Cat S60 Zwart - Reviews

Specificaties 4,7" • 1280x720 (HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Cat S60 Zwart Review

Foritain 10 april 2018, laatste update op 10 april 2018, 3.284 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Cat S60 Zwart

Een leuke FLIR warmtecamera met een fysiek stevige telefoon erom, zo moet je de Cat S60 zien. Bouwkwaliteit en knoppen zorgen voor een ferme grip, maar intern is het meer budget phone dan zelfs maar middenklasser; camera, software en prestaties zijn niet echt om over naar huis te schrijven.

Pluspunten

• FLIR is friggin' cool. En zinvol voor verschillende (veelal zakelijke?) doeleinden I guess
  • Fysieke bouw uitstekend, waterdicht, stofdicht en stootbestendig. Ligt ook lekker in de hand.
  • Accuduur bovengemiddeld.
  • Afstelling scherm goed, maximale helderheid ook goed voor gebruik in de zon.

Minpunten

• Op tal van fronten minder dan de prijs doet vermoeden. Camera is matig, de telefoon is niet bepaald snel, beeldschermresolutie is vrij laag.
  • Software-/updatebeleid teleurstellend. Nog op Android 6.x

Cat S60 review (en een beetje S61 preview)

- Inleiding
- Accu
- Software
- Camera
- Conclusie

Een review van een telefoon die inmiddels zo’n twee jaar oud is? En waarvan de aangekondigde opvolger ergens de komende maanden moet verschijnen? De toegevoegde waarde daarvan is natuurlijk niet zo extreem. Desondanks willen we onze ervaringen met deze machine aangrijpen om vooruit te kijken naar de Cat S61, wat nu goed is in de S60, wat eventueel beter moet, en dergelijke. Noem het een Cat S61 vooruitblik op basis van de Cat S60 die wij nu enige tijd in onze handen hebben.

Oor spronkelijk te koop voor ca 650 euro, inmiddels te koop rond de 550, praten we over een mid-high end segment telefoon. De opvolger kent een prijskaartje van 899 euro en zit daarmee echt in het top segment. De crux is dat dit geen concurrenten zijn voor de iPhone of de Samsung S9, maar dat de geintegreerde FLIR warmtecamera deze modellen een unieke extra geeft. Gecombineerd met een water- en stofdichte behuizing en focus op valbestendigheid maakt dit dus een telefoon voor de bouw of andere ‘ruwe’ werkzaamheden. De Cat S61 zal daar nog een luchtkwaliteit en laser-sensor (afstand meten) aan toevoegen, wat die positie sterker lijkt te maken.
Uitpakken

In de kanariegele doos zien we: een QuickCharge 2.0 lader, een USB kabel, en de telefoon zelf. Ondanks de kanarie weinig poes(pas).

De Cat S60

De Cat S60 schreeuwt ‘bouwvakker’, en hoewel de opvolger ietsjes eleganter lijkt zal er in grote lijnen niet al te veel aan veranderen. Hoewel slechts 4,7” in scherm is de net geen 148mm lange / 13mm dikke Cat S60 een fors beestje, waar ook het gewicht van 223 gram wat aan bijdraagt.

Voorop gaat onze aandacht naar de switches waarbij je kan kiezen tussen 2 en 5 meter waterdicht, waarbij het laatste de speakers en microfoon echt dicht zet; 2m is dus de gangbare stand.

Bovenop steekt een hobbel met FLIR erin duidelijk uit.

Fysieke knoppen voelen prima, en we zien dat er een SOS knop en de micro USB lader verstopt zitten onder klepjes. Klepjes die overigens een beetje nagel vereisen om te openen, ik heb wel wat pruts momentjes gehad toen ik wilde laden (korte nagels). Eerste puntje wat beter zou kunnen voor de S61, gewoon waterdicht zonder klepjes.

Achterop zien we een soort carbon patroon, en de nodige drukke elementen bovenaan. Naast de camera de FLIR warmtecamera, en onder het klepje de simkaart en eventueel SD kaartje.

Pak je de Cat S60 echter beet dan voelt het als een uitermate solide ding. Een duidelijke stap op van de Cat S41 die we eerder zagen. Dat gevoel is in elk geval positief, zeker omdat je ook de indruk krijgt dat een verder hoesje verder ook niet noodzakelijk lijkt.

Naast de Samsung Galaxy S7 ter vergelijking:

Specificaties

Op papier is het geen denderend verhaal. Het was een middenklasser twee jaar terug, en dat zit in het licht van 2018 niet eenvoudiger. De 3800mAh accu is wel bovengemiddeld, maar een 1280x720p scherm of een Qualcomm MSM8952-3 processor is niet heel spannend. 32GB geheugen lijkt prima, en is uitbreidbaar, dus wat dat betreft is het ok.

Softwaretechnisch echter, Android 6.0. Mwah, daar gaan we het zo nog even over hebben.

De focus ligt duidelijk in het ‘rugged’ verhaal: IP68 rating, water- en stof bestendig. Valbestendig tot 1.80m, en bruikbaar in stevige kou tot en met een sauna.
Software

De software is op zich weinig spannend. Ze pakken een redelijk typsche Android experience, plakken er een extra store bij voor ‘Rugged’ apps, waar wellicht wat nuttigs in staat maar zodra het begint met ‘fishing’ en ‘farming’ haak ik snel af.

Minder te spreken ben ik over het feit dat deze telefoon op Android 6.0.1. draait. Geen 8, geen 7, een Android security patch leven van 1 september 2017, en geen echt vooruitzicht. Het zijn dezelfde zorgen die we bij de Cat S41 hadden, dezelfde zorgen als bij de Kodak Ektra (zelfde fabrikant), en het is één van de duidelijke punten waar ze echt werk van moeten maken als ze op de lange termijn mee willen komen. Ze lijken zich er ook wel van bewust, want de aanstaande Cat S61 komt met Android 8, en er is bij de release toegezegd dat Android 9 te zijner tijd gepusht zal worden naar dat model.
Prestaties

De negatieve samenvatting van de prestaties zou zijn ‘ondermaats voor de prijsklasse'. De positievere approach is ‘voldoet voor wat het apparaat moet zijn I guess’ (precies wat het moet zijn hebben we het in de conclusie over). De prestaties zijn simpelweg niet uitzonderlijk zoals de CPU al deed vermoeden, en een duidelijk punt dat beter kan in de S61.

Praktische prestaties zijn.. mwah. De response in normaal gebruik is trager dan we van de Samsung S7 en Huawei P10 gewend zijn, maar het kan er mee door. We zouden het zeker een aandachtspuntje noemen voor de opvolger, maar gezien we daar een Snapdragon 630 in zien gaan, een middenklasser maar wel één de normaliter dient te voldoen, zou dat voldoende moeten zijn.
Scherm

Het scherm zullen we ‘best ok’ noemen. Niet spectaculair simpelweg vanwege de 720p resolutie, maar ok. Maximale helderheid is met 690 cd/m2 erg hoog, en dat is fijn bij gebruik in zeer lichte omgevingen. Het scherm dimt ook goed, met een minimale witwaarde van net meer dan 30 cd/m2, geen pijnlijke ogen bij gebruik in het pikdonker dus ook. Het constrast varieert wel sterk, van een mooie 1200:1 bij die lage helderheid tot een schamele 330:1 bij maximale helderheid. Het is duidelijk dat je die mooie peak helderheid dus betaald met een contrastrijke weergave, maar dat nemen we Cat niet kwalijk. Pakken we ca 450 cd/m2 dan is het contrast van 1250:1 uitstekend, dus een kleine prijs voor een extreme is prima.

Whitelevel met 6953K is ietwat blauwer dan daglicht, maar niet ongebruikelijk in een telefoon en praktisch prima te noemen. Verder is opvallend dat de grijsbalans en kleurnauwkeurigheid van de Cat S60 echt uitstekend is, we zien waardes waar een typisch degelijk IPS monitor het predicaat ‘uitstekend’ bij zou krijgen. Gezien een smartphone veelal kleuren oververzadigd lijkt de Cat S60 op het eerste gezicht niet heel spectaculair met kleuren, maar dit is eigenlijk zoals het hoort.
Accuduur

Accuduur is goed. Niet extreem zoals sommige andere modellen in hun line-up met extra grote batterijen, 3800mAh is iets meer maar niet extreem veel meer dan gangbare telefoons, maar in onze Worx accutest zien we hem met 8 uur en 30 minuten toch een uurtje of twee langer doorgaan dan de S7 of P10 bijvoorbeeld, en dat is erg netjes.

Wel merken we op dat de telefoon met de FLIR camera ook harder door zijn accu kan gaan dan gebruikelijk, vooral omdat het toestel de applicatie soms niet goed lijkt te laten slapen. Ondanks dat het scherm al even uit stond blijft de telefoon dan ruimte tijd goed warm, en pas bij het afsluiten van de FLIR app houdt dat dan op. Warmte komt uiteraard door werkzaamheden, dus hou daar rekening mee. Echter, 8 uur 30 minuten Worx benchmark met screentime is een keurig resultaat voor een volle dag hard werken.
Camera

De camera beschrijven we als ‘net functioneel genoeg’ voor de doelgroep. En dan denken we aan een bouwvakker die even snel een shotje moet delen van work-in-progress. In goed licht zijn het nog best ok plaatjes die je met je familie kan delen, maar spectaculair is het geenszins; in de volle zon zijn gezichten soms nauwelijks herkenbaar, en wordt het donker is de focussnelheid en kans op structureel scherpe foto’s matig. Het is niet de primaire feature van deze telefoon, maar we denken dat het delen van foto’s ook zakelijk waardevol is, zeker in de ‘rugged’ hoek, dus een betere camera vinden we absoluut een meerwaarde. Functioneel kan het er wellicht mee door, maar verwacht geen rijkelijk detail, van het scherm spetterende kleuren of een snelheid die je topmodel consumer telefoon doet vervangen.

"Mwah"

Buiten gaat het duidelijk wat beter af; omgevingslicht of flits is gewoon nodig.
FLIR warmtecamera

Tot dusver zien we eigenlijk geen goede reden om 550 euro voor deze telefoon neer te tellen, simple as that. Maar daar komt nu verandering in, want de ingebouwde FLIR warmtecamera is duidelijk iets unieks. Een beetje budget FLIR camera, en daar is hier sprake van natuurlijk (hun luxere modellen lopen in de vele honderden of duizenden euro’s) kost je ook snel een paar honderd euro.

Start de FLIR app, point, and shoot.

Het idee is natuurlijk dat je een goede reden hebt om een FLIR camera te kopen. Ze noemen zelf wat voorbeelden zoals het herkennen van lekkages. In ons geval was het idee achter dit toestel dat het onze reviews ten goede zou komen. De temperatuur van systemen en componenten in beeld kunnen brengen is een heel leuk concept.

Het zal nog even duren voordat we het in de routine hebben, want we vergaten hem af en toe nog wel eens om pas bij het avondeten weer te herinneren dat die warmtecam erin zat. Ach, het is ook gewoon leuk om te kijken hoe heet het eten geserveerd wordt, of hoe koud het ijs was de afgelopen dagen.

Dat het een budget FLIR is, op zich geen schande, uit zich in de beperkte resolutie van de beelden. Of dat een beperking is valt te betwijfelen, de meeste doelstellingen die we voor ogen hebben is het geen breekpunt voor.

Van de warmtebeelden heb je overigens ook het onderliggende ‘normale’ beeld waar je tussen kunt schakelen, zij het in dezelfde beperkte resolutie.

Het is uiteraard die FLIR die de Cat S60 zijn bestaansrecht geeft, tenminste op het prijspunt waar de S60 zich oorspronkelijk en op moment van schrijven bevindt. Je bent op zoek naar een beetje warmtecamera, en het feit dat er een telefoon omheen zit is dan een hele praktische extra voor je, daarom overweeg je deze. Gezien de stevige prijs van een FLIR camera vinden we dat idee ook totaal geen probleem, en het is zeker niet zo dat elke telefoon eenheidsworst dient te zijn voor de massa.

Het feit dat de opvolger er aan zit te komen geeft ons een mooie kans om wat zwakke punten aan te wijzen die beter zouden moeten, en het spijt ons te moeten zeggen dat er toch echt wat duidelijke verbeterpunten zijn. Zo vinden we een 720p scherm toch echt wat ouderwets. Functioneel wellicht niet cruciaal, maar het mag toch ook een klein beetje chique telefoon zijn die om je FLIR zit denk ik dan. Ook de interne componenten zouden krachtiger mogen voor een nog wat meer ‘snappy’ feel van de telefoon, want de gebruikerservaring is meestal die van een goedkope middenklasser en bij vlagen een instapper; bij vlagen toch echt wat traag. En hoewel de camera functioneel meestal wel ok is denken we dat er ook voor die pure zakelijke doelgroep toch echt wel meerwaarde te vinden is in een goede, snel reagerende en snel focussende camera, net wat snellere interface, net wat snellere start en reactie van de FLIR, etcetera. Het is nu hooguit so-so wat gevoelssnelheid betreft, ook voor de niche doelgroep, en dat zou beter moeten in de opvolger.

Het zijn zaken die ons als geeks en gewend aan luxere telefoons duidelijk opvallen, maar een huidige koper op zoek naar een warmtecamera met telefoon niet per se in de weg hoeven te staan, en dat maakt de Cat S60 nog altijd iets wat overwogen kan worden. Wat we echter wel kwalijk vinden is het matige updatebeleid dat we tot nu toe hebben gezien bij telefoons van deze fabrikant. Nu valt er bij tal van fabrikanten op het softwarebeleid wat aan te merken, ook de grote jongens hebben er een handje van om dat verre van perfect bij te houden, maar er is geen goede reden waarom je juist als kleinere fabrikant daar niet op kan onderscheiden (of in dit geval gaat het dus de verkeerde kant op). Dit vaker genoemde punt is door de fabrikant duidelijk ontvangen, want voor de opvolger de Cat S61 is vooraf aan de release beterschap beloofd. Die komt dit jaar met Android 8 geinstalleerd, en een upgrade naar 9 is daarbij ook beloofd. Eerst zien dan geloven natuurlijk, maar het is in elk geval een upgrade-claim die tot dusver niet werd gemaakt.

Hoewel de kanttekeningen normaliter reden genoeg zijn om een typische telefoon van deze prijs te negeren is dit geen typische telefoon en zijn het in dit geval simpelweg overwegingen waar een eventuele FLIR koper zijn eigen mening over kan vormen; niet iedereen zit te wachten op hogere resolutie schermen en dergelijke. We zien daarbij ook veel goede zaken die zeker even de aandacht verdienen. Zo is de bouwkwaliteit top, het voelt als een mega solide ding en als stevig ding ligt het goed in de hand, de maximale helderheid is top en de dimbaarheid is top waardoor gebruik in zeer lichte en donkere omgevingen goed te doen is, en de kleurweergave van het scherm is zelfs uitstekend. Hij is verder IP68 rated dus kan naast tegen stootjes ook tegen water en stof (al zien we liever iets anders dan klepjes, het is afwachten hoe lang dat feilloos blijft), en de accuduur is dik prima. Wanneer we de doelgroep zien als harde werkers die een werkpaard van een telefoon zoeken dan vinden we zo’n Cat phone best een logisch idee. Zoiets zeiden we ook van de Cat S41, waarbij de 60-serie dan natuurlijk die FLIR toevoegt. Voor de één een gimmick, voor de ander noodzaak, en de doelgroep van deze telefoon bevindt zich in die laatste categorie.

De Cat S61 ziet er in elk geval wat strakker uit.

Uiteraard zal het idee van een opvolger lonken voor mensen die dit leuk vinden klinken, zeker nu die er op korte termijn aan zit te komen, en zeker gezien de meeste S60 minpuntjes die we aanstippen in de aankondiging van de S61 al verwerkt lijken te zijn; de kritiek lijkt gehoord. Ze lijken zich goed te beseffen dat ze met een niche doelgroep te maken hebben, en proberen die specieke, veelal zakelijk doelgroep nu ook te vergroten door ook nog een luchtkwaliteit meter en een afstand (laser) meter toe te voegen. Dat zal het aantal praktische doeleinden van het apparaat verder vergroten voorbij de FLIR. Ook lijkt de resolutie en dus de kwaliteit van de FLIR camera vooruit te gaan, wat dus het concept van de S61 klinkt eigenlijk heel erg veelbelovend.

Gecombineerd met de andere elementen die de goede kant op gaan (camera, CPU, scherm) klinkt de Cat S61 weliswaar als een interessante upgrade, maar de prijs zal ook flink hoger komen te liggen: 899 euro. Als zakelijke investering wanneer die features noodzaak zijn is dat minder een punt; zakelijk gaat een investering die de productiviteit verhoogd ver voor een scherpe prijs. Aan de andere kant, die flink hogere positionering geeft de S60 zelfs redelijk laat in zijn levensduur nog wel bestaansrecht als goedkope FLIR plus telefoon oplossing. En ik vermoed dat er nog wel wat gebruiksdoelen zijn (tech reviewers bijvoorbeeld, ahem) waarbij hij goed tot zijn recht komt.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog 'een paar' andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cat S60 Zwart?

De CAT S60. Een GSM, waarmee je ook het bouwterrein op kan gaan, zonder je scherm direct kaduuk gaat. De "ideale" bouwvakkers telefoon.

Catastische review!
In de veronderstelling dat de bouwvakker geen phone whizkid is die denkt dat alles op S9 tempo gaat :D
Mooie review, maar zo te zien wordt het wel tijd voor een gezonder menu :P
Salade op de FLIR is maar suf hoor ;)
Wat is de range van de FLIR?
Geen idee eigenlijk, foto met het ijs is wel een flinke afstand. Zou dat eens moeten vragen, zie het 1-2-3 ook niet bij de specs staan.
Een meter of 20/30 is er mee te halen, voor het "in de verte kijken" zie je nog wel verschillen op 40 meter.
Grootste probleem is om niet te bewegen en je meetpunt vast te houden :)
En dat je niet de resolutie hebt om echt veel te doen op die afstand :D
Ik heb hem ook en ben niet eens een bouwvakker maar er waren na een aantal maanden al wat kapotte klepjes en hij word spontaan zeer warm terwijl hij niks legt te doen op tafel .
Service is erbarmelijk en het update beleid idem .
Hun sociale media paginas staat vol met klachten en ze doen niets .
Scherm ook bijzonder slecht en toestel werd al snel traag met vele crashes .

Had hem gekocht voor de flir functie en het is een leuke gimmick maar verre van perfect . Camera reageert zeer traag .

Ik kan hem niet aanbevelen .
Ding is zelfs zo slecht dat ik hem niet eens durf weg te geven als cadeau .

Verder uiteraard een prima review zoals we van je gewend zijn .
:D Altijd mooi om andere ervaringen te horen, al klinkt dit wel dramatisch :D

Over het warm worden: het valt mij op dat als ik de FLIR app aan laat staan dit gebeurd, maar niet als ik die afsluit. Is/was dat bij jou ook zo?

Over het scherm: ik zie dat mn screenshots van de calibratiesoftware er niet in staan, even kijken waar die gebleven zijn. Objectief zijn de resultaten echter verre van verkeerd. Contrast is prima, kleur / kleurtemps prima, max helderheid fors. Of heb je het dan vooral over de resolutie en/of response van het scherm?
Absoluut niet de ervaring die ik met de klantenservice had... Ik maakte een klacht van loslatend klepje, mocht hem opsturen en een week later had ik een NIEUW toestel in huis. Nog wat andere vragen gesteld (had er geen screenprotector bij teruggekregen die wel op de originele zat), ook geen probleem, week later had ik ook die eentje binnen.

Ik ben zelf enorm te spreken (en heb hem dan ook vol overtuiging tekoop staan) en ga ook zeker naar de s61 kijken!
Werd net wakker en besloot vanuit het bed even tweakers door te kijken. Tot mijn verbazing zag ik deze review, mooi gedaan!

Mijzelf weerhouden van het delen van gebruikservaring kon ik niet.. dus ik ga ook maar even mekkeren over de kwaliteit. Ik heb namelijk ongeveer zes maanden ervaring met dit model toetstel.

Ik ben tevreden over de bouwkwaliteit. Stevig toestel, ligt goed in de hand en is wat aan de zware kant. Die kleine klepjes en toetsen aan beide kanten hadden voor mij niet gehoeven. Fragiel en vereisen kleine vingertjes of langere nagels en fijne motoriek.

Verder opvallend was wisselen tussen provider met de dual simkaart functie. Dit werkte niet altijd naar wens, wellicht lag het aan de kwaliteit van de service providers waardoor ik vaak de melding kreeg dat deze onbereikbaar waren.

Verder was de kwaliteit van de camera voor deze tijd erg onder de maat. Ik kreeg het gevoel dat ik foto's nam met een Iphone 3 of 4. De FLIR optie is een handige toevoeging, mits je dat ook daadwerkelijk gebruikt. Mind you: heel snel is de FLIR camera niet. Deze moest geregeld een of meerdere keren worden gereset om tot een representatief beeld te komen.

De accuduur is erg lang, heeft natuurlijk ook te maken met de relatief lage specs en de belasting daarvan. De bijgeleverde lader is aan de grote kant en het laden zelf duurt, in vergelijking met een Samsung S7, erg lang.

Verder is de Android versie die gebruikt wordt inderdaad verouderd en in combinatie met het lage resolutie scherm geeft het je het gevoel dat je terug in de tijd gaat.

Het scherm zelf is niet al te groot hoewel het toestel wel aan de flinke kant is. In de volle zon moest de brightness wel op zijn hoogst om nog iets te kunnen zien.

Ik zou deze telefoon aanraden aan mensen die zich in een extremer klimaat begeven waarbij de telefoon regelmatig aan zon, zand, stof en water wordt blootgesteld. De wens voor een snel toestel met mogelijkheid tot de laatste apps, mag niet van toepassing zijn.

Mocht men vragen hebben, stel ze gerust!

gr

[Reactie gewijzigd door lonny0182 op 10 mei 2018 09:32]

Even ter verdediging van deze CAT, ik heb ook de S60 en die van mij gaat regelmatig mee zwemmen. Tot nu toe geen problemen met het toestel gehad. Wel mis ik draadloos laden, dat klepje voor USB leeft waarschijnlijk minder lang dan het toestel zelf. En ja ik heb dit toestel juist voor de robuustheid en de Flir.