Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi brengt volgend jaar minstens tien smartphones met 5g uit

Xiaomi zal volgend jaar minstens tien smartphones met 5g uitbrengen. Dat maakte Xiaomi bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Dat zijn er fors meer dan dit jaar, want tot nu toe kwamen alleen de Mi Mix 3 5G en Mi 9 Pro 5G uit.

Xiaomi zegt dat het vooral in China in een positie verkeert om 5g-telefoons voor de mainstream-markt uit te brengen. Omdat de Chinese fabrikant enkele tientallen verschillende modellen uitbrengt, lijkt het erop dat vooral de duurdere modellen vooralsnog 5g gaan krijgen. Dit jaar kwamen er tot nu toe rond 13 verschillende modellen uit boven 350 euro.

Xiaomi leverde afgelopen kwartaal rond 32,1 miljoen smartphones, claimt de fabrikant. Daarmee komt de fabrikant op de vierde plek op de smartphonemarkt, achter Samsung, Huawei en Apple. Daarmee zijn de leveringen iets teruggelopen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, toen Xiaomi uitkwam op 33,3 miljoen smartphones. De gemiddelde verkoopprijs lag rond 1000 yuan, ongeveer 130 euro. Dat was iets lager dan vorig jaar en dat komt volgens de fabrikant door een verschil in de line-up. Het aantal maandelijks actieve gebruikers van Miui steeg van 278 miljoen drie maanden geleden naar 291 miljoen nu.

De fabrikant haalt 60 procent van zijn omzet uit smartphones. Ongeveer 30 procent komt uit de verkoop van andere producten als fitnesstrackers, smart-tv's en de honderden andere producten die Xiaomi met partnerbedrijven uitbrengt. Internetdiensten zorgen voor 10 procent van de omzet.

De omzet groeide afgelopen kwartaal met 5,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot omgerekend ongeveer 6,9 miljard euro. De operationele winst steeg met 40 procent naar ongeveer 400 miljoen euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-11-2019 • 17:33

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Ik houd nog steeds stille hoop op de Poco F2, de wildste verhalen gaan nog rond op social media. :9
Overigens bevalt m'n F1 prima.
Ik ben zeer tevreden over Xiaomi
Koop gewoon de Mi 9t Pro met Qualcomm Snapdragon 855. Dat is de feitelijke opvolger van de Poco F1. Bootloader unlocken, TWRP recovery installeren en dan de Xiaomi.eu ROM erop flashen. Voor 350€ heb je dan een fantastisch toestel!
Je bedoelt koop de Redmi K20 pro dan? Want de Mi 9t pro heeft al de global rom toch? of mis ik hier iets :)
Mi 9t Pro heeft inderdaad de global rom
de Xiaomi.eu rom is een community rom gebaseerd op de Chinese stable rom
Is er een verschil dan? En zo ja, wat is het verschil? (korte) zoektocht op xiaomi.eu levert mij weinig inzicht. Wel handige site trouwens!
ehh, minder bloatware, geen ads in je systeem interface en een aantal kleine tweaks

je kan op xiaomi.eu zelf kijken op de forums voor gedetailleerde informatie, ik weet t zelf ook niet allemaal. maar heb em wel 2 weken geleden geinstalleerd en batterij lijkt een stuk langer mee te gaan
Is de 5g specificatie dan al definitief en gestandaardiseerd
Laat ze dan aub iets aan de naamgeving doen. Bij Xiaomi zo verwarrend!

Wat mij betreft mogen ze max 4 of 5 modellen uitbrengen, om het nog een beetje overzichtelijk te houden.
Ik check ook elke dag of er nog nieuwigheden over de Pocophone F2 zijn.
Zou nog eind van dit jaar moeten uitkomen. Fingers Crossed. :/
(Mooie opvolger voor mijn Mi Max 3)

[Reactie gewijzigd door heian op 27 november 2019 20:00]

Ik check ook elke dag of er nog nieuwigheden over de Pocophone F2 zijn.
Zou nog eind van dit jaar moeten uitkomen. Fingers Crossed. :/
Wat verwacht je van een eventuele Pocophone F2 dat je niet krijgt met de 9T Pro? Die paar tientjes verschil waar je in ruil NFC en OLED voor krijgt?
Geweldig merk dat Xiaomi, ben er super tevreden mee..., maar maak aub werk van jullie schil voor Android, man man man wat is dat achterhaald en lelijk. On the other hand, vanwege de prijs mag ik eigenlijk niet klagen.
Ik heb ooit een Xiaomi Mi 4 gehad, waarvan de bootloader te unlocken was. Is dat nog steeds het geval?
Ik heb er LineageOS op gegooid en nooit iets te klagen gehad.
Je kan het unlocken maar is wel enorm veel moeite. Tevens zit er vaak 2 weken wachttijd op zodat mensen het ook vergeten. Xiaomi doet er veel aan om het zoveel moeite te maken dat mensen maar opgeven.
De reden dat Xiaomi deze wachttijd er op heeft is om tegen te werken dat 'resellers' shady firmware er op flashen voordat ze doorverkopen, en om te voorkomen dat de global software geflashed wordt op china devices, die dan verkocht worden als internationale versies, aangezien de chinese versies vrijwel altijd goedkoper en eerder te verkrijgen zijn.
Da's zo'n excuus dat technisch gezien wel een beetje klopt maar we weten allemaal dat dat niet de echte reden is. Net als de "veiligheidsmodule" in Intel en AMD processors die niet uit te schakelen is.Gewoon om op je te spioneren.

Xiaomi verdient op hun software niet hardware. Ze willen helemaal niet dat mensen de hardware pakken en al hun bloat en spyware eraf halen.
Da's zo'n excuus dat technisch gezien wel een beetje klopt maar we weten allemaal dat dat niet de echte reden is.

(...)

Xiaomi verdient op hun software niet hardware. Ze willen helemaal niet dat mensen de hardware pakken en al hun bloat en spyware eraf halen.
Klopt. Zie ook dit voor wat ik allemaal moest doen om de door mij aangeschafte hardware te gebruiken op een manier die ik wil. Dat is dan ook mijn laatste Xiaomi toestel ooit.

Niet alleen is de wachttijd bloedirritant, maar ook het hele circus eromheen. Je moet zoveel gegevens opgeven (zowel mobiel als op PC... dubbel, ja) via diensten waarvan je maar moet hopen dat ze werken op het moment van gebruik (vallen willekeurig uit, foutmeldingen in het Chinees...). Het helpt bijvoorbeeld niet dat de Xiaomi verificatiemails zo brak zijn dat een beetje spamfilter ze automatisch weggooid. Een spambox bij een populaire mailprovider is de enige oplossing. En dan willen ze nog je telefoonnummer weten, dus dat maar opgelost met een prepaidnummer...

Een probleem van de fabrikant (onbetrouwbare distributiekanalen) moet niet een probleem van de betalende klant zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 november 2019 18:56]

Ik heb je linkje gelezen, je review komt een beetje over als dat van iemand die boos is 50 cent te moeten betalen voor de WC bij een restaurant omdat hij er niet heeft gegeten/gedronken.

Dat het mechanisme niet altijd werkt zal je altijd houden als je zo veel toestellen in omloop hebt. Afgezien van dat kan ik me er niet echt in vinden, en ik heb rond de 7 toestellen unlocked.

Ook je klachten omtrent privacy aspecten van dit systeem vind ik lachwekkend, wat verwacht je van een Android telefoon? Het Android ecosysteem is per definitie spyware.
Ook je klachten omtrent privacy aspecten van dit systeem vind ik lachwekkend, wat verwacht je van een Android telefoon? Het Android ecosysteem is per definitie spyware.
Rare redenatie. Ja, Android is spyware. Zeker weten. De Amerikanen weten alles van je als je Android gebruikt.

Maar dat maakt het daarmee niet ineens OK dat Xiaomi dan ook maar je hele leven tegelijk doorstuurt naar de Chinezen.

2 kwaden maken nog geen goed.

Bovendien, welk OS kun je wel gebruiken wanneer je om privacy geeft? Juist... geen.

Je opmerking over 50 cent betalen bij de WC snijdt ook weinig hout: al geef je 1000 EUR uit aan een telefoon met Android gedrocht: de spyware blijft.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 27 november 2019 21:03]

Je valt erg op de man aan. Dat is jammer. Inhoudelijk heb je namelijk niet veel te zeggen.
Ik heb je linkje gelezen, je review komt een beetje over als dat van iemand die boos is 50 cent te moeten betalen voor de WC bij een restaurant omdat hij er niet heeft gegeten/gedronken.
Klok-klepel. Jarenlang is bekend dat Xiaomi toestellen unlocked kunnen worden. Daarvoor worden ze dus ook verkocht. In mijn post uit ik ongenoegen op een relatief nieuw mechanisme (ondertussen ook een paar jaar oud, maar dat maakt het niet minder) dat storend werkt.
Dat het mechanisme niet altijd werkt zal je altijd houden als je zo veel toestellen in omloop hebt.
We leven in de 21e eeuw. Omhoog schalen moet geen probleem zijn. Als dat het wel is, dan heeft de fabrikant een brakke infrastructuur en dat mag gerust genoemd worden.
Afgezien van dat kan ik me er niet echt in vinden, en ik heb rond de 7 toestellen unlocked.
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Ook je klachten omtrent privacy aspecten van dit systeem vind ik lachwekkend, wat verwacht je van een Android telefoon? Het Android ecosysteem is per definitie spyware.
Je verwart het Google ecosysteem met Android. Ik gebruik wel Android, maar geen diensten of gesloten code van Google.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 november 2019 21:17]

Je valt erg op de man aan. Dat is jammer. Inhoudelijk heb je namelijk niet veel te zeggen.
Oké. Help me even herinneren welke onderwerpen je daarna aansnijd, ik dacht dat ik die zelf gepost had namelijk.
Klok-klepel. Jarenlang is bekend dat Xiaomi toestellen unlocked kunnen worden. Daarvoor worden ze dus ook verkocht. In mijn post uit ik ongenoegen op een relatief nieuw mechanisme (ondertussen ook een paar jaar oud, maar dat maakt het niet minder) dat storend werkt.
De ironie is fantastisch, hier geniet ik van. Xiaomi telefoons worden gemaakt en verkocht om hun interface, het is nooit bedoeld als hobby/flash telefoon. MIUI bestond veel eerder dan de MI toestellen, en is door Google's aggressieve strategie geforceerd conform richtlijnen te blijven ook al was de ervaring fundamenteel anders bedoeld (wat er voor heeft gezorgd dat het net ongeinspireerd is geworden als Samsung). Desondanks zijn de Xiaomi telefoons altijd bedoeld als MIUI toestellen. Het eerste Redmi toestel had dat zelfs als key selling point: MIUI in plaats van dat onoverzichtelijke Google Android.
We leven in de 21e eeuw. Omhoog schalen moet geen probleem zijn. Als dat het wel is, dan heeft de fabrikant een brakke infrastructuur en dat mag gerust genoemd worden.
Geen idee of dat met schalen te maken heeft, lijkt me eerder een grace period om te voorkomen dat verkopers als nog aan de lopende band hun eigen shit er op zetten.
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Welke mening? Ik heb 7 toestellen zonder probleem unlocked.
Je verwart het Google ecosysteem met Android. Ik gebruik wel Android, maar geen diensten of gesloten code van Google.
Je kan dat niet vergelijken met de uitvoering voor consumenten als deze voor wat betreft privacy net zo slecht scoort als andere fabrikanten. Dan kan je net zo goed alle arbitraire en vooral persoonlijke punten van kritiek gaan aanhalen (te zwaar, plat, lang beeld ipv breedbeeld, USB-C ipv RJ45, etc) en vervolgens je verhaal nooit af kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 27 november 2019 21:46]

Allemaal geen last van. Mij n Apex Pro Launcher op mijn mi 9 geknald. Alles werkt als een zonnetje. Nog geen advertentie tegen gekomen. En de apps die ik niet gebruik zie ik niet. Alles loopt als een zonnetje. Voor mij vanaf nu geen ander merk meer. Ben supertevreden met Xiaomi.
Ik heb een (goedkope) Xiaomi met Android One. Weinig bloatware :)
Bloatware is er binnen 10 minuten ook af te halen. Alsook de nodige Google en Facebook meuk die iedere smartphone mee krijgt.

Maar one man's bloatware is another man's treasure. Chrome, YT en assistant gooi ik er ook af.
Alleen met de bootloader unlocked. Alleen uitzetten is het ook niet helemaal.

Assistent zet ik ook zo veel mogelijk uit (duurt altijd even), yt mag er ook af.
Met wat simpele commando's via ADB kan je facebook e.d. weghalen zonder bootloader unlock.
voorbeeld: pm uninstall -k --user 0 com.facebook.services
Het haalt het weg voor de huidige user en komt alleen terug bij een factory reset.
Wij zijn Tweakers! Fijn om te weten dat de bootloaders te ontgrendelen zijn. Een wachttijd is niet zo heel belangrijk in ons geval.

Edit: zie het verhaal van The Zep Man hier. Het is niet alleen het wachten dus.

[Reactie gewijzigd door Raka op 27 november 2019 23:59]

Klopt niet meer. Eergisteren geprobeerd en ik had meteen toegang gekregen om de boatloader te unlocken.
Misschien omdat ze weten dat ik meerdere producten heb van ze?
Het geldt alleen bij nieuwe accounts als me dat zo goed herinner. Bij bestaande accounts is dit niet het geval.
Op mijn mi 9 kan het nog steeds

Zoals op elke xiaomi, al is het met 360 uur wachttijd
Xiaomi biedt een Unlock app, het is redelijk gemakkelijk,
zie https://en.miui.com/unlock/
Ik heb gewoon Android one op mijn Xiaomi MI A3, zonder MI spul, en dat voor 187 euro
Ik zal het maar niet hardop zeggen.

Maar Android One op Xiaomi Mi A3 is om te huilen :'( :'( :'(
Te late updates, geen snelle Android updates, trage spul.

Naah beter andere Xiaomi toestel voor misschien 2 tientjes meer aanschaffen.
Krijg net de update van november binnen, vind ik toch netjes voor een buget telefoon.
Trouwens, de meeste ( zo niet alle ) updates komen direct van Google, dus niet klagen over Xiaomi

[Reactie gewijzigd door amigob2 op 27 november 2019 18:15]

Android One wordt beheerd door Google, niet door de telefoon fabrikant.
Maar wel een dikke accu en geen bloatware... Voor snelle updates moet je naar Apple.
Hoe heb je dat gedaan?
De Mi A3 heeft gewoon native Android One. Hoop dat een aantal van deze 10 telefoons ook gewoon One draait.

[Reactie gewijzigd door Tiimmeh op 27 november 2019 17:57]

Standaard uit de box.
As we speak kreeg ik de nieuwe MUI update en wow, het ziet er echt vele malen beter uit :D
Sommige toestellen komen met Android one, zoals de Xiaomi MI A3.
Android one is de stock os van de Mi A3
Heb de A1 en A2. A3 overgeslagen. Hoopte eigenlijk op een A3 pro, maar helaas, nu maar wachten op de A4
ik heb gewoon een launcher eroverheen gegooid, nergens last van. verder prima merk.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 27 november 2019 19:01]

Je moet even de regio op de Verenigde Staten zetten, dan krijg je de thema optie van miui erbij.

Daarin kun je dan een andere skin kiezen, echt top die aanpasbaarheid! Miui biedt veel voordelen tov een kale Android.
Geweldig merk dat Xiaomi, ben er super tevreden mee..., maar maak aub werk van jullie schil voor Android, man man man wat is dat achterhaald en lelijk.
Dat valt toch eigenlijk heel goed mee? Ik ben zelf altijd een (close to) stock Android aanhanger geweest (daarom nooit Samsung gehad en wel Nexus, OPO, Android One, ...) maar deze keer toch een Mi 9T.

En eerlijk? Nova launcher erop en ik ben er super tevreden over. Zeker gezien ze met Miui precies ook meer moeite proberen te doen om de manier van tonen en omgaan met notificaties en de notification shade meer in lijn te brengen met stock Android.

Ja, het instellingenmenu is wat zoeken als je stock Android gewoon bent, maar dat is het zo'n beetje. En als je je toestel de eerste keer configureert moet je daarna ook niet zo vaak meer in de instellingen zijn.
Ik denk dat je naar China moet verhuizen en Chinees moet spreken als je iets tegen Xiaomi wil zeggen :P Dikke kans dat tweakers.net niet eens te lezen is via de Great Firewall daar.
tweakers.nl werkt gewoon, volgens die website.
Net als mi.com en Huawei.com
Denk dat alles geblokt is volgens die site.
apple.com niet :P

Edit: mi.com en huawei.com werkt gewoon. In china volgens de checker (zie de groene vinkjes eronder)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 27 november 2019 18:34]

Zelfs de chinezen (overheid) zullen een eigen whitelist hebben. ;)
Alles onder .com valt in de regel onder "amerikaanse wetgeving" >= vijand, zeg maar.
..daarmee komt de fabrikant op de derde plek op de smartphonemarkt, achter Samsung, Huawei en Apple.
Dit moet volgens mij 4e plek zijn.
Had ik ook al gemeld via de Feedback inderdaad ;-)
Ze hebben genoeg telefoons.

Redmi series
Redmi Note series

Mi Mix series
Mi Max series
Mi series

Dan krijg je nog vaak chineze, of global versies waarvan er dus twee zijn ongeacht welke.
Ja dan schiet het aardig op met smartphones in je categogus .
Ik heb eerlijk gezegd dit liever dan namen zoals:
mi 9
mi 9t
mi 9t pro
mi 9t pro max
mi 9t pro max gold

en zo voort. Samsung, apple, oneplus en wss nog meer doen mee aan deze naam trend en ik vind het belachelijk. Als je van 1 serie telefoon 100 verschillende (lower-end) hardware configuraties moet maken, no thanks.
Ik snap niet waarom ze zo hard pushen voor 5G. Het bereik van de antennes is zo klein dat je er op elke hoek 1 moet hebben en als er een muur tussen zit dan krijg je slechts een fractie van de potentiële snelheid. In plaats van dat ze die recordwinsten in het loon van de werknemers stoppen gebruiken ze het voor iets wat vrijwel compleet nutteloos is.
Je haalt hier millimeterwave en 5G op traditionele frequenties door elkaar. mmWave is die met moeilijke ontvangst maar verder ook heel veel potentieel.

5G op de bestaande frequenties heeft maar een veel lagere verbetering in snelheid maar heeft ook dezelfde eigenschappen als 4G. Dit is de 5G versie die op Chinese toestellen wordt geleverd. Deze hebben (bijna) nooit mmWave.
En dan heb je nog altijd mensen die klagen over de hoeveelheid telefoons die OnePlus uitbrengt per jaar....


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.