Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Code hint op komst Google Maps-navigatie via goed verlichte wegen

Google lijkt van plan te zijn een nieuwe manier van navigeren toe te voegen aan Maps. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om hun route te plannen via goed verlichte wegen, bijvoorbeeld als zij 's nachts alleen naar huis lopen.

De internetgigant heeft de nieuwe functionaliteit nog niet openbaar gemaakt, maar XDA Developers vond verwijzingen in de broncode van Google Maps. Deze zitten in de bètaversie van 10.31.0, waarbij een aantal strings verwijzen naar navigeren via goed verlichte wegen. Er zijn echter nog geen screenshots beschikbaar van hoe dit eruit komt te zien.

Op basis van de gevonden broncode kunnen gebruikers via een met gele kleur aangeduide route voor een goed verlichte weg kiezen. Ook de mate van verlichting lijkt in de software aanwezig te zijn. Verder geeft Maps het aan als er geen informatie over de verlichting aanwezig is.

Omdat Google zelf nog geen informatie heeft losgelaten over de nieuwe functie, is nog onduidelijk wanneer deze voor gebruikers beschikbaar komt. Ook is niet bekend of meteen in alle landen en regio's de informatie over de mate van straatverlichting in de applicatie wordt ingevoerd.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

08-12-2019 • 09:32

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
Voor wandelen kan dit wellicht nog enig nut hebben, maar voor navigatie in auto's zie ik het nut even iets minder. Een auto heeft zijn eigen verlichting immers.

Daarnaast, wat is de definitie van 'goed verlicht'? De één vind een lantaarnpaal om de 100 meter voldoende, de ander vind het nog slecht verlicht als er elke 10 meter een lantaarnpaal staat (bij wijze van spreken). Het is nogal persoonlijk.

En hoe komen ze aan de info over de verlichting? Wordt die aangeleverd door gebruikers of door gemeenten, die wellicht allemaal een andere definitie van 'goed verlicht' hanteren?

Vraag me dan ook af hoe dit geimplementeerd zal gaan worden.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 8 december 2019 09:37]

Voor wandelen kan dit wellicht nog enig nut hebben, maar voor navigatie in auto's zie ik het nut even iets minder. Een auto heeft zijn eigen verlichting immers. [...]
Als de verlichting van een auto voldoende was hadden we niet miljarden uit hoeven te geven aan verlichting langs snelwegen. Daar komen immers ook geen voetgangers. We hebben nog het experiment gehad met de verlichting ‘s nachts uit zetten, maar daar komt men nu ook van terug, het levert teveel ongelukken op en de besparing is te klein.

De mate van nachtblindheid is nogal persoonlijk, de ene persoon ziet aanmerkelijk beter in het donker dan de ander. Een nachtbril kan overigens helpen om je pupillen verder open te krijgen zodat je meer ziet, maar voor brildragers is dat weer lastig.
Als de verlichting van een auto voldoende was hadden we niet miljarden uit hoeven te geven aan verlichting langs snelwegen. Daar komen immers ook geen voetgangers. We hebben nog het experiment gehad met de verlichting ‘s nachts uit zetten, maar daar komt men nu ook van terug, het levert teveel ongelukken op en de besparing is te klein.
Dat licht ligt ofwel aan de bestuurder, ofwel aan de opleiding, of aan een gebrek aan reflecterende paaltjes (of een combinatie). Ik gok voornamelijk op het eerste, namelijk door het slecht gebruiken van verlichting en onaangepast rijgedrag. Ofwel rijdt er niemand voor je (of heel ver) en gebruik je grootlichten, ofwel rijdt er iemand relatief kort voor je en kan je diens verlichting volgen/gebruiken. De opleiding leert het gebruik van de lichten misschien niet goed genoeg aan (want grootlichten heb je toch niet nodig als alles verlicht is). Reflecterende paaltjes langs de weg, of heel goede belijning, zijn wel nodig om veilig tegen hoge snelheid te kunnen blijven rijden zonder straatverlichting.

Ter vergelijking: bij hevige regen/mist, wanneer straatverlichting niet helpt, rijden er in Belgie mensen op de snelweg tegen 50 per uur met enkel normale lichten aan, met schrik om te rijden. Uiteraard met amper afstand tussen, want anders zien ze hun voorligger niet meer. Op de derde rijstrook had ik daarintegen het geluk om mee te kunnen rijden in een "treintje" auto's met mistlicht op, tegen +- 90km/u, met 3 seconden afstand ertussen. Zelfde omstandigheden, gewoon een andere rijvaardigheid en gebruik van (mist)lichten. Als je ziet dat dat gedrag op 2 van de 3 rijstroken speelde, kan ik me voorstellen dat die zich te pletter rijden als de straatverlichting gedoofd wordt. (Ik heb er in Belgie zelfs al gezien die 's nachts zonder licht rijden).

Wat ze in Belgie dan wel weer doen is bvb bij Mechelen op de E19 de verlichting in een scherp draaiende oprit doven, terwijl die op de kaarsrechte snelweg brand. Die oprit moet verlicht zijn gezien je op dit moment met grootlichten op uit die bocht komt en voorliggers gaat verblinden. In zo'n situaties kan ik me voorstellen dat verlichting doven de situatie gevaarlijker maakt.

[Reactie gewijzigd door bertware op 8 december 2019 14:33]

In NL mag je helemaal geen mistlicht achter gebruiken bij regen, alleen bij minder dan 50 meter zicht (en dat is weinig)
In Belgie zijn ze verplicht. In ieder geval kan ik uit ervaring zeggen dat straatverlichting op zo'n moment (hevige regen overdag die het zicht beperkt) het ofwel erger maakt, ofwel niets toevoegt. Je ziet dan ook enkel de mistlichten van je voorligger (en amper de auto zelf), dus die mistlichten voegen op dat moment wel veel toe.
Artikel 30.1, 2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door bertware op 8 december 2019 14:30]

Heb dat inderdaad ooit meegemaakt in Belgie, redelijk heftige regen en iedereen die mistlichten aan doet. Resultaat is 1 rode waas van regen en onmogelijk te zien waar je voorganger rijd en of deze remt of niet. Doodeng dus ik snap wel dat iedereen plotseling 50 gaat rijden. Wat op zich op een snelweg al weer levensgevaarlijk is...
Liever dus gewoon helemaal geen mistlicht achter gebruiken bij regen. Ik heb nog nooit en bui meegemaakt waarbij de achterlichten van een voorganger echt niet meer te zien waren.
Mist is een ander verhaal natuurlijk.
Bij sneeuw moet je eigenlijk de weg niet eens op willen.

[Reactie gewijzigd door NBK op 8 december 2019 22:58]

Exact dit, wees maar gerust dat ik als belg het ook haat als mensen hun mistlichten aanzetten in de regen. Gebruik eens je verstand, je ziet voor u nog de auto rijden op 500 meter afstand, dan wil dit zeggen dat de persoon achter u, u ook nog ziet rijden op 500 meter afstand, laat dus je uw MISTlicht gewoon uit! Je verblind mij met uw rode waas waardoor je net meer risico hebt dat ik tegen u ga rijden.
In België zijn de wegen echter anders. Doordat wij hier in eigenlijk alle gevallen ZOAB hebben is er bijna geen verneveling. OP de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn heb je dit bijvoorbeeld wel en bij hevige regenval hangt er dan ook direct dikke nevelwolk van alle autos die er overheen rijden. Daardoor krijg je een soort mist effect wat het zicht reduceert tot minder dan 25 meter vrij zicht. En dan zijn mistlichten wel handig. Het probleem waar ik dan weer tegenaan loop is dat mensen dan direct op de rem trappen en 50 gaan rijden zonder rekening te houden met verkeer achter zich.
Mistlampen VOOR zijn wel handig bij sneeuw en heftige regen omdat deze lager gemonteerd zitten dan de normale koplampen. Mistlampen schijnen onder de mist door en rijken hierdoor verder. Maar vooral dat je zelf minder word verblind door je eigen lichten is wel handig.

[Reactie gewijzigd door NBK op 8 december 2019 23:02]

Klopt. Mistlampen ACHTER zijn dan weer handig om het verkeer achter je eerder (als in verder weg) je kunnen laten zien waar je rijd. En dat je er überhaupt rijd.

Op sommige snelwegen in nederland erg handig bij slecht weer.

Daarnaast gebruikt mijn auto de mistlampen ook als bochtenverlichting. Erg handig om net wat meer zicht te hebben in de periferie.
Bij hevige regen op een weg waar geen zoab ligt kom je ook wel eens tot minder dan 50 meter zicht en dan mag je mistlampen dus gewoon voeren
In Nederland mag je alleen mistlampen VOOR gebruiken bij heftige regen.
Achter mag NOOIT bij regen.
www.rijksoverheid.nl
Mistlicht
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
Achterlichten
De achterlichten moeten altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
En wat is mist? Exact. Waterdruppels die in de lucht zweven. Leuk hoor die definities, maar zonder definitie van de gebruikte termen is het niets waard. De definitie van mist is namelijk rekbaar. Mist is het verschijnsel van waterdruppels die in de lucht zweven als een aerosol. En dat is dan weer een colloïdaal mengsel van stofdeeltjes of vloeistofdruppels in een gas. Waarbij de diameter zo’n 0,2 tot 200 micron is. Derhalve kan het dus prima mistig zijn door hevige regenval en voertuigen die spatwater opwerpen.

De volgende keer zal ik even met een micrometer gaan kijken of ik ze aan mag zetten.
Nou, eigenlijk is het heel simpel. Waterdruppels van regen en spray van andere auto's komt naar beneden. Mist zit al in de lucht en blijft daar hangen.
Tijdens een regenbui kan het nooit dichte mist hebben omdat de regen de mist uit de lucht wast.
Gewoon geen mistachterlicht aan als je je ruitenwissers ook aan heb zou in 99,9% van de gevallen een goede stelregel zijn.

[Reactie gewijzigd door NBK op 9 december 2019 22:46]

Verlichting op de weg is niet alleen voor de oriëntatie beter, maar helpt ook tegen verblinding. Vooral ouderen hebben daar last van. Je kunt het hen niet kwalijk nemen dat hun ogen minder geworden zijn. Tegelijkertijd is op dit moment al wel een derde van de weggebruikers 65+, dus dat is een flinke groep waar je dus ook rekening mee moet houden. En met de vergrijzing gaat die groep alleen nog maar verder groeien.
Wordt verblinding niet veroorzaakt door tegenliggers met fout (te hoog) afgestelde lichten? Of bedoel je door goed afgestelde normale koplampen (door de tijd die nodig is om ogen zich te laten aanpassen). Da's wel een goed punt waar ik geen ervaring mee heb (wel met die !#@%* slecht afgestelde of half defecte lichten, hoe komen die in godsnaam door de keuring en waarom fixen ze dat zelf niet gewoon, is een probleem met rijopleiding en verantwoordelijkheid), en voer voor discussie over of we dan wegen moet verlichten of strengere eisen moeten stellen aan het zicht van bestuurders. Ik kan me denken dat deze functie van Google daar handig van pas zou komen, gezien ze dan een (langere) route langs verlichte hoofdwegen kunnen volgen, terwijl niet elke weg verlicht hoeft te zijn.

[Reactie gewijzigd door bertware op 8 december 2019 12:54]

Ik heb alleen last van auto's (SUV's, bestelwagens) waarvan de lichten typisch hoger zijn. Dat is ontezettend irritant. En omdat er nu net meer SUV achtige wagens rondrijden is dit een altijd een groter wordend probleem
> grootlichten .... goed afgestelde normale koplampen ....

Dat is een combinatie dat gewoon niet werkt. In Vlaanderen waar het plat is, kan je nog met grootlichten wegkomen maar eenmaal in de Ardenen of Duitsland...

Je word constant verblind met die idioten en hun grootlichten. Mijn ogen passen zich aan naar de duisternis en dan vlam, licht recht in je ogen. En dan ben je weeral 0.5 seconden verblind terwijl je ogen zich weer moeten aanpassen aan de duisternis. En VLAM ... daar weeral. En VLAM ... Zelf normale lichten kunnen een merde zijn wanneer je bijvoorbeeld rijd in een dal, waar je auto neer beneden gaat en de andere omhoog of over een heuvel komt.

Combineer dat met regenweer waardoor licht op de ruiten versplintert en de witte lijnen bijna niet meer zichtbaar zijn. Kan je verzekeren dat ik al genoeg gevaarlijke toestanden meegemaakt hebt met duisternis en tegenliggers hun lichten. Hell, zelf mensen op je eigen rijbaan op de snelweg met hun normale lichten ( SUV's , Vrachtwagens, enz ). Als je auto laag op de weg zit, zoals de meeste normale persoonsvoertuigen, dan krijg je volop de lichten in je nek.

Dat knopje op je lichten naar beneden in te stellen, met zijn 3 standen. Geen kat dat dit gebruikt! En ik ben er even schuldig aan. Zet het op 1 ( dichtbij ) dan zie je niet genoeg in de afstand. Zet het op 3 ( ver ), dan verblind je andere mensen. Zet je het op 2, dan verblind je mensen de helft van de tijd maar rij je ook met een niet confortable gevoel. Zeker in Duitsland als je bochten moet nemen, waarbij de niveaus veranderen.

Snelwegen en andere wegen met lichten zijn gewoon meer relax te rijden. Persoonlijk vind ik dat ze minder uitputtend zijn ( aka, je rijd minder snel moe ), veel veiliger ( bochten, regenweer enz ), minder stress van tegenliggers of mederijders hun licht posities...

Ja, licht vervuiling is een ding maar jongens toch, wat een klote gedoe zonder verlichting. Moet er een lamp iedere X meter staan. Nee ... maar ik zou graag zien dat men LED met witte lichten terug installeerd op de snelwegen. Het moet niet een muur van lichten zijn maar genoeg om je veilig te laten rijden in donker, regen enz.

Wat mensen ook vergeten, lichten zijn enorm handig want je kan bochten goed zien wegens licht maar ook de paal posities. Die reflecterende dingen in bochten werken vaak niet als je op heuvelachtige gebieden rijd of geven je echt een verkeerde indruk ( aka, moeilijk om de bocht scherpte in te schatten ).

Men verminder de lichten, waar is de vermindering op de weg belasting? Juist ... Het is niet dat men deze dagen nog complexe installaties moet doen. Het is perfect mogelijk om LED's met zonnepanelen te gebruiken. Men moet niet meer de dure zware lichten hebben waar een 10kg lamp in hangt.

Als ik men jeugd vergelijk met nu, vind ik dat de wegen dubbel zo gevaarlijk geworden zijn door een combinatie van factoren. En ja, ik heb voor men volgende auto ook een SUV op de kooplijst. Hogere positie = beter zicht. Hogere positie = verminder een hoop van mis afgestelde lichten enz. Ik zag het enorme verschil bij men oude Toyota Corolla dat nogal laag was en men toen nieuw Corolla waar je +- 20cm hoger zat.Als ik rond rij met een Nissan SUV huurwagen op vakantie merk je enorm het verschil met tegenlicht en nachtblindheid. Je word eerlijk gezegd deze dagen bijna gedwongen om je voertuig om te wisselen naar iets om die externe factoren te verminderen.

Ofwel doet de overheid hun job ofwel gaat iedereen met SUVs rijden. Gans de geklaag van iedereen dat men meer en meer SUVs ziet op de straten, tja ... daar is een reden voor en het is niet van opscheppen of van die toestanden. De hogere rij positie is een enorm voordeel voor meerdere factoren.

Het is een catch-22 probleem. De overheid verminder de lichten. Je hebt meer problemen met tegenliggers of zelfde baanvak lichten. Mensen kopen meer Suv's om dat probleem voor een deel te verlagen. Mensen klagen over SUV en hun lichten maar meer mensen kopen SUV's. Het is een probleem dat zichzelf in leven houd, omdat de overheid 1 factor veranderde om een paar miljoen uit te sparen, dat je als burger niet eens terugzag in je belastingen!

Tussen haakjes: Licht vervuiling is iets dat veel mensen onderschatten. Vaak is licht vervuiling een gevolg van lichten dat ofwel te sterk zijn maar vaak van de licht houder dat gewoon slecht gebouwd zijn. Het is pas de afgelopen jaren dat men meer en meer onderzoek doet en ontdekte dat veel van de licht vervuiling naar de hemel toe, gewoon verspilt licht is omdat de lichten geen goede licht houders hadden. Bij het gebruik van de correcte licht reflectie houders, zakte de vervuiling met 80% en moest men 50% minder licht gebruiken.

Einde blog :)
Wordt verblinding niet veroorzaakt door tegenliggers met fout (te hoog) afgestelde lichten? Of bedoel je door goed afgestelde normale koplampen (door de tijd die nodig is om ogen zich te laten aanpassen).
Het is bekend dat oudere mensen zowel gevoeliger zijn voor 'glare' (verblinding) alsmede minder zicht in de periferie (ooghoeken) bezitten. Die combinatie van verblinding en ontbreken van wegsignalen (lijnen/paaltjes) zorgt ervoor dat in het donker rijden lastiger is voor deze leeftijdsgroep (ongeacht het wel of niet verkeerd afgesteld zijn van koplampen). Over de mogelijke invloed van staar en/of vertroebeling van lens/oog nog maar te zwijgen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10213444
Toevallig recent er met mijn ouders over dit onderwerp gehad, ik 41, mijn ouders beiden 65+ als in tegen de 70. Beiden hebben eerder last van 'verblinding' door straatverlichting dan door het andere verkeer.

Overigens heb jij bronnen waar in dit gestaaft wordt? Ook van de informatie die jij in jouw vorige reactie geeft bijvoorbeeld? Deze vraag is niet stekend bedoeld, maar oprecht geïnteresseerd. Ik heb namelijk persoonlijk een geheel andere beleving.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 8 december 2019 12:57]

Lees hier ook de mening van Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog: https://www.omroepwest.nl...atie-en-tegen-verblinding

De getallen spreken voor zich.

Of hier de swov factsheet: https://www.swov.nl/feite...re-en-voertuigverlichting

[Reactie gewijzigd door Sannr2 op 8 december 2019 18:49]

In België wordt elke auto een kerstboom zodra het woord 'mist' op de radio te horen is. 500+m zicht en toch al die mistlichten aan... Als je gewoon de max snelheid kunt rijden is er geen reden voor mistlichten.
Er zijn er gewoon veel die het 'cool' vinden om met standlichten te rijden en mistlichten.
Geen idee waarom, maar je ziet het gewoon te veel.
"Dat licht" No pun intended :D
[...]
Een nachtbril kan overigens helpen om je pupillen verder open te krijgen zodat je meer ziet, maar voor brildragers is dat weer lastig.
Dat valt wel mee. Ik ben zelf een fulltime bril drager en goed last van nachtblindheid. Ik heb dus gewoon een extra nachtbril in de auto liggen welke gewisseld wordt tijdens het rijden als het donker wordt.
Klopt, kun je gewoon op sterkte kopen.
Een nachtbril kan overigens helpen om je pupillen verder open te krijgen zodat je meer ziet, maar voor brildragers is dat weer lastig.
Is niet altijd gunstig. Grotere pupillen betekent ook een kleinere scherptediepte.
Precies, en dat is nou echte nachtblindheid. Je pupil wordt zo groot dat je bijziend wordt.
Nou, niet echt. Het menselijk oog heeft kegeltjes en staafjes. De kegeltjes worden gebruikt als het licht is en kunnen kleuren onderscheiden. In het donker doen kegeltjes niets, daarvoor heb je de staafjes. Die kunnen echter geen kleuren onderscheiden, daarom zien we in het donker alles in zwart en wit.
Nachtblindheid krijg je als de lichtgevoelige staafjes in het netvlies niet goed werken, terwijl de kegeltjes wel hun werk doen.
Een nachtbril gaat tegen "echte nachtblindheid" niet helpen.
De verlichting aan de snelweg is ook onzin. Mensen moeten leren rijden want dat kunnen heel veel mensen niet. Misschien moeten we dat eens aanpakken.
Wat zou je mensen dan extra willen leren? Een derde van de bestuurders is 65+ en heeft gewoon mindere ogen. Daar kan je verder niks aan bijleren. Maar zonder verlichting is er wel het effect dat, zeker in combinatie met de moderne Xenon lampen, deze groep veel last heeft van verblinding door tegenliggers. Ook als die geen grootlicht voeren. Het verschil tussen het donker en licht is gewoon te groot voor het oudere oog. Straatverlichting maakt dat verschil kleiner. De groep die daar last van heeft is nu al flink, maar met de vergrijzing zal die groep alleen maar groter worden.
Niet alleen tegenliggers zijn een probleem. Afgelopen weekend op de A2 een auto achter mij gehad waarbij het wel leek alsof hij grootlicht voerde (vergeleken met het overige verkeer). Uiteindelijk de binnenspiegel maar omhoog geklapt en niet meer in buitenspiegels kunnen kijken omdat je dan gewoon verblind word. Zelfs met 300m voorsprong was het nog vervelend. Gelukkig ging er uiteindelijk iemand met een busje voorrijden.
Medicatie ook onzin? Gewoon uitzieken joh! Mee eens dat mensen moeten leren rijden (vind het zelf ook altijd leuk in het buitenland mezelf aan te passen aan de lokale rijstijl bijv) maar wat is er mis met extra comfort en veiligheid van verlichting?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 8 december 2019 16:51]

Het is maar wat je comfort vindt. Zojuist weer een rit gehad vanuit Noordwijkerhoud (Zuid Holland) naar Meppel (Drenthe), persoonlijk vind ik het een verademing als ik de Veluwe op rijdt en er minder straatverlichting is. Dit zeker met het huidige weer, de straatverlichting geeft naar mijn idee veel te veel reflectie op een natte autoruit en wegdelen.
Persoonlijk ben ik het deels met jou eens, ik zou het echter anders verwoorden. Het is niet zozeer dat men niet kan autorijden, maar men is veel te veel gewent geraakt aan de overdadigheid aan verlichtng. Het kan inderdaad veel minder, zonder problemen, daar is Rijkswaterstaat de laatste Jaren ook mee bezig. Daarnaast staartverlichting ook slimmer inzetten.

Persoonlijk hoeft voor mij alleen op verkeerspunten /pleinen/kruisings alleen maar verlichting te staan. Op rechte stukken is het in principe ook niet nodig als de verlichting van de auto gewoon op orde is. Zeker bij neerslag vind ik straatverlichting alleen maar iritante reflective geven in/op de vooruit.

Zo krijgt Sannr2 heel veel +2, naar mijn idee komt dat door dat mensen niet als 'informatief' beoordelen, maar met de gewenning van veel licht in het achterhoofd. Zoals als hij/zij aangeeft heeft Rijkswaterstaat in eerste instantie veel verlichting uitgezet, dat was iets te veel in eenmaal. Als je de overdaad aan staartverlichting wilt terugbrengen dient dat in stappen te gebeuren.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 8 december 2019 12:33]

Buiten de Randstad zijn er genoeg snelwegen waar geen verlichting is. De A2 tussen Eindhoven en Maastricht en de A67 tussen de Belgische grens en Venlo is praktisch helemaal onverlicht.
rij jij wel eens door Duitsland?
Het is niet alleen het wel/niet op tijd kunnen zien van het overig verkeer of de weg. Het is ook voor mensen met perfect zicht gewoon veel vermoeiender rijden in het donker. Terug van vakantie merk ik dat zo goed. In België in het donker vaak moeten stoppen om niet in slaap te vallen achter het stuur en vervolgens in Nederland met verlichte wegen veel minder moeite om niet in slaap te vallen. En dat terwijl dat laatste stuk het meest vermoeiende zou moeten zijn.
Heeft ook te maken met het feit dat als het donker is, je hersenen en lichaam dat associeren met slaap-tijd en dus stilaan in 'ready-to-go-to-sleep mode' gaat.

Daarom is het ook van negatieve invloed op je slaap om nog uren naar schermpjes te gaan staren. Niet enkel de aanmaak van melatonine onder invloed van blauwe lichtbronnen, maar ook andere kleuren hebben hun invloed.
Toch heeft mijn persoonlijke voorkeur de snelwegen zonder verlichting. Vind het altijd heerlijk rijden in Duitsland, waar ik regelmatig kom.
Vooral steeds dat steeds wisselende beleid, stukken met en zonder verlichting, heeel irritant is dat.
En hoe komen ze aan de info over de verlichting? Wordt die aangeleverd door gebruikers of door gemeenten, die wellicht allemaal een andere definitie van 'goed verlicht' hanteren?
Misschien jatten ze die van Open Street Maps? ;)

Want in OsmAnd (https://osmand.net/), wat OSM kaarten gebruikt, zit al heel lang de optie "Street Lighting" onder de "Details" sectie. En dan worden echt niet alle straten die straatverlichting hebben geaccentueerd. Dat is dan voor zover ik weet wel alleen zichtbaar op de kaart en je kunt er (nog) niet op selecteren bij de routeberekening om voorkeur te geven aan die wegen. Iets wat wellicht een aanvullende optie voor toekomstige ontwikkeling zou kunnen zijn.
In oost Europa anders al ervaren hoe donker onverlichte wegen kunnen zijn. Je moet dan wel met groot licht rijden, anders zie je te weinig. In Nederland is zoveel lichtvervuiling dat het minder dramatisch is ja
Dit dus, zelf deze ervaring in het zwarte woud met mist. Zelden zo'n angstige rit gehad want zelfs met groot licht zag je geen hand voor ogen.

Zelfs onze kwalitatief goede Nederlandse wegen zijn zonder verlichting en met mist nog goed te doen :)
Ook hoog in de bergen in Zwitserland op een zeer vroege donkere ochtend, met extreem veel mist. Zicht was misschien enkele meters, de bochten maken ging bijna via de kaart op de navigatie O-)
Met mist moet je al helemaal geen groot licht aanzetten, dim licht is dan maximal. Straatverlichting gaat bij dichte mist ook weinig helpen.

Met echte dichte mist is het gewoon mist licht aan en de snelheid aanpassen. Persoonlijk vind ik het altijd weer fijn om hier in Nederland de Randstad weer uit te rijden de veluwe over, geen overdadigheid aan verlichting meer langs de wegen.

Zeker bij minder goed weer heeft het meer aafrechts effect dan dat het goed doet is mijn mening. Als de verlichting van de auto in orde is, dan is dat ruim voldoende. Scheelt ook nog eens een bak aan energie.

De laatste Jaren zie je ook dat Rijkswaterstaat daar ook steeds slimmer in wordt, alleen straatverlichting aan wanneer het echt nodig is. Op rechte stukken standaard uit en op verkeerspleinen beperkt. Op sommige stukken mag het echter nog wel wat minder.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 8 december 2019 11:56]

Mist en grootlicht werkt dus ook niet. Daar heb je mistlichten voor...
Tijdens mist mag je geen grootlicht opzetten...
Dat creëert een gordijn effect.
De weg van uhmm ongeveer de hoogte Roermond naar Arnhem, 130 weg geen 1 lantaarnpaal.. Rij daar maar eens als het donker is + regent / mistig is.. have fun :D Nu heb ik gelukkig goede ogen (geen ''afwijkingen'' en geen bril oid), maar ik zie daar vrijwel niks, laat staan als je ook nog eens moeite hebt met kijken in het donker, dat wordt helemaal een hel. Kan het erger? Ja hoor, op deze weg heb je gelukkig niet 0,5 meter naast je een afrond van een KM diep. Dus stel je vliegt van de weg (wat daar regelmatig gebeurt kijkend naar de bandensporen), dan vlieg je gewoon het gras/kleine berm in.

Maar zeggen dat de wegen in NL goed te doen zijn zonder straatverlichting met mist/regen, nee dat is dus echt niet waar. Dan begin ik nog niet over de gaten in de Nederlandse wegen (vooral bepaalde steden zoals Nijmegen waar je in de oertijd rijd qua kwaliteit wegdek, oh man laat mij maar in België rijden, veiliger en beter voor je auto).

Achja veiligheid staat echt niet op een hoog pitje daar hoor, wel de flitsers uiteraard.

Van de andere kant, stel Google Maps zou mij hier ook bij gaan helpen, dan ga je flink veel binnendoor rijden en ik zou dan niet de reistijd willen weten.
De weg van uhmm ongeveer de hoogte Roermond naar Arnhem, 130 weg geen 1 lantaarnpaal.. Rij daar maar eens als het donker is + regent / mistig is.. have fun
Da's toch perfect veilig? In het donker heb je grootlichten, bij regen en mist is er aangepaste snelheid? Het enigste wat ik me kan bedenken is dat er wel goede en voldoende reflectorpaaltjes moeten staan (met grootlichten moet je die makkelijk vanop een kilometer zien staan), Goede wegmarkeringen helpen ook wel wat. Je beschrijft 80% van alle Zweedse wegen, met het verschil dat er hier ook nog een halve meter sneeuw en ijs kan liggen, en dat je moet opletten voor elanden. Enkel in mist kunnen die elanden problematisch worden, maar daar zou straatverlichten ook niet helpen. In ruil voor dat "gebrek" aan verlichting zie je hier wel de melkweg voor je (bij goed weer op een lange baan)

[Reactie gewijzigd door bertware op 8 december 2019 12:28]

Wegdek in België beter ? :) ... In Duitsland heb je van die bordjes "strassenshade" binnen 500m voor 2km ... Die kan je plaatsen bij België binnenrijden en einde is als je België verlaat ... Het is hier 1 en al put. Zelfs nieuwe wegen hebben na 1-2 jaar gebreken en putten/verzakkingen
Dat stuk tussen Luik en Brussel is naar mijn idee 100x strakker dan dat stukje Oost-Europees stuk snelweg A15 tussen Rotterdam en knooppunt bij Gorinchem.
Ook het stuk tussen Bergen op Zoom en Antwerpen, maar ook tussen Brussel en Namen heb ik eigenlijk vrij weinig te klagen.
Er zijn misschien een paar uitzonderingen, maar bijvoorbeeld in Hongarije zijn stukken weg om van te dromen. Stuk autostrade tussen Wenen en Boedapest bijvoorbeeld (vanaf de Hongaarse grens), ligt er nu wat 20 +jaar, dat is toch nog altijd in zeer goede staat. Dan als je in gyor de afslag neemt, dat stuk is gewoon prachtig. Banden slijten in België gemiddeld sneller dan in andere landen, kan met rijstijl te maken hebben, maar het wegdek zit er zeker voor iets tussen. Bijvoorbeeld tussen Bertem en Leuven. Het lag er nog geen 2 jaar en er waren al putten en verzakkingen. En op de kleine baan ... Neem nu de mechelsesteenweg tussen Leuven en Mechelen ... Dat is gewoon 1 put. Ik ben altijd wel blij als ik de Belgische grens overkom, veel slechter dan hier kan het niet. Ik vraag mij soms af waarom wij in godsnaam verkeersbelasting betalen, voor de onderhoud van het wegdek dient het zeker niet in elk geval
Dat is dus het 'leuke' in Nederland. Daar kan je (als je de randstad gewend bent) de A58 nemen richting Zeeland. Op een gegeven moment verdwijnt dan een hoop omgevingslicht.

Maar de echt donkere wegen, waar ook aan de horizon geen licht'vervuiling' te zien is, zijn door de bevolkingsdichtheid wel erg zeldzaam in Nederland.
Richting Limburg is het ook plots teringdonker, superirritant.
Klopt inderdaad, dat heb ik net hierboven vermeld :D

Indien het alleen donker is zonder zware regen/mist dan lukt het nog wel.. Krijg je op deze weg regen en/of mist erbij, houd je hart maar vast want je ziet helemaal niks behalve wat weerkaatsing van het wegdek (dankzij je eigen verlichting die je verblind).
En daar betalen we massaal zoveel wegenbelasting voor, zodat hun kunnen besparen op onze veiligheid :D

Neem je België wat over het algemeen zeer goede wegen heeft tegenwoordig (bijna het nivo van NL), dan rij je lekker over verlichten snelwegen. En dat voor een beetje wisselgeld per jaar :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 8 december 2019 10:44]

Dat heet aanpassen aan de situatie. Geen enkele weg is goed te doen als je geen aanpassing doet aan de omgeving.

Ik vond het daar namelijk heerlijk rijden. Mist of regen. Maakt niets uit. Gedachte op relax en er is geen gevaar te bekennen. Behalvedan die halve zolen die denken dat het angstig is of juist diegenen die het onderschatten
In de drie noordelijke provincies is dat echt geen enkel probleem om tegen te komen.
Zuid- en Oost-Nederland (als in buiten de Randstad) kan het ook verrekes donker zijn op de buitenwegen.
Daarnaast, wat is de definitie van 'goed verlicht'? De één vind een lantaarnpaal om de 100 meter voldoende, de ander vind het nog slecht verlicht als er elke 10 meter een lantaarnpaal staat (bij wijze van spreken). Het is nogal persoonlijk.
Mee eens. Als je mij de vraag 5 jaar geleden zou zeggen dan zou ik zeggen dat om de 100 meter voldoende is. In de tussentijd heb ik echter een lichte angststoornis opgebouwd waar ik medicatie voor heb, en ik voel me enkel goed op m’n gemak als ik overal waar ik loop een goed overzicht hebben. Om die reden is het dan wel een hele aangename toevoeging voor mij (en ik denk vele anderen)

[Reactie gewijzigd door lagonas op 8 december 2019 11:51]

Ook op de snelweg is een goede verlichting best handig, zeker voor de mensen met nachtblindheid. Het vervelende is echter dat die verlichting 's nachts langs een aantal routes weer uit gaat. Vooral als je op dat moment op de baan zit is het weer even schakelen.
Google Maps zal vermoedelijk geen rekening houden met het uitschakelen van de lantarens.
Voor België zal de functie niet heel veel uitmaken, daar zijn bijna alle wegen redelijk tot goed verlicht (met uitzondering van een paar snelwegen). De goede verlichting is soms een uitkomst om de gaten in de weg te kunnen ontwijken.
"De goede verlichting is soms een uitkomst om de gaten in de weg te kunnen ontwijken."

Hier in Nederland ook. In mijn wijk alleen al ligt op een aantal plekken asfalt dat Belgisch asfalt eruit doet zien als een juweel.
In sommige landen zou het erg handig zijn als je naast de autoverlichting ook zag hoe de weg verloopt door middel van straatverlichting. Wat te denken van een bocht die ineens opduikt terwijl je daar 50-80km/u rijdt. Of de afrit pakt waarbij de hoofdweg wel verlicht is maar de afrit niet. Dit kwam ik bijvoorbeeld tegen in Rome.

Niet elk land is zoals NL waarbij praktisch elk weg of pad goed verlicht is. Ga maar eens naar het buitenland en kom dan terug in NL. Dan valt je ineens op hoeveel zaken hier toch best wel goed georganiseerd zijn.
Het kan niet moeilijk zijn: Iedere smartfoon heeft een lichtsensor tegenwoordig, dus Google streetview auto's vast ook wel. Hoeven ze alleen 's nachts rondjes te rijden.

Alle dure Duitse auto's hebben tegenwoordig ook automatische verlichting aan de hand van sensoren*, maar ik weet niet of ze die informatie delen. Als ze dat doen, heb je zo een 'lichtkaart'.

*Lijkt me overbodig voor Zweedse

Alleen de voetpaden zijn lastiger.
Niet alleen dure Duitse auto's hebben lichtsensoren, goedkopere Peugeot's ook. ;)
Oke, mijn fout: Alle duurdere* auto's waarbij de verlichting standaard niet aan staat.

*Als in: Duurder dan mijn 18 jaar oude barrel.

Heb het even nagezocht: Vanaf 2011 is dagrij-verlichting verplicht, dus auto's van ma die datum hoeven geen sensor te hebben denk ik, behalve voor adaptieve dashboard verlichting. Auto's van voor 2011 zijn denk ik geen 'connected cars', dus die zullen metingen niet terug communiceren.

Dus het zal toch anders moeten. Als ik Gazelle, Batavus of Sparta was (Of Peugeot, die maken ook fietsen ;) ), zou ik denk ik bij Google eens informeren of ik lichtsensor data kan verkopen. Fietsen komen immers bijna overal. Moeten ze eerst wel 'connected fietsen' maken, en het zal vooral in Nederland werken.

[Reactie gewijzigd door kidde op 8 december 2019 11:41]

Alle moderne auto's hebben die sensoren. Overdag staan alleen de ledstripjes aan, bij schemering gaan de koplampen aan.
Dagrijverlichting is niet hetzelfde als een lichtsensor. Mijn auto heeft DRL maar geen sensor, als je het licht uitzet gaan de LEDs aan. Daar komt geen sensor bij kijken.
Mazda's ook (in ieder geval vanaf de 3 Luxury (voorheen GT-M) dan, en verder op de duurdere modellen). En bepaalde Suzuki's ook. En Tesla's volgens mij ook.
Europese richtlijnen zeggen dacht ik dat elke EUDM wagen van een 'dagrijlichtsysteem' moet zijn voorzien.
Ook op verlichte wegen kan natuurlijk van alles gebeuren aan ongelukken en criminaliteit, maar ik vind dit wel een heel mooie toevoeging naast alle huidige routeopties.
Voor wandelen kan dit wellicht nog enig nut hebben, maar voor navigatie in auto's zie ik het nut even iets minder. Een auto heeft zijn eigen verlichting immers.
Toch vind ik het prettiger autorijden als er langs de snelweg bijvoorbeeld extra verlichting is, puur omdat ik dan alles beter zie en beter kan anticiperen op het verkeer. ;)
ze hebben ook de nacht satellietbeelden, intensiteit van de pixels over wegdeel geeft dan aan hoe goed deze verlicht is. Ze weten wat een voetpad en wat een weg is, dus daar kunnen ze prima een gewicht aan toekennen en ze weten ook hoe een weg loopt dus kunnen ook extra strafscores toekennen aan donkere onverlichte stukken. Verder zijn er normen vastgesteld, die voortkomen uit onderzoeken hierover, over wat wel en wat geen juiste verlichting is die ze kunnen hanteren om hun waarde aan te toetsen.
Over het stukje verlichting van auto's. Voor Nederland kan ik je volledig begrijpen, maar ik woon nu een tijdje in Noorwegen en als ik kan kiezen een een weg met verlichting of zonder verlichting ga ik altijd met verlichting, ook al zou het de rit een kwartiertje langer maken. De onverlichte wegen zijn vaak ook zo bochtig en in het bos. Ondanks dat ik extra verlichting heb, rijd het stukken fijner op een verlichte weg. In Nederland overigens eigenlijk nooit echt last gehad van onverlichte wegen aangezien het vaak toch vrij rechte wegen. Tevens hoor ik volgens mij tot een van de personen die snachts vrij goed kunnen zien.


PS. En dan nog niet te spreken over rendieren en elanden die het fijn vinden om midden op de weg te chillen

[Reactie gewijzigd door Mr Pingu op 8 december 2019 14:04]

Juist heerlijk dat als ik naar huis rij van m’n werk, vanaf pakweg Almere noordwaarts juist géén snelwegverlichting meer is. Ideaal.
Ook in de auto is een goed verlichte weg beter te berijden dan een donkere weg. Tenminste ik rij echt heel veel slechter in het donker. Misschien dat het beter wordt, naarmate ik meer ervaring heb (heb nog maar net mijn rijbewijs).

Op de fiets is het ook wel fijn. Mijn racefiets heeft prima verlichting, maar de verlichting schijnt niet ver genoeg om zelf ver te kunnen kijken. Mijn stadsfiets heeft verlichting die wat verder schijnt, maar die is lang niet zo fel. Aangezien ik een bijbaan heb bij hulpstation, fiets ik veel op stukken die ik niet goed ken. Dan is navigatie wel fijn, zeker als die mij niet over donkere wegen stuurt die in theorie 30 seconden sneller zijn, maar in de praktijk 5 minuten langzamer, omdat ik minder hard kan fietsen.
In Frankrijk en Spanje zijn er wegen waar het super donker is, waar je gewoon langzamer moet rijden als je de weg niet kent.
Dus je kunt er het nut van inzien en heeft het dus een toegevoegde waarde.
Daarna neuzel je wat over dingen waar we niks van weten.
Mensen die nachtblind zijn, hebben in principe niet genoeg aan de verlichting van de eigen auto.
Ik vind de snelwegen in Limburg anders prima rijden zonder die waardeloze extra lantaarnpalen.
Laat maar uit want dat geflikker door de lampen irriteert me erger dan geen extra lichtpalen
Waarom moet dit per se nut hebben voor auto's?
Zelfs als het in principe alleen voor wandelaars is, prima.
Ik vraag mij af hoe google weet welke wegen goed verlicht zijn? Is dat soort informatie publiekelijk beschikbaar? Grote en belangrijke wegen snap ik nog maar er wordt gesproken over lopen, dat zijn dus werkelijk alle wegen, stoepen, wandelpaden. Weet iemand dat?
Google heeft natuurlijk een schat aan informatie via streetview en waar dus lantaarnpalen staan.
Alleen loopt die info vaak wel jaren achter. De meest recente streetview-beelden in mijn straat bijvoorbeeld zijn uit 2009, waar er nog nauwelijks verlichting was, nu staan er veel meer palen dan toen.

En op heel veel plekken zijn geen streetview-beelden beschikbaar. Kijk bijvoorbeeld naar Duitaland, maar ook in Nederland zijn nog steeds veel straten zonder streetview beelden.

Daarnaast wil men dus ook de mate van verlichting aangeven volgens het artikel. Die info haal je niet uit Streetview, want je kan dan wel zien dat er eventueel een lantaarnpaal staat. Maar niet of die het bijvoorbeeld ook echt doet (misschien defect?), of hoe goed hij werkt qua lichtopbrengst. Is het bijvoorbeeld een paal voor sfeerverlichting, of een paal met fel licht?

Daarnaast gaan sommige palen in de nacht uit of ze draaien op een lagere sterkte.

Daar heb je dus (veel) meer info voor nodig dan je uit Streetview kunt halen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 8 december 2019 09:49]

Daarom had ik verwacht dat Google ooit een x in de dashcam markt zou stappen. Zoveel info die zelfs anoniem op aggregatie gevonden zou kunnen worden.
Volgens mij moet je met nachtelijke satellietfoto's wel een eind komen...
"Daarnaast gaan sommige palen in de nacht uit of ze draaien op een lagere sterkte."

Of gaan ze alleen aan als er verkeer wordt gedecteerd. In bijv. Frankrijk hebben ze dat systeem toegepast in een aantal fietstunnels.
Maar daardoor weet je nog niet hoe goed verlicht de weg is. Daarvoor moet je 's nachts gaan kijken. En dan heb je nog verlichting die tussen bepaalde uren uitschakelt.
.. maar dat betekent natuurlijk niet dat die lantaarnpalen ook aanstaan. Ken genoeg voorbeelden (m.n. in België) waar alle straatverlichting uit blijft ‘s nachts.
Wellicht met behulp van satalietbeelden a la Google earth?
Google heeft satellietdata van zo'n beetje elke weg die in Google maps zit. Door nachtbeelden te vergelijken met overdag is het relatief eenvoudig om met een algogritme te concluderen of een weg wel of niet verlicht is.
Er zijn veel mensen met nachtblindheid, ik ken er zelf zo'n paar, meestal oudere mensen. Die durven nu tijdens de donkere dagen niet vaak de baan op met de auto, dus dit zou eventueel een oplossing kunnen bieden.
mensen die nachtblind zijn zouden in het donker nooit de weg op moeten gaan. Lantaarnpalen kunnen stuk zijn
Of om andere redenen niet op donkere paadjes naar huis willen gaan. Zoals veiliger voelen.
Die paadjes worden vanzelf veiliger als meer mensen er gebruik van maken...
Tenzij die mensen kwaad in de zin hebben...

Daarom ook dat er jonge meiden zijn die niet alleen naar huis durven in het donker. In Leiden is dat bijv. momenteel het geval: https://www.rtlnieuws.nl/...d-seksueel-geweld-minerva

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 8 december 2019 12:18]

Nee. Blijf alsjeblieft gewoon thuis als je eigenlijk niet kunt rijden.

"Nachtblindheid geeft in het (half)donker problemen bij lopen, fietsen en zeker ook bij autorijden. Om jezelf en anderen te beschermen, is het verstandig om bij nachtblindheid in het (half)donker geen auto te rijden, zelfs als er voldoende straatverlichting is."

Bron: https://oogfonds.nl/oogziektes/nachtblindheid/
Normaal gesproken zou ik helemaal met je mee gaan, echter heb ik hier inmiddels een zeer aangename oplossing voor gevonden die op veel moderne auto’s te vinden is;
— LED of ‘Laser’ koplampen
— Adaptief groot licht

Deze twee, vooral het LED of ‘laser’ licht, lossen enorm groot deel van het probleem op.

Enkel bij regen, dan raak ik helaas soms de lijn kwijt. Gelukkig is mijn auto voorzien van lane departure, normaal gesproken ga ik dan ook liever de weg niet op :)

(Overigens is nacht blindheid erg breed, je hebt twee duidelijk verschillende varianten hierin; het bijna totaal verblind, waarbij het CBR je geen rijbewijs verleent en het hebben van meer moeite / het wennen aan licht langer op zich laat wachten dan ‘normale’ mensen.)

[Reactie gewijzigd door ReneDx op 8 december 2019 13:48]

Bij ons in de omgeving zou dit al niet werken. Alle oranje lampen worden hier vervangen door zwakkere witte Led verlichting (veel aangenamer om te rijden) maar tussen bepaalde uren gaan deze allemaal uit behalve op kruispunten. Zowel op hoofdbanen als kleine zijstraten.
Ik ben ook "nachtblind", maar dan alleen als er continu in mijn gezicht wordt geschenen door tegenliggers, of via de achteruitkijkspiegel. bloed irritant. die koplampen staan verkeerd afgesteld of zijn gewoon te fel (met name led). Ik ben benieuwd hoe "nachtblind" er uitziet, want over het algemeen heb je geen kraakhelder beeld nodig. contouren zijn voldoende, iig voor mij.
Tip: Er zijn veel auto's met dimmende spiegels. Misschien is dat wat voor jou? Weet alleen niet of het retrofibaar is op oudere auto's?

Ik heb zelf LED licht (-dim en -groot) en ik zou echt nooit meer anders willen. zeker met grootlicht is het alsof je met daglicht rij. Het voordeel is dat door de kleurtemperatuur (meestal 5700k) de wegbelijning ook nog eens superduidelijk wordt uitgelicht.
Zelf rij ik 22 jaar (45km per uur) bromfiets maar er bestaat tot op heden nog geen navigatie die mij probleemloos van A naar B kan navigeren. De ene keer moet ik op het fietspad en de andere keer ineens op de grote weg. Als je op onbekend terrein bent begaat je al snel een fout zonder dat je er erg in hebt.

Zou een 45km/p/u bromfiets navigatie haalbaar/ mogelijk zijn of is dit te gecompliceerd?
Het kan sowieso, ik denk dat het vooral een kwestie is van de tijdsinvestering die nodig is vs het aantal potentiële gebruikers. Er moet eigenlijk een volledig nieuwe kaart gerecreëerd worden. Google is hier al een tijd terug mee begonnen voor voetgangers en fietsers, maar vooral die laatste werkt mi nog steeds niet feilloos.
Google maps in combinatie met iot dat wordt best nog een dingetje.

De mogelijkheden lijken eindeloos.

Wat is het volgende: een route kiezen waar er zo weinig mogelijk stuifmeelpollen in de lucht hangen? Of meer algemeen: een route met de zuiverste(minst vuile) lucht?
Stuur nog wat meer verkeer over de Belgische snelwegen |:( Misschien gesponsord door je plaatselijke schokdemperservicecentrale (ik zal het zelf maar zeggen, of iemand anders komt er mee :P )
Je mag op deze bijgevoegde foto België proberen te vinden.
Iemand die vaak hiervan gebruik maakt krijgt vervolgens allerlei ads voor zelfverdediging, tasers, pepperspray etc.

Good guy google.
Als ze nou eerst eens werk maken van offline wandelroutes... zou ik fijner vinden.
Nooit begrepen waarom men kiest voor zoveel lantaarnpalen aan snelweg, terwijl dit ook anders kan. Wel eens gereden op de Franse tolwegen (afgezien van A1 Lille-Paris). Duidelijke reflectoren aan beiden kanten van het wegdek, iedere 25 (?) meter. Deze zijn een heel stuk duidelijker dan de reflectoren die we oa in Nederland en Duitsland zien. Nu ook steeds meer stukken en Frankrijk waar ze de kleine reflectoren hebben vervangen voor LED's aan beiden kanten. Rijd zeer prettig in de nachturen.
Ik hoop maar dat je de weg naar huis weet, en wat de donkere steegjes zijn in de buurt van je huis.

In een onbekende stad de veiligste route vinden is een stuk praktischer denk ik ;)

-edit-
'Shady people' ontwijken, zal wel een volgende stap worden :+

[Reactie gewijzigd door Resistor op 8 december 2019 09:45]

'Shady people' ontwijken, zal wel een volgende stap worden :+
Dit komt al aardig in de buurt vind ik. We gaan inderdaad die kant op, ik kan me niet voorstellen dat dit nog tegen te houden valt.