Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kliks op Huawei-smartphones in Pricewatch dalen met meer dan 40 procent

De kliks op Huawei-smartphones in de Pricewatch zijn in de afgelopen week met ongeveer veertig procent gedaald, zo blijkt uit een analyse van Tweakers. De kliks op smartphones in het geheel stegen in dezelfde periode juist iets.

De daling begon meteen op dinsdag 21 mei, de dag nadat bekend werd dat Google de Android-licentie van Huawei intrekt. In de dagen erna is de interesse in Huawei-smartphones verder ingezakt. Het is onbekend of dat ook heeft geleid tot lagere verkopen van Huawei-smartphones. De smartphones zijn wel volop te koop. Huawei en providers maken ook volop reclame voor de nieuwste modellen.

De cijfers van Huaweis dochterbedrijf Honor zijn minder duidelijk, omdat de schommelingen daarvan door het lage aantal kliks in de Pricewatch altijd al groot zijn. In elk geval heeft de aankondiging van de Honor 20 en 20 Pro vorige week weinig gewicht in de schaal gelegd, wat normaal wel gebeurt bij de presentatie van nieuwe modellen.

De daling bij Huawei-smartphones was zichtbaar over de hele line-up. Ook de duurste versie, P30 Pro, kende een sterke daling na het intrekken van de Android-licentie. Huawei heeft beloofd huidige telefoons, al verkochte modellen en exemplaren die nog in voorraad liggen, te blijven ondersteunen met updates. Of er ook Android-upgrades komen, is nog niet duidelijk.

De stijging van het aantal kliks in de Pricewatch op smartphones komt vooral door grotere interesse in Samsung-telefoons. De marktleider had in de afgelopen week twintig procent meer kliks dan in de weken ervoor. Ook Googles Pixel-telefoons konden op grotere interesse rekenen van het Tweakers-publiek. Samsung is momenteel het populairste merk in de Pricewatch, op grote afstand gevolgd Apple, Xiaomi en Google.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-05-2019 • 12:38

312 Linkedin Google+

Reacties (312)

Wijzig sortering
Op zich is de 15e een reëlere startdatum. Op de 16e kwam het toestel namelijk op de banlijst en frappant genoeg vliegt de interesse daarna de lucht in. Het Google-nieuws werd zondag op maandagnacht 20-5 bekendgemaakt (0.15 op Tweakers nieuws: Google trekt Android-licentie voor Huawei in - update @arnoudwokke je moet de index=100 verplaatsen naar de goede dag. ;) De 15e was er nog helemaal niks aan de hand. :)
U vraagt, wij draaien.

Hij ziet er vrijwel hetzelfde uit. Is natuurlijk logisch ook, want het indexcijfer op de 15e was 105 - dus de waardes zitten niet ver bij elkaar vandaan. Ik ben het met je eens dat het een betere peildatum zou zijn, als iedereen op de 16e doorhad hoe groot de gevolgen zouden zijn. Ik heb dat nieuws gepubliceerd om kwart voor zeven 's ochtends, dus iedereen met interesse in dit onderwerp had het die dag kunnen lezen.

Ook ik had, als auteur van dat artikel, niet door hoe groot de gevolgen zouden zijn. Ik citeer even uit het artikel.
Handel met Amerikaanse bedrijven is noodzakelijk voor Huawei, van wie diverse toeleveranciers in de VS zitten. Vermoedelijk gaat Huawei een licentie aanvragen voor handel of andere toeleveranciers zoeken die buiten de VS zitten. Het Chinese bedrijf heeft nog niet gereageerd op de mededeling van het Amerikaanse ministerie.
Het punt is dat ik bij handel alleen dacht aan onderdelen: flashopslag van Micron, wifichips van Broadcom, dat spul. Ik heb toen niet nagedacht over het intrekken van de Android-licentie. Ik denk dat vrijwel niemand erover nadacht, want totaan die zondagnacht heb ik niet kunnen vinden dat mensen op grote schaal doorhadden dat deze handelsstrijd wellicht gevolgen konden hebben in hun broekzak of in de keuze voor hun volgende telefoon.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 28 mei 2019 14:10]

Hoe kan het totaal lager zijn dan Huawei alleen, in het begin ?
Omdat het geen absolute cijfers zijn, maar indexcijfers.
Wat is dan de referentiewaarde voor totaal ?

De grafiek laat het wel zien wat je wil laten zien
Maar het ziet er gewoon raar uit dat totaal lager is dan 1 merk
gebruik dan twee verschillende y assen met totale clicks
De referentie is voor allemaal 100, als je de link van @arnoudwokke had gelezen, had je dat begrepen. Op 15-5 werd het aantal kliks op 100 gesteld (100%), daar zie je alle grafieken elkaar ook kruisen bij 100. Daarna en daarvoor wordt dus als percentage van het aantal kliks op 15-5 gezet.

Als het in absolute cijfers was uitgedrukt, zou de Huawei-grafiek in het niet vallen bij het totaal aantal views en dat is niet duidelijk, als je doet wat jij voorstelt: 2 Y-assen, kun je nog steeds in de situatie komen dat de totaalgrafiek onder die van Huawei uitkomt aan het begin, omdat de daling daar bij Huawei zo sterk is.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 28 mei 2019 18:11]

Wat misschien wel een mooie toevoeging is op een grafiek als deze is verhoging /verlaging ten opzichte van trend. Is makkelijker te lezen.
Ergens ben ik ook wel benieuwd hoeveel Huawei telefoons er verschenen zijn in 'Vraag & Aanbod', hebben jullie daar ook gegevens van?
Oeh, altijd leuk, mensen geïnteresseerd in stats :)

Even naar boven gequeryed:
https://tweakers.net/ext/f/YIzZHnMJ94uSp5xXEC3jAcQq/full.jpg

Je ziet een piek op de 20e en daarna blijft het schommelen rond de 5-6 per dag. Aan de andere kant: op de 12e, 16e en 19e zien we ook eenzelfde piek.
Ook vanuit provider(s) duidelijk een daling te zien. Sinds aankondiging in media zijn Huawei sales hier (classified) circa 50% gedaald betreft telefonische bestellingen. Klanten zijn duidelijk huiverig door de berichtgeving en stellen de beslissing meestal uit, waar een kleiner gedeelte kiest voor een alternatief (vaak Samsung).
Classified? Nou oké, ik zal het niet doorvertellen. :X
Fijn dat je dit stille verzoek zo braaf eerbiedigt!
Ik doelde met de "classified" niet op mijn hele bericht, maar op het bijwoord: hier (hierachter stond ook direct classified tussen haakjes). Hiermee wilde ik aanduiden dat ik mijn werkgever liever niet noem, wellicht had ik dit duidelijker kunnen vermelden.

In ieder geval dank voor je vriendelijke tone of voice!
Zijn dat het aantal toestellen dat in totaal wordt aangeboden of het aantal nieuwe advertenties per dag?
Aantal unieke advertenties op een Huawei smartphone per dag.
Mooie grafiek.
Je hebt voor en na de aankondiging van Google wel pieken in het aantal aanbiedingen, maar het gemiddelde van 1 mei tot en met 19 mei = ~4,63 en het gemiddelde van 20 mei tot en met 26 mei = ~6,8.

Het gemiddeld aantal V&A aanbiedingen is dus met 46% gestegen na de aankondiging van Google.
de verklaring hiervoor is dan ook dat er met de telefoons die al verkocht zijn niks mee veranderd gaat worden. Alleen krijgen ze nu geen upgrades meer, maar de gemiddelde gebruiker merkt er niets van.
Oeh, mensen die ook nog eens de statistieken kunnen laten zien. Nog veel leuker! Danku
Officiele cijfers vanuit Tweakers zou inderdaad interessant zijn.

Kreeg al paniek vragen vanuit mijn familie (5 familieleden hebben een Huawei toestel) dankzij de bangmakerij vanuit de media (waar Tweakers net zo hard aan mee merkt :X ).

[Reactie gewijzigd door Caayn op 28 mei 2019 12:58]

Misschien bangmakerij en wordt de soep niet zo heet gegeten, MAAR je bent natuurlijk niet slim bezig als je nu een nieuwe Huawei koopt, en dan met name de toppers die ook gewoon dik geld kosten.
Zeker niet met de mega veel alternatieven is het krankzinnig om een gok te nemen over een evt lift van de sancties en te moeten gaan hopen op custom ROMs en geklooi met apps die wellicht straks niet 100% werken.
Vrijwel niemand zit te wachten op workarounds.
Hoezo niet slim bezig? Ik laat mij door niemand chanteren in mijn keuze voor een aankoop. Zeker niet door een of ander land aan de andere kant van de oceaan. Daarom ook kort na de ban gewoon een P30 Pro gekocht.

Hoe meer artikelen er verschijnen over allerlei doemscenario's mbt Huawei ban, hoe meer gemiddelde consumenten zullen twijfelen en kiezen voor andere bedrijven (zoals dit artikel weergeeft, profiteren Samsung en Google hiervan). Mission accomplished dus.
Heel stoer, maar als ze stoppen met updates kan je hoog en laag springen en je niet laten chanteren, maar dan begin je niks...
Je kan het stoer vinden of niet, dat boeit mij niet. Als ze stoppen met updates, probeer ik alternatieven te vinden (misschien een ander OS). Als dat niet lukt, dan maar een minder up to date software. Mijn keuzevrijheid en eigen wil is voor mij belangrijker dan gemanipuleerd worden om als pop te dansen op VS muziek. Ik ben geen schaap. Maar jij hebt waarschijnlijk een andere opvatting :-)
Het gaat er meer om dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt, ja natuurlijk kan je custom OS erop zetten en alsnog een huawei halen. Verder dansen mensen niet naar de VS. Meer dat ze geen zin hebben in een apart updatebeleid, of dat de resale value van hun telefoon nabij 0 is. Verder een leuk rebels verhaal maar het steekt kant noch wal
denk dat het voor beiden niet handig is zo op de persoon te spelen.

Ik snap Kaparzo prima, en heb zelf ook een P30Pro en ben echt niet van plan er van af te gaan. Heb als reactie in ieder geval al mijn Google diensten vervangen voor zover ik kan door andere diensten die minder afhankelijk zijn. Google is toch al niet echt mijn beste vriend, dus ik wil ze niet meer steunen dan strikt noodzakelijk.

Ik snap pretraket ook. Als mijn broer mijn mening nu vraagt welke telefoon hij moet kopen ga ik hem 100% zeker geen Huawei aanraden. Natuurlijk niet, ik ga het mijzelf en hem niet onnodig moeilijk maken. Welke telefoon hij dan wel moet kopen... tja, een Apple is te duur en moet echt bij je passen en Android heeft andere problemen. Ik raadde heel erg lang Windows telefoons aan (moeder, broer, vrouw, tante, tante, vader, allemaal minstens 1 Lumia oid gehad). maar ja, dat is nu ook geen idee meer haha.
Helemaal gelijk in uw reactie, laat mezelf ook lichtelijk meeslepen :P

Als u verder niet van google diensten bent, zou ios dan niet fijner zijn?
Mensen dansen niet naar de VS.... Mensen nemen de voordeligste en makkelijkste optie die er is puur omdat het zo is.

Als het jumbo vlees 3 keer duurder wordt omdat de AH de veehouderij van de jumbo affikt dan kan je uit principe jumbo vlees gaan kopen , maar je helpt er niemand mee.

u doet alsof huawei een lokaal bedrijfje is van een lieve oude dame. Maar het is gewoon een gigantisch bedrijf. Als u graag extra geld en moeite spendeert voor een miljardenbedrijf dan moet u dat zelf weten.
Zowel de VS als China houden er rare praktijken op na als het gaat om handel.
Stoer verhaal maar jij bent wat dat betreft een exoot.
99% wilt een toestel dat werkt en dat blijft werken en geen gezeik met Custom Roms, roots, workarounds, hacks, en ga zo maar door.

Het is de reguliere gewone consument die gaat bepalen wat er met een merk gaat gebeuren in deze westerse wereld, niet de exoot/fanboy/tweaker.

Dat Azie zich wellicht minder druk maakt zal komen doordat men daar al bezig is met een eigen OS en de focus van alles zal op hun eigen regio liggen. Net zoals men daar hun eigen favoriete alternatieven hebben voor Google search, Youtube, Facebook, etc.
Wij hebben hier geen ruk aan hun alternativen en geloof me, daar gaat hun focus liggen met de apps.
Updates blijven gewoon komen, upgrades wellicht niet meer maar dat is toch al vrij zeldzaam en is toch niet zo boeiend voor de meeste mensen, op Tweakers wordt daar veel waarde aan gehecht ja maar de gewone consument zal het een worst wezen zolang Whatsapp maar blijft werken.
Android updates zullen 100% van Huawei moeten komen, want Google helpt ze niet meer... Dus of alle Android fixes de Huawei telefoons zullen bereiken is twijfelachtig.
Na die 3 maanden is er wel weer een nieuw uitstel of een deal. Die 3 maanden werd al snel uit paniek ingevoerd na het besluit van Google. Men kan het echt niet maken om tientallen miljoenen consumenten met een waardeloos toestel te laten zitten, of toestellen die nu verkocht worden over 3 maanden onbruikbaar te maken en iedereen in de kou te laten staan.

Zoals al gezegd de soep wordt niet zo heet gegeten, het is vooral een beetje angstzaaierij dit, exact wat Trump probeert te bereiken zodat je Amerikaanse producten koopt en geen Chinese.
Vele honderden miljoenen Huawei toestellen krijgen mogelijk geen Android updates meer.
85.6 miljoen toestellen verkocht in 2017, 200 miljoen in 2018, 59.1 million in Q1 2019.
2016 toestellen hebben denk ik minder economische waarde, laten we die even buiten beschouwing.

Even kort door de bocht: met een gemiddelde prijs van 200 per stuk gaat het over een kapitaalvernietiging (zonder afschrijving) van minimaal ~340.000.000 * 200 is 68 miljard euro.Niet zo gek dus als er niet meer nieuw wordt aangeschaft en collectief wordt gedumpt zolang het nog iets opbrengt.

Lekker bezig Trump.

https://www.anandtech.com...200-million-units-in-2018
https://www.thurrott.com/...martphones-as-apple-in-q1

[Reactie gewijzigd door blackSP op 28 mei 2019 18:12]

“Lekker bezig Trump”. Tja, dat is natuurlijk discutabel. De actie van Amerika (of vooralsnog enkel dreigement) is natuurlijk een reactie op het protectionistische economisch beleid dat China al lang voert. Dat is ook bepaald niet in ons belang... dus begrijpelijk, zelfs logisch en te verwachten dat daarop gereageerd wordt. Hooguit voor de passieve Europeanen minder te verwachten.
... (of vooralsnog enkel dreigement) ...
Het is veel meer dan een dreigement, Google en vele anderen hebben Huawei al op de zwarte lijst geplaatst. En ook al komt de ban te vervallen, de schade is al aangericht en zal deels permanent zijn.
Correctie zij krijgen geen upgrade meer, dus een versie verhoging van het OS. Updates daar in tegen zullen nog gewoon verschijnen. Updates is binnen hetzelfde OS bijvoorbeeld 3.1 en 3.2, maar niet 3.0 naar 4.0.
'but it will no longer provide software updates for them, and it won't ...'
https://www.androidcentra...ort-after-trump-trade-ban

Ookal zal het mogelijk over upgrades gaan (dat is nog 'redelijk'), er wordt in de media vooral gesproken over updates. Dus geen incrementele verbeteringen binnen een major release.
Exact. Allemaal leuk en aardig, maar niemand denkt aan hoeveel meer fysieke materieel er nu weggegooid gaat worden :/
ik geloof er helemaal nix van ik vind huawei telefoonds heel goed en dacht dat ik goedkoop een p20 over de kop kan tikken maar kom van de koude kermis thuis
nu is voor die 3 maanden een deel van de problemen opgelost, maar er zijn nog steeds bedrijven die nu al niet meer met Huawei handelen, ondanks de dispensatie van 3 maanden. Dat kan dus alsnog voor problemen zorgen.
Er zijn nauwelijks Huawei telefoons in omloop in de VS, geen tientallen miljoenen, geen enkele carrier daar verdeelt Huawei telefoons of gebruikt Huawei zendapparatuur en dat is al jaren zo. Dus in de VS maalt men er echt niet om dat die toestellen nu zonder updates vallen, die 3 maanden uitstel is er voor de lopende zaken.

Als er dan toch een reden zou zijn om een uitstel te verlengen, is het dat Huawei ook veel inkoopt uit de VS, dus daar loopt men toch een aantal miljard dollar mis aan handel.

Maar goed ik ben ook van mening dat de voornaamste reden voor deze heisa de handelsoorlog met China is, de mededeling dat een handelsovereenkomst de maatregelen ongedaan zou kunnen maken zegt op zich al genoeg.
https://www.theverge.com/...droid-commerce-department

Nog 3 hele maanden ja.

Verder zijn upgrades niet vrij zeldzaam. Als je een Pixel of OnePlus koopt, zal je heus nog wel naar Q kunnen. Ja, er is minder kans op upgrades dan bij bv Apple, maar ze zijn er wel. En nu een telefoon kopen, full price, in de wetenschap dat er precies 0 upgrades gaan komen is in mijn ogen niet erg slim.

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 28 mei 2019 13:36]

Bestaande / huidige huawei telefoons behouden gewoon toegang tot playstore en google/android apps etc.
Dus ook na 3 maanden, staat gewoon in je link, dus ophouden met bullshit bangmakerij.

Ook veiligheidupdates blijven gewoon komen, hetzij wat trager.

Upgrades zit er alleen niet in als deze krankzinnige sancties van kracht blijven.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 28 mei 2019 14:29]

Ik heb het toch ook alleen over updates/upgrades? Waar zie jij bullshit bangmakerij dan? Je verkondigt het net alsof je precies weet wat er gaat gebeuren, maar dat weet je helemaal niet (of kom met bronnen). Ik heb niets gezegd over Play Store of apps.
Je bericht kwam over alsof je ergens op reageerde qua toegang tot apps en google etc.

Het helpt ook niet dat ik jouw link hier 3x voorbij zie komen met als benadrukking dat men dus ook daar geen toegang meer tot zal hebben, wat vooralsnog pertinent niet klopt.

Het is voor trump lastiger om bestaande apparatuur te bannen, want dat is wat je in feite zou doen, dat is een hele andere tak qua juridische mogelijkheden.

De ban geldt dan ook voor directe samenwerking en dus levering van apparatuur en software, in ieder na 90 dagen.

Updates voor bestaande apparatuur lopen gewoon door want dat valt niet onder sancties, gezien het geen nieuwe installaties zijn maar updates van google software wat er al is.
Het is in ieder geval hele andere koek als amerika ook dat zou willen stopzetten en daar zie ik dan ook wel rechtszaken over verschijnen vermoed ik, als dat werkelijkheid zou worden.
Eerst allemaal maar eens zien.
Niemand weet hoe het precies gaat lopen, en dus ook jij niet.
Dat sommigen het 'aandurven' en het wellicht cool en rebels vinden moet iedereen voor zichzelf weten, maar als je nu gewoon Full price betaald voor zo'n flagship dan ben je niet bijster slim bezig.

Het is heel simpel, dit is het begin van het einde voor Huawei in de westerse wereld mbt smartphones.
Velen willen niet een telefoon met die reputatie, willen geen gegok mbt updates, maken zich zorgen over restwaarde, etc etc.
Of de sancties zullen mee vallen of niet, het kwaad is al geschied en er heerst smet op de naam en JA de meesten weten idd niet precies waar het over gaat maar dat boeit niet.
Men zal veel minder snel zo'n toestel uitzoeken want men 'heeft gehoord dat ...'
Dit zorgt voor een neergaande spiraal onafhankelijk van hoeveel updates men Wel of Niet zal krijgen.

Huawei zal wellicht er alles aan doen om onafhankelijk te worden en dat zal ze best lukken, maar hun prio is hun EIGEN markt dus succes in de toekomst met steeds meer een software focus op Azie.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 28 mei 2019 19:16]

In de us gaat dat artikel over
Dat klopt. En Android is een Amerikaans product.
3 weken voordat dit nieuws naar buiten kwam heb ik de p30 pro aangeschaft, maar het plan was eigenlijk van te voren al om hem meer als camera te gebruiken dan als telefoon. Opzich geen spijt van, een foto toestel krijgt ook geen updates, dit ding op zijn minst nog even, tenminste huawei belooft security updates en google beloofd dat bestaande telefoons blijven werken dus we zullen zien.
sarcasme much?

Dit kun je toch niet serieus menen? Door de specifieke sancties opgelegd door de Trump administratie trekt Google de Android licentie van Huawei ten gunste van Apple. Wauw!

Wat hier gaande is, is een uit de hand gelopen handelsoorlog icm een al bestaande zaak tussen de VS en Huawei over het al dan niet verkapt leveren van technologie aan Iran.
Dat is de uitleg voor de bühne, het echte verhaal is natuurlijk de toenemende macht van Chinese bedrijven en westerse (lees: Amerikaanse) bedrijven die worden weggedrukt door die concurrentie.

Wat denk jij, in NL hebben 1.2 miljoen mensen al een Huawei telefoon. 5G draait straks op Huawei, Huawei heeft servers, switches etc. Amerikaanse bedrijven als Dell/HP/Apple dreigen hun machtspositie te verliezen. Nog even en China komt met vliegtuigen en gaat met Airbus en Boeing concurreren.

Dat is de echte reden, heel het Iran sausje is er netjes overheen gegoten om het geloofwaardig te maken naar de buitenwereld toe. De VS hebben toch altijd een dubbele agenda, altijd al zo geweest.
Nog even en China komt met vliegtuigen en gaat met Airbus en Boeing concurreren.
China heeft al een redelijk moderne vliegtuigindustrie (COMAC) maar omdat die in staatshanden is en geleid word door mensen die meer relaties dan kennis hebben slaat die nog geen deuk in een wamt pakje boter. Zelfs lokale airlines doen hun best om Airbus te kunnen kopen hoewel de avionics en motoren meestal Amerikaans zijn.

Er is geen enkele aanwijzing dat deze situatie snel gaat veranderen. Onthou dat de aanschafprijs van een airliner een onbelangrijke factor is omdat de gebruikskosten zo hoog liggen. Omdat Boeing en Airbus (ook Bombardier) lage prijs per kilometer tot heilige graal hebben verklaard vallen Chineze (en Russische) modellen vrijwel meteen af.

Overigens is er niet veel bewijs voor je stelling dat Chineze bedrijven beter dan voor heen kunnen concurreren met Westerse bedrijven (behalve massa productie maar dat is al 20 jaar zo). Als ze concurreren is dat meestal met staatssteun en dat compenseren we veelal met invoerheffingen totdat de Chinezen eerlijker willen handelen.

Huawei is een van de weinige uitzonderingen. Hoe ze tot die positie zijn gekomen mag met wat argwaan bekeken worden, hoewel dat op tweakers niet gebruikelijk is. Feit is dat ze vaak met nieuwe producten komen die verdacht veel lijken op westerse modellen. Voeg daar de staatssteun aan toe die het inzetten van Amerikaanse hardware en software binnen China bijna onmogelijk maakt (net zoals de US nu doet) en je krijgt een vertekend beeld. De kans dat Huawei in Nederland een sleutelpositie in 5G gaat krijgen zoals jij beweerd is bijzonder onwaarschijnlijk. Het nieuws van eind April uit Den Haag gemist wellicht?

Ik weet best dat deze mening hier niet vaak gedeeld word maar tweakers lijken zich in deze niet veel aan te trekken van harde feiten en zakken af naar ongefundeerde en populistische meningen waarin zeker Amerika meestal de kop van Jut is.
Nou, de handelsoorlog gaat echt niet alleen over de oneerlijke handelspraktijken van China. Ze proberen ook gewoon de eigen industrie naar voren te schuiven. De bullshit (want dat is het) rondom Huawei is niet van de afgelopen 2 jaar ofzo. Het is al veel en veel langer aan de gang (zeker 10 jaar) en al die tijd heeft geen hond nog een snippertje bewijs geleverd van spionage. Het is gewoon de naam van Huawei kapot maken zodat Cisco, 3Com en anderen hun spulletjes kunnen verkopen.

Het is allemaal zo hypocriet als wat. China was goed toen we het nog konden mis/gebruiken als goedkoop productieland en dump voor ons afval (waar ze inmiddels mee gestopt zijn). Maar China was niet van plan om nog langer het rijkste derde wereldland te zijn, en wil nu écht gaan meedoen om de knikkers. Ja, dat vinden wij niet leuk meer. Toen ze braaf onze goedkope troep maakten, waren ze lief en nu zijn het ineens kopieerders, oneerlijke handelaren en verlenen ze oneerlijke staatsteun (alsof wij dat niet doen).

Nee, als het alleen maar ging om de oneerlijke handelspraktijken (wat echt is), had men dat anders kunnen aanpakken. Je kunt als G7 of G20 een blok vormen en zo China dwingen haar beleid meer open te maken en anders gewoon geen zaken meer doen. Maar ik denk dat dat laatste niet kan. China is niet gek en heeft waarschijnlijk haar tentakels al overal in zitten zodat een handelsboycot ervoor zorgt dat we zelf niets meer hebben. Maar voorlopig treffen de importheffingen (het woord zegt het al) vooral de eigen bevolking. De Chinezen zullen het best wel merken in een dalende vraag, maar waar haalt Walmart nog haar goedkope spullen vandaan? Of de Action?
Het Westen is gewoon bang dat China binnen een paar jaar iedereen heeft ingehaald en straks dè wereldmacht is en iedereen naar haar moet luisteren. Dan zijn we niet meer de bitch van de VS, maar van China. Of dat eerlijk of oneerlijk gebeurt boeit geen hond. Wereldhandel is niet eerlijk en iedereen bevoordeelt haar eigen bedrijven. De Chinezen doen er alleen niet zo moeilijk over.
Je vraagt je toch af, althans ik doe dat, hoe ver dit wel niet kan gaan... Als er straks een Amerikaans toestel of Chinees toestel neerstort, zoals al met Boeing het geval, ga je dan boven je luchtruim al dit soort toestellen van elkaar niet meer toelaten? Amerikanen doen echt heel veel dingen zonder bewijs en dat vind ik wel een storende factor, zie bijv inval Irak, neerhalen Megaupload (waar heel veel 'onschuldige burgers' ook privecollectie foto's ed zijn kwijtgeraakt zonder dat die ook via een rechter waren terug te krijgen, want in the end was het een cloudservice, hoe veilig is dan de rest zou je dan zeggen), veroordelen Assange, Kimdotcom, etc om heel vage gecreeërde redenen in het kader van nationale veiligheid, beschermen van de filmmarkt, etc maar alles ten koste van heel veel onschuldige slachtoffers. Inmiddels is het dodental burgers in de wereld door Amerikaanse bombardementen ver over de 9-11 slachtoffers heen en helemaal niemand in de wereld die dit 'raar' vindt, niemand wordt hiervoor vervolgd in Amerika als er een bom verkeerd valt, en zo kan ik bij wijze van een heel boek schrijven. Op een gegeven moment is er toch meer dan alleen maar een president die het op zijn heupen krijgt? Ik heb ook een Huawei, kom ik straks met zo'n telefoon Amerika uberhaupt nog wel in, mijn P20Pro is hiermee van restwaarde over een jaar laten we zeggen van 250 eur naar nul gedaald praktisch, maar je bent als kleine burger totaal kansloos hier iets tegen te doen, dát is wel seriues gevaarlijk als twee grootmachten een partijtje 'wie heeft de grootste' gaat spelen, want ik krijg het gevoel dat er toch naar heel weinig gekeken wordt hoor...
ALlemaal leuk en aardig maar het is gewoon hoogstens onzeker of Google services blijven werken, als jij je toestel gebruik om je Gmail etc te openen en dat belangrijk vind zou ik zelf nooit een Huawei kopen meer. Ben nu zelf ook aan het kijken om mijn Honor toestel weg te doen om diezelfde reden.
Google heeft al aangegeven dat het op huidige huawei telefoons gewoon blijft werken.

Ja ook na deze 3 maanden.

Is men nou echt zo ongeïnformeerd hier or what? Je bent niet bepaald de enige in dat opzicht, niet persoonlijk bedoeld dus.
Ze hebben aangegeven dat beveiligings patches blijven doorlopen, niet dat Google play access gegarandeerd blijft. Naast de huidige ontwikkelingen zijn zeer volatile, dus nee niet slecht geinformeerd maar meer afwachtend in de tijd waarbij er dagelijks wel iets aangekondigd wordt
Nee, google heeft duidelijk gesteld dat toegang tot apps en google play en andere services behouden blijft voor de huidige huawei telefoons.

Dit is op meerdere manieren naar buiten gebracht de afgelopen week door google.

Uiteraard kan niemand je garanderen dat plots na die 90 dagen trump nog een stap verder gaat, maar zoals het nu is geldt de ban voor toekomstige producten waardoor er niets geleverd mag worden, daar komt het op neer.

Er is immers geen ban op al bestaande telefoons, als dat zou gebeuren zie ik daar nog wel rechtszaken over verschijnen, want dat is hele andere koek.
Het gaat er niet om dat zij huidige toestellen gaan bannen. Het gaat erom dat Google services ontoegankelijk kunnen worden omdat zijn Google play store zodanig gaan aanpassen dat er meer dan een software update nodig is en die hoeft Google nu niet meer te verstrekken aan Huawei. Google verleend geen certificaten meer voor Android updates, ook geen support dus zodra een update voor playstore nodig is die niet verstrekt wordt door Google is het gewoon einde voor de Google apps op huidige Huawei toestellen. Google is helemaal niet extreem duidelijk geweest en Huawei is dat ook niet. Beide ontlopen het geven van details.
Google playstore aka google play, krijgt gewoon updates.

Dit is toegezegd door google, zeer specifiek en duidelijk.
Wat wil je nou nog meer weten? Man man man.

Pas als orange man ook dat soort dingen verbied, kan ook dat niet meer, maar dat is niet wat valt onder het verbannen van huawei.

Je komt in de war met android UPGRADES, bijv. Emui versie 9 naar 10.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 28 mei 2019 17:23]

Dat hebben ze niet, ze hebben gezegd dat zij toegang voor nu tot de google playstore hebben maar niet tot de toekomstige updates op Android AOSP na, Na verloop van tijd is er een kans dat de nieuwe versies van Play store niet meer gaan werken op de Android versies die Huawei toestellen draaien, daarnaast weten mensen nog niet wat dit in de toekomst betekent, nogmaals Google is er niet enorm duidelijk over, die praat alleen in de nu vorm. Deze gehele situatie is nog niet eerder voorgekomen dus er vanuit gaan dat er nu niks meer veranderd is naief.

Android 4.1 is nu de oudste versie wat Google Play store toegang heeft, dit zal in de toekomst veranderen.
Rechtszaken hoezo ?

Op een Iphone of Ipad kan je al 10+ jaar geen andere browser installen als default ipv de bagger Safari.
Al 10 plus jaar geen universele aansluiting .... Welke rechtzaak ?
Uh.. denk je dat echt?

Je hebt gewoon keus hoor.
Chrome kun je gewoon installeren via de apple store.
Mede als iedere andere app van google bijv.

Je hebt ook nog tor browser voor ios, ook gewoon via de appstore.

Volgens mij alleen firefox en edge niet.
Je kan browsers installen wat je wilt op IOS maar het is nog steeds niet de Default browser !
Je komt altijd weer uit bij die gare Safari als je een URL hebt in een mail oid.

Check je facts bro ....
Onder de motorkap heb je dan wel gewoon Safari met een Chrome UI sausje eroverheen. Dus op zich heeft hij wel een punt. Ik vind het gebrek aan keuze ook wel jammer al vind ik Safari niet slecht. Wat ik niet helemaal snap is waarom Apple dit niet toelaat.
Oh want Gmail doet het dan ook niet meer via je browser?
Notificaties en integratie? Vind de browser experience niet in de buurt komen van de experience en snelheid in de app. Helemaal als je meerdere accounts tegelijkertijd gebruikt.
Ja, ga lekker naar de fout toe corrigeren en het op die manier recht lullen ...
Houd toch op man.
Heb je niet meer van mijn reacties kunnen vinden om op te reageren?
Hoe meer artikelen er verschijnen over allerlei doemscenario's mbt Huawei ban, hoe meer gemiddelde consumenten zullen twijfelen en kiezen voor andere bedrijven (zoals dit artikel weergeeft, profiteren Samsung en Google hiervan). Mission accomplished dus.
Als de consument bij jou 700 euro kan komen claimen als er inderdaad na 3 maanden geen updates meer komen, dan wil die consument vast wel een Huawei overwegen. Is het antwoord "nee", dan moet je ook niet boos worden dat de consument een ander toestel kiest. :)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 28 mei 2019 13:48]

Eens, en het is dus enorm interessant om te zien hoe de verkoop van telefoons naar consumenten nu verloopt. Winkels en ketens hebben nog in voorraad, en bestellingen uitstaan maar met een maand (of twee) gaat dat de verkoop van Huawei raken, en als deze klik grafiek een indicatie is dan wordt het niet mals.

Ik ben wel benieuwd hoe zwaar dit nu doorwerkt en wat een puinhoop dit gaat aanrichten in de supply planning van Huawei.

De commerciële en financiële druk die Huawei zal ervaren zal ze dichter tegen 'hun' overheid aan drukken, gezien ze ergens steun moeten krijgen.
de bootloader is locked....dus veel suc6 met de custom roms! ;)
Locked maar alles is te hacken en sta er niet van te kijken als Huawei die vrij gaat geven.
Dergelijke stappen hebben we in het verleden weleens eerder gezien.
Helaas wel ja, ik had graag de honor 20 gekocht maar durf het niet goed aan nu, ga dan toch maar naar one plus ofzo want bij Samsung betaal je echt teveel in verhouding vind ik
Vind je ?
Kijk eens wat een S10plus kost en kijk dan eens wat je krijgt !
OP7 pro is leuk maar de camera zuigt, zie je in alle reviews. Iets wat niet kan met een flagship imo die ook nog eens niet gratis is.
Geen draadloos laden, vind ik wel een puntje. Zeker nu Apple dat ook heeft ga je dat steeds vaker zien.
Geen echte IP rating, geen audio jack, geen uitbreidbaar geheugen.
Geen uitgebreid Always On display zoals bij Samsung.
Niet het beste scherm op de markt, niet de beste deal speakers, etc etc

Allemaal net niet.
Kijk nu eens naar een S10plus en je tikt wel al die boxes. En die kost niks meer dan het topmodel OP7pro.
Precies om deze reden heb ik mijn 12-jarige zoon aangeraden toch maar geen Huawei aan te schaffen. Hij luistert (nog wel :) ) naar zijn vader een heeft voor een Nokia gekozen.
Natuurlijk willen we ons niet laten beïnvloeden door de handelsoorlog tussen VS en China, maar we hebben er ongeveer evenveel invloed op als op het weer.
En ik zou het niet leuk vinden als die jongen zijn moeizaam bij elkaar gespaarde centen aan een telefoon met verminderde functionaliteit en/of veel knutselwerk zou besteden.
Tweakeers heeft juist hard meewerkt met promoten van de p30, het stond vol met gesponsorde reviews, berichten enz enz.
Ik zag gisteren al 4 P30 Pro’s op de eerste pagina, dus ik denk veel...
Ergens ben ik ook wel benieuwd hoeveel Huawei telefoons er verschenen zijn in 'Vraag & Aanbod', hebben jullie daar ook gegevens van?
Exacte gegevens heb ik zelf niet (Tweakers mogelijk wel) maar via deze link kan je vrij duidelijk zien hoeveel van die telefoons zijn aangeboden in de laatste week (en in mijn ogen zijn dat er dus verdacht veel).

categorie: Smartphones
Had eigenlijk gehoopt dat de prijs snel zou gaan dalen. Voor nieuwe toestellen lijkt dat echter nog niet het geval en verkopers hier doen ook net alsof het nog nieuwprijs min 3 tientjes moet zijn. Het zou met echter niet verbazen als ze in de uitverkoop gaan over een maand of 2.
Je weet dan natuurlijk nog steeds niet hoeveel er staan ten opzichte van voor het merk op deze manier negatief in het nieuws kwam.
Ik zie normaal gesproken zo'n 1 a 2 per dag, en sinds afgelopen periode zie ik er tot de dag vandaag zo'n 4 a 5 per dag, en 9 stuks in de afgelopen 24 uur. Voor een platform als Tweakers met een beperkte doelgroep is dat vrij veel.
Ja, maar dit zijn dan wel mensen die veel meer met techniek bezig zijn en zich dus zorgen maken over de toekomst van hun huawei telefoon wat betreft android.. De jan met de pet die zijn telefoon in de telefoonshop koopt denkt daar vaak amper tot niet aan..
Klopt, ben ik me van bewust. Maar er zijn ook genoeg Tweakers die hopen dat het systeem op termijn te flashen valt met een custom rom, waardoor de stijging hier op Tweakers qua V&A al een behoorlijke verhoging is. Maar die 'Huawei blokkade' wordt steeds meer bekend, als het Huawei aanbied hier al zo stijgt, dan zal dat bij sites als Marktplaats ook alleen maar verder toenemen komende tijd.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 28 mei 2019 13:48]

Maar kun je dan niet beter 6 tot 8 weken wachten met je aankoop en dan hopen dat telefoon winkels de toestellen extra goedkoop weg goed om te verkomen dat ze de toestellen helemaal moeten afschrijven.

Ik verwacht dat als de Google Android licentie toch permanent wordt ingetrokken, de consumentenbond toeziet op dat telefoonwinkels hun klanten goed inlichten met betrekking tot het ontbreken van updates voor deze toestellen..
Vind het nog steeds een moeilijk geval, dat regeringen er alles aan doen om een bedrijf de grond in te stampen terwijl ze allemaal net zo schuldig zijn met privacy schending.
China is vooral de aanstichter van dit alles, zij hebben een enorm gesloten markt en als je die markt op wilt moet je als westers bedrijf een joint venture aangaan met een chinees bedrijf die al je geheimen kan "lenen"

En China is ook vooral bepaalde takken in de wereld aan het kapot concurreren met staats steun, zie bijvoorbeeld de zonnepanelen markt, daar heeft de EU moeten ingrijpen omdat China enorm goedkoop zonnepanelen aan het dumpen was in de EU en daardoor gingen een hoop EU bedrijven bijna failliet.

En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden denk ik.
Amerikaanse topeconoom: "niet China maar de hebzucht van het grootkapitaal is ons probleem"
Misschien met je dit artikel eens lezen:
https://edition.cnn.com/2...he-enemy-sachs/index.html
Hier staat het stuk samengevat in het nederlands:
https://www.welingelichte...taal-is-ons-probleem.html

TLDR:
“China is niet onze vijand,” schrijft topeconoom Jeffrey Sachs in een opiniestuk voor CNN. “Het is een land dat zijn levensstandaard probeert te verhogen door middel van onderwijs, internationale handel, de aanleg van infrastructuur en technologische ontwikkeling.”

Sachs vervolgt: “Het doet kortom wat elk land zou doen als het zich geconfronteerd ziet met de historische realiteit van arm zijn en achterlopen op machtigere landen. Toch wil Trump de ontwikkeling van China stoppen. Dat kan rampzalige gevolgen hebben voor zowel de VS als de rest van de wereld.”

Zondebok
“China wordt aangewezen als zondebok voor de toenemende ongelijkheid in de Verenigde Staten,” vervolgt de economieprofessor van Columbia University. “Hoewel de handelsrelaties tussen de VS en China voordelig zijn voor beide landen blijven sommige Amerikaanse werknemers achter. Vooral de fabrieksarbeiders in de Midwest hebben het zwaar vanwege de toenemende productiviteit en lage loonkosten van China.”

Belasting heffen
“Maar in plaats van China de schuld te geven van dit normale fenomeen binnen marktwerking zouden we hogere belastingen moeten heffen op de almaar groeiende winsten van onze eigen multinationals,” vindt de VN-adviseur. “De opbrengsten zouden we moeten gebruiken om de arbeidersklasse te helpen, de afbrokkelende infrastructuur te verbeteren, nieuwe banen te promoten en om te investeren in wetenschap en technologie.”

[Reactie gewijzigd door chrisborst op 28 mei 2019 14:17]

Dat is de oorzaak, de manier van handelen maakt dat China niet te vertrouwen is.
En Sachs is een beetje naief als hij de stricte staatsinrichting van China buiten beschouwing laat.
Wat ga je dan concreet doen met de winsten van de Amerikaanse multinationals?

Het zijn sprookjes dat je met belastinggeld echte banen kunt creëren.

China werkt goedkoper, de handelsbalans is compleet scheefgegroeid en daar helpt geen dollar belastinggeld meer aan.
Volgens mij begrijp je zijn verhaal niet. Natuurlijk valt er wat te zeggen over de handelswijze van China. Zijn punt is het niet nuttig is om China als schuldige zien van je eigen problemen. Helemaal niet als ze niet direct de schuldige zijn. Het blijft toch belachelijk dat bedrijven als Amazon, Starbucks, Apple, Shell etc. bijna geen belasting betaling. Zo heeft Shell in Nederland vorige jaar 1.5 miljard winst gemaakt en 0 euro belasting betaald.
Zijn punt is dat je belastinggeld moet investeren in je eigen economie en zo ervoor te zorgen dat de ongelijkheid minder wordt. En je kan zeker wel met belastinggeld echte banen creëren. Kijk naar iets als de industrie rondom zonnepanelen. Overheid subsidieert de aanschaf van zonnepanelen en nu kan de industrie op eigen benen staan. Enorm veel nieuwe banen. Onze overheid is de grootste werkgever en al die mensen worden toch echt door belastinggeld betaald.
In Nederland is bijna geen zonnepaneelindustrie meer. Ondanks de importheffingen, die overigens onlangs zijn afgeschaft, komen de meeste panelen uit China. En de panelen die we maken zijn meestal met cellen uit China.

Ik ben het eens dat multinationals eindelijk eens gaan bijdragen. Maar onze loonkosten (en in mindere mate ook die van de VS) zijn zó veel hoger dan die van China, dat wij nooit zullen kunnen concurreren.
Maar niemand heeft ooit een buitenlands bedrijf gedwongen toch om zaken te doen met China? Maar als een bedrijf zich wel in China wilt vestigen, dan zijn dat de regels. Ook de EU heeft een berg met regels waar je je aan moet houden voordat je een bedrijf mag beginnen, dat is niet heel anders.

Vergeet niet dat buitenlandse bedrijven (en consumenten) wel degelijk flink heeft geprofiteerd van de lage lonen en werkmentaliteit van China. En nog steeds. Er zijn toch echt wel bakken met geld verdiend/bespaard door het westen. Maar omgekeerd als zij van ons willen profiteren (en steeds sterker worden), dan is het meteen 'ho maar, zo werkt het niet'. Beetje hypocriet lijkt mij.
Als China regels oplegt aan westerse bedrijven moet het niet raar opkijken als er regels door het westen worden ingezet als tegenmaatregel.
Ook dat zijn "regels waar ze zich maar aan moeten houden" toch?
Maar er worden geen regels opgelegd aan China maar aan een Chinees bedrijf. Als we de ballen hebben gehad, dan hadden de regels aan China moeten opleggen (alle Chinese bedrijven) en daarmee hebben we nu ook een heel andere discussie gehad.

Als de VS echt moeite hebben met China (en dat mogen ze), verbiedt dan alle VS bedrijven om met China te handelen. Laten ze de rommel maar zelf in de VS produceren.

Wat nu met Huawei gaande is, heeft weinig met de handelspraktijken van China te maken, maar met macht. Gelukkig zijn er nog wel (genoeg) mensen die dit wel inzien.
Je ziet altijd dat die handelsregels het speelveld een bepaalde kant op laten hellen. En dat is dus niet door voor alles hetzelfde tarief te rekenen, of om alles maar tegen te houden.
Een gelijk tarief over en weer voor bananen treft Ecuador veel harder dan de EU (zolang er andere landen bananen exporteren).
En als er sprake is van dumping worden heffingen ingezet precies op de gedumpte artikelen.
Al zijn er ook 'strafmaatregelen' zoals de heffing op motorfietsen uit de VS (op zich een slimme zet, daar heeft de EU geen economische schade van) waarbij er geen sprake is van dumping.
Het is dus voor jouw oke dat Chinese bedrijven hier hetzelfde worden behandeld als elk ander bedrijf maar een bedrijf van hier dat in China iets wil doen bijna altijd verplicht is met een bedrijf van daar samen te werken/gaan.
Netflix heeft omdat het zo moeilijk ( en uiteindelijk onmogelijk is gebleken) om in China van start te gaan uiteindelijk gekozen voor een licentiedeal met iQiyi. Nu is Tencent (moederbedrijf iQiyi) zich aan het klaarmaken voor internationale uitrol. Tencent heeft zomaar 1.3 miljard meer klantenpotentieel. Zelf zonder economische achtergrond moet je toch zien dat dit niet juist is ?
Vergeet niet dat buitenlandse bedrijven (en consumenten) wel degelijk flink heeft geprofiteerd van de lage lonen en werkmentaliteit van China.
Dit is niet profiteren maar win-win, wij hebben goedkope producten en zij groeiende export en werkgelegenheid, juist wat een groeiland nodig heeft.
Nogmaals, het is OK als dit de regels zijn. Ik vind het namelijk ook OK als wij voortaan Chinese bedrijven gaan verplichten om met een westers samen te werken als zij zich hier willen vestigen. Wat veel mensen (onbewust) niet beseffen, is dat wij altijd 'onze' regels aan anderen proberen op te leggen omdat wij vinden dat die beter zijn, in de zin van 'wij doen dit niet, dus jij mag dit ook niet doen'. Wat ik al eerder aangaf, Netflix is niet verplicht om naar China te gaan, als ze dat niet willen, dan doen ze dat toch gewoon niet?

Veel Chinese bedrijven, vooral als het gaat om voedsel, kunnen/willen zich niet conformeren aan de zeer strenge EU regels op dit gebied. Niet omdat ze niet willen exporteren, maar uiteindelijk kiezen velen ervoor om de EU markt links te laten vanwege de kosten en rompslomp. Dat is dan ook een keus. Wij gaan onze regels hiervoor toch ook niet aanpassen voor de Chinese bedrijven of wel soms?

Los van alle regels en handelspraktijken, als we even teruggaan naar Huawei, wat hier gebeurt is vind ik 'not done', welke maatstaf voor handelspraktijken je er ook op nahoudt.

En dat de VS het o zo moeilijk heeft met geld verdienen valt ook reuze mee als je dit bekijkt:

https://www.youtube.com/watch?v=VG-aEwY0R50&t=3s

En tenslotte, met profiteren bedoelde ik ook over en weer profiteren (dus win-win). Alleen hebben wij daar kennelijk moeite mee als de andere een keer groot en machtig wordt. We zien natuurlijk graag dat ze voor altijd klein en een ontwikkelingsland blijft, maar zo werkt het natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Ted_W op 28 mei 2019 15:29]

In wat je zegt, zit zeker waarheid, maar het is niet het volledige verhaal. De VS speelt hier een smerig spel om te proberen de 5G race te winnen.

https://www.youtube.com/watch?v=qZGpmWrVSaU

Dus van dit specifieke geval, is de VS zeker de aanstichter. Valse voorwendsels voor een handelsoorlog te starten om zo een bedrijf kapot te maken, zodat ze hopelijk bijbenen op gebied van 5G implementatie. Als je niet kan winnen, laat de ander dan verliezen...
Dit heeft niets te maken met de 5G race.

Er zijn 4 leveranciers van 5G apparatuur Huawei, ZTE, Nokia en Ericsson. 2 Chinese en 2 Europese. De 2 Chinese zijn uitgesloten in de US dus Trump doet het om de Europese leveranciers te beschermen ? America First ?

Het is een combinatie van nationale veiligheid (Huawei was al langer verboden in de US) en nu met die plaats de op de blacklist heeft hij de druk op China verhoogd in de handelsoorlog.
Je kan ook gewoon NIET de Chinese markt op gaan.

En als je dat wel doet, dan heb je maar volgens de nationale wetgeving van China te handelen.

Dat er aandeelhouders zijn bij westerse bedrijven die korte-termijnwinst in China belangrijker achten dan het bewaren van lange-termijn bedrijfsgeheimen is niet mijn probleem noch dat van de Chinese overheid.
Ja lekker een markt van 1,3 miljard mensen links laten liggen, heel verstandig..

Het probleem is dat China niet eerlijk handelt.. ze wijzen Europa er op dat wij een open markt moeten hebben want dat is eerlijk, ondertussen heeft China dat totaal niet en steunt de Chinese staat enorm veel (Chinese) bedrijven met miljarden zodat ze onder de kostprijs kunnen verkopen en die manier de concurrentie in de rest van de wereld kapot maken.. en zodra de rest kapot is, gaan de prijzen omhoog en hebben zij de markt in handen.

Zie ook dat China heel veel landen helpt in ruil voor het recht op mijnen van bepaalde grondstoffen, en stiekem zijn dat allemaal super schaarse aard metalen waar ze nu alleen heerser over zijn.

Dat is in vogel vlucht wat China al jaren aan het doen is.. en ze schuwen vals spelen echt niet, zoals al eerder aangemerkt kunnen ze binnen china kopiëren tot ze erbij neer vallen, kijk naar al die gejatte auto modellen, en telefoons.. China doet er niks aan..

China maakt geen vrienden in de wereld, dat willen ze ook niet, ze willen een economische grootmacht worden, en dat volgens hun eigen regels.
Dan gaan die Chinese merken de lokale markt uitknijpen en vervolgens prijsdumping doen in de rest van de wereld. Om zo de fabrikanten daar om zeep te helpen.
Om die reden zijn handelsovereenkomsten nogal ingewikkeld en is prijsdumping niet toegestaan.
Net zoals een grote winkel die ergens neerstrijkt en een half jaar tegen half geld levert. Is de plaatselijke middenstand failliet, gaat de prijs keer 3...
Ja lekker een markt van 1,3 miljard mensen links laten liggen, heel verstandig.
Als je Chinese spelletjes wilt spelen, dan doe je dat maar volgens Chinese regels. En zo niet, dan niet.

En de risico's die bedrijven wel of niet nemen rond wel of niet investeren in China is werkelijk waar niet mijn probleem. Risico's horen nou eenmaal bij bedrijfsvoering; dan moeten bedrijven ook niet miepen als het verkeerd gaat.
niet eerlijk
Eerlijk is subjectief.

De tijd dat wij vanuit het westen bepaalden wat wel of niet 'eerlijk' is, ligt ondertussen alweer achter ons. En dat hebben ze in Azië en Afrika ondertussen behoorlijk hard door.
Het punt is niet 'China doet iets verkeerd' of 'We moeten Huawei niet vertrouwen met kritische infrastructuur'. Dat zijn valide punten, waar je het over kunt hebben.

Dit gaat over 'Huawei moet stoppen met iets wat we niet hebben kunnen aantonen'. Het is onmogelijk om aan die voorwaarde te voldoen, en is een vorm van machtmisbruik. Als we daar nu niets over zeggen, dan kunnen we wachten tot we zelf in een dergelijke hoek staan. Vergeet niet dat dit van een overheid komt die ook staal of een grensmuur onder 'nationale veiligheid' schaart. En mogeljk straks BMW's?

Dus ja, je kunt sancties opleggen aan China omdat je het niet eens bent met bepaald beleid. Dan geef je hun de kans dat beleid aan te passen, of om de prijs te dragen. Maar deze manier open je jezelf alleen maar voor wraak acties, en escalatie. Daar is niemand bij gebaat, zeker wij als klein handelsland, moeten van de zekerheid van regels en afspraken uit kunnen gaan.
Patenten zijn zo goed als nutteloos voor de chineze markt, dus je keuze is of meedoen (met een joint venture) of gewoon aanzien hoe jouw product tegen dump prijzen de markt in wordt gezet zonder dat jij daar een cent van ziet (zie het verhaal van de hoverboard) Of een dit vergelijkbaar verhaal: Amerikaanse bedrijf die voor miljoenen opdracht krijgen, prototype maken, eerste model verstuurd, vervolgens geen cent zien en dan zien dat hun product op de markt komt zonder daarbij iets te verdienen (bijna faillissement tot gevolg).
(een patent geeft ze juist alle technische werkingen van een uitvinding wat kopiëren alleen maar makkelijker maakt)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 28 mei 2019 13:05]

Patenten zijn zo goed als nutteloos voor de chineze markt,
Ik vraag me wel eens af of we niet beter af zijn zonder patenten. Echt innovatieve markten doen niet aan patenten, daar hebben ze geen tijd voor. Als je iedere drie maanden met een nieuw product moet komen waar 2 jaar research in zit, dan kun je niet alleen maar de concurrentie imiteren. Tegen de tijd dat jouw kopie klaar is, is het al weer verouderd. Als je wil imiteren zal je zelf ook je huiswerk moeten doen zodat je in de juiste positie zit om een stukje te jatten als dat beschikbaar komt.
Typisch beginnen bedrijven pas met patenten als de stormachtige groei uit de markt is en ze meer bezig zijn met hun marktaandeel te vergroten dan met de markt als geheel te laten groeien. Tegen die tijd werken patenten echter niet meer voor het oorspronkelijke doel: kleine uitvinders beschermen tegen grote uitbuiters. Die kleine uitvinder kan namelijk typisch geen jarenlange juridische strijd voeren zonder failliet te gaan.
Een vergelijkbaar verschijnsel zie je rond copyright. Hollywood is ontstaan omdat die hoek van Amerika ver verwijderd was van de Britse controle op copyright. Pas toen Disney een groot succes was begon men zich daar druk te maken over copyright. Meer recent hebben we hetzelfde gezien met Youtube. In de begin jaren trok YT zich niks aan van copyright of rechten en groeide het als kool. Toen de markt eenmaal veroverd was en Google het overname werden er allerlei copyright-features toegevoegd, maar het product zelf (filmpjes afspelen in je browser) is eigenlijk nog precies hetzelfde als toen, daar is inhoudelijk weinig aan veranderd.
Ik zit in een innovatieve markt maar de concurrentie is veel groter, dan is een patent wel een gerust stelling dat je concurrent niet met jouw idee de markt overspoeld.
Patenten hebben zeker nog steeds nut. Want IP diefstal zou gewoon veel groter zijn en laten we niet ervan uitgaan dat de markt zelf reguleert. Want dan wordt het simpelweg recht van de sterkste.
Hoe vaak verliest een reus als Apple of Google nu een gevecht om een patent van een kleine speler? De zeer zeldzame keren dat dit aan de orde is wordt die kleine speler onmiddellijk op- of afgekocht. De meeste start-ups gaan daar onmiddellijk in mee omdat ze weten dat ze toch niet kunnen concurreren met de reuzen. Volgens mij is het al lang het recht van de sterkste, in de zin dat de partij met de meeste advocaten wint.
Als zo'n reus het een keer verliest van een andere reus dan hebben ze onmiddellijk een alternatief. Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst op grote schaal apparatuur uit de handel is genomen vanwege een patent. Dat laat ook zien dat veel van die patenten eigenlijk niet zo zinnig zijn, blijkbaar is de vinding niet zo uniek dat anderen niet snel een eigen oplossing kunnen bedenken voor hetzelfde probleempje.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het dan vooral over de tech-sector heb waarin 2 jaar een eeuwigheid is en iedereen ongeveer dezelfde kant op beweegt, voortgedreven door wat er technisch mogelijk is. Kijk bijvoorbeeld naar onze telefoons, die lijken allemaal sprekend op elkaar. Als je de logo's er af haalt kunnen deze meeste mensen het verschil niet zien.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 28 mei 2019 16:43]

HIER
HIER
HIER
Als zo'n groot bedrijf jouw idee opkoopt is dat natuurlijk ook geen verlies.
Met een patent sta je vrij sterk, als ze overduidelijk inbreuk maken, win je simpelweg.
Me dunkt. Dit is niet het argument waarom Huawei op de zwarte lijst staat.
Indirect wel, huawei is gewoon een pion in de handelsoorlog waar de doorJip genoemde praktijken deels de aanstichter van zijn. Amerika en China proberen elkaar over en weer het leven zuur te maken, huawei is daar de dupe van omdat het een makkelijk doelwit is voor amerika. Wat er waar is van de beschuldigingen weten we niet en zullen we waarschijnlijk ook nooit te weten komen maar voor amerika is het doel bereikt en doen ze met deze stap china flinke economische schade toe.
Dan produceer je toch lekker in eigen land.
Een stapje verder , oorlog op handels gebied is 1 punt het andere punt is dat de VS zelf backdoors heeft in veel producten , ik zou dat kunnen veronderstellen dat de FBI / CIA homeland security Intel hiertoe heeft gedwongen ( gezien de laatste bugs etc .... ).

Niets is minder waar , bescherming van je eigen land begint met vinger wijzen naar in dit geval China , een hoog cultuur met een erg hoge werk efficiëntie en een op komende macht die zorgwekkend is voor de VS.

Je wilt toch niet dat een Militair op een hoog moderne vliegdek schip staat te telefoneren met een Huawei telefoon en de Chinezen verraad waar dat schip zich bevind dat kan je beter overlaten aan Apple die doen dat waarschijnlijk zelfs beter.

Zoals je wel merkt een beetje sarcasme is hier in verwerkt maar de bottom line is dat dit de werkelijk weerspiegeld in wat voor een absurde wereld we leven en wat voor een gevaarlijke situatie we zitten.
Dit is een nogal vreemd voorbeeld
Als een modern oorlogschip zichzelf niet kan beschermen tegen de vijand is ze gedoemd ten onder te gaan. Wat van belang is, is dat je jezelf moet beschermen tegen de grote boze wereld. Dat doe je niet door de wegen te sluiten. Wat nodig is is een slot op je deur.
Een stapje verder , oorlog op handels gebied is 1 punt het andere punt is dat de VS zelf backdoors heeft in veel producten , ik zou dat kunnen veronderstellen dat de FBI / CIA homeland security Intel hiertoe heeft gedwongen ( gezien de laatste bugs etc .... ).

Niets is minder waar , bescherming van je eigen land begint met vinger wijzen naar in dit geval China , een hoog cultuur met een erg hoge werk efficiëntie en een op komende macht die zorgwekkend is voor de VS.

Je wilt toch niet dat een Militair op een hoog moderne vliegdek schip staat te telefoneren met een Huawei telefoon en de Chinezen verraad waar dat schip zich bevind dat kan je beter overlaten aan Apple die doen dat waarschijnlijk zelfs beter.

Zoals je wel merkt een beetje sarcasme is hier in verwerkt maar de bottom line is dat dit de werkelijk weerspiegeld in wat voor een absurde wereld we leven en wat voor een gevaarlijke situatie we zitten.
Ja want domestic apps doen het wel veilig ?

https://www.vrt.be/vrtnws...informatie-aan-het-licht/
Ik vind dit een verraderlijke discussie. Natuurlijk speelt de situatie van nationale veiligheid en je voorbeeld van een militair op een vliegdekschip is helemaal juist. Voor de nationale veiligheid moeten we zo min mogelijk afhankelijk zijn van vreemde mogendheden (kan Philips weer even wat fabriekjes openen?).

Als je echter kijkt wat er gebeurt, dan lees ik maar bar weinig berichten dat het leger zijn zaakjes niet op orde heeft. Ik lees verdachtmakingen en aantijgingen, laster en smaad, zonder dat enig gefundeerde verdenking, laat staan bewijs geopenbaard is. Als je kijkt naar het effect: In het leger is men nog niet naar andere leveranciers overgestapt. Wat er wel gebeurt, en daar geeft dit artikel akte van, is dat op de vrije markt een bedrijf kapot gemaakt wordt.

Is het niet ook belangrijk dat een samenleving die een rechtstaat is, bedrijven die gewoon eerlijk zaken doen, beschermt tegen valse aantijgingen?
Je zorgt ervoor dat bij voorkeur alles van meerdere kanten kan komen. Als India, China, Japan en de VS iets kunnen leveren zal er altijd wel iemand onze "vriend" zijn.
Het privacyargument vind ik totaal ongeloofwaardig nu de VS heeft aangegeven Huawei weer toegang te kunnen geven tot de markt in de VS als onderdeel van de handelsdeal :{
China is de geopolitieke vijand. Hoe ingewikkeld is dat ?
China is de geopolitieke vijand
En welke dreiging komt er vanuit China?

Dreigen ze met militaire interventies jegens Nederland?

Dreigen ze met economische interventies jegens Nederland?

Dreigen ze met welke middelen dan ook richting Nederland?

Hoe kan een entiteit die zich niet dreigend opstelt richting Nederland DE geopolitieke vijand zijn?
Dreiging gaat niet alleen uit van bommen en straaljagers die 'toevallig' even over de grens gaan. Maar ook van het overnemen, schaak spelen zo je wil, op allerlei vlak. Dat zijn soms kleine dingen (pulsvisserij die de Franse kleine vloot die nog een eigen plekje om te vissen hadden onrendabel maakt) en soms grote (het wegvagen van een hele industrie door prijsdumping op laten we zeggen staalexport).
China koopt met veel geld onze landbouwgrond. Alleen al dat feit vind ik een regelrechte bedreiging van ons land.
Geopolitiek gaat iets verder als de dagelijkse waan, verder als de middellange termijnen. Ik heb niet zo'n behoefte om op dit complexe onderwerp uitgebreid in debat te gaan met je, met alle respect. Daarnaast is er ruimte voor andere opvattingen, prima. Maar grote lijnen is het wel zoals de bakens zich nu aftekenen, daar zijn de meesten het wel over eens. Misschien een aardig artikel voor jou om te lezen:
https://foreignpolicy.com...uture-is-as-chinas-enemy/
En ondertussen een beetje zwetsen over liberalisme en de vrije markt |:(
Geen playstore/google services en updates maken zo'n telefoon bijzonder onaantrekkelijk om te kopen. Niet heel raar dit?
Alle modellen die al in de schappen liggen hebben gewoon de Google services/playstore en krijgen ook gewoon (security) updates.
Nog 3 maanden.

Edit: bron
https://www.theverge.com/...droid-commerce-department

[Reactie gewijzigd door xoniq op 28 mei 2019 13:03]

Lees je eigen link eens.

Google geeft aan dat huidige telefoons, ook na die 3 maanden, gewoon appstore updates krijgen.

Zitten hier mensen tussen die of geen engels kunnen of 1 alinea lezen en dan posten ze het haha.
Google weet helemaal niet hoe de situatie over 3 maanden is. Voor hetzelfde geld verplicht Trump ze om alle interactie met huawei telefoons stil te zetten. Play store, Gmail, in een browser de zoekmachine gebruiken.
Nee, ze hebben zeer specifiek gesteld dat apps en toegang tot google play etc., behouden blijft voor huidige huawei telefoons.

Uiteraard kan het zo zijn dat trump nog gekker gaat doen, maar het gaat mij erom wat nu op dit moment bekend is.

Terwijl er meerdere malen het hier word gebracht alsof na deze 90 dagen ook de toegang stop word gezet en dat is vooralsnog niet zo.
Ja maar als ik nu wat zou kopen zou ik dat gedoe zeker wel mee laten wegen.
Geen uitzicht op nieuwe feature releases vind ik met een modern vlaggenschip wel een issue, waarschijnlijk gaat Huawei die zelf maken als ze er met Google echt niet meer uit komen en dan moet je nog maar zien wat ze er van gaan bakken.

Zal ongetwijfeld wel iets van een eigen app store gaan komen enzo. Of zelfs een eigen OS.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 28 mei 2019 12:55]

Maar ook een kans (indien het toch weer goed komt).
Dat maakt ze juist aantrekkelijk, hoef je geen moeite meer te doen om het eraf te krijgen.
Pijnlijk voor Huawei, zeker na het advertentie-bombardement over de P30(pro) in de weken ervoor.
En nog steeds, pagina vullend
De meeste mensen hebben geen flauw benul van dit hele verhaal en kopen hem gewoon. De pricewatch wordt denk ik dan ook door een bepaalde doelgroep gebruikt.
Klopt, dat is wel waar ja. Ze hebben denk ik extra ingezet op reclame juist.
Mijn lokale bushalte heeft nog steeds een Huawei advertentie/billboard haha

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 28 mei 2019 12:47]

Mijn lokale bushalte heeft nog steeds een Huawei advertentie/billboard haha
En je klikt er dan ook netjes elke dag een keer op ?
:+
Zit me nou niet voor de gek te houden :+
Beter voor de gek houden, dan voor de bus.
Dat ligt aan de totale cijfers, dit is alleen op tweakers, waarbij de doelgroep minder interesse heeft in huawei telefoons door de nieuwsartikelen op Tweakers.net

Mensen buiten tweakers interreseert het wat minder en gaan pas klagen als bijv een app niet meer ga werken. Tot dan blijven de meeste mensen het wel kopen, ookal zal het natuurlijk nu wat minder zijn
Aan de andere kant, hoeveel mensen maken er werkelijk gebruik van de pricewatch hier behalve de doorsnee tweaker.. ken maar weinig mensen in mijn persoonlijk omgeving die er gebruik van maken als ze naar iets op zoek zijn, de meeste hebben er nog nooit van gehoord en gebruiken gewoon bagger sites als kieskeurig etc.
(Voorlopig) zijn de toestellen eigenlijk niets meer waard, dus meer dan logisch. Ik hoop dat men er uiteindelijk uit komt, maar tegelijkertijd vind ik het niet erg dat ze in China even zweten.
Vindt je dat? de USA spant iedereen voor zijn karretje om Huawei te boycotten om iets wat niet bewezen, sterker nog het gaat puur en alleen om een handelsoorlog die usa en ons ook pijn gaan doen. Veel landen worden op 1 of andere manier gedwongen om mee te doen.
Want doe je het niet dan pakken ze jou bedrijf met zogenaamde maatregelen
Je beseft dat je de vrije markt propageert die geen equeal playing field kent.
sterker nog het gaat puur en alleen om een handelsoorlog die usa en ons ook pijn gaan doen.
De sancties worden veel breder gedragen dan de ‘persoonlijke’ vete van Trump. De Democraten zijn zeer terughoudend tegen de sancties van de huidige regering omdat die intern al meerdere decennia tegen de wanpraktijken van China ageren maar dat dat sporadisch naar beleid is omgezet.
Hierdoor is de VS enkele strategische productie-faciliteiten verloren waaronder de “zeldzame’ aardmetalen. Die voorraden hebben ze ook in onder andere de VS, alleen is het daar kostbaarder om die te ginnen ivm arbeidsloon en meer aandacht aan milieu.
China biedt geen eerlijke concurrentie. Hun research bestaat voor het grootste gedeelte uit leentjebuur en niet uit eigenR&D waardoor die kosten lager zijn. De Chinese overheid sponsored enorm. Waardoor de concurentie positie van America en Europa zwaar onder druk komt te staan. De pijn van de handels oorlog is voor ons op de lange termijn vele malen minder dan als we niets doen want dan kunnen we economisch niet meer mee komen.
Als je kijkt naar bijv. Huawei dan is dat niet meer waar. Zij lopen juist in allerlei opzichten voorop qua 5G.

China zet (anders dan de VS en Europa) hard in op wetenschap, want wetenschap is hetgeen dat ons alle technologische vooruitgang van de afgelopen 100 jaar heeft gebracht. Zij investeren al een tijdje hierin en in onderwijs, en dat begint nu duidelijk te worden. In het Westen durven politici over het algemeen alleen in de korte termijn te investeren...
Wat een onzin, de R&D van china is net zo uitgebreid als bv in de VS, ook het stelen van bedrijfsgeheimen wordt net zo hard door VS bedrijven gedaan. En dat de chinese overheid heel veel sponsored valt reuze mee, net zo als dat onze regering hier ook heel veel bedrijven sponsored. De reden waarom het daar (nog steeds) goedkoper kan is omdat de werknemers gewoon weinig betaalt krijgen en minder besteed wordt aan veiligheidsmaatregelen voor werknemers. Naast dat wij hier in europa gewoon meer loon eisen en daardoor producten die hier geproduceerd worden vele malen duurder worden. En dan maar zeuren dat alles duurder wordt, tja, als mensen meer loon vragen dan moet dat toch echt doorberekend worden. Ja, er moet zeker voor langere termijn gekeken worden, maar een groot deel van het probleem ligt ook gewoon echt bij onszelf.
Alle smartphones zijn toch wel ongeveer hetzelfde. De rek is er gewoon uit, er valt niet zoveel meer te R&D'en. Er wordt genoeg afgekeken, door Amerikaanse fabrikanten net zo goed als door Chinese, Japanse, Zuid-Koreaanse, en Taiwanese fabrikanten.
De Chinese overheid sponsored enorm.
Even advocaat van de duivel spelen: In de EU worden (werden?) er ook flinke subsidies gegeven voor nieuwerwetse producten als electrische auto's en zonnepanelen. Wat is het verschil?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 mei 2019 17:10]

China pest buitenlandse bedrijven die de Chinese markt willen betreden al decenia lang..
Dat is iets waar wij (de ganse westerse wereld, inclusief usa, eu, ...) lang geleden al iets tegen gedaan mochten hebben, maar moeilijk konden.
Nu wordt er eindelijk eens een boodschap bij de Chinezen neergelegd.

Gaan wij er last van hebben? Waarschijnlijk. Maar met een beetje geluk leverd dit voor later een iets positiefs op. Een China dat eerlijk meespeeld in de wereld handel.. wie zou dat niet willen?

[Reactie gewijzigd door witchdoc op 28 mei 2019 14:00]

Je scoort wel een -1, maar het is wel waar.

In China worden nagenoeg alle westerse producten en diensten geweerd en geblokkeerd. En (daardoor) hebben bijv westerse, Japanse, en Zuid-Koreaanse automerken een statussymbool gekregen. Doordat die geweerd worden, zijn ze extreem duur, en dus als je een échte BMW hebt, dan heb je pingping. En (daardoor) worden de namaak-BMW's ook steeds meer lijkend op het orgineel, tot het merk&type op de achterkant, en badge aan de voorkant aan toe.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 mei 2019 17:14]

Had je die laatste zin nou niet geschreven, dan had je een sterk en steekhoudend argument gehad. Nu, helaas haal je je hiermee de minnetjes op je dak.
Op zich is het wel waar. We hebben een groot belang bij China, omdat daar een grote hoeveelheid van onze producten geproduceerd wordt. We kunnen die fabrieken ook in, weet ik veel, Vietnam of Thailand ofzo neerzetten (om maar wat "goedkope arbeid"-landen te noemen), maar daar staan ze nu eenmaal niet. Die fabrieken verhuizen is veel te duur.

Dus Trump's actie om bepaalde Chinese producten te boycotten is het begin van het einde, om het zo maar even te noemen. China zal alleen maar terugbijten, want dat hebben ze in het verleden ook alleen maar gedaan, en dat heeft geleid tot de huidige stand van zaken. Dus we voelen het dan vanzelf (weer) in de portomonnee.

Ik denk dat over een paar jaar zo'n elektrische eierkoker (made in China) niet meer voor €15 over de toonbank gaat, maar voor €45, als het niet meer is. En dat komt dan doordat bepaalde lieden in de wereld China een bedreiging vinden (of dat gegrond is laat ik in het midden) en China terugbijt met het enige dat de rest van de wereld écht pijn doet: geld.
"Ik denk dat over een paar jaar zo'n elektrische eierkoker (made in China) niet meer voor €15 over de toonbank gaat, maar voor €45, als het niet meer is."

Mooi, ik kijk uit naar die tijd. Het is de correcte prijs voor eerlijk produceren met enig respect voor mens en milieu.
Dat is dan ook een tijd dat een Jan Modaal geen basisbestaan meer kan hebben wat ie nu kan hebben. De mensen onderaan de ladder moeten kiezen tussen een koffiezetapparaat en een waterkoker, omdat beide te duur is. Een stofzuiger of een TV, een wasmachine of een koelkast.
Niks mis mee, laat maar komen.
Heeft China al tegenmaatregelen aangekondigd? Heb er nog niet veel over gehoord.
ik verwacht dat deze komen op de exacte dag dat trump uit het witte huis is. zonder enige waarschuwing. {en dan bedoel ik de periode waarin trump de nieuwe president nog advies kan geven}

dan mag de nieuwe president de zooi van trump opknappen.
want dan heeft de nieuwe president geen enkele kans om dit op te lossen, want het is een enorme knal die china zal gaan geven. dat is 21 januari 2020 of 21 januari 2024 {afhankelijk of trump herkozen is}
dus 1 dag nadat trump het witte huis is uitgeschopt en de nieuwe president de leiding heeft

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 28 mei 2019 13:10]

Waarom zouden ze dat doen? Dat helpt toch niet, je begint je relatie met de nieuwe president meteen op de verkeerde voet.

Ze moeten nu iets doen, en dat gaat waarschijnlijk ook gebeuren want Trump zei al dat het onderdeel van het handelsakkoord kon zijn. En daar draait het waarschijnlijk ook voor een groot deel om. De handelsoorlog.

En op 21 januari 2024 is er waarschijnlijk niet veel meer te redden van Huawei.

Dikke kans trouwens dat Apple dit op zijn dak krijgt.
Ik denk dat China weinig zal doen en daar hebben ze een goede reden voor. Het zal ze op dit moment niet verder helpen. Misschien wat pesterij hier en daar, maar dat zal het wel zijn.

Een interessante vraag is, wat zal dit betekenen voor de ontwikkeling van Chinese producten. Ze worden nu gedwongen om veel meer eigen ontwikkelingen te gaan doen. Eigenlijk hetzelfde als ze met auto's al hebben gedaan.

Als je even naar de geschiedenis van boycotten en de bijbehorende ontwikkelingen bekijkt, dan is er een interessante gelijkenis met Duitsland vlak na WO I. Toen werd alle militaire hardware afgepakt en leveringen stopgezet. Het gevolg was dat Duitsland zelf een hele nieuwe industrie ging opzetten en in korte tijd veel meer slagkracht had dan de omringende landen. Vooral ook omdat alle materialen veel moderner waren en ze bovendien niet meer afhankelijk waren van andere landen.

Ik denk dat dit soort boycotten China uiteindelijk alleen maar in de kaart speelt en dan ook nog zo dat er bij ons een tekort aan grondstoffen ontstaat.
Op de korte termijn lijkt het misschien een kleine win voor Trump, maar voor de langere termijn zal het m.i. alleen maar tegenwerken.
Zou leuk wezen... China die weigert nog voor Apple te produceren zonder aankondiging. Daarna nog een productie en handels stop op producten en onderdelen van/voor IBM, Texas Instruments, Tesla, en ga zo maar door.

Met binnen een paar uur nog even dat China massaal al z'n US dollars verkoopt.

Even kijken hoe Amerika en de beurzen dan reageren. :p

Ik denk dat uiteindelijk China belangrijker is voor de VS, dan dat de VS voor China is. Ook Europa kan niet zomaar zonder China, omdat we simpelweg teveel productie voor winst maximalisatie uit handen hebben gegeven.
Je bedoelt waarschijnlijk 21 januari 2021 of 2025.
Zou me niets verbazen als ze verdergaan onder een andere naam. Tenminste als Huawei expliciet met naam en toenaam geboycot is/wordt. En anders zetten ze een schaduwbedrijfje op dat iov Huawei telefoons "produceert" vanuit een goedkoop EU-land of desnoods Afrika.
Update: nieuws: 'China sluit inzet zeldzame aardmetalen in handelsoorlog VS niet uit'

China vecht terug!

Wat ik overigens vreemd vind is... hoe heeft "Huawei" méér clicks dan "Smartphones totaal"?
Wordt Huawei's smartphone er even buiten gehouden voor het gemak? Dus Huawei had eerst 100 clicks en alle andere smartphones tezamen hadden maar ~75?
Als er iemand oneerlijk speelt zijn dat wel de amerikanen.. grappig juist dat zij Huawei beschuldigen van handelen met Iran, terwijl de VS de puinhoop in Iran zelf veroorzaakt heeft en zelf heel veel wapens indertijd daar verkocht hebben, beetje hypocriet om dan vingertjes te gaan wijzen.. Ik zeg niet dat de chinezen eerlijk zijn, maar de amerikanen net zo min, en wijzelf eigenlijk ook net zo min.
De EU schijt helemaal niet in de broek. China levert goedkope telefoontjes op, en dat is prima voor de EU-inwoners. Wat zal het de EU jeuken of telefoons nou uit of China, Japan, Zuid-Korea, of Taiwan komen?
Persoonlijk vind ik het een goed iets dat Huawei geen andoird toestellen meer mogen uitbrengen. Zelf heb ik een P20 Pro , en ben wel erg benieuwt naar wat Huawei zelf voor besturingssysteem gaat uitbrengen. Dit zorgt ook weer voor opschudding in smartphone land, daarin tegen Chinese zijn altijd snel en goed met uitbrengen van eigen software dus ik kan niet wachten naar Huawei OS.
Ik denk ook dat ze iets in gang gezet hebben, waarvan ze later spijt gaan hebben. De chinese technologie is al lang niet meer afhankelijk van onze westerse.
Apple voelde zich ook ooit machtig toen android begon.
Ok en dan heb je Huawei OS en zegt Trump dat Facebook en Whatsapp (beide amerikaans) daar ook niet op mogen draaien. Als je dat gebruikt ben je denk ik niet blij
Mooi dan zijn we gelukkig van het al zo betrouwbare Facebook corp af die toch echt meer misbruik maakt van gegevens die ze hebben dan Huawei tot zover we weten heeft gedaan.
Dat zijn beide de meest nutteloze applicaties die je op je telefoon kunt en wilt draaien. Mijn grootste probleem met Huawei telefoons is het locken van de bootloader, zodat je er geen custom rom op kunt zetten.

Applicaties zoals Facebook Lite en Whatsapp draai ik op mijn budgettoestel van de inmiddels ter ziele gegane Kijkshop voor die mensen die niet weten hoe ze me op een andere manier kunnen bereiken (Matrix, Telegram, Skype)
Laat maar dalen die interesse, des te goedkoper (hoop ik) kan ik een p20 pro op de kop tikken :)
En dan hopen dat dit allemaal over waait?
De bestaande toestellen blijven gewoon werken en blijven updates krijgen
Ach, ik heb nu een huawei p8 van 4 jaar oud. Het uitblijven van updates is voor mij geen issue
Nee oké, maar vind het proberen te scoren van een nieuw toestel toch een gok. Daarnaast weet ik niet wat het effect gaat zijn na die 3 maanden, als Google Huawei compleet uit de Play Store banned. Het lijkt me door die connected services dat jij dan ook op je 4 jaar oude Huawei ook geen Play Store meer kunt gebruiken, of welke Google services dan ook.
Toch is er een verschil tussen het wel krijgen van security updates dmv play service, en een total blackout.

Als Google echt stopt met de ondersteuning naar Huawei in play-services stoppen ook de pushmessages en zal men moeten kijken naar meer accu-vretende oplossingen ( pull )
Er is nog geen duidelijkheid in welke mate Google gaat/moet stoppen met support en ondersteuning.
Het kan van 'geen updates meer' tot aan 'U kunt deze app niet installeren omdat het toestel niet aan de vereisten voldoet" bij elke install
Fout, leer (engels) lezen.

Het staat er allemaal in, huidige telefoons krijgen gewoon updates. (Maar geen upgrades, dat is heel wat anders).
Noem het paniek, maar ik heb de mijne omgeruild bij Coolblue. Ik was gelukkig nog binnen de 30 dagen op zicht periode,
dat noem ik paniek idd
Geen paniek maar goede risico-analyse. Ik heb hetzelfde gedaan en het werd prima opgevangen door de shop.
Dan was je risico analyse niet echt heel goed. Er wordt duidelijk gezegd dat alles nog ondersteunt wordt en zelfs al zou dat niet zijn kan Huawei als bedrijf hun klanten echt niet laten stikken want dan lopen ze nog veel meer schade op dan dat ze nu al hebben gelopen.
Nadat Huawei failliet is maakt het niet zoveel meer uit hoeveel schade ze oplopen.

En ja, als het Android exportverbod gehandhaafd wordt dan zijn ze binnen een a twee jaar failliet.
Gezien de aantallen Huawei's op V&A heb ik het teruggestuurd. Dat kan gewoon niet bevorderlijk zijn voor de waarde van mijn nieuwe Huawei telefoon.
Alles wordt nog ondersteund, maar hoeveel effort gaat Huawei steken in grote Android updates nu ze een eigen OS gaan ontwikkelen?
Jammer, ik weet niet of het je eerste Huawei was maar ik heb echt nog nooit zo'n stabiele smartphone gehad (mate 9) updates van Android 7 naar 8 en vorige maand naar Android 9 gegaan.

Voor het eerst in decennia mijn smartphone niet vervangen na afloop van een 2 jaren contract....
Ik hoop dat tegen de tijd dat deze Huawei op is de P30 pro in prijs gezakt is 😬 indien mogelijk ga ik zeker weer voor een Huawei.

[Reactie gewijzigd door duspmeante op 28 mei 2019 13:48]

Nee, dit was mijn eerste. De waarheid gebied me te zeggen dat ik meer issues had met het toestel. Ten eerste vond ik hem toch iets te groot (P Smart 2019 en ik kom van een iphone SE) en ten tweede werkte de bluetooth audio verbinding niet goed icm mijn auto. De onzekere toekomst voor wat betreft grote OS upgrades, was voor mij de druppel.
en Exclusief bij KPN: P30 Pro + Huawei Watch GT Active t.w.v. € 249,- ... 8)7
Voorraad KPN toestellen moet ook weg natuurlijk. Dus proberen te slijten aan de mens natuurlijk, omzet maken nu het nog kan.
1 2 3 ... 6


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.