Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Huawei Mate 30 en Mate 30 Pro komen op 19 september uit in Europa

Huawei gaat op 19 september mogelijk de Mate 30 en Mate 30 Pro uitbrengen, uitgerust met de nieuwe Kirin 990-chipset en Emui 10, gebaseerd op Android Q. Dat zou Huawei Consumer Business Software President Wang Chenglu gezegd hebben bij een mediabriefing.

Daarover schrijft Hi-Tech Mail.ru, wat vertaald is door onder andere 9to5Google. Verdere informatie naast het os, de soc en de releasedatum wordt niet gegeven. De ontwikkeling van Emui 10 is vergevorderd, zo was al bekend. Huawei toonde het besturingssysteem deze week op de Huawei Developers Conference in China, waarvan meerdere sites, waaronder XDA, een hands-on hebben gemaakt.

Eerder deze maand kwam het gerucht ook naar buiten dat de Mate 30 Pro twee 40-megapixelcamera's met grote sensors zal krijgen. De sensor van de primaire camera zou 1/1,55" groot zijn, terwijl de camera met ultragroothoeklens een 1/1,7"-sensor zou hebben. Een ander gerucht spreekt van een 90Hz-display.

Technologiebeurs IFA vindt plaats van 6 tot 11 september in Berlijn. Huawei is daar hoogstwaarschijnlijk ook aanwezig en geeft daar wellicht meer informatie prijs. De Kirin 980 werd daar bijvoorbeeld vorig jaar aangekondigd.

Huawei Mate 20 Pro

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

11-08-2019 • 13:58

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
19 september, een dag voordat (naar verluid) de nieuwe iPhone uitkomt. Wat een toeval...., of toch niet? Ze willen echt Apple de grond instampen, want tegen zo’n camera setup is Apple niet opgewassen.

[Reactie gewijzigd door vandenbel op 11 augustus 2019 15:15]

Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er veel potentiële kopers van de iPhone 11(op release) een dag voor release denken “weet je wat. Ik stap toch over naar Android en doe dat nog met een Huawei telefoon ook”.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 11 augustus 2019 18:34]

volgens mij is dat ook niet de strategie. Het laat gewoon zien tov de US dat HUAWEI doet wat ze willen en dus makkelijk een event houden voor een of ander Apple event. Het gaat ze helemaal niet om de iphone liefhebbers, die stappen toch niet over. Ze moeten het hebben van Android gebruikers die over willen stappen van een andere Android smartphone. Ze bieden betere hardware voor minder geld dan de Apple, dus voor Android gebruikers die voor high end gaan is dit interessant. Zo pik je lekker publiciteit mee.
Ja als je wat extra publiciteit nodig hebt en dat zelf niet echt positief meer kunt genereren dan is dit misschien een aardige strategie.

Ik denk eerder dat 20 september de hele tech wereld weer over de nieuwe iPhone schrijft en alleen wat niche Android blogjes dan spreken over de nieuwe Huawei.

Het zou mij persoonlijk verbazen als Huawei Mobile over 5 jaar nog zo groot is (of groter) als dat het nu is, de tijd zal het leren.
Ik denk ook dat de hele techwereld over de iphone schrijft, het is namelijk een wereld waarin 95% bloggers en vloggers zitten die eindeloos elkaar napraten en fabrikant specs opburpen, met een enkele goede test ertussen. Ik ben blij dat ik daar mijn brood niet mee hoef te verdienen...
Je denkt dat de hele tech-wereld de 20e over Apple bericht. Daar heb je helemaal gelijk in. ;)
Net zoals de hele tech-wereld de 19e over de Mate 30`s bericht.
Denk je niet gewoon dat het een dikke vinger richting US en Apple is als er één dag voor de iPhone een goedkoper toestel met betere specs uitkomt? En lekker breed uitgemeten overal om te vergelijken?
Samsung deed dat eerder al.

Ik begrijp uit je reacties dat je Apple gebruiker bent want er kan helemaal niets positiefs af, alleen over Apple. Je verwacht (hoopt?) zelfs dat Huawei het niet gaat redden of toch minstens stukken kleiner gaat worden (dan Apple?).
Ben je bang dat Huawei nog een hap uit het logo neemt?

Jij blijft zoals je al aangeeft gewoon bij Apple, prima toch, anderen zullen wellicht wel nadenken, na de uitgebreide berichtgevingen de 19e en 20e, voor ze een XI kopen die minder en duurder is, ook al staat die appel er niet op. Ook prima toch?
Denk je niet gewoon dat het een dikke vinger richting US en Apple is als er één dag voor de iPhone een goedkoper toestel met betere specs uitkomt?
Nee dat denk ik niet. Zie boven.
Je verwacht (hoopt?) zelfs dat Huawei het niet gaat redden of toch minstens stukken kleiner gaat worden (dan Apple?).
Nee niet hoopt, gewoon verwacht. Ook niet dan Apple. Dat zit in je eigen inlevingsvermogen.
Jij blijft zoals je al aangeeft gewoon bij Apple,
Dat geef ik niet aan.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 augustus 2019 21:02]

Dat geef ik niet aan.
Je Karmabadges wel. ;)
Voor sommige een belangrijk gegeven zo blijkt maar weer maar dat maakt de bewering:
Jij blijft zoals je al aangeeft gewoon bij Apple,
niet minder onjuist.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 augustus 2019 21:59]

Nee hoor, niet belangrijk die badges en slechts bekeken nadat je aangaf dat mijn aanname dat je gewoon bij Apple bleef, wat ik dus verkeerd uit jouw woorden opmaak, onjuist is.
Het viel me alleen op, 22 karmabadges van Appleproducten, waar je dus blijkbaar veel van af weet of op reageert, en dan haast ontkennen dat jouw voorkeur bij Apple ligt en dat jouw volgende telefoon gewoon weer de nieuwste Apple wordt. ;)
Excuus.
Nee hoor, niet belangrijk die badges en slechts bekeken nadat je aangaf dat mijn aanname dat je gewoon bij Apple bleef,
Dan moet je het ook plaatsen als een aanname, dat scheelt de helft. Ik heb (voor jou beeldvorming) bijvoorbeeld ook een Pixel telefoon (3xl). Niet dat ik ooit een Huawei zou overwegen verder maar ik vind Android de laatste jaren wel met sprongen vooruit gegaan.
Roep dat niet te hard. Bij de zoveelste prijsverhoging van de iphone ben ik toch overgestapt. Voordelig een p30 pro kunnen krijgen met abo. Om precies te zijn, voor de helft van een iphone xs max. Ik vergelijk het daarmee omdat de p30 pro ook groot is en ook een topmodel is. Daarnaast had ik aan 64gb niet genoeg dus had ik sowieso al 1400 uit moeten geven wat in mijn ogen veel te ver gaat. Het is maar een telefoon.
Denk dat er überhaupt weinig mensen een XI gaan kopen.
Wederom een camera upgrade en weer hetzelfde design (voorkant).
Iedereen met een X is XS zal echt niet staan te springen.

Zelfs qua leaks was het stil, geeft eigenlijk wel aan hoe weinig verandering er is.
Zelfs qua leaks was het stil, geeft eigenlijk wel aan hoe weinig verandering er is.
Die zijn er anders wel degelijk volop.
Gewone media Staat er normaal bol van. Dit jaar niet. Er zal heus wel wat te vinden zijn als je gaat zoeken maar via de mainstream kanalen is het enorm rustig in verhouding met de normale gang van zaken rond de release van een nieuwe iPhone.

Kunnen heel spannend doen hoor maar de upgrades zijn wederom marginaal en je houd optisch wederom dezelfde telefoon in je hand (3 jaar op rij !).
Ik weet niet precies wat de “normale media” is maar in de hoek waar ook tweakers zich bevind is genoeg te vinden in ieder geval.
ik kan alleen maar vinden: A13 chip, nieuwe IOS, twee modellen 5.8 (11) en 6.5 inch (11 pro), zelfde scherm kwaliteit. 3 (betere?) cameras. Wellicht grotere accu en sneller laden...

https://www.tomsguide.com...19-rumors,news-28045.html
https://www.techradar.com/news/iphone-xi
In een verzadigde markt zonder echte innovatie meer dan voldoende lijkt me.

Probleem is echter dat er door "iedereen" elk jaar een revolutie verwacht wordt zoals de eerste iPhone te weeg gebracht heeft. Dat gaat echter nog wel even duren, bij de concurrentie maar daardoor ook bij Apple.
Dat is natuurlijk een probleem dat veroorzaakt wordt door de bedrijven zelf die hun eigen hype creëren. Of het voldoende is zal blijken uit de verkoop. Het lijkt me wel. Als je een iphone 8 hebt is dit best aantrekkelijk, ik denk dat daar de markt is, de wat oudere modellen.
Wat zijn de veranderingen/geruchten precies?
helemaal als google stopt met de huawei support.
Dat is alweer van de baan.

nieuws: President Donald Trump schort handelsverbod met Huawei deels op

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 11 augustus 2019 20:49]

Daar izzie allang weer op teruggekomen.
En kan morgen weer anders zijn :)
En over een aantal jaar kan weer iemand anders president zijn.
Zo blijven we bezig.
We hebben het nu over de mate 30. Wie er over 1 jaar zit doet er niet echt toe.
Ja, dat is alweer veranderd en sinds 9 augustus wil hij weer gaan voor de ban :) Dus ik zou persoonlijk wachten met het kopen van een huawei toestel.
Geen idee. In de VS 0, in Europa ook erg weinig lijkt mij, maar in China? Kan zo maar. Huawei is heel groot in de thuismarkt. En er wonen heel veel mensen in China.
Ja maar hoeveel denk je dat dit kunnen betalen? Heel veel armoede in China
Ja maar hoeveel denk je dat dit kunnen betalen? Heel veel armoede in China
heel veel armoede maar een nog veel grotere middenklasse.. momenteel 400 mln, meer dan de hele bevolking van USA. https://www.seattletimes....ass-is-its-secret-weapon/
Shanghai bijv. heeft al een GDP per capita van boven de USD 20.000 en dat is maar van 1 stad die al veel groter is dan heel NL
http://www.xinhuanet.com/english/2019-01/27/c_137779008.htm
Maar dan praat je over de grote steden terwijl de meeste arme mensen in de kleine boerendorpjes wonen.
Ze mogen wel een grotere middenklasse hebben maar het verschil tussen rijk en arm is super groot.
Er zijn veel grote steden met rijke mensen. Er wordt eerder gesugereert dat er maar heel weinig koopkrachtigen. Zelfs als er in % weinig zijn zijn dat al heel veel in aantallen
1/3 van de wereldbevolking is chinees zeggen ze
Heel ZO Asia is de thuismarkt van Huawei. Huawei heeft hier de iPhone verdrongen als statussymbool (je wil niet meer gezien worden met zo'n Apple ding).
Apple heeft een vaste set aan klanten. Mensen die best diep ingezogen in het 'ecosysteem' zitten. Ik denk dat de meeste gebruikers van Apple zeer tevreden zijn hoe het OS werkt, hoe vloeiend en consistent het is. Daarnaast vinden ze ook de integratie tussen apparaten erg fijn. Ik denk dus niet dat Apple gebruikers zomaar even overstappen naar een Chinese Huawei :)
ach "ecosysteem"... ik ken aleen maar iphone gebruikers die verder alles op windows hebben, eventueel wel een ipad hebben maar tussen de iphone en de ipad niet veel uitwisselen. Het werkt prima, je bent eraan gewend, je hebt al je apps gekocht en als je overstapt moet je alles opnieuw betalen en net die twee apps waar je aan verknocht bent bestaan niet in de playstore.
Vice versa is het precies hetzelfde. Hardware en software prima, zeker als je evenveel geld uitgeeft aan de hardware. Als je niet veel te besteden hebt is Apple niet echt een optie.
Huawei zal vooral Samsung en Xiaomi als concurrent zien denk ik.
En terecht.
Huawei heeft zijn plek gewoon verdient.
Elk jaar overtreffen zichzelf en laten de concurrentie ver achter zich.
Hier ben ik het voor de volle 200% mee eens , geef mij maar Huawei zijn supermooie toestellen voor een aanvaardbare prijs. Huawei heeft terecht Iphone van de 2deplaats gestoten en zal nog de nummer 1 worden mark my words.
De hardware is echt top, mooie toestellen en prima schermen maar de software vind ik echt verschrikkelijk. Alles wat Android goed maakt verdringt Huawei met eigen software.

Bootloader is gelockt
Werkt slechht samen met andere launchers
Settings menu is erg onoverzichtelijk.

Ik werk in een telefoonwinkel en moet dagelijks werken met Huawei toestellen. De hardware is prima de software is om te janken imo. Waarom zon zware skin? De meeste icoontjes lijken ook nog verdacht veel op IOS.

Geef mij maar stock android of iets als Oxygen OS op de Oneplus toestellen.
Weet ik niet hoor...... de toestellen zijn zeker zeer goed gemaakt maar vind dat de kirin chips toch echt ondermaats zijn i.v.m qualcomm etc. Als ik mijn oneplus 6 naast mijn p20 pro leg dan merk je precies hoe langzaam die kirin chips zijn.
Ze willen ze niet de kop instampen.
Ze willen ze alleen het gras voor de voeten wegwaaien.
En het is een gerucht. Net als de datum van de iPhone.
Ben benieuwd naar de camera kwaliteit van dit toestel. Tegenwoordig is de meeste verbetering ook op het camera gebied te halen vind ik. Heb van de fabrikanten geen verwachtingen meet over de accuduur. 30 min langer of korter maakt ook niet veel uit. Het zou ook erg mooi zijn als Huawei zijn software qwa desgin wat meer Westers zou maken. Concurrent Samsung heeft met de One Ui al laten zien dat ze het snappen. Nu Huawei nog.

[Reactie gewijzigd door Cihan1988 op 11 augustus 2019 14:09]

Het is Huawei, die staan overall nu op nr. 1 qua camera en die voorsprong gaan ze hiermee niet verliezen.
https://tweakers.net/revi...te-plaatjes-tot-slot.html

Je claim klopt niet. Ze staan er niet met kop en schouders boven. Ze zijn wel de beste.

Maar de verschillen zijn klein.
Ja als je nacht foto's neemt maar niet als je video neemt :-) dan zakt de Huawei echter in.
Dat is absoluut niet waar. Hoewel Huawei's camera's niet slecht zijn, staan in elk geval de Pixel-toestellen van Google hoger.
In onderstaande link kan je zien hoe een goedkope midrange telefoon van Huawei, de Huawei P30 Lite (290 Euro) prima meekomt met de Pixel 3 (450 Euro) en de iPhone Xs (1200 Euro). Daarbij moet wel gezegt worden dat er gekozen is voor de midrange Pixel 3A welk komt met de high-end camera van de reguliere Pixel 3(XL)!
https://www.youtube.com/watch?v=kygWs3l3wf8

De high-end van Huawei is nog altijd de topper. Onverslaanbaar. Ongeacht de situatie, elk foto komt er altijd perfect uit. Ongeacht hoeveel tegenlicht je hebt, de foto komt er goed uit. Ongeacht hoe donker het is, de foto komt er goed uit. Zelfs met night-mode op de Huawei, ookal houdt je de telefoon niet stabiel, alsnog zal de uiteindelijke foto niet-bewogen zijn. Het is fool-proof. Night-mode in de nacht met mensen is ook geen probleem, niks is wazig of bewogen, maar altijd haarscherp met hoge kwaliteit. Ze zijn niet voor niets de nummer 1 met betreft fotografie.

Met betreft video vind ik ze ook geweldig! Je kan in de gelinkte video ook zien hoe een midrange Huawei bij het nemen van video amper onder doet voor de duurde Google Pixel en de nieuwste iPhone Xs.
Dxomark denkt daar toch anders over.. https://www.dxomark.com/

[Reactie gewijzigd door vandenbel op 11 augustus 2019 15:49]

Ja dat is een leuke site maar studio testen zijn totaal iets anders als gebruiks testen en beleving.

Een niet gecalibreerd scherm wordt soms mooier ervaren. In een meting is het dus niet best maar de beleving is soms top.
DXO heeft dat ook heel erg.

Daarbij betalen merken voor een test en score. Dus hoe objectief is die site ?
Uiteindelijk draait alles om geld, vergeet dat niet.

Dat zien we bij tech websites, zeker als ze groot worden, Youtubers die groot worden en ga zo maar door.
https://tweakers.net/revi...te-plaatjes-tot-slot.html

Als.je de conclusie leest, kun je eruit opmaken dat de verschillen klein zijn, maar dat de Huawei als winnaar eruit komt.
Echter klopt het wel van de Pixel. Die staat er niet boven.

[Reactie gewijzigd door jqv op 11 augustus 2019 15:41]

Nou ja, het is erg makkelijk om iets te roepen en daarna te zeggen tegen de ander: zoek maar bewijs dat het niet zo is.

Als je dingen beweert is het wel zo makkelijk en netjes om de bronnen waar jij het hebt gevonden erbij te plaatsen ;)
Wat is een westers design? Ik heb hamburger menu's op mijn Huawei. Kan het meer westers?
Accuduur niet, maar fast charge is echt een top innovatie. Geen idee of daar nog meer uit te halen is.
Hopelijk ook een Mate 30 X, maar dat zal wel niet, omdat ze net de Mate 20 X 5G hebben gereleased. Helaas naast de 5G wel een downgrade tegen over het 4G model. Geen audio jack, geen dual speakers, 800 mAh minder. Waarschijnlijk ruimtegebrek door de 5G chipset.
Kwaliteit is niet minder maar om gelijk of beter te krijgen is er veel post processing nodig met raw bestanden en de meeste mensen hebben liever point en shoot.

[Reactie gewijzigd door vosmichael op 12 augustus 2019 03:43]

Huawei heeft in ieder geval meer ballen dan Trump 😁
Ik heb Huawei , mijn vrouw heeft Samsung en mijn dochter heeft Iphone en toch zweer ik bij Huawei. Ik zal Huawei altijd trouw blijven zoveel is zeker. Voila I rest my case.
Beetje jammer dat je er geen 4k foto's mee kan maken. Ik heb namelijk een 4k monitor en een 4k tv.
4K foto’s maak je al met 12 megapixels (4000px*3000px)
4k = 3840 x 2160 pixels oftewel krap 8mp.
4k is 8MP maar deze camera heeft een 4:3 sensor. Op 4:3 heb je 12MP nodig voor 4K.
En deze maakt 10MP foto's of je moet inleveren op de kwaliteit met 40MP. 4K is inderdaad 12MP op 4:3.
Ehm....

Je snapt dat 4k voor een foto echt laag is?
Yep. En deze kan maar 3680x2456 of je moet op 40MP schieten en dan is de kwaliteit minder volgena review. 3680x2456 is te weinig voor 3840x2160 (4K).
Dan schiet je toch in 40mp?
Is er al een review van de Mate 30`s?
Hoe zit het nu met updates en upgrade? Ik dacht dat Huawei nog steeds in de ban zat. Hoe kunnen ze dan nu playservices meeleveren?
Schijnbaar wel want anders is zo'n toestel DOA (Death On Ariival).
Al met al lijkt die hele ban wel mee te vallen.
Maar snap best dat velen niet snel voor een Huawei kiezen gezien de onzekerheid.
Ah een typo is niet zo erg. Ik dacht dat je misschien dacht dat het Death was ipv Dead.
Design van de camera's blijf ik het mooiste vinden bij huawei. Schijnt dat deze mate 30 ze in een cirkel midden op het toestel krijgt. Design wat samsung heeft gekozen voor de s10 en note 10 is naar mijn mening ook prima, maar wat apple en google nu van plan zijn met de nieuwe iphones en pixels. Het zal vast functioneel zijn, maar mooi is anders..
Een vierkant eiland met drie camera’s en een flitser erin. Dat is toch precies wat Huawei ook doet.

Waarom is dat bij Google dan ineens lelijk?
Bij Huawei is het eiland gecentreerd, bij de Google Pixel is het eiland links boven geplaatst, dat is niet symmetrisch. Ook is de plaatsing van de camera's en de flitser anders. De Google Pixel heeft ook nog een andere zichtbare stip welke de Huawei niet heeft.

Niet dat ik het design van de Google Pixel niet mooi vind hoor, alleen wel jammer dat ze van hun standaard design zijn afgeweken ( boven een donkerdere kleur dan onder ), persoonlijk vond ik dat er wel mooi uitzien en het was iets origineels.

[Reactie gewijzigd door Toxic_Dreams op 11 augustus 2019 16:45]

In de linkerbovenhoek ipv gecentreerd. Ik vind het erg lelijk als ik de renders zie. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het qua ruimte handiger is om de camera's in een grote bump in een hoek te plaatsen. Qua design, de p10 daargelaten, zijn huawei telefoons erg strak naar mijn mening. Heb de mate 10 pro gehad, die was ook erg slick.