Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Het grote bouwmerk Caterpillar, of Cat in het kort, associeer je waarschijnlijk doorgaans met graafmachines, walsen en bulldozers. Wat je misschien niet weet, is dat het bedrijf sinds een paar jaar ook smartphones maakt. Dat zijn toestellen die in eerste instantie logischerwijs voor de bouwsector bedoeld zijn. Ze zijn stevig, hebben een lange accuduur en overlijden niet meteen als je ze in het water gooit. Op het Mobile World Congress in Barcelona ontdekten we de nieuwste toevoeging voor deze categorie telefoons. De nieuwe Cat S60 heeft namelijk een ingebouwde warmtecamera van het merk Flir.

Zo'n warmtecamera registreert infrarood licht en maakt vervolgens een heatmap. Dat kan de camera live, zodat je zonder af te drukken kunt zien welke temperatuur de dingen hebben waar je de camera op richt. In het geval van de Cat S60 kan dat ook achteraf. Hij heeft namelijk twee camera's, waarvan één reguliere met 13-megapixelsensor. De warmtecamera maakt ook een normaal kiekje wanneer je op de sluiterknop drukt, waardoor je de heatmap achteraf over de foto heen kunt leggen. Die gecombineerde weergave noemt Cat MSX-technologie. Je ziet daarmee beter waar je precies naar kijkt op een warmtefoto.

Op Tweakers HQ hebben we een warmtecamera van Flir, die we bijvoorbeeld gebruiken om te kijken of apparaten oververhit raken. Hoewel de bouwsector ongetwijfeld de hoofddoelgroep is, zijn er dus zeker ook buiten de bouwwereld toepassingen te verzinnen voor een altijd-op-zak-warmtecamera. Cat zelf vindt dat ook en richt zich bijvoorbeeld naast de bouw op outdoor sporters en professionele hulpverleners.

Zo vertelde een medewerker op MWC dat je soms zelfs een beetje in het verleden kunt kijken met de Flir-camera. Hij gaf het voorbeeld dat een politieman bij een gepleegd misdrijf zou kunnen zien of een achtergelaten auto de gezochte potentiële vluchtauto zou kunnen zijn. Dat zou kunnen door via de heatmap te checken of de bestuurdersstoelstoel nog warm is. Zelf testten we iets dergelijks op de beurs door onze hand heel kort op een tafel te leggen. We zagen vervolgens door de hittecamera onze handafdruk nog een behoorlijke tijd duidelijk zitten.

De hittecamera kun je ook te gebruiken om tochtplekken te spotten of vochtige plekken in huis te zien. Wanneer een deel van de muur niet geïsoleerd is, kun je dat in principe ook spotten. Als een leiding lekt, zou je in sommige gevallen zonder de hele muur of vloer open te breken kunnen inschatten waar het lek zich bevindt. Daarnaast kun je in essentie ook bij geheel donkere omstandigheden zien via de infraroodcamera op basis van temperatuurverschillen. En zo zijn er nog wel meer toepassingen te verzinnen met de warmtecamera voor de gemiddelde handige Harry.

Cat S60 productfoto'sCat S60 productfoto'sCat S60 productfoto's

We zouden bijna vergeten dat er om de hittecamera een smartphone is gebouwd. Die draait bijna stock Android 6 Marshmallow en veel concessies op softwaregebied zijn er niet. Wel heeft de smartphone voor de high end-prijs van 649 euro met 32GB opslag niet de meest high end-chipset, namelijk een Snapdragon 617 die ook in de HTC One A9 zit. De resolutie van het 4,7"-scherm is 1280x720 pixels laag. Dat laatste is eigenlijk zowel een nadeel als een voordeel, want het zal er ongetwijfeld voor zorgen dat de 3.800 mAh-accu langer meegaat door het redelijk lage aantal aan te sturen pixels. Dat lijkt ons best fijn voor een telefoon waarmee je soms het scherm veel aan hebt staan om warmte te meten. Overigens vinden we de prijs van de smartphone met warmte-camera schappelijk, zeker als je in beschouwing neemt hoe duur een Flir-camera los is.

Ook zou de Cat S60 een val van 1,80 meter moeten overleven door zijn stevige metalen frame en dikke omhulsel met hard plastic onderdelen. Door dat omhulsel is de telefoon wel lomp en zwaar. De openingen zijn af te dichten voor water- en stofdichtheid. Met twee schakelaars aan de onder- en bovenkant kun je de telefoon nog waterdichter maken, waardoor hij het een uur moet overleven op twee tot vijf meter meter diepte. De ruige smartphone is verder daadwerkelijk onder water te gebruiken, want het scherm werkt volgens Caterpillar ook bij natte omstandigheden.

Er is goed over de smartphone nagedacht, met een grote focus op de bouwsector. Zo werkt het aanraakscherm ook gewoon met handschoenen en is de maximale helderheid van het scherm volgens specificaties 540 nits. Dat is natuurlijk vooral handig als je regelmatig buiten bent met direct zonlicht. In de korte tijd die we met het bouwvakkerstoestel hadden werkte het naar behoren en de bouwkwaliteit - no pun intended - leek dik in orde. De behuizing ziet er voor een smartphone die niet op esthetica gericht is naar ons idee goed uit. We hopen dat het lukt om de smartphone over een paar maanden te kunnen reviewen, want we denken dat veel Tweakers-lezers een grondige test warm zullen onthalen.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Chris Broesder

- Reviewer mobiele apparaten

Chris werkt sinds 2015 bij Tweakers en is sinds begin jaren negentig bezig met tech. Hij schreef toen al reviews over games en had geen handleiding nodig bij zijn Transformers. Voordat hij bij Tweakers werkte, studeerde Chris Media & Cultuur richting Film aan de UvA en schreef hij voor diverse andere tech-platforms. Verder is hij niet vies van een (computer)spelletje op zijn tijd.

Volg Chris op Twitter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

In het Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera topic kwam de sensor ter sprake. Er is zeer weinig info beschikbaar, maar volgens Anandtech heeft de Lepton infrarood sensor een resolutie van 80x60 (deze waarschijnlijk).

Ter vergelijk de FLIR One (die ¤300 kost en je aan je telefoon kan koppelen) heeft een resolutie van 160x120. Dat is toch 4x meer. Voor sommigen mag dit weinig lijken, maar houdt in gedachten dat FLIR sensoren een veel lagere resolutie hebben dan foto sensors. Een professionele FLIR camera met 160x120 pixels kost als snel ¤2000. De net uitgekomen 1 megapixel FLIR camera (T1K) kost, niet schrikken, ¤40.000. Het feit dat een FLIR One voor <¤300 beschikbaar is en er nu telefoons met een ingebouwde sensor zijn is revolutionair.

In Woudrichem gebruiken we FLIR One's om warmteverliezen in woningen te onderzoeken. Dat werkt supergoed omdat mensen dan echt zien waar de warmte uit hun woningen verdwijnt. Iedereen weet wel dat warmte verloren gaat via enkel glas of ongeďsoleerde spouwmuren. Maar als je het live op een grote tablet ziet dan ga je er sneller wat aan doen. Je kan er ook lekkages in daken mee vinden (we zijn er al twee tegen gekomen). Meest recent zijn de infrarood foto's van een oud binnenvaartschip dat nu als woonboot dient.

[Reactie gewijzigd door janderk op 26 februari 2016 11:57]

Denk je dan dat het onderzoeken van warmteverlies echt veel minder gaat op een lage resolutie? (als je niet erg ver weg staat)

Afgezien van een lelijker beeld zou het toch goed moeten werken voor dat doel?
Ik heb kort geleden een warmtebeeld camera van Flir kunnen gebruiken vanuit mijn werk(Check je warmtelek).
Leuk apparaat wat je erg leuke inzichten kan geven. Ik kan me voorstellen dat diverse sectoren hier hun voordeel mee kunnen doen. Een 'echte' warmtecamera, die wij meekregen kost al gauw ¤2000-3000, kan aardig in de papieren lopen.
Dan is de ¤649,- voor dit toestel niet eens een gekke prijs.
Wat mij wel wat tegen viel was de lage resolutie(320x240) van het warmtebeeld, het verbaast mij dan ook dat de resolutie van deze telefoon hoger(640 x 480) ligt.
Het wartmebeeld is een combinatie van de gewone camera en de hitte camera.
Flir noemt dit "MSX technology", de hitte camera heeft waarschijnlijk een resolutie van 160*120 (gelijk aan de Flir One).

Met de normale camera kijkt ie waar objecten waarschijnlijk hun randen hebben, en zo kan ie het hitte beeld veel scherper weergeven.
Ok, ik had namelijk iets anders gelezen:

The S60 uses the same sensor and performs the same functions: it produces a live thermal image, measures surface temperatures, and can record both stills and video. The resolution is limited to VGA (640 x 480), which hints toward the fact that it's intended to primarily serve immediate and practical purposes.
Wat Hobbit zegt klopt.

De warmtebeeldcamera die jij hebt vastgehad is met een resolutie van 320*240 al best een aardige camera. Welk merk en type was het? De betere 320*240 camera's kosten zomaar al ¤ 7000,- Met ¤ 3000,- koop je eigenlijk nog geen professionele, moderne camera.

In de wereld van thermografie is momenteel een resolutie van 640*480 een soort van Full HD. Daarom moet er voor de camera die ik gebruik (al bijna 3 jaar oud) nog steeds gewoon nog even ¤ 26.000 afgetikt worden als je hem nieuw wilt. Flir heeft recent een 1024*768 camera uitgebracht en die mag je voor $ 39,950 meenemen.
Deze hadden we te leen van de Hanze Hoge School Groningen.
De exif geeft het volgende model aan: FLIR E6

De specs geven inderdaad het volgende aan:
Thermische gevoeligheid: < 0,06°C
160 x 120 IR-resolutie (19.200 pixels)
Voorzien van nieuwste MSX technologie (320 x 240 pixels)
!! Simultane opslag van normaal- en warmtebeeld op SD kaart
Meetbereik -20 tot +250°C
FOV: 45° x 34° / 0,5m
IFOV: 5,2 mrad
Voorzien van 3,5” LCD display (320 x 240 pixels)
Levensduur batterij > 4 uur (op locatie vervangbaar)
Dit lijkt me wel wat. Ik heb geen behoefte aan flinter dunne telefoons met een halve dag accuduur.
Daarnaast is het ook handig om andermans PINcode te achterhalen bij de kassa in de supermarkt. :'(
Daar heb je weinig aan zonder de pas, maar vooral handig bij beveiligde gedeeltes binnen bedrijven :+
Maar als je alleen de 4 cijfers van iemands pin en niet de volgorde weet zijn er toch alsnog 24 mogelijke combinaties van die code, en dus is de kans 1 op 8 dat de je iemands pinpas kan gebruiken nadat je hem hebt gestolen.
Nee hoor, je kan de exacte code aflezen; De toetsen stralen hun warmte namelijk weer uit aan de luch zodra de vinger er af is. De toets die het eerst los is gelaten is het koudste.

Zie linkje van letsa:
https://www.youtube.com/watch?v=8Vc-69M-UWk#t=0m19s
Wij zien het vanzelf in Tros Opgelicht en Opsporing Verzocht verschijnen, denk ik :)
Dat weet toch iedereen die Splinter Cell heeft gespeeld :+

Ik heb ook trouwens een aantal keer gehad dat ik de code kon aflezen aan de hand van de vervuiling rondom de toetsen. Je moet zo'n ding wel af en toe schoonmaken want je kan soms gewoon letterlijk zien welke toets het meest smerig is, en dan aflopend naar minder vies de 3 andere toetsen. Het meeste vuil blijft tenslotte plakken op de eerste toets die mensen indrukken.

Edit: dat geldt natuurlijk alleen voor een deur oid.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 27 februari 2016 09:08]

Dus eigenlijk is het veiliger iedereen een eigen code te geven..
Nee, realistisch gezien is het gewoon niet eenvoudig om deze apparaten daarvoor te gebruiken bij kassa's. Ten eerste is het onhandig om even foto's te gaan maken van pinapparaten op zo'n locatie nadat iemand anders ze gebruikt heeft; je kunt beter meekijken dan een warmtebeeldcamera gebruiken. Verder zijn de knopjes van pinapparaten vaak van metaal en reflecteren daardoor teveel voor goede warmte-meting.

@LekkereKwal: Klopt, veelal plastic knoppen. Dan nog is het maar de vraag of je duidelijk genoeg kunt zien wat de code was. De tijd tussen knoppen is vrij kort en dus het temperatuurverschil ook. Totaal niet het doel van dit toestel of course ;)

[Reactie gewijzigd door Gody op 26 februari 2016 23:49]

Je verwart geldautomaten met pinapparaten. De meeste geldautomaten hebben metalen knoppen vanwege hun buitenmontage. De meeste pinapparaten hebben plastic knoppen. Bekende uitzonderingen zijn automaten waar je kan pinnen zoals in de parkeergarage en voor OV-vervoersbewijzen, maar ook die gebruiken dat vanwege hun (kans op) buitenmontage. Ga maar eens bij je lokale supermarkt kijken en die heeft toch echt plastic knoppen ;)

Edit:
Kijk bijvoorbeeld dit rijtje: https://www.leza.nl/pinapparaat/
De rechter twee zie je bij de meeste supermarkten en horeca, toch echt met plastic knoppen.

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 26 februari 2016 11:15]

Meekijken valt op zonder 'handlanger', en je moet wel erg precies kijken.

De cassiere afleiden met Social Engineering is minder lastig. Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=8Vc-69M-UWk#t=0m19s :)
Dat is toch gemakkelijk op te lossen. Als ge geld afgehaald hebt moet je gewoon de volle hand even op de toetsen houden en uw sporen zijn gewist ;) Alle toetsen zijn dan even warm.
Gelukkig komen er in steeds meer winkels contactloos betalen (NFC).
Hierdoor hoef je dus geen PIN in te voeren en valt je pin dus ook niet af te kijken... (Mits je over je limiet ben natuurlijk)
Boven de ¤25 moet je altijd je PIN invoeren
Niet als je een koelkast afrekent bij de MediaMarkt.
Daar lukte het met 1799 euro ook :')
Pincode moet boven 25
Op papier wel idd, in de praktijk blijkt dit niet goed te zijn doorgevoerd. Zie de nieuwsberichten van afgelopen tijd.
Nee, Wesley-groet heeft gelijk. De recente berichten waaraan je refereert gaan over het maximum per dag van contactloos betalen met pincode, zie het blog van de Consumentenbond.
Terug naar de ¤2500, die een crimineel maximaal contactloos zou kunnen rollen. Daarvoor heeft 'ie je pincode nodig, maar die is vrij eenvoudig te achterhalen.
Dit is een mooi voorbeeld van de vervorming van nieuws. Dit was in feite een kleine exploit, maar door de enorme bombarie die erover gemaakt is, hebben veel mensen (je bent niet de eerste die dit zo opmerkt) het idee gekregen dat je zonder pincode tot 2500 euro kan betalen in een keer.

De waarheid is, zoals vaker, iets genuanceerder. Per keer kan het maximaal 25 euro zijn zonder pincode. Dat weten veel mensen en dat klopt het ook. Het ging bij de banken fout bij het maximum per dag van 50 euro - dat bleek niet altijd gehandhaafd te worden. Dat was de fout die leidde tot dit nieuws (wat overigens Tweakers nooit gehaald heeft, omdat de exploit financieel was en niet technisch; we kunnen het geen nieuws noemen dat je met een pinapparaat contactloos kan betalen immers, ook al gebeurt het ongemerkt ;))

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 26 februari 2016 11:55]

Moet. Wat heet moeten ? Zoals Rik hieronder aangeeft, het zou moeten, maar in de praktijk gebeurt het net even wat anders :')
mja, natuurlijk puur anekdotisch,, maar: Ik heb nog nooit een hoog bedrag contactloos kunnen betalen zonder dat er om m'n pincode werd gevraagd. Lijkt in mijn geval dus prima te werken.
Dan moet ge maar eens bijvoorbeeld in Frankrijk gaan tanken, daar moet je helemaal niets intoetsen. Ge moet daar uw handtekening op het bonnetje zetten en dat bewaren ze dan. Gewoon belachelijk want ze vergelijken die handtekening nergens mee. :(
Sorry, maar wat is dit nou voor onzin?
Gelukkig komen er in steeds meer winkels contactloos betalen (NFC).
Hierdoor hoef je dus geen PIN in te voeren en valt je pin dus ook niet af te kijken... (Mits je over je limiet ben natuurlijk)
Er staat dus letterlijk:
"Als je over je limiet bent natuurlijk" en dat slaat duidelijk op het voorgaande in de quote En dan klopt de hele gedane stelling dus niet meer, want als je over je limiet heen bent moet je juist wél je pin invoeren en valt die dus ook af te kijken .

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/mits_tenzij/
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/mits-tenzij

"Mits" is in deze context dus ALTIJD fout. Op geen enkele manier kan "mits" gelezen worden als "tenzij". Dat is niet mijn mening, maar een FEIT.

Bovendien mag je, júist op een serieus techforum, verwachten dat mensen woorden gebruiken die ook betekenen wat ze bedoelen.
Erg leuk dat die hittecamera ook gecombineerd wordt met de gewone camera zodat je ook scherpe contouren zien in Flir modus. Verder goede specs maar waarom dan weer 720p?
Ik gok dat dit gewoon de keuze is om de batterijduur nog verder te pushen. Iemand die de hele dag deze telefoon gebruikt op bijvoorbeeld een bouwplaats (wat mij de doelgroep lijkt) kan het natuurlijk niet hebben dat zijn telefoon+hittecamera na een halve dag leeg is.
Dit is een telefoon voor de échte man...

je kan namelijk aan de temp van een vrouw zien in welke staat ze zich bevindt (ontvankelijk voor reproductie of niet) en zo meer kans maken bij de vrouwen :)
bovendien is dit echt een telefoon die niet stuk gaat als je hem laat vallen tijdens het bellen (tenzij je meer dan 2m groot bent ofzo).
je kan 'm ook mee op vakantie nemen en in mooi helder water bikinishots maken :p

maar vooral; je kan na een nachtje doorzakken nog steeds je vrouw bellen om te horen hoe kwaad ze is, en dan kiezen om naar huis te gaan of om nog wat langer 'cooldown' te geven aan je vrouw en zelf dan nog wat oefenen in het glazentillen ;)

yup, dit wordt weer een -1... spijtig want het is wel informatief bedoeld met een stukje leutigheid ;)
Het kijken naar iemands lichaamswarmte en daar conclusies uit trekken kwam ook bij mij op, maar vooral de vraag of dit niet een stukje privacyschending met zich mee kan gaan brengen.
Nee hoor.
Het staat je vrij om mensen (die zich op openbare grond bevinden) te fotograferen met reguliere camera's. Dit is enkel een camera die op een andere frequentie van het lichtspectrum werkt (IR) dus dat is in mijn ogen precies hetzelfde en zou dus gewoon toegestaan zijn.

Ik zou het overigens wel grappig vinden om in de winter door de stad te lopen met die camera en kijken wie er allemaal veel warmte verliest/uitstraalt en waar dit dan gebeurt (bij de nekhals van hun jas? onderkant jas? einde mouwen? hoe goed isoleren bepaalde kledingstukken nou eigenlijk?... etc etc)
Ik zou het overigens wel grappig vinden om in de winter door de stad te lopen met die camera en kijken wie er allemaal veel warmte verliest/uitstraalt en waar dit dan gebeurt (bij de nekhals van hun jas? onderkant jas? einde mouwen?
Binnenkant doos? :9~

Je beredeneert het mooi, zo van: "omdat ik nu alles mag fotograferen, mag het thermisch ook", maar dat je iemand overdag bij daglicht met een camera mag fotograferen, betekent niet automatisch dat je dit met bijv. Sony Nightshot (waarmee je daar badkleding heen kon kijken) ook mag... :D

Het feit dat je met zelfgekozen kleding bepaalde 'zaken' visueel aan het zicht kunt ontrekken, voor zover jij dat als drager wenst, geeft dat je voldoende privacy (anders ga je naakt de straat op ipv een upskirt mini-vod ofzo), maar als je daar vervolgens doorheen kunt gluren met je CAT-phone, maakt het toch andere koek (waar ik hem ook voor zou gebruiken, daar niet van :P), dus ik zou niet al te snel denken dat daar geen publiek debat en evt. wetgeving voor komt in zeikerig-NL, zeker als dit over 2-3 jaar misschien wel een algemeen 'hebbedingetje' is geworden (omdat het zo fucking cool is.)

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 27 februari 2016 11:02]

Dat is een zeer slippery slope dat argument dat jij nu aanhaalt.

Wat nou als ik geboren was met een afwijking/mutatie waardoor mijn ogen IR licht konden waarnemen? Of wat nou (met vooruitzicht op de toekomstige technologie) als ik blind ben en een bionisch oog in laat bouwen welke nightvision en IR vision heeft?... zou ik dan ook de privacy schenden van al die mensen omdat zij niet bewust zijn van hoe ze eruit zien op straat onder night/ir vision?...
Dat is een uitzondering op de regel, met nog een aantal anderen. Binnen deze democratie wordt niet echt rekening gehouden met 'uitzonderingen', the good or the bad...heb ik zo de indruk. Is er geen technische oplossing, dan verzint e.o.a. jurist in D'haag wel dat je in jouw geval een 'ontheffing' krijgt voor je bionische IR-oog, lijkt mij.

En ja, je schendt nog steeds de privacy in zekere zin (omdat je als wederpartij niet kunt kiezen wanneer je tot op het bot bekeken wordt, anders dan in een ziekenhuis, bij de dokter, op het strand of in de slaapkamer)- echter is het aantal mensen met een dergelijke apparatus zo laag, dat de kans van tegenkomen op straat nihil is.

Ik denk dat je dezelfde Google Glass-reactie krijgt, iedereen is tegen, behalve de user- die vindt het fantastisch en dan kan men twee kanten uit; of het wordt gedoogd en iedereen went eraan, binnen het algemeen belang ligt immers ook jouw eigen belang verdisconteerd dus als je er zelf een hebt wil je ook to the max, of het wordt door de Staten-Generaal ethisch beoordeeld en dan wellicht verboden.

Als jij een 'super-power' zou bezitten, zou je het dan zeggen? Ik niet in ieder geval. :P

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 27 februari 2016 15:43]

Inderdaad. Het doet me denken aan de Sony nightshot affaire van pak m beet 15 jaar geleden.
Daar hebben ze vanwege privacy issues al snel een redesign moeten doorvoeren van de lensfilters, zo ging het verhaal.
Het is misschien wat dubieus geformuleerd, maar ik denk dat je een paar belangrijke en ook gevoelige punten noemt. Als ze hiermee slim gaan adverteren is het een inkoppertje.

Wel te hopen dat een telefoon waarvan de hardware lang meegaat ook genoeg updates zal ontvangen.
Lol ik moest lachen, maarja het is dan ook vrijdag _/-\o_
Lach jij alleen op vrijdag? :+
nee zeker niet alleen op vrijdag, ook nog zaterdag en zondag :*)
Bovendien is deze telefoon zo groot dat je hem in je broekzak kunt doen om meer indruk te maken...
Waarom geen 720p? 1080p voegt amper wat toe op een 4,7" scherm.
Ik snap je punt Ronald. Voor veel mensen, zeker waar de ogen niet meer optimaal zijn is dit niet te zien. 3 jaar geleden kwam de HTC one m7 uit met 4,7" scherm met 1080p. Toen was iedereen het ermee eens dat dit er heel mooi uitzag en beter was dan 720. Inmiddels is men alweer bij QHD en zelfs UHD aangekomen. Mijn punt is dat de 1080p schermen nu aanzienlijk goedkoper zijn en zeker ook energiezuinig genoeg als je ziet dat ze tegenwoordig een telefoon met QHD ook 2 dagen batterijduur kunnen geven. Ik vind een 1080p scherm veel fijner dan een 720p scherm, maar dat is uiteraard slechts mij mening :)
Het draait om functionaliteit niet luxe. Beetje zelfde idee als dat je niet een marathon gaat lopen met werkschoenen maar wel belangrijk dat je makkelijk de hele dag comfortable ermee kan rond lopen met het extra veiligheid dat ze bieden.
En werk telefoon is niet bedoeld voor netflix, youtube of gaming. Daarom zit er ook geen snapdragon 810/820 in maar de 617 die erom bekend staat extreem zuinig te zijn en gekoppeld aan een extra zuinige scherm met een 3800 mAh batterij spreken we over gebruik van weken zonder op te laden ipv dagen bij normaal gebruik of minimaal een paar dagen bij intensief gebruik van het flir camera.
Hoeveel dat is moet we nog zien in een volledige review maar alle potentie is er met duidelijke keuzes.
Gaaf ding!

Ruim makkelijker in gebruik dan een random smartphone met een Flir One USB hitte camera. Bij zo'n los ding gaat het USB stekkertje geheid een keer stuk.

De Flir One voor Android kost iets van 275 euro. Dus nog ¤380 voor een midrange rugged android. Das nog steeds vrij prijzig, dus alleen echt interesant wanneer je de hitte camera nodig hebt.


Hopelijk is ie wat beter leverbaar dan de Flir One, die wil ik al sinds eind 2015 kopen, maar de levering wordt eindeloos uitgesteld.


En waarom zeuren over 720p vs 1080p? alsof de doelgroep van zo'n telefoon het ook maar iets kan schelen hoe scherp de lettertjes zijn als ze met hun neus op het scherm zitten....
Was handig geweest als het nieuwsbericht ook het aantal pixels van de warmtecamera erbij vermeld want die is voor goedkope toepassingen vaak erg laag zodat veel zelf moet interpreteren omdat de camera zelf zo weinig informatie verschaft. Goedkope FLIR sensoren hebben vaak minder dan 100x100 pixels...
640x480 dus ca. 0.3MP (staat ook ergens op de pre-order page, zie het originele bericht op TW)
zucht,.... klagen jullie nu over een 'dikker omhulsel' voor een telefoon gemaakt voor in de bouw?? En gemaakt om van 2meter te vallen (daarom heeft ie ook 'afgeknipte' hoeken voor kleinere impact)
ook handig voor de "Pin-code heat mapping" hack :

https://www.youtube.com/watch?v=8Vc-69M-UWk
MSX technologie, dat is wel heel erg jaren '80 he? :)
"Mocht je dus op vakantie bij het snorkelen willen weten hoe warm de visjes zijn, dan kan dat."

Helaas kan dat niet, zeker nooit Predator gekeken ;-) Water absorbeert de thermische straling.
Daar heb je een punt inderdaad ;) Moet zeggen dat het ook meer een grappig bedoeld fantasietje was dan een realistisch scenario, maar goede toevoeging.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True