Google begint met toevoegen advertenties bij routeplanning Maps

Google gaat beginnen met het verkopen van advertenties in de routeplanning bij zijn kaarten-app Maps. Als gebruikers een route plannen, kan er een gesponsorde plek op de kaart verschijnen, waar gebruikers na een tik op de pin heen kunnen navigeren.

Advertentie in Google Maps, november 2019
Klik voor animated gif

De listing zal een label 'adv' hebben, zegt Google. De zoekgigant voegt er een knop 'voeg bestemming toe' bij zetten, zodat gebruikers onderweg kunnen stoppen bij bedrijven die voor de advertentie hebben betaald. Gebruikers moeten op de pin klikken om de advertentie te zien.

Adverteerders kunnen de advertentieruimte vanaf de komende weken gaan gebruiken. Het is onbekend of dat alleen in de Verenigde Staten zal gebeuren of dat de gesponsorde pins ook in Nederland te zien zullen zijn. De advertenties maken deel uit van de manier waarop Google geld wil verdienen aan zijn Maps-dienst.

Maps krijgt ook een functie om de naam van plaatsen in de lokale taal uit te spreken. Dat is te zien door een speaker-icoontje naast de plek, aldus de zoekgigant. De software gebruikt de taal van de telefoon om te kijken of het uitspreken van de naam van een plaats nodig is of dat de gebruiker de taal vermoedelijk zelf spreekt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-11-2019 • 21:28

235

Reacties (235)

235
225
111
8
0
94

Sorteer op:

Weergave:

Jammer dat zo'n functionaliteit bij advertentiebedrijven zit.
Gezien de schaal van zo'n operaties mag de overheid hier gerust wat geld in steken.

Nu betalen sommigen duizenden euro's per maand aan Google.
Kan Europa geen FTE's tegen een open source oplossing gooien? Dat betaalt zichzelf toch dubbel en dik terug?
Ik gebruik OpenStreetMap. Mag je zo'n beetje mee doen wat je wil, gratis.
Magic Earth voor mij, gratis, met file info, offline kaarten met bijna maandelijks updates.
Dit is de reden dat ik op tweakers zit. Ik probeer steeds bewuster met data om te gaan en google maps gebruiken is zo gewoonlijk voor mij. Het verbaast me dat ik hier nog nooit over na heb gedacht. Dankjewel!
iOS kaarten, Here (we go), TomTom, NAVIGON. Allemaal alternatieve voor Google maps. Met file info.
En al deze bedrijven doen helemaal niks met data? Ik vind het niet erg dat ik een advertentie zie, zolang het maar niet constant in beeld komt.

Maar data vergaren doen al die bedrijven die je net zegt.
Ze zullen vast data vergaren voor eigen gebruik om hun navigatie product te verbeteren. Maar data is geen product van deze bedrijven en ze verdienen hun geld met de verkoop van navigatie producten.

Dat is heel iets anders dan Google waarvan het product data is geld verdient met jouw locatie data door het aan adverteerders te verkopen.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 23:27]

Google verkoopt advertentie(ruimte), geen (locatie)data. Dat is een wezenlijk verschil.
Google verkoopt advertentieruimte aan de hand van data. Zonder data zou Google zijn advertentieruimte niet voor zulke bedragen kunnen verkopen.
Ja maar de bedrijven die die advertenties kopen krijgen jouw informatie niet te zien.
Google verkoopt wel degelijk jou locatie data in combinatie met zeer persoonlijke data

Ze verzamelen namelijk data over jou sokken gebruik om bijv de Kruitvat’s van deze wereld te vertellen dat jij als persoon is nu bij hun in de straat bent of er zo langs komt. En jij hebt aan je sokken gebruik te zien een wratje onder je voet.

Wat Google dan doet is aan het kruitvat vragen moet ik deze man/vrouw Jouw advertentie van anti wratten middel laten zien. Als hij in de buurt is (Kosten 5euro)

Dat is wel degelijk het verkopen van jouw locatie data en combinatie met met persoonlijke informatie namelijk Jouw huid aandoening. Iets wat in Nederland zo beschermt is dat dit soort info alleen door artsen onderling met jouw persoonlijke toestemming mag worden uitgewisseld.

Bedrijven mogen in Nederland niet eens jouw ziekte/aandoeningen niet eens registreren zonder expliciete toestemming.

https://www.techzine.nl/n...iljoenen-patienten-in-vs/

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 23:27]

Hoezo is dat verkopen van jouw locatie data/persoonlijke data? Aangezien Kruidvat deze data van mij niet heeft noch te zien krijgt. Google toont misschien een adv van Kruidvat, maar dit betekent absoluut niet dat Kruidvat deze informatie ook heeft. En Google kan herleiden uit mijn sokkengebruik dat ik wratten zou hebben? Google weet al niet eens hoeveel sokken ik koop.

Daarbij haal jij een link aan over Google en medische data die totaal NIKS te maken hebben met advertenties. Alle medische data zijn gescheiden van de consumenten data. En was het een project vanuit Ascension, niet vanuit Google. Ook in Nederland mag een ziekenhuis in zee gaan met een derde partij als het bv om software creatie gaat. Hiervoor zijn erg stricte regels, zowel in Nederland als USA, waar Google zich aan houdt.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 juli 2024 23:27]

Alstublieft. Het wordt je op een presenteer blaadje aangedragen.

En dan wordt ik gemind en jij geplust puur op basis omdat mensen Google fan zijn en dat het probleem bagatelliseren of het niet willen erkennen.

nieuws: Google belooft privacyverbeteringen bij real-time bidding advertentie...

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 23:27]

En dat noem jij zeer persoonlijke data? Ten eerste worden alleen categorieen genomen, dus niet eens indivuele websites, maar bv nieuws of reizen. Ten tweede loopt alles via een AD-ID. Weliswaar zou men aan de hand van het AD-ID zelf profielen kunnen opstellen, maar deze is gewoon te resetten naar een ander ID. Maar een Kruidvat weet nog steeds niet wie ik daadwerkelijk ben.

Dat Google teveel toonde, ben ik absoluut met je eens. Maar om dit nu zeer persoonlijke data te noemen.
Om even jouw voorbeeld te nemen; er is absoluut niet terug te herleiden dat jij veel sokken gekocht hebt en misschien wel eens last van wratten kan hebben.
Dan snap je het probleem niet.
De adverteerde kan zelf Een database aanleggen met profielen die tot de persoon ter herleiden zijn en door analyse van de door aan jou gelinkte profielen (data punten ) persoonlijke informatie achterhalen.

Mijn of voorbeeld is bedoelt om het begrijpbaar en tastbaar te maken voor niet technische mensen.

Als je wil weten wat gevolgen Kunnen zijn van wat Google hier weg geeft kijk deze docu over analytica. Want dat namelijk precies wat zij deden en schokkend is hoe zij het bewust inzetten levens van mensen over hoop te gooien.

https://www.trouw.nl/cult...ons-manipuleren~bf9f8d3f/
Dan kom je met een voorbeeld die sloeg op Facebook die volledig toegang gaf tot zijn data. Niet vage identifiers dat je bv op nieuws sites komt.

Verder gaf ik al aan dat ik het er mee eens was dat Google teveel mee stuurde. Maar dat bedrijven zelf profielen aanmaken aan de hand van AD-ids, is niks nieuws en uniek aan bv Google. Dan moet je je meer zorgen maken over bedrijven als Acxiom, Experian en Epsilo die niet alleen data minen, maar ook verkopen.

Het zijn juist de bedrijven die profielen maken zonder jouw toestemming, die onder de loep moeten en vervolgd worden voor privacy schendingen. Dat Google hierin zo min mogelijk moet faciliteren, ben ik het absoluut met je eens. Maar je moet van een mug ook geen olifant maken in dit geval
Nee, kijk die docu maar. Het is niet alleen Facebook. Facebook was maar deel van waarvan data 5000 persoonlijke data punten mensen vandaan kwamen.

Zie hier een reclame van analytica
https://youtu.be/zjvy9fFQsEw

Ze konden zogenaamde anoniem data punten herleiden to de persoon. Ook die van Google.

https://youtu.be/iX8GxLP1FHo

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 23:27]

Ja ze houden alleen al je locatie data bij. Gebeurt vast nooit iets mee. Als je je gegevens bij Google opvraagt kan je eens lachen.
Bedrijven als Here en TomTom bieden wel degelijk data producten aan, bv voor real-time monitoren van verkeer en historische gegevens. Daar doen ze ook niet geheimzinnig over en kan je met 2 klikken op hun websites vinden.
Maar data is geen product van deze bedrijven en ze verdienen hun geld met de verkoop van navigatie producten.
Misschien dat ik deze zin verkeerd interpreteer? Ik heb "navigatie producten" opgevat als navigatie-software en navigatie-hardware. De data die ze hiermee verzamelen, verkopen ze echter ook weer, dat is gewoon een product van deze bedrijven.
Ja je hebt gelijk een beetje onduidelijk. Met data bedoel in persoonlijke data zoals hoe vaak je moet poepen en plassen.

En met Navigatie producten bedoel inderdaad alles wat navigatie te maken heeft dat file informatie zijn maar bezoekers/verkeersstromen die bijv gemeenten kunnen kopen de door stroom van een stad te analyseren.

Google verzamelt ook info over jou bijv jou wc gedrag om te weten dat je wc papier op is zo dat ze advertentie ruimte kunnen verkopen aan bedrijven die wc papier verkopen bij jou in de wijk.
Dat bedoelde ik met data
Ja. En waze, is dat ook niet google?
Op iOS kan je datavergaring voor Maps (zoals geaggregeerde info voor verkeersinformatie zoals files), “kaarten verbeteren” en al dat soort spul. Ook hoef je niet te syncen met iCloud als je niet wilt (ben je alleen shit als je geschiedenis mogelijk kwijt op een nieuw toestel maar alé.)
Tja Apple heeft een businessmodel rond privacy. Hun doel is dan ook zo weinig mogelijk informatie over je vergaren. Ze doen dat heel goed zelfs maar je stapt dan wel in hun ecosysteem. Dat ecosysteem is zeer gesloten daarom dat het makkelijker is om je privacy te beschermen.
Ik heb daar ook geen problemen mee en sinds een tijdje zijn ze steeds iets soepeler aan het worden, maar vind het wel fijn als ik geen ads heb in mijn maps.
Die data wordt oa gebruikt voor fileherkenning
Of Sygic. Is regelmatig in de aanbieding voor 10 of 20 euro. Kaarten van Tomtom, live traffic info die goed klopt.
Magic Earth kende ik nog niet. Bedankt voor de tip. Zeker de CarPlay functionaliteit vind ik erg leuk!

Zelf vermijd ik Google Maps al vele jaren. Ook al was Apple Maps in het begin bijzonder slecht, ondertussen is het erg goed geworden. Voor offline gebruik neem ik maps.me.
Google Maps vermijden? Voor verkeersinformatie is er geen betere app te vinden.. dat is de hoofdreden om Google Maps te gebruiken boven eender welke andere app. De verkeersinformatie is zeer accuraat. Ik neem vooral autostrade's naar mijn werk en ik gebruik bij het rijden van en naar het werk steeds Google Maps om het verkeer te bekijken, ik kan echt niet meer zonder!
Die gebruik ik ruim een jaar nu. Perfecte app. Prima navigatie in auto, op de fiets en te voet. Maar ook via OV. En inderdaad fileinformatie en kent de meeste bedrijven ook.

Ik zou graag een betaalde versie ervan zien, maar ze lijken vooral geld te willen verdienen met het verkopen van accessoires wat ik dan weet niet interessant vind.
Thanks voor de tip, ziet er op het eerste gezicht prima uit! Vanavond van werk naar huis maar eens in t echt draaien, met ernaast Google Maps, puur om de verschillen en betrouwbaarheid te zien.

(Google Maps vind ik erg betrouwbaar, zelfs in de spits is de aankomsttijd best nauwkeurig. Ze stoppen echter in steeds meer producten reclame, en daar ben ik wel een beetje klaar mee.)
Het is een mooi alternatief voor Google Maps en andere kaarten diensten. Alleen mis ik wel een app van ze met een navigatie erin en file informatie. Dit heeft Google wel plus kan die op basis van data een alternatieve route voorstellen als er lange files ontstaan.
Tomtom? File informatie is daarin veel beter dan Google.
OSM+ kan heel aardig navigeren, maar file informatie ontbreekt. De navigatiefunctie is niet overal even goed, maar voor wandelen en fietsen vaak beter dan Google Maps. Voor de auto is het heel erg afhankelijk in welk gebied je het gebruikt.
Google Maps is ook sterk afhankelijk van de plek waar je het gebruikt. Als je iets buiten de bebouwde kom je verrijdt, dan stuurt die je via de meest vreemde en verkeerde wegen terug.

Ik gebruik het al jaren niet meer als ik met de motor rijd. Toevallig half september nog een keer gebruikt toen ik met een groepje reed. De voorste reed het juiste straatje voorbij en voor je het weet stonden we op een of ander afgelegen en onverhard weggetje waarbij sommige motoren met het carter over de grond sleepte.

Google is leuke spielerij als je in de stad woont, maar daar houdt het ook op is mijn ervaring.
Totaal niet mijn ervaring. In alle uithoeken van de wereld kan ik van google maps uitgaan voor navigatie, verkeer en tijdelijke wegwerkzaamheden. En dan heb ik het niet alleen over stedelijk gebied maar bijvoorbeeld ook in the middle of nowhere in de rimboe van Thailand. Is ook niet gek 2 miljard+ users.
Als kaarten app is het inderdaad prima. Maar als navigatie app zijn er zoveel betere. De gesproken aanwijzingen zijn echt heel slecht vergeleken met andere app.

Zelf de Apple kaarten presteert beter op gesproken en rijbaan assistentie. Google is veel te druk en langdradig voordat Google is uit gesproken ben je afslag al voor bij ;-) teveel info waardoor onduidelijk wordt
Je kunt ook de korte spraak kiezen die is kort maar goed.
Instellingen -> Navigatie instellingen -> Stem selecteren -> Nederlands (zonder straatnamen en andere langdradige meuk)

[Reactie gewijzigd door Sharkoon op 22 juli 2024 23:27]

Nog Steeds krijgt Apple Kaarten dan betere beoordeling op spraak gestuurde navigatie dan Google.

Vaak omschreven als rustigere en fijner. Zelf bright noemt de rustige stem van Apple kaarten laatste als plus punt in de navigatie test
Dan zal ik je "ervan uitgaan" maar even corrigeren: Nog een maand geleden in Curacao geweest, geen up to date informatie daar (files oid), wegen/verbindingen kloppen niet, werkzaamheden zijn niet gemeld, vaak omrijden via niet-bestaande of rimboe wegen waar een auto niet in/langs/op kan.
Hm tja, zo heeft iedereen wel goede of negatieve ervaringen. Ik kan hier weer tegenaangooien dat ik vorig jaar in de bergen van Georgië prima navigatie incl. wegafsluitingen had via Google Maps.
En dan komt na mij weer iemand die zegt "ja maar, daar en toen had ik het niet". Zo kunnen we natuurlijk uren doorgaan. ;)

[Reactie gewijzigd door Malfoi op 22 juli 2024 23:27]

Op Curacao moet je ook geen Google Maps gebruiken, maar Maps.me geloof ik. Althans, dat wordt door de locals aangeraden.
Klopt! gebruikten we ook. Wel grappig dat we op Google Maps een kruising zagen, terwijl in de werkelijkheid er een rotonde stond, en precies vanaf onze kant was er een grote deuk/schade in de (binnen)bebouwing van de rotonde.. alsof iemand letterlijk Google Maps volgde zonder te kijken😂

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 22 juli 2024 23:27]

Dat gebruik ik idd ook altijd als wij er zijn. Ach..nu is het ook allemaal niet zo heel ingewikkeld qua wegen ;-)
Zelfs op de snelweg in Duitsland ging Google maps compleet de mist in.

Eerst de route rechtdoor aangeven, inclusief juiste plaatsnaam op het verkeersbord en wegnummer. Dus ga je rechtdoor. Vervolgens nog voor het bord, ga ik een afslag voorbij en begint ie te piepen dat ik "ineens" rechtsaf had gemoeten, ja doei!

En bij Parijs ook een keer, 4 auto's allemaal met navigatie, 2 gaan linksaf en 2 rechtdoor...

Sindsdien gebruik ik het niet meer.
Mobiel internet in Duitsland is een probleem voor wat betreft dekking. Hierdoor kunnen de kaarten niet of veel te traag worden geladen.
Welke app gebruik jij dan op de motor?
Ik gebruik nu meestal Google Maps maar heeft af en toe rare kwaaltjes.
Zoals neem derde afslag op rotonde terwijl het gewoon de tweede moest zijn, wat best irritant is in een gebied wat je niet goed kent en dan opeens weer op dezelfde rotonde staat ;-)
TomTom, daar ben ik zeer tevreden over. Ook in het verre buitenland redelijk accuraat.
File informatie is in principe wel beschikbaar via de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. Maar iemand moet die data nog bewerken tot iets handigs :-)
Heeft deze organisatie ook een app? Ik kom op een van OSMand. Hoort die hierbij?
Nee, er is geen officiële app, alleen de website. Er zijn wel apps die gebruik maken van OSM data zoals OsmAnd en Maps.me. Die werken helemaal prima. Die laatste heeft ook file informatie.

[Reactie gewijzigd door marcelvb op 22 juli 2024 23:27]

Hij was al elders genoemd, maar ikzelf gebruik nu uiteindelijk Magic Earth naar tevredenheid (na meerdere andere OpenStreetMap "clients" te hebben geprobeerd).
Blijkbaar ben ik hier niet de enige, dus die is ook het checken waard.
Alleen is Google maps natuurlijk veel meer dan gewoon kaartinformatie. De integratie die ze hebben met file informatie, openbaar vervoer maar ook en vooral hun search engine is waar de moeilijkheid in zit. Wil ik ergens naartoe geef ik gewoon de naam in van waar ik naartoe wil. Google maps berekend voor mij de beste weg, zij het te voet, met de wagen of het openbaar vervoer. En ik zie ook bijv. direct wat de openingsuren zijn.

En het is die integratie die geld en tijd kost.
Maar dat heb je ook in Kaarten bij iOS en daar hoef je niet te betalen met persoonlijke data
Die openingstijden kloppen vaak niet (waar komen die eigenlijk vandaan?). Ook moet je maar eens een keer goed kijken naar de voet- en fietspaden in Google Maps in vergelijking met OSM. Google lijkt alles te weten, maar ze gokken maar wat in veel gevallen.

Die integratie kost geen geld, maar levert geld op. Het is niet om jou te helpen, maar om de bedrijven te helpen die jij er mee vindt. Google is een advertentiebedrijf.
Openingstijden worden door de bedrijven zelf ingevuld of gewoon andere gebruikers. Als die niet kloppen kan je ze overigens ook zelf aanpassen.
Het lijkt wel OpenStreetMap! ;)

Anyway, Bij OpenStreetMap is het wat transparanter. Je ziet van elke wijziging wie het wanneer gedaan heeft. Bij bij het Rijksmuseum: https://www.openstreetmap...7#map=18/52.35987/4.88501
Ik zelf gebruik Offline maps

https://play.google.com/s...avigation.offlinemaps.gps

Afgeleid van Sygic. Met gratis offline maps.
Of osmand voor navigatie (auto, fiets, lopend) op je telefoon op basis van OpenStreetMap.
Ik ook, maar in bijv. MapFactor (die OSM kaarten gebruikt) zit ook (bij opstarten of afsluiten) reclame.
Nu betalen sommigen duizenden euro's per maand aan Google.
Het gebruik van de Google Maps app is gratis.
Dat betaalt zichzelf toch dubbel en dik terug?
Hoe dan, enig idee wat het kost om de kaarten te maken en bij te houden?
Er zijn genoeg alternatieven voor Google. Ik gebruik dan ook bijna nooit Google diensten. Het was gewoon bizar dat ze het nog niet deden eigenlijk. Het zijn gewoon keuzes die je maakt. Of je koopt bij de advertentieboer of je betaald voor je privacy en vermijdt de advertentieboer zoveel mogelijk. Ik heb advertenties altijd als iets storend ervaren en wil daar dus zo weinig mogelijk mee te maken. Op de openbare weg kan ik het verdragen maar in mijn prive omgeving ervaar ik het als zeer storend. Ik luister dan ook nooit naar radio met reclames of tv met reclames. Stel je voor dat ik die onzin ook nog op mijn telefoon toestel krijg omdat het besturingssysteem ontwikkeld is door een advertentieboer met net dat doel.
Of je nu wel of geen Google gebruikt, dat heeft 0 impact op de advertenties die je ziet. Ze zullen alleen algemener zijn. Verder kan je prima Google for business gebruiken, krijg je wel alle mooie functionaliteit zonder de data mining voor advertenties.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 juli 2024 23:27]

Het heeft wel een impact. In Apple Maps zitten geen advertenties bvb. De iOS infrastructuur is dan ook niet opgezet met het idee om gemakkelijker advertenties te kunnen serveren, net het tegenovergestelde. Apps die je op Android gebruikt kunnen je advertenties aansmeren waar hen dat bij iOS apps niet lukt als ze de Apple guidelines niet volgen. Waze heeft op iOS bvb geen advertenties omdat het niet toegelaten is door Apple. Het heeft dus wel een impact.
Ik had het ook niet specifiek over Google maps maar internet in het algemeen.
Bij Android hebben apps zich ook te houden aan de guidelines, alleen de controle bij Apple is iets beter ivm de handmatige controle van apps. Daar zit weinig verschil in wat apps aan reclames kunnen laten zien.

Daarbij heeft ook de iOS versie van Waze reclames, alleen niet binnen CarPlay. Wat ook het geval is bij Android Auto (geen reclames daar).

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 juli 2024 23:27]

Als alle klagers nu eens samen een gratis platform gaan opzetten dat gegarandeerd reclamevrij blijft. Je zou zeggen dat er veel belangstelling voor is.
Dat is er. Openstreetmaps met apps als OSM+ of Magic Earth.

Gebruik ik, werkt prima en ad-vrij. Grootste nadeel is dat ik er niet voor kan betalen.
Open Streetmap wel ja. Magic Earth niet. Dat bedoelde ik - het is een gratis app - ik zou graag een betaalde variant zien. Of desnoods microtransacties. Ze moeten toch geld verdienen om het te blijven ontwikkelen.
Reclame is gewoon een enorm armoede-aanbod.
Er wordt ook nu al flink aan Maps verdiend, namelijk door prominentere plek te krijgen op de map (naam eerder getoond bij in-uitzoomen bijvoorbeeld), en natuurlijk de data van gebruikers. Waarom denk je anders dat je in Amsterdam als eerste het sexmuseum te zien krijgt als je op de binnenstad inzoomt?
Ofwel, Google maps IS helemaal niet gratis, je betaalt er alleen niet voor met geld.
Reclame, in alle vormen, is echt de makkelijkste, meest intrusieve manier van geld verdienen, die ook nog eens relatief weinig opbrengt. Verzin eens iets nieuws.
Ook die suggesties zijn persoonlijk.

Wanneer ík inzoom op Amsterdam, krijg ik de NDSM-werf, het NEMO Science Museum, het Anne Frank-huis en het Eye-filmmuseum te zien.

Dus het is maar net waar Google denkt dat jouw interesses liggen.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 22 juli 2024 23:27]

Of dat Google kijkt welke van jouw ze op dat moment het duurste kunnen verkopen. Aangezien adverteerders tegen elkaar op bieden om die advertentie te tonen.
Maar dat is er niet, de klagers hebben de grootste mond dat wel. En waar betalen ze dat dan van of gaan ze gratis aan het werk?

Roept iemand hierboven dat ie er wel mee kan leven is zijn reactie ongewenst, dat zegt toch genoeg over het niveau van de haters O-)
Ja maar dat kost dan geld, iets waar ze in het begin willen voor doneren "want tegen stem", maar vervolgens niet voor willen blijven betalen, want "te duur en weer een abbo".
Dat is er toch? Je hebt er alleen een Apple-device voor nodig. Het heet Apple Maps :)
Als alle klagers nu eens samen een gratis platform gaan opzetten dat gegarandeerd reclamevrij blijft. Je zou zeggen dat er veel belangstelling voor is.
Dat werkt niet, gewoon hele planeet moet de advertenties voorgoed verbannen! Dat willen erg veel mensen op aarde wel.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 22 juli 2024 23:27]

Mag ik een euro per maand doneren om geen advertenties te zien? Ik heb er niets op tegen op het web, maar er is te weinig schermruimte om dat mobiel te tonen tijdens het navigeren. Please Google.
Gratis bestaat niet en Google Maps ontwikkelen, aanvullen, onderhouden en in de lucht houden kost nu eenmaal geld.

Veel mensen hebben het ‘gratis’ van Google als norm gehanteerd. Dat is niet terecht.
Waze (ook van Google) heeft ook advertenties. Die zie je alleen als je bijv. Stil staat bij een stoplicht. Tijdens het rijden geen advertenties.
De enige advertenties die ik zie op Apple Carplay bij gebruik van Waze zijn de symbolen van de Esso tankstations, MCDonalds e.d. Het worden wel steeds meer symbolen, maar wat bedoel jij precies met advertenties? Echt beeld vullend?
Dat lijkt dan toch op Carplay niet aanwezig te zijn. Dat heb ik nog nooit gezien namelijk.
Dank Apple Guidelines om zulke zaken te verbieden 😇
Waze laat alleen ads zien als de app draait in 'normale' modus, zowel op iPhone als Android.
Alleen zie je geen ads wanneer je telefoon verbonden is met CarPlay of AndroidAuto.
Naar een billboard kijken is toch zeker veiliger dan kijken naar dat klein rotschermpje imo.

Tenzij de advertentie wordt getoond op het windscherm
Ik ben met Waze gestopt toen ik in België McDonald's cafe reclames kreeg te zien tijdens het rijden waardoor ik slagen miste. Tijdje osm+ gebruikt, en hierdoor te vaak met de auto richting en fietspad werd gestuurd. TomTom vind ik te prijzig voor de 5000km die ik jaarlijks rijd.
Tom Tom Go is tegenwoordig nog maar 8 euro per 6 maanden, dus is niet echt prijzig meer.

En best goed: goeie navigatie, goeie file info, offline kaarten v heel Europa. Minder: de interfacekeuzes zijn niet altijd logisch. Zo zou ik graag de alternatieve routes willen zien bij de start van de navigatie. Nu moet je daarvoor diep het menu in. Ook graag de actuele snelheid tonen op carplay, zoals flitsmeister dat doet.
Nouja ik dacht dat ik met mijn locatie betaalde. ;)
En die locatie wordt nu gebruikt om gericht advertenties te verkopen. Jouw locatie zonder meer is niks waard.
Dat is nog zeker genoeg waard.
Veel mensen vinden live file informatie erg handig.

Volgens mij moet TomTom ook aardig wat betalen om de locatie gegevens van Vodafone gebruikers te krijgen.
Veel mensen vinden live file informatie erg handig.
Leuk maar daar verdient degene die kosten maakt voor maps toch niks aan, daar ging het in de reactie voor jou uiteraard om. Het is dan ook een bedrijf geen filantropische instelling.

Of je dat het waard vindt is Fran weer een ander verhaal :Y)
Goed punt. Dat doe je ook inderdaad. Maar blijkbaar is dat niet voldoende meer.
ik snap je reactie niet helemaal, @sigmundfreund - geeft aan liever zelf te willen betalen (a 1 euro per maand) dan dat ie reclames moet zien, afhankelijk van zijn gebruik (aantal berekende routes en data verkeer, en dus mogelijkheden om banners te pushen. zie ik zo'n bedrag wel als een 'eerlijke' vergoeding om geen in-(m)app reclames te tonen. Dat ze voor dat bedrag (1 euro per maand is niet heel veel), niet ook direct stoppen met het verkopen en tracken van je data moge wel duidelijk zijn. maar ook voor dergelijke zaken zou een 'pay with your creditcard not your privacy'-abonnement een zeer welkome aanvulling zijn op het google-diensten pakket.

Ik zou met liefde een tientje (ofzo) betalen om niet door google getraceerd en bespioneerd te worden,
mensen die roepen dat je alles maar moet mogen gebruiken zonder enig nadeel te ondervinden heb ik nooit begrepen, je moet immers ook de bakker betalen (zelfs als je sterft van honger is stelen wat mij betreft not done! je moet die ander dan maar gewoon vragen om een gratis brood, jatten doe je in geen enkel geval!). Toch is MIJN recht op privacy, in alle gevallen kennelijk het grootste goed, niemand mag dat aantasten, zelfs niet als ik hun recht op 'inkomen' wel aantast. persoonlijk vind ik dat een non-argument.

je kunt google misschien 'dwingen' om een pay-off regeling te maken zodat je die reclames en inbreuken af kunt kopen, maar zeker niet, om zomaar alles (zonder tegenprestatie) toe te laten.
Ik heb OsmAnd+ gekocht. Donatie versie van OsmAnd met onbeperkte map downloads. De kaarten zijn erg goed.
Dan wordt het waarschijnlijk een Google Maps Premium abonnement van € 9,95 p/m
Na youtube nu ook maps... nog even en je bent 100 euro per maand kwijt voor advertentieloze Google services
En daarom heb ik mij niet laten verleiden om Gapps te gebruiken. Omdat dit natuurlijk eraan zat te komen. Eerst alles gratis, dan volproppen met reclame zodat mensen zich er aan gaan ergeren en dan met een abo komen om van de reclame af te komen, omdat je de service niet kan missen.
tomtom vraag ook 20p/j om te kunnen navigeren, dus je hebt best kans dat je straks gewoon reclame-loze maps gratis bij je youtube-play abo krijgt of er 24 p/j voor betaald. oid.

ps: ik wist helemaal niet dat tomtom-go tegenwoordig zo goedkoop is!

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 23:27]

Voor Tomtom ben ik meer dan 100 euro per jaar kwijt (kaart updates en live services).
Meer dan 100 per jaar?!! Duur grapje.

Nog voordat maps en smartphones echt een ding waren heb in een Garmin navigatie gekocht met een lifetime abbo. Eenmalig 180,- en klaar!
Altijd kaartupdates (heel EU), zit file info in die steeds beter is geworden en de navigatie instructies zijn duidelijker dan Maps of TomTom.

Ben benieuwd of ze dat nog steeds aanbieden bij Garmin
TomTom Carminat in een Renault. Duur grapje inderdaad.
Daar zou ik niet eens zo'n probleem mee hebben. Ik gebruik Google Maps dagelijks en met veel plezier en tevredenheid. Daarvoor wil ik best betalen.
Ja heb ik ook hoor. Ze moeten alleen flitsers, ongelukken of wegwerkzaamheden duidelijker en eerder melden.
Er gebeuren dingen tijdens het navigeren die veel erger zijn. Tijdens het rijden op de Google navigatie verscheen de Google assistent die zich wilde gaan configureren tijdens het rijden 8)7 Heeft daar werkelijk niemand over nagedacht bij Google?
Google is geen liefdadigheidsinstelling. Het is gewoon een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen met het vergaren/verkopen van gegevens. Het tonen van de 'juiste' advertenties horen daar bij.
Mag ik een euro per maand doneren om geen advertenties te zien? Ik heb er niets op tegen op het web, (..)
Dit dus. Deze app is zo handig dat ik met plezier betaal voor het gebruik. Er zijn apps waar ik maandelijks een ruim een tientje voor betaal en die ik aanzienlijk minder gebruik. Betalen om advertenties te vermijden doe ik met liefde. Ik zie dit alleen niet echt in de strategie van Google passen helaas.

Ik heb ook wel eens alternatieven gebruikt, maar het is zo handig om gewoon te kunnen navigeren naar 'Kapper huppeldepup in Amsterdam' of voor een zakelijke afspraak alleen 'Bedrijf X' in stad Y te zeggen en dan in 99 van de 100 gevallen meteen het juiste adres te hebben. Ik heb echt nog geen 1 app gevonden die zo makkelijk adressen vindt. Een app als Sygic is qua navigatie UI idd vele malen beter dan Maps, maar elke keer als ik het weer eens probeer val ik toch terug op Maps door het gebrek aan eenvoud waarmee je in die app naar een gewenste locatie navigeert (ja ik zou het adres eerst op kunnen zoeken in Maps en dan overtikken in een andere app, maar wie wil dat?)
Ik ben absoluut geen voorstander van deze advertenties. Maar hoezo kost het je schermruimte? Het is een kleine flag op je kaartje. Pas als je er op klikt verschijnt de advertentie. Subtieler kan het haast niet.
Zolang het alleen bij gesponsorde pins blijft vind ik het prima. Google kennende zullen ze het subtiel houden.
Hun dataverzameling is allesbehalve 'subtiel'. De default is dat ze elke stap bijhouden die je zet met je telefoon, en of je loopt, fietst, autorijdt of rent.
En als je dat uitzet kan je ook gne thuisadres meer instellen in Maps. Ik vind dat allesbehalve 'subtiel'.
Zijn opmerking slaat duidelijk op zichtbaarheid en/of in de weg staande advertenties. Wat jij noemt kan best maar valt daar zeker niet onder. Dat dat jou persoonlijk in de weg staat is een ander zijn probleem ook niet.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 23:27]

Huh? Je wil niet gevolgd worden, maar je wil Google wel je thuisadres vertellen? 8)7
Dat vind ik juist goed. Ze moeten van mij helemaal niks bijhouden en dus ook niet mijn huisadres.
Als ik zelf iets invul weet ik dat het is opgeslagen.
Dat ze elk winkel- en doktersbezoek bijhouden vind ik heel wat anders. Leuke data om te verkopen ook.
De volgende stap is natuurlijk de route kiezen die langs een gesponsorde plek loopt.

Gek, vroeger was de snelste route altijd via weg X, maar nu zonder dat er wegen veranderd zijn of de verkeerssituatie veranderd is, is opeens de snelste route via weg Y. Toevallig zit op Y ook een Mc Donalds, die net adverteerde via Google. Heel toevallig allemaal 🤔
Subtiel??? Zoek in Google eens op een product, op een klein scherm is 100% van de ruimte advertentie. Je moet scrollen om organische resultaten te zien. Op een groot scherm zie je wel al een enkel organisch resultaat, maar veruit het meerendeel is advertentie.
In de Gmail app, onder het kopje reclame staan de advertenties pontificaal in beeld. Dat mapje is voor je nieuwsbrieven, niet voor reclame van Google. (reden dat ik die app niet meer gebruik)

Ze weten heel goed hoe ze advertenties in hun design kunnen verstoppen, maar subtiel is wel het laatste waar ik aan denk...
Nou dan mag google maps ook van mn telefoon af dan gebruik ik we clean apple kaarten en flitsmeister
Apple kaarten is ook veel duidelijker dan Google maps. Ben al tijden gelden overgestapt veel mensen denken dat slecht vanwege de valse start die ze hadden.

Maar tegenwoordig is Apple kaarten veel duidelijker dan Google
Paar maanden geleden van Valkenburg naar Maastricht met Apple maps, weggereden bij de camping, allemaal kleine weggetjes en na een kwartier waren we... weer terug bij de camping ?!? Lieve stem, maar de weg weten ho maar.
Had ik afgelopen zomer in Italië.
2 bonus rondjes in het centrum van een stad.
Toen maar weer snel over geschakeld op Google maps.
Nou... flitsmeister is ook niet vies van een advertentie ;)
Je kan ook gewoon niet te hard rijden. Radicaal idee, ik weet het, maar werkt ook prima tegen boetes.
Lekker zwart/wit zo, ik zal je toch moeten vertellen dat ik mijn best doe om mij overal aan de snelheid te houden, maar soms is het gewoon onduidelijk en soms heb ik een keertje niet het bord gezien. Kan je zeggen, eigen schuld dikke buld maar ik reed niet express hard! En flitsmeister heeft mij zo wel minimaal 1 boete bespaard (80 => 70 overgang).

Of doorstroming verbeteren: ik was bij een collega in the middle of nowhere, overal 60, was dat vergeten (want geen herhalingen) na een middagje bij hem. Op flitsmeister zie ik dat ik 10 onder het limiet rij, dus even bijgassen.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 22 juli 2024 23:27]

In de tijden dat 100 is ingevoerd haal je die 130 toch zelden, zeker in het westen. Dus veel effect zal het niet gaan hebben.
Je rijdt zelf dus 130 omdat je het spannend en leuk vindt dus omdat dat straks niet meer mag op een dagdeel ga je andere mensen ingevaar brengen door toch 130 te rijden?
Dat is nou een klote actie.

Hoe groter het snelheidsverschil hoe gevaarlijker.
Uitsluitend in ‘t westen en tijdens de spits misschien, maar op de meeste momenten van de dag is 130 probleemloos te karren hoor. :) Nu woon ik gelukkig niet in ‘t westen van ‘t land dus misschien minder last van.

Nee de rest moet ook gewoon 130 rijden ;) De snelheid moet wat mij betreft simpelweg niet omlaag. En het gaat niet om spannend, 100 is gewoon zo langzaam dat het heel saai wordt. Raken mensen sneller afgeleid én als resultaat gaan ze dan mogelijk onbewust ook sneller, en dus te snel, rijden. Ik zei niet dat sneller gekwalificeerd kan worden als spannend, het is simpelweg niet zo doodsaai. Pas bij veel hogere snelheden wordt het spannend en daarvoor bestaat gelukkig de zege der Duitse autobahn als dat je ding is. (De autobahn kan wel flink tijd schelen trouwens als je van ZO naar NO van ‘t land moet.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 23:27]

Je zegt het goed, in het westen. In de rest van Nederland is 100 echt een slakkengangetje.
Ik gebruik zelf al jaren Sygic. Voor €20 heb je de hele wereld aan (offline) kaarten en onbeperkt gratis updates. Daarbij is het ook nog wat volwassener qua routebegeleiding, zo kun je een geluid instellen als er een scherpe bocht komt of spoorwegovergang, aangeven op welke afstand de melding voor een flitser komt, etc. Enige nadeel is dat de app meldingen geeft van aanbiedingen.
ik heb geen offline kaarten nodig :P heb gewoon internet
Ja, maar niet overal waar je bent heb je internet ;) (Denk aan het buitenland).
in EU sws internet en anders koop ik een data kaartje
Rijd eens een stukje door bijvoorbeeld Duitsland, zal je verbazen hoe slecht het bereik is op sommige plekken.
Dan gebruik je toch de optie offline maps, kan je vantevoren de kaart dowloaden
Niet alle ritjes plan je van tevoren hé, zeker niet in het buitenland. Dat is vaak vakantie oid.
Rijd dan nu eens de a3 af en zeg dat dan nog eens...
Je hebt echter niet overal internet, daarvan zijn we in NL en BE nogal verwend.
Ik ook. Maar niet onbeperkt in het buitenland en niet overal connectie.
Ik ben wel benieuwd wat er nu aan functionaliteit gaat toenemen in de app: we "betalen" namelijk meer in de vorm van advertenties, ik ga er van uit dat dit ten goede komt aan de app.
flitsmeister heeft wel ads maar niet het irritante model als google, FM houd het klein
Zet je meldingen van de app toch uit?
Je betaald al jaren voor Sygic?

Terwijl offline maps gratis te downloaden is en wat van Sygic afkomstig is qua interface etc

https://play.google.com/s...avigation.offlinemaps.gps

Geen advertenties niks.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 juli 2024 23:27]

Sygic.. ik kan me nog herinneren dat je dat ook op de nokia n900 kon installeren als ik me niet vergis
Sygic mcguider op de n95 8-)
Klopt, heb ik toen ook nog gehad. Heb daar zelfs nog in textfiles ui-elementen vergroot, zoals de maximumsnelheid geloof ik, zodat het beter leesbaar was. Lang leve roottoegang. Ik geloof niet dat je veel kan aanpassen in Google Maps. Sygic geeft ook aan welke rijbaan/rijbanen je moet volgen en welke borden, dat werkt erg goed en handig.
Nou met die advertenties in Sygic valt het reuze mee. Zijn eigenlijk alleen uitingen voor (nieuwe) features in Sygic zelf die af en toe voorbij komen. Ik heb in al die jaren dat ik het gebruik nog nooit advertenties van derden gezien.

Eenmalig voor betaald en daarna nog een keer live traffic aangeschaft. Bevalt me prima.

Google maps heeft eigenlijk maar 1 voordeel boven Sygic imo en dat is de actualiteit van de kaarten. Daar zijn ze echt snel mee.
Nee. Ik heb destijds meer afgerekend (toen waren er geen advertenties), en het is reclame in de meldingen van de app, dus die zie ik niet actief.
Mocht je het raar vinden om te betalen om advertenties te kijken, dan raad ik het je af om voortaan naar de bioscoop te gaan ;).

[Reactie gewijzigd door Nas T op 22 juli 2024 23:27]

Voor mij is het inderdaad een reden om nooit naar de bios te gaan. Ik betaal of kijk reclame, niet beide.
Dus wat mij betreft heeft @DigitalExorcist wel een punt. Ik zou ook nooit voor een app betalen als ik dan ook nog reclame krijg.
Er komen aanbiedingen via de meldingen in Android, ik zie heel soms in de app zelf een popup om de app te beoordelen. Ik stoor me er niet aan, ik ervaar het niet als reclame. Tijdens het navigeren zijn er geen elementen die (een verkapte vorm van) reclame weergeven. Ik had nog niet eens gedacht om de app-meldingen uit te zetten, zo weinig stoor ik me er aan (en ik stoor me heel snel aan reclame).
Waar jij je aan stoort is irrelevant. Het punt was dat sommige mensen niet dubbel willen betalen en anderen dat weinig kan schelen. Ik behoor tot de eerste categorie.
Ik het 'locatie en app geschiedenis' uitgezet. Anders volgt Google namelijk elke stap die ik zet (ook zonder navigatie, dag en nacht) en bovendien ook elke app die ik start.
Gevolg: Google Maps onthoudt helemala nisk meer en je kan gen thuis- of werkadres meer instellen. Dus ik gebruik nu Here - werkt ook prima, en kletst bovendien niet zoveel.
Zodra je ook maar basis-privacy aan zet is Google Maps eigenlijk al onbruikbaar.
Apple Maps Is ook prima hier
Je kan bij Google Maps gewoon favorieten toevoegen onder 'Mijn plaatsen', dat staat volledig los van locatie en app geschiedenis...
Gelukkig heb ik een garmin thuis liggen voor het navigeren op de weg :)
pcies - dat of een tomtom
Ik kende Waze niet. Even gegoogled en naar de site gegaan. I stick to tomtom voor in de auto geloof ik. Waze zal best goed werken hoor, maar je het wel weer op je telefoon installeren en dat alleen vind ik al een nadeel (al denk ik wel dat ik het eens ga proberen)
Vind het juist een groot voordeel i.p.v. altijd een tweede apparaat (tomtom) bij te hebben.
soms als je door een stad loopt is google maps inderdaad wel makkelijk.
ipv een los systeem.

Maar wel kl*ten dat men nu daar ook adv in gaat plaatsen. ;( :/
tegenwoordig moet alles vol gebombardeerd worden met vervelende advertenties.
en dan wordt je verplicht om te betalen om die eraf te kunnen halen. ;( :X

zelfde geldt ook voor die vreselijke cookie meldingen. :X 8)7 ;(
Krijg je dit gedonder, je kon er op wachten. Persoonlijk gebruik ik geen Gmaps, behalve op de pc, maar dit soort dingen geven mij nog een grotere afkeer.

Vanuit google’s perspectief snap ik het en zal het een slimme zet zijn dat heel veel geld oplevert.
Je moet als bestuurder niet advertenties gaan kijken op je mobiel.. Dus ik snap niet echt wat de adverteerder er mee wil bereiken...
... Dus ik snap niet echt wat de adverteerder er mee wil bereiken...
Advertenties tonen bij het instellen van de route:
... Als gebruikers een route plannen, kan er een gesponsorde plek op de kaart verschijnen

[Reactie gewijzigd door Nas T op 22 juli 2024 23:27]

Ah helder. dat had ik ff gemist.
Hoeveel heb je voor een reclamevrije variant over?
Tomtom kost 80 euro. Nu heb ik dat er niet voor over. Maar als ik continu reclame zou krijgen, zal ik daar wel anders iver gaan denken.

Ik wil hierbij geen discussie starten, maar ik gebruik Apple Maps. Daar zit geen reclame in en zover We Apple kennen zal dat ook niet gebeuren. Tsja, je betaald wel veel voor het product (iphone) maar je krijgt dus wel gewoon reclame vrije apps. Tegenwoordig zijn android telefoons ook vrij prijzig, maar krijg je dus nog wel reclame... en - verbeter me als ik t mis heb - was t niet Asus of HTC die ook reclame in de lockscreen ging zetten?

Dus als ik t zo zou bekijken, en ik kan eenmalig betalen on de advertenties af te kopen, zou ik dat wel doen. De prijs dat ik zou willen betalen durf ik echter niet zo in te schatten.
Je bent vrij om wat dan ook te gebruiken op Android, er zijn legio alternatieven genoemd in de reacties...

Het idee dat je verplicht bent de apps van de fabrikant of os maker moet gebruiken is echt achterhaald. Ja als je in de winkel met je telefoon wilt betalen met een iphone wel en de app store/play store (hoewel ik die op Android te omzeilen maarja) maar verder helemaal niks...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 23:27]

Er is genoeg keuze inderdaad, daar heb je zeker gelijk in.
Echter heb ik ook Waze geprobeerd. Ja, ook van google tegenwoordig en -zover ik weet - geen reclame. Maar t trok me niet. Veel te vaag en druk opgezet. Ieder zo zijn voorkeur.

Mijn punt is, je kan wel veel keuze hebben, maar dan moet er maar net wat bij zitten dat fijn voor jouzelf werkt.
Mag ik vragen wat jij allemaal doet in dit soort apps? Want ik stap in, stel een locatie in en ga rijden.
Ik heb geen idee wat er aan bepaalde apps 'niet fijn' zou zijn bijvoorbeeld.

Daarnaast gebruik ik Waze zelf al een paar jaar en staan ze juist bekend om hun simpele design en werking. Dat jij het vaag en druk vind kan ik me dus niet echt in vinden. Geen idee welk stukje je bedoeld.
Tomtom kost 80 euro. Nu heb ik dat er niet voor over.
Precies en andere mensen ook niet met een Android telefoon. Dus willen toch iets gratis en krijg je reclame erbij.

8)7
Persoonlijk gebruik ik geen Gmaps, behalve op de pc.
Op de pc kan je Bing maps gebruiken.
Ze gaan met Google Android en de apps nog verder commercieel maken en dat zullen we volgend jaar ook terug gaan zien in whatsapp tussen de chats door en dat kan allemaal op basis van onze eigen informatie :)

Nu gebruik ik maps bijna nooit, maar benieuwd welke apps gaan volgen.
Android en de apps zijn altijd al commercieel geweest.
Android zelf is gewoon een OS, het is de hele 'addon' die Google erin heeft gepropt dat het een commercieel karakter heeft gegeven.
Tja ¨gratis¨ navigatie met kaarten.. voor niks gaat de zon op helaas. Dit is wel de motivatie om een andere kaarten app te gebruiken, wat ik al wel deed.
Tot dat daar natuurlijk reclame komt. Daar gaat ook voor niks de zon op.
Gezien al het geklaag over advertenties zou je denken dat de tijd rijp is om gewoon weer te gaan betalen voor software en content. Maar ik vrees/denk dat men dan toch maar reclame gaat accepteren, want betalen voor andermans werk doe je niet natuurlijk.
Ik wil best betalen, maar geen bedrag waar je u tegen zegt.

Helaas is het of gratis en alles van je wordt bijgehouden of duur, heb een middenweg helaas nog niet gevonden.
> Gezien al het geklaag over advertenties zou je denken dat de tijd rijp is om gewoon weer te gaan betalen voor software en content.

Wow, dat is wel een ERG radicaal idee!

Betalen voor wat je gebruikt. Nee, ik denk dat de wereld, en zeker Nederland, daar nog lang niet klaar voor is.
DuckDuckgo heeft ook geen advertenties. Dit kan dus wel.
Wel een Kick starter idee.

De zon als backlight en een heel groot kleuren LCD bouwen tussen de zon en aarde.

Dan kunnen op een zonnige dag op het strand voetbal en F1 kijken. In combinatie met een sms berichten balk. Dan zijn vliegtuigen met reclame slingers ook niet meer nodig. Dat is dan weer goed voor de stikstof en co2, plus als het te heet wordt kunnen we de zon dimmen door een donkere film op te zetten 🍿
Ik gebruik meestal toch al Apple Kaarten.

Maar de dag dat ik er een advertentie zie, gaat Google Maps onmiddellijk van mijn telefoon af, want ik heb een hekel aan advertenties op mijn smartphone. Alleen op websites kan je ze helaas niet altijd vermijden.
> want ik heb een hekel aan advertenties op mijn smartphone.

Maar je hebt ook een hekel aan betalen, dus hoe moet de producent anders geld verdienen?
Ik heb geen hekel aan betalen. Ik besef best dat ik bij Apple bvb betaal voor hard- en software. Ik ben absoluut geen vragende partij voor gratis software met advertenties.
Och, gewoon de browser Brave installeren en je ziet bijna geen advertentie meer.
Waarom een hele browser installeren als je met een plugin hetzelfde kan?
Ja hoor, er zijn zeer goede adblockers beschikbaar voor IOS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.