Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei kondigt MediaPad M6 met Kirin 980-soc aan

Huawei heeft de MediaPad M6 aangekondigd, een tablet die in twee smaken wordt uitgebracht. Het gaat om een kleinere versie met een 8,4"-scherm, en een grotere versie met een 10,8"-scherm. In de behuizing heeft Huawei zijn high-end Kirin 980-soc ingebouwd.

De MediaPad M6 komt als eerste uit in China, waarbij de variant met het 8,4"-scherm wordt aangeboden vanaf omgerekend 255 euro voor de goedkoopste versie met 64GB opslag. De 10,8"-versie komt op de markt met een vanafprijs van omgerekend 294 euro. De duurste versie krijgt ondersteuning voor 4g en heeft 128GB opslag, en moet omgerekend ongeveer 447 euro opbrengen. De levering start op 10 juli voor de 10,8"-versie en op 20 juli voor de 8,4"-versie. Wanneer Huawei begint met de verkoop buiten China is echter nog niet bekend.

Naast het verschil in schermafmetingen, is er ook nog een verschil in de ingebouwde accu. De versie met groter scherm heeft ook een grotere accu, namelijk 7500mAh tegenover 6100mAh. Verder hebben beide modellen een 13-megapixelcamera aan de achterkant en een 8-megapixelcamera aan de voorkant. Er is 4GB ram ingebouwd en het geheel draait op Android met versie 9.1 van de Emui-skin. Daarnaast is er een usb c-aansluiting, een koptelefoonaansluiting en ondersteuning voor micro-sd.

Huawei bracht de vorige generatie, de MediaPad M5, een jaar geleden uit met Android 8.0. Vergeleken met de M6 zijn de schermafmetingen gelijk gebleven, maar is de soc vernieuwd van de Kirin 960 naar de Kirin 980.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

22-06-2019 • 12:46

45 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (45)

Wijzig sortering
Als de grote versie minimaal 1440p is, dan koop ik er een! Jammer dat er nog geen info is over de resolutie en type paneel.

edit: dat is al bekend, maar om een of ander reden niet vermeld door tweakers 8)7
bron:
屏幕:8.4英寸,2560 x 1600 IPS屏, 359 PPI

[Reactie gewijzigd door dragonmoony op 23 juni 2019 00:22]

Hoe staat het bij Huawei eigenlijk met het unlocken van bootloaders en de ondersteuning van custom roms als bijvoorbeeld LineageOS?
Door de onzekerheid rond Android en Huawei mbt upgrades en updates ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

Van concurrent Xiaomi is bijvoorbeeld bekend dat de toestellen met Snapdragon relatief eenvoudig van alternatieve software voorzien kunnen worden.
Daardoor ben je niet zo afhankelijk van de producent en kan je nog een up to date apparaat hebben zelfs wanneer de officiele ondersteuning stopt.
Bij smartphones is het sinds Emiui 9 niet meer mogelijk om de bootloader te unlocken. Ik verwacht dat de ontwikkeling rondom Android Tablets nog minder is. Dus unlocken niet mogelijk.

Als Huawei slim is, dan zetten ze dat weer open voor al hun apparaten, zodat de kopers over 1-2 jaar nog steeds eigen rom's erop kunnen zetten als de onderhandelingen met Amerika mislukken. Dan hebben ze naast hun eigen OS, ook de mogelijkheid om custom rom's te laten gebruiken.
Als Huawei slim is dan brengen zo snel mogelijk hun eigen OS uit met een minimalistische skin zoals die van Oneplus en een aparte "wizard" die gebruikers de mogelijkheid geeft om de Google apps te installeren.
Als Huawei slim is brengen ze een telefoon uit waar de gebruiker zelf kan kiezen, lineage, aosp of emui dan zijn ze meteen klaar met alles en kunnen ze de telefoon gewoon overal verkopen. Laat emui weg in landen waar de ban geldt
Laat emui weg in landen waar de ban geldt
Welke ban? Er is geen ban op de software van Huawei, Google geeft geen licentie meer, dat is iets anders.
LineageOS ondersteund amper Huawei. Een paar oude Honors en de P20 pro. Als je gaat voor een apparaat met een snapdragon soc dan heb je idd de meeste kans op een alternatieve android rom.
Huawei staat het unlocken van de bootloader niet eens toe. Daarom zijn er geen roms.
Ho ho, denk je ook even aan dat ze geen Kirin 980-soc's mogen maken? Daar heb je wel een BRITSE licentie voor nodig hea. Voor de ARM instructies e.d.
nieuws: 'ARM heeft personeel opgedragen samenwerking met Huawei te staken'
ARM zou zijn werknemers hebben opgedragen te stoppen met 'alle geldende contracten, ondersteunende diensten en elk samenwerkingsverband dat nog in behandeling is'

[Reactie gewijzigd door BoozeWooz op 24 juni 2019 01:15]

Androud 9.1? Dat bestaat toch niet, of heb ik iets gemist?
Laatste versie is toch 9.0 voor zover ik weet.
Er zal vermoedelijk gedoeld worden op EMUI 9.1, de (uitstekende) schil die Huawei bovenop Android legt. Zie bijvoorbeeld dit artikel.
Ik heb de vorige versie, de m5. Tevreden gebruiker, zeker voor de prijs (350 euro voor de 10 inch), goede speakers. Scherm had iets helderder gekund, maar is wel gelamineerd zoals het hoort. Wat mij erg tegenviel was het ontbreken van een headphone jack, wat in een telefoon al dom is, maar in een tablet compleet debiel. Die hebben ze er dit jaar wel mooi bijgeprikt.
Wat gek, ik heb de M5 Lite (€200,- voor betaald, 2018-12) en die heeft wel een headphone jack.
De duurdere versie dus niet.
Inderdaad top tablet en ik had hem toevallig via Amazon kunnen kopen voor 265,- ben er erg blij mee.
200 bij bol.com m5 versie,geweest icm cover.stond op pepper.com na het verwijderen van de cover werd de prijs 200.

Meer dan tevreden ermee.Top speakers
Iemand ervaring met de tablets van Huawei? Ze lijken goede specs te hebben voor een mooi prijsje (en eindelijk weer een kleine tablet!). En dan hopen dat dit ding naar Nederland komt voor november dit jaar natuurlijk.

Of toch een andere optie vanwege het gedoe met Amerika? En zo ja, aanraders?
Ik heb zelf de M5 10.4 inch en tot nu toe niks dan lof! Goed scherm, lange accuduur, ik zit nu op android 9 en krijg met enige regelmaat security updates. Hier zit de Kirin 960s in en deze is behoorlijk vlot. Ik zou m wel aanraden dus, heel veel keus in high end tablets is er verder niet.
Denk je dat je ook nog een update naar Q krijgt? Mijn vorige tablet was een high end maar heeft maar 1 update gekregen helaas, die daarvoor ook maar 1 en mijn meest recente is blijven hangen op 7.0 (Samsung galaxy tab s2 8.0)

Edit: zie dat ik t niet lekker heb verwoord en moet het voor mezelf verbeteren, anders kan ik er niet tegen

[Reactie gewijzigd door m1999 op 23 juni 2019 11:06]

Zoals jqv al zegt; geen garantie op verdere updates.. er is volgens mij wel een onofficiële manier om te unlocken, maar vereist wel enige kennis. (Zie XDA)
De support van tablets is in veel gevallen erg matig bij fabrikanten.
Één minpuntje heeft deze tablet wel; hij trekt geen 1440p HDR video's, niet bijster interessant, maar toch..
Ah oké, kan ik me daar misschien wel een keer in verdiepen mocht dat zo zijn.

Dat van de video's is voor mij totaal onbelangrijk gelukkig, gebruik een tablet vooral voor spellen en (lichte) fotobewerking
Op de upgrade van Android kan geen antwoord worden gegeven.
Aangezien deze nog gecertificeerd is zou het kunnen, maar wie zegt dat Huawei dit doet, of dat Trump niet iets nieuws verzint dat het niet mag.

Het is dus afwachten dan.
Is een iPad geen optie anders? Zulke dingen krijgen al gauw 5 jaar lang iOS updates ;) Het heeft ook een hoog doorverkoopwaarde voor als je er ooit van af wilt ^^ iOS 13, of iPad OS 13 zoals het nu heet voor de iPad maakt het wel erg desktop-like/Android-like.
Zat daar ook aan te denken, mooi binnen budget, maar hoe zit het met de samenwerking tussen een androidtelefoon en een ipad? Zou wel handig zijn als ik bijvoorbeeld accounts kan laten synchroniseren op een of andere manier
Zolang je Google-apps op de iPad gebruikt dan hoor je er geen problemen mee te hebben ;) Oh, en voor de automatische foto synchronisatie, dan moet je Google Foto's gebruiken ipv de Foto's app op de iPad.

Meer info kan je ook in het forum zelf vinden en anders nog op Reddit ;)https://www.reddit.com/r/...oid_phone_use_an_ipad_as/
Jammer dat er weer een fysieke knop aan de voorkant is geplaatst, want verder is het een hele mooie tablet (in iedergeval als ze em ook in zwart gaan leveren, want wit komt er bij mij niet in).
Echt een fysieke knop is het ook weer niet gezien het alleen als een super gevoelige vingerafdruk gebruikt kan worden.
Hij is aanwezig en voelt en ziet er uit als een fysieke knop, dat vind ik esthetisch gezien niet mooi. Was ook een reden voor mij om bv geen iPad aan te schaffen (naast dat je daar nog meer vendorlock hebt).
Er is zover ik weet geen Android 9.1 zoals bij 7 of 8.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juni 2019 13:08]

Betreft Android 9 met EMUI 9.1 schil. De redacteur heeft het fout weg geschreven.

Als hij dit ook even bij Miui verkeerd noteerd, hebben we gelijk Android 10.5 ook al

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 22 juni 2019 13:19]

De voorganger, de M5,vind ik iig.een erg prettige tablet en. Toen ik m kocht was dit eigenlijk de enige kleinere high end tablet die te krijgen was m.u.v. de IPad Mini. Lekker snel, prettig scherm en erg fijne stereo speakers. Jammer dat Huawei + Android op dit moment nieuw eigenlijk geen optie is. Type dit op een M5 8,4inch via LTE in de trein ;)

[Reactie gewijzigd door XElDiablo690 op 22 juni 2019 16:45]

Hmm interessante optie, qua prijs ook niet al te gek.. Toch maar even de boycot rondom Huawei afwachten, maar hier in huis wel Huawei fans met de p20 pro en de p30..
Ik hoop toch dat ze deze naar Europa brengen. Ik heb nu een smartphone van ze, en wel de P Smart + 2018 en ik ben meer dan tevreden. Top toestel voor een hele mooie prijs. De Kirin soc is meer dan krachtig genoeg en in een tablet zal deze nieuwere variant het ook prima gaan doen. Of het gedonder tussen de VS en China deze producent nog veel parten gaat spelen weet natuurlijk niemand. Moet wel zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van wat ze leveren voor een zeer concurrerende prijs. Of er nou wel of niet backdoors ingebouwd zitten... daar kan ik me niet al te druk om maken... wat ik met mijn mobiel doe worden ze zowel in de VS als in China echt niet veel wijzer van dus laat deze maar komen.

[Reactie gewijzigd door lameeuw op 22 juni 2019 22:31]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.