbeeld 2:
Bellen met een Nederlands nummer naar een Duits nummer: valt niet onder roaming regels, kost dus extra.

Ik belde met een Duits nummer een Nederlands nummer (dus een Buitenlands nummer) vanuit het 'Buitenland'. Dat valt volgens mijn provider (o2 Duitsland) niet onder roaming regels.

[Reactie gewijzigd door mailmandj op 3 december 2019 18:29]

Je voorbeelden kloppen natuurlijk.

Maar jou situatie is eigenlijk een voorbeeld 3.
Eenmaal in het buitenland (binnen de EU en excl. maritiem), valt bellen/sms en data gewoon uit je bundel.
Als ik jou goed begreep, zat je met een een Duitse sim in Nederland, dan ben je dus aan't roamen en kun je gewoon elk nummer in de EU bellen uit je bundel.

https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_nl.htm
Een buitenlands nummer bellen als u in uw eigen land staat, valt niet onder de roaming-regels.

Als u uw Nederlandse telefoon naar Duitsland neemt en een Frans nummer belt, is dit gedekt en komt het uit uw bundel.
Echt waar? Weet U dat zeker?
https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_en.htm

No extra charge for making or receiving calls while roaming
Michael lives in Ireland and has a contract with an Irish mobile operator where he pays €0.10 a minute for calls and €0.05 for SMS within Ireland. When he goes on a business trip to Spain, Michael doesn't have to worry about paying extra for any calls to EU numbers he makes or receives.

Callers from Ireland will be charged the normal domestic rate when they call Michael. If he calls a local Spanish number, his family in Ireland or any other EU country, he will pay Irish domestic prices - €0.10 a minute - for these calls. His text messages within Spain, to Ireland or to any other EU country will cost €0.05 - just like at home.
Jeetje, ik dacht dat het anders zat. Hoe lang is dit al? Wel fijn. Nu alleen nog gewoon bellen van Nederland naar Duitsland gelijk trekken.
Het staat T-mobile vrij om ook een akkoord te sluiten in Zwitserland zoals alle andere grote providers hebben gedaan. En nee ik kan niet kostenvrij roamen in de EU met een Zwitsers abo, of ik betaal per verbruik, of ik neem een duurder abonnement met een EU bundel.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 3 december 2019 18:09]

Tot 2022 mogen de telco's dus nog criminele tarieven rekenen voor bellen NL naar EU
Idd heel erg krom is dat. Maar goed er zijn al providers die all in hebben dus ook bellen van nl naar eu landen.
Ik was laatst in Italië met mijn t-mobile sim op het Tim IT netwerk 4G en de speedtest kwam uit op 15 Mbit

Heb daarna simkaart gekocht van Tim IT bij een lokale winkel en de snelheid steeg op dezelfde plek naar 140Mbit 🤔

Best vreemd dat dit ook nog mag.

Ik snap trouwens niet waarom dit nieuwswaardig is. Dit was voor ieder persoon te voorspellen naar jarenlang criminele bedragen te hebben betaald voor internet in het buitenland.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 3 december 2019 18:33]

Mogelijk is dat omdat het verkeer van T-Mobile alsnog gerouteerd wordt naar Nederland. Een lokale simkaart op een lokaal netwerk hoeft niet eerst naar Nederland gerouteerd te worden maar gaat daar direct het internet op.

Als de pijp van Tim naar T-Mobile dan eenmaal volzit, dan kan de snelheid inderdaad lager uitvallen.

Als het goed is krijg je met je NL-simkaart ook in Italië gewoon een Nederlands IP adres. Dat krijg ik in België en Duitsland wel, neem aan dat dat ook voor andere landen geldt.

Dat is mijn theorie tenminste. Ik heb het ooit ergens gelezen maar kan het niet meer herinneren waar.
Dat dus, in 2017 waren er al klachten over T-Mobile dat roaming internet extreem langzaam zouden zijn en kwam waarschijnlijk door de drukte in het netwerk tussen de buitenlandse providers en T-Mobile.

Hoewel 14Mbps lijkt mij een prima snelheid om alle te doen wat je nodig hebt, issue in 2017 was gewoon dat mensen minder dan 1Mbps doorheen kregen.

In 2018 was ook een storing bij een derde partij die leverde de backbone tussen Tele2 en buitenlandse providers, hadden mensen met een Tele2 abonnement z'n dag of 2 geen verbinding in het buitenland.
Daar kan Tim IT alleen weinig aan doen. Zij sturen jouw internet verbinding door naar jouw Nederlandse provider (kijk maar eens op bijv. whatismyip.com naar waar je vandaan surft). Dat brengt sowieso al latency en snelheidsverlaging met zich mee. Maar de provider kan dan ook nog eens gaan afknijpen.
Als afnemer en inwoner van de Unie natuurlijk hartstikke fijn. Maar dat wetgever kan bepalen tegen welke prijs een product door een onderneming verkocht mag worden heeft wel een dictatoriele smaak. Op zich ook niet erg als bepaalde, cruciale infrastructuur wordt gereguleerd, maar ik wilde gewoon ff stilstaan bij het feit wat de wetgever soms gedeeltijk is/kan zijn, een dictatuur. En dat is in dit geval niet erg, maar wel een feit.
dataroaming is vrij verkeer en communicatie. Hoezo dictatuur?
Ik denk dat het “wetgever mag d prijs van en product bepalen” de clue is.

Het probleem is alleen dat als je dat aan de commerciële partijen zelf over laat, het 1 grote takkenzooi wordt. Dus het is maar goed ook dat de overheid af en toe wat nuttigs doet.
Hier werkt de vrije markt niet, aangezien je niet kan kiezen dus goede zaak.
Als een bakker plots zijn broodprijs verdubbelt, ga je gewoon naar de andere
Ze bepalen geen prijs, alleen een maximum. Je mag er gerust nog onder gaan zitten. En er zij wel meer maximumprijzen die vastgelegd worden door de overheid. Denk bijvoorbeeld maar aan brandstofprijzen. Of vroeger was er in België bijvoorbeeld dan weer een minimumprijs voor brood.
Democratie is een dictatuur van de meerderheid. Ik snap dat het natuurlijk niet wenselijk is voor bedrijven dat hun klanten andere pressiemiddelen hebben dan enkel het niet kopen van het product. Maar ik vindt het eigenlijk wel prima zo'n dictatuur. ( een andere dictatoriale regel is dat bedrijven geen monopolie mogen verwerven zodat ze klanten het mes op de keel kunnen zetten )
Precies. Het is ook niet zo erg in bepaalde mate, maar vaak wordt ontkent dat het zo is terwijl dit artikel weer een voorbeeld is.
Waar ik nu een grote behoefte aanheb is een EU-roaming setting. Dus in plaats van roaming aan of uit, een roaming aan/uit/EU-landen. Of desnoods een custom lijst met landen waarin je standaard wilt roamen. Ik reis veel en vind het een beetje irritant als ik roaming weer aan heb laten staan als ik land in een land waar ik geen gratis data heb. Uiteraard #fwp
Inderdaad een enorm fwp :)
Als je iOS hebt zou je dit met een Automation op kunnen lossen.

Automation stel je vervolgens in:
When i leave Denmark (Met een radius van 2000km dan heb je ongeveer europa te pakken)
Turn off mobile data (Via scripting)


Edit: Denemarken is nog net wat beter

[Reactie gewijzigd door metieske op 3 december 2019 17:26]

Wel even uitkijken met Zwitserland, niet alle providers scharen dat onder de voordelige bundel.
Dit zelfde kan ook wel op Android via tasker of automate.
Je wilt gewoon tegen je provider kunnen zeggen ik wil geen extra kosten maken, dus waar roam like home niet van kracht is, wil ik mijn data gelijk geblokkeerd hebben.

Op basis van locatie kan tricky zijn, elke zomer is het weer katten gejank bij mensen die in sommige Griekse eilanden waren en verbonden waren met Turkse netwerken.
Waar ik nu een grote behoefte aanheb is een EU-roaming setting.
Dat zou te makkelijk zijn, toch?
Gelukkig hebben steeds meer providers een optie om roaming uit te laten schakelen waneer een RLAH niet mogelijk is tenzij je expliciet vraagt om te mogen roamen. Zowel mijn Belgische als mijn UAE sim zetten hun data uit wanneer ik in een land ben dat zij niet in hun voordelige roaming hebben zitten. Moet ik alleen nog zelf wisselen tussen welke provider ik voor data wil als ik over en weer vlieg.
Zo gek is dat natuurlijk niet. Het is gewoon zeer fijn als dit kan in een ander land. Ben zeer tevreden!
In het artikel staat dat de huidige regels tot juni 2022 geldig zijn.
De kans zit er dus in dat we nu dusdanig gewend raken aan het verstoken van data in het buitenland en dat het na die datum komt te vervallen, waardoor de gebruiker voor dilemma's komt te staan en mogelijk ook weer een gigarekening.

Even de discussie daar gelaten of je internet nodig hebt op vakantie/stedentrip. Zakelijk is het een andere discussie.
De regels kunnen in 2022 bijgesteld worden, maar ik verwacht dat de wijzigingen eerder verder zullen gaan. Afschaffing van de roaming zou kunnen, maar dan zal dat zijn omdat er één grote Europese ruimte komt, iets wat in het nadeel zou zijn van kleinere (lokale) telecom aanbieders, met gevaar voor oligopolie op langere termijn. Ik verwacht eerder regels die internationale oproepen goedkoper maken...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 3 december 2019 17:09]

Even de discussie daar gelaten of je internet nodig hebt op vakantie/stedentrip. Zakelijk is het een andere discussie.
Nodig hebben we niets. De mensheid heeft tienduizenden jaren zonder internet gekund :+
Ja, en waar zijn die inca’s nu hè?? Allemaal hartstikke chronisch dood! Vroeger was je op je 30e hoogbejaard, áls je dat al haalde!

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 december 2019 17:52]

Ja, met een iPhone hadden ze er nu nog geweest....
112 bellen red wel degelijk levens ja.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.