Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cat S52-smartphone is valbestendig tot 1,5 meter en kost 499 euro

Bullitt Group heeft onder de licentie van Caterpillar de Cat S52 aangekondigd. Het nieuwe toestel is volgens de fabrikant zijn dunste rugged Android-smartphone tot nu toe. De Cat S52 overleeft volgens de specificaties een val van 1,5 meter hoogte op beton.

De Cat S52 weegt 210 gram, meet 158,1 bij 76,6mm en heeft een dikte van 9,69mm. Volgens de fabrikant gaat het om een stevige smartphone die stof- en waterdicht is met een ip68-certificering. De bedieningsknoppen van de Cat S52 zijn gemaakt van metaal. Verder is het toestel beschermd door een rand van aluminium, een rubberen antisliplaag aan de achterzijde en Gorilla Glass 6. Volgens tests van de fabrikant overleeft het toestel een val op beton van 1,5 meter hoogte. Ook kan de telefoon temperaturen van -30°C tot 65°C doorstaan voor een periode van 24 uur.

Het nieuwste model van Cat Phones wordt aangedreven door een Mediatek Helio P35-soc, een octacore met Cortex-A53-cores op maximaal 2,3GHz. Het toestel heeft 4GB ram en 64GB opslaggeheugen dat uitbreidbaar is via een micro-sd-kaart. De telefoon wordt geleverd met Android 9 en krijgt volgens Cat Phones mettertijd een upgrade naar Android 10.

Het ips-scherm van 5,65" heeft een resolutie van 1440x720 pixels en een beeldverhouding van 18:9. De fabrikant claimt dat het scherm ook bediend kan worden met natte vingers of met handschoenen aan. De telefoon heeft verder een 12-megapixelcamera met een f/1.8-lens en een pixelgrootte van 1,4µm, en een selfiecamera van 8 megapixel. De accucapaciteit bedraagt 3100mAh en er is ondersteuning voor snelladen via usb-c. Het toestel is vanaf 12 november verkrijgbaar voor 499 euro.

Cat Phones Cat S52

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

29-10-2019 • 11:26

139 Linkedin

Reacties (139)

Wijzig sortering
In geval Tweakers deze gaat reviewen, hierbij alvast een vriendelijk verzoek om het toestel te beoordelen op z'n toepassing en niet gaan reviewen of je erop kunt gamen en kekke foto's ermee kunt maken. In het verleden heeft Tweakers deze fout al vaker gemaakt, en hopelijk wordt het nu wel een nuttige review.
het toestel te beoordelen op z'n toepassing en niet gaan reviewen of je erop kunt gamen en kekke foto's ermee kunt maken.
Waarom niet allebei?

Omdat iemand op een bouwwerf werkt wil niet zeggen dat die niet graag een snelle smartphone heeft waar mooie foto's mee gemaakt kunnen worden. Sterker nog: goede foto's maken bij slecht licht is op een bouwwerf zelfs essentieel, dus de camera is een cruciaal aspect, zelfs als je alleen naar 'de toepassing' kijkt.

Het is niet omdat een toestel goed is in 1 aspect dat de rest minder grondig moet worden gereviewed, ook neit als dat ene aspect een zeer nauwe niche is.

En dat doet Tweakers imo goed als je kijkt naar de laatste FairPhone review: de keuze om geen score te geven vond ik een goede oplossing voor dit probleem, maar alsnog werd wel gewoon de checklist afgegeaan waarbij de performance, camera, batterijduur en bouwkwaliteit werden nagegaan.
Ik denk dat een bouwwerf geen mobile telefoons gaat inzetten om professionele foto's te maken, hoewel de boodschap van je argument klopt, de doelgroep die je pakt klopt niet.
Dus je verwacht dat ze ook nog met dslr's gaan rondlopen daaro?
Het is toch hartstikke handig dat als er een probleem geconstateerd wordt, dat daar snel een duidelijke foto van gecommuniceerd kan worden? Heb je toch geen profi camera voor nodig, een mobiel die dat kan met slechte licht omstandigheden is echt wel een must.
Professioneel niet. Maar om dingen na te vragen wel. Ik doe dat ook vaak zat.
is toch voor je beroep? dus professioneel gebruik van je telefoon..
Je bent nog geen professioneel fotograaf als je voor je beroep een foto moet maken.

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 29 oktober 2019 21:29]

Ik ken enkele architecten die vaak genoeg de werf bezoeken om de stavaza te controleren. Dan worden er steevast foto's genomen met de mobiele telefoon, als bewijs.

Omgekeerd doen de aannemers het zelf ook vaak genoeg om bewijs te hebben van voortgang, of om problemen te fotograferen en zo makkelijker voor te leggen aan de opdrachtgever.

[Reactie gewijzigd door kiang op 29 oktober 2019 13:09]

Ik zie nergens waar @kiang de titel professionele foto's gebruikt.

Goede foto's bij slecht licht lijken mij ook éssentieel. Immers, als iets niet volgens specificatie is / afwijkt / heel goed is. Hoe makkelijk is het dan dat je met je primaire middel van langeafstandscommunicatie ook een heldere foto kunt schieten van het probleem.
Ik denk dat een bouwwerf geen mobile telefoons gaat inzetten om professionele foto's te maken
Juist wel, lijkt mij. Het zal juist niet de bedoeling zijn dat de werknemers daar voor de hobby foto's gaan maken.
Alle bouwers/aannemers die ik ken maken met hun telefoon continu foto's van stand van zaken, historische situatie, nieuwe situatie voordat iets wordt dichtgemaakt, enz. Waarom zou een telefoon daar niet goed voor zijn?
Zo'n rugged toestel is niet alleen maar voor mensen in de bierkaai. Je kan ook gewoon zo'n telefoon willen omdat je dat ding een beetje wil kunnen manhandlen en dan zijn de overige features zeker geen bijzaak. Ik zit dus ook zeker in het "allebij" kamp.

Ik sta best in de markt voor zo'n telefoon die gewoon een klap kan hebben, werk gewoon op kantoor. De reden dat ik nu een "reguliere" smartphone heb is puur om de overige featureset.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 29 oktober 2019 15:43]

Ben je ooit wel eens op een bouwplaats geweest? Indien: "ja"... Welk werelddeel was dat? Ik kan je meedelen dat ik als bouwvakkers wanhopig op zoek ben naar een mobieltje wat reëel kleuren weergeeft zonder dat ze blauw of beige weergegeven geworden. Dat ze niet bij een tikkie uit elkaar vliegen en fatsoenlijk met Exchange omgaan.
Ik ben nu opzoek naar een mobieltje wat mijn geliefde Lumia 950 kan vervangen. Vorig jaar een Nokia 6.1 4/64... Die belanden uiteindelijk in mijn dashboardkastje. Nu een 7.2 en agenda sync is ruk. Interface mail rommelig. Volgens mijn klanten zit ik in een vissenkom IPV mijn auto, blauwe foto's. Dank zij Here We Go een fatsoenlijke navigatie. Maar .... Ach... Laat maar,,, dit is echt hopeloos.
Met de 6.1 krijg ik ook veel opmerkingen over de kwaliteit tijdens het bellen (op speaker want aan het oor hoor ik niets, niet door een probleem aan mijn kant)
Volgende weer Samsung :)
Gewoon opsturen,,,
Binnen een week terug en keurig voor elkaar. Mijn vrouw had de 6.1 uit mijn dashboardkastje gehaald en even later was de boel geblokkeerd en reageerde nergens meer op.
Service van HMD Nokia is subliem.
Met de 6.1 is mijn vrouw gelukkig.... Ik niet...
Daar zit je er naast, dat wordt dagelijks gedaan.
In verband met veiligheid wordt bij zelfs afgeraden om je mobiel te gebruiken op een bouwlocatie. Foto's nemen is hierdoor eigenlijk not done omdat je dan niet meer op je omgeving iets wat weer tot incidenten kan leiden.
Daarom maak ik juist foto's met mijn mobiel, om onveilige situaties vast te leggen en daarmee incidenten te voorkomen.
Dan verwacht je ook dat de iPhone bijvoorbeeld wordt getest op een drop van 1,5 meter.
Ik zit zelf in de wegenbouw sector. Voor mijn collega's buiten op het werk is het wel degelijk van belang of een toestel degelijke foto's maakt. Steeds meer moeten de grondwerkers foto's maken van hetgeen ze aangelegd hebben voordat de grond er weer over gaat zodat dit tezamen met de tekeningen / inmeting het archief in kan. Het maakt voor de keuze van zo'n toestel dus wel degelijk uit wat de kwaliteit van foto's is.

Gamen is niet direct een toepassing waar de grondwerker veel gebruik van maakt, maar wat wel steeds meer gemeengoed wordt is het inzien van de 3D BIM Modellen door de grondwerker. Door op zijn telefoon even in het 3D model te kijken weet de grondwerker wat hij moet doen. Niet direct gaming dus maar wel een toepassing wat leunt op de gaming en vaak gebruik maakt van een game engine voor de rendering.

Voor mij zou het dus van meerwaarde zijn om bij dit soort telefoons wel terug te zien in de review wat de kwaliteit van foto's is en hoe het gamen zich verhoud tot andere telefoons.
Test dan BIM modellen in plaats van pubg mobile. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Test voor de use case.
Als hij foto's moet kunnen maken met slecht licht op een bouwwerf dan test je dat, niet de kwaliteit van selfies.

Als je iets test wat gericht is op een doelgroep dan test je het ook voor die doelgroep lijkt me.
Omdat hij rugged is, is het ook een interessant toestel voor ouders van jonge kinderen. Dus bij deze het vriendelijke verzoek om de performance en camera wel mee te nemen in de review.
Ik gok dat ouders met jonge kinderen niet snel een toestel van 500 euro gaan kopen dat gericht is op de bouw puur omdat ie rugged is. Die nemen dan eerder een goedkoper model met een bumpercase ofzo erbij.
Niet mee eens.

De gebruikers doen in veel gevallen er nog steeds hetzelfde mee, ze doen er alleen meer mee door het af en toe te laten vallen/stuiteren/etc.

Het is niet dat omdat iemand op een bouwplaats werkt die persoon geen privé leven meer heeft.
Sure, maar een bouwtelefoon beoordeel je voornamelijk op de robuustheid. Minder op het feit of je er goed op kunt gamen, dat is namelijk niet de doelgroep.
Hoe zo niet?
Die doelgroep heeft toch niet een heel ander soort leven?

Ik denk dat de kracht van een telefoon de inzetbaarheid is, niet alleen tijdens werktijd.
Tuurlijk is het fijn als je goede foto's kunt maken. Maar primair is het een stevige telefoon die tegen een stootje moet kunnen, waterdicht, en eventueel andere niet-zo-standaard features heeft. Daar moet imo primair op getest worden. Niet of je er goed op kunt gamen. Je gaat toch ook niet een vorkheftruck beoordelen op acceleratievermogen? Of een ziekenhuismonitor op led verlichting en overdrive?
Beoordeel een product op de doelgroep waarvoor 'ie bedoeld is. En in vorige artikelen op Tweakers over een niche product werd helaas te veel gefocused op de standaard testen, en niet zo zeer op de bijzondere kwaliteiten van het product.
Een vorkheftruck gebruik je dan ook niet s avonds in huis, dat is nogal het verschil.
Ik denk dat je te veel in hokjes denkt. Een beetje "leven en elementen bestendigheid" is een feature waar ik wel voor zou betalen. Maar dat moet dan wel bovenop andere features zitten van een capabele smartphone.

Als je een telefoon hebt waar je een wolkenkrabber mee kan omkegelen, maar verder de featureset heeft van een midranger van twee jaar terug houd het voor mij al weer op.
Ik snap niet waarom ze niet gewoon high(er) end hardware is zo'n robuust pakketje krijgen en daar mogen ze zeker negatief voor scoren. Zeker als de prijs wel fors is.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 29 oktober 2019 15:51]

Vorige week betrapte ik een loodgieter die aan het pielen was met een telefoontje tijdens het werk. Porno aan het kijken? Was mijn opmerking. "Mwoah,,,, Lijkt er op" was zijn antwoord. Maar het was een Montagefilmpje van een Gebrit wcpot met billen wasinstallatie die hij moest monteren. Ik moet zeggen dat het filmpje op zijn mobieltje een stuk geiler is dan een papieren IKEA montage vodje. En vooral fijn als je een goed schermpje hebt met de juiste afspeelmogelijkheid en videokwaliteiten.
Je mag heb er best op/over reviewen. Je moet het alleen niet zwaar mee laten wegen.
Ze hebben anders ook ooit een prachtige review van de Motorola Defy geschreven.

https://tweakers.net/revi...telefoon-met-android.html
Inderdaad, graag een flinke val test, misschien ook maar eens naar een bouwput gaan en hem een dagje uit lenen aan een bouwvakker? :) Als die dan heel blijft en heeft die het goed gedaan.
Bij ons liepen de aannemer en degene die de zonnepanelen plaatsten ook rond met hun mobiele telefoon om foto's te maken van het dak.
Dit om zaken als aansprakelijkheid uit te sluiten
Waarom komen dit soort toestellen altijd met een 'zwakke' hardware?

Zo ook de Nomu S50 Pro - (leuk filmpje); heel wat goedkoper dan deze Cat, maar in beide zit een 'zwakke' cpu...

Is het zoveel moeilijker of duurder om een beetje een midrange cpu uit 2019 erin te proppen, bijvoorbeeld?
Omdat je in omgevingen waar dit soort toestellen gebruikt worden doorgaans genoeg hebt aan bellen, chatten en mailen. Je gaat niet uitgebreid zitten gamen of andere zware toepassingen gebruiken.
Belangrijkste is dat je bereikbaar bent 'onder zwaardere omstandigheden'.

en 'een zwakke hardware?'
Op een bouwplaats (bim) tekeningen enzo bekijken zou toch wel handig zijn. Ook voor bijhouden van opleverpunten en locatie van bijv foto's op het project.
Maar daar heb je geen "high performance hardware" voor nodig. Dat kon ook al zeer vloeiend met hardware van > 4 jaar geleden bij wijze van.
Ik zou bim ff googlen
Omdat je in omgevingen waar dit soort toestellen gebruikt worden doorgaans genoeg hebt aan bellen, chatten en mailen.
Dat moet dan wel veilig kunnen. Met deze MTK chipset kun je een nieuwe kernel wel vergeten.
Een nieuwe kernel, of dat voor deze chips wel of niet van toepassing is laat ik er buiten.
Hoeft niet altijd veiliger of beter te zijn.
Heel wat vind ik ook wat overdreven aangezien die 398 US dollar kost.
Met de huidige koers is dat 360 euro zonder invoerrechten en BTW. ( 3% en 21% kom je op een totaal van € 448.66 zonder verzendkosten en inklaringskosten. Dat is dan 50 euro minder voor een "onbekend" merk zonder europese garantie.
Cat is 1 van de sterkste merken in de wereld, vergelijk het met Louis Vuitton, daar betaal je echt niet de productieprijs, maar gewoon merendeel puur voor het merk.
Mijn reactie was alleen dat de genoemde none s50 niet heel wat goedkoper is als dat ystec claimt.
Of de telefoon de 500 euro waard is is een andere discussie maar de s50 is niet heel w t goedkoper.
Heel wat vind ik ook wat overdreven aangezien die 398 US dollar kost.
Met de huidige koers is dat 360 euro zonder invoerrechten en BTW. ( 3% en 21% kom je op een totaal van € 448.66 zonder verzendkosten en inklaringskosten. Dat is dan 50 euro minder voor een "onbekend" merk zonder europese garantie.
Die 398 USD klopt niet, of lijkt in ieder geval niet bijgwerkt te zijn.

Als je doorklikt op de websites waar het product wordt verkocht, zul je zien dat de prijs aanzienlijk lager is. Amazon.de (dus al in de EU) kost het 290 euro. Via AliExpress e.d. nog goedkoper, maar dan loop je inderdaad risico dat je achteraf alsnog moet bijbetalen.

500 vs 290 euro...

[Reactie gewijzigd door YStec op 29 oktober 2019 16:04]

Denk je dat het betrouwbaar is om te kopen via dealextreme? Wel mooie prijs... Zelfs als er nog wat btw/inklaring bijkomt...

https://www.dx.com/p/nomu...rint-face-id-2626073.html

Daarnaast twijfel ik nog tussen 2 duurdere opties. Blackview BV9600 en Ulefone Armor 6e... moeilijk moeilijk.

[Reactie gewijzigd door woekele op 29 oktober 2019 20:41]

Ok dan is het prijsverschil wel aanzienlijk ja.
Ik had alleen op de link in je reactie gekeken.
Hoe lichter de CPU hoe zuiniger vermoed ik. In dat opzicht kan je ook de nogal lage resolutie van het scherm beschouwen. De accuduur primeert boven de prestaties. De camera is daarentegen wel belangrijk. Ik vraag me af of er geen toepassingen/aansluitmogelijkheden bestaan voor externe hardware zoals een pinhole camera of zo.
Dat vraag ik me af.
Vaak oudere en minder door ontwikkelde CPU's en daardoor juist niet zuiniger.
Rush to Idle is denk ik interessanter en dus een snelle CPU.
Het zijn allemaal 'zwakke' CPUs, omdat het allemaal mobile ARM chips zijn.
Maar ja meer heb je niet nodig in een mobiel.
Ze doen dit vooral om de prijs een beetje te drukken, een sneller CPU betekent ook dat je een grotere accu nodig hebt om een goede batterij-duur te hebben.
Sinds ik een chinese Blackview telefoon heb gekocht hoef ik geen heavy duty telefoon van een ander merk meer. Voor een fractie van de prijs die je voor een CAT zou betalen krijg je veel betere specs.

Mijn Blackview 9600pro is al meerdere malen van 1.5 meter op ruwe grindstenen gestuiterd en heeft nog geen noemenswaardig krasje maar ook een modderbad is geen probleem.

[Reactie gewijzigd door veltnet op 29 oktober 2019 11:42]

+1Anoniem: 120539
@veltnet29 oktober 2019 11:57
https://www.google.nl/shopping/product/1044379249244926491
Voor een fractie van de prijs die je voor een CAT zou betalen krijg je veel betere specs.
Een vanafprijs van €439,- volgens Google shopping vind ik niet echt 'een fractie van de prijs', zelfs niet als ik van de adviesprijs van deze Cat uit ga.
Niet heel eerlijk om de Nederlandse adviesprijs van toestel 1 te vergelijken met de goedkoopste prijs die je kunt vinden voor toestel 2, waarbij je geen rekening houdt met de formeel gezien nog te betalen invoerrechten, BTW en handlingskosten.

(en dan nog los van de verantwoordelijkheid van de Europese leverancier voor het oplossen van problemen tijdens de verwachte levensduur.)
En dan kun je als ZZP'er fluiten naar je garantie als ie toch stuk is. Én je bent daarnaast ook nog eens lang onbereikbaar. Terwijl je met je CAT telefoon nog morgen bij een Nederlandse reparateur terecht kan met originele onderdelen. Zakelijk gezien = goedkoop = duurkoop.
voor de prijs van chinese telefoons kan ik (en heb ik) er 2 liggen en ben ik alsnog goedkoper uit dan menig flagship model die je ook weken kwijt bent als je die offcieeel wilt laten repareren.bijkomend voordeel is dat je hem kan rooten en TWRP erop kan draaien en dus een 1:1 backup kan maken en terugzetten op een nieuwe telefoon in minder dan 10 minuten.

[Reactie gewijzigd door flippy op 29 oktober 2019 12:23]

In dit geval geef je dan alsnog 450 euro uit, en dan moet je hopen dat je niet gepakt wordt door de douane met importkosten en btw.

Je loopt gewoon teveel risico
niet echt. ik heb hem voor 200 kunnen kopen met een actie op de site van de fabrikant zelf. en de btw en dergelijke schrijf ik allemaal af als brave ZZPer. onder de lijn kom ik dus niet eens in de buurt van de prijs van een iphone, laat staan met apple care.
Je kunt hem ook via Spanje en Duitsland laten versturen, dan geen importbelasting
Kan ik het niet minder mee eens zijn. De reden dat ik ooit met Chinese telefoons was begonnen kwam omdat ik na 3 waardeloze ervaringen (HTC, Samsung) met garantie afhandelingen bij mezelf dacht dat het die meerprijs niet waard was. Zekerheid, wat een synoniem voor 'garantie' zou moeten zijn, kan je er amper aan ontlenen tenzij je daarnaast nog een verzekering afsluit.

Voor diezelfde prijs kan je 2 toestellen kopen en, wanneer de een stuk gaat, gewoon naadloos over gaan op de ander. Ironisch genoeg heb ik wel eens een Xiaomi gehad die problemen gaf met de accu, daar had ik ondanks de verzending sneller een vervangend toestel voor dan mijn college z'n Samsung.
Dan heb je je servicemodel niet op orde als bedrijf / facilitaire dienst of je hebt een slechte leverancier. Voor een paar tientjes per toestel heb je 3 jaar lang next-business day on-site met swap en accidental damage afgedekt en kan je een dag later weer door na een defect. Waarom zou je in hemelsnaam investeren in twee toestellen die je op de plank legt omdat er mogelijk een defect gaat en alle afschrijving van dien. Een goed onderhouden iPhone een Samsung heeft een veel hogere restwaarde, dus onderaan de streep is het niet altijd goedkoper om een Xiaomi te kopen.
Restwaarde, die dingen worden veilig verschroot vanwege de data die er op staat.
Kan gewoon gecertificeerd gewiped worden met o.a. Blancco. Ik moet nog een klant tegenkomen die hun nieuwe iPhone of Samsung na 2 jaar al geschred wil hebben. En ik werk bij de grootste zakelijke IT reseller van Nederland ;-) .
Helaas zul je als je BV stuk is het ding terug naar China moeten sturen en software updates kun je waarschijnlijk ook vergeten. Er is een reden dat die China troep zo goedkoop is..
BV update best goed, beter dan sommige westerse merken.
De garantie van Blackview loopt via Allianz verzekeringen en en updaten werkt zeer goed.
Dit is geen china troep, maar china kwaliteitsspul
Je weet dat 99% van de spullen die je koopt van Apple e.d. ook gewoon uit China komen. Ja, er zit troep tussen, maar dat is in NL niet anders (ooit een Alcatel GSM geprobeerd?). Kwestie van zoeken en informeren. Dat doe je, hopelijk, hier ook.
Daarom koop je ook xiaomi aparaten, helaas niet rugged, voor de rest super telefoons, waar zelfs samsung soms van kan leren
De Xiaomi's die je hier koopt, zijn de export-modellen. De échte Chinese modellen zijn een soort afvallertjes. Zo werkt het bijv bij DJI (van de drones) ook.
oh, dat wist ik niet, bedankt!
Heb je hier ook een bron ofzo voor?
Ik heb het vernomen van ADVChina, het youtube kanaal van twee kerels die flink wat jaren in China gewoond hebben. Ik vind ze wel betrouwbaar. Ik heb helaas geen imperisch bewijs :)
CAT is qua updatebeleid anders ook geen fijne partij, ik heb 'n S60 gehad, en tot m'n grote teleurstelling kreeg ik daarna al vrij snel door dat die al niet meer mee ging naar de laatste android versie. Was een jaar of 2 terug dus weet de exacte details niet meer maar volgens mij heeft dat toestel nooit een Android upgrade gehad.
ik heb deze ook en dat ding is uit mijn zak gevallen terwijl ik ~110 ging op de motor en behalve wat lichte beschadigingen aan het rubber op de hoek en droogvegen (wwant natuurlijk eindigt hij in een plas) en was verder helemaal goed.
Over Blackview gesproken.
Ze hebben momenteel ook een Kickstarter campagne voor het nieuwste model incl. FLIR hitte camera: https://www.kickstarter.c...e-for-outdoor-adventurers
Best leuk speelgoed.
En daar kun je gewoon alle (ook Google) apps op installeren? Geen last van Android-beperkingen?
"Mijn Blackview 9600pro is al meerdere malen van 1.5 meter op ruwe grindstenen gestuiterd en heeft nog geen noemenswaardig krasje maar ook een modderbad is geen probleem."

Waar gebruik jij dat ding allemaal voor joh?
Vooral buiten en in de werkplaats
Die 1,5m val, hoe vaak overleefd hij die? Mijn S8 overleefde de eerste keer ook, maar de tweede niet..
Ik denk dat ie het juist niet lang volhoudt. Hij heeft gorilla glass 6, en glas is glas, en glas breekt.

@Gopher
"je kunt filmpjes zien waar mensen gewoon met priemen en hamers op 't scherm aan 't slaan zijn."

Die mensen slaan dus op Cat telefoons met plastic schermen.
glas is glas en glas breekt..... dat is ongeveer net zon goede vergelijking als telefoon is telefoon oftwel samsung = apple

glas is natuurlijk niet glas, vensterglas is ook glas toch gebruiken we dat niet bij telefoons, bovendien komt de sterkte bij glas ook uit het design dus afgeronde hoeken, radiussen van afrondingen etcetc . Daar kan CAT dus wel degelijk gewoon onderzoek gedaan hebben en een beter en steviger ontwerp van hebben gemaakt dan de concurentie die daar niet naar gekeken hebben.

als je zoekt in termen van Gorilla glas 6 test ed kun je zien dat het glas van zichzelf al best tegen een stootje kan
Het is een quote van een ene Jerry op YouTube ;)
Jerry Rig Everything

Ik hoor zijn zakmes al schrapen op de behuizing. Enige rotte deel van zijn test.
Vergeet de 'scratches at a level 6, with deeper grooves at a level 7' niet😂

Overigens lijken die nieuwe edities vab gorilla glass veek gevoeliger voor krassen. Jier nog een telefoon zonder gorilla glass liggen, nauwelijks krassen, 3, nauwelijks krassen, en 5, binnen een week al lrassen (inmiddels ook al aan schermpje nr 2). En die laatste heeft ook mlt-810g als rating zo uit mijn hoofd gezegd. Ik zou deze CAT ook binnen een jaar slopen 😂
Het is wel waar. Ieder type glas kan breken. Als je glas te hard maakt, dan krast het minder snel, maar breekt het weer sneller. Je kunt glas ook zachter maken, waardoor het minder snel breekt (zoals vensterglas) maar dan krast het weer makkelijker. Zo is de natuurkunde nou eenmaal.

Je kunt ook plastic gebruiken, maar dan trekt het zelfs krassen aan van de overburen. Maarja, dan is het wel bijna onbreekbaar.
Daarom gebruiken ze glaslaminaat....een combinatie van laagjes glas en plastic
Is glaslaminaat niet bedoeld om te zorgen dat als het glas breekt, dat het in één stuk blijft? Daarom gebruiken ze dat voor o.a. autoruiten toch?
Mwa, daar zijn wel trucjes voor te verzinnen. Ik had een Sony xperia Active, daarvan was het zelfs lastig om het scherm te krassen of te breken als je er moeite voor deed, zie bijv. dit filmpje.

Er zijn genoeg materialen die minder gauw breken én minder gauw krassen dan schermpjes van mobiele telefoons. Zacht materiaal breekt misschien minder gauw, maar dat sluit een verbetering niet uit.
Cat telefoons worden getest op vallen, in de fabriek laten ze ze 30x oid stuiteren op een stalen plaat
Ik zou ook opteren voor de combinatie van een zacht en flexibel scherm met een harde screenprotector.
Hoe overleeft hij die? Nou simpel, iedere keer :P
Als in de specificaties staat dat hij zo'n val kan overleven, dan suggereert dat ook dat je die val (in principe) vaak kunt herhalen zonder grote schade.
Volledig offtopic, maar ik vind het een leuk verhaal. Mijn vader was vroeger verkoper en die had 'onbreekblare' glazen ingekocht. Leverancier had die glazen laten zien, paar keer op de grond gegooid en inderdaad: niet kapot te krijgen. Hij neemt zo'n glas mee naar huis, zegt tegen mijn moeder: 'moet je nou eens kijken' en flikkert dat glas op de keukenvloer in 100.000 scherven. Gevolg: een avond boze gezichten van weerskanten :)
Het komt op mij toch vooral over als een marketing verhaal. Een serieuze val direct op het scherm en je CAT toestel kan de prullenbak in. Daar veranderd een rugged back cover helemaal niets aan hoor. ;)
Dan dekt de garantie de schade. Da's wel een pluspunt met Cat toestellen.
Er staat dat ie de val overleeft. Dus met een gebroken scherm kun je er nog gewoon mee werken.
Sorry hoor. Maar een smartphone zonder werkend touchscreen, daar heb je helemaal niets meer aan.
Waar heb ik gezegd dat een gebroken scherm geen touchscreen meer kan zijn?
Bij dit soort telefoons kun je dit meestal gewoon meermaals doen. Ik weet niet of deze wat minder rugged is dan z'n voorgangers, maar je kunt filmpjes zien waar mensen gewoon met priemen en hamers op 't scherm aan 't slaan zijn.

Redelijk amusant.

Ik vraagme overigens af wat voor extra's de telefoon heeft, z'n voorgaande flagship was nogal prijzig maar had wel coole features (zie de lees meer sectie)

[Reactie gewijzigd door Gopher op 29 oktober 2019 11:38]

2 collegas hebben ook zon cat telefoon, de voorloper op deze. Het scherm binnen een week kapot. Die aluminium behuizingen zijn leuk. Als de telefoon echter precies met de scherm rand op een scherp steentje valt van bijvoorbeeld een ruwe klinker dan barst het scherm direct. Aluminium heeft daarnaast het nadeel dat het totaal niet sterk is. a
Als de telefoon dus net op de alu rand valt dan deukt deze zonder moeite in en drukt op de schermrand waardoor deze barst. Leuke verkoop praatjes dit... ieder toestel wordt getest op 150cm val hoogte en moet minimaal een bepaald aantal keer overleven om door tests te komen van de fabrikant. Dit is niks bijzonders in mijn ogen. Daarnaast komt gg steeds weer met een nieuwe versie die nog sterker is. Mijn ervaring is dat het geen kloot uit maakt. Zodra je toestel valt op stenen is de kan 99% dat je scherm of achterkant het niet overleefd
Geldt hetzelfde voor mijn S10 ;( Die overleefde ook de val van de week niet... Dat word een nieuw scherm TWV 300 euro... En dat terwijl hij in een officieel Samsung hoesje steekt... Misschien dat deze CAT wat voor me is }>
En dat terwijl hij in een officieel Samsung hoesje steekt...
Is 'een val overleven' tegenwoordig een officiële feature van Samsung hoesjes dan? Anders is deze info natuurlijk een beetje irrelevant terwijl de toon (zoals deze bij mij overkomt) wel wat negatief naar Samsung toe.
Nee dat begrijp je verkeerd, alhoewel ik van een specifiek hoesje van Samsung wel verwacht dat hij "dicht" blijft zitten. En niet tijdens een val uit mijn jas zak openvalt waardoor het met het scherm naar beneden op de grond sukkelt. Ik had idd wel de verwachting dat dit dicht zou blijven, maar helaas...
daardoor dat ik voor die otterox gekozen heb.
veel van de hoesjes met sluiting gebeurd via een extra flap er boven op met daarin een drukknoop oid.
De otterbox is daarbij veel eleganter (smaller), even robuust, en toch met sluiting zodat die niet open gaat bij het vallen.
ik had ook even gekeken naar die clearcovers, maar net daardoor er van af gezien.
of een otterbox strada, iets goedkoper.
Die val overleeft een CAT best vaak omdat die erop gebouwd is, een S8 is een consumenten telefoon en heeft geen specificatie qua vallen.
Mijn telefoon, niet rugged, heeft ook een specificatie, maar die was ook na 7 maanden kapot. Kan dus net verkeerd vallen helaas. De xcover van mijn neefje was ook binnen een jaar gebarsten aan de bovenkant. Zo werkt dat helaas, je kan net pech hebben
Niet echt stof vrij, na 14 maanden was het microfoontje stuk. Ben meteen weer terug gegaan naar samsung met stevig hoesje.
Jij hebt deze telefoon al 14 maanden in jouw bezit zo te lezen?
Een vergelijkbare CAT neem ik aan.
Gaat hier niet om een Samsung mobiel, maar een CAT van het type S52. Staat bekend om stof/water en val bestendigheid :)
@Ceesje is terug gegaan naar een Samsung telefoon, zo lees ik het.
Ik hoop dat de software inmiddels ook verbeterd is. De eerdere versie hebben wij binnen het bedrijf versneld alle 100 uitgefaseerd omdat ze spontaan vastliepen en daarna starten in 'factory default'. De helpdesk was ook niet om naar huis te schrijven. Maar voor alsnog. Het lijkt me een goede telefoon voor in de bouw
Ben wel benieuwd wat dit gaat worden. Familielid heeft vorig jaar de Cat S60 gekocht maar het is en een blijft een groot ding, vind 500euro dan ook nog wel meevallen voor een telefoon van dit formaat.
Er zijn dan ook mensen wie een top camera en een top cpu verwachten van een telefoon wat eigenlijk alleen gemaakt is voor bellen, whatsappen en internetten (en natuurlijk het overleven van stof, vallen en stoten) en niet om mee te gamen of haarscherpe foto's mee te maken. Cat blijft toch wel betaalbaar en populair voor de agragische sector en de bouw.
Ik heb nu een ruggear 850, hiervoor een cat S40. Rampentoestel, meerdere collega's problemen.
Microfoon bedroevend slecht, gebelde hoort vaak alleen gewauwel/onderwater geluiden.
Camera bijna geen fatsoenlijke foto mee te maken, een Samsung S2 maakt betere.

De ruggear heeft een veel betere microfoon, camera iets beter.
Ook nieuw is dat CAT er tegenwoordig een vingerafdrukscanner in heeft zitten. Voorheen was dat namelijk nog niet het geval bij hun smartphones.
Het is ook wel jammer dat ook zij mee zijn gegaan met het groter maken van de smartphones. Hij is weliswaar dunner geworden, maar tevens ook een stuk langer dan de voorgangers.

Qua specs mis ik nog wel een 2e/3e camera voor nog mooiere foto's, want deze telefoons worden niet alleen op de bouw gebruikt, maar vaak ook als casual toestel voor mensen die een stevige smartphone willen.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 29 oktober 2019 13:03]

Specs vallen een beetje tegen zo te zien en als je regelmatig updates wil ontvangen zou ik zeker geen Cat aanraden.heb de Cat s61 is zeker stevig. Veel valpartijen meegemaakt zelfs 1 van 5 meter op beton. Ok er zat wel een extra hoes omheen maar ik dacht niet dat ie nog heel zou zijn.
Alleen de updates is geen doorn in het oog meer maar een hele doornstruik. Zit nog op Android 8.1 omdat tijdens de uitrol van Android 9 problemen zijn opgedoken. Maar dan wordt het onderhand wel tijd voor een nieuwe 8.1 update. Heb nu nog steeds de beveiligingsupdate van Mei. En de klantenservice komt met belachelijke antwoorden. Nee ik vind de Cat s61 geweldig als het op de hardware aan komt, maar qua updates is het gewoon bagger. Daar slaan ze de plank helemaal mis. De communicatie naar de klant toe is ook een afknapper. En daarom zeker zou ik nooit meer voor Cat kiezen.

[Reactie gewijzigd door Willem1980 op 29 oktober 2019 13:08]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True