Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huaweis 5g-modem in Mate 20 X 5G heeft 3GB ram

Huaweis Mate 20 X 5G-smartphone heeft 3GB lpddr4x-geheugen dat is gekoppeld aan de modem. Dat ontdekte iFixit tijdens een teardown van het toestel. Waarom de modem zo'n grote geheugenhoeveelheid heeft, is niet bekend.

Op het moederbord van de Mate 20 X 5G is de 5g-modem niet zichtbaar. De modem blijkt onder een geheugenchip te zitten, schrijft iFixit. Het gaat om een lpddr4x-module van Samsung met een capaciteit van 3GB. Dit staat los van het werkgeheugen, dat bestaat uit 8GB lpddr4 van Micron. Onder de Samsung-geheugenmodule trof iFixit een HiSilicon Hi9500-chip aan en dat is hoogstwaarschijnlijk Huaweis Balong 5000-modem. Onder het Micron-geheugen zit de HiSilicon Hi3680, de soc die beter bekendstaat als de Kirin 980.

Het geheugen op de 5g-modem wordt wellicht gebruikt als buffer, maar het is niet duidelijk waarom er zo'n grote hoeveelheid nodig is. Hoeveel geheugen de 5g-modems van bijvoorbeeld Samsung en Qualcomm hebben, is nog onduidelijk. IFixit heeft nog geen smartphones met modems van die bedrijven uit elkaar gehaald en de fabrikanten geven daar zelf geen informatie over.

Het is gebruikelijk dat een modem van geheugen wordt voorzien. Bij 4g-modems die geïntegreerd zijn in socs is de geheugenhoeveelheid waarschijnlijk veel kleiner dan de 3GB die Huawei gebruikt. In een whitepaper van ARM staat beschreven hoe een lte-modem gemaakt kan worden met 128MB dram.

Links: moederbord van Mate 20 X 5G met 3GB extra geheugen (geel). Rechts: 5g-modem (rood) die onder de geheugenchip is geplaatst.

Verder valt op dat de Mate 20 X 5G een 4200mAh-accu heeft, terwijl er in de Mate 20 X zonder 5g-modem een 5000mAh-accu zit. De kleinere accu levert een ruimtebesparing op en die is nodig om plek te maken voor de 5g-modem.

De Huawei Mate 20 X 5G is een toestel met een 7,2"-oledscherm met een resolutie van 2244x1080 pixels en een Kirin 980-soc. Het scherm heeft een druppelvormige inkeping en aan de achterkant zitten drie camera's met resoluties van veertig, twintig en acht megapixel. Het 5g-toestel kost 999 euro en verscheen in juli in een aantal Europese landen, waaronder Duitsland en het VK. De smartphone komt niet uit in Nederland en België.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-07-2019 • 11:11

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Het zou mij niets verbazen als nu ineens blijkt dat er op de achtergrond gewoon een 2e OS op een soort SOC in het modem draait dat buiten het normale OS om allemaal data binnenharkt en doorstuurd (en dit ook op modems van andere fabrikanten het geval is).
Dat is wel zeer de moeite waard om nader te onderzoeken!
Huidig 3G en 4G modems werken veelal op AT commando's ( zie https://www.sparkfun.com/...ds_Reference_Guide_r0.pdf ).
het modem regelt zo goed als alles zelf, je hoeft er alleen maar de juiste kreten doorheen te roepen. Het modem regelt zelf het selecteren van zendmasten, de juiste aanmelding, het juist versturen van de data.
Je werkt letterlijk tegen de data layer aan. De kans dat hier geen OS op zit is extreem klein, verwacht een FreeRTOS bijvoorbeeld.
5G is inderdaad totaal iets anders dan simpelweg wat info op een frequentie binnenhalen of versturen.
Dit nieuwe modem kan tegelijkertijd in contact staan met meerdere zendmasten op verschillende frequenties en gelijktijdig diverse (deel) pakketjes met info verzenden en ontvangen. Dat vergt extra RAM-inspanning. Voor wie dit filmpje nog niet gezien heeft, hiero een simpele uitleg.
Je impliceert dat carrier aggregation technieken sinds 5G pas bestaat. Dit is niet zo. LTE advanced heeft dit ook al. (sommige providers gebruiken 4G+ weergave hiervoor). Bron :https://www.techpulse.be/...hil-tussen-4g-4g-en-4-5g/
Nee hoor dat impliceerde ik niet, ik had het alleen over het modem. Maar je hebt wel helemaal gelijk ;)
4G+ was eigenlijk al 5G, dit veroorzaakte nogal wat rumoer toen bleek dat dat zo was:
nieuws: Amerikaanse provider hernoemt 4g+ naar '5G Evolution'
Je zou kunnen zeggen dat 4G+ een testfase is/was en nu met betere telefoons (en goeie modems erin :9 ) komt 5G pas echt tot zijn recht

aug 2018: https://www.onemorething....kpn-verhoogt-4g-snelheid/
Moderne smartphones kunnen door een techniek, die carrier aggregation heet, op meerdere frequenties tegelijk data verzenden en ontvangen. Daardoor zijn hogere snelheden mogelijk. Het 4G-netwerk van KPN gebruikt sinds enkele dagen vier frequenties, namelijk 800 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz en 2600 MHz.

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 26 juli 2019 12:52]

Dit nieuwe modem kan tegelijkertijd in contact staan met meerdere zendmasten op verschillende frequenties en gelijktijdig diverse (deel) pakketjes met info verzenden en ontvangen.
Ongetwijfeld ook de reden dat de huidige generatie modems zo bloedheet schijnen te worden.
https://www.extremetech.c...he-heat-of-summer-weather
Overal draait een OS op. Heet het niet OS, dan heet het wel firmware (dat op hetzelfde neerkomt). De vraag is welk.

Volgens mij was AT commando's t/m 3G omdat 4G gebruik maakt van TCP/IP en niet meer het oude protocol (SLIP?). Wel is het zo dat een 4G modem ook backwards compatibility met 2G en 3G heeft, en die babbelen wel nog de oude protocollen.
AT commando's worden iig met de SIMCOM series gebruikt, waar ik persoonlijk ervaring heb met de 7600. Het statement "AT commando's worden niet gebuikt bij 4g" is dus niet waar.
AT commando's zijn techniek onafhankelijk! Je speelt ook op de data layer!
In hoeverre valt te onderzoeken of het OS dat hiervoor zorgt niet OOK gegevens doorsluist?
Het modem wordt gevoed door een data stroom, en zou dit direct naar de gevraagde IP moeten doorsturen. de vertaalslagen hier tussen zijn een black box, de output is een antenne signaal. Je kan niet "thuis" onderzoeken of alles daar heen gaat waar je wilt, je kan als operator (KPN, t-mobile) wel volledig bekijken waar welk data pakket heen wordt gestuurd. Je kan dus wel in - uit vergelijken. De grootste uitdaging zit hem in de complexiteit: er gaat zo bijzonder veel pakketten heen en weer. Ook kan (en als hacker zou ik het zeker doen) de afgevangen wachtwoorden/ informatie op een ander tijdstip worden verstuurd t.o.v. het afvangen. Op het moment dat je dit verstopt een een aanvraag tot update maak je heel moeilijk om te controleren.
TLDR: mogelijk, maar moeilijk.
Ook kan (en als hacker zou ik het zeker doen) de afgevangen wachtwoorden/ informatie op een ander tijdstip worden verstuurd
Als wachtwoorden netjes versleuteld worden verstuurd (https bijvoorbeeld) dan is de modem slechts een man-in-the-middle en kan niets met de data.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 26 juli 2019 13:02]

dan is de modem slechts een man-in-the-middle en kan niets met de data.
"Dan is de modem slechts een man-in-the-middle"? Volgens mij begrijp jij niet wat een MITM is. De conclusie "kan niets met de data" want "modem is slechts een man-in-the-middle" slaat nergens op. Een MITM kan juist vanalles met de data; iets als HTTPS zorgt voor integriteit op de sessie layer. Deze baseband kan dit inderdaad manglen, dan krijg je lelijke foutmeldingen en waarschuwingen in je programma's, en oeps het toestel wordt als onveilig beschouwd.

Dat is het gevaar niet!!!

Het gevaar is het volgende:

1a) Die baseband firmware is closed source, wordt misschien wel geaudit (misschien ook niet). Je hebt geen idee wat er op draait. Het kan vanalles zijn. Ook al draait je volledige Android op FOSS.

1b) Die zooi draait op ring -1 op de SOC. Heeft volledige toegang tot je systeem.

Vergelijk het met Intel ME.
Tenzij je het modem voorziet van een eigen root certificaat en die ook in het OS stopt, dan kan de man in het midden gewon de SSL verbreken zonder dat je er erg in hebt. Bedrijven doen dat vak op hun internet verkeer om te detecteren of personeel gegevens doorstuurt van het bedrijf naar concurrenten.
Als je een rootcertificaat installeert op het OS zit dáár je veiligheidsprobleem. Het internet kan via allerlei hubs gestuurd worden en elk van die hubs moet je naar mijn mening als onbetrouwbaar zien. Een extra stap die niet betrouwbaar is maakt bij end-to-end encryptie niets uit volgens mij.
Als modem OS en toestel OS van dezelfde partij komen zoals in dit geval, kan het een risico vormen. Gaat denk ik op voor elke telefoon, maar de vraag is terecht waarom 3 GB geheugen voor 5G, waar voor 4G 128MB referentie is. Kan natuurlijk ook slecht programmeer werk zijn met geheugen lekken e.d.
Als het OS van een onbetrouwbare partij komt dan heb je geen onbetrouwbaar modem nodig om gegevens door te sluizen. Als je browser onbetrouwbaar is ook niet. Als er iemand over je schouder heenkijkt ook niet. End-to-end encryptie staat of valt met de uiteinden, en hoe bang we ook mogen worden van onbetrouwbare tussenpartijen (modem, netwerk, provider) die zouden alleen metadata moeten kunnen onderscheppen, geen details zoals wachtwoorden.
Helaas werkt het wel zo dat het kan waarbij ik benadruk dat ik niet weet of het hier gebeurt. Lees dit eens anders: https://www.strato.nl/server/man-in-the-middle-attack/
5G kan tot 100x sneller zijn dan 4G, én meerdere verbindingen/taken simultaan uitvoeren.
Daar zal een buffer voor nodig zijn waar je het gewone RAM niet voor wilt gebruiken.
En ga je uit van 128MB x 100 dan is 3 GB eigenlijk weinig.

(overigens grappig dat hier en daar gelijk geopperd wordt dat de 3 GB voor het OS is om data door te sluizen, als in spioneren. Hoewel er nog steeds geen enkel bewijs is aangevoerd voor de oude beschuldiging zal Huawei dat vast in een nieuwe SOC zetten...... 8)7 )
Niet moelijk. Je hoeft enkel maar een eigen 4G zendmast op te zetten (wat tegenwoordig al voor 100 EUR kan), en daar vervolgens alle data te inspecteren. Als je hetzelfde doet op Android hoef je slechts logs roughly te diff'en. De timestamps zullen ongeveer overeen komen, en de sequences ook. Wat je dus moet doen is de timestamps vereenvoudigen. Dat kan met een simpele replace regexp. Zit je alleen rond middennacht met een verandering van datum maar dat is niet zoveel werk om even handmatig te doen.
Die gegevens moeten ergens heen dus je kan prima de output controleren met een package inspector. Ga je gewoon elk domein af met welke contact wordt gelegd door de telefoon en elk onbekend/raar/verdacht domein ga je de pakketten die daar heen gaan inspecteren.
Dus dat valt prima te inspecteren, maar wat er in die pakketten staat weet ik niet of je dat kan uitvinden (geen kennis daarover) ivm encryptie mss.
Het punt is dat na het versturen de pakketten geinspecteerd kunnen worden door een 2de OS. Je passeert via een black box die alles kan uitlezen en voldoende geheugen heeft om dit een hele tijd te bufferen in de 3GB ram. Wat dat 2de OS vervolgens toevoegt op de lijn kan je eigen OS niet uitlezen.
Je eigen OS hoeft t ook niet uit te lezen om de pakketten te inspecteren? Daar kan je gewoon de router voor gebruiken.
Router? Dat is bij wifi-verbinding, dit is het 5G-modem. Je zult dus iig je eigen 5G-signaal moeten uitzenden om te kunnen doen wat jij bedoelt. Niet onmogelijk, maar wel wat omslachtiger dan je router in de gaten houden.
Heel abnormaal is dat niet, lang geleden crashte mijn Nokia N80 tijdens een gesprek en rebootte, maar ondertussen ging het gesprek gewoon door. Je hoeft bijvoorbeeld ook je PIN niet opnieuw in te voeren als je reboot, wel na een power cycle. In de baseband van elke telefoon draait gewoon een heel OS en dat is closed, doorgaans zelfs voor de fabrikant van de telefoon. Daar kunnen dus backdoors en bugs in zitten waar je met het OS zelf niks aan kunt veranderen of zien. O.a. Jolla heeft (als ik het me goed herinner) geprobeerd hardware te vinden met een open-source baseband maar heeft uiteindelijk een van de standaard closed varianten moeten gebruiken simpelweg omdat er niks (fatsoenlijks) te krijgen was.
Zat er ook al aan te denken. Intel ME 2.0.

Mooi Spyphonetje...

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 26 juli 2019 11:43]

Doet me denken aan de intel management engine affaire, ook een eigen kleine cpu met mini linux distro (waar van alles mee aan de hand bleek te zijn):

nieuws: Tanenbaum wist niets van integratie van 'zijn' Minix-OS in Intel-proc...
Klinkt erg onwaarschijnlijk.
Op de iPhone draait er een tweede OS voor de modem eigenlijk alle telefoons.

[Reactie gewijzigd door F. Scaglietti op 26 juli 2019 17:53]

Dat is de reden van 5g.

Meekijken en volgen is een feit dus aub kom niet met russen / chinezen of usa ...

De gene die dit systeem heeft gaat meekijken klaar punt uit, waarom moeten we zulke snelheden halen ?
Mn laptop heeft geen 4k, mijn tv niet eens ... why on the phones ?

Het is de tijd waar niet jij de data snel moet binnenhalen, maar de andere ook snel aan jou data kunnen komen punt uit.

Vingerafdruk systeem op passpoort ... hooooo kan echt nie.

Phones = oke
Elke dag nieuwe foto van je gezicht om te unlocken = oke
Elke data van je mening en foto delen = oke

Tenzij je echt bang bent en geen digitaal passpoort hebt ( social media en dergelijk )
Dan weet de gene die het wilt weten best wel veel over je en dat moet opgehaald kunnen worden met een grote hoeveelheid aan gebruikers = 5G data netwerk....


Prove me wrong, wil niet zo idioot klinken, het is wat het is.
8)7
Zijn er al slimmeriken die het modem en systeem geheugen combineren? Zou je potentieel geen ram in je modem hoeven stoppen. Met 3GB wel interessant lijkt mij.
Zijn er al slimmeriken die het modem en systeem geheugen combineren?
Veel SoC's met 4G ondersteuning laten het modem al het geheugen delen. Buiten dat het modem nu buiten de SoC is, is er dus eigenlijk niets nieuws.

Modems zijn ook het enige deel van een systeem dat niet open-source te krijgen is. Purism heeft dat voor de Librem 5 opgelost door het proprietary modem intern aan te sluiten via de USB bus. Door het gebrek aan direct memory access heeft dat aparte onderdeel geen toegang tot het hoofdgeheugen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juli 2019 12:52]

Nee, want de modem draait een eigen OS.
Zou de grote ram iets met de E-sims te maken kunnen hebben?
Ik kan mij voorstellen dat in de toekomst meerdere providers tegelijk op één modem kunnen werken, en er dan een soort van softmodem (winmodem) geïnstalleerd kunnen worden. En btw een router heeft ook al 1Gb ram tegenwoordig. misschien kan die telefoon een open wrt draaien, of iig de optie hebben voor die ram.
Een eSIM gaat nauwelijks meer data bevatten dan een gewone SIM. Volgens mij praten we dan over kilobytes.
Verder valt op dat de Mate 20 X 5G een 4200mAh-accu heeft, terwijl er in de Mate 20 X zonder 5g-modem een 5000mAh-accu zit. De kleinere accu levert een ruimtebesparing op en die is nodig om plek te maken voor het 5g-modem.

Ook heeft het 5G model geen 3.5 audio jack en geen speaker meer aan de bovenkant. Waarschijnlijk ook ruimtebesparing voor het 5G modem? Wel heeft het 5G model 40 watt sneller opladen en de 4G model 22.5 watt.

Ik hou nog lekker mijn Mate 20 X 4G. Meer ram en opslag is mooi, maar geen 3.5 audio jack, 800 mAh minder en geen stereo speakers is voor mij meer een downgrade. De prijs is ook veel te hoog, het 4G model heb je al voor de helft.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 26 juli 2019 12:57]

Ik vind het wel heftig: dat is net zo veel RAM als een iPhone in zijn geheel heeft. Volgens mij valt er nog best wel wat te optimaliseren daar en ik heb het idee dat ze haast een soort van Linux based 5G prototype gewoon in een telefoon gefrommeld hebben.

5G wordt pas echt interessant over een generatie of twee als de boel wat meer geoptimaliseerd is. Nu is het best een zware applicatie qua ruimte en stroomverbruik in een smartphone.
Zal wel niks voor niks zijn. En de modem draait een eigen OS.
Een modem met evenveel ram als een iphone XR. Maha.

Ik krijg zo het gevoel dat de trend van steeds betere accuduur van de laatste anderhalf jaar wordt stopgezet met de komst van 5G. Samsung geeft de s10 5G ook al een grotere accu mee, zal wel een reden hebben. En 3gb ram voor een modem, het moet allemaal stroom hebben eh.

Edit:
Oh sorry, ik wist niet dat mijn reactie een flamebait, troll, of belediging van een andere gebruiker is. Bedankt voor de fijne feedback -1ers.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 26 juli 2019 11:35]

Als we nu een Nokia op de batterijen van de huidige telefoons zouden laten draaien zou deze nooit meer leeg gaan. Nieuwe techniek heeft vaak op het begin een hoge energiekosten, zie ook bij 5G. Over een paar jaar zal dat weer minder zijn en zullen andere onderdelen weer meer energie trekken. Ondertussen verbeteren de batterijen ook weer dus het zal allemaal ongeveer in balans blijven en beetje bij beetje verbeteren.
4200 en 5000Wh, dat zijn mobiele kerncentrales :o

Edit: inmiddels is het artikel aangepast naar mAh

[Reactie gewijzigd door Mikayu op 26 juli 2019 11:54]

In een 7"+ phablet valt dat wel mee.
Valt wel mee, is ongeveer te vergelijken met 2 x 18650 cellen uit een Tesla, waar er een paar duizend in zitten.
Daar zit ongeveer 10Wh per cel in.
Het artikel is inmiddels gecorrigeerd, moest mAh zijn.
Ik had me inderdaad ook verlezen, Ging uit van milliwatts. Dit heeft overigens wel een hoog 2400dpi gehalte zeg, waarom zeggen we niet gewoon 4,2 Wattuur.
Die telefoon moet wel serieus groot zijn als daat een 4200Wh batterij in zit (ongeveer 1135Ah, of 1.135.000 mAh). Ongeveer één a twee keer op een jaar opladen moet zo wel mogelijk zijn.
Haha ja maar dan heb je wel een auto nodig die achter je aan rijdt met de accu om een beetje mobiel te zijn, weet niet of dat nou optimaal is.
Een auto-mobiel is toch al vrij ingeburgerd.... :9
Das een kleine tablet
In Engeland zijn ze al begonnen met 5g....kijk die arme boom :

https://twitter.com/i/status/1150252016725348352
Er was ook een eens artikel hier in Nederland over vogels die dood vielen en dergelijk ivm 5g test.
Buiten de aluhoed gektes enz, zou het kunnen dat er een bepaald sterke signaal is dat met 5g te maken heeft ?