Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EU-satellietnavigatiesysteem Galileo werkt weer maar is nog instabiel

De werking van het satellietnavigatiesysteem Galileo is hersteld. Gebruikers kunnen nog wel problemen ervaren met de stabiliteit. Het systeem lag sinds vorige week plat door een fout in apparatuur in twee controlecentra op de grond.

De Toezichthoudende Autoriteit voor het Europese wereldwijde satellietnavigatiesysteem schrijft donderdag op zijn website dat Galileo weer werkt. Klanten kunnen volgens de organisatie weer gebruikmaken van navigatie en tijdbepaling via de satellieten, maar daarbij kunnen nog wel fluctuaties optreden 'tot nader bericht'.

Woensdag maakte de beheerder van het systeem bekend bezig te zijn met reparaties. Het Europese satellietnavigatiesysteem lag sinds vrijdag plat door een technisch incident. Inmiddels is er meer duidelijkheid over de oorzaak. De organisatie zegt dat er een apparatuurstoring was in twee controlecentra waar tijd- en baanvoorspellingen worden berekend. De storing had invloed op verschillende elementen in beide controlecentra.

De organisatie gaat een onafhankelijke onderzoekscommissie instellen die moet uitzoeken wat de precieze oorzaak van de storing was. Het Galileo-systeem is sinds december 2016 operationeel in een pilotfase. De beheerder stelt dat deze testfase bedoeld is voor het ontdekken van technische problemen zoals die er nu zijn geweest. Verdere geplande upgrades aan de infrastructuur moeten de redundantie vergroten om dergelijke problemen te voorkomen als het systeem volledig operationeel wordt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-07-2019 • 12:56

57 Linkedin

Submitter: Frost_Azimov

Reacties (57)

Wijzig sortering
Lijkt me een mooi onderwerp voor een achtergrondartikel!
Inmiddels is er meer duidelijkheid over de oorzaak. De organisatie zegt dat er een apparatuurstoring was in twee controlecentra waar tijd- en baanvoorspellingen worden berekend. De storing had invloed op verschillende elementen in beide controlecentra.
Dit is wat mij betreft wel heel algemeen en vaag. Jammer dat t.net dat zo overneemt. Doet me denken aan Herman Finkers die ooit thuis kwam met de mededeling dat hij Leukemie had, en dat de oorzaak volgens de arts gezocht moest worden in een combinatie van factoren. Hierop zei zijn vrouw: "Een combinatie van factoren... dat geloof ik niet. Het kan nooit alleen maar een combinatie van factoren zijn"

Dit is wel een leuk artikel over wat we - ondanks de gebrekkige informatievoorziening - wel weten en/of konden bepalen over deze outage.
Via jouw interessante link. :)

2014-07-3 - https://www.esa.int/Our_A...o_it_s_all_about_the_time
In addition, the Galileo System Time (GST) made available through satellite signals is set to become an important utility in its own right, essential to synchronise worldwide banking, power and data networks and a boon for scientific teams.
Ben benieuwd of het GST dan al gebruikt werd in de financiële sector en of het daar dan ook invloed op heeft gehad.
Ben benieuwd of het GST dan al gebruikt werd in de financiële sector en of het daar dan ook invloed op heeft gehad.
Ja. Die gebruiken dit soort apparatuur, verbonden met een antenne op 't dak van het datacenter. Een dergelijk apparaat ontvangt zowel GPS, als Galileo, DCF77 (die tegenwoordig ook Galileo gebruiken) en zo nog wat bronnen. Vaak defaulten die apparaten naar Galileo omdat deze het meest nauwkeurig is. Maar, als alle andere bronnen een andere tijd aangeven, dan zijn deze apparaten slim genoeg om dan op de volgende meest-accurate bron over te schakelen.

[Reactie gewijzigd door Freeaqingme op 18 juli 2019 15:22]

Er ligt mij iets van bij dat er al een keer een achtergrond artikel is geweest over GPS, die verscheen volgens mij vlak hierna: nieuws: Oude gps-systemen kunnen vanaf volgende maand verkeerde informatie we...

Ik kan hem alleen totaal niet vinden, misschien zit ik er naast.
Was het misschien bij de buren?
Denk het niet, ik kom daar nooit eigenlijk.
Lijkt me een mooi onderwerp voor een achtergrondartikel!
Volgens mij gaan we het er volgende week in de podcast sowieso over hebben
Het blijkt dat de informatie van de actuele baan van de sattelieten was verouderd, waardoor de positie informatie door ontvangers niet precies genoeg meer kon worden berekend.

Efemeriden noemen ze die. Hier is een uitgebreider artikel voor diegene die wel weten hoe de wiskunde precies werkt.

http://www.navsas.eu/node/611
Gebruikers kunnen nog wel problemen ervaren met de stabiliteit.
Wie zijn de gebruikers eigenlijk op vandaag? Kan je Galileo als gewone consument al terugvinden in bepaalde producten, of wordt dit vandaag enkel door overheden gebruikt?
"Galileo will be supported on smartphones and compute devices with the appropriate software release on Snapdragon 820, 652, 650, 625, 617, and 435 processors, automotive infotainment solutions utilizing Snapdragon 820A, and telematics and IoT solutions with Snapdragon X16, X12, X7, and X5 LTE Modems, and Qualcomm(r) 9x15 and MDM6x00 modems."

https://www.qualcomm.com/news/releases/2016/06/21/qualcomm-announces-broad-support-galileo-across-snapdragon-processor-and

Mediatek heeft ook al ondersteuning voor Galileo. Dus als je telefoon redelijk nieuwe hardware heeft zou er ondersteuning moeten zijn.
Je kan het hier checken:

https://www.usegalileo.eu/EN/inner.html#data=smartphone

[Reactie gewijzigd door Azbest op 18 juli 2019 13:53]

Veel nieuwe telefoons ondersteunen tal van satellietnavigatienetwerken, waaronder Galileo. Op Android kun je met bijvoorbeeld GPSTest zien waar je allemaal mee verbonden bent. Net even gecheckt en op de redactie zien we op verschillende toestellen daar ook weer Galileo-satellieten bij staan.
Op mijn telefoon met SD820 zie ik in GPStest satellieten uit US, Rusland en China. Hoe zie ik of het GPS satellieten of wat anders zijn?
GPS is alleen Amerikaans. Rusland is Glonass en China is BeiDou. GPS wordt vaak gebruikt als algemene term voor satellietnavigatie, maar dat is enkel het Amerikaanse systeem. De verschillende systemen zijn allemaal een GNSS: Global Navigation Satellite System.
Als je precies wil wezen: De Amerikaanse GPS heet voluit NavStar Global Positioning System.(Linkje is van de 50th Space Wing, die het zaakje runt)
GPS is niet alleen Amerikaans.
De letters gps staat voor Global Posistion Systeem en dat is een algemene term. Hett Amerikaanse NavStar (de eigenlijke naam), het Russische Glonass en het Europese Galileo voldoen volledig aan die term. Het Chinese BeiDou is nog in ontwikkeling en werkt nog niet wereldwijd.
Japan heeft ook een eigen satelliet-navigatie (Quasie-Zenith) maar dat is alleen opgezet om in Japan de nauwkeurigheid van het Amerikaanse systeem te vergroten, of om op een eigen systeem terug te kunnen vallen als het Amerikaanse systeem uitgezet wordt. Door de baan van de satellieten profiteert men in Australië gratis mee. De Chinese en Japanse systemen voldoen dus niet (of nog niet) aan het "Global".
Het kan zijn dat je firmware Galileo informatie niet door geeft. Dus ook al ondersteunt je telefoon het in theorie, hoeft het niet zo te zijn dat het op app niveau werkt. Galileo support is op hardware niveau al zeker zo'n 10 jaar beschikbaar.
Als je op de balk eronder klikt zie je welke data het zijn. Een rondje is GPS en een vijfhoek is Galileo .
https://tweakers.net/my.t...lay_image&image_id=707412

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 18 juli 2019 17:41]

Hierbij wil ik ook als aanvulling geven dat veel apparaten tegenwoordig niet alleen maar van GPS, Galileo OF Glonass gebruik maken, maar dit ook vaak mixen om de locatie accurater te bepalen.
Precies. Dat laat die app ook goed zien. Ik ben op mijn telefoon met SD845 momenteel bijvoorbeeld verbonden met vier gps-satellieten, drie van Glonass en één van Galileo.
Dat is weinig. Een Oneplu6 van vorig jaar met Qualcomm chipset laat er hier 39 zien. In use 23. GPS, Galileo, Bedou, Glonass sats.
Hij ziet er veel meer, maar gebruikt ze niet allemaal voor een fix. In het tabje Hemel zie je welke er in zicht zijn en gebruikt worden. Die bedoelde ik :)
Beetje muggenziften over de benaming, maar het zijn vier GNSS-satellieten.
Er is al ondersteuning in veel nieuwe telefoons onder andere. (vanaf iPhone 8 bijvoorbeeld)

[Reactie gewijzigd door Wraldpyk op 18 juli 2019 13:29]

Ha, inderdaad, heb even een GPS Test app op mijn OnePlus 6 gezet en die toont inderdaad Galileo aan ook.
Oneplus 5 kon dat ook al.
Als die systemen zijn al jaren in gebruik. Je merkt er gewoon weinig van. Er is er altijd wel een in de lucht
Zit gewoon in je iPhone, bijvoorbeeld.
Zie:
Waarom locatiebepaling op de nieuwe iPhones nauwkeuriger wordt https://www.iculture.nl/n...igatiesatellieten-iphone/

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 18 juli 2019 13:30]

Jahoor, zoals al genoemd zijn er al diverse telefoons die er gebruik van kunnen maken.

Maar ook mijn horloge (Garmin Fenix 5 Plus) kan er mee overweg van. Deze kan bijvoorbeeld zowel GPS, Galileo als Glonass (Russische locatie satellieten) gebruiken en kan de signalen ook combineren voor een accurater en stabieler signaal.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 18 juli 2019 14:07]

Hoe meer hoe beter. Als je onder een nat bladerendak doorrijd of reflecties in de bergen hebt kan dat net het verschil zijn tussen wel of niet betrouwbare navigatie. In principe moet je minimaal 3 sats hebben voor een 3D fix. Dat geeft ook hoogte info.

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 18 juli 2019 18:08]

In principe 3 satellieten, maar omdat de meeste GPS-ontvangers geen atoom-klok aan boord hebben, heb je 4 satellieten nodig voor een 3D fix. Dit is omdat je 4 onbekenden (x,y,z,t) moet oplossen.

Je kunt de aanname doen dat je op zee-niveau bent, waarmee je dus "maar" 3 onbekenden hoeft op te lossen. Dat is redelijk accuraat in Nederland (dichtbij zee-niveau) maar kan een behoorlijke fout opleveren.
Heb een GNSS tracker ontworpen en gebouwd rondom een U-Blox Neo-M8.
Als je het juiste model kiest ondersteunt deze inderdaad Galileo.

Galileo ondersteunt ook SAR diensten, die zijn qua techniek wel interessant om verder in te duiken.
Voor nu zijn GPS en Glonass iig beter in kwaliteit door de hoeveelheid satellieten.
Galileo werkt, maar de nauwkeurigheid ligt veel lager dan de anderen
Mijn mi9 maakt er gebruik van ;) net als glonass ^^
Is het wel eens gebeurd dat het GPS systeem er uit heeft gelegen? Best wel ernstig dit.
Daar hadden we het op de redactie ook net over. Kon wel dit overzicht vinden waarin alle indivuele outages van gps-sats staan maar over een algehele storing kan ik me eigenlijk niets herinneren.
Dit laat het wat duidelijker zien: http://navigationservices...Calendar/SOFCalendar.aspx (Grafiek onderop)
Afgelopen 20 jaar zijn er dus altijd meer dan 24 satelliten beschikbaar geweest.
In de Golfoorlog hadden ze GPS voor die regio voor niet Amerikaanse militaire toepassingen op zeer onnauwkeurig gezet, of zelfs uitgezet.
Ik snap niet waarom die onzin toch blijft terugkomen. Dat is immers helemaal niet gebeurd.

Het is zelfs andersom, er werd toen nog veel commercieel spul gebruikt door het leger, en dus hebben ze de nauwkeurigheid VERHOOGD voor alle toestellen, militaire en commcerciele ontvangers.
0Anoniem: 310408
@xippie18 juli 2019 20:00
In de Golfoorlog hadden ze GPS voor die regio voor niet Amerikaanse militaire toepassingen op zeer onnauwkeurig gezet, of zelfs uitgezet.
Nonsense.... broodje aap.
Nee, maar tijdens de Kargiloorlog deden ze dat wel.
Wat is er ernstig aan ?
Voor Galileo is het in mijn ogen op dit moment nog niet zo heel ernstig omdat het vrij nieuw is, nog niet heel erg veel gebruikt en nu nog meer als back-up dient van gps. Maar als het volledige GPS signaal weg zou vallen voor dagen, dan is er toch wel even een serieus probleem. Mijnbouw, luchtvaart, landmetingen, landbouw, zeevaart, recreatie en militairentoepassingen die er allemaal zeer op leunen.
Stel je voor dat alle 18000 vliegtuigen in de lucht ineens de locatie niet meer kunnen doorgeven... En dat is slechts 1 scenario.

En het wordt niet eens alleen voor navigatie gebruikt. Maar ook voor zeer tijdkritische applicaties. Telefoonnetwerken verliezen hun synchronisatie, Geldautomaten / banksystemen kunnen geen nauwkeurige tijdstempel meer geven op transacties, beursvloeren en energienetwerken...

Ik denk dat er genoeg zeer ernstige situaties bedacht kunnen worden als GPS voor lange tijd weg zou vallen. We zijn er best afhankelijk van geworden. Het is niet voor niets dat er nu ook Galileo, Beidou en Glonass bij gekomen is.

[Reactie gewijzigd door satoer op 19 juli 2019 00:58]

Is het wel eens gebeurd dat het GPS systeem er uit heeft gelegen? Best wel ernstig dit.
Galileo is nog in de testfase, speciaal om dit soort problemen te ontdekken en op te lossen.
In de beginjaren was GPS ook onbetrouwbaar en vaak onbeschikbaar (bij het vorige topic over deze storing had iemand daar een bron voor). Het heeft een jaar of tien geduurd voordat het stabiel genoeg was om als operationeel navigatiesysteem te gebruiken.
Dat was nog ruim voordat de eerste TomTom kastjes op de markt kwamen en het grote publiek er kennis mee maakte. Het publiek kent eigenlijk alleen het reeds volwassen GPS-systeem, dat al een aar generaties oud was, terwijl we het Galileo-systeem nu in de babyfase meemaken.
Als ik nu navigeer op mij telefoon ziet mijn telefoon tal van type GPS (beidu glonass Galileo etc... ). Gebruikt deze hem op het moment van navigeren allemaal of hoe moet ik dat zien?
Mijn S10 pakt nog steeds alleen 1x E1, ID 33.
Navigeren via Galileo werkt nog niet.
Ah, dit kan héél goed verklaren waarom afgelopen week mijn Google Navigatie me een flink aantal meters buiten de weg plaatste. Op een Pocophone F1, welke dus ook Galileo ondersteund.bron
Kan dit een reden zijn dat mijn moeders iPhone 7 een net wat andere tijd aangaf dan mijn OnePlus 6?
Bij mijn moeder was het 6:18 en bij mij 6:17 en na een seconde of 5 ook 6:18.
Android phones gebruiken over het algemeen niet de tijd van GPS om de klok te synchoniseren.
Als ik het zo snel lees gebruikt apple mogelijk ook NTP, niet GPS/sattelieten voor de tijd.

Dus nee.

Ik geloof dat de meeste android telefoons de netwerk tijd van de provider gebruiken. (die ook nauwkeurig hoort te zijn, maar zomertijd/ timezone wordt wel eens verkeerd ingesteld door de provider)

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 18 juli 2019 16:35]

Ik zou me dáár niet druk om maken. 8)7
Dat doe ik toch ook niet? Ik ben geïnteresseerd wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn en nu dit bericht zo komt dacht ik misschien dat dit de oorzaak kon zijn.
Volgens van Dale is 'instabiel' een bijv. naamwoord en 'onstabiel' een bijwoord. Dus een 'instabiel' bekken en het bekken is 'onstabiel'.

Galileo werkt weer maar is nog onstabiel.

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 19 juli 2019 08:59]

ik heb een Kirin 710 (huawei) maar die ziet de Galileo niet. Wel GPS, russisch en chinees