Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Cat S60 Zwart Review

Frozen 7 november 2016, laatste update op 9 januari 2017, 9.557 views

Cat S60 Zwart

Deze mooie telefoon is de meest robuuste op de markt, met de FLIR-warmtecamera en de super goede accuduur kan je de hele dag handige plaatjes schieten. Het opladen duurt met de standaard oplader erg lang en de telefoon beschikt niet over het snellere WiFi op 5GHz maar wel over dual-sim.

Pluspunten

• Ondersteunt snel opladen (QC 2.0)
  • Goede warmtecamera
  • Robuust waterdicht.design
  • Accuduur
  • Camera in daglicht
  • Dual sim + Micro-SD

Minpunten

• Wordt geleverd met langzame oplader
  • Ondersteunt niet WiFi op 5GHz
  • Heeft mid-range hardware

tweakers - review van de maand

Heb jij vroeger ook met bulldozers, graafmachines, dumptrucks of draglines gespeeld? Dan is de kans groot dat je van Caterpillar hebt gehoord, het bedrijf wat gespecialiseerd is in dit soort apparaten en hun toebehoren. De kans is aanwezig dat je vroeger alleen met de miniatuurtje hebt gespeeld en nooit een echte in je handen hebt gehad. Ik heb wel een echte in mijn handen en hij zit zelfs in mijn broekzak! Ik hoor je denken, hoe kan dat nou weer? Caterpillar maakt sinds een aantal jaren namelijk ook super degelijke smartphones, speciaal voor mensen waarvan hun telefoon betrouwbaar moet zijn en tegen een stootje moet kunnen.
Caterpillar Inc., vaak afgekort tot CAT, is een Amerikaans bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met het ontwerp en de bouw van zware machines voor de weg- en waterbouw en mijnbouw. Daarnaast produceert het bedrijf generatorsets en andere apparatuur aangedreven door dieselmotoren en gasturbines.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Caterpillar Het bedrijf is ontstaan nadat de heren Best, Holt methoden zochten om stoomtractoren te verbeteren rond het jaar 1900. Ze wilden allemaal werkzaamheden doen, maar kwamen erachter dat hun apparaten wegzakten in de modder, immers waren ze vrij zwaar. Op dat moment was de rupsband geboren en enkele jaren lieten de heren Holt hun bedrijf overgaan in Caterpillar in 1925. Vanaf dat moment worden de apparaten gebruikt voor de meest uiteenlopende bouwprojecten, van de Hoover Dam en de kanaaltunnel tot de val van de Berlijnse muur. naar https://nl.wikipedia.org/wiki/Caterpillar

Vandaag de dag maken ze dus ook telefoons die tegen een stootje, water en stof kunnen. CAT richt zich hiermee op een ander gedeelte van de markt dan bijvoorbeeld Samsung doet met hun S7. Tot nu toe maakte CAT vooral telefoons die een beetje achter de feiten aanliepen, het design liet vaak lang op zich wachten waardoor de hardware alweer outdated was. Echter gebeurde dat niet met deze telefoon, deze beschikt namelijk over een Qualcomm Snapdragon 617 in combinatie met 3GB ram. Terwijl je misschien anders zou vermoeden, is dat niet wat deze telefoon zo uniek maakt. Deze telefoon beschikt namelijk over een ingebouwde FLIR, ofwel een forward looking infrared camera. Hiermee kan je warmtebeelden maken, waarmee je een hoop dingen kunt doen. Van het opsporen van lekkage, wondjes bij dieren, elektronica nakijken of monitoren, het kijken in het donker, opsporen van boeven tot het bijhouden van warmtelekkage van panden.

Specificaties

Zoals ik in de inleiding heb verteld, is dit eigenlijk de eerste keer dat er een CAT-phone op de markt komt met degelijke specificaties. Dit zorgt er niet alleen voor dat de telefoon aan de buitenkant krachtig is, maar ook aan de binnenkant van zich af kan bijten. De telefoon beschikt over een Snapdragon 617 met 3 GB werkgeheugen. Dat is natuurlijk niet high-end, maar het is zeker niet slecht. Het scherm is een 4,7 inch AHVA scherm met een resolutie van 1280x720 wat blijft werken in het geval je een handschoen aan hebt of natte vingers hebt. Dat is natuurlijk erg handig in het geval je buiten staat en het koud is of het regent. De batterij is zeer groot met zijn 3800mAh, dit in combinatie met de relatief weinige hoeveelheid pixels van het scherm, resulteert in een zeer goede accuduur, later daarover meer. De telefoon kan verder vallen tot 1,8m overleven (uitzonderingen daar gelaten), een uur lang 5 meter onderwater en beschikt over een FLIR om warmtebeelden mee te maken.

Wat ook handig is, is dat er een knop op de telefoon zit die je zelf kunt programmeren. Ik heb hem bijvoorbeeld op de zaklamp staan, zodat ik snel in het donker dingen kan vinden. Een ander kan deze knop bijvoorbeeld gebruiken voor push-to-talk, meer over deze knop later in de review. Verder beschikt de telefoon ook over een SOS-knop die je in geval van nood kunt indrukken.

MerkCAT
OSAndroid 6.0 Marshmallow
Audio jack3.5 mm
Bluetooth4.1
NFCJa
Wi-Fi802.11 b/g/n 2.4GHz (u: 150Mbps, d: 50Mbps)
USBmicro-USB 2.0, USB-OTG
Sim typeNano sim (Dual Sim)
GPSGLONASS, GPS, aGPS, Beidou
IP ratingIP68
Waterproof1 uur tot 5m diep
Stofproofja
Valtesttot 1,8m
Militaire standaardMIL-SPEC 810G, Shock and Drop, Operating Temp: -25°C (-13°F) to 55°C (131°F), Category 4 vibration
Accelerometerja
Proximity sensorja
Ambient light sensorja
Compasja
Audio afspeelformatsAAC, AAC+, eAAC+, AMR-NB, AMR-WB, MP3, MIDI, OGG, WAV, FLAC, MKV
Audio opnameformatsAMR-NB, AMR-WB, AAC, AAC+, eAAC, WAV
Grootte 147.9 x 73.4 x 12.66 mm
Gewicht223g
Extra knoppenSOS-knop, programmeerbare knop

Unboxing

De telefoon komt in een goed uitziende oranje-gele doos, met de echte kleuren van CAT. Op de voorkant staat groot het logo en verder “Cat S60 Smartphone”. Op de zijkanten staat dat de telefoon waterproof is en thermal imaging van FLIR bevat. De onderkant is zwart en daar is een sticker te vinden met het IMEI-nummer en dergelijke informatie.

Op het moment dat je de oranje-gele bovenkant eraf haalt komt de telefoon tevoorschijn. Over de telefoon zit een plastic laagje wat informatie geeft over de verschillende knoppen die op de telefoon zit. Dit laagje is net als een soort van screenprotector en kan er simpel vanaf gehaald worden. Als je dan de telefoon uit het doosje haalt en het zwarte gedeelte optilt, vind je een quick start guide, limited warranty statement, 1A-lader, usb-kabel en een heuze screenprotector! Het is een screenprotector van relatief dik plastic en dus absoluut geen nutteloos ding. Het is één van de dingen die ervoor kan zorgen dat de kans dat je scherm breekt tijdens een val kleiner wordt.

De quickstart guide is beschikbaar in vele talen waaronder het Nederlands. Dit vind ik zeer netjes gedaan, ondanks dat een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking ook Engels of Duits spreekt. Verder staat er in waar alle knopjes en schuifjes op je telefoon voor dienen, hoe je de telefoon moet opladen, hoe het werkt met de simkaart en informatie over de robustheid. Er staat dat de telefoon niet gemaakt is om langduring ondergedompeld te worden een test van een val van 1,8m overleefde en je bij opzettelijk toebrengen van schade aan je telefoon geen recht hebt op garantie.

Ofwel, in de doos zit:
  • Cat S60
  • Micro-USB kabel (1M)
  • Adapter (1A, 5V)
  • Screenprotector
  • Quick start guide
  • Warranty documentatie

Design

Wat duidelijk mag wezen is dat deze telefoon het meest robuste design op de gehele markt heeft. Nog nooit heb ik een telefoon gezien die zo erg gedesignd is rondom de robuustheid ervan. Ik gok dat deze robustheidseisen eerst zijn gekomen en dat vervolgens pas is gekozen voor een processor, camera, et cetera. Alles is namelijk heel erg mooi geïntegreerd in de telefoon, maar laten we bij het begin beginnen, de voorkant.
Voorkant
Wat als eerste opvalt aan de telefoon is misschien toch wel de drukknoppen aan de onderkant. Vandaag de dag zijn er niet veel telefoons meer met knoppen waarbij je echt tactiele feedback krijgt in de vorm van een klikje. Meestal zitten deze knoppen namelijk geïntegreerd in het display waardoor ze kunt besturen met “touch”. Deze knoppen voelen degelijk aan en hebben een licht puntjespatroon. Dit zorgt ervoor dat je ze goed kunt voelen en je meer grip hebt op de telefoon. Wel zorgt het ervoor dat er vuil op kan gaan zitten, maar in dat geval kan je de telefoon altijd in bad doen. De linkerknop is de terugknop, de middelste de homeknop en de rechtse knop is de switchknop. Hiermee kan je respectievelijk terug, naar het homescherm en alle open apps bekijken.

Even hierboven zit de speakergrille, deze grille is gemaakt van een zwart gaas met hele kleine mazen. Onder deze grille zitten 2 gaten, de linker is voor de microfoon terwijl de rechter is voor de speaker. Het gat voor de speaker is tevens groter dan die voor de microfoon. Meer over deze speakers en de microfoon in het hoofdstuk “Geluid”.

Rechts van de grille kan je een schakelaar vinden met 5 en 2m, waarmee je de speakers kunt afsluiten voor water: hiermee kan de telefoon tot een diepte van 5m gebruikt worden. In het geval dat je deze dicht heb, kan er ook geen geluid meer uit de speaker komen: iets waar je rekening mee moet houden. Zo’n zelfde soort schakelaar zit ook aan de bovenkant van de telefoon, bij speaker voor het telefoneren, deze werkt op dezelfde wijze.

Links van de hierboven beschreven knop zit de speaker voor het telefoneren. Deze is van hard platic en steekt een beetje uit, de reden hiervoor is mij onbekend. Het lijkt me te maken te hebben met de 2/5m schakelaar. Verder valt er linksboven een 5Mp front-facing camera te zien met daaronder het logo en rechtsboven de notificatie led.
Zijkanten
Nu je de telefoon vanaf de zijkant bekijkt, zie je duidelijk de opstaande rand rondom de voorkant van de telefoon. Dit zorgt voor bescherming van het scherm, aangezien het scherm dan niet op tafel kan liggen, en bij een val de kans kleiner is dat het scherm de grond raakt. Verder zie je dat de gehele zijkant van aluminium is gemaakt, op een paar klepjes na. Dit is mat aluminium wat erg hard en stevig is, hier kan je wel een ruit mee ingooien.

Aan de linker zijkant kan je de aan/uit-knop vinden, deze voel je ook door de ribbelige structuur ervan. Daaronder zit de programmeerbare knop in het oranje, deze kan je zelf naar wens instellen. Daaronder zitten 2 klepjes met de SOS-knop onder de één, en onder de ander de USB-aansluiting. Daaronder zit, tevens ook verscholen onder een klepje, de 3,5mm headphone jack. Je zult je vast afvragen waarom er overal klepjes opzitten: dat is voor de IP68 certificering van de telefoon. Overigens geeft het de telefoon ook een mooie uitstraling, aangezien je niet overal gaten ziet zitten. De knoppen zijn hard en stevig, ook de kwaliteit van de klepjes is goed te noemen.

Aan de rechterkant bevinden zich rechtsboven de volumeknoppen. Met deze knoppen kan je foto’s maken maar natuurlijk ook het volume van de telefoon aanpassen. Deze knoppen zijn hard en voelen degelijk aan. Verder is er niets te zien aan deze kant.
Achterkant
De achterkant is misschien wel de meest spannende kant van deze telefoon, hier bevindt zich namelijk de FLIR camera. Deze is duidelijk aangegeven met een oranje ring met ernaast het FLIR logo. Tevens kan je door het FLIR logo heen, twee gaatjes zien voor de microfoon. De telefoon kan deze microfoons gebruiken om geluid op te nemen, maar ook om noisecancelling toe te voegen aan een opname.

Kijken we iets lager, dan zien we daar de 13Mp camera in een zilveren ring. Deze ring steekt net als de oranje ring van de FLIR uit. Dit is natuurlijk om schade aan de lenzen te voorkomen. Onder deze camera zit de dualflitser, deze bestaat uit 2 ledlampjes die door een speciaal soort lens gefocust worden.

Ook is er een klepje te zien aan de achterkant, door het pijltje te volgen en het oranje staafje naar rechts te bewegen, schiet het klepje automatisch open. Om dit klepje zit een rubbere ring voor de certificering. Aan de binnenkant van het klepje is tevens wat informatie over de telefoon te vinden, waaronder het IMEI- en serienummer. In de telefoon kan je of twee simkaarten of een simkaart en een microSD kaart stoppen. Het is net waarvoor je de telefoon wilt gaan gebruiken. In het geval dat het klepje niet gesloten is, zal je een melding daarvan krijken op je telefoon.

De achterkant is gemaakt van plastic en heeft voor een groot deel een koolstofvezelpatroon. Dit patroon zorgt voor extra grip waardoor de telefoon lekker in de hand ligt.

Scherm

Het scherm is een TFT AHVA paneel met een diagonaal van 4,7 inch en een resolutie van 1280x720 pixels. Over dit paneel zit een Corning Gorilla Glass 4 laag, wat de telefoon moet beschermen tegen krassen. Het paneel kan de input van 10 vingers verwerken en werkt ook met natte vingers of vingers in handschoenen. Dit is erg makkelijk in het geval je buiten bent met de telefoon.

Het paneel zelf heeft een RGB-layout zoals ik laat zien in onderstaande foto, de pixels zijn zichtbaar gemaakt met een waterdruppel en een microlens. De kleuren van het scherm zijn prima, net als de witbalans en contrast, echter moet je er geen wonderen van verwachten aangezien het een AHVA-scherm is en geen OLED. Naast de Galaxy S7 Edge zie ik een duidelijk verschil, maar ook alleen in die situatie.

Dit paneel heeft geen last van backlight-bleeding, maar natuurlijk wel een beetje last van AHVA-glow, zoals normaal is. Zoals je kunt zien is het scherm netjes egaal verlicht wat ervoor zorgt dat het scherm rustig kijkt.

De kijkhoeken zijn prima zoals je mag verwachten van een AHVA-paneel.

Camera

De telefoon beschikt over 3 camera’s, de 13Mp camera aan de achterkant, 5Mp camera aan de voorkant en de FLIR. De FLIR zal later worden besproken in het hoofdstuk Features.

De 13Mp camera heeft verschillende opties, waaronder foto’s maken, filmen en panorama’s schieten. Het menu ziet er intuïtief uit, hoewel ik liever bovenaan een knopje had willen zien voor de flits, in plaats van de modus.

Voor de foto’s heb ik een rondje Delft gedaan, de stad waar ik tevens in woon. Je ziet wat pleinen, het armituarium, drie kerken, het graf van Piet Hein, de plek waar Vermeer is geboren en natuurlijk een lekker gebakje. Alle foto’s zijn genomen met de standaard instelling, ofwel HDR uit. In het geval dat HDR wordt gebruikt, heeft de telefoon veel tijd nodig (+- 4 seconden) om de foto te ontwikkelen.

Foto’s worden snel gemaakt nadat je op de knop hebt gedrukt, de flitser flitst goed (ondanks dat de kleurtemperatuur een beetje te hoog is en de flitser daardoor ietsjes blauw licht geeft). Om goede foto’s te maken wil ik je aanraden om eerst handmatig op het scherm te drukken om te focussen en vervolgens een foto te nemen. De telefoon heeft namelijk een aantal secondes nodig om uit zichzelf scherp te stellen.

Met genoeg licht zijn de foto’s goed te noemen. Het zijn niet de beste foto’s die ik ooit heb gezien, maar ze zijn verre van slecht. De hoeveelheid kleuren is prima, maar de foto’s spatten niet van je beeldscherm. Door de cominbatie van de camera en het scherm, kan je moeilijk aan de hand van je beeld bepalen hoe de foto er precies uit gaat zien qua kleuren. Over het algemeen worden de foto’s mooier dan ze op je smartphonescherm staan, hou daar dus rekening mee.
Licht
Donker
Voor de foto’s in het donker, ben ik toerist in eigen stad wezen spelen en heb ik een kaartje gekocht voor de (scheve) Oude Jan in Delft.
Zoom
De camera heft 8 keer digitale zoom, dat betekent dat er pixels geinterpoleerd worden en er dus geen lenzen zijn die zorgen voor de vergroting.
HDR
Een voorbeeldje van de HDR modus kan je hieronder zien. De linker is zonder HDR en de rechter is met HDR. In het geval dat er HDR gebruikt wordt, krijgen de foto’s meer kleur. Je moet er echter wel voor zorgen dat je de telefoon goed stil kan houden, want de telefoon heeft een paar seconden nodig om een HDR foto te maken.

Filmcamera
Natuurlijk heb ik ook een stukje moeten filmen, het sluit aan bij de foto’s die je hierboven kunt vinden. Aangezien mijn handen een beetje trillen heb ik met Sony Vegas er een image stabilizer overheen gegooid. Verder heb ik soms de afspeelsnelheid versneld en overgangen toegevoegd. Ik heb niets veranderd aan de kleuren, focus, et cetera. De video geeft dus een goed beeld van de camera, die overigens maar maximaal in 1080p kan filmen. In het menu zijn verder geen noemenswaardige functies te vinden.

0:00-0:10 (draaiend) statief
0:10-0:14 hand
0:14-0:43 (draaiend) statief
0:43-1:08 hand
1:08-1:13 (draaiend) statief
1:13-eind hand

Het gedeelte vanaf 1:37-eind heb ik al fietsend, de camera in de hand gehouden en de opname versneld weergegeven.

Ik heb ook een volledig onbewerkte versie, zonder compensatie voor mijn prachtige trilhandjes. De eerste twee shots, dus van het begin tot 0:20, zijn genomen op een statief. De andere shots zijn geschoten vanuit de hand.

Geluid

Opname
De telefoon beschikt over 3 microfoons, één aan de voorkant in de grille en 2 aan de achterkant. Uit ervaring is gebleken dat de microfoon aan de voorkant het beste werkt op een afstand van 20 centimeter. De achterste microfoons werken met de juiste app of tijdens het maken van video ook, maar worden anders gebruikt voor noise cancellation tijdens het bellen. Het geluidsfragment is te beluisteren op Soundcloud via de link hieronder, of op Youtube. Op Youtube is de kwaliteit echter wel iets minder dan op Soundcloud.
Soundcloud
Afspelen
Aan de voorkant, onder de grille, is een mooie speaker verstopt, deze speaker maakt gebruik van de achterkant van de Cat S60 als klankkast. Hierdoor kan de speaker zwaardere tonen, en dus meer bass afgeven dan andere speakers. Een nadeel hiervan is dat de achterkant lichtjes gaat trillen, maar daar kan je gewoon niet omheen. Het geluid kan dan misschien niet zo luid als van een S7, maar het klinkt wel veel gebalanceerder en minder hoog. Het is een plezier om naar geluid wat uit deze telefoon komt te luisteren. Het geluid klinkt warmer dan menig andere telefoon die ik heb gehoord, iets wat van pas kan komen bij het gebruik van deze telefoon als walkie-talkie op de bouwplaats.

Accu

3800mAh, nou en of! Maar laten we beginnen bij het opladen, immers moet het apparaatje eerst van prik voorzien worden voordat het wat kan gaan doen. Bij de telefoon wordt een 5V 1A lader geleverd in combinatie met een USB-kabel, dit zorgt voor een vermogen van 5 Watt. Echter kan deze telefoon ook quickcharge 2.0 aan, de reden waarom er dus een 5V 1A lader is geleverd, is mij dan ook een raadsel. Het duurt lang om de telefoon op te laden met de meegeleverde lader vergeleken met wat er vandaag de dag mogelijk is bij andere telefoons. 5 Uur om de telefoon op te laden van 0 naar 100 is gewoon lang, echter kom je met deze telefoon sowieso de dag door en kan je de telefoon ’s nachts opladen. Desalniettemin weet de telefoon zichzelf binnen 2 uur op te laden in het geval dat een quickcharge 2.0 lader gebruikt wordt.

ChargerTijd
Standaard 5V 1A5:04 uur
Quick Charge 2.01:56 uur

De on-screen time van deze telefoon is volgens PCMark Work 2.0 10 uur en 9 minuten. Dit is een benchmark waarin de telefoon berekeningen krijgt en dingen op het scherm moet tonen met een medium workload. Dit gaat van minstens 80% van de batterij tot 20% van de batterij, de batterij loopt dus voor minstens 60% leeg. Vervolgens wordt na die aantal uren de tijd berekend die de telefoon aan zou kunnen blijven staan indien de telefoon van 100% naar 0% ging.

De resultaten liegen er niet om, de combinatie van de grote accu, het scherm met niet al te veel pixels en de zuinige processor zorgen voor een ongeëvenaarde accuduur van 10 uur en 9 minuten.

Software

Android 6.0.1 Marshmallow staat momenteel op deze telefoon. Toen ik hem voor de eerste keer aanzette werd mij gelijk gevraagd of ik wilde updaten naar de nieuwste beveiligingspatch. Dit was erg mooi en laat zien dat CAT naast beveiliging tegen schade aan de buitenkant van de telefoon, ook de beveiliging tegen schade aan de binnenkant van de telefoon op orde hebben. Immers is dit een telefoon die waarschijnlijk vaak in bedrijven gebruikt zal gan worden. Als het goed is komt er elke maand/elke 2 maanden een nieuwe beveiligingsupdate. In het begin zullen er vaker updates komen en later wat minder vaak.

De ervaring van Android op deze telefoon is bijna helemaal stock, voor 99% staat er stock android op. Hier en daar zijn wel wat apps toegevoegd zoals de APP Toolbox, waarin alle handige apps voor gebruikers van deze telefoon in te vinden zijn. Ook zijn de apps daar netjes gesorteerd op een manier zoals Google dat niet doet. Echter zorgt een aantal van deze apps wel voor onaangename meldingen ééns in de zoveel tijd, dat vind ik jammer. De naarste is nog wel die van de file explorer met “upgrade to premium”. Echter kan je deze snel muten door hem vast te houden en berichten van de app uit te schakelen.

Hieronder zijn wat afbeeldingen te vinden van de appdrawer, het notificatiemenu en de instellingen.

Benchmarks

Om te kijken hoe goed de Cat S60 presteert ten opzichte van de concurrentie kunnen we het beste wat benchmarks draaien. De benchmarks die we daarvoor gebruiken zijn:
  • AnTuTu, voor de grafische prestaties
  • Geekbench 4, voor de computationele prestaties (single-core en multi-core)
  • Geekbench 4 renderscript, voor de renderprestaties
  • 3DMark Ice Storm Unlimited, voor de gameprestaties
  • 3DMark Sling Shot ES 3.1, voor de gameprestaties
  • PCMark Work 2.0 performance, voor de productieve prestaties
  • PCMark Storage, voor het geheugen te testen op snelheid
We weten al dat de CAT S60 een telefoon is met een Snapdragon 617 processor en 3GB ram, hiermee zou hij tot het middensegment moeten behoren. Dit betekent echter niet dat de processor niet krachtig zou zijn. Laten we het testen!

In AnTuTu zien we dat de S60 ongeveer presteert als de Galaxy A5 met een score van ongeveer 4500, dat komt omdat die een snapdragon 615 processor heeft, die lijkt op de 617.

De single-core prestaties van de S60 lijken met 700 punten niet ver af te wijken van die van de smartphones uit de middenklasse. Toch doet hij het net iets beter dan die telefoons, dat komt waarschijnlijk door zijn 3GB RAM.

In de multi-core zien we dat de S60 iets achterloopt op de concurrentie, maar het net zo goed doet als de Nexus 5X.

Voor het renderen is over het algemeen veel RAM nodig waar snel dingen in kunnen worden opgeslagen om vervolgens gebruikt te kunnen worden. Je ziet dat de S60 het iets beter doet dan de concurrrentie met vergelijkbare processors. De resultaten komen zelfs in de buurt van de S6.

Uit de performance benchmark, die productiviteit meet, blijkt dat de S60 het zeer goed doet. Met 3700 punten komt hij in de buurt van de high-end devices.

Vervolgens bekijken we even de storage benchmark, die wat laat zien over hoe snel data verplaatst naar en uitgelezen van de telefoon kan worden. Meer informatie over die resultaten, met snelheden, kan je vinden in de afbeelding hieronder.
Geheugen

Uit deze resultaten blijkt dat het geheugen vrij snel is, waardoor het laden van data geen bottleneck zal gaan vormen. In het geval dat je een MicroSD kaart toevoegt zal de snelheid die je ervaart natuurlijk wel omlaag gaan, echter heb je daar meestal toch vaak foto’s en muziek op staan.
Internet
Het is jammer dat de telefoon geen Wi-Fi over 5GHz ondersteunt, dat kan de uplink en downlink namelijk enorm verhogen. Nu ben ik gelimiteerd tot een downloadsnelheid van rond de 50Mbit/s wat jammer is. Zeker in het geval dat je voor je werk veel data moet downloaden, gaat dat gewoon een stuk sneller over 5GHz.

Wifi frequentieMax. u/d specsMax. u/d aboResultaat u/dPing(kabel/draadloos)
2,4 GHz150/50 Mbit/s15/150 Mbit/s16/48 Mbit/s10/10

Features

Dat dit geen normale telefoon is, dat zal je ondertussen wel weten. De telefoon heeft namelijk een FLIR infrarood camera en is waterdicht tot 2m of tot 5m met de klepjes open.
FLIR
Echter is het uniekste aan de telefoon toch wel de FLIR, ofwel Forward Looking Infrared camera: een infrarood warmtecamera. In het geval dat je los een flir zou kopen, zou je rond de 300 euro kwijt zijn.
De FLIR die in deze telefoon zit, maakt foto’s met een resolutie van 640 bij 480 pixels. Deze foto’s ontstaan door een warmtefoto en een “lichtfoto” te maken en deze over elkaar heen te plakken.

Je kunt deze beelden gebruiken voor verschillende doeleinden, waaronder het opsporen van lekken, fouten in elektrische circuits, wondjes op dieren, jagen, kijken in het donker, warmte propagatie door bepaalde objecten, warmte lekkage, meten van temperaturen, et cetera.

Software
De FLIR-software waarmee je foto’s of film mee kunt maken, heet MyFLIR. Het is vrij eenvoudige software, want in het begin zie je een interface wat heel erg lijkt op de interface van de gewone camera. Echter zijn er een paar functies. Aan de linkerkant zie je de focus met daaronder de keuze om tijdelijk het “licht” deel aan te zetten en de IR deel uit te zetten. Daaronder zit de optie voor het toevoegen van meetpunten. Je kunt kiezen uit het gehele scherm, een gedeelte van het scherm, of een punt. Je kunt meerdere punten toevoegen, maar dat heb ik niet gedaan op onderstaande foto om het overzichtelijk te houden. Onder het tandwieltje vind je de instellingen: meer instellingen, timer, macro, flits. Onder meer instellingen kan je het stralingsvermogen, de temperatuur eenheid, de locatieopslag en de automatische kalibratie aanpassen.

Ook kan je de telefoon zelf kalibreren, in het geval dat je de resultaten niet mooi vind. In dat geval moet je de telefoon in portrait mode draaien en ga je naar de instellingen. Vervolgens kan je de dan herkalibreren; dit kan automatisch of handmatig.

Rechtsboven vind je de vorige afbeeldingen die je kan aanpassen. Dit kan onder andere door de MyFLIR app, maar ook door de app FLIR Tools die je gewoon uit de Play Store kunt halen. Bij deze apps kun je achteraf de meetgebieden, de (kleur)schaal en de FLIR-intensiteit aanpassen. Dit is heel erg handig in het geval je snel een foto wilt maken en geen tijd hebt om eerst je meetpunten op de goede plek te zetten.

http://i.imgur.com/1L7Zu1q.pnghttp://i.imgur.com/NnpbPM7.png http://i.imgur.com/35x5F2r.pnghttp://i.imgur.com/puoxU5e.png

Onder de vorige afbeeldingen vinden de afdrukknop en daaronder de modus. Er zijn 4 verschillende soorten modi, foto, video, panorama en timelapse, ik heb ze allemaal getest en het resultaat kan je hieronder vinden.
Foto
http://i.imgur.com/Y2QTP0n.jpg http://i.imgur.com/9TAkyv9.jpg http://i.imgur.com/eQK0riM.jpg
http://i.imgur.com/QPHLrYA.jpg http://i.imgur.com/7AvIgo4.jpg http://i.imgur.com/ZsD6o0m.jpg
http://i.imgur.com/h8HcEO1.jpg http://i.imgur.com/dxYE61q.jpg http://i.imgur.com/JpKyHdQ.jpg
http://i.imgur.com/peKeHi9.jpg http://i.imgur.com/RvfSEDz.jpg http://i.imgur.com/OLltikE.jpg
http://i.imgur.com/hFOmPmr.jpg http://i.imgur.com/TdbsMjw.jpg http://i.imgur.com/T2mUElB.jpg
Video

Panorama
In de panorama modus kan je panorama’s maken in infra-rood. Dit is erg gaaf maar af en toe werkt het niet zo goed en krijg ik een foutmelding. Waardoor deze foutmelding ontstaat weet ik niet. Hier een voorbeeld van een panorama-shot en de foutmelding.
Timelapse
Bij de timelapse kan je een timelapse in video format maken door verschillende foto’s te laten maken. Het mooiste is als je dat doet met een tripod, die ik hiervoor overigens speciaal heb gekocht: wat ben ik toch weer een lieve reviewer. Je kunt de initiële vertraging, het frame-interval, de afspeeltijd kiezen en de verstreken tijd laten zien. Een voorbeeldje van Furmark in combinatie met mijn R9 290 is te vinden in onderstaande video.
Waterdichtheid
Met deze telefoon kun je zwemmen, en ja, je kunt er zelfs mee scubadiven:

Ik zou eerst zelf met mijn vriendin gaan zwemmen en de telefoon meenemen, maar dat is er helaas nog niet van gekomen, dus dat hebben jullie nog te goed. In ieder geval hebben een aantal mensen de waterdichtheid van de S60 op grote dieptes getest. Ze gingen met twee telefoons, waarvan één op 5 meter verbleef en de andere meegenomen werd tot diepere wateren. De telefoon bleef zelfs tot een diepte van 10 meter gewoon gebruikbaar. Daarna dacht de telefoon door de waterdruk dat er op de knoppen werd gedrukt, waardoor de telefoon in de recoverymode is gegaan.

Zelf heb ik de telefoon in bad gelegd voor een uur om te kijken of hij dat overleefde. De temperatuur heb ik op 32 graden gezet, aangezien dat een normale temperatuur voor water in een zwembad. Natuurlijk zou je hem ook op 5 graden celcius kunnen testen met heel veel ijsklontjes, of de telefoon zelfs kunnen invriezen als sommige youtubers hebben gedaan, maar dat laatste vond ik nutteloos. Bij mij ging de telefoon dus lekker in bad. Dit heeft de telefoon overleefd. Het is echter wel belangrijk dat de klepjes gesloten zijn.

Op het moment dat de telefoon eruit wordt gehaald, wordt gezegd dat de telefoon onder water is geweest en of je het programma Speaker Dry voor het drogen van de speakers aan wilt zetten. Immers is dat een membraan, en wanneer dat nat is, kan het lucht minder goed laten vibreren.
Vallen
De telefoon is gecertificeerd om vallen van een hoogte van 1,8m te kunnen overleven. Hiervoor is ook een screenprotector bijgevoegd zodat de kans dat het scherm breekt kleiner wordt. In ieder geval zal een steentje of iets dergelijks op de straat je scherm alsnog kunnen breken als de telefoon vanaf zo’n hoogte valt. In het geval dat de telefoon valt op een vlakke ondergrond, zou hij het gewoon moeten kunnen trekken.

De telefoon heeft een opstaande rand aan de voorkant, juist om dit soort oneffenheden op ondergronden te kunnen counteren. Ook heeft de telefoon stevige aluminium randen om de klappen op te vangen.

Verschillende mensen hebben aangetoond dat dit waar is waardoor het zonde zou zijn van de telefoon als ik hem nu al zou laten vallen. In het geval dat de telefoon toch wel stuk zou gaan, zou ik jullie vragen niet meer of moeilijker kunnen beantwoorden. Daarom de onderstaande video:
Programmeerbare knop
De programmeerbare knop, ofwel programmeerbare sleutel, kan worden gebruikt als... programmeerbare knop. Huh? Je kunt deze knop verschillende functies toekennen, waaronder zaklamp, apps of google starten. Ook kan je de knpop niets laten doen, notificaties en recente apps laten tonen.
In de onderwaterstand kan hij worden gebruikt om te switchen tussen foto en filmcamera.
SOS-knop
De SOS-knop kan worden gebruikt om locatiegegevens te versturen naar 3 mensen in geval van nood. Ook kan je een veiligheidstimer inschakelen, waarbij je elke zoveel minuten op de knop moet drukken zodat de telefoon weet dat je nog leeft. Stel voor er zou iets met je gebeuren en de knop wordt niet meer ingedrukt, dan verstuurt de telefoon automatisch je locatiegegevens naar de 3 aanwezen personen. Je kunt de knop overigens ook gebruiken als bevoorrechte appstarter.

In de praktijk is dit gewoon een snelle telefoon. Haperingen ben ik niet tegengekomen waardoor de telefoon gewoon smooth aanvoelt. Dit wordt mede veroorzaakt door de voor 99% stock android wat op de telefoon staat. De connectiviteit van de telefoon is goed, maar er moet wel opgemerkt worden dat de telefoon geen WiFi op 5GHz ondersteunt, hierdoor is de maximale gemeten downloadsnelheid zo’n 50mbit/s.

Het touchscreen werkt prima en ziet er scherp uit. Natuurlijk zou de resolutie van het scherm hoger kunnen, maar dat zou zorgen in een lagere accuduur terwijl veel mensen op 40cm afstand het verschil toch niet zien. Het scherm is prima, met een prima contrast, geen backlight bleeding en goede kijkhoeken. De hardware die in de telefoon zit is niet de high-end hardware die in telefoons van hetzelfde prijssegment zitten, maar de hardware is zeker niet slecht.

De telefoon is ongelooflijk stevig gebouwd, die voel je gelijk als de telefoon in je hand ligt. Je hebt het idee dat je er ramen mee kunt ingooien en dat de telefoon er zonder krasje vanaf zal komen. De telefoon voelt daarentegen wel ietsjes zwaarder aan dan de gemiddelde telefoon. Echter houdt hij wel lekker vast door de lichtgekromde aluminium randen en het koolstofvezelachtige plastic op de achterkant van de telefoon. Wat vooral fijn is, zijn de knoppen onder de grille die je echt kunt indrukken. De hoeveelheid feedback die je daarvan krijgt kan essentiëel zijn in het geval je werken bent. Al met al heeft de telefoon een mooi design.

De camera van de telefoon werkt goed in omstandigheden met genoeg licht, maar zodra het donker begint te worden gaat de kwaliteit omlaag. Overdag is de camera scherp, maakt goede foto’s met prima contrast. Overigens weet de camera de kleuren niet heel erg levendig weer te geven waardoor het gamma een beetje achterloopt. De filmstand van de camera kan met een maximale resolutie van 1080p en 30fps filmen. Ik had het zelf wel handig gevonden als er een slow-motion functie op zat. Immers gaan sommige fenomenen zo snel dat het fijn is als je het op een langzamere snelheid terug kunt kijken. Ofwel de camera is geen ster, maar werkt prima.

Het geluid van de telefoon is erg goed, ook de microfoon weet nagenoeg zonder ruis geluidsopnames te maken. Het is heel erg fijn om naar geluid te luisteren wat met deze telefoon is opgenomen.

Ook op het gebied van accuduur presteert de telefoon super goed, met een on screen time van 10 uur en 9 minuten. Ik heb nog nooit een smartphone gezien met zo’n goede accuduur. Echter duurt het opladen van de telefoon van 0 naar 100% ongeveer 5 uur met de bijgeleverde lader. Dit is een 5V 1A lader, terwijl de telefoon Quick Charge 2.0 ondersteunt, waardoor hij binnen 2 uur opgeladen zou kunnen zijn. Ik zou je dus aanraden er een Quick Charge 2.0 lader bij te kopen.

De software op deze telefoon is Android 6.0 Mashmallow en werkt als een trein, er zijn maandelijks of om de maand beveiligingsupdates waardoor je veilig met deze telefoon kunt werken. Ook is het handig dat je een MicroSD kaart in de telefoon kunt doen, die te encrypten is. In plaats van een MicroSD kaart kan je ook kiezen om een extra simkaart toe te voegen of beiden! De telefoon ondersteunt namelijk dual-sim.

De FLIR is een echte toevoeging aan de smartphone, niet langer hoef je een dergelijk apparaat van 300 euro te kopen of bij je te dragen. De FLIR is accuraat qua temperaturen en produceert mooie beelden op een resolutie van 640x480 pixels. De FLIR beschikt ook over een filmfunctie, panorama functie en timelapse functie. Natuurlijk kan je ook bepaalde meetpunten aangeven waarvan hij dan de temperatuur bijhoudt. Dit valt achteraf nog allemaal aan te passen in de bijgeleverde software.

De telefoon is waterdicht tot een diepte van 5m in het geval je de schakelaartjes omzet. De telefoon beschikt over een onderwatermodus waarvoor je de extra knop goed kunt gebruiken. Ook kan je de extra kop op de telefoon instellen om apps mee te openen, de zaklamp mee aan te zetten, et cetera. De telefoon kan vallen van een hoogte van 1,8m overleven, hoewel het scherm wel kapot kan gaan als je de telefoon met het scherm op een kiezel laat vallen. Toch is er een screenprotector toegevoegd om de kansen dat er iets naars gebeurt met het scherm zo klein mogelijk te maken.

Al met al is dit een heel erg rigide gebouwde telefoon, met een goede FLIR warmtecamera, prima software, super goede accuduur, goed updatebeleid en mid-range hardware specificaties die prima voldoen.

Addendum

Heb je genoten van deze review, vond je hem goed, moest je erom lachen, of denk je wat bezielt deze jongeman om zoiets te schrijven? Dan kan je hem nomineren als review van de maand. Het is een kleine moeite, maar je maakt me er ongelooflijk blij mee! :) Alvast hartelijk bedankt en hopelijk tot de volgende review.

Heb jij ook een Cat S60 Zwart?

Dat het filmen niet al te best gaat, ligt dat aan de filmer of de telefoon?
verder een zeer grondige review
Het ligt aan 3 dingen, waarvan er 2 niet te wijten zijn aan de telefoon. Allereerst heb ik niet alles vanuit het statief gefilmd, ten tweede schokt het statief soms tijdens het draaien aangezien ik niet zo'n vaste hand heb. Ten derde, de telefoon heeft soms moeite met de focussen.

Ik heb, zoals aangegeven in de review wat software over sommige fragmenten gehaald om het schokkende/trillende eruit te halen. Verder heb ik niets met het beeldmateriaal gedaan, maar de telefoon beschikt niet over optische image stabilisation, waardoor schokjes er niet door de telefoon uitgehaald worden. Dat is jammer, maar zou je de telefoon netjes op een statief zetten en hem niet aanraken, dan zal je geen schokjes zijn.

0:00-0:10 statief
0:10-0:14 hand
0:14-0:43 statief
0:43-1:08 hand
1:08-1:13 statief
1:13-eind hand

[Reactie gewijzigd door Frozen op 7 november 2016 23:51]

ik zou de video opnieuw uploaden maar dan zonder de software stabilisatie, die vertekent het beeld nogal. nu lijkt het namelijk alsof de camera elke seconde opnieuw gaat focussen :)
Prima, ik zal vanavond rond 11'en wel even wat shots uploaden! :)
Opgelost: https://youtu.be/CGAA7pNMglk

De link staat ook in de review. :) Zie je een groot verschil?
Nice, bij het 3e shot met 'Geertruyt van Oosten' zie ik die letters dubbel onder het afspelen: screenshot

Ik vraag me af of dit echt zo uit de telefoon komt of dat dit misschien komt door het monteren van de stukjes video en dat er bij het exporteren verkeerde instellingen gebruikt zijn, zoals een verschillende fps met bron en export.

Zou je het bron filmpje van dat ene shot misschien eens direct naar youtube kunnen uploaden? mag ook het shot van 'house of vermeer' zijn :)

[Reactie gewijzigd door maykoga op 10 november 2016 13:41]

Deze is al een stuk beter!

Het artefact in het screenshot is er dus pas bij het monteren in geslopen.
Okee, duidelijk, dan ga ik kijken naar de settings en hem opnieuw uploaden! :)
Gave, uitgebreide review! _O_ +3

Wat betreft die SOS knop, hoe werkt dat eigenlijk? Via welk kanaal verstuurd de telefoon een bericht? Is dat sms, is dat via telefoon, 2G?
Bedankt! :D

Het SOS-knop bericht wordt verstuurd via sms. :)
Duidelijk, dank voor je reactie.

Dat betekent dus niet dat je ergens in de rimboe van deze functie gebruik kunt maken.
Klopt, daarvoor heb je ook satelliettelefoons, dat is de Cat S60 niet. Wel kan ik me voorstellen dat het handig kan zijn op andere plekken: bouwplaatsen, fabrieken, backpacken, hiking en dergelijke. Zolang je verbinding heb met een mast, wat eigenlijk overal in Nederland is, kan je het systeem gebruiken.
Filmen gaat niet al te best met deze telefoon. 8)7
Nouja Robin, jij bent apparatuur gewend van duizenden euro's. :) Jij filmt voor grote bedrijven met camera-apparatuur helemaal dedicated voor filmen. De camera in deze telefoon is daar niet voor gemaakt, maar het kan aan een aantal dingen liggen. Natuurlijk is het deel vanaf 1:37 waarin ik door de stad fiets, niet representatief voor wat de camera kan. Het gedeelte daarvoor wel.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 7 november 2016 23:55]

Held :D +3 voor Frozen

Of +2, want geen drop test, pfff :D
Ik heb op het laatste moment echter besloten toch geen droptest uit te voeren om twee redenen. In het geval de telefoon op miraculeuze wijze toch wel kapot gaat, kan ik geen support meer leveren en sommige vragen niet beantwoorden. Ook zouden er misschien deukjes in de stevige aluminium rand van de telefoon kunnen gaan zitten, wat het uiterlijk omlaag brengt. Bovendien staan er meerdere video's op YouTube van droptesten met deze telefoon.

Ik moet wel zeggen dat ik de telefoon even goed tegen de muur heb getikt en hij dit gewoon overleefde. Ik vind dat iets veiliger dan hem laten vallen, aangezien je dan zeker weet dat het scherm geen uitsteeksels raakt.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 8 november 2016 02:39]

Wow. Das een review!
(sorry Foritian)
Heek erg bedankt :). Nou Foritain maakt ook goede reviews, maar iedereen schrijft ze en maakt ze in zijn eigen stijl. :D
Je moet voortaan niet meer zo cattig doen op Skype Wesley! Maar voor de rest... mooie review! +3
Oh, sorry hoor :'( bedankt! :)
De cat S60 heeft een nadeel, de bescherming voor de speaker aan de onderkant is zeer zwak klein tikje en hij buigt door.

Verder een zeer fijne telefoon om bij te hebben. Heb hem al een paar maanden, en zou geen ander telefoon willen hebben.
Je bedoelt de grille? Ik heb zelf geen ervaring met dat deze doorbuigt, het is me ook niet opgevallen, maar ik zal vanavond even voor je voelen!

Edit: Je hebt gelijk, ik kan het gaas met wat druk van mijn nagel indrukken.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 10 november 2016 03:23]

Wel jammer dat zo'n duurzaam toestel geen verwisselbare accu heeft. Ruimte zat!
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de waterdichtheid, ik weet het niet zeker tho; ik kan alleen beredeneren vanuit designperspectief: Zo'n klep heeft een enorm oppervlak waadoor de kans op het indringen van water of het niet goed sluiten van de klep té groot was. Ook kan het ermee te maken hebben dat de structuur van de telefoon dan niet stevig genoeg zou zijn om een klap van 1,80m op te vangen.
Zou kunnen. Mijn S5 heeft een verwisselbare accu en is waterdicht. Hij is dan wel weer lang niet zo stevig als de CAT. Volgens mij heeft het voornamelijk een commerciële reden. Technologisch gaan de ontwikkelingen wat minder snel, dus er moet een andere reden worden gevonden om mensen een nieuw toestel te laten kopen.
Ik denk dat ze gewoon geen risico willen lopen dat mensen het klepje niet goed aandrukken. :)
Ze worden niet door Caterpillar gemaakt, maar door een bedrijf dat voor verschillende merknamen de rechten heeft elektronica onder die naam te maken en verkopen. Zo maken ze ook telefoons onder de naam Kodak en binnenkort ook onder de naam Land Rover.

Caterpillar heeft blijkbaar dus de rechten verkocht of uitgeleend aan de bullitt-group. Ik heb zelf ook onderzoek gedaan de vraag door wie deze telefoons worden gemaakt, op de catphones website zag ik echter dit staan:
When the going gets tough, you need to get tougher. For over 90 years Caterpillar Inc. has forged the way for durable, high quality products built to survive the challenges presented by tough environments.

Whether you’re ploughing away on the farm, trying to overcome the commotion of the construction site or you simply lead a lifestyle that needs something a little more durable, we refuse to believe that being rugged means making a compromise. That’s why our phones combine high-end Android™ technology and our renowned commitment to innovation with tough military standard credentials – so even in difficult situations you know Cat® phones is on your side.

With a rugged Cat phone in hand you never have to worry whether your device can survive the challenges of rugged life - because they are built to fit your lifestyle.
Waardoor ik dacht dat ze telefoons maakten in opdracht van Caterpillar.
Je kan het vergelijken met Luxottica, wie zal je zeggen? Het bedrijf dat bijvoorbeeld de merken Ray-Ban en Oakley bezit. Maar ze maken ook (incl. het design) brillen voor Prada, Chanel, Armani, Versace, Dolce/Gabbana, etc. Het design maakt het team van Luxottica zelf waarna deze door de klant worden goedgekeurd (of niet). Het design komt dus niet van de klant af. Ik verwacht dat Bullitt precies hetzelfde doet.
Hele mooie review - Ik ben al een tijdje opzoek naar een rugged phone. Deze is wel wat aan de prijzige kant maar als ik je review mag geloven krijg je wel een top-toestel er voor terug.
Bedankt :). Je moet je afvragen hoeveel eisen je wilt stellen aan de bouwkwaliteit van de telefoon. De Cat S60 is wel de degelijkste telefoon die ik ooit heb gezien. De prijs is inderdaad een beetje aan de hoge kant, maar als je je dan bedenkt dat er een FLIR in zit van 300 euro dan lijkt hij alweer een stuk goedkoper.