Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google Maps voor iOS krijgt Waze-achtige rapporteringsfuncties

Google breidt zijn Maps-app voor iOS de komende dagen uit met een functie waarmee automobilisten ongelukken, flitscamera’s en langzaam rijdend verkeer kunnen rapporteren. Daarnaast krijgen de apps voor Android en iOS vier nieuwe types van incidenten ingebouwd.

De Waze-achtige mogelijkheid om incidenten te melden is nieuw voor iOS, maar zit al sinds maart van dit jaar in de Android-versie van Google Maps. Google stelt in een blogpost dat het een van de populairste functies is in zijn navigatie-app, en dat het bedrijf verheugd is dat de feature nu ook beschikbaar is voor iOS-gebruikers.

Overigens kan de rapporteringsfunctie van Google Maps nog niet in alle landen worden gebruikt: in Nederland werkt het wel, in België bijvoorbeeld nog niet.

Beide apps worden daarnaast uitgebreid met vier nieuwe types van incidenten die de automobilist kan melden. Het gaat om werkzaamheden, baanafsluitingen, stilstaande voertuigen en objecten op de weg, zoals materiaal dat van een vrachtwagen is gevallen. Om incidenten te rapporteren, volstaat het om rechts in beeld op het plusje te drukken en de juiste melding te selecteren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

18-10-2019 • 12:35

97 Linkedin

Submitter: streamnl

Reacties (97)

Wijzig sortering
Ik snap niet dat het nog steeds geimplementeerd word op een manier dat het met de hand bediend moet worden, het is al zolang bekend dat het bedienen van dit soort dingen afleidt.
Maak dit soort handigheidjes dan gelijk met voice control

[Reactie gewijzigd door Mel33 op 18 oktober 2019 12:42]

Eens. Je zou gewoon moeten zeggen: ongeluk, auto op vluchtstrook. De app heeft de locatie en markeert het.
Anderen kunnen op de melding: dank je of klopt niet roepen.
Alle voice assistenten kunnen dit soort dingen prima herkennen.
Het zou überhaupt niet nodig moeten zijn. Files herkent Google Maps al automatisch door de snelheid van personen die er rijden. Ongelukken, auto's op de vluchtstrook en dergelijke zouden ze gewoon rechtstreeks vanuit de meldkamers binnen moeten krijgen.
Niet iedereen die een lekke band heeft op de snelweg meld dit. Geregeld staan mensen het reservewiel te plaatsen zonder hulpdiensten in te schakelen
Dat is waar, maar dat soort meldingen vind ik eigenlijk best onzinnig. In de randstad krijg je waarschuwing na waarschuwing: dat leidt mijn inziens meer af dan dat het bijdraagt aan de veiligheid. Dat is ook de reden dat ik Waze niet meer gebruik: zat alleen maar naar m'n smartphone te turen.

[Reactie gewijzigd door Marc_us op 18 oktober 2019 13:38]

Ja inderdaad, als ik een lekke band heb ga ik ook geen hulpdiensten bellen. Is dat verplicht tegenwoordig?

Tegen de tijd dat die er zijn ben je alweer weg. Daar heb je toch een gevarendriehoek voor? En knipperlichten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 oktober 2019 13:42]

Overigens zijn dat soort dingen in België tegenwoordig not done - daar hebben ze een FAST ("Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst") team standby om je naar de dichstbijzijnde carpoolparking of veilige plek voorbij de afrit te slepen, dat is verplicht.

Je mag niet zomaar meer zelf even laten slepen door een vriend met sleepkabel of eventjes een wiel vervangen.

Zie http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/faq/fast:
Wanneer kan mijn voertuig verplicht getakeld worden door FAST?
Elk voertuig dat op de snelweg of er net naast staat (op de pechstrook, in een pechhaven of op een snelwegparking) en niet meer rijvaardig is, valt onder de FAST-regeling en moet zo snel mogelijk van de snelweg verwijderd worden.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 18 oktober 2019 13:48]

Bedrijfswagens hebben overigens geen reservewiel meer toch niet bij de bedrijven waar ik voor werkte dus geen andere keuze dan pechverhelping bellen.
Nee hoor, op de snelweg bel je gewoon de politie. Die zorgen voor signalisatiewagen en takelwagen. Dat is de nieuwe procedure tegenwoordig.

Geraak je nog wel de snelweg af met je lekke band? Dan kan je gewoon Touring of VAB bellen.
Erg dat ik dit als Belg zijnde niet eens wist... Maar ik ga mezelf ook nog even van 'den domme' gebaren ook na het volgende te lezen: Wie betaalt een FAST-takeling?

De rekening van de FAST-takeling wordt betaald door de eigenaar van het voertuig. Sommige bijstandsverzekeringen betalen de kosten van een FAST-takeling terug, andere niet. Raadpleeg daarvoor uw polis of verzekeringsmaatschappij. De kosten voor de signalisatie tijdens de interventie worden evenredig verdeeld onder de eigenaars van de betrokken voertuigen.
Ik zou het ook niet weten als Belg zijnde die al 6 jaar niet meer in BE woont, maar ik kijk wel graag reeksen zoals De Rechtbank, Politie 24/7 of Alloo bij de wegpolitie... en daar leer je zulke dingen ook van :P

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 18 oktober 2019 14:44]

Het reserve wiel word vaak weggelaten om gewicht te besparen. Werkbussen met gereedschap, inrichting en werkmateriaal zitten vaak al akelig dicht bij het maximum gewicht wat is toegestaan zonder grootrijbewijs.

Moet ik wel als kanttekening geven dat veel bedrijven een stalen inrichting verkiezen boven een duurdere aluminium inrichting waardoor zeker een kilo of honderd verspilt word.
Mijn dienstwagen heeft het ook niet maar wel zo een spuitbus ding met schuim erin.
Zonder reservewiel heb je een runflat band. 6maand geleden had ik op de autosnelweg een lekke band en kon ondanks de volledig lekke band naar huis rijden. De volgende dag ben ik naar een bandencentrale gereden en heb voor €20 en op 30min het lek laten herstellen. Erg efficient!
Erg dat ik dit als Belg zijnde niet eens wist... Maar ik ga mezelf ook nog even van 'den domme' gebaren ook na het volgende te lezen: Wie betaalt een FAST-takeling?

De rekening van de FAST-takeling wordt betaald door de eigenaar van het voertuig. Sommige bijstandsverzekeringen betalen de kosten van een FAST-takeling terug, andere niet. Raadpleeg daarvoor uw polis of verzekeringsmaatschappij. De kosten voor de signalisatie tijdens de interventie worden evenredig verdeeld onder de eigenaars van de betrokken voertuigen.
In Nederland (Randstand) detecteren ze dat vaak gelijk via camera toezicht. Daar hoef je zelf niets voor te doen behalve stilstaan met pech en zet Rijkswaterstaat de weg een snelheidsbeperking of rood kruis op de rechterbeen aan. Veiligheid vooropgesteld!

Zonder ongeval met letsel of levensgevaarlijk situatie is Er geen politie nodig en hebben ze liever dat je gewoon zelfs zonder politie afhandelt.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat iemand voor zo wel de wegmarketing of toch de politie bellen een rekening voor voor heeft gekregen.

Wegslepen moet je in Nederland dan wel weer zelf regelen maar gaat meestal gratis via de ANWB of Rijkswaterstaat (naamgeving van deze overheidsinstantie is volgens mij nog van voor de tijd dat er snelwegen waren ) Waarbij de ANWB/wegenwacht een commerciële/private hulpverleningsdienst/ alarmcentrale is met vrijstellingen om over de vluchtstrook langs de file te rijden en je auto op de vluchtstrook te repareren.

https://www.rijkswatersta...ngeval-en-pech/index.aspx

https://www.rijkswatersta...-op-de-snelweg/index.aspx

https://www.rijkswatersta...dentmanagement/index.aspx

https://www.anwb.nl/wegen...e/spreekbeurt/pechmelding

[Reactie gewijzigd door xbeam op 19 oktober 2019 01:48]

Overigens zijn dat soort dingen in België tegenwoordig not done - daar hebben ze een FAST ("Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst") team standby om je naar de dichstbijzijnde carpoolparking of veilige plek voorbij de afrit te slepen.
Dit gebeurt ook gewoon in Nederland. Rijkswaterstaat is er snel bij als je een ongeval of pecht hebt.

https://www.rijkswatersta...weginspecteurs/index.aspx
Verschil is dat het bij ons verplicht is, terwijl jullie weginspecteurs niet gaan tussenkomen voor een lekke band.
Ik weet niet in hoeverre het verplicht is, maar de weginspecteur haalt je wel meteen van de vluchtstrook af. Heb dit recentelijk zelf mee mogen maken. Weginspecteur gaf aan dat stil staan op een vluchtstrook levensgevaarlijk is en had om die reden mijn auto meteen weggezet bij een carpoolparking.
Dat is het inderdaad ook, maar als je niet meer verder kan rijden dan houdt het natuurlijk op en moet je je band gaan vervangen (tenzij je op metaal wil rijden en daarmee je auto nog verder gaat beschadigen). Bij ons mag je 'm niet vervangen en *moet* je de politie verwittigen.
Wel ze sluiten de rijbaan of sturen een sleepwagen. Dat gebeurt op afstand door detectie systemen en camera bewaking op de snelweg.

Vaak melden mensen zich via de ANWB een commercieel meldkamer/alarmcentrale
Je weet dat je in Waze per soort melding kunt aangeven of je die op de kaart wilt zien en of je een waarschuwing wilt?
je kan de meldingen op de pechstrook (die zijn inderdaad onzinnig) ook gewoon uit zetten dus.
Toen ik 2 minuten langs de A10 stond met pech gingen meteen de strook op 50 naast me. Camera’s gok ik
Klopt, op de A10 signaleren de camera's automatisch stilstaande of langzaamrijdende voertuigen. Zal wel niet de enige snelweg zijn.
Waarom zou je de hulpdiensten inschakelen voor een lekke band?
Jij gaat rustig op de vluchtstrook een wiel vervangen als 1 van je linkerbanden lek is?
Nee daarvoor mag je ook je garage bellen of de ANWB dan vervangen zij die voor langs de snelweg.
Daarvoor bel je niet de hulpdiensten. Volgens mij weet je niet wat hupdiensten zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hulpdienst
Ik ben benieuwd of de flitsagent zelf zijn locatie gaat doorgeven. ;)
Informatie via meldkamers gaat trager dan wanneer gebruikers het melden.
En hoe krijgt de meldkamer die informatie? Telepathie?
Google is al zo lang bezig met functionaliteit uit Waze over te nemen in Maps, dat ze beter de applicaties gewoon kunnen fuseren. Scheelt in ontwikkelingskosten en onderhoud.
Nieuwe naam lijkt me ook duidelijk: Maze ;)
Als ze de stem dan ook eens overhevelen. Ik krijg altijd een hartverzakking als google maps begint te praten met die rot stem.
Da's precies de reden waarom mijn telefoon op Amerikaans Engels staat. Die stem is zo ontzettend veel beter...
Ik gebruik meestal Apple Maps, maar soms kun je niet anders...
Haha ik was een paar jaar geleden op vakantie in Griekenland. Daar navigeren met google maps was eerst grappig, maar al vrij snel werd het rete irritant. Ze kon de straatnamen niet uitspreken, dus ging ze spellen.

SLA RECHTS AF OM OP DE DELTA DELTA YPSILON ALFA (en zo nog 30 seconden) TE BLIJVEN.
Ware het niet dat de twee apps in de achtergrond helemaal anders in elkaar zitten. De ene baseert zich op kaarten van overheden en werknemers die meldingen van gebruikers verwerken en af en toe de kaart updaten, de andere heeft een wereldwijde community van vrijwilligers die de kaart in hun omgeving up to date houden. Verder is een beetje interne concurrentie ook zeer positief voor de innovatie.

Van Google Maps weet ik het niet zeker, maar Waze maakt winst. Dus ook op financieel vlak hebben ze niet meteen een reden om de ontwikkeling van een van de apps op te geven (want samenvoegen kan je niet echt doen, behalve door een van de apps gewoon op te geven).
Google is al zo lang bezig met functionaliteit uit Waze over te nemen in Maps, dat ze beter de applicaties gewoon kunnen fuseren. Scheelt in ontwikkelingskosten en onderhoud.
Nieuwe naam lijkt me ook duidelijk: Maze ;)
NEEEE! Achter waze dit een gigantische community dat Waze heeft gemaakt zoals het nu is. Als Google ook maar iets veranderd aan Waze (zoals jouw idee met fuseren of opheffen) dan ga je die community nooit naar googles nieuwe platform krijgen en gooi je de kwaliteit en kracht weg.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 18 oktober 2019 13:40]

Waarom niet? Je voegt gewoon maps toe aan Waze en behoudt alles van Waze zoals het nu is.
Op dat moment moet Google dus 2 dezelfde apps onderhouden en dat is totaal niet kostenefficiënt, er gaat er dan 1 verdwijnen, mag jij raden welke.
Wat ik niet snap is dat er nog zo’n verschil zit tussen de registratie van ongelukken en omleidingen/ afsluitingen vanwege werkzaamheden in Waze en Google Maps. Regelmatig gezien dat Google Maps mij een kant opstuurde waar dikke file stond of zelfs de weg was afgesloten en Waze dat dus wel aangaf.
Dat komt omdat Waze en Google Maps twee los van elkaar staande systemen zijn. Ze gebruiken een volledig andere dataset. Google Maps is de ene functie na de andere uit Waze aan het kopiëren, maar steeds op hun eigen manier (wat soms beter is en soms slechter is).
Jammer dat deze nieuwe functies niet terug te vinden zijn in Android Auto. Hopelijk volgt dat snel.
Maar in android auto kan je het instellen dat als je op navigatie drukt het waze opent. Je hebt ook apps voor android auto in de playstore. Dus als je auto radio android auto heeft dan kan je Waze ervoor downloaden. Ik zelf gebruik android auto van mijn mobiel. En het gaat automatisch . Zodra mijn mobiel de bluetooth van mijn auto herkent dan start Android auto automatisch op.
Klopt maar ik wil Waze niet gebruiken, ik wil Google Maps gebruiken. Waze werkt niet helemaal lekker op de laatste versie van Android Auto om een of andere reden. Daarnaast heeft het niet de sattelietweergave en vind ik de algehele interface van Waze heel erg lelijk en bovendien niet handig in gebruik.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 18 oktober 2019 14:58]

Dit opdat mensen toch Google Maps zouden gebruiken?
Handige functie die al een tijdje op android werkt inderdaad.
Zelf heb ik waze lang geleden gebruikt maar vond het toen niet de beste navigatie app.
Tot op heden gebruik ik maps nog maar sinds flitsmeister ook hard aan de weg timmert 8)7 probeer ik steeds vaker die navigatie, hier zitten deze functies al enige tijd in en zijn vrij accuraat. al moet ik zeggen dat maps toch veel accurater is met wegaanpassingen, zoals nieuwe rotonde of compleet nieuwe wegen.
Waarom dit met de hand ingevoerd moet worden snap ik nog steeds niet helemaal, flitsmeister heeft hierover nagedacht door hun 'plus' te lanceren.
Alleen zijn filemeldingen etc echt ruk in Flitsmeister. Dan check je speciaal een weg (ook met live traffic info) Flitsmeister geeft niks aan en dan blijkt het vervolgens alsnog druk te zijn of vast te staan..

Ik ben al lang fan en een gebruiker van Flitsmeister, maar ga toch Waze (weer) een kans geven.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 18 oktober 2019 16:29]

Weet jij welke het meest accuraat is (grootste actieve user base)?
Flits meister of waze?
Voornamelijk voor mobieler flitsers dan.
Mobiele flitsers zou ik zeggen Flitsmeister. Maar meer omdat Flitsmeister meer de focus op flitsers legt dan overige gebeurtenissen (in mijn opinie).
Qua globale userbase is Waze groter vermoedt ik (da's een gok, heb geen harde cijfers). Vanwege het image, Waze legt de focus op het sociale aspect. Rekening houden met elkaar, met vrolijke icoontjes, en sociale functies.
Flitsmeister is meer voor de mensen die ehh, willen doorrijden zeg maar :*)

Sirene radar van Flitsmeister vind ik ook een toevoeging van grote waarde. Met name de aanduiding van pijlwagens (deze hebben het bijna allemaal). Je weet al dat er een pijlwagen aankomt, voordat je m überhaupt ziet. Vaak zat een pijlwagen in of vlak na een bocht, waar ik al van wist dat ie er ging staan.

Gisteravond even Waze geprobeerd, maar voor aankomst alweer verwijderd.
- Bij vermijd snelwegen, nog steeds routes via de snelweg aanbevelen.
- Het irritantste is nog de melding "rood licht camera", bij een paal die zowel rood licht als snelheid pakt..
- Verstopte opties en nog steeds geen simpel en clean "dashboard" zoals Flitsmeister dat biedt. Niet de hele tijd zo'n verplaatsen we kaart, maar gewoon een scherm waar alle actualiteiten op verschijnen.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 19 oktober 2019 07:52]

Er zijn al gelijkenissen momenteel tussen Waze & Google maps, als je de help pagina van waze open doet kom je uit bij Google help. Meldingen van storingen kwamen al in Google maps, enkel wegenis updates blijkbaar nog niet.

Het is een stap binnen een samenvoeging van beide applicaties vermoed ik, heb mijn voorkeur wel liever dat ze de Waze functies gaan bewaren, heb net iets meer vertrouwen in het systeem daarachter.
Hehe eindelijk, hier zat ik lang op wachten
Naast deze functie wachten er denk ik meer op de snelheidsweergave van de app. Deze is een paar maand geleden al op android gelanceerd. Op iOS moet dit nog komen
Ik heb Android en ondanks dat ik de laatste versie heb, heb ik de snelheidsweergave nog steeds niet in Maps.
Helaas ik ook niet, zijn er gebruikers die het wel hebben?
Ik heb hem wel al een tijd. :)
je moet dit manueel aan zetten in de instellingen wel! en het is helaas niet zichtbaar als je het gebruikt in android auto :s
Bij mij op Android Auto op de mobiel zelf wel (heb geen auto met AA ingebouwd).
wel nu je het zegt! hier ook dus als ik AA niet gebruik... Hoe stom is dat. Ofwel is het onlangs aangepast, dit weekend eens in de auto nazien!
Let wel... je ziet enkel uw eigen snelheid. Ik wil vooral de max snelheid zien die je ergens mag rijden.
Ik gebruik hem in Android auto, nu is het duidelijk voor mij.
Hopelijk is de eerst volgende update van Google Maps het mogelijk maken van de split screen functie bij Apple Carplay O-).
Hopelijk is de eerst volgende update van Waze het mogelijk maken van de split screen functie bij Apple Carplay
Dat zou ook prima zijn alleen ben ik bang ben dat Waze op korte termijn uitgefaseerd zal gaan worden...... :'(. Zou ook leuk zijn als Flitsmeister een update krijgt om in de split screen modus te kunnen gebruiken.
0Anoniem: 210193
18 oktober 2019 15:36
Weet iemand waarom dit (nog) niet in België beschikbaar is?